testata inforMARE
Cerca
19 April 2024 - Year XXVIII
Independent journal on economy and transport policy
06:48 GMT+2
LinnkedInTwitterFacebook
FORUM of Shipping
and Logistics
Inaugurazione dell'anno accademico 1996/97
del corso di Laurea in Economia Marittima e dei Trasporti
Facoltà di Economia-Università di Genova

Profili giuridici della concorrenza
nel trasporto di linea negli anni 2000

Intervento del Professor Gianni Migliorino

18 Novembre 1996


Gianno Migliorino Voglio dire innanzitutto che ho trovato molto appropriata la scelta di inaugurare il nuovo Anno Accademico del corso di Laurea in Economia Marittima e dei Trasporti con una relazione del Prof. Mauro Casanova sui profili giuridici della concorrenza.

Questi profili giuridici essenzialmente derivano dalla crescente attività normativa dell'Unione Europea che prende le mosse, e quindi trae le conseguenze, dalle norme base del trattato di Roma e dalla altrettanto crescente e, direi, sempre più stringente attività applicativa ed interpretativa delle norme stesse.

E' bene dunque che, fin dal giorno dell'inaugurazione dell'anno accademico gli studenti di economia marittima e dei trasporti sappiano che le norme che disciplinano la concorrenza e la loro prassi interpretativa rappresenteranno, una volta terminata l'Università ed entrati in azienda o negli studi professionali, uno dei fattori condizionanti della vita dell'impresa di trasporto con i quali confrontarsi, direi quasi quotidianamente, che richiedono una forte preparazione e una grande professionalità.

In altre parole, la capacità di "navigare" bene fra queste norme può rappresentare oggi uno dei fattori critici di successo dell'impresa stessa.

L'Italia è stata, nel 1957, uno dei primi paesi firmatari del trattato istitutivo della Comunità Economica Europea (oggi Unione Europea), il cosidetto "trattato di Roma".

Altri paesi, subito riluttanti, come il Regno Unito, la Danimarca e l'Irlanda hanno aderito, dopo un lungo e sofferto dibattito interno, solo nel 1973.

Detto questo, bisogna aggiungere che in Italia, all'entusiasmo iniziale non ha fatto seguito una presa d'atto delle conseguenze della adesione, come se gli enunciati contenuti nelle norme del trattato riguardassero un ipotetico e lontanissimo futuro; oppure qualche altro paese, non il nostro.

E difatti, come ha detto il Prof. Casanova nella sua relazione il Piano Generale dei Trasporti, redatto molti anni dopo la firma del Trattato (1986) non ne ha tenuto conto.

Per conseguenza, mentre a Bruxelles si costruiva una imponente (e potente) macchina destinata a far funzionare i diversi articoli del Trattato non nasceva, in Italia, nè a livello politico nè a livello imprenditoriale una adeguata cultura che permettesse di confrontarci con quanto si stava verificando.

E' accaduto così che aspetti essenziali della cosidetta "competition law" quali quelli che derivano in particolare dall'articolo 3, dagli articoli 85 e 86 e dagli articoli 92 e 93 del Trattato, ancora oggi sono conosciuti nelle imprese in maniera piuttosto superficiale ed ancora meno sono conosciute le prassi interpretative, i "modi di ragionare", le procedure applicative. Suscitano sorpresa l'ampiezza dei poteri ispettivi dei servizi della Commissione (i famosi "down raids" della DG IV); il potere di chiedere dati, anche i più riservati, alle imprese; i modi nei quali le procedure sono avviate e condotte.

L'art. 85 per esempio, colpisce gli accordi fra imprese limitativi della concorrenza.

Gli elementi che qualificano l'infrazione sono abbastanza chiari circa i soggetti che la compiono e gli effetti che essa potrebbe produrre all'interno del mercato comune. Pochi però sembrano disposti ad accettare che anche un cosidetto "gentleman's agreement" possa essere ritenuto un elemento qualificante dell'infrazione. Lo stesso si potrebbe dire a proposito della cosiddetta "pratica concertata" il cui divieto è tratto dalla normativa antitrust americana.

E così, per aggiungere solo un'altro esempio, non sempre si riscontrano idee chiare sui concetti di "posizione dominante", "abuso" di questa posizione, e di "mercato rilevante" contenuti nell'articolo 86 che colpisce i monopoli, i quasi monopoli e perfino gli oligopoli.

A parziale scusante devo dire, però, alcune cose.

