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04 May 2025 - Year XXIX
Independent journal on economy and transport policy
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FORUM of Shipping
and Logistics
CONVEGNO AILOG

LOGISTICA E SISTEMA PAESE

Palazzo S. Giorgio Genova, 24 Febbraio 1997

"Il punto di vista dei fornitori di servizi"

Intervento di Sebastiano Gattorno, presidente del Gruppo Serra

Sebastiano Gattorno Il quadro di riferimento

Da anni si parla di problematiche infrastrutturali e di colli di bottiglia, di sviluppo del trasporto ferroviario e di metodi più o meno pertinenti per disincentivare il trasporto su strada e ridimensionarne l'offerta. Numerosi sono stati gli studi condotti in ambito europeo che evidenziano le condizioni di stress in cui versa il sistema infrastrutturale mentre il piano degli interventi prioritari, risalenti ancora al gruppo Christophersen, stenta a decollare per la difficile realizzazione delle necessarie partnership pubblico-private.

D'altra parte risulta ancora utopistico fare affidamento sulla riconversione di una tendenza organizzativa, che taluni definiscono equazione della mobilità, nella quale si conferma l'assoluta preponderanza del vettore stradale rispetto al combinato, con una quota di traffici gestiti via strada (85%) che risulta imbattibile a breve proprio su quelle distanze (inferiori ai 200 Km.) teoricamente competitive per il trasporto ferroviario.

In tale contesto il contenimento del vettore stradale attuato attraverso penalizzazioni fiscali, in conformità ad un metodo che si è consolidato in ambito UE seppure con le note perplessità sui meccanismi di imputazione dei costi impropri, se da una parte si è dimostrato strumento non idoneo a risolvere i problemi del traffico stradale dall'altra ha contribuito ad aumentare in Europa i costi globalmente riconducibili al trasporto, che risultano superiori del 16% rispetto a quelli americani e del 21% rispetto ai giapponesi.

Il trend è chiaro: la crescita delle merci gestite via strada è tale da raddoppiare ogni dieci anni le tons./Km., mentre l'adeguamento infrastrutturale non tiene il passo. In Italia in particolare gli investimenti in ammodernamento e manutenzione della dotazione infrastrutturale rispetto al PIL sono scesi ancora al di sotto di quell'1.2% degli anni antecedenti Tangentopoli, per attestarsi ad un misero 1% contro l'1.5% della vicina Francia.

Accanto al rallentamento dei grandi lavori, che confermano per il medio periodo diverse condizioni estreme di sovra e sotto-dotazione, si accompagnano pesanti sperequazioni qualitative nella diffusione della rete sul territorio. A parte la situazione del Mezzogiorno, dove ritengo si debba incentivare il cabotaggio marittimo come reale alternativa al combinato terrestre, anche i principali distretti produttivi del centro-nord risentono di un sotto-dimensionamento delle infrastrutture, con conseguente forte concentrazione dei flussi su pochi nodi e corrispondente aumento dei fattori di rischio-incidente, come testimoniano le recenti vicende ferroviarie.

Le priorità di intervento nel nostro Paese sono scomode eredità che passano di mano in mano, ormai diventate di dominio pubblico anche perchè sono sempre le stesse e sempre più urgenti.

Ne cito le più macroscopiche:

  • Realizzazione della variante autostradale di valico sulla tratta Firenze-Bologna, che è pericolosamente inadeguata e continuerà ad essere, anche ad avvenuta realizzazione dell'Alta Velocità, un'arteria fondamentale del nostro sistema di collegamento terrestre.

  • Compimento, dopo opportuna verifica della correttezza formale e sostanziale del progetto, del sistema interportuale di Malpensa, che costituisce una necessità del nostro sistema in quanto asservito ad un'area che costituisce il naturale punto di convergenza di oltre il 40% delle merci in arrivo e partenza da/per l'Europa.

  • Razionalizzazione del nostro sistema portuale ed aeroportuale, che deve trasformarsi appunto in un sistema sinergico, coordinato ed efficiente, con un chiaro assetto delle privatizzazioni ed una netta regolamentazione degli appalti per i servizi di manodopera.

