testata inforMARE
Cerca
25 April 2024 - Year XXVIII
Independent journal on economy and transport policy
14:46 GMT+2
LinnkedInTwitterFacebook


CENTRO ITALIANO STUDI CONTAINERSYEAR XIX - Number 7-8/2001 - JULY/AUGUST 2001

Logistica

Lo stato delle gru di banchina

Privatizzazione, una improvvisa recessione nell'economia e accresciuta concorrenza nel settore portuale. Le gru mobili di banchina non sono mai state così efficienti.

Gli investimenti in gru di banchina sono influenzati dalle condizioni economiche di breve periodo, e la comunità di affari internazionale spera che la recessione economica che tutti dicono stare per arrivare sia anch'essa così: di breve termine. Ma in un ambiente in cui l'incertezza la fa da padrona, gli operatori a terminal potrebbero guardare più attentamente ai meriti delle gru mobili di banchina.

Per i porti di maggiori dimensioni, il loro spazio d'azione in qualità di principali mezzi di movimentazione dei containers è limitata - le gru non consegneranno i livelli sempre crescenti di produttività attesi grazie alle nuove navi portacontainers dell'ultima generazione - sebbene, come affermano i maggiori manifattori del campo, stiano già facendo passi da gigante sul fronte della produttività.

Ma le gru mobili da banchina non hanno mai voluto competere direttamente con le gru ship-to-shore, spiega Davide Bertozzi della Fantuzzi Reggiane.

"Le gru mobili stanno svolgendo molto del lavoro affidato alle vecchie gru, e alcune sono già state assegnate al servizio delle navi più grosse, con un turnover secondo il quale le macchine più grandi sostituiscono quelle più piccole, a mano a mano che le dimensioni della nave crescono", dice.

"Dette gru sono anche utilizzate per estendere la capacità dei porti già equipaggiati con le apparecchiature ship-to-shore; alcune gru extra e mobili che possono essere impiegate al momento del bisogno possono aumentare la capacità complessiva dello scalo, o anche che si raggiungano i target di tempo e volume nei tempi prestabiliti. Solo pochi operatori vedrebbero in questi casi delle gru ship-to-shore", insiste Bertozzi.

Massimizzare la competitività

La tanto celebrata flessibilità delle gru mobili di banchina ha permesso ai porti di massimizzare la propria competitività in due modi differenti: attraverso la massimizzazione della produttività a tutti i livelli dalle navi panamax a feederaggio, chiatte e interfaccia ferroviaria, e/o mediante la possibilità di movimentare efficacemente una gamma più vasta di cargos, carico containerizzato o altro ancora.

"Con la flessibilità e la versatilità di una gru di banchina mobile, i terminal operators portuali possono neutralizzare le fluttuazioni dei mercati", spiega Peter Klein, marketing manager della Demag Mobile Cranes, proprietaria del marchio Gottwald.

"La flessibilità, la versatilità e la mobilità garantiscono agli operatori il migliore impiego delle apparecchiature. Con questo tipo di vantaggi, gli operatori non sono limitati alla movimentazione di un solo tipo di merci".

"Se, ad esempio, il mercato della movimentazione dei containers è in fase di decremento, gli operatori possono dirigere le gru su altri tipi di carico - pallet o rinfuse - senza dover necessariamente, pertanto, cambiare tipo di gru".

Allo stesso modo, il bisogno che hanno i porti di aumentare la propria capacità di carico e di diventare più competitivi sta facendo sviluppare un trend per i porti a vocazione di traffico di rinfuse di aggiornare le gru mobili di banchina per riuscire ad aumentare la capacità nella movimentazione dei containers, almeno questo è il pensiero che hanno sviluppato i vertici della Demag.

