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ESPO chiede una «revisione sostanziale» della nuova proposta di direttiva sull'accesso al mercato dei servizi portuali
Giuliano Gallanti è stato eletto all'unanimità presidente dell'European Sea Ports Organisation
24 novembre 2004
Giuliano Gallanti è stato eletto oggi all'unanimità presidente dell'European Sea Ports Organisation (ESPO). Gallanti, che è presidente dell'Association Internationale Villes & Ports ed è stato presidente dell'Autorità Portuale di Genova per due mandati consecutivi, è subentrato al britannico David Whitehead. Maria Nygren, vice amministratore delegato di Ports of Sweden, e Alain Plaud, delegato generale dell'associazione dei porti francesi UPACCIM, sono stati nominati vicepresidenti di ESPO. Inoltre l'associazione dei porti della Croazia è stata ammessa nell'associazione dei porti europei quale membro osservatore.

In occasione del primo pranzo annuale di ESPO, svoltosi oggi a Bruxelles, Gallanti ha lanciato un appello al Parlamento, al Consiglio e alla Commissione dell'Unione Europea affinché effettuino una «revisione sostanziale» della nuova proposta di direttiva sull'accesso al mercato dei servizi portuali.

«Oggi - ha detto Gallanti - abbiamo adottato in ESPO una serie di linee guida pratiche su ciò che pensiamo sia una struttura politica europea sana e pragmatica per i porti che possa essere sviluppata con successo e riteniamo che la Commissione avrebbe dovuto attendere lo svolgimento di un approfondito dibattito su questi temi prima di sottoporre la sua nuova proposta di direttiva».

«Temo - ha aggiunto il neo presidente di ESPO - che la proposta che abbiamo ora sul tavolo non contribuisca ad aiutare i porti ad affrontare le loro sfide comuni. Invece di creare un clima allettante per investimenti estremamente necessari nei porti, probabilmente metterà in fuga i potenziali investitori. La nuova proposta avrebbe bisogno di una notevole rielaborazione prima di poter ottenere la nostra benedizione».

Durante il pranzo l'eurodeputato tedesco Georg Jarzembowski, che è stato nominato all'inizio di questa settimana relatore del Parlamento europeo per la nuova proposta di direttiva sui servizi portuali, ha assicurato che l'europarlamento prenderà il tempo necessario per discutere del progetto di direttiva: «terremo audizioni pubbliche - ha detto - per raccogliere i pareri dei porti interessati, dei caricatori e dell'industria marittima così come dei sindacati».

L'associazione dei porti europei ha sottolineato che le critiche alla decisione della precedente Commissione Europea di riproporre il progetto di direttiva sui servizi portuali (inforMARE del 13 ottobre 2004), presa a poche settimane dall'insediamento della nuova Commissione Europea guidata dal portoghese Barroso, «non significa che ESPO non veda il potenziale valore di una struttura comune nell'accesso al mercato dei servizi specifici per i porti». Però - ha osservato ESPO - «contrariamente alla precedente proposta di direttiva, sulla quale alla fine è stato trovato un compromesso persegubile, invece la nuova proposta non funziona in una serie di importanti aree critiche e non contribuirà a conseguire gli obiettivi dell'Agenda di Lisbona».

Secondo ESPO, infatti, «la nuova proposta ignora le legittime aspettative degli attuali prestatori di servizi, che vedrebbero un deciso taglio dei loro investimenti vista l'assenza di un appropriato regime di transizione e una cieca introduzione di procedure d'appalto». «Ciò - ha spiegato ESPO - creerà notevoli incertezze a livello commerciale sia per gli attuali che per i nuovi prestatori di servizi così come per gli enti di gestione del porto; a sua volta potrebbe scoraggiare nuovi investimenti nei porti che sono urgentemente necessari per stare al passo con gli sviluppi del mercato. L'assenza di nuovi investimenti nei porti aumenterà la congestione e quindi contraddirà con gli obiettivi della politica dei trasporti sostenibile dell'UE».