  • Potenziamento delle infrastrutture interne significative in termini di bacini di traffico serviti, con forte stimolo all'applicazione dei sistemi informativi di pianificazione, gestione e controllo delle diverse fasi di gestione delle spedizioni.


Tuttavia non basta riorganizzare se, insieme agli interventi di supporto infrastrutturale, non si avvia una politica che faccia proprie le diverse esigenze del settore, fra cui quella relativa ad un quadro regolamentare aggiornato, compiuta espressione di:

  • un piano di riassetto e sviluppo del sistema;
  • una normativa certa e non contraddittoria, allineata all'evoluzione del trasporto nelle diverse implicazioni e connotazioni di servizio logistico.

Occorre infatti ricordare che in Italia ancora ci muoviamo in totale assenza di un piano di coordinamento, che e' invece la base indispensabile per la realizzazione di progetti industriali nei quali i privati si possano riconoscere non solo come finanziatori, secondo le tecniche tipiche del project financing, ma anche come soggetti titolati ad intervenire nella gestione imprenditoriale senza condizionamenti, fatti salvi quelli derivanti da una reale dinamica competitiva servizi/mercato.

Tale intelaiatura di fatto già era presente nel Piano Generale Trasporti, testo di riferimento programmatico unico e forse per questo ancora attuale e valido per l'avvio progettuale di un sistema trasporti nazionale che, in coerenza con le direttive degli organi comunitari nei confronti dei quali dobbiamo iniziare a porci come parte attiva e non come soggetti perennemente recalcitranti, operi il balzo verso l'integrazione modale, la realizzazione di tecnologie dedicate e quindi il controllo dell'intero processo che viene ormai generalmente definito con il termine di logistica distributiva e che è la condizione indispensabile per muoversi su un mercato allargato.

D'altra parte, per evitare le colpevoli disattenzioni del passato, è fondamentale che tale rielaborazione assuma dignità di Legge statale dalla quale discendano i decreti attuativi sui singoli segmenti modali, da una parte per riorganizzare l'offerta dei servizi, dall'altra per realizzare gli interventi inerenti i centri nodali da configurare in rete e le infrastrutture tecnologiche, previa una congrua valutazione di fattibilita', operata esclusivamente sulla base di parametri certi relativi ai volumi, alle direttrici ed ai modelli di traffico.

L'importanza di tale passaggio e' il preliminare di fondamentale importanza, in quanto fornisce una chiave di lettura unica ed inequivocabile per tutti i successivi interventi di razionalizzazione, semplificazione ed adeguamento del quadro industriale, infrastrutturale, tecnologico e normativo, superando una volta per tutte le logiche di gestione dell'emergenza, le quali non risolvono i problemi ma generano ricadute penalizzanti sulla competitività dei servizi, il chenon è accettabile nè oggettivamente sostenibile.

Standard qualitativi e certificazione. Ecco un'altra tematica che ci riconduce all'impasse infrastrutturale. I sistemi di monitoraggio dei processi, che sono stati accolti con fatica nelle principali organizzazioni di trasporto italiane, tendono a trasformarsi in una maggiore burocratizzazione piuttosto che nell'agevolazione delle procedure anche e proprio perchè si interfacciano con un ambiente esterno non allineato e che tende a disperdere piuttosto che esaltare i benefici di un attento e continuo controllo dei livelli prestazionali e di customer satisfaction.

Ristrutturazione del sistema dunque, ma lungo percorsi che ne contengano l'impatto sociale, emancipandolo una volta per tutte dal controllo statale, eliminando le intollerabili condizioni di monopolio tutt'ora esistenti (trasporto ferroviario), non chiaramente definite (regolamentazione della monodopera in ambito portuale) ovvero malamente superate (trasporto aereo) e lasciando via libera all'iniziativa dei privati, scevra da condizionamenti e/o dagli abusi derivanti da posizioni di dominanza imposte in nome di un servizio pubblico che giustifica le provvidenze (cabotaggio interno) ma non la distorsione delle condizioni di mercato e del regime di libera concorrenza.

Riorganizzazione che significa razionalizzazione ed integrazione degli strumenti in essere, risoluzione dei problemi irrisolti (il già citato caso di Malpensa, ma anche il polo laziale e meridionale), diffusione di un clima di certezza e nuovi stimoli alle privatizzazioni.