Gli incrementi in produttività sono sempre ben accette nell'arena concorrenziale da tagliagole che caratterizza le operazioni a terminal; allo stesso modo, la sempre crescente quota di operatori a terminal privati ha fatto crescere la domanda per operazioni furbe di movimenti di capitale da parte del management. Il terminal containers di Salerno in Italia è stato uno dei leaders in proposito, dice Bertozzi: le fattezze geografiche del porto hanno costretto in pratica il Salerno Container Terminal a dotarsi di sole gru di tipo mobile come equipaggiamento, e così si è potuto massimizzare l'utilizzo di questa attrezzatura di modo che ci fossero dei periodi di return on investiments assai contenuti.

Salerno ha portato due gru Gottwald HMK300 (e ne ha ordinata un'altra) per estendere al massimo le proprie capacità di movimentazione. Le due gru hanno una capacità di sollevamento di 27 tonnellate e un raggio d'azione di circa 50 metri, che permette di disporre i containers su fino a 15 file consecutive.

Frans Jol, managing director del SCT, spiega così: "Le gru che abbiamo sono molto più efficienti dal punto di vista dei costi di quelle ship-to-shore, e non ci resta che scegliere il modo migliore per impiegarle - tre sulla banchina o due su di essa e una su un feeder. Inoltre, si può massimizzare lo spazio di banchina per riuscire a servire un maggior numero di navi. Le gru possono essere messe l'una di fianco all'altra e non si spreca nemmeno un metro quadrato di spazio per lavorare".

Per un operatore multi-site, il vantaggio delle gru mobili è evidente e può essere esteso alla sua intera area di affari: un gru apposita può essere spedita per risolvere i problemi di movimentazione di breve termine, laddove altri macchinari hanno fallito, o dove una nave deve essere gestita in modo più veloce del solito per recuperare tempo sui programmi di lavoro.

Thomas Fritz, direttore delle gru mobili di banchina per la Liebherr, cita l'esempio del cliente con base ai Caraibi che ha una gru galleggiante regolare per spingere il livello di produttività dei diversi porti allorché necessario.

"La gru era fatta solitamente muovere intorno - e ha servito tre differenti porti in tre anni, e costituisce un eccellente esempio dei benefici della mobilità per il management delle merci".

Mentre la Fantuzzi Reggiane sostiene fermamente che gli operatori a terminal raramente avrebbero da decidere tra delle gru mobili da banchina e delle altre del tipo ship-to-shore, la Liebherr nota dei rendimenti per i terminals di meno di 150.000 Teus. Però Fritz dal canto suo sostiene che terminal di maggiori dimensioni generalmente preferiscono utilizzare gru mobili di banchina per dare supporto alle gantry cranes, o danno ad esse il ruolo di sostegno e backup al lavoro dei metodi tradizionali di gestione e movimentazione dei containers. La Demag Mobile Cranes, specialista del settore, non è per niente d'accordo.

Peter Klein è convinto che le gru mobili di banchina siano un'alternativa valida alle gru ship-to-shore per terminal di dimensioni piccole o medio piccole: "I costi relativamente bassi di acquisto, unitamente alla maggiore flessibilità delle gru mobili di banchina, compensa i maggior tassi di movimentazione dei containers delle gru gantry del tipo ship-to-shore. Le gru mobili possono costituire una soluzione efficiente dal punto di vista economico", sottolinea il manager della Demag Mobile Cranes.

Klein è sostenuto, nel suo modo di vedere, da autorevoli rappresentanti, tra cui Frans Jol, con la sua grande esperienza presso il SCT.

Spesso, sottolinea Jol, gli elevati tassi di produttività che i porti tirano in ballo quale principale giustificazione per l'impiego di gru ship-to-shore, sono irreali e dovuti principalmente a fattori landside che impediscono alle gru di lavorare in modo efficiente ai loro tassi ottimali di movimentazione.

"Tutte le gru possono fare oggi 40 movimentazioni l'ora, ma nessuno esegue regolarmente tutte queste movimentazioni. La media è di infatti 24 movimentazioni l'ora per la maggior parte di carichi gestiti mediante gru ship-to-shore, e con le gru mobili se ne fanno 23 l'ora!".