Inoltre ESPO ha rilevato come «nonostante le "autorizzazioni" siano grosso modo definite», ci sia «una sostanziale differenza tra, da una parte, contratti e concessioni negoziati liberamente su basi commerciali tra l'ente di gestione del porto e i prestatori di servizi e, dall'altra parte, un sistema obbligatorio di autorizzazioni che probabilmente genererà una considerevole burocrazia o un'incertezza giuridica, in base a come queste autorizzazioni saranno assegnate».

«La durata massima determinata per le autorizzazioni - ha sottolineato ancora ESPO - non permetterà un ritorno normale dagli investimenti in infrastrutture ed attrezzature portuali e così ancora si rischia di scoraggiare gli investimenti necessari con le conseguenze menzionate in precedenza».

Pur ammettendo che «le disposizioni in merito al self-handling siano questa volta definite con maggior chiarezza», ESPO ritiene che «esse rischino nuovamente di generare agitazioni sociali nei porti e potrebbero quindi creare un clima di instabilità per i potenziali investitori».

Secondo ESPO, «la nuova proposta di direttiva è di una natura talmente complessa che, se implementata in questa forma, potrebbe provocare un'inutile incertezza dal punto di vista commerciale e giuridico, che sarebbe in contraddizione con il tema generale secondo cui uno schema comune nel mercato dell'accesso ai servizi portuali possa avere un valore aggiunto».

Di seguito riportiamo le linee guida presentate oggi da ESPO per la politica europea sui porti.

 

EUROPEAN SEA PORTS ORGANISATION
ORGANISATION DES PORTS MARITIMES EUROPEENS

 

SEAPORT POLICY

A practical guide for EU policy makers

 

Presented by the
EUROPEAN SEA PORTS ORGANISATION
on .

 

Table of contents

  1. Executive summary - what seaports need from the EU
  2. EU seaport policy ' the challenges
  3. Seaports need adequate capacity and links
  4. Seaports need competitive services ' not just in ports
  5. Seaports need to function in a wider community 

 

 



1. EXECUTIVE SUMMARY - WHAT SEAPORTS NEED FROM THE EU

 

Many attempts were made in the past to develop an EU policy for seaports, which ' for various reasons - either fell into oblivion or failed.

European seaports would like to see the development of a coherent EU policy framework which focuses on three key areas:

  1. Facilitating development of adequate port capacity, maritime access and hinterland connections to allow ports to fulfil their role as gateways for Europe's external and internal trade ' through:

    • clarifying State aid rules for public funding of port infrastructure, services of general interest in ports, as well as of maritime access and hinterland infrastructure, including nodal points;
    • focusing support under TEN-T to missing or inadequate infrastructure links, especially those connecting seaports to their fore- and hinterlands;
    • guaranteeing full commercial freedom to the managing body of the port, allowing new and existing investors normal returns on investment and fully respecting property rights;
    • stimulating an open debate about the impact of nature conservation rules on vital port and port-related development projects.

  1. Fostering the provision of competitive and efficient services in ports and within the transport chain ' through:

    • guaranteeing that port charges are a matter of commercial and financial autonomy of each individual port;
    • studying existing good practice in relation to the provision of services in ports before proceeding to any common framework;
    • ensuring that services in the transport chain are equally competitive, market-oriented, efficient, safe, secure and environmentally-sustainable as those provided in seaports;
    • ensuring that controls and inspections in ports are necessary, coordinated and efficient and that government responsibilities are not transferred to ports.

  1. Stimulation of the wider community responsibilities of ports ' through:

    • supporting the individual efforts of ports to achieve high environmental, safety and security standards through self-regulation;
    • stimulating co-operation and exchange of best practice between ports by supporting pragmatic industry-driven projects;
    • maintaining a proper balance between incentives to competing alternate transport modes;
    • focusing short sea policy on efficient customs and administrative procedures.

In addition, EU policy makers ' and in particular the European Commission ' should fully play their role as guardians of the Treaty. The Commission should also shift its current emphasis on producing new legislation to a better coordination and application of existing legislation that affects seaports, introducing modifications where necessary. Non-legislative policy tools, such as interpretative communications and codes of practice should be more commonly used.

ESPO represents the port authorities of the more than 1000 seaports of the European Union. Its members are more than willing to engage in a constructive debate with EU policy makers on the above proposal and provide all their practical expertise available.