Riconosco che si tratta di un lavoro complesso ed impegnativo, reso ancora più difficile dalla consapevolezza della necessità di recuperare il tempo perduto, il che mi porta a ricordare il progetto "consulta permanente della logistica"di cui da temposi parla come strumento strategico per affrontare senza soccombere la sfida dell'internazionalizzazione produttiva che coinvolge il nostro settore.

E' tuttavia fondamentale, a mio parere, che tale consulta non si limiti ad essere un organo consultivo ma diventi un soggetto attivo nella creazione di una cultura di governo che, nel rispetto delle competenze istituzionali, esprima piani di sviluppo territoriali nei quali sia possibile avviare partnership pubbliche-private a concreta attuazione di una linea politica assunta dalla Presidenza del Consiglio e come espressione di un piano di Pianificazione & Sviluppo conforme a quanto fin qui delineato.

Il mio contributo imprenditoriale

Per quanto mi riguarda direttamente, in quanto fornitore di servizi logistici, sono pronto ad investire in prima persona sia con competenze sia con capitali per lavorare concretamente in questo senso.

Mi rendo conto che ci vuole una discreta dose di coraggio per affrontare scelte difficili, che in molti settori significano forti interventi di ridimensionamento degli organici e di ristrutturazione del business: Ferrovie ed Alitalia sono gli esempi più eclatanti. Tuttavia se concordiamo sul fatto che occorre, come occorre, ragionare con metodi imprenditoriali bisogna che tutti facciano la loro parte, forze di governo, imprenditori, organizzazioni sindacali, per scommettere sull'efficientamento del nostro sistema non solo come ottimizzazione infrastrutturale ma anche come messa a regime di una macchina che deve produrre ricchezza, lavoro ed indotto in modo equo e diffuso.

Noi come Serra abbiamo già investito partecipando al recupero di una realtà economico-produttiva -Gruppo Tripcovich- che è parte integrante della storia delle spedizioni del nostro Paese, costituendo una società di gestione -G.T.A.- che intende trasformarla in un nucleo trainante della logistica italiana, pronto a competere sul mercato globale ed a generare nuove opportunità di sviluppo. Ma in Italia possiamo e vogliamo fare di più, se sarà possibile dialogare in modo chiaro ed equilibrato di diversi argomenti fra i quali: piano di sviluppo delle aree del Mezzogiorno, meccanismi salariali e privatizzazioni reali, vale a dire senza golden share da parte dello Stato.

La partecipazione in società di gestione di infrastrutture, mezzi e servizi è un'ipotesi che ci vede disponibili, a patto che l'obiettivo sia davvero quello di portare il nostro Paese in Europa, non solo sulla base di delicati equilibri finanziari ma soprattutto grazie alla competitività reale delle nostre imprese ed al significativo rilancio del tasso di sviluppo occupazionale.

Le problematiche ancora da valutare

L'Europa è ancora oggi l'interrogativo più critico. Perchè se ciascuno di noi lavora ed investe per aumentare la forza d'urto della propria azienda, avendo quale parametro di riferimento la realizzazione di un sistema Europa come tappa importante per la realizzazione di un blocco economico-produttivo compatto che fronteggi la concorrenza proveniente dai continenti americano ed asiatico, ritengo sia altrettanto opportuno che come imprenditori si valutino anche le ricadute potenzialmente generate da un eventuale ritardo o della mancata partecipazione della nostra moneta all'Euro.

E' evidente che si tratta di un'ipotesi pessimistica e provocatoria ma che non può essere del tutto rimossa dal nostro subconscio, dal momento che la partecipazione dell'Italia al gruppo di testa non è così scontata come molti ci garantiscono. Penso sia pertanto corretto ed utile valutare anche questa eventualità cercando di quantificarne, sia pure sulla base di proiezioni statistiche, le ricadute sulle imprese espresse dalle variabili che determinano la redditività degli investimenti, dei cicli produttivi-commerciali-distributivi e finanziari.