Il mercato

Il mercato delle gru mobili a banchina è stato evidentemente sostenuto in tutto il 2000, e detto trend di evoluzione sarà mantenuto costantemente per tutto il 2001.

Thomas Fritz, della Liebherr, fa riferimento alle 47 gru vendute l'anno scorso come principale riferimento alla solidità della sua compagnia. Allo stesso modo, la Demag ha consegnato 46 gru nel 2000, e ne ha altre 27 in ordine già solo nei primi sei mesi di quest'anno.

La Fantuzzi Reggiane è invece un po' più indietro nei livelli di competitività, ma la situazione sta per cambiare a breve, dice Davide Bertozzi. La sua compagnia ha 18 ordini attualmente in agenda, e si aspetta di arrivare a 20 per la fine di Giugno.

La compagnia si troverebbe all'inizio del 2002 ad un picco di capacità, potenziato anche dai progetti di espansione pianificati secondo i quali si andrebbe a occupare uno spazio di 170.000 m2 nell'entroterra di Ravenna.

Lo spostamento a Ravenna permetterebbe alla Fantuzzi Reggiane di introdurre novità e specificità alla gamma già vasta di gru mobili a banchina, potenziandone capacità ed affidabilità. Anche nel prezzo la compagnia sarà più competitiva.

La nuova capacità fornita da Ravenna sarà poi ulteriormente accresciuta dalla crescita dell'internazionalizzazione della compagnia - è già stata aperta una nuova struttura produttiva in Cina presso Xiamen, e altre sono in procinto di essere inaugurate in Sud America, Sud Est Asiatico e nel cuore del Nord Europa, dove tra l'altro sono pure presenti i principali concorrenti della compagnia - così da rafforzare la sua posizione globale e da estendere la sua leadership che per ora è limitata ai mercati dell'Europa del Sud.

"Abbiamo un forte interesse nel Belgio, che per noi è un mercato nuovo e di grande interesse", commenta Bertozzi. "Siamo ben quotati dal mercato, e offriamo componenti di prim'ordine per gru assai forti, conosciute per la loro solidità e robustezza".

Operazioni a livello corporate

L'arrivo di Peter Klein alla Demag ha segnato il principale cambiamento nell'assetto proprietario della compagnia: la Demag Mobile Cranes è una nuova impresa generata dalla fusione tra Mannesman Dematic (prima proprietaria del marchio Gottwald) e la divisione logistica del colosso internazionale Siemens. La società risultante dalle operazioni di fusione - la Siemens Dematic AG - poi ha creato la Demag Mobile Cranes quale società indipendente all'interno della Siemens Dematic.

Klein ed i suoi colleghi attribuiscono il successo dei loro prodotti sul mercato alla combinazione di caratteristiche intrinseche agli equipaggiamenti stessi e al network globale di servizi e vendite che permette alla compagnia di rispondere in modo veloce ai problemi e alle richieste della clientela.

"Poi c'è il fatto che i nostri vecchi clienti restano assai affezionati alla nostra merce e continuano ad acquistare da noi, e questo è senz'altro un segno tangibile della qualità fuori del comune dei nostri prodotti e del servizio che offriamo", dice ancora. La lista dei clienti "vecchi" è lunga, e comprende la P&O Ports, compagnia di livello mondiale, e vari porti e operatori dello shipping del Nord America, dell'Italia, della Spagna, della Turchia e degli Emirati Arabi Uniti.

La Demag ritiene che le gru mobili a banchina di modello Gottwald siano ormai riconosciute quali ottimi mezzi e stimate per il loro sistema di pilotaggio diesel-elettrico (soprattutto per le gru di maggiori dimensioni), per il design molto compatto e funzionale, per i sistemi di controllo frequentemente aggiornati facenti base su tecnologie dell'ultima generazione, e per la loro facile manutenzione. L'affidabilità è assicurata dall'utilizzo di sistemi puramente meccanici per le funzioni di base: sistemi di sospensione a semiasse e sistema di sterzo sincronizzato.