La prima è che noi italiani non siamo stati i soli a comportarci così: per ignoranza o per furbizia molti paesi (Governi e imprese) si sono comportati alla stessa maniera ed oggi siamo in molti a trovarci a questo riguardo un pò "scoperti".

Per fare un esempio, in tema di aiuti di Stato (art. 93) che sono materia evidentemente connessa con quella della concorrenza, il principio della informazione preventiva da dare alla Commissione è stato inizialmente ignorato quasi da tutti; oppure si forniva l'aiuto subito dopo averlo notificato alla Commissione, senza dare a quest'ultima il tempo di poterlo esaminare e pronunciarsi.

Questo ha portato, come conseguenza, a forti reazioni da parte della Commissione e della burocrazia di Bruxelles e ad interventi sempre più severi.

Per converso va detto che, non sempre i servizi della Commissione sono sembrati particolarmente solleciti nel condurre l'esame dei singoli casi.

Attese di due anni ed oltre per le decisioni sono abbastanza normali e certamente si tratta di tempi che non coincidono con le esigenze delle imprese che hanno bisogno di tempi brevi e di certezze e che, quindi, sono costrette ad operare con la spada di damocle di un responso negativo o, peggio, di una multa salata da parte della Commissione a seguito di comportamenti che erano abituati a considerare completamente leciti.

Inoltre si avverte una crescente pressione politica della Commissione che, tramite gli strumenti a sua disposizione, tende ad imporre orientamenti che, per il loro rilevante impatto nel sistema economico e sociale dei paesi membri, creano preoccupazioni per la salvaguardia delle strutture produttive e della occupazione.

E' ovvio che tali orientamenti possono non collimare con la linea politica dei Governi degli stati membri.

Detto questo vorrei aggiungere qualche accenno al tema specifico della concorrenza nel settore liner.

Il Prof. Casanova ha già accennato al pacchetto dei quattro regolamenti del 1986 di cui fa parte il Regolamento n.ro 4056/86 che è stato una pietra miliare nella applicazione degli articoli 85 e 86 del Trattato al tema del trasporto marittimo.

Questo Regolamento ha conferito alla Direzione Generale della Concorrenza (la DG IV) forti poteri.

La DG IV può investigare, ordinare la cessazione di accordi ritenuti in violazione dell'art. 85 e comminare ammende anche piuttosto pesanti; la Direzione può anche consentire esenzioni individuali dall'applicazione delle norme del Trattato, previa notifica ed esame che può spingersi anche ai conti di dettaglio delle imprese interessate nonchè al contesto nel quale l'accordo si colloca.

L'art. 3 del regolamento consente la cosidetta "esenzione in blocco" per conferenze liner che soddisfino a determinate condizioni che qui sarebbe lungo elencare, ma che comunque devono rappresentare un interesse collettivo nell'ambito comunitario.

Malgrado il provvedimento per l'esenzione in blocco e poi il successivo Regolamento per i consorzi (Regolamento n. 870/95 del 20/04/95), i rapporti fra la Commissione Europea (in particolare la DG IV) ed il mondo dello Shipping sono sempre stati piuttosto tesi. Questo per almeno tre ragioni:

Innanzitutto perchè non c'è apparentemente un limite, anche temporale, oltre il quale la DG IV non possa spingersi nell'occuparsi dell'attività dell'imprese liner, imprese abituate da sempre a muoversi liberamente nel mercato mondiale e in partnership o in concorrenza con armatori non comunitari.

In secondo luogo perchè la stessa DG IV, agli occhi dell'armamento è apparsa sempre più sensibile agli interessi degli shippers (cioè dei caricatori) piuttosto che a quelli degli armatori.

In terzo luogo perchè il mercato dei servizi di linea è oggi dominato da interessi non europei: asiatici, sopratutto, e americani che non hanno nessuna intenzione di lasciarsi inquadrare nell'ambito di discipline dettate dalla Unione Europea.

Qualcosa di simile è accaduto anche nel caso dell'accordo OCSE sullo shipbuilding, fortemente sponsorizzato dalla UE e alla fine bloccato dagli USA che, l'estate scorsa, non hanno depositato lo strumento di ratifica.

Per conseguenza l'armamento liner europeo, che sia o no partecipante a consorzi o alleanze con armamenti extra europei si trova in ogni caso in difficoltà.

I punti più caldi del rapporto con la Commissione finora sono stati e restano il trattamento dei consorzi e quello connesso del trattamento della capacità, ossia la politica dell'offerta.