 

2. EU SEAPORT POLICY ' THE CHALLENGES

 

The European Union simply cannot function without its seaports. Almost all of the Community's external trade and almost half of its internal trade enters or leaves through the more than 1000 seaports that exist in the 20 maritime Member States of the European Union. On average 3,5 billion tonnes of cargo per year. Not to forget the annual 350 million passenger journeys ' the equivalent of 70% of the European population.

Without seaports the European Union would not exist as an economic world power. Without seaports there would be no European internal market.

Seaports represent complex interfaces of different transport modes and involve various actors, both private and public. As a result, they create unique challenges in establishing a policy framework.

There were many attempts: innumerable reports and studies, several policy frameworks, a Green Paper, a Communication and even a Directive proposal. They all fell into oblivion or failed. Why ?

 

  1. Policy makers ignored or underestimated the fact that European seaports are naturally diverse. There is practically no other industry in Europe which has such distinct individual characteristics. Historical factors explain this. Seaports have developed over long periods of time.
  2. The advent of containerisation in the 1960s and major economic growth has resulted in the port sector going through a remarkable and increasingly rapid process of market-driven change. Policy makers in general responded too late to these changes by wanting to regulate, co-ordinate and intervene, rather than anticipate or foster market developments.
  3. These attempts to regulate were furthermore often fragmented lacking an overall vision of what ports needed. Different policy initiatives contradicted each other. Conflicts caused by the divergence between EU transport and environment policy measures are a good example.
  4. The EU has so far tended to approach seaports in a rather negative way. Either they were full of "bottlenecks" or "obstacles" ' without ever providing as much as concrete evidence ' or they were nuisances, polluters and seen as causing all kinds of harm to society.
  5. In general, policy makers did not take into account the way European seaports function and their markets. Perhaps this was also due to a lack of input from the industry itself which took its own complexity too much for granted.

 

Is developing a successful European seaport policy which would actually be applauded by European ports then an ungrateful and even impossible task? No it is not. All it requires is to avoid the above pitfalls and to pursue a coherent approach in line with the basic needs of seaports outlined on the following pages.

 

3. SEAPORTS NEED ADEQUATE CAPACITY AND LINKS

 

FACTS AND CHALLENGES:

  • Traffic in European seaports is growing at about 4 % per year. For container traffic, annual increases between 7 and 15 % are estimated for the forthcoming years.
  • If no investments are made to create the capacity to accommodate this rise in traffic, European trade will come to a standstill. Cargo has to move. Proper infrastructure links are necessary both in terms of maritime access and hinterland connections to swiftly dispatch goods and avoid congestion. The interaction between seaports, inland ports and inland terminals requires particular attention.
  • Restrained government budgets mean private capital is vital for the financing of port infrastructure and superstructure and requires long-term commitments from private investors in ports.
  • Many European seaports have to deal with international groups who possess strong bargaining power and are often organised in strategic alliances, allowing them to be less loyal to one particular port.
  • Potential port expansion areas are as scarce as nature conservation areas. EU nature conservation legislation, and in particular its local or national interpretation, puts an increased strain on vital port development plans.

 

POLICY IMPLICATIONS:

  • The application of EU Treaty rules on State aid to public funding of port and port-related investments or to compensation of services of general interest provided in seaports should be unambiguously clarified. Greater legal certainty is necessary for investors and to promote fair competition between ports.
  • Policy applicable to public funding in seaports should equally apply to hinterland infrastructure to ensure that seaports compete on fair terms with other modes.
  • Financial support under the Trans-European Transport Network framework should focus on missing or inadequate infrastructure links, especially those connecting seaports to their fore- and hinterlands. In principle all EU ports should be eligible for such support, provided projects meet the relevant criteria of the TEN-T guidelines and do not lead to market distortion.
  • The managing body of the port should have full commercial freedom to negotiate with potential investors. Both existing and new investors should be able to benefit from a normal return on their investment. Property rights in ports should be fully respected.
  • The impact of pre-existing legal regimes applicable to port extension areas, maritime access routes and hinterland infrastructure on the designation of nature protection areas should be identified before designation and port owners, authorities and users should be consulted.
  • The impact of the TEN-T statutes and pre-existing zoning schemes on the assessment of the "overriding public interest" in the context of Natura 2000 legislation should be defined more clearly.
  • The impact of new environmental legislation on port and marine activity, including dredging, should be properly evaluated in advance.