Le gru modello Gottwald sono sempre state anche all'avanguardia per le caratteristiche di sollevamento e governabilità. La HMK 300 E, ad esempio, è stata capace di sollevare fino a 100 tonnellate, mentre la HMK 360 E fino a 120t di massima. È un record mondiale.

"In particolare, ci preme sottolineare il successo recente della nostra risposta pot-panamax, la HMK 360 E, di cui sono state installate due unità di recente in Belgio", dice Klein.

Continui miglioramenti in design e tecnologie sono una priorità; "solo di recente, quattro gru Gottwald HMK 300 E sono state costruite con una torre di estensione che permettesse agli operatori di sollevare i containers dalle navi e di posizionarli uno sopra l'altro fino ad averne ben sei", ci riferisce Klein.

Innovazioni

Dalla parte della Liebherr, l'innovazione è vista come una delle vie per sottolineare la forza d'azione della compagnia nel suo mercato: circa il 38% degli ordini nel 2000 sono stati piazzati grazie ad essa, dice Liebherr. Tradizionalmente forte in Europa, la compagnia ha visto una forte crescita del suo impatto dirompente negli USA, dove una barriera fisiologica è stata superata negli ultimi 12 mesi.

"Abbiamo venduto quattro gru mobili a banchina a porti negli USA negli ultimi tre mesi; il concetto di gru mobile è ora sempre più accettato laggiù, e le gru mobili stanno guadagnando sempre più terreno ai danni delle gantry cranes. Ci attendiamo che detto trend acceleri nel 2001 quando le gru mobili lavoreranno a pieno ritmo e regime e i loro benefici saranno palesi a tutti", dice Thomas Fritz.

"Grazie alla privatizzazione portuale, abbiamo sempre più compagnie private come nostri clienti, e le nostre macchine si vendono praticamente da sole per l'alto livello di competitività che danno al porto che le utilizza, con tempi di return on investments più contenuti rispetto alle gantry cranes".

Il prossimo mese la Liebherr progetta di introdurre una nuova caratteristica tecnica al mercato delle gru mobili a banchina: un sistema anti dondolio elettronico per eliminare gli spostamenti dalla traiettoria in fase di carico - una delle principali cause dell'instabilità delle MHCs. Sviluppato dalla Liebherr Werk Nenzing (il braccio austriaco del gruppo Liebherr, che è specializzato in gru mobili a banchina) e dall'università tedesca di Ulm, il sistema è stato testato in un ambiente ideale, e ci si aspetta che le prove su campo inizino nel mese di Agosto.

"Tutto ciò costituirà un evento clou per i livelli di performances delle gru", spiega Fritz. "Gli operatori saranno in grado di ottenere livelli di performances superiori con questo nuovo sistema, perché non dovranno effettuare alcuna azione di aggiustamento per fronteggiare il dondolio in fase di carico, o rallentare durante lo scarico per lo stesso motivo".

"Prevediamo una crescita nei cicli all'ora delle crescite tra il 15% e il 20%, e avremo anche l'effetto collaterale di assicurare un output molto più stabile e continuo (è da notarsi che le operazioni per controllare il dondolio sono molto faticose per gli operatori che perciò tendono ad avere cali maggiori di produttività)".

Il sistema è stato in corso di sviluppo in tutto lo scorso anno e mezzo, dice Fritz, ed è stato brevettato dalla Liebherr un anno fa. Questo sistema anti dondolio sarà presto disponibile a tutti i clienti della Liebherr e si pensa apporterà notevoli benefici agli utenti e ai clienti finali.
(da: Container Management, Luglio 2001)