Da una provocazione nasce dunque la mia proposta di creare un tavolo di lavoro aperto a tutti gli imprenditori, nel quale si approfondiscano in modo organico e completo le problematiche che le aziende italiane dovrebbero affrontare nel caso del mancato ingresso in Europa, ragionando in termini di riconfigurazione dello scenario, dei cicli produttivi-logistici, economico-finanziari e prefigurando le strategie alternative.

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FROM THE HOME PAGE
In the first quarter of 2025, maritime traffic in the Bosphorus Strait decreased by -7.5%
In the first quarter of 2025, maritime traffic in the Bosphorus Strait decreased by -7.5%
Ankara
A total of 9,351 ships passed through
Tender for the expansion and technological modernization of Gate IV of the Port of Trieste
Trieste
It is related to the technical and economic feasibility design of the project
Mediterranean Emission Control Area for Sulphur Oxides Comes Into Force Tomorrow
Brussels
Norwegian Cruise Line Holdings Reports Quarterly Net Loss of -$40.3 Million
Norwegian Cruise Line Holdings Reports Quarterly Net Loss of -$40.3 Million
Miami
In the first three months of this year, revenues fell by -2.9%
DSV Completes Acquisition of Schenker
Hedehouse
In the first three months of this year, the Danish logistics group's operating result increased by +17.5%
Hapag-Lloyd expects to close the first quarter with very positive performance
Hamburg
ONE closed fiscal year 2024 with net income of $4.2 billion (+336%)
ONE closed fiscal year 2024 with net income of $4.2 billion (+336%)
Singapore
In the period the container fleet transported 3.1 million TEU (+2.3%)
In the first quarter, the revenues of the Chinese shipping group COSCO grew by +20.1%
In the first quarter, the revenues of the Chinese shipping group COSCO grew by +20.1%
Shanghai
The fleet transported 6.5 million containers (+7.5%)
In the last quarter of 2024, Eurokai port terminals handled over 3.2 million containers (+9.4%)
Hamburg
In Germany, traffic was 1.9 million TEU (+14.0%) and in Italy 443 thousand TEU (+7.9%)
OOIL orders 14 new 18,500 teu containerships
Hong Kong
Dalian, Nantong shipyards win $3.1 billion contract
Orient Overseas (International) Limited (OOIL), the subsidiary of the Chinese shipping group COSCO Shipping Holdings that operates containerized maritime transport services with ...
Chinese ports set new cargo throughput record for January-March quarter
Chinese ports set new cargo throughput record for January-March quarter
Beijing
In the period, seaports handled 73.1 million containers (+8.3%)
Passenger terminal completed at Rizzo dock in Messina port
UPS closed the first quarter with a net profit of 1.2 billion dollars (+6.6%)
Atlanta
Revenues down slightly following sale of Coyote Logistics
Second Large Cruise Ship Built in China Launched
Shanghai
It will join the Adora Cruises fleet at the end of 2026
Uiltrasporti underlines the need to keep Italian ports under public control
Rome
The liner shipping industry contributes substantially to the U.S. economy.
Washington
This is highlighted by an analysis carried out by S&P Global Market Intelligence on behalf of WSC and PMSA
Toll worsens from explosion in Iranian port of Shahid Rajaee
Tehran
It caused 46 deaths and injured over 1,200 people
Tender for concession of container terminal at Ukrainian port of Chornomorsk to be announced by mid-year
Kiev
The management will include the general cargo terminal
Wärtsilä's first quarter is positive
Helsinki
New orders value growth slows
Le Aziende informano
Il retrofit ibrido-elettrico di ABB guida i traghetti dei laghi italiani verso un futuro più sostenibile
CEVA Logistics (CMA CGM group) will buy the Turkish Borusan Lojistik
Istanbul/Marseille
Transaction valued at $440 million
ESPO: The EU Parliament's Budget Committee's request for more funding for transport, energy and infrastructure is welcome
Brussels
The importance of financing TEN-T networks to enable their adaptation for both military and civilian dual-use purposes was highlighted
Solidarity contribution for the families of port workers who are victims of accidents at work
Rome
It was established by the National Bilateral Port Authority
Bureau Veritas Marine & Offshore Division Reports Record Quarterly Revenue
Neuilly-sur-Seine
New historical peak also for the classified fleet
