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18 ottobre 2019 Il quotidiano on-line per gli operatori e gli utenti del trasporto 17:48 GMT+2



11 maggio 2004

CP Ships ha archiviato il primo trimestre con un utile netto di otto milioni di dollari

In forte crescita i ricavi e i costi operativi. Il volume trasportato è stato pari a 562.000 teu (+9%)

Il gruppo armatoriale CP Ships, che raggruppa i marchi commerciali ANZDL, Canada Maritime, Cast, Contship Containerlines, Italia Line, Lykes Lines e TMM Lines, ha archiviato il primo trimestre di quest'anno con un utile netto di otto milioni di dollari su un ricavo dall'attività di trasporto containerizzato di 815 milioni di dollari, contro un passivo di 22 milioni di dollari su un ricavo di 686 milioni di dollari nel corrispondente periodo dell'esercizio 2003. L'utile operativo è ammontato a 16 milioni di dollari, contro un passivo operativo di 13 milioni di dollari nel primo trimestre dello scorso anno che includeva oneri straordinari per 10 milioni di euro.

Il forte incremento del giro d'affari del gruppo è stato controbilanciato dall'aumento di circa 100 milioni di dollari dei costi operativi. Il costo per teu registrato da CP Ships nel primo trimestre del 2004 è risultato superiore del 7% rispetto a quello del corrispondente periodo del 2003 a causa principalmente - ha spiegato oggi CP Ships - dell'indebolimento del dollaro che ha avuto un impatto stimato in 36 milioni di dollari prima delle operazioni di protezione di posizioni. I cambi hanno peraltro avuto un impatto positivo sul ricavo per 18 milioni di dollari. CP Ships ha inoltre stimato in 10 milioni di dollari circa l'impatto negativo dei più elevati costi di noleggio delle navi (sull'intero 2004 è atteso un impatto negativo dai noleggi pari a 35 milioni di dollari). Sul risultato è pesato anche l'aumento dei costi terminalistici e del trasporto interno. Sono invece diminuiti di 5 milioni di dollari i costi del combustibile.

Nei primi tre mesi di quest'anno le compagnie di navigazione del gruppo hanno trasportato complessivamente 562.000 teu, con una progressione del 9% sul primo trimestre del 2003. Il gruppo ha registrato un incremento dell'8% del livello medio dei noli rispetto al primo trimestre del 2003 e una flessione del 2% rispetto all'ultimo trimestre dello scorso anno.

 

CP Ships
Quarterly results 2004, 2003 and 2002

Unaudited

Q1

Q4

Q3

Q2

Q1

Q4

Q3

Q2

Q1

US$ millions except volume

2004

2003(1)

2003(1)

2003(1)

2003(1)

2002

2002

2002

2002

Volume (teu 000s)

                 

TransAtlantic

294

301

287

305

270

284

277

256

222

Australasia

74

78

79

73

74

87

84

86

77

Latin America

58

63

63

60

53

55

48

38

33

Asia

126

119

114

111

109

113

106

110

95

Other

10

8

11

9

8

11

9

8

9

 

562

569

554

558

514

550

524

498

436

Revenue

                 

TransAtlantic

406

429

401

402

345

371

349

320

288

Australasia

132

137

133

129

117

143

132

136

120

Latin America

79

80

78

75

64

71

63

54

50

Asia

171

168

172

158

138

145

137

123

103

Other

27

27

33

28

22

24

23

18

17

 

815

841

817

792

686

754

704

651

578

Expenses

                 

TransAtlantic

405

392

383

379

341

350

332

306

280

Australasia

122

132

127

123

111

130

121

130

123

Latin America

77

74

73

71

64

69

58

46

44

Asia

171

175

165

156

152

150

141

133

122

Other

24

22

27

25

21

21

18

15

15

 

799

795

775

754

689

720

670

630

584

Operating income/(loss)(2)

                 

TransAtlantic

1

37

18

23

4

21

17

14

8

Australasia

10

5

6

6

6

13

11

6

(3)

Latin America

2

6

5

4

0

2

5

8

6

Asia

0

(7)

7

2

(14)

(5)

(4)

(10)

(19)

Other

3

5

6

3

1

3

5

3

2

 

16

46

42

38

(3)

34

34

21

(6)

Analysis of expenses

                 