Qui la Comunità sembra insistere a privilegiare, come avviene nell'industria (ad esempio la siderurgia, oppure la cantieristica) interventi basati sulla riduzione della capacità piuttosto che sulla gestione della stessa. Così infatti, si pronuncia anche il documento Kinnock.

Terzo, e non ultimo punto caldo, le tariffe multimodali che, se da un lato rispecchiano quella che è oggi la realtà fisica del processo di trasporto (una catena intermodale che va da porta a porta e cioè da chi spedisce a chi riceve la merce), dall'altra serve, almeno in parte, a bilanciare gli enormi oneri che l'impresa armatoriale deve sostenere nella tratta marittima della catena.

E' accaduto però che, a partire del 1989, gli Shippers' Councils di tutta Europa, guidati dai tedeschi e a somiglianza di quelli americani, hanno cominciato ad attaccare tutte le forme di tariffe multimodali accusando le Conferenze di fare concorrenza sleale nella parte terrestre. Le Conferenze hanno risposto che se dovessero limitarsi a quotare le sole tratte marittime la loro stessa ragion d'essere, vale a dire la stabilità dei prezzi su una determinata relazione di traffico verrebbe a mancare.

Gli shippers, in realtà, hanno trovato buon ascolto presso la DG IV sulla base, probabilmente, anche di una malintesa analogia fra il caricatore e l' "end-consumer", il consumatore finale e voi sapete quanto la Comunità si mostri preoccupata di tutelare gli interessi dei consumatori, intesi come soggetti individuali.

D'altro canto è anche vero che quanto sta accadendo con le cosiddette Grandi Alleanze può rappresentare una comprensibile fonte di preoccupazione per i caricatori: "un pugno di armatori", si sente dire, potrebbe condizionare le rate di nolo in modo tale da stendere al suolo gli shippers e i loro clienti.

Di fatto è accaduto che questo orientamento è stato recepito anche dal documento Kinnock, che ha proposto le linee guida per la nuova politica marittima della Comunità.

Il mondo europeo dello shipping, in generale, ha accolto con favore questo documento, considerandolo, se non altro, un buon punto di partenza per il rilancio della flotta europea -che, fra il 1985 e il 1994, è scesa dal 38 al 34% del totale mondiale. Ma il paragrafo dedicato, nel testo ai servizi liner è apparso all'armamento inaccettabile ed ha suscitato forti proteste.

Il paragrafo dice testualmente che la Commissione applica le regole della concorrenza "in order to ensure the existence of effective competition in the liner shipping trades serving the Union and the provision of high quality, low-cost services to shippers".

Tramite l'ECSA, l'European Community Shipowners' Association è stato chiesto energicamente un approccio più bilanciato a questo argomento. Ma sarà una battaglia dura, perchè nella Comunità, malgrado tutti gli studi che dimostrano quanto bassi siano i ritorni sugli investimenti nel settore liner (ultimo quello di Drewry uscito nel luglio scorso) c'è ancora chi è onestamente convinto che le rate di nolo possano ulteriormente scendere e che una forte concorrenza fra gli armatori possa dare un contributo a questo trend.

