testata inforMARE
Cerca
16 April 2024 - Year XXVIII
Independent journal on economy and transport policy
07:32 GMT+2
LinnkedInTwitterFacebook


CENTRO ITALIANO STUDI CONTAINERSYEAR XIX - Number 12/2001 - DECEMBER 2001

Porti

Come guardano i porti americani e quelli europei alla minaccia terroristica incombente?

Due giorni dopo gli attacchi terroristici dell'11 Settembre 2001 a New York, al tema della sicurezza l'Autorità Portuale di New York & New Jersey ha dato una nuova priorità.

Sono state introdotte nuove pattuglie di guardia costiera, accanto a quelle già di stanza prima, e squadre di controllo di dogane e immigrati per monitorare documenti ed equipaggi, nonché teams di supervisione alle attività di rimorchio e attracco, per assicurarsi che le navi andassero tutte ai moli loro assegnati.

All'interno del porto stesso, squadre di agenti federali hanno aumentato i livelli di targeting e ispezione del carico dei containers, con numerosi controlli globali e l'aggiunta di checkpoints lungo i percorsi dei veicoli. In più, adesso ci sono riunioni periodiche e frequenti dei comitati di sicurezza, che interessano sia gli operatori che il personale di sicurezza, mentre sono state messe in atto restrizioni sui nuovi equipaggi che arrivano al porto.

Il direttore generale dell'Autorità Portuale Richard Larrabee ha recentemente fatto sapere le sue preoccupazioni in materia di sicurezza al comitato organizzativo in materia presso il Senato, e ha segnalato che: "Al momento attuale, non ci sono risorse sufficienti in termini di personale ed equipaggiamento per fornire il livello desiderato e auspicabile di protezione e di risposta immediata che ora noi, come nazione, ci aspettiamo e di cui necessitiamo".

Chiaramente, per Larrabee, come per altre Autorità Portuali all'interno degli USA, gli attacchi terroristici restano una reale minaccia. Invero, dopo una lunga inchiesta presso i principali operatori portuali e i maggiori porti della zona, l'American Association of Port Authorities ha ora sollevato tutta una serie di moniti e problemi da risolvere relativi alle misure in tema di sicurezza.

I porti adesso non sono ritenuti bersagli facili, con l'attuale dispiegamento di forze, le nuove procedure di controllo di veicoli, merci e persone e i nuovi sistemi di allarme.

L'accesso alle aree portuali è molto più ristretto, ma la regolamentazione necessita di ulteriori emendamenti. Una novità è stata l'introduzione obbligatoria per ogni visitatore di procedure di registrazione tramite badge elettronico, così gli individui sono perfettamente individuati e localizzati in tempo reale.

Questo in America. Per quanto riguarda l'Europa, qui l'allarme terrorismo è un po' meno sentito. La Contship Italia, che gestisce il La Spezia Container Terminal, e governa anche il più grande terminal containers di Gioia Tauro, ritiene di non essere un soggetto sostanzialmente a rischio. Il portavoce della compagnia Mario Pessano sottolinea che: "I nostri terminals, in specie Gioia Tauro, hanno già sviluppato e stanno al momento attuale implementando sistemi di sicurezza altamente sofisticati e avanzati". Né il governo né la Contship Italia hanno ritenuto necessario accrescere le misure di sicurezza, e nessuna compagnia di navigazione ha fatto richieste strane in proposito, ha poi aggiunto Pessano.

Comunque, la US Sixth Fleet è di stanza al porto di Napoli, e potrebbe costituire senz'alcun dubbio un bersaglio potenziale. Mentre gli ufficiali del porto sono molto abbottonati per quanto concerne le novità in materia di sicurezza, il traffico di containers militari è fatto arrivare al porto dal servizio della Famex operato dalla P&O Nedlloyd e dalla Hapag Lloyd, che, tra l'altro, fa anche scalo ai porti di Salerno e Livorno.

Sul fatto che Salerno possa costituire un altro bersaglio potenziale del terrorismo internazionale, l'amministratore delegato del Salerno Container Terminal, Frans Jol, così si esprime: "Non penso che ci siano più rischi di quanti non ve ne fossero prima, ma dobbiamo tenere conto del fatto che il 90% dei volumi di traffico trasportato dalla P&O Nedlloyd Faroe Line è su base militare".

