testata inforMARE
Cerca
16 April 2024 - Year XXVIII
Independent journal on economy and transport policy
05:59 GMT+2
LinnkedInTwitterFacebook


CENTRO ITALIANO STUDI CONTAINERSYEAR XXI - Number 1/2003 - JANUARY 2003

Trasporto fluviale

La rinascita del trasporto fluviale

Il "possente" Mississippi negli Stati Uniti, il Rio Magdalena in Colombia, il Rio delle Amazzoni in Brasile ed il progetto Hydrovia in Argentina e Paraguay, sono i fiumi che vengono in mente quando si pensa all'uso commerciale di alcune delle più note idrovie interne esistenti e potenziali del mondo.

L'Europa, naturalmente, con la sua rete di idrovie quali il Reno, l'Elba ed i vari canali, da lungo tempo domina lo scenario globale delle idrovie interne. E con l'Unione Europea determinata a ridurre il numero di veicoli stradali diversificando il trasporto di merci mediante il dirottamento verso l'acqua e la rotaia, molto è stato scritto e dibattuto circa le idrovie interne del continente e le loro diverse utilizzazioni.

In ambito europeo, sebbene i porti del Mare del Nord siano dominati dal trasporto marittimo, il trasporto fluviale è molto importante. Infatti, i Paesi Bassi rappresentano la nazione idroviaria più importante d'Europa, per lo più in ragione della presenza del Reno. Sebbene grossi quantitativi di merci vengano consegnati da navi adibite al trasporto marittimo, una buona parte di essi viene successivamente imbarcata alla volta delle destinazioni finali situate giù nel cuore dell'Europa dai due principali porti del paese, Rotterdam ed Amsterdam.

Dei due porti, è forse opportuno enucleare Amsterdam, dato che dispone di alcune caratteristiche uniche, e uno sguardo più approfondito ai retroscena delle recenti celebrazioni per l'anniversario ha rivelato alcuni interessanti fatti relativi al trasporto idroviario che non sono generalmente molto noti.

Il porto di Amsterdam non è uno scalo marittimo nel vero senso della parola. E' collegato al Mare del Nord per mezzo del Canale del Mare del Nord (Noordzeekanaal) e lo è da 125 anni.

In effetti, senza il canale, Amsterdam sarebbe probabilmente scaduta a pittoresca ma insignificante città provinciale situata sul fiume Ij, inaccessibile per sempre alle navi da trasporto marittimo più grandi. Oggi, invece, questa vitale arteria trasporta qualcosa come 60 milioni di tonnellate di carichi alla volta del porto di Amsterdam, che attualmente è piazzato al 17° posto della classifica mondiale.

E' stato nel 17° secolo che vennero elaborati i piani per collegare Amsterdam al mare per mezzo di un canale il cui tracciato scorresse attraverso la provincia di Noord Holland. Questi piani vennero finalmente realizzati nel 1824 per mezzo del canale "Noordhollandsch", come venne denominato allora.

Tuttavia, nel 1850 divenne chiaro che il canale Noordhollandsch, profondo 5 metri, necessitava di un approfondimento allo scopo di accogliere il pescaggio delle imbarcazioni marittime medie di quel periodo, superiore ai 6 metri. L'unica soluzione percorribile era quella di scavare attraverso le dune a Velsen (il punto più stretto in Olanda) per collegare il fiume Ij con il Mare del Nord: un piano ardito ed ambizioso, per l'epoca.

Dal momento che a quel tempo gli ingegneri idraulici olandesi non erano in possesso delle cognizioni richieste, venne assoldato un gruppo di tecnici inglesi per tale compito monumentale. Tuttavia, dato che gli inglesi non avevano alcuna precedente esperienza con la violenta azione delle onde del Mare del Nord, finirono preda della disperazione perché i moli di nuova costruzione vennero più volte infranti dall'attacco del Mare del Nord. Malgrado ciò, essi perseverarono e nel novembre 1876 il canale di 80 km venne finalmente inaugurato.

Gli anni seguenti furono anni di prosperità: i traffici nel canale e le dimensioni delle navi crebbero rapidamente, con l'inevitabile risultato della necessità di chiuse più grandi. Nel 1896, venne costruito il Middenluis e, nel giro di pochi anni, vennero elaborati piani per una chiusa settentrionale ancora più grande, anche se la sua costruzione venne rinviata a causa della Prima Guerra Mondiale.

