testata inforMARE
Cerca
05 May 2024 - Year XXVIII
Independent journal on economy and transport policy
05:46 GMT+2
LinnkedInTwitterFacebook


CENTRO ITALIANO STUDI CONTAINERSYEAR XX - Number 1-2/2002 - JANUARY-FEBRUARY 2002

Industria

Grave crisi per l'industria di costruzione di contenitori

Può anche darsi che i produttori di containers abbiano sperimentato la propria annata maggiormente produttiva - a livelli da record - nel corso del 2000, ma poi nel 2001 hanno dovuto subire un calo di eguali dimensioni. I livelli produttivi complessivi attesi dovrebbero essere inferiori di almeno un terzo rispetto a quelli del 2000, piombando al loro punto più basso da molti anni a questa parte. L'utilizzazione su scala mondiale della capacità in infrastrutture impiantate per la costruzione dei contenitori è stata eccezionalmente scarsa per il 2001, con quasi la metà di tutte le potenziali infrastrutture o ferme o attive in relazione ad altri tipologie produttive non correlate.

La produzione annuale di box è balzata in alto del 25% circa nel 2000, sino ad un record di 1,93 milioni di TEU. Oltre 1,72 milioni di TEU riguardavano tipi per carichi secchi marittimi. Si stima per il 2001 un quantitativo definitivo massimo di consegne di circa 1,25 milioni di TEU, di cui 1,05 milioni di TEU inerenti ad unità marittime per carichi secchi. Tutto ciò è stato costruito presso fabbriche che dichiarano una capacità costruttiva aggregata attuale di oltre 2,5 milioni di TEU all'anno, compresi 2,16 milioni di TEU di unità per carichi secchi. E' improbabile che i risultati del 2001 raggiungano quelli realizzati nel 1996, allorquando la capacità su base annua era ovviamente molto minore.

Il settore marittimo per carichi secchi ha fatto registrare il calo maggiore, dal momento che la produzione prevista è risultata in calo del 40%. I risultati a livello mondiale dei box reefer integrali raffreddati sono calati del 5% appena, mentre anche la produzione recente degli swapbodies e dei contenitori pallet-wide europei ha tenuto duro in maniera ragionevole. La maggiore domanda di attrezzature reefer riflette la condizione più stabile dei traffici refrigerati globali, rispetto al più debole settore dei carichi secchi, e la richiesta di swapbodies della "nuova generazione" resta forte in Europa. Tuttavia, la produzione di containers cisterna ISO e di contenitori interni nord-americani è diminuita negli ultimi anni.

E' stata la prospettiva di una prossima crescita zero nel commercio mondiale a spingere verso il basso più in generale la produzione di contenitori nel corso dello scorso anno. Ciò contrasta con l'incremento prossimo al 10% nei volumi di traffico containerizzato fatto registrare nel 2000 ed evidenzia con chiarezza il ritorno di una fluttuazione più ciclica nella domanda di box. Non si tratta senza dubbio di un fenomeno nuovo, dal momento che lo sviluppo del container ha un gran parte seguito un modello ciclico in passato. Tuttavia, ciò è stato riscontrato molto meno negli anni più recenti.

In effetti, negli anni immediatamente precedenti il 2000, può darsi che i costruttori di containers si siano cullati nella convinzione che il precedente modello di produzione "ferma e vai" fosse una cosa del passato. Sebbene la produzione si sia incrementata del 15% nel 1997, facendo seguito al precedente calo ciclico del 1996, in seguito è cresciuta annualmente appena del 2-3% nel corso dei due anni successivi. Tuttavia, alla fine del 1999, la domanda containerizzata era di nuovo in aumento ed ha condotto al boom produttivo dell'anno successivo. Ciò, tuttavia, si è rivelato insostenibile e ha comportato un calo di crescente gravità dalla fine del 2000 in poi.

Naturalmente, la situazione si è fatta più critica a causa degli eventi del 2001, specialmente in relazione ai recenti attacchi terroristi agli USA. Ciononostante, i dolori che hanno afflitto recentemente i produttori di containers sono stati in gran parte dovuti ad una cattiva lettura del mercato nel 2000. Alla metà del 2001 - secondo la CCIA (Associazione Industria Contenitori Cinese), l'organismo che rappresenta i costruttori cinesi - oltre 450.000 TEU di nuovi contenitori erano ancora in attesa di raccolta presso le fabbriche cinesi. Sebbene il totale sia da allora calato, vi è ancora qualche sovrappiù di produzione dall'inizio del 2001 (o persino dal 2000).