Il SCT, oltre alla normale sicurezza portuale, ha anche incaricato una compagnia privata per fornire una sorveglianza 24 ore su 24 del suo equipaggiamento e delle infrastrutture portuali, con guardie in tutti i punti di accesso.

"In passato, gli utenti e i lavoratori che arrivavano presso il porto erano fatti passare indifferentemente, ora, ogni macchina è fermata e controllata e tutti i pass sono verificati. Insomma, abbiamo fatto tutto il possibile per quanto concerne la sicurezza. Comunque, ritengo che se ci fosse un terrorista con una bomba sotto la giacchetta, egli potrebbe camminare tranquillamente in tutti i porti europei, dato il livello così scarso di sicurezza".

Sulla penisola araba, gli interventi militari delle truppe britanniche in Oman non stanno avendo alcun effetto palpabile sulla sicurezza generale del porto del Sultanato Salalah, almeno nell'opinione del marketing manager Bill Burns.

"Non ci riteniamo un target più a rischio di qualunque altro porto nel mondo al momento attuale. Comunque, penso che tutti al giorno d'oggi corrano rischi. Ciò nondimeno, non abbiamo ritenuto necessario introdurre misure di sicurezza aggiuntive rispetto a quello di cui già disponiamo. Ovviamente, siamo più attenti, in generale, ovvero controlliamo le navi in entrata e in uscita con più attenzione. La nostra area operativa è poi protetta dalla CCTV", spiega Burns.

La maggior parte dell'equipaggiamento utilizzato dalle forze inglesi in Oman è entrato nel Paese via Salalah, anche se l'attività delle truppe non è tutta nel porto.

"Abbiamo sempre detto che Salalah gode sia di un'eccellente localizzazione geografica che di una posizione socio-economica privilegiata, in quanto si trova in una delle zone più ricche ed avanzate del Sultanato. Purtroppo però, molte compagnie di navigazione ci hanno progressivamente abbandonato, a tutto vantaggio dei nostri vicini concorrenti Aden e Colombo, nel Golfo, che hanno offerto anche risk premiums per la guerra", sottolinea Burns. "Penso però", aggiunge poi, "che i porti del mondo poco si curino della loro sicurezza interna. Per noi è un vantaggio. Adesso che si parla di sicurezza, noi, che siamo un porto nuovo e non abbiamo ancora un vero e proprio sistema interno adibito a questa funzione, possiamo partire da zero e implementare i sistemi più nuovi e aggiornati. E questa è una cosa a cui tutti i porti dovrebbero pensare, non solo dopo gli eventi dell'11 Settembre".

Ancora più a Est, alcuni porti dalle buone performances dovranno certamente adottare delle misure di sicurezza più efficaci. A Karachi, le misure di sicurezza sono certamente state aumentate, e la Marine Security Agency è stata sostituita dalle navi della Marina Militare Pakistana dall'8 Ottobre 2001. Tutti i cancelli sono controllati e i pass non necessari all'attività portuale sono stati annullati.

Pattuglie speciali adesso tengono sotto controllo le banchine e i moli con i silos per prevenire attività sovversive, specialmente poiché i lavoratori portuali hanno manifestato da sempre il loro consenso ai Talebani.

Proprietari locali delle navi hanno chiesto alle assicurazioni della Lloyd di rivedere i risk premiums, e permettere al governo di offrire garanzie maggiori per ogni tipo di danno potenziale ai veicoli. L'accordo da poco c'è stato ed è stato siglato presso gli Emirati Arabi Uniti.

Khurram Abbas, amministratore delegato della Karachi International Container Terminal, riduce drasticamente i rischi legati alle operazioni portuali, sottolineando che il suo terminal ha migliorato i livelli di sicurezza delle proprie porte di ingresso, cioè, in pratica, ha aumentato i controlli in entrata.

"Ci può essere un piccolo decremento nei traffici nel breve periodo, ma poi il livello di movimentazioni è prospettato tutto in salita", aggiunge.

Secondo Darayus Divecha, amministratore delegato della Qasim International Container Terminal (QICT), localizzata a circa 40 km dalla città di Karachi, le misure di sicurezza esistenti per le entrate al porto sono state irrobustite, e ora il personale addetto alla sicurezza sta controllando tutte le macchine che entrano ed escono dal porto. D'ora in poi l'ingresso al personale sarà permesso solo dietro presentazione di un valido passport pass o di una carta identificativa della compagnia di appartenenza.