 

4. SEAPORTS NEED COMPETITIVE SERVICES - NOT JUST IN PORTS



 

FACTS AND CHALLENGES:

 

  • Strong competition has made the European port sector a highly performing industry, ranking among the most efficient worldwide. Charges for different services within European ports are in line with, if not significantly lower than, those applied in other continents.
  • Despite the diversity in the way European ports are managed and operated, potential service providers generally have no major problems in finding access to relevant markets within European ports. The high influx of new operators during the last few years is the living example of this.
  • Logistics chains are the relevant focus in European port competition. The traditional division of tasks within the logistics chain has become blurred by vertical integration strategies. European ports are therefore increasingly competing within supply chains.
  • European seaports are natural habitats for logistics services. The pre-eminent role of seaports in international distribution offers opportunities for the development of value-added logistics.
  • As intermodal connecting points, the efficiency of seaports relies very much on the efficiency of services provided both in the hinterland and the maritime foreland.
  • This efficiency is furthermore influenced by the fact that seaports are favoured locations for the provision of frontier controls including safety of ships, security, customs, public health and environmental quality; many of these controls are unique to the maritime sector.

 



POLICY IMPLICATIONS:

 

  • Port charges should be a matter of commercial and financial autonomy for each port. There is no added value whatsoever in a common European charging framework, even if introduced for environmental, safety or security purposes.
  • A common European framework on provision of services in ports could be useful to clarify the application of EU Treaty rules and to provide transparency and legal certainty to the managing body of the port, potential and existing service providers as well as port users. It should draw on existing good practice in ports without being over-prescriptive or bureaucratic. It should not require harmonisation of different port organisation systems in Europe.
  • The managing body of the port should have full commercial freedom to negotiate with potential service providers in its port, based on transparent, objective and non-discriminatory criteria. In particular, the basic freedoms guaranteed by the EU Treaty should be observed.
  • A climate must be ensured which continues to attract logistic service providers to seaports.
  • Services provided throughout the entire transport chain should be equally competitive, market-oriented, efficient, safe, secure and environmentally-sustainable as those provided in seaports.
  • The EU should furthermore continue to ensure that its policies regarding maritime safety, security, customs, public health and environmental quality do not adversely affect the overall functioning of ports by imposing unnecessary or uncoordinated controls and inspections, or by transferring government responsibilities to ports.

 

5. SEAPORTS NEED TO FUNCTION IN A WIDER COMMUNITY



 

FACTS AND CHALLENGES:

 

  • The added value of ports for the economy and society is often taken for granted. Community groups tend to focus on environmental, safety and security considerations. High performance in those areas does not only play a crucial role for obtaining community support, but also in attracting trade partners and potential investors.
  • The managing body of the port plays a crucial role in stimulating corporate social responsibility of ports by ensuring that high environmental, safety and security standards are achieved and seen as good commercial practice.
  • Whilst supporting the idea of generating a modal shift to more environmentally-sustainable transport modes, seaports need all modes to function optimally.
  • Given developments in distribution structures, road haulage is likely to remain a dominant mode. Rail and barge have increasing importance on high-volume trunk lines.
  • During the last five years, short sea shipping has showed a growth trend comparable to that of road transport. Significant investments have been made to make short sea a competitive, market-oriented, efficient, safe, secure and environmentally-sustainable transport mode.


 

POLICY IMPLICATIONS

 