Il fatto che queste scorte si trovino quasi totalmente in Cina rappresenta una funzione della sua dominante posizione di mercato. Le imprese di laggiù forniscono l'85% circa dei TEU complessivi e hanno il controllo di quasi l'80% di tutte le infrastrutture di costruzione di box. Esse forniscono la ancora maggiore percentuale del 90% dei TEU marittimi per carichi secchi, così come il 75% dei reefer. Gran parte della rimanente produzione mondiale, che è più specialistica, è concentrata in Asia sud-orientale od in Europa.

Il recente surplus di produzione containerizzata è stato altresì alimentato dalle acquisizioni in aumento di portacontainers extra da parte dei vettori dal 1999 in poi, che ha comportato un incremento del 10% del conto mondiale di spazi-containers a bordo per il 2000 ed una ulteriore crescita attesa dal 6 al 7 per cento nel corso del 2001. Sebbene le addizioni del 2000 siano in gran parte andate di pari passo con la domanda, è certo che l'espansione della flotta nel 2001 sia ben al di sopra del tasso minimo di crescita attualmente previsto per i traffici containerizzati.

La produzione containerizzata, malgrado il notevole incremento, peraltro è stata in linea di massima dappertutto in equilibrio con la domanda per quasi tutto il 2000. Oltre 1,25 milioni di TEU di box marittimi sono andati ad aggiungersi alla flotta marittima, spingendola sino a circa 14 milioni di TEU alla fine del 2000. Ciò equivale al medesimo tasso di crescita del 10% fatto registrare dai traffici containerizzati generalmente parlando nonché dalla flotta complessiva di spazi-containers su nave. Il bilancio produttivo nel 2000 è andata a coprire le sostituzioni (550.000 TEU) ovvero a servire le esigenze degli operatori non marittimi a lungo raggio, tra cui le imprese attive nel settore containerizzato intermodale, ferroviario o cabotiero (più di 100.000 TEU).

Nel corso del 2001 si prevedeva che la domanda di produzione destinata alle sostituzioni aumentasse sino a 600.000 TEU, mentre vi è stata qualche altra crescita nei settori delle unità destinate ai traffici interni o di cabotaggio. Tuttavia, si riconosce ancora che oltre 550.000 TEU sono andati ad aggiungersi alla attuale flotta di contenitori di origine marittima, facendola aumentare di quasi un altro 4% sino ad oltre 14,5 milioni di TEU alla fine del 2001. Così come avviene per le flotte di spazi-containers sulle navi, questa addizione di attrezzature containerizzate è superiore alle esigenze reali.

Di qui, il surplus di attrezzature che ancora persiste presso le fabbriche di box. Inoltre, è improbabile che la situazione muti nel corso del 2002. Sebbene si sia verificata di recente qualche "scivolata" nelle consegne di portacontainers, quasi 1,5 milioni di TEU di spazi-containers non ancora confermati sono ancora sotto ordinazione. E' perciò improbabile che la flotta globale di spazi-containers su nave cresca ulteriormente nel corso del prossimo anno, quali che siano le prospettive per i traffici globali. Ciò potrebbe comportare il persistere della sovrapproduzione di containers, dal momento che alcuni vettori mirano all'equipaggiamento ed all'impiego di tonnellaggio extra a spese dei rivali, ovvero al fine di guadagnarsi altre quote di mercato.

Una delle inevitabili linee di tendenza dell'anno trascorso è stato il rinnovarsi del movimento verso il basso dei prezzi dei containers. I prezzi dei box nuovi sono tornati indietro di almeno il 15% nei 12 mesi che precedono il quattro trimestre del 2001, momento in cui essi erano quasi tornati al loro punto più basso del 1999. Recenti relazioni da Shanghai, dove possono trovarsi alcuni dei maggiori surplus di capacità produttiva di box, suggerivano che il prezzo indicativo degli standard da 20 piedi era calato al di sotto dei 1.300 dollari USA.

Il livello quotato "ufficiale" dalla maggior parte delle zone della Cina è di 1.350 dollari USA per uno standard per carichi secchi da 20 piedi, mentre anche il prezzo di un reefer integrale high cube da 40 piedi è diminuito in modo significativo sino a 17.500 dollari USA (macchinari compresi). Questi prezzi avevano raggiunto rispettivamente i 1.550 ed i 19.500 dollari USA nel loro ultimo momento di punta, alla fine del 2000. I produttori avevano ammesso di avere realizzato qualche risparmio nel 2001, a causa della riduzione del costo di molte materie prime (tra cui l'acciaio, il legno compensato e le vernici), ma questo non era bastato a compensare l'intera erosione dei prezzi.