"Presso il QICT, abbiamo anche istruito il nostro staff permanente e ufficiale di sicurezza per assicurare che i veicoli che entrano nel terminal containers siano completamente controllati. In più, il QICT ha messo delle sue guardie armate in vari punti dell'area portuale, soprattutto agli ingressi però, alle uscite e presso le banchine. Inoltre, la sezione sicurezza della Port Qasim Authority spedisce regolarmente in giro per il porto delle squadre di sicurezza mobili, mentre le zone a mare sono pattugliate dagli uomini della Baharia Foundation", spiega Divecha.

Comunque, il porto in questione non è poi così vicino da Karachi. Però si è dovuta accrescere la sicurezza dell'area per le incessanti richieste delle compagnie di navigazione, e per evitare di perdere i clienti più importanti.

In generale, ad oggi i volumi di traffico del porto sono rimasti pressoché invariati, e non c'è un grande rischio di perdita di movimentazioni come diretto risultato del conflitto in Afghanistan.

È significativo notare che i contractors delle assicurazioni non hanno chiesto a Port Qasim di aumentare il loro premio al rischio di guerra. Certo non è questo il caso del porto shrylankese di Colombo, il cui aeroporto è stato bombardato già il 24 Giugno passato. Ciò è risultato in un raddoppio, a Colombo, del premio al rischio di guerra per ogni nave che facesse scalo al suddetto hub. E il prezzo da pagare per i proprietari delle navi è salito dallo 0,1% allo 0,7%.

Comunque, secondo Sarathkamara Premachandra, amministratore delegato della Sri Lankan Ports Authority (SLPA): "Il porto di Colombo non ha più gravi rischi su di sé al momento attuale, o almeno non più di quanti non ne abbiano gli altri porti mondiali, a causa del terrorismo internazionale".

Interrogato sui passi che il porto sta facendo per migliorare la propria sicurezza, Premachandra ha risposto che il porto sta prendendo tutte le misure necessarie del caso, forte della consulenza di esperti di sicurezza internazionale, ma per ovvie ragioni non divulga troppi dettagli sulle misure effettivamente adottate. Le compagnie di navigazione, aggiunge, sono soddisfatte delle misure di sicurezza che abbiamo adottato e non ne richiedono altre, però vorrebbero rimosso l'aumento del premio al rischio guerra delle compagnie di assicurazione. In linea di massima, sottolinea anche che nessuna delle compagnie di navigazione se n'è andata da Colombo per paura della minaccia terroristica.

Per ultimo, si consideri il profilo di rischio NSICT della P&O Ports presso la costa indiana occidentale allo hub di JNPT. Peter Smith, senior corporate affairs director della compagnia, ha dichiarato che: "l'NISCT facility non è particolarmente a rischio" per gli eventi bellici dell'Asia Meridionale. Però il livello di vigilanza è stato aumentato notevolmente, sebbene le politiche generali di sicurezza interna non siano state rivoluzionate.

In più, il governo indiano non ha ritenuto necessario aumentare la propria presenza al porto, e le compagnie di navigazione non hanno chiesto alla P&O alcuna nuova misura di sicurezza per sorvegliare le navi in porto.
(da: Cargo Systems, Novembre 2001)