  • The EU should support the individual efforts of ports to be as efficient, secure, safe and environmentally sustainable by encouraging self-regulation as widely as possible.
  • The EU can furthermore stimulate co-operation and exchange of best practice between ports by supporting pragmatic industry-driven projects such as the ESPO Environmental Code of Practice and ECOPORTS. Similar initiatives are possible in the field of safety and security management.
  • Modal shift policies should keep a proper balance between incentives to competing alternative modes whether rail, inland waterway or short sea shipping.
  • Given the successful evolution of short sea shipping, EU promotion policy for short sea should focus on those areas where genuine progress can still be made, for instance in the field of customs and administrative procedures which strongly influence port efficiency.
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A marzo il traffico delle merci nel porto di Genova è calato del -3,9% e nello scalo di Savona-Vado del -24,2%
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Nei primi tre mesi del 2024 i ricavi della CMA CGM sono calati del -7,0%
Nei primi tre mesi del 2024 i ricavi della CMA CGM sono calati del -7,0%
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Amburgo
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Secondo report del Centro Studi Fedespedi sulla crisi di Suez
Milano
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Accelleron ha siglato un accordo quinquennale con Grandi Navi Veloci
Baden/Genova
Manutenzione e assistenza agli oltre 100 turbosoffianti installati sulle 28 navi della flotta
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Singapore
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Taipei
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La spagnola Pérez y Cía. ha comprato la connazionale EUCONSA
Madrid
È specializzata nel trasporto intermodale alla rinfusa di prodotti chimici e petrolchimici
Canale di Suez, prosecuzione della politica di sconti applicati alle navi in transito
Ismailia
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Convegno sulla sicurezza e ottimizzazione del flusso di passeggeri nei porti e alle frontiere
Roma
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Barcellona
Il solo traffico di transhipment è cresciuto del +73,9%
Piero Lazzeri è stato riconfermato presidente di Sanilog
Roma
Walter Barbieri è stato nominato vicepresidente del fondo per il prossimo triennio
PROSSIME PARTENZE
Visual Sailing List
Porto di partenza
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- per nazione
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La tedesca L.I.T. compra la società italiana Autotrasporti Pedot
Brake
L'azienda di Lavis (Trento) è stata fondata nel 1939
Nel primo trimestre di quest'anno il traffico delle merci nei porti tunisini è calato del -8,3%
La Goulette
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La danese Scan Global Logistics ha comprato la Foppiani Shipping & Logistics
Copenaghen
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Nuovo servizio Egitto - Grecia - Algeria di Tarros e Diamond Line
La Spezia
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Washington/Singapore/Bruxelles/Londra
Kjaer (WSC): progresso significativo nella sicurezza della navigazione e nella salvaguardia dell'ambiente
L'emiratense ADNOC Logistics and Services compra Navig8
Abu Dhabi
Transazione del valore di circa 1,4-1,5 miliardi di dollari
Parte dell'area ex Tubimar del porto di Ancona sarà riservata allo sviluppo della cantieristica nautica
Ancona
Approvato un atto di indirizzo
Domani La Méridionale inaugurerà il servizio traghetto Livorno-Île-Rousse
Marsiglia
Previste tre partenze settimanali
Il primo luglio Maersk introdurrà una Fossil Fuel Fee
Copenaghen
Il nuovo soprannolo sostituirà gradualmente il Bunker Adjustment Factor e il Low Sulphur Surcharge
Fit Cisl, necessario garantire la piena operatività del Comitato di gestione dell'AdSP della Liguria Occidentale
Genova
Bilog, le imprese affiancano l'AdSP della Liguria Orientale e il Comune di Piacenza