FROM THE HOME PAGE
Approved the 2023 consuntive budget of the AdSP of the Northern Tirreno Sea
Livorno
Last year the number of port workers in Livorno and Piombino decreased by 46 units by falling to 1,767, of which 1,499 were operating (1,632 in 2022) and 268 administrative (181)
The MSC Group presents an offer to buy the Gram Car Carriers, the world's third largest carrier in the PCTC segment
The MSC Group presents an offer to buy the Gram Car Carriers, the world's third largest carrier in the PCTC segment
Oslo
The proposal, worth about 653 million euros, was accepted by the Board of the Norwegian company and its main shareholders.
At the construction site Fincantieri in Marghera the varo of the Norwegian cruise ship Norwegian Aqua
At the construction site Fincantieri in Marghera the launch of the cruise ship Norwegian Aqua
Trieste / Miami
It is 322 meters long and has a gross tonnage of 156,300 tons
Paolo Guidi has been named general manager of CMA CGM Italy
Paolo Guidi has been named general manager of CMA CGM Italy
Marseille
The first May will take over in Romain Vigneaux
HHLA will acquire 51% of the capital of Austrian intermodal transport company Roland Spedition
HHLA will acquire 51% of the capital of Austrian intermodal transport company Roland Spedition
Hamburg
Its network connects ports in Hamburg, Antwerp, Bremerhaven, Koper, Rotterdam and Trieste.
Kuehne + Nagel's downward trend in economic performance continues.
Kuehne + Nagel's downward trend in economic performance continues.
Schindellegi
In growth the handling of volumes of sea and air shipments
ESPO points out issues to be addressed in order to enable European ports to face the next challenges
Brussels
Memorandum in view of the European elections in June
The Port of Barcelona has established new historical records of monthly and quarterly container traffic
The Port of Barcelona has established new historical records of monthly and quarterly container traffic
Barcelona
As of March 2024, 348mila teu (+ 34.3%) were handled, of which 154mila in transshipment (+ 63.9%) and 194mila in import-export (+ 17.4%)
Fincantieri has delivered the new cruise ship Queen Anne to Cunard
Monfalcone
Concordate with Princess Cruises the postponement of the delivery of the Star Princess
Le Aziende informano
Protocollo d'intesa tra l'Autorità di Sistema Portuale del Mare di Sicilia Occidentale e l'Escola Europea di Intermodal Transport
International shipping associations call for help at U.N. to protect shipping
London
Solicited a greater military presence, missions and patrols. The world-they write in a letter to Guterres-would be outraged if four airliners were seized.
In February, shipping traffic in the Suez Canal declined by -42.8% percent.
In February, shipping traffic in the Suez Canal declined by -42.8% percent.
The Cairo
Net tonnage of the naviglio down -59.8% percent. Drastic reduction of -53% of the value of transit fees
The World Shipping Council points to the EU the way to support the economy and trade
In Norway, the construction of the world's two largest hydrogen-powered ferries
In Norway, the construction of the world's two largest hydrogen-powered ferries
Brønnøysund / Gursken
Order of Torghatten company at the shipyard Myklebust
The freight traffic in the port of Rotterdam in the first quarter was down by -1.4% percent.  Increase of containers
The freight traffic in the port of Rotterdam in the first quarter was down by -1.4% percent. Increase of containers
Rotterdam
Strong increase (+ 29.0%) of feeder ships departing from the Dutch stopover to the Mediterranean ports
In the first three months of 2024, freight traffic in Russian ports fell by -3.3% percent.
St. Petersburg
Drastic reduction of passenger traffic in the Crimean port scans
In the first three months of 2024, freight traffic in Russian ports fell by -3.3% percent.
Tytgat (SEA Europe) : A European maritime industrial strategy is urgently needed
Brussels
Round table with representatives of the institutions of the European Union
Joe Kramek will be the next president and CEO of the World Shipping Council
Joe Kramek will be the next president and CEO of the World Shipping Council