FROM THE HOME PAGE
In 2023 new annual historical record of maritime traffic in the Stories of Malacca and Singapore
In 2023 new annual historical record of maritime traffic in the Stories of Malacca and Singapore
Port Klang
The previous maximum peak had been reached in 2018
HMM announces the nearly doubling of fleet capacity by 2030
Seoul
Expected 63% increments of the volumes transportable from container carriers and 95% in the bulk carrier sector
In the first quarter of 2024, the Port of Singapore handled ten million containers (+ 10.7%)
In the first quarter of 2024, the Port of Singapore handled ten million containers (+ 10.7%)
Singapore
The overall traffic in goods increased by 7.6%
Iran has given way to the attack on Israel with the seizure of the container ship. MSC Aries
London / Manila
A team from the Islamic Revolution Guards Corps landed by a helicopter seized the ship.
The construction of the new Venetian container terminal in Porto Marghera is being carried out.
The construction of the new Venetian container terminal in Porto Marghera is being carried out.
Venice
It will be able to accommodate Panamax vessels and will have an annual traffic capacity of one million teu
The French Senate has approved a bill to limit the right to strike in transport
The French Senate has approved a bill to limit the right to strike in transport
Last year container traffic in Malta decreased by -11.4%
Last year container traffic in Malta decreased by -11.4%
The Valletta
Crucierists in growth of 59.1%
Approved by the Transport Commission of the Spanish Congress a proposal to improve the competitiveness of the REC Ship Register
Madrid
Applause from ANAVE. The number of national flag merchant ships has fallen to the all-time low
Pirate attacks on ships have been growing.
Pirate attacks on ships have been growing.
London
Recrudescence of Somali piracy
Assshipowners, well the decree that delegates security checks to recognized bodies
Rome
Messina : a concrete step forward in the optics of an ever greater competitiveness of the Italian flag
Le Aziende informano
Protocollo d'intesa tra l'Autorità di Sistema Portuale del Mare di Sicilia Occidentale e l'Escola Europea di Intermodal Transport
Maritime traffic in the Panama Canal is expected to gradually normalize from here to 2025
Balboa
The start of the rainy season, expected at the end of the month, is expected to lift the number of ships transits from 27 to 36.
Last year on world cruise ships the record number of 31.7 million passengers (+ 55.4%) was embarked on.
Last year on world cruise ships the record number of 31.7 million passengers (+ 55.4%) was embarked on.
Miami
Past the historic peak of the pre-pandemic year of 2019
Updating the rules governing the berth service
Rome
Ok the government to decree establishing public company to manage state-owned toll roads
Agreement between Mercitalia Logistics and Logtainer for the development of intermodal services that integrate transport on iron, rubber and sea
DFDS buys the entire network of self-transport services between Turkey and the Europe of Ekol Logistics
Copenhagen
Transaction of the value of 260 million euros
13.8 million crucierists are expected in Italian ports this year.
Africa Morocco Link has changed ownership
Casablanca / Athens
51% percent of the capital went from Bank of Africa to CTM and 49% percent from Attica to Stena Line
NCL orders Fincantieri four new cruise ships with letter of intent for four more units
Miami
Four units from 77mila-86mila tsl and four from 200mila tsl will be delivered between 2026 and 2036
SEA Europe calls for the EU the urgent definition of a maritime industrial strategy
Brussels
Tytgat : By 2035 we want to provide ten thousand sustainable and digitalised vessels to the key sectors of the European blue economy
MSC ships will strengthen Georgia's maritime links with North Africa and Spain
Batumi
New rotation through the hubs of Gioia Tauro and Marsaxlokk
In the port of Naples, the new floating dry dock has arrived
In the port of Naples, the new floating dry dock has arrived
Naples
Expected the processing of 20-25 vessels each year
Switzerland will finance the construction of an intermodal terminal in Domodossola
Bern
Grant of 38.8 million francs to the 67.7 million investment planned by Germany's CargoBeamer
Unions stress the high end of the strike for the renewal of the contract of the port workers
Unions stress the high end of the strike for the renewal of the contract of the port workers
Rome
Today in Genoa, the final national manifestation
Meeting in Brussels to avert the negative impact on EU ports of the ETS Directive
Brussels
Rixi : The aim is to avoid weakening the maritime capacity of the Union
In February the traffic of goods in the port of Ravenna grew by 2.1%
Ravenna
In decline the bulk bulk is liquid and solid
In 2023, maritime transport along the Arctic route reached a record volume of more than 36 million tonnes