Quando la Chiusa Settentrionale venne aperta nel 1930, lunga oltre 400 metri, larga 50 metri e profonda 15 metri, era una delle più grandi del mondo.

Inevitabilmente, l'aumento del traffico attraverso il Canale del Mare del Nord e le crescenti dimensioni delle navi hanno chiarito che oggi il Noordersluis non sarà più sufficiente per molto.

Come sottolinea Mannes Boelen, dirigente marketing trasporti dell'Autorità Portuale di Amsterdam, sottolinea: "L'esigenza di una seconda grossa chiusa adiacente sta ora diventando sempre più urgente, se non altro per evitare la frustrazione comportata dai tempi di attesa sempre più lunghi per accedere ai moli del porto di Amsterdam".

Quest'anno, è stato appena celebrato un altro anniversario: quello del Canale Amsterdam-Reno, che adesso ha 50 anni.

Dato che le direttrici di traffico idroviario interno che vanno da Amsterdam a Rotterdam, Anversa, Germania del Nord e Danimarca sono quelle utilizzate in modo più intenso, il canale Amsterdam-Reno è un collegamento di importanza cruciale. La Germania, ad esempio, importa grossi quantitativi di carbone, che viene trasportato da rimorchiatori a spinta sino a 12.000 tonnellate per convoglio alla volta delle loro destinazioni finali attraverso il canale Amsterdam-Reno.

Una delle principali ragioni per cui circa il 40% dei trasporti containerizzati nei ed attraverso i Paesi Bassi avvengono mediante idrovie interne è rappresentata dai problemi inerenti le strade olandesi, che stanno diventando intasate sino al punto che presto saranno impossibilitate a far fronte al trasporto merci.

Di conseguenza, il ministero dei trasporti e dei lavori pubblici intende trasferire il 20% circa dei carichi merci dalle strade alle idrovie. In crudi termini statistici, ciò significa un volume di merci trasportate pari a 100 milioni di tonnellate all'anno: il doppio del quantitativo attualmente trasportato dagli operatori fluviali.

"Tuttavia, dato che il Reno e le idrovie interne hanno un grosso potenziale di cui attualmente solo il 10% viene utilizzato, il raddoppio del trasporto merci da ora al 2010 non sarà un problema" afferma Boelen.

Kees de Vries è il direttore della Koninklijke Schippersvereniging Schuttevaer, una specie di associazione automobilistica per le idrovie, nonché il segretario generale del Bureau Voorlichting Binnenvaart (associazione per informazioni sul trasporto fluviale) di Rotterdam. E' inoltre vice presidente del centro informazioni europeo per il suo settore a Bruxelles; rivela cose interessanti circa il futuro sviluppo delle idrovie interne, in cui il settore dell'autotrasporto sta svolgendo un ruolo sempre più importante.

L'attuale rapida espansione del numero di terminals per la navigazione fluviale ne rappresenta sono un esempio, dato che gli autotrasportatori spesso sono gli operatori di tali terminals: a Nimega, Utrecht, Zaanstad, Tilburg e Hengelo, ad esempio.

Inoltre, i trasportatori stradali stanno aumentando sempre più il noleggio di naviglio fluviale quale parte necessaria della propria concezione logistica: è un modo per superare il problema dei crescenti intasamenti stradali e per garantire i tempi di consegna. "Per la stessa ragione, vediamo anche autotrasportatori che istituiscono depositi in prossimità dei propri clienti, mentre il flusso principale del loro traffico viene trasportato da naviglio fluviale" afferma de Vries.

Di conseguenza, il ruolo del trasporto fluviale sta mutando. Per molti anni, il trasporto fluviale è stato utilizzato per il trasporto "lento" delle merci alla rinfusa quali il carbone, i minerali grezzi, la sabbia, la ghiaia ed i prodotti petroliferi, mentre ci si serviva degli autotrasportatori per il trasporto rapido di merce impacchettata; le ferrovie, invece, provvedevano al trasporto "rapido" - per quanto poco flessibile - delle merci alla rinfusa.

Tuttavia, come sottolinea de Vries, tutto ciò non è più vero. Sebbene più del 70% del trasporto fluviale ancora consista di carichi alla rinfusa secchi ed umidi, esso rappresenta altresì il 40% circa del trasporto containerizzato nei ed attraverso i Paesi Bassi, e quella quota di mercato sta ancora crescendo.