›››File
FROM THE HOME PAGE
The World Shipping Council points to the EU the way to support the economy and trade
Brussels
Butler : We urge the Union to work together with us to safeguard a sustainable, competitive and safe maritime sector
In Norway, the construction of the world's two largest hydrogen-powered ferries
In Norway, the construction of the world's two largest hydrogen-powered ferries
Brønnøysund / Gursken
Order of Torghatten company at the shipyard Myklebust
The freight traffic in the port of Rotterdam in the first quarter was down by -1.4% percent.  Increase of containers
The freight traffic in the port of Rotterdam in the first quarter was down by -1.4% percent. Increase of containers
Rotterdam
Strong increase (+ 29.0%) of feeder ships departing from the Dutch stopover to the Mediterranean ports
In the first three months of 2024, freight traffic in Russian ports fell by -3.3% percent.
St. Petersburg
Drastic reduction of passenger traffic in the Crimean port scans
In the first three months of 2024, freight traffic in Russian ports fell by -3.3% percent.
Tytgat (SEA Europe) : A European maritime industrial strategy is urgently needed
Brussels
Round table with representatives of the institutions of the European Union
Joe Kramek will be the next president and CEO of the World Shipping Council
Joe Kramek will be the next president and CEO of the World Shipping Council
Washington / Brussels/London / Singapore
He will retire at the end of July in Butler when the latter is retiring.
In the first quarter of this year the traffic of goods in the port of Antwerp-Zeebrugge grew by 2.4%
In the first quarter of this year the traffic of goods in the port of Antwerp-Zeebrugge grew by 2.4%
Anverse
On the increase the containers. Decrease in other loads. Belgian, Dutch and German ports urge European governments to ensure that industries remain in Europe
Partnership of HD Hyundai Heavy Industries and Anduril Industries in the Field of Maritime Defense
Orange County / Seoul
Envisage the design, development and production of new types of autonomous naval systems
d' Friend International Shipping orders two new tankers LR1
Luxembourg
Commits to China's shipyard Jiangsu New Yangzi Shipbuilding Co.
Global Infrastructure Partners waives to acquire 49% percent of Malaysian MMC Port Holdings
New York
CMA CGM Air Cargo announces its first transpacific line
Marseille
Three aircraft will be taken over between summer and early next year.
In 2023 new annual historical record of maritime traffic in the Stories of Malacca and Singapore
In 2023 new annual historical record of maritime traffic in the Stories of Malacca and Singapore
Port Klang
The previous maximum peak had been reached in 2018
HMM announces the nearly doubling of fleet capacity by 2030
Seoul
Expected 63% increments of the volumes transportable from container carriers and 95% in the bulk carrier sector
In the first quarter of 2024, the Port of Singapore handled ten million containers (+ 10.7%)
In the first quarter of 2024, the Port of Singapore handled ten million containers (+ 10.7%)
Singapore
The overall traffic in goods increased by 7.6%
Iran has given way to the attack on Israel with the seizure of the container ship. MSC Aries
London / Manila
Le Aziende informano
ABB fornirà la sua soluzione per il Cold - Ironing nel Porto Internazionale di Portsmouth
The construction of the new Venetian container terminal in Porto Marghera is being carried out.
The construction of the new Venetian container terminal in Porto Marghera is being carried out.
Venice
It will be able to accommodate Panamax vessels and will have an annual traffic capacity of one million teu
The French Senate has approved a bill to limit the right to strike in transport
The French Senate has approved a bill to limit the right to strike in transport
Last year container traffic in Malta decreased by -11.4%
Last year container traffic in Malta decreased by -11.4%
The Valletta
Crucierists in growth of 59.1%
Approved by the Transport Commission of the Spanish Congress a proposal to improve the competitiveness of the REC Ship Register
Madrid
Applause from ANAVE. The number of national flag merchant ships has fallen to the all-time low
Pirate attacks on ships have been growing.
Pirate attacks on ships have been growing.
London
Recrudescence of Somali piracy
Assshipowners, well the decree that delegates security checks to recognized bodies
Rome
Messina : a concrete step forward in the optics of an ever greater competitiveness of the Italian flag
Le Aziende informano
Protocollo d'intesa tra l'Autorità di Sistema Portuale del Mare di Sicilia Occidentale e l'Escola Europea di Intermodal Transport
Maritime traffic in the Panama Canal is expected to gradually normalize from here to 2025
Balboa
The start of the rainy season, expected at the end of the month, is expected to lift the number of ships transits from 27 to 36.
Last year on world cruise ships the record number of 31.7 million passengers (+ 55.4%) was embarked on.
Last year on world cruise ships the record number of 31.7 million passengers (+ 55.4%) was embarked on.
Miami
Past the historic peak of the pre-pandemic year of 2019
Updating the rules governing the berth service
Rome