In 2023, maritime transport along the Arctic route reached a record volume of more than 36 million tonnes
Moscow
Expected 150 million tonnes per annum by 2030
The Greek group Attica is set to record a new historical record of revenues.
Kallithea
Profit after tax in growth of +259,0%
Le Aziende informano
ABB fornirà la sua soluzione per il Cold - Ironing nel Porto Internazionale di Portsmouth
Rixi : Communication lines on alpine crossings are priority for Italy
Rixi : Communication lines on alpine crossings are priority for Italy
Brussels
The Mechanism to Link Europe is useful for carrying out large infrastructure, especially cross-border ones.
Joint venture Fratelli Cosulich-XCA (Arcese Group) in Automotive Logistics to Go Ligure
Genoa
Sandoli : We aspire to become the gateway to the European market, offering a convincing alternative to the ports of the North
The earthquake in Taiwan has seriously damaged the infrastructure of Hualien's port
Kaohsiung
Suspended the activities in the stopover
The AD Ports Group is involved in the realization of the new large Iraqi port of Al-Faw
Baghdad / Abu Dhabi
Joint venture with the General Company for Ports of Iraq
Concern of Confitarma, Assogasliquidi-Federchemistry and UNEM for the revision of the ETD Directive
Rome
No to the proposal to eliminate the tax exemption on marine transport fuels
Plan to improve in Genoa and Savona the rail links with cruise terminals and airport
Genoa
It was presented today in the Ligurian capital
From 10 to May 12 at Spezia will be held "DePortibus-The festival of ports that connect the world"
The Spezia
The programme provides for technical events and cultural proposals
Three new STS cranes have arrived in the Kenyan port of Lamu.
Mombasa
They will be able to work on container ships of the capacity of over 18mila teu
One hundred new IVECO trucks powered by HVO in the Smet fleet
Turin
They will be taken over in the course of this year
In the first three months of this year, goods transported by rail between China and Europe increased by 10% percent.
Beijing
Operated 4,541 trains (+ 9%)
In the first quarter of 2024, container traffic in the port of Hong Kong fell by -2.3%
Hong Kong
In March, the decline was -10.6% percent.
The regasification terminal FSRU Toscana left Livorno direct to Genoa
Livorno
In the Ligurian scalp and then in Marseille maintenance interventions will be carried out
Confirmed to Tugchiers Meeting Port of Genoa the granting of trailer services in the port of Genoa
Genoa
Planned investment of 35 million euros to renovate fleet
In the first quarter of 2024, OOIL revenues decreased by -9.0%
Hong Kong
Containers carried by the OOCL fleet increased by 3.4%
Mattioli (Federation of the Sea) relaunches the propulsive role of maritime clusters
Rome
Today, the National Sea Day and the marinara culture are celebrated
In the first quarter of 2024, the revenues of Yang Ming and WHL grew by 18.5% and 8.1%
Keelung / Taipei
In March the increments were equal to 20.3% and 8.6%
In 2023 the freight traffic handled by the State Railways Group fell by -2.0%
Rome
The Logistics Pole posted a net loss of -80 million euros, up 63 million euros.
Port of Genoa, inaugurated new rooms of Stella Maris at Maritime stations
Genoa
They are intended for the welfare and socialization of seafarers in transit in the Superba
SAILING LIST
Visual Sailing List
Departure ports
Arrival ports by:
- alphabetical order
- country
- geographical areas
Germany's Dachser has acquired the compatriate Brummer Logistik
Kempten
The company specializes in the logistics of perishable products
In the first quarter of 2024, Evergreen's revenues increased by 32.6% percent.
Taipei
In March, the increase was 36.5% percent.
Cooperation pact between the associations of the ports and ferry companies of Greece
The Piraeus
Among the activities, make sure that port benches are adequate for new naval technologies
In 2023 the traffic in goods at ports in Lazio fell by -5.7% percent. Record of cruises
Cyvitavecchia
Passenger of line services growing by 10.0%
In Udine the Officine Rotable Maintenance of FVG Rail has been equipped with a lawn back in fossa
Procedure
RINA will collaborate on the sustainable development of ports and shipping of Indonesia
Genoa
Contract with the World Bank
Interporto Padova's assembly to merge for incorporation of the Zip Consortium
Padova
Capital increase of more than 7.8 million split between Municipality, Province, and Chamber of Commerce
Turkish Arkas orders four container ships from 4,300 teu to Guangzhou Wenchong Shipyard
Izmir
On the way an investment of 240 million
Deutsche Bahn would have solicited a group of potential bidders to submit proposals to acquire DB Schenker
New York
The invitation addressed, among others, to DSV, Maersk and MSC
Interferry calls on governments to use carbon tax revenues to equip the harbour quays of cold ironing
Victoria
Corrigan : 'imperative that the extensive installation of OPS facilities is undertaken with urgency'