Washington / Brussels/London / Singapore
He will retire at the end of July in Butler when the latter is retiring.
In the first quarter of this year the traffic of goods in the port of Antwerp-Zeebrugge grew by 2.4%
In the first quarter of this year the traffic of goods in the port of Antwerp-Zeebrugge grew by 2.4%
Anverse
On the increase the containers. Decrease in other loads. Belgian, Dutch and German ports urge European governments to ensure that industries remain in Europe
Partnership of HD Hyundai Heavy Industries and Anduril Industries in the Field of Maritime Defense
Orange County / Seoul
Envisage the design, development and production of new types of autonomous naval systems
d' Friend International Shipping orders two new tankers LR1
Luxembourg
Commits to China's shipyard Jiangsu New Yangzi Shipbuilding Co.
Global Infrastructure Partners waives to acquire 49% percent of Malaysian MMC Port Holdings
New York
CMA CGM Air Cargo announces its first transpacific line
Marseille
Three aircraft will be taken over between summer and early next year.
In 2023 new annual historical record of maritime traffic in the Stories of Malacca and Singapore
In 2023 new annual historical record of maritime traffic in the Stories of Malacca and Singapore
Port Klang
The previous maximum peak had been reached in 2018
HMM announces the nearly doubling of fleet capacity by 2030
Seoul
Expected 63% increments of the volumes transportable from container carriers and 95% in the bulk carrier sector
In the first quarter of 2024, the Port of Singapore handled ten million containers (+ 10.7%)
In the first quarter of 2024, the Port of Singapore handled ten million containers (+ 10.7%)
Singapore
The overall traffic in goods increased by 7.6%
Iran has given way to the attack on Israel with the seizure of the container ship. MSC Aries
London / Manila
Le Aziende informano
ABB fornirà la sua soluzione per il Cold - Ironing nel Porto Internazionale di Portsmouth
The construction of the new Venetian container terminal in Porto Marghera is being carried out.
The construction of the new Venetian container terminal in Porto Marghera is being carried out.
Venice
It will be able to accommodate Panamax vessels and will have an annual traffic capacity of one million teu
The French Senate has approved a bill to limit the right to strike in transport
The French Senate has approved a bill to limit the right to strike in transport
Last year container traffic in Malta decreased by -11.4%
Last year container traffic in Malta decreased by -11.4%
The Valletta
Crucierists in growth of 59.1%
Approved by the Transport Commission of the Spanish Congress a proposal to improve the competitiveness of the REC Ship Register
Madrid
Applause from ANAVE. The number of national flag merchant ships has fallen to the all-time low
Pirate attacks on ships have been growing.
Pirate attacks on ships have been growing.
London
Recrudescence of Somali piracy
Assshipowners, well the decree that delegates security checks to recognized bodies
Rome
Messina : a concrete step forward in the optics of an ever greater competitiveness of the Italian flag
Grimaldi has taken delivery of the multipurpose ro-ro Great Abidjan
Naples
It is the fourth of six class ships "G5"
Baltimore attributes to owner and operator of the ship Dali the blame for the collapse of the Key Bridge
Baltimore
They would have been established dysfunction to the power supply on board that would cause a blackout
Grimaldi and IMAT have renewed the five-year agreement for the training of crews
Castel Volturno
Focus on new technologies installed on board ships
The quarterly economic performance of DSV is still declining
Hedehusene
In the first quarter of this year, the value of net profit decreased by -27.2%
Approved the consuntive budget 2023 of the AdSP of the Sardinia Sea
Cagliari
An administration surplus of 530 million euros, of which more than 475 tied for works in progress
US imports of dangerous goods have been penalized during the pandemic.
Washington
Survey by the Government Accountability Office
In 2023 CEPIM-Parma's Interport recorded a growth of 6.8% of the value of production
Bianconese of Fontevivo