Ok the government to decree establishing public company to manage state-owned toll roads
Agreement between Mercitalia Logistics and Logtainer for the development of intermodal services that integrate transport on iron, rubber and sea
DFDS buys the entire network of self-transport services between Turkey and the Europe of Ekol Logistics
Copenhagen
Transaction of the value of 260 million euros
13.8 million crucierists are expected in Italian ports this year.
Africa Morocco Link has changed ownership
Casablanca / Athens
51% percent of the capital went from Bank of Africa to CTM and 49% percent from Attica to Stena Line
NCL orders Fincantieri four new cruise ships with letter of intent for four more units
Miami
Four units from 77mila-86mila tsl and four from 200mila tsl will be delivered between 2026 and 2036
SEA Europe calls for the EU the urgent definition of a maritime industrial strategy
Brussels
Tytgat : By 2035 we want to provide ten thousand sustainable and digitalised vessels to the key sectors of the European blue economy
MSC ships will strengthen Georgia's maritime links with North Africa and Spain
Batumi
New rotation through the hubs of Gioia Tauro and Marsaxlokk
In the port of Naples, the new floating dry dock has arrived
In the port of Naples, the new floating dry dock has arrived
Naples
Expected the processing of 20-25 vessels each year
Switzerland will finance the construction of an intermodal terminal in Domodossola
Bern
Grant of 38.8 million francs to the 67.7 million investment planned by Germany's CargoBeamer
Summoned for April 23 a meeting at MIT on former TCT port workers
Taranto
The unions had requested clarification on the future of the 330 members of the Taranto Port Workers Agency.
The outer Levant dock of the Arbatax port has returned fully operational
Cagliari
In August 2020 he had been shouted by the ferry "Bithia"
The Port of Los Angeles closed the first quarter with a 29.6% percent growth in container traffic
Los Angeles
Expected a continuation of the positive trend
Stable the value of ABB's revenues in the first quarter
Zurich
The new orders are down -5.0% percent. At the end of July Rosengren will leave the CEO position in Wierod
The crisis of the Cooperative Sole Workers of Porto Flavio Gioia officialized at institutions and trade unions
Salerno
USB Mare and Porti, what's going on in the port of Salerno is the result of pressure from shipowners
Euronav sells its own ship management company to Anglo-Eastern
Antwerp / Hong Kong
Manages the fleet of tanker ships of the Antwerp company
Genoa Shipbuilding Industries has acquired a submersible barge of the cargo capacity of 14,000 tonnes
Genoa
It can also be employed as a floating basin for the varo of artifacts up to 9,800 tons
Venice Cold Stores & Logistics obtains the qualification of tax warehouse for wines and sparkling
Venice
Extension of the services offered to companies in the wine sector
Gasparate urges to exempt property of interports from payment of the Imu
Nola
President of the Union Interports Reunited warned that with the PNRR construction sites the railway intermodality is at risk
SAILING LIST
Visual Sailing List
Departure ports
Arrival ports by:
- alphabetical order
- country
- geographical areas
Hapag-Lloyd plans future investments to expand business in the terminal and intermode sectors
Hamburg
Among the markets, the company focuses attention on Africa, India, Southeast Asia and the Pacific
Set up a consortium to decarbonize transport on the northern Pacific route
Vancouver
It is formed by nine companies and entities and is open to other partners
In the first quarter of this year, container traffic in the port of Long Beach increased by 16.4%
Long Beach
In March, the increase was 8.3% percent.
Delivery of the work of consolidation of the foranea dam of the port of Catania
Catania
Procurement of the value of 75 million euros
Plan to improve in Genoa and Savona the rail links with cruise terminals and airport
Genoa
It was presented today in the Ligurian capital
From 10 to May 12 at Spezia will be held "DePortibus-The festival of ports that connect the world"
The Spezia
The programme provides for technical events and cultural proposals
Three new STS cranes have arrived in the Kenyan port of Lamu.
Mombasa
They will be able to work on container ships of the capacity of over 18mila teu
One hundred new IVECO trucks powered by HVO in the Smet fleet
Turin
They will be taken over in the course of this year
In the first three months of this year, goods transported by rail between China and Europe increased by 10% percent.
Beijing
Operated 4,541 trains (+ 9%)
In the first quarter of 2024, container traffic in the port of Hong Kong fell by -2.3%
Hong Kong
In March, the decline was -10.6% percent.
The regasification terminal FSRU Toscana left Livorno direct to Genoa
Livorno
In the Ligurian scalp and then in Marseille maintenance interventions will be carried out
Confirmed to Tugchiers Meeting Port of Genoa the granting of trailer services in the port of Genoa
Genoa
Planned investment of 35 million euros to renovate fleet
In the first quarter of 2024, OOIL revenues decreased by -9.0%
Hong Kong
Containers carried by the OOCL fleet increased by 3.4%
Mattioli (Federation of the Sea) relaunches the propulsive role of maritime clusters
