testata inforMARE
Cerca
02 October 2023 - Year XXVII
Independent journal on economy and transport policy
11:19 GMT+2
LinnkedInTwitterFacebook


CENTRO INTERNAZIONALE STUDI CONTAINERSANNO XXXVII - Numero 31 OTTOBRE 2019

TRASPORTO MARITTIMO

L'EUROPEAN SHIPPERS' COUNCIL E LA DREWRY ANNUNCIANO UN MECCANISMO DI INDICIZZAZIONE DEL COSTO DEL CARBURANTE IN VISTA DELL'IMO 2020

L'ESC (European Shippers' Council) e la ditta di analisi del trasporto marittimo containerizzato Drewry hanno definito e pubblicato un meccanismo di indicizzazione semplificato del BAF (fattore di correzione del bunker) ed una guida degli addebiti per il bunker al fine di aiutare i caricatori a monitorare e controllare tali addebiti in vista del passaggio delle linee di navigazione ai più costosi bunker richiesti ai sensi delle regole dell'IMO 2020 in ordine al basso contenuto di zolfo.

Il meccanismo è il risultato del 'gruppo di riferimento ESC-Drewry per lo strumentario riguardo all'IMO', un gruppo di 10 esperti caricatori europei che la Drewry e l'ESC hanno incaricato di mettere assieme le proprie opinioni e migliori pratiche in ordine alle questioni correlate al carburante a basso contenuto di zolfo previsto dall'IMO 2020.

"Dando ai caricatori la possibilità di analizzare nel modo migliore le attuali e future tipologie dei costi del carburante, questo strumentario rappresenta un significativo passo avanti verso un quadro più trasparente per i migliori interessi di tutte le parti" afferma Jordi Espin, direttore per la politica marittima all'ESC.

Philip Damas, responsabile della consulenza sulla filiera distributiva della Drewry, ha dichiarato: "Noi riteniamo che lo strumentario ESC-Drewry per l'IMO 2020 ed il suo meccanismo di indicizzazione contribuiranno a migliorare la trasparenza e la correttezza rispetto a come i costi in più del carburante sostenuti dalle linee di navigazione e dalle case di spedizione a causa della nuova regolamentazione possano essere trasferiti agli esportatori e importatori.

Indipendentemente da questa iniziativa, la Drewry ha altresì sviluppato un calcolatore dell'impatto del costo dell'IMO per i caricatori che stanno rivedendo i propri BAF che quantifica il consumo del bunker per direttrice di traffico e per contenitore rispetto ai loro principali vettori".

Le finalità ed i principi del meccanismo di indicizzazione sono:
  • il processo di adeguamento dei BAF viene semplificato mediante l'individuazione di standard comuni e di definizioni in ordine ai periodi di misurazione del prezzo dei bunker, ai periodi di adeguamento del BAF, ai prezzi di riferimento del carburante ed a formule trasparenti di indicizzazione;
  • il meccanismo non comprende né "prezzi BAF congiunti" né "addebiti BAF di base" congiunti: occorre che questi ultimi vengano concordati commercialmente fra le parti prima dell'inizio del contratto di trasporto marittimo; esso include solo un meccanismo di indicizzazione;
  • la fase 1 del processo consiste in un accordo fra caricatore e fornitore riguardo agli addebiti iniziali per il bunker "di base" ed al collegamento al prezzo del carburante esterno di base (all'avvio del contratto);
  • la fase 2 del processo consiste nel fatto che, nel corso del periodo del contratto, gli addebiti rivisti per il bunker vengono calcolati sulla base del prezzo medio del trimestre precedente in riferimento al carburante esterno e vengono applicati contrattualmente al trimestre successivo (senza bisogno di essere negoziati);
  • gli addebiti BAF vengono aggiornati una volta al trimestre con un tempo di latenza di 1 mese per consentire alle parti di aggiornare i propri rispettivi sistemi di fatturazione ed acquisizioni;
  • viene preso in considerazione un ulteriore adeguamento del BAF "ad interim" per far fronte al rischio dell'enorme instabilità dei primi prezzi del nuovo carburante;
  • il meccanismo di indicizzazione segue ed applica il cambiamento visto in qualsiasi indice pertinente dei prezzi del bunker - globale, paniere di regionale o regionale - così come viene compilato e pubblicato da tutte le terze parti neutrali compresa la Drewry.
(da: lloydsloadinglist.com, 14 ottobre 2019)