Net profit di788mila euro (+ 223.2%)
In the first quarter of 2024, UPS Group revenues fell by -5.3%
Atlanta
Net profit down -41.3%
Grendi has perfected the purchase of the ship Wedellsborg
Milan
It will be renamed with the name of "Grenching Futura"
Grimaldi consolidates its presence in China with new headquarters in Shanghai
Naples / Shanghai
Inaugurates the offices of the Grimaldi Shipping Agency Shanghai
Approved the 2023 consuntive budget of the Western Ligure Sea AdSP
Genoa
The new endowment of the institution's organic plant provides for 50 hires, including three managerial positions
First plant for the distribution of LNG and GNC to vehicles in the port of La Spezia
The Spezia
It has been installed in Stagnoni locations
Agreement between MSC, MSC Foundation and Mercy Ships for the construction of a new hospital ship
Geneva / Lindale
Tomorrow in Livorno a conference on the history of the city port
Livorno
It will be talked about architecture, trade and politics between the XVI and the twentieth century
Agreement Assshipowners-ITS Academy G. Caboto for training in the maritime, port and logistics sectors
Rome
SAILING LIST
Visual Sailing List
Departure ports
Arrival ports by:
- alphabetical order
- country
- geographical areas
In the first quarter of 2024, the port of Algeciras handled 1.2 million containers (+ 8.1%)
Algeciras
The traffic in overall goods increased by 3.3%
In the first three months of this year in Valencia, container port traffic grew by 12.1% percent.
Valencia
In March, the increase was 15.7% percent.
The Spezia and Carrara try to break down the bell towers and solicit cooperation at the ports of Genoa and Savona
The Spezia
Switzerland and Switzerland cut trade between Italy and Switzerland.
Bern
In the first three months of the 2024 decline in Swiss exports. Stable imports
Port of Naples, striking of the fast ferry Island of Procida against a quay
Naples
About thirty minor injuries among passengers
Summoned for April 23 a meeting at MIT on former TCT port workers
Taranto
The unions had requested clarification on the future of the 330 members of the Taranto Port Workers Agency.
The outer Levant dock of the Arbatax port has returned fully operational
Cagliari
In August 2020 he had been shouted by the ferry "Bithia"
The Port of Los Angeles closed the first quarter with a 29.6% percent growth in container traffic
Los Angeles
Expected a continuation of the positive trend
Stable the value of ABB's revenues in the first quarter
Zurich
The new orders are down -5.0% percent. At the end of July Rosengren will leave the CEO position in Wierod
The crisis of the Cooperative Sole Workers of Porto Flavio Gioia officialized at institutions and trade unions
Salerno
USB Mare and Porti, what's going on in the port of Salerno is the result of pressure from shipowners
Euronav sells its own ship management company to Anglo-Eastern
Antwerp / Hong Kong
Manages the fleet of tanker ships of the Antwerp company
Genoa Shipbuilding Industries has acquired a submersible barge of the cargo capacity of 14,000 tonnes
Genoa
It can also be employed as a floating basin for the varo of artifacts up to 9,800 tons
Venice Cold Stores & Logistics obtains the qualification of tax warehouse for wines and sparkling
Venice
Extension of the services offered to companies in the wine sector
Gasparate urges to exempt property of interports from payment of the Imu
Nola
President of the Union Interports Reunited warned that with the PNRR construction sites the railway intermodality is at risk
Hapag-Lloyd plans future investments to expand business in the terminal and intermode sectors
Hamburg
Among the markets, the company focuses attention on Africa, India, Southeast Asia and the Pacific
Set up a consortium to decarbonize transport on the northern Pacific route
Vancouver
It is formed by nine companies and entities and is open to other partners
In the first quarter of this year, container traffic in the port of Long Beach increased by 16.4%
Long Beach
In March, the increase was 8.3% percent.
Delivery of the work of consolidation of the foranea dam of the port of Catania
Catania
Procurement of the value of 75 million euros
PORTS
Italian Ports:
Ancona Genoa Ravenna
Augusta Gioia Tauro Salerno
Bari La Spezia Savona
Brindisi Leghorn Taranto
Cagliari Naples Trapani
Carrara Palermo Trieste
Civitavecchia Piombino Venice
Italian Interports: list World Ports: map
DATABASE
ShipownersShipbuilding and Shiprepairing Yards
ForwardersShip Suppliers
Shipping AgentsTruckers
MEETINGS
Tomorrow in Livorno a conference on the history of the city port
Livorno
It will be talked about architecture, trade and politics between the XVI and the twentieth century
On April 11, the sixth edition of the "Italian Port Days" will begin.
Rome
Also this year the project has been divided into two sessions : the first in the spring and the second from September 20 to October 20
››› Meetings File
PRESS REVIEW
Iran says MSC Aries vessel seized for 'violating maritime laws'
(Reuters)
Le transport maritime national navigue à vue
(Aujourd'hui Le Maroc)
››› Press Review File
FORUM of Shipping
and Logistics
Relazione del presidente Mario Mattioli
Roma, 27 ottobre 2023
››› File
Plan to improve in Genoa and Savona the rail links with cruise terminals and airport
Genoa
It was presented today in the Ligurian capital
From 10 to May 12 at Spezia will be held "DePortibus-The festival of ports that connect the world"
The Spezia
The programme provides for technical events and cultural proposals
Three new STS cranes have arrived in the Kenyan port of Lamu.
Mombasa
They will be able to work on container ships of the capacity of over 18mila teu
One hundred new IVECO trucks powered by HVO in the Smet fleet
Turin
They will be taken over in the course of this year
In the first three months of this year, goods transported by rail between China and Europe increased by 10% percent.
Beijing
Operated 4,541 trains (+ 9%)
In the first quarter of 2024, container traffic in the port of Hong Kong fell by -2.3%
Hong Kong
In March, the decline was -10.6% percent.
The regasification terminal FSRU Toscana left Livorno direct to Genoa
Livorno
In the Ligurian scalp and then in Marseille maintenance interventions will be carried out
Confirmed to Tugchiers Meeting Port of Genoa the granting of trailer services in the port of Genoa
Genoa
Planned investment of 35 million euros to renovate fleet
In the first quarter of 2024, OOIL revenues decreased by -9.0%
Hong Kong
Containers carried by the OOCL fleet increased by 3.4%
Mattioli (Federation of the Sea) relaunches the propulsive role of maritime clusters
Rome
Today, the National Sea Day and the marinara culture are celebrated
In the first quarter of 2024, the revenues of Yang Ming and WHL grew by 18.5% and 8.1%
Keelung / Taipei
In March the increments were equal to 20.3% and 8.6%
In 2023 the freight traffic handled by the State Railways Group fell by -2.0%
Rome
The Logistics Pole posted a net loss of -80 million euros, up 63 million euros.
Port of Genoa, inaugurated new rooms of Stella Maris at Maritime stations
Genoa
They are intended for the welfare and socialization of seafarers in transit in the Superba
Germany's Dachser has acquired the compatriate Brummer Logistik
Kempten
The company specializes in the logistics of perishable products
In the first quarter of 2024, Evergreen's revenues increased by 32.6% percent.
Taipei
In March, the increase was 36.5% percent.
Cooperation pact between the associations of the ports and ferry companies of Greece
The Piraeus
Among the activities, make sure that port benches are adequate for new naval technologies
In 2023 the traffic in goods at ports in Lazio fell by -5.7% percent. Record of cruises
Cyvitavecchia
Passenger of line services growing by 10.0%
RINA will collaborate on the sustainable development of ports and shipping of Indonesia
Genoa
Contract with the World Bank
In Udine the Officine Rotable Maintenance of FVG Rail has been equipped with a lawn back in fossa
Procedure
- Via Raffaele Paolucci 17r/19r - 16129 Genoa - ITALY
phone: +39.010.2462122, fax: +39.010.2516768, e-mail
VAT number: 03532950106
Press Reg.: nr 33/96 Genoa Court
Editor in chief: Bruno Bellio
No part may be reproduced without the express permission of the publisher
Search on inforMARE Presentation
Feed RSS Advertising spaces

inforMARE in Pdf
Mobile