Rome
Today, the National Sea Day and the marinara culture are celebrated
In the first quarter of 2024, the revenues of Yang Ming and WHL grew by 18.5% and 8.1%
Keelung / Taipei
In March the increments were equal to 20.3% and 8.6%
In 2023 the freight traffic handled by the State Railways Group fell by -2.0%
Rome
The Logistics Pole posted a net loss of -80 million euros, up 63 million euros.
Port of Genoa, inaugurated new rooms of Stella Maris at Maritime stations
Genoa
They are intended for the welfare and socialization of seafarers in transit in the Superba
PORTS
Italian Ports:
Ancona Genoa Ravenna
Augusta Gioia Tauro Salerno
Bari La Spezia Savona
Brindisi Leghorn Taranto
Cagliari Naples Trapani
Carrara Palermo Trieste
Civitavecchia Piombino Venice
Italian Interports: list World Ports: map
DATABASE
ShipownersShipbuilding and Shiprepairing Yards
ForwardersShip Suppliers
Shipping AgentsTruckers
MEETINGS
On April 11, the sixth edition of the "Italian Port Days" will begin.
Rome
Also this year the project has been divided into two sessions : the first in the spring and the second from September 20 to October 20
On April 16 in Nola, the national conference of the Union Interports Reunited
Nola
Event " Interports to the center. A strategic network for Italy "
››› Meetings File
PRESS REVIEW
Iran says MSC Aries vessel seized for 'violating maritime laws'
(Reuters)
Le transport maritime national navigue à vue
(Aujourd'hui Le Maroc)
››› Press Review File
FORUM of Shipping
and Logistics
Relazione del presidente Mario Mattioli
Roma, 27 ottobre 2023
››› File
Germany's Dachser has acquired the compatriate Brummer Logistik
Kempten
The company specializes in the logistics of perishable products
In the first quarter of 2024, Evergreen's revenues increased by 32.6% percent.
Taipei
In March, the increase was 36.5% percent.
Cooperation pact between the associations of the ports and ferry companies of Greece
The Piraeus
Among the activities, make sure that port benches are adequate for new naval technologies
In 2023 the traffic in goods at ports in Lazio fell by -5.7% percent. Record of cruises
Cyvitavecchia
Passenger of line services growing by 10.0%
RINA will collaborate on the sustainable development of ports and shipping of Indonesia
Genoa
Contract with the World Bank
In Udine the Officine Rotable Maintenance of FVG Rail has been equipped with a lawn back in fossa
Procedure
Interporto Padova's assembly to merge for incorporation of the Zip Consortium
Padova
Capital increase of more than 7.8 million split between Municipality, Province, and Chamber of Commerce
Turkish Arkas orders four container ships from 4,300 teu to Guangzhou Wenchong Shipyard
Izmir
On the way an investment of 240 million
Deutsche Bahn would have solicited a group of potential bidders to submit proposals to acquire DB Schenker
New York
The invitation addressed, among others, to DSV, Maersk and MSC
Interferry calls on governments to use carbon tax revenues to equip the harbour quays of cold ironing
Victoria
Corrigan : 'imperative that the extensive installation of OPS facilities is undertaken with urgency'
Training courses for GNV crews to avoid collisions with cetaceans and sea turtles
Genoa
Made together with the research body Foundation CIMA, they also promote the protection of biodiversity
DP World and Rumo will carry out a new grain and fertilizer terminal in the port of Santos
Curitiba / Dubai
Expected an investment of nearly 500 million
Singaporean ONE will restructure the feeder service between the Adriatic and Egypt
Singapore
You will include scals in Trieste and Piraeus
Over 700mila crucierists approved in 2023 at Spezia spent a total of 71.2 million euros.
The Spezia
68.3% of this sum for the purchase of organized tours
New rail services of Rail Cargo Group between Austria, Germany and Italy
Vienna
Increase in the frequency of departures on the Duisburg-Villach-Lubiana line
Five more ULCV banchina cranes for the Malaysian port of Tanjung Pelepas
Gelang Patah
They have been ordered to Chinese ZPMC
On April 11, the sixth edition of the "Italian Port Days" will begin.
Rome
Also this year the project has been divided into two sessions : the first in the spring and the second from September 20 to October 20
Autonomous driving systems ensure benefits to self-driving companies and drivers, ensure from China
Shanghai
Deshun Logistics tests the technologies of Inceptio Technology in commercial travel
In the first half of 2024, the traffic in goods in the port of Taranto declined by -7.8% percent.
Taranto
Decisive decline of -22.4% in February
The three days of a strike on the contract of the port workers will be on the road.
Rome
On Friday, a national demonstration will be held in Genoa
On April 16 in Nola, the national conference of the Union Interports Reunited
Nola
Event " Interports to the center. A strategic network for Italy "
- Via Raffaele Paolucci 17r/19r - 16129 Genoa - ITALY
phone: +39.010.2462122, fax: +39.010.2516768, e-mail
VAT number: 03532950106
Press Reg.: nr 33/96 Genoa Court
Editor in chief: Bruno Bellio
No part may be reproduced without the express permission of the publisher
Search on inforMARE Presentation
Feed RSS Advertising spaces

inforMARE in Pdf
Mobile