At the end of the year, Alessandro Becce will leave the post of CEO of FHP Holding Portuale
Carrara
Will be replaced by Paolo Cornetto
Fire on the ferry Cossyra in navigation from Lampedusa to Porto Empedocle
Rome
Passengers have been transshipped and the ship is towed to the port of Augusta
Romania wants to buy the Moldovan river port of Giurgiulesti
Ports
A new road and rail bridge on the Danube will also be planned.
On October 11 in Genoa a workshop by the Young Group of Assagents on the Trend of Noli
Genoa
It will be held at Palazzo San Giorgio
On Sunday in Japan, the ferry company MOL Sunflower will become operational
Tokyo
Fleet of ten ro-pax ships and five ro-ro ships employed on six maritime routes
Rexi, inserted amendments on concessions, self-transport, Third Valico and dam of Genoa
Rome
A uniform criterion for updating the Istat criterion is introduced on maritime concessions, the Deputy Minister explained.
Cornetto will leave Managing Director assignments in the Going Gateway and Reefer Terminal
Go Ligure
The companies are looking for a new CEO
Interport of Gorizia, inaugurated a workshop for the repair of railway wagons
Gorizia
It was carried out by Adriafer Rail Services
OK to extend the concession to Fuorimuro until December 31
Genoa
The company operates the rail manoeuvring services in the port of Genoa
At the container terminal of PSA Genova Pra ' a second container ship has arrived from 24,000 teu
Genoa
The MSC Mette is over 400 meters long and 61 wide
SAILING LIST
Visual Sailing List
Departure ports
Arrival ports by:
- alphabetical order
- country
- geographical areas
Ban on electrification of ro-pax benches of the port of Ancona
Ancona
The plant will have to be made by June 2026
Convention between Assshipowners, Confitweapon and Ministry of Defence
Rome
It is aimed at support for the professional relocation of the voluntary freezes
Captrain Italia enhances the services via Ventimiglia and Domodossola to make up for the blocks on the Frejus and Gotthard axis
Assagus
Italy is in danger of being cut off from the rest of Europe, the company said.
In the second quarter of this year, French ports handled 1.21 million containers (-12.7%)
The Défense
The overall traffic in goods decreased by -2.0%
The works for new road links in the Porto Canale of Cagliari are tender.
Cagliari
A connection road will be carried out between the new ro-ro terminal and SS 195
At the Interport of Gorizia, the digitalization of the logistic operation of the cold pole is enhanced
Gorizia / Turin
Acquired the provision of the WMS of Generix Group
PORTS
Italian Ports:
Ancona Genoa Ravenna
Augusta Gioia Tauro Salerno
Bari La Spezia Savona
Brindisi Leghorn Taranto
Cagliari Naples Trapani
Carrara Palermo Trieste
Civitavecchia Piombino Venice
Italian Interports: list World Ports: map
DATABASE
ShipownersShipbuilding and Shiprepairing Yards
ForwardersShip Suppliers
Shipping AgentsTruckers
MEETINGS
On October 11 in Genoa a workshop by the Young Group of Assagents on the Trend of Noli
Genoa
It will be held at Palazzo San Giorgio
Conference on the Promotion of Health in the Port Workers of the Straits
Messina
It will be held on October 2 in Messina
››› Meetings File
PRESS REVIEW
España demanda una revisión instantánea de los puertos vecinos de transbordo
(El Mercantil)
Shipping minister resigns in aftermath of ferry passenger's death
(Kathimerini)
››› Press Review File
FORUM of Shipping
and Logistics
Relazione del presidente Daniele Rossi
Napoli, 30 settembre 2020
››› File
Approved the new Statutes of the Federation of the Sea
Rome
Mattioli : We give more concreteness to a modern idea of the blue economy
The new passenger station in the port of Barletta is inaugurated.
Bari
At Brindisi, a partial reunion at the port of the maritime demanial area "ex Pol"
Fincantieri is guaranteed a long-term financing of 800 million euros.
Trieste
"sustainability linked" credit line guaranteed by SACE
Starlite Ferries renews the deal with Accelleron
Baden
Concerns the provision of care services for turbochargers installed on ships
Fercam has inaugurated its new warehouse in Alexandria.
Bolzano
It has an area of 1,950 square meters plus 290 of offices
Concluded the adjustment of Gallarate station to freight trains from 750 metres
Rome
Investment by Italian Railway Network of three million euros
It concluded the clearance operations of the freight train wagons derailed in the base tunnel of the Gotthard
Bern
Turkish shipyard Med Marine delivers a new tugboat to the Vernicos Scafi
Istanbul
It is the first means of new construction of the fleet of the Greek-Italian joint venture
Kenya Ports Authority privatizes benches at ports of Lamu and Mombasa
Mombasa
Launched an international competition that also includes a special economic zone
Last month, freight traffic in the port of Taranto increased by 6.9% percent.
Taranto
In the first eight months of 2023, a decline of -4.0%
New paints to contain the propagation of fires on ships and construction sites
Palermo
Messina Group has taken delivery of its second full container ship
Genoa
Has a transport capacity of 4,600 teu
Approda in Genoa the first container ship of the FIM service of HMM
Genoa
Scalo to container terminal of PSA Italy
First meeting of the technical table on security of work in the port
Rome
Among the proposals, insert some port job profiles between the "usurante/gravest" job categories
Hapag-Lloyd will equip all of its internet connection ships through the Starlink satellite network
Hamburg
Success of tests started in May
- Via Raffaele Paolucci 17r/19r - 16129 Genoa - ITALY
phone: +39.010.2462122, fax: +39.010.2516768, e-mail
VAT number: 03532950106
Press Reg.: nr 33/96 Genoa Court
Editor in chief: Bruno Bellio
No part may be reproduced without the express permission of the publisher
Search on inforMARE Presentation
Feed RSS Advertising spaces

inforMARE in Pdf
Mobile