Training courses for GNV crews to avoid collisions with cetaceans and sea turtles
Genoa
Made together with the research body Foundation CIMA, they also promote the protection of biodiversity
PORTS
Italian Ports:
Ancona Genoa Ravenna
Augusta Gioia Tauro Salerno
Bari La Spezia Savona
Brindisi Leghorn Taranto
Cagliari Naples Trapani
Carrara Palermo Trieste
Civitavecchia Piombino Venice
Italian Interports: list World Ports: map
DATABASE
ShipownersShipbuilding and Shiprepairing Yards
ForwardersShip Suppliers
Shipping AgentsTruckers
MEETINGS
On April 11, the sixth edition of the "Italian Port Days" will begin.
Rome
Also this year the project has been divided into two sessions : the first in the spring and the second from September 20 to October 20
On April 16 in Nola, the national conference of the Union Interports Reunited
Nola
Event " Interports to the center. A strategic network for Italy "
››› Meetings File
PRESS REVIEW
Iran says MSC Aries vessel seized for 'violating maritime laws'
(Reuters)
Le transport maritime national navigue à vue
(Aujourd'hui Le Maroc)
››› Press Review File
FORUM of Shipping
and Logistics
Relazione del presidente Mario Mattioli
Roma, 27 ottobre 2023
››› File
DP World and Rumo will carry out a new grain and fertilizer terminal in the port of Santos
Curitiba / Dubai
Expected an investment of nearly 500 million
Singaporean ONE will restructure the feeder service between the Adriatic and Egypt
Singapore
You will include scals in Trieste and Piraeus
Over 700mila crucierists approved in 2023 at Spezia spent a total of 71.2 million euros.
The Spezia
68.3% of this sum for the purchase of organized tours
New rail services of Rail Cargo Group between Austria, Germany and Italy
Vienna
Increase in the frequency of departures on the Duisburg-Villach-Lubiana line
Five more ULCV banchina cranes for the Malaysian port of Tanjung Pelepas
Gelang Patah
They have been ordered to Chinese ZPMC
On April 11, the sixth edition of the "Italian Port Days" will begin.
Rome
Also this year the project has been divided into two sessions : the first in the spring and the second from September 20 to October 20
Autonomous driving systems ensure benefits to self-driving companies and drivers, ensure from China
Shanghai
Deshun Logistics tests the technologies of Inceptio Technology in commercial travel
In the first half of 2024, the traffic in goods in the port of Taranto declined by -7.8% percent.
Taranto
Decisive decline of -22.4% in February
The three days of a strike on the contract of the port workers will be on the road.
Rome
On Friday, a national demonstration will be held in Genoa
On April 16 in Nola, the national conference of the Union Interports Reunited
Nola
Event " Interports to the center. A strategic network for Italy "
Attic sold the ferry Express Skiathos for nine million euros
Athens
Built in 1996, it was ceded to 4Naver Shipholding
Suda's cretese port will be equipped with a new cruise terminal
Drapetsona
Funds for the deepening of the basics of the Hellenic port of Stylida
VTTI and IKAV will acquire control of the LNG Adriatic regasification terminal
Rotterdam / Hamburg
Set up a consortium to acquire a majority of the capital
On April 16, the Conference of Instructional Services on the Project of the Bridge on the Strait of Messina
Rome
Participants will be made available to the design documentation
The construction of the new series of large garage ships of the elvetica Sallaum Lines began
Sarnen
In 2023, the ship repair activities in the Greek shipyards grew
The Piraeus
Work carried out on 651 ships (+ 9.8%)
New historical record of revenue of Chinese terminalist group COSCO Shipping Ports
Hong Kong
Last year it was closed with a net profit of 394.3 million (+ 0.9%)
The preliminary agreement for the sale of the "Il Secolo XIX" newspaper to the MSC group has been made official.
Turin / Geneva
Initiation of exclusive negotiations to enable the conduct of due diligence
State Railway Agreement-ESA for the application of space services technologies to logistics
Rome
In 2023, Interporto Padova recorded a 7.3% increase in the value of production.
Padova
Net profit to 2.9 million euros (+ 2.0%)
Sixth edition of the report on corridors and logistics efficiency of Contship and SRM
Melzo
The former Works of the Manufacturing Firms of Lombardy, Emilia-Romagna and Veneto are already resorting to the former Works of Manufacturing.
Agreement to the Spezia for the use of hydrogen as fuel for rail maneuvers in port
The Spezia
It was initialed by the AdSP and Mercitalia Shunting & Terminal
- Via Raffaele Paolucci 17r/19r - 16129 Genoa - ITALY
phone: +39.010.2462122, fax: +39.010.2516768, e-mail
VAT number: 03532950106
Press Reg.: nr 33/96 Genoa Court
Editor in chief: Bruno Bellio
No part may be reproduced without the express permission of the publisher
Search on inforMARE Presentation
Feed RSS Advertising spaces

inforMARE in Pdf
Mobile