La Spezia
Vittorio Torbianelli è stato nominato commissario straordinario dell'AdSP del Mare Adriatico Orientale
Roma
Fratelli Cosulich, nuova nave cisterna bunker chimica IMO2
Genova
È la prima della flotta pronta a trasportare metanolo
COSCO realizzerà l'upgrade a dual-fuel di quattro nuove portacontainer da oltre 16.000 teu
Shanghai
Rinnovato il Cda di Interporto Padova
Padova
Luciano Greco è il nuovo presidente
PORTI
Porti italiani:
Ancona Genova Ravenna
Augusta Gioia Tauro Salerno
Bari La Spezia Savona
Brindisi Livorno Taranto
Cagliari Napoli Trapani
Carrara Palermo Trieste
Civitavecchia Piombino Venezia
Interporti italiani: elenco Porti del mondo: mappa
BANCA DATI
ArmatoriRiparatori e costruttori navali
SpedizionieriProvveditori e appaltatori navali
Agenzie marittimeAutotrasportatori
MEETINGS
Convegno sulla sicurezza e ottimizzazione del flusso di passeggeri nei porti e alle frontiere
Roma
Organizzato dalla Fondazione ICSA, si terrà il 12 giugno a Roma
Martedì a Livorno si terrà il convegno “Il Treno Merci nei Porti”
Livorno
FerMerci promuove un confronto tra istituzioni e operatori del trasporto ferroviario merci nei porti
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RASSEGNA STAMPA
Deutsche Bahn Schenker takes CVC, Maersk, DSV and Bahri into final round, sources sa
(Reuters)
Chabahar Port: US says sanctions possible after India-Iran port deal
(BBC News)
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FORUM dello Shipping
e della Logistica
Relazione del presidente Mario Mattioli
Roma, 27 ottobre 2023
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Le imprese dell'autotrasporto che operano con il porto di Genova introducono una “congestion fee”
Genova
A Venezia è stata istituita l'Accademia della Logistica e del Mare
Venezia
È frutto della collaborazione tra ITS Marco Polo Academy, Vemars e CFLI
Siglato il contratto per l'elettrificazione delle banchine del porto di Termoli
Bari
In programma opere del valore complessivo di circa 4,5 milioni di euro
Flessione delle performance finanziarie trimestrali di Danaos e MPCC
Atene/Oslo
Le due società hanno flotte rispettivamente di 69 e 56 navi portacontenitori
Hupac ha chiuso l'esercizio 2023 con una perdita netta di -6,2 milioni di franchi
Chiasso
Prossimo aumento della frequenza dei servizi intermodali sul corridoio Benelux-Italia
Da luglio diventerà attivo il Port Community System del porto di Palermo
Palermo
Consente la gestione del traffico delle navi, dei mezzi e delle merci nello scalo
RINA presenta un piano di crescita che potrebbe includere ulteriori acquisizioni
Genova
Nel 2023 ricavi in crescita del +10%. Stabili i nuovi ordini nel primo trimestre di quest'anno
Supporto di Banco BPM, UniCredit e SACE per l'attuazione di interventi nei porti di Napoli e Salerno
Napoli
Advance Payment Bond di 36 milioni di euro a R.C.M. Costruzioni
Arrivato a Genova il primo dei cassoni della nuova diga foranea
Genova
È stato posato a -25 metri di profondità
Missione di Spediporto in Cina per promuovere lo sviluppo del cargo aereo a Genova
Genova
Tappe ad Hong Kong, Shenzhen e Guangzhou
Pianificazione dello spazio marittimo, l'Italia deferita alla Corte di Giustizia dell'UE
Bruxelles
Bruxelles denuncia la mancata elaborazione e comunicazione dei piani di gestione
A La Spezia si auspica l'istituzione di una Facoltà di economia dei trasporti e logistica
La Spezia
Pisano: il comparto è alla costante ricerca di professionalità adeguate
Martedì a Livorno si terrà il convegno “Il Treno Merci nei Porti”
Livorno
FerMerci promuove un confronto tra istituzioni e operatori del trasporto ferroviario merci nei porti
Protocollo di intesa siglato da ALIS e Assiterminal
Genova
Sviluppo congiunto di temi strategici per le imprese ed i lavoratori dei settori di riferimento
Svizzera, rincaro del +2,1% delle tariffe delle tracce ferroviarie
Berna
I costi per il traffico merci aumenteranno di circa sei milioni di franchi all'anno
Il noleggiatore di portacontainer Euroseas ritiene positive le prospettive del proprio segmento di mercato
Atene
CargoBeamer si assicura finanziamenti per 140 milioni di euro da parte di investitori pubblici e privati