PSA reportedly considering selling its 20% stake in Hutchison Ports
Singapore
This is according to "Reuters", which had already floated this hypothesis at the end of 2022
Federagenti, Italy must give a sharp acceleration to the projects of ZES, free zones and Special Logistics Zones
Rome
Pessina: There is no space for reflections prey to bureaucracy
In the first quarter of this year, freight traffic in the port of Rotterdam decreased by -5.8%.
Rotterdam
Both disembarkation (-3.1%) and embarkation (-11.9%) loads are decreasing
Increase in container cargo is not enough for the port of Antwerp-Bruges to avoid a -4.0% decline in quarterly traffic
Antwerp
The decline in liquid bulk cargoes worsened (-19.1%)
The China Shipowners' Association considers the measures taken by the US against Chinese ships a typical example of unilateralism and protectionism
Beijing/Washington
The WSC reiterates that such measures could undermine American trade, harm U.S. manufacturers, and undermine efforts to strengthen the nation's maritime industry.
COSCO Expresses Strong Opposition to US Planned Taxes on Chinese Ships
Shanghai
They distort fair competition - the Shanghai group denounces - and hinder the normal functioning of shipping
Growing share of new entrants in European rail transport sector
Madrid
In 2023, rail freight transport performance decreased by -8%
New Chinese Ship Taxes That Will Only Raise Prices for Americans
Washington
The executive vice president of the US Chamber of Commerce denounced it
Tax amounts set for China-linked vessels arriving at US ports
Washington
Calculated on the basis of net capacity or container volume, they will be applied from October and will be progressively increased
International tender launched to award concession for new Casablanca port shipyard
Casablanca
It is the largest in Africa and has been unused since 2019
Federlogistica, the industry must stop approaching logistics only in terms of costs
Genoa
Falteri: a national control room composed of representatives of the logistics sector and industrial groups is necessary
ABB closes positive first quarter even if revenue growth is lower than expected
Zurich
Wierod: Our consolidated local-for-local approach protects us from the trade war
New global minimum wage deal for seafarers
Geneva
The level will rise to $690 from January 1, 2026 to reach $704 from 2027 and $715 from 2028.
Global trade in goods could fall by -1.5% this year
Geneva
WTO predicts. Okonjo-Iweala: Persistent uncertainty threatens to slow global growth, with serious negative consequences for the world
In 2023, around two-thirds of all goods moved in the EU were transported by sea.
Luxembourg
In the period 2013-2023, only the share of road transport increased, while that of other modes decreased.
Postal shipments of goods from Hong Kong to the US suspended
Hong Kong
Hongkong Post faces exorbitant and unreasonable tariffs due to unjustified and intimidating actions of the United States
Confitarma highlights the need for the decarbonisation strategy not to penalise shipping compared to other modes
Rome
Zanetti: also ensure that the implementation process takes into account the operational needs of the industry
Intercargo and Intertanko raise concerns over shipping decarbonisation deal
London
The complexity of the measure adopted by the IMO and the unusual procedure from which non-governmental organizations were excluded were highlighted
Pirate attacks on ships to spike in first quarter of 2025
Pirate attacks on ships to spike in first quarter of 2025
London
Sharp increase in incidents in the Singapore Straits
Interferry welcomes IMO agreement on decarbonisation of shipping, but finds strategy too complex
Victoria/Piraeus
Greek Shipowners' Association disappointed by failure to recognise essential role of transition fuels such as LNG
International Labour Organization Recognizes Seafarers as Key Workers
London
ITF and ICS: a historic moment
CMA CGM to acquire 35% of Egypt's October Dry Port
Cairo
The company operates a dry port in the industrial and logistics zone near Cairo
MSC Group's TiL to Take Full Control of Hutchison Ports Terminals
New York
Bloomberg reports this, specifying that the Panamanian terminals would be jointly managed with BlackRock
Draft regulation on decarbonisation of shipping approved by MEPC includes mandatory fuel standard and pricing of greenhouse gas emissions