Come poteva prevedersi, la prospettiva di prezzi più bassi ha incoraggiato alcuni acquirenti (segnatamente i vettori marittimi) a rimanere attivi per tutto il 2001. Tuttavia, il sempre più disperato settore del noleggio di containers non si è fatto ingannare da tutto ciò, dato che le ditte di noleggio si sono limitate ai loro investimenti più bassi da quasi un decennio a questa parte. La produzione del 2001 per la flotta operativa dei noleggiatori è stata di circa 450.000 TEU, vale a dire quasi il 50% in meno rispetto al record degli 850.000 TEU consegnati nel corso del 2000. Inoltre, praticamente nessun container di alcun tipo è stato acquistato dalle società di noleggio nella seconda metà del 2001.

I vettori marittimi a lungo raggio (unitamente a tutti gli altri operatori di trasporto) hanno ricevuto in consegna il resto dei circa 800.000 TEU prodotti nel 2001 e hanno perciò continuato a sopravanzare di molto quanto ad acquisizioni il settore del noleggio. Questi proprietari inoltre hanno rilevato la maggior parte della produzione relativa al 2000, allorquando hanno acquisito o finanziato quasi 1,1 milioni di TEU. Dal momento che hanno ricevuto la maggior parte della produzione sia nel 2000 che nel 2001, i vettori e gli altri operatori hanno notevolmente incrementato le dimensioni generali della loro flotta di proprietà a danno dei noleggiatori, nonché aumentato la loro già considerevole superiorità numerica.

Tuttavia, così com'è accaduto per il settore del noleggio, gran parte dei vettori hanno tagliato il proprio approvvigionamento di box nel corso degli ultimi mesi del 2001. Importanti nomi quali Maersk Sealand, P&O Nedlloyd e Hapag Lloyd hanno comprato grossi quantitativi nella prima metà dell'anno, ma in seguito hanno tagliato gli investimenti. Molti produttori di containers, al contrario, hanno ridotto i quantitativi dal terzo trimestre in poi. Si ritiene che numerose fabbriche abbiano chiuso i battenti tutte insieme dalla fine del terzo trimestre 2001, e si suggerisce che molte di loro non riapriranno fino alla fine nel nuovo anno cinese, cioè febbraio 2002.

Sia come sia, un calo del 40% nella produzione di unità per carichi secchi implica chiaramente che i principali produttori di box hanno lavorato nel corso del 2001 per periodi notevolmente più brevi rispetto a quelli dell'anno precedente. Se si parte dal presupposto che nel 2000 tutte le infrastrutture operavano in prossimità della loro capacità teorica e che il lavoro presso le linee produttive è rimasto praticamente immutato nel corso del biennio 2000-2001, appare chiaro, allora, che l'industria mondiale costruttrice di containers ha mantenuto attiva la produzione per soli sette mesi sui teorici dodici del 2001.

In realtà, nel corso del 2000 gli impianti hanno lavorato quasi all'80% della propria capacità installata, che è prossima a quella massima possibile, mentre la maggior parte delle infrastrutture ha altresì continuato a lavorare per tutto il 2001 su una linea produttiva standard "a doppio turno" (anche quando gli ordini erano più sporadici). Allo stesso tempo, molti impianti hanno confermato che non avrebbero cominciato una produzione vera e propria nel 2001 fino allo scadere del Nuovo Anno cinese, il che in effetti ha limitato la produzione per il primo trimestre ad un unico mese (marzo). Dal momento che è assodata la virtuale assenza di qualsiasi produzione nel corso del quarto trimestre, ne consegue che gran parte delle fabbriche ha limitato la propria produzione ai più attivi secondo e terzo trimestre, nonché ad una parte del quarto trimestre, il che in effetti spalma l'attività su circa sette mesi in tutto.

Tra i primi ad adottare questa strategia sono stati i maggiori gruppi manifatturieri, che nel corso del 2001 hanno impiegato buona parte del proprio tempo nell'espletamento di lavori di manutenzione e miglioramento. Ciò accade sin dal 2000, allorquando la manutenzione era stata la priorità principale. La loro decisione si riflette chiaramente nei dati produttivi forniti da un certo numero di grossi fornitori, segnatamente la CIMC Group e la Singamas Container Holdings.

La prima società da tempo si è affermata come il maggior produttore mondiale di containers ed attualmente gestisce complessivamente otto impianti per la produzione di unità per carichi secchi (e due per unità reefer) in tutta la Cina. Essa al momento fa fronte ad almeno il 40% della domanda mondiale di attrezzature containerizzate per carichi secchi e reefer. La CIMC ha costruito quasi 700.000 TEU di contenitori per carichi secchi e carichi refrigerati nel corso del 2000. La produzione relativa al 2001 ammontava a circa 270.000 TEU (di tutti i tipi) nella prima metà dell'anno, mentre le proiezioni inerenti all'intera annata erano attestate su almeno 450.000 TEU.