Rinnovato il direttivo di SOS LOGistica
Milano
Daniele Testi è stato confermato alla presidenza
Nuovo maxi sequestro di droga nel porto di Civitavecchia
Roma
Intercettato un carico di marijuana di oltre 442 chilogrammi
Mercitalia Shunting & Terminal dotata di nuove locomotive per la manovra ferroviaria
Roma
Si tratta di locomotori DE 18 prodotti da Vossloh Rolling Stock
Saipem si aggiudica contratti in Angola per complessivi 3,7 miliardi di dollari
Milano
Sono stati aggiudicati da una società controllata da TotalEnergies
Ad aprile il traffico dei container nel porto di Los Angeles è cresciuto del +11,9%
Los Angeles
Nel primo quadrimestre del 2024 l'aumento è stato del +24,8%
FERCAM sbarca sul mercato indiano
Bolzano
Aperta una filiale a New Delhi. La presenza sarà estesa a Mumbai, Calcutta, e Chennai
Fincantieri vara un'unità di supporto logistico a Castellammare di Stabia
Trieste
È la seconda LSS costruita per la Marina Militare Italiana
Ferretti inaugura il rinnovato cantiere nautico di La Spezia
La Spezia
Lo stabilimento ligure è dedicato alla produzione degli yacht Riva
Positivo primo trimestre per Global Ship Lease
Atene
Ricavi in crescita del +12,7%
Avviato da Interporto Padova il servizio intermodale di Trans Italia con l'Interporto di Livorno Guasticce
Padova
Inizialmente prevede due circolazioni settimanali
Operativo il nuovo gate automatizzato al Reefer Terminal di Vado Ligure
Vado Ligure
Gli autotrasportatori possono svolgere le attività di carico e scarico senza scendere dal veicolo
Lo scorso mese il traffico dei container nel porto di Hong Kong è diminuito del -10,2%
Hong Kong
Nel primo quadrimestre movimentati 4,5 milioni di teu (-4,7%)
DP World inaugura nuove infrastrutture portuali e logistiche in Romania
Dubai
Nuovi terminal nel porto di Costanza destinati al project cargo e ai rotabili
Ad aprile è proseguita la crescita del traffico dei container nel porto di Long Beach
Long Beach
Nel primo quadrimestre del 2024 l'incremento è stato del +15,8%
Uniport Livorno acquista tre nuovi trattori portuali
Helsinki
La Kalmar li consegnerà nell'ultimo trimestre del 2024
Saliranno da cinque a sei le rotazioni settimanali del servizio Melzo-Rotterdam di Hannibal
Melzo
Incremento della frequenza a partire dal 10 giugno
Nel 2023 i ricavi di Stazioni Marittime sono aumentati del +18,5%
Genova
Utile netto a 1,7 milioni di euro (+75,5%)
Nei primi tre mesi del 2024 il traffico delle merci nel porto di Koper è calato del -6,6%
Lubiana
A marzo la flessione è stata del -3,1%
Ad aprile il traffico delle merci nel porto di Singapore è cresciuto del +8,8%
Singapore
I container sono stati pari a 3,4 milioni di teu (+3,8%)
Traffico trimestrale dei container in crescita per Eurogate e Contship Italia
Amburgo
Nei primi tre mesi del 2024 i volumi movimentati sono aumentati rispettivamente del +8,0% e +4,9%
Meyer Werft ha consegnato a Silversea la nuova nave da crociera di lusso Silver Ray
Papenburg/Vienna
Ha una capacità di 728 passeggeri
Nei primi tre mesi del 2024 i nuovi ordini acquisiti da Fincantieri sono diminuiti del -40,7%
Roma
Stabili i ricavi
Bando di gara per l'adeguamento strutturale di una banchina del porto di Ancona
Ancona
L'importo dell'appalto è di 16,5 milioni di euro
Gli operatori portuali di La Spezia chiedono un rilancio del porto
La Spezia
Sollecitano azioni mirate ed efficaci
Nel primo trimestre di quest'anno il traffico delle merci nei porti montenegrini è cresciuto del +1,8%
Podgorica
Il flusso da e per l'Italia è aumentato del +16,2%
GNV installa un sistema per assicurare la stabilità delle navi
Genova
NAPA Stability, sviluppato dalla finlandese NAPA, è stato esteso ai traghetti
Deciso calo del -24,9% delle merci nei porti croati nel primo trimestre di quest'anno
Deciso calo del -24,9% delle merci nei porti croati nel primo trimestre di quest'anno
Zagabria
I contenitori sono stati pari a 92mila teu (-0,4%)
- Via Raffaele Paolucci 17r/19r - 16129 Genova - ITALIA
tel.: 010.2462122, fax: 010.2516768, e-mail
Partita iva: 03532950106
Registrazione Stampa 33/96 Tribunale di Genova
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