London/Washington/Brussels
The establishment of a Fund to collect resources deriving from the pricing of emissions is foreseen
Task force of five associations for the relaunch of Italian rail cargo
Rome
Initiative by Agens, Assoferr, Assologistica, Fercargo and Fermerci
MIT indicates Matteo Paroli as new president of the ports of Genoa and Savona-Vado
Rome/La Spezia
The La Spezia port community also requests a name for the Eastern Liguria Port Authority
The 2024 final budget of the Central Adriatic Sea Port System Authority has been approved
Ancona
Green light from the Management Committee
RFI, tender awarded for maintenance and telecommunications enhancement works
Rome
Program worth approximately 180 million euros
Contract signed assigning CMA CGM the management of the container terminal at the port of Latakia
Damascus
Investments of 230 million euros expected in the first four years
Rizzo appointed extraordinary commissioner of the Strait Port System Authority
Messina
DHL Group revenues increased by +2.8% in the first three months of 2025
Bonn
Net profit of 830 million euros (+3.9%)
Purchase of area for new cruise terminal in Marghera completed
Venice
It is expected to become operational in the 2028 cruise season.
CMA CGM Completes Acquisition of Air Belgium
Marseille/Mont-Saint-Guibert
Mazaudier: Strengthen our air capacity with immediate effect
In 2024, 94.4 million tonnes of goods were transported on the Austrian rail network (+2.2%)
Vienna
31.8% of the total volume was achieved on routes longer than 300 kilometres
In the first three months of 2025, freight traffic in Albanian ports decreased by -1.8%
Tirana
Passengers also decreasing (-1.6%)
The final budget and the annual report 2024 of the AdSP of Sardinia have been approved
Cagliari
Pilot project for the unified issuing of port access permits for haulers
Interporto Padova's 2024 financial statements unanimously approved
Padua
Revenues up +7.3%
Redevelopment works underway at the agri-food hub of the port of Livorno
Leghorn
Works worth six million euros
Bluferries is ready to put the new ro-pax Athena into service in the Strait of Messina
Messina
It can carry up to 22 trucks or 125 cars and 393 people
Approved the financial statement for the financial year 2024 of the AdSP of the Ionian Sea
Taranto
424.8 million port works completed in the last decade
Kalmar reports lower quarterly revenue, higher new orders
Helsinki
In the first three months of 2025, net profit was 34.1 million euros (+2%)
Antonio Ranieri is the new maritime director of Liguria
Genoa
He takes over from Admiral Piero Pellizzari who was discharged from the service upon reaching the age limit
In the first quarter of 2025, China's CIMC recorded a 12.7% increase in container sales
Hong Kong
Revenues grew by +11.0%
Last year, the revenues of the Chinese group CMPort increased by +3.1%
Hong Kong
In the first three months of 2025, port terminals handled 36.4 million containers (+5.6%)
The financial statements of the AdSP of Western Liguria and the Central-Northern Tyrrhenian Sea have been approved
Genoa/Civitavecchia
Konecranes revenues increased by +7.7% in the first three months of 2025
Helsinki
343 million euros of new orders for port vehicles (+37.5%)
Kuehne+Nagel posts first quarter of growth
Schindellegi
The logistics group's net sales amounted to 6.33 billion Swiss francs (+14.9%)
Application by TDT (Grimaldi group) for the construction and management of 50% of the Terminal Darsena Europa in Livorno
Leghorn
The company has requested an extension of the duration of the current concession
In 2024, 58 million invested in the modernization of the ports of Livorno, Piombino and the island of Elba
Leghorn
The final budget and the annual report of the AdSP have been approved
In the first quarter the port of Valencia handled 1.3 million containers (+3.4%)
Valencia
Transhipment traffic decline
EIB advice to strengthen climate resilience of the ports of Volos, Alexandroupolis and Patras
Luxembourg
It will assist port authorities in identifying and managing climate risks
The Management Committee of the Central Tyrrhenian Sea Port Authority has unanimously approved the 2024 financial statement
Naples
SOS LOGistica will acquire the qualification of Third Sector Entity
Milan
The association currently has 74 members