La Singamas ha ottenuto quasi 150.000 TEU nel 2000 dalla propria rete di quattro impianti per carichi secchi (e dall'unico impianto per reefer). Essa ha acquisito una quinta fabbrica per box standard all'inizio del 2001 e ha ivi incrementato la propria produzione sino ad oltre 110.000 TEU nel corso dei primi sei mesi. La produzione complessiva per l'annata in questione era prevista in prossimità dei 200.000 TEU. Tuttavia, anche se la Singamas si aspetta di far segnare un incremento complessivo della produzione nel corso del 2001, il risultato collettivo delle sue cinque fabbriche dovrebbe essere inferiore alle cifre del 2000.

Allo stesso modo, altri importanti costruttori hanno previsto cali produttivi per il 2001. La sud-coreana Jindo, che continua a gestire (in joint-venture) tre impianti per unità per carichi secchi in Cina, ha previsto un risultato di appena 90.000 TEU per il 2001, rispetto ai quasi 140.000 TEU costruiti nel corso dello scorso anno. Cifre alquanto simili sono indicate per la tradizionale rivale coreana della Jindo, la Hyundai Mobis, anch'essa operante su due fabbriche principali in Cina, nonché per la Tectrans Group, che gestisce i suoi due siti nella Cina settentrionale e dispone di un accordo di marketing con un terzo a Shanghai.

Nessuno dei soggetti sopra citati è ottimista circa le prospettive per il 2002, sebbene nel loro insieme stiano assai meglio dei loro rivali minori. Con la notevole eccezione della rete della Jindo (di cui si dice ancora in giro che sia in vendita), tutti i principali gruppi sono piazzati in buona posizione ai fini della sopravvivenza all'ultima recessione rispetto alle varie altre società ancora in produzione che dispongono di un singolo impianto. Una decina di loro (su 35 impianti) sono ancora operative in Cina, e si pensa che molte di loro siano sempre più vulnerabili. Alcune delle fabbriche più piccole hanno chiuso lo scorso anno, e potrebbero essere presto in condizione di uscire insieme dall'attività o di essere assorbite da uno dei gruppi maggiori.
(da: Containerisation International, gennaio 2002)