"Per il futuro, vogliamo conseguire lo stesso modello della distribuzione dei carichi pallettizzati, come quello tra i centri di distribuzione ed i supermercati. Ciò avverrà in collaborazione con gli autotrasportatori e coinvolgerà tutto il settore. Stiamo cominciando a scuotere l'immagine dei trasportatori di rinfuse di basso livello. In questi giorni, vengono trasportati talco, televisioni e pannolini pallettizzati in battelli fluviali completamente chiusi, per mezzo delle cosiddette "cavallette di fiume" che vengono caricate tramite convogliatori rotabili" afferma de Vries.

Per molti, l'attuale presupposto da cui parte il settore fluviale è che, almeno in ambito europeo, la distanza minima per ottenere costi razionali con il trasporto di merci attraverso idrovie è di circa 500 km, mentre l'autotrasporto predomina al di sotto di tali distanze.

Tuttavia, de Vries sostiene che il trasporto fluviale non è più sinonimo di lunghe distanze e che oggi distanze di 20-30 km stanno diventando sempre più comuni.

"Ciò è stato reso possibile dalla densa rete di terminals fluviali nelle direttrici quali la Amsterdam-Beverwijk, la Amsterdam-Zaanstad, la Rotterdam-Moerdijk e la Rotterdam-Dordrecht, in cui le navi possono viaggiare alla volta delle proprie destinazioni quattro o cinque volte al giorno, avvicinandosi in tal modo alla flessibilità di un camion.

"L'introduzione di battelli fluviali più piccoli e veloci che sono in grado di trasportare 32 TEU alla velocità di 20 km/h rappresenta una logica conseguenza di tale linea di tendenza. Otto di tali navi sono già operative, ma il loro armatore, la Neo Logistics Services, già parla di una flotta di 50 unità. Pensate a loro mentre se ne vanno in giro come biciclette di fattorini, non solo tra gli scali marittimi ed i terminals fluviali, ma anche tra i centri di snodo interni medesimi, quali Tilburg e Helmond" dichiara de Vries.

De Vries ritiene che le principali opportunità per il canale Amsterdam-Reno risiedano nell'hinterland della Germania settentrionale. Esso offre alle navi formate da quattro chiatte a spinta/trazione una connessione diretta con la principale arteria trasportistica europea - il fiume Reno - che ha un significato notevolissimo per l'enorme flusso di merci alla volta della Renania-Westfalia

Un esempio è costituito dalle combinazioni multimodali da Amsterdam e Coevorden, che disporranno di un terminal interno, così come del terminal ferroviario del Bentheimer Eisenbahn. Ma ci sono anche possibili combinazioni con altri terminals nella parte settentrionale dei Paesi Bassi, quali Veendam, Meppel o, in futuro, Kampen.

I caricatori fluviali olandesi continueranno, perciò, ad elaborare le proprie strategie innovative per il settore del trasporto fluviale e hanno ogni intenzione di mantenere il proprio saldo punto d'appoggio nel mercato.

Le navi olandesi rappresentano circa la metà di tutto il trasporto fluviale transfrontaliero nell'Unione Europea, e, dopo solo un anno in seguito all'inaugurazione nel 1997 del canale Meno-Danubio nella Germania meridionale, le navi olandesi costituiscono il 50% circa di tutti i trasporti nel canale. E, se i segnali cono corretti, il trasporto fluviale olandese dovrebbe avere un importante potenziale di crescita negli anni a venire.
(da: Cargo Systems, dicembre 2002)