In the first three months of 2025, freight traffic in the ports of Barcelona and Algeciras decreased
Barcelona/Algeciras
Hupac transfers intermodal service with Padua to Novara
Noise
Until now the other terminal was the one in Busto Arsizio
PSA SECH has operated the first 400-meter train at Parco Ferroviario Rugna
Genoa
Capacity up to 20 pairs of trains per day
The 2024 financial statement of the Eastern Liguria Port Authority was unanimously approved
The Spice
The war clearance preparatory to the expansion of the Ravano Terminal in La Spezia is nearing completion
The Spice
The AdSP has invested over 600 thousand euros in it
Francesco Rizzo appointed president of the AdSP of the Strait
Rome
He has repeatedly denounced the uselessness of the construction of the bridge over the Strait
SAILING LIST
Visual Sailing List
Departure ports
Arrival ports by:
- alphabetical order
- country
- geographical areas
US aircraft attack Yemeni port of Ras Isa
Tampa/Beirut
38 dead and over a hundred injured
In 2025 Stazioni Marittime predicts an increase in ferry and cruise traffic in the port of Genoa
MIT Mobility Report Highlights Rising Demand for Both Passengers and Freight
Rome
In the first quarter, cargo traffic in Russian ports decreased by -5.6%
St. Petersburg
Both dry goods (-5.3%) and liquid bulk (-5.8%) are decreasing
Andrea Giachero confirmed as president of Spediporto
Genoa
The board of directors of the association of Genoese freight forwarders has also been renewed for the three-year period 2025-2028
Study for monitoring vehicular traffic in the ports of Venice and Chioggia
Milan
Order awarded to Circle and Arelogik
In Italy, the rail freight transport sector is in deep trouble
Geneva
Fermerci calls for making traffic incentives structural and increasing and for refinancing the incentive for the purchase of locomotives and wagons
Global Maritime Forum report on optimising ship calls to reduce emissions
Copenhagen
Virtual arrival and just-in-time arrival approaches proposed
In the first quarter of this year, container traffic in the port of Gioia Tauro grew by +15.5%
Joy Taurus
Construction of the "Dockworker’s House" has begun
GNV has taken delivery of the second of four new ro-pax vessels in China
Genoa
"GNV Orion" will be able to accommodate 1,700 passengers and transport up to 3,080 linear metres of cargo
After ten quarters of decline, container traffic in the port of Hong Kong returns to growth
Hong Kong
In the first three months of this year 3.39 million TEUs were handled (+2.1%)
Fincantieri acquires stake in WSense
Rome
The ninth FREMM unit "Spartaco Schergat" delivered to the Italian Navy
The new edition of the Practical Manual of Maritime Traffic has been presented
Genoa
Written by Assagenti, it turns fifty
Container traffic at the ports of Long Beach and Los Angeles increased by 26.6% and 5.2% in the first quarter
Long Beach/Los Angeles
Trump's tariffs impact imminent
In the first three months of 2025, the port of Singapore handled 10.5 million containers (+5.8%)
Singapore
In weight, containerized traffic recorded a decrease of -1.4%
Regulations signed for LNG bunkering at Fincantieri shipyard in Genoa
Genoa
Define the methods of transferring fuel from ship to ship
Historic shipbuilding brands Uljanik and 3.Maj on the verge of extinction
Zagreb
The State confirms its intention to sell the shipbuilding activities at the two sites of Pula and Rijeka
Cambiaso Risso has completed the acquisition of the French Somecassur
Genoa
The transalpine company specializes in the insurance of super and mega yachts
New weekly train service between the port of Gioia Tauro and Verona
Joy Taurus/Verona
Operated by Medlog for the transport of refrigerated goods
EBRD looking for strategic partner for development of Moldovan river port of Giurgiulesti
London
International competition launched
PORTS
Italian Ports:
Ancona Genoa Ravenna
Augusta Gioia Tauro Salerno
Bari La Spezia Savona
Brindisi Leghorn Taranto
Cagliari Naples Trapani
Carrara Palermo Trieste
Civitavecchia Piombino Venice
Italian Interports: list World Ports: map
DATABASE
ShipownersShipbuilding and Shiprepairing Yards
ForwardersShip Suppliers
Shipping AgentsTruckers
MEETINGS
The conference "New sustainable marine fuels - Decarbonize Shipping" will be held in Genoa on Monday
Genoa
It will take place at the headquarters of the Port Authority of Genoa