FROM THE HOME PAGE
Iran announces release of crew of container ship MSC Aries
Tehran
Foreign Minister confirms that seamen from the seized ship will be allowed to leave the country.
Merlo (Federlogistics) relaunches the alarm over the impact of the bridge over the Strait of Messina on naval traffic
Palermo
In the first three months of this year, maritime traffic in the Bosphorus Strait increased by 9.3%
In the first three months of this year, maritime traffic in the Bosphorus Strait increased by 9.3%
Ankara
Growth of transits of all major typologies of naviglio
In the first three months of 2024, cruise traffic in Global Ports Holding's terminals increased by 30% percent.
London
The consortium led by GPH has been selected as a preferential bidder for the Casablanca cruise terminal
In the first quarter of 2024, Maersk Group revenues fell by -13.0% percent.
In the first quarter of 2024, Maersk Group revenues fell by -13.0% percent.
Copenhagen
7.0% increase in the operating costs of containerized shipping
Norwegian Cruise Line Holdings scores record results for first quarter
Norwegian Cruise Line Holdings scores record results for first quarter
Miami
Also recorded is the highest level of bookings ever
In the first three months of this year, Chinese ports have handled 76.7 million containers (+ 10.0%)
Beijing
The overall traffic of goods with foreign has grown by 9.5%
Of the 80 billion needed investment in EU ports in the next decade, a relevant quota is for the energy transition
Brussels
Indispensable public funding in order to be able to implement planned projects
In the first three months of 2024, China's COSCO Shipowners Group Revenues rose again.
In the first three months of 2024, China's COSCO Shipowners Group Revenues rose again.
Shanghai
In sensitive growth (+ 10.5%) containerized cargoes carried by the fleet with the exception of those on the Asia-Europe route (-9.2%)
In resumption of container traffic in the terminals of Eurogate-Contship Italia in the last quarter of 2023
In resumption of container traffic in the terminals of Eurogate-Contship Italia in the last quarter of 2023
Hamburg
Decline in eventful volumes in Germany. Growth in Italy and activity records in Tanger terminals Med and Limassol
In the first three months of 2024, container traffic handled by COSCO Shipping Ports increased by 9.2%
Hong Kong
Revenue up 1.4%
ECSA, well the EU production target of 40% relatively to clean fuel for shipping
Brussels
Raptis : We will work to ensure that this benchmark translates into immediate actions
Port Marghera, okay to renewal of concession at Terminal Intermodal Venice
Venice
It will expire in 2050. Approved the 2023 budget of the AdSP of the Northern Adriatic
In the first quarter of 2024 container traffic in the port terminals of China's CMPort grew by 9.0%
Hong Kong
Exceptional first quarter of year for Royal Caribbean Cruises
Exceptional first quarter of year for Royal Caribbean Cruises
Miami
Historic record of passengers embarked. Spike in economic performance for the period. Liberty : The one in progress is the best wave season in history
In the third quarter of 2023 the traffic in goods in EU ports decreased by -6.5%
Luxembourg
The loads at landing and boarding dropped by -7.2% and -5.4%, respectively.
The performance of Bureau Veritas in the shipping and offshore sector is growing.
Paris
Record of order book and fleet value in class
Approved the 2023 consuntive budget of the AdSP of the Northern Tirreno Sea
Livorno
Last year the number of port workers in Livorno and Piombino decreased by 46 units by falling to 1,767, of which 1,499 were operating (1,632 in 2022) and 268 administrative (181)
The MSC Group presents an offer to buy the Gram Car Carriers, the world's third largest carrier in the PCTC segment
The MSC Group presents an offer to buy the Gram Car Carriers, the world's third largest carrier in the PCTC segment
Oslo
The proposal, worth about 653 million euros, was accepted by the Board of the Norwegian company and its main shareholders.
At the construction site Fincantieri in Marghera the varo of the Norwegian cruise ship Norwegian Aqua
At the construction site Fincantieri in Marghera the launch of the cruise ship Norwegian Aqua
Trieste / Miami
It is 322 meters long and has a gross tonnage of 156,300 tons
Paolo Guidi has been named general manager of CMA CGM Italy
Marseille
HHLA will acquire 51% of the capital of Austrian intermodal transport company Roland Spedition
HHLA will acquire 51% of the capital of Austrian intermodal transport company Roland Spedition
Hamburg
Its network connects ports in Hamburg, Antwerp, Bremerhaven, Koper, Rotterdam and Trieste.
Kuehne + Nagel's downward trend in economic performance continues.
Kuehne + Nagel's downward trend in economic performance continues.
Schindellegi
In growth the handling of volumes of sea and air shipments
ESPO points out issues to be addressed in order to enable European ports to face the next challenges
Brussels
Memorandum in view of the European elections in June
The Port of Barcelona has established new historical records of monthly and quarterly container traffic
The Port of Barcelona has established new historical records of monthly and quarterly container traffic
Barcelona
As of March 2024, 348mila teu (+ 34.3%) were handled, of which 154mila in transshipment (+ 63.9%) and 194mila in import-export (+ 17.4%)
Fincantieri has delivered the new cruise ship Queen Anne to Cunard
Monfalcone
Concordate with Princess Cruises the postponement of the delivery of the Star Princess
International shipping associations call for help at U.N. to protect shipping
London
Solicited a greater military presence, missions and patrols. The world-they write in a letter to Guterres-would be outraged if four airliners were seized.
In February, shipping traffic in the Suez Canal declined by -42.8% percent.
In February, shipping traffic in the Suez Canal declined by -42.8% percent.
The Cairo
Net tonnage of the naviglio down -59.8% percent. Drastic reduction of -53% of the value of transit fees
The World Shipping Council points to the EU the way to support the economy and trade
Brussels
Butler : We urge the Union to work together with us to safeguard a sustainable, competitive and safe maritime sector
In Norway, the construction of the world's two largest hydrogen-powered ferries
In Norway, the construction of the world's two largest hydrogen-powered ferries
Brønnøysund / Gursken
Order of Torghatten company at the shipyard Myklebust
The freight traffic in the port of Rotterdam in the first quarter was down by -1.4% percent.  Increase of containers
The freight traffic in the port of Rotterdam in the first quarter was down by -1.4% percent. Increase of containers
Rotterdam
Strong increase (+ 29.0%) of feeder ships departing from the Dutch stopover to the Mediterranean ports
In the first three months of 2024, freight traffic in Russian ports fell by -3.3% percent.
St. Petersburg
Drastic reduction of passenger traffic in the Crimean port scans
In the first three months of 2024, freight traffic in Russian ports fell by -3.3% percent.
Tytgat (SEA Europe) : A European maritime industrial strategy is urgently needed
Brussels
Round table with representatives of the