FROM THE HOME PAGE
In 2023 new annual historical record of maritime traffic in the Stories of Malacca and Singapore
In 2023 new annual historical record of maritime traffic in the Stories of Malacca and Singapore
Port Klang
The previous maximum peak had been reached in 2018
HMM announces the nearly doubling of fleet capacity by 2030
Seoul
Expected 63% increments of the volumes transportable from container carriers and 95% in the bulk carrier sector
In the first quarter of 2024, the Port of Singapore handled ten million containers (+ 10.7%)
In the first quarter of 2024, the Port of Singapore handled ten million containers (+ 10.7%)
Singapore
The overall traffic in goods increased by 7.6%
Iran has given way to the attack on Israel with the seizure of the container ship. MSC Aries
London / Manila
A team from the Islamic Revolution Guards Corps landed by a helicopter seized the ship.
The construction of the new Venetian container terminal in Porto Marghera is being carried out.
The construction of the new Venetian container terminal in Porto Marghera is being carried out.
Venice
It will be able to accommodate Panamax vessels and will have an annual traffic capacity of one million teu
The French Senate has approved a bill to limit the right to strike in transport
The French Senate has approved a bill to limit the right to strike in transport
Last year container traffic in Malta decreased by -11.4%
Last year container traffic in Malta decreased by -11.4%
The Valletta
Crucierists in growth of 59.1%
Approved by the Transport Commission of the Spanish Congress a proposal to improve the competitiveness of the REC Ship Register
Madrid
Applause from ANAVE. The number of national flag merchant ships has fallen to the all-time low
Pirate attacks on ships have been growing.
Pirate attacks on ships have been growing.
London
Recrudescence of Somali piracy
Assshipowners, well the decree that delegates security checks to recognized bodies
Rome
Messina : a concrete step forward in the optics of an ever greater competitiveness of the Italian flag
Le Aziende informano
Protocollo d'intesa tra l'Autorità di Sistema Portuale del Mare di Sicilia Occidentale e l'Escola Europea di Intermodal Transport
Maritime traffic in the Panama Canal is expected to gradually normalize from here to 2025
Balboa
The start of the rainy season, expected at the end of the month, is expected to lift the number of ships transits from 27 to 36.
Last year on world cruise ships the record number of 31.7 million passengers (+ 55.4%) was embarked on.
Last year on world cruise ships the record number of 31.7 million passengers (+ 55.4%) was embarked on.
Miami
Past the historic peak of the pre-pandemic year of 2019
Updating the rules governing the berth service
Rome
Ok the government to decree establishing public company to manage state-owned toll roads
Agreement between Mercitalia Logistics and Logtainer for the development of intermodal services that integrate transport on iron, rubber and sea
DFDS buys the entire network of self-transport services between Turkey and the Europe of Ekol Logistics
Copenhagen
Transaction of the value of 260 million euros
13.8 million crucierists are expected in Italian ports this year.
Africa Morocco Link has changed ownership
Casablanca / Athens
51% percent of the capital went from Bank of Africa to CTM and 49% percent from Attica to Stena Line
NCL orders Fincantieri four new cruise ships with letter of intent for four more units
Miami
Four units from 77mila-86mila tsl and four from 200mila tsl will be delivered between 2026 and 2036
SEA Europe calls for the EU the urgent definition of a maritime industrial strategy
Brussels
Tytgat : By 2035 we want to provide ten thousand sustainable and digitalised vessels to the key sectors of the European blue economy
MSC ships will strengthen Georgia's maritime links with North Africa and Spain
Batumi
New rotation through the hubs of Gioia Tauro and Marsaxlokk
In the port of Naples, the new floating dry dock has arrived
In the port of Naples, the new floating dry dock has arrived
Naples
Expected the processing of 20-25 vessels each year
Switzerland will finance the construction of an intermodal terminal in Domodossola
Bern
Grant of 38.8 million francs to the 67.7 million investment planned by Germany's CargoBeamer
Unions stress the high end of the strike for the renewal of the contract of the port workers
Unions stress the high end of the strike for the renewal of the contract of the port workers
Rome
Today in Genoa, the final national manifestation
Meeting in Brussels to avert the negative impact on EU ports of the ETS Directive
Brussels
Rixi : The aim is to avoid weakening the maritime capacity of the Union
In February the traffic of goods in the port of Ravenna grew by 2.1%
Ravenna
In decline the bulk bulk is liquid and solid
In 2023, maritime transport along the Arctic route reached a record volume of more than 36 million tonnes
In 2023, maritime transport along the Arctic route reached a record volume of more than 36 million tonnes
Moscow
Expected 150 million tonnes per annum by 2030
The Greek group Attica is set to record a new historical record of revenues.
Kallithea
Profit after tax in growth of +259,0%
Le Aziende informano
ABB fornirà la sua soluzione per il Cold - Ironing nel Porto Internazionale di Portsmouth
Rixi : Communication lines on alpine crossings are priority for Italy
Rixi : Communication lines on alpine crossings are priority for Italy
Brussels
The Mechanism to Link Europe is useful for carrying out large infrastructure, especially cross-border ones.
Joint venture Fratelli Cosulich-XCA (Arcese Group) in Automotive Logistics to Go Ligure
Genoa
Sandoli : We aspire to become the gateway to the European market, offering a convincing alternative to the ports of the North
The earthquake in Taiwan has seriously damaged the infrastructure of Hualien's port
Kaohsiung
Suspended the activities in the stopover
The AD Ports Group is involved in the realization of the new large Iraqi port of Al-Faw
Baghdad / Abu Dhabi
Joint venture with the General Company for Ports of Iraq
Concern of Confitarma, Assogasliquidi-Federchemistry and UNEM for the revision of the ETD Directive
Rome
No to the proposal to eliminate the tax exemption on marine transport fuels
Plan to improve in Genoa and Savona the rail links with cruise terminals and airport
Genoa
It was presented today in the Ligurian capital
From 10 to May 12 at Spezia will be held "DePortibus-The festival of ports that connect the world"
The Spezia
The programme provides for technical events and cultural proposals
Three new STS cranes have arrived in the Kenyan port of Lamu.
Mombasa
They will be able to work on container ships of the capacity of over 18mila teu
One hundred new IVECO trucks powered by HVO in the Smet fleet
Turin
They will be taken over in the course of this year
In the first three months of this year, goods transported by rail between China and Europe increased by 10% percent.
Beijing
Operated 4,541 trains (+ 9%)
In the first quarter of 2024, container traffic in the port of Hong Kong fell by -2.3%
Hong Kong
In March, the decline was -10.6% percent.
The regasification terminal FSRU Toscana left Livorno direct to Genoa
Livorno
In the Ligurian scalp and then in Marseille maintenance interventions will be carried out
Confirmed to Tugchiers Meeting Port of Genoa the granting of trailer services in the port of Genoa
Genoa
Planned investment of 35 million euros to renovate fleet
In the first quarter of 2024, OOIL revenues decreased by -9.0%
Hong Kong
Containers carried by the OOCL fleet increased by 3.4%
Mattioli (Federation of the Sea) relaunches the propulsive role of maritime clusters
Rome
Today, the National Sea Day and the marinara culture are celebrated
In the first quarter of 2024, the revenues of Yang Ming and WHL grew by 18.5% and 8.1%
Keelung / Taipei
In March the increments were equal to 20.3% and 8.6%
In 2023 the freight traffic handled by the State Railways Group fell by -2.0%
Rome
The Logistics Pole posted a net loss of -80 million euros, up 63 million euros.
Port of Genoa, inaugurated new rooms of Stella Maris at Maritime stations
Genoa
They are intended for the welfare and socialization of seafarers in transit in the Superba
SAILING LIST
Visual Sailing List
Departure ports
Arrival ports by:
- alphabetical order
- country
- geographical areas
Germany's Dachser has acquired the compatriate Brummer Logistik
Kempten
The company specializes in the logistics of perishable products
In the first quarter of 2024, Evergreen's revenues increased by 32.6% percent.
Taipei
In March, the increase was 36.5% percent.
Cooperation pact between the associations of the ports and ferry companies of Greece
The Piraeus
Among the activities, make sure that port benches are adequate for new naval technologies
In 2023 the traffic in goods at ports in Lazio fell by -5.7% percent. Record of cruises
Cyvitavecchia
Passenger of line services growing by 10.0%
In Udine the Officine Rotable Maintenance of FVG Rail has been equipped with a lawn back in fossa
Procedure
RINA will collaborate on the sustainable development of ports and shipping of Indonesia
Genoa
Contract with the World Bank
Interporto Padova's assembly to merge for incorporation of the Zip Consortium
Padova
Capital increase of more than 7.8 million split between Municipality, Province, and Chamber of Commerce
Turkish Arkas orders four container ships from 4,300 teu to Guangzhou Wenchong Shipyard
Izmir
On the way an investment of 240 million
Deutsche Bahn would have solicited a group of potential bidders to submit proposals to acquire DB Schenker
New York
The invitation addressed, among others, to DSV, Maersk and MSC
Interferry calls on governments to use carbon tax revenues to equip the harbour quays of cold ironing
Victoria
Corrigan : 'imperative that the extensive installation of OPS facilities is undertaken with urgency'
Training courses for GNV crews to avoid collisions with cetaceans and sea turtles
Genoa
Made together with the research body Foundation CIMA, they also promote the protection of biodiversity
PORTS
Italian Ports:
Ancona Genoa Ravenna
Augusta Gioia Tauro Salerno
Bari La Spezia Savona
Brindisi Leghorn Taranto
Cagliari Naples Trapani
Carrara Palermo Trieste
Civitavecchia Piombino Venice
Italian Interports: list World Ports: map
DATABASE
ShipownersShipbuilding and Shiprepairing Yards
ForwardersShip Suppliers
Shipping AgentsTruckers
MEETINGS
On April 11, the sixth edition of the "Italian Port Days" will begin.
Rome
Also this year the project has been divided into two sessions : the first in the spring and the second from September 20 to October 20
On April 16 in Nola, the national conference of the Union Interports Reunited
Nola
Event " Interports to the center. A strategic network for Italy "
››› Meetings File
PRESS REVIEW
Iran says MSC Aries vessel seized for 'violating maritime laws'
(Reuters)
Le transport maritime national navigue à vue
(Aujourd'hui Le Maroc)
››› Press Review File
FORUM of Shipping
and Logistics
Relazione del presidente Mario Mattioli
Roma, 27 ottobre 2023
››› File
DP World and Rumo will carry out a new grain and fertilizer terminal in the port of Santos
Curitiba / Dubai
Expected an investment of nearly 500 million
Singaporean ONE will restructure the feeder service between the Adriatic and Egypt
Singapore
You will include scals in Trieste and Piraeus
Over 700mila crucierists approved in 2023 at Spezia spent a total of 71.2 million euros.
The Spezia
68.3% of this sum for the purchase of organized tours
New rail services of Rail Cargo Group between Austria, Germany and Italy
Vienna
Increase in the frequency of departures on the Duisburg-Villach-Lubiana line
Five more ULCV banchina cranes for the Malaysian port of Tanjung Pelepas
Gelang Patah
They have been ordered to Chinese ZPMC
On April 11, the sixth edition of the "Italian Port Days" will begin.
Rome
Also this year the project has been divided into two sessions : the first in the spring and the second from September 20 to October 20
Autonomous driving systems ensure benefits to self-driving companies and drivers, ensure from China
Shanghai
Deshun Logistics tests the technologies of Inceptio Technology in commercial travel
In the first half of 2024, the traffic in goods in the port of Taranto declined by -7.8% percent.
Taranto
Decisive decline of -22.4% in February
The three days of a strike on the contract of the port workers will be on the road.
Rome
On Friday, a national demonstration will be held in Genoa
On April 16 in Nola, the national conference of the Union Interports Reunited
Nola
Event " Interports to the center. A strategic network for Italy "
Attic sold the ferry Express Skiathos for nine million euros
Athens
Built in 1996, it was ceded to 4Naver Shipholding
Suda's cretese port will be equipped with a new cruise terminal
Drapetsona
Funds for the deepening of the basics of the Hellenic port of Stylida
VTTI and IKAV will acquire control of the LNG Adriatic regasification terminal
Rotterdam / Hamburg
Set up a consortium to acquire a majority of the capital
On April 16, the Conference of Instructional Services on the Project of the Bridge on the Strait of Messina
Rome
Participants will be made available to the design documentation
The construction of the new series of large garage ships of the elvetica Sallaum Lines began
Sarnen
In 2023, the ship repair activities in the Greek shipyards grew
The Piraeus
Work carried out on 651 ships (+ 9.8%)
New historical record of revenue of Chinese terminalist group COSCO Shipping Ports
Hong Kong
Last year it was closed with a net profit of 394.3 million (+ 0.9%)
The preliminary agreement for the sale of the "Il Secolo XIX" newspaper to the MSC group has been made official.
Turin / Geneva
Initiation of exclusive negotiations to enable the conduct of due diligence
State Railway Agreement-ESA for the application of space services technologies to logistics
Rome
In 2023, Interporto Padova recorded a 7.3% increase in the value of production.
Padova
Net profit to 2.9 million euros (+ 2.0%)
Sixth edition of the report on corridors and logistics efficiency of Contship and SRM
Melzo
The former Works of the Manufacturing Firms of Lombardy, Emilia-Romagna and Veneto are already resorting to the former Works of Manufacturing.
Agreement to the Spezia for the use of hydrogen as fuel for rail maneuvers in port
The Spezia
It was initialed by the AdSP and Mercitalia Shunting & Terminal
- Via Raffaele Paolucci 17r/19r - 16129 Genoa - ITALY
phone: +39.010.2462122, fax: +39.010.2516768, e-mail
VAT number: 03532950106
Press Reg.: nr 33/96 Genoa Court
Editor in chief: Bruno Bellio
No part may be reproduced without the express permission of the publisher
Search on inforMARE Presentation
Feed RSS Advertising spaces

inforMARE in Pdf
Mobile