"Artificial Intelligence Comes to Port" Conference in Rome on Friday
Rome
It is promoted by the National Union of Port Enterprises
››› Meetings File
PRESS REVIEW
Proposed 30% increase for port tariffs to be in phases, says Loke
(Free Malaysia Today)
Damen Mangalia Unionists Protest Friday Against Possible Closure
(The Romania Journal)
››› Press Review File
FORUM of Shipping
and Logistics
Relazione del presidente Nicola Zaccheo
Roma, 18 settembre 2024
››› File
Turkish ports set new first-quarter cargo traffic record
Ankara
Historic peak of cargo imported from abroad
In the first quarter of 2025, freight traffic in the port of Taranto grew by +37.6%
Taranto
Increase of 854 thousand tons of solid bulk and 265 thousand tons of conventional goods
DEME buys Havfram, a company that installs offshore wind farms
Second Right/Washington
Transaction worth approximately 900 million euros
Rail transport of convoys for Rome Metro started from Reggio Calabria
Rome
Contract awarded by Hitachi Rail to Mercitalia Rail
In 2024, the volumes handled by Magli Intermodal Service decreased by -2%
Rezzato
Turnover stable
Yang Ming records first decline in turnover in March after 14 months of growth
Keelung/Taipei
Evergreen and WHL revenue growth continues
The European Commission has approved the acquisition of Germany's Schenker by Denmark's DSV
Brussels
The impact on competition in the markets in which the two companies operate is considered limited
Fincantieri - Kayo Agreement to Promote the Development of the Shipbuilding and Naval Industry in Albania
Trieste
Possible creation of a hub for shipbuilding and refitting in the region
Recent slight reduction in logistics costs for new factory vehicles
Brussels
Montaresi (AdSP Liguria Orientale) awarded with the "Port Oscar"
Miami
The event has reached its eighteenth edition
In the first three months of 2025, containers carried by OOCL vessels increased by +9.3%
Hong Kong
Revenues up +16.8%
The AdSP of the Southern Tyrrhenian and Ionian Seas wins in appeal against Zen Yacht
Joy Taurus
Company ordered to pay back rent
A large shipment of cocaine was seized in the port of Livorno
Leghorn
Two tons of drugs identified by Customs and Financial Police personnel
Navantia renews agreement with American cruise group Royal Caribbean
Miami
To date, the Cadiz shipyard has carried out maintenance, repair and refurbishment work on 45 of the group's ships.
Record cruise traffic expected in Italian ports this year
Miami
Cemar believes that growth will not stop even in 2026
HII-HHI Agreement to Accelerate US and South Korean Naval Production
National Harbor
The aim is to strengthen the naval industrial base of the two nations.
Panama Ports Company Accused of Violating Terms of Concession Agreement
Panama
Panama's Auditor General announced the filing of criminal charges
Colombo West International Terminal has become operational
Ahmedabad
It has a traffic capacity of 3.2 million TEUs
The conference "New sustainable marine fuels - Decarbonize Shipping" will be held in Genoa on Monday
Genoa
The new multifunctional border control structure PCF - PED/PDI Point completed in the port of Gioia Tauro
Joy Taurus
"Artificial Intelligence Comes to Port" Conference in Rome on Friday
Rome
It is promoted by the National Union of Port Enterprises
MSC Group's new cruise terminal inaugurated in Miami
Miami
It can accommodate three large ships at the same time
In February, traffic in the port of Ravenna increased by +2.1%
Ravenna
Bulk cargo increases, miscellaneous cargo declines
In 2024, Ferrovie dello Stato Italiane recorded a net loss of -208 million euros
Rome
Revenues up by +11.7%. The group's freight transported increased thanks to the acquisition of Exploris
Port of Genoa, Ente Bacini requests new spaces and renewal of the concession
Genoa
Conference to celebrate the centenary of the company
The public meeting of the Italian Port Terminal Operators Association will be held in Rome on June 19th
Genoa
VARD to build offshore dive vessel for Dong Fang Offshore
Alesund/Trieste
The contract is worth 113.5 million euros
- Via Raffaele Paolucci 17r/19r - 16129 Genoa - ITALY
phone: +39.010.2462122, fax: +39.010.2516768, e-mail
VAT number: 03532950106
Press Reg.: nr 33/96 Genoa Court
Editor in chief: Bruno Bellio
No part may be reproduced without the express permission of the publisher
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