Container shipping operations

663

661

627

618

566

596

558

520

474

General and administrative

110

107

113

108

96

101

89

88

89

Depreciation and amortization

32

33

29

29

28

30

23

20

20

Other

(6)

(6)

6

(1)

(1)

(7)

0

2

1

 

799

795

775

754

689

720

670

630

584

 

Operating data
Unaudited

EBITA

Q1

Q4

Q3

Q2

Q1

Q4

Q3

Q2

Q1

US$ millions

2004

2003(1)

2003(1)

2003(1)

2003(1)

2002

2002

2002

2002

 

48

79

71

67

25

64

57

41

14

                   

Quarterly freight rate changes

Q1

Q4

Q3

Q2

Q1

Q4

Q3

Q2

Q1

Percentage change(3)

2004

2003

2003

2003

2003

2002

2002

2002

2002

TransAtlantic

(4)

3

5

5

(1)

6

(1)

(6)

(6)

Australasia

8

6

2

3

3

2

2

-

(3)

Latin America

(1)

3

(6)

1

(3)

(4)

(1)

(4)

(4)

Asia

(5)

(8)

7

9

(5)

-

10

2

(10)

 

(2)

(1)

7

5

(2)

1

3

(2)

(7)

                   

Operating lease rentals

Q1

Q4

Q3

Q2

Q1

Q4

Q3

Q2

Q1

US$ millions

2004

2003

2003

2003

2003

2002

2002

2002

2002

Ships

49

49

44

44

40

57

52

49

52

Containers

38

37

39

39

38

36

34

31

30

Other

8

7

10

8

7

9

6

6

6

 

95

93

93

91

85

102

92

86

88

EARNINGS COVERAGE(4)

Q1

               

Ratio

2004

               

3.8

                 

 

Consolidated statements of income

Unaudited
US$ millions except per share amounts

Three months
to 31st March

 

2004

2003
Revised(1)

Revenue

   

Container shipping operations

815

686

     

Expenses

   

Container shipping operations

663

566

General and administrative

110

96

Depreciation and amortization of intangible assets

32

28

Currency exchange gain

(6)

(1)

 

799

689

     

Operating income/(loss) before exceptional items

16

(3)

Exceptional items

-

(10)

     

Operating income

16

(13)

Interest expense, net

(7)

(8)

Current income tax expense

(2)

(1)

Future income tax benefit

1

-

     

Net income/(loss) available to common shareholders

$8

$(22)

     

Average number of common shares outstanding (millions)

89.9

89.8

     

Earnings per common share basic

$0.09

$(0.24)

     

Earnings per common share diluted

$0.09

$(0.24)

(1)

Comparative Figures
The 2003 financial statements have been revised. This follows the implementation of a new financial accounting system to replace legacy systems largely inherited with acquisitions. The implantation has shown that in 2003 accruals for certain container shipping operation costs were incorrectly adjusted downwards. Accordingly the previously reported results for 2003 and the balance sheet as at 31st December 2003 have been revised to reflect an increase in container shipping operation costs and a corresponding reduction in operating income and net income of $8 million. Previously reported 2003 earnings per common share basic and diluted have been reduced by $0.09 per share.
The impact on each quarter in 2003 is as follows: first quarter container shipping operation costs were increased and operating income and net income were reduced by $1 million, all relating to the Asian market segment; second quarter container shipping operation costs were increased and operating income and net income were reduced by $2 million, with $1 million in each of the Australasian and Asian market segments; third quarter container shipping operation costs were increased and operating income and net income were reduced by $2 million, with $1 million in each of the Australasian and Asian market segments; and fourth quarter container shipping operation costs were increased and operating income and net income were reduced by $3 million, with $2 million relating to the Australasian market segment and $1 million relating to the Asian market segment. The balance sheet as at 31st December 2003 has also been revised by increasing accounts payable and accrued liabilities by $8 million with a corresponding reduction in related earnings.

(2)

Before exceptional items, which include a charge of $10 million in Q1 2003 and a credit of $2 million in Q4 2002.

(3)

Percentage increase/(decrease) compared with previous quarter in average freight rates, which exclude inland revenue and slot charter revenue. Asia-Europe is excluded from Q2 2003. Total is all trade lanes.

(4)

Earnings coverage is calculated on a 12-month trailing basis as the ratio of net income before interest and income tax expense divided by the interest expense on total long-term debt, calculated using applicable period end interest rates.

(Source: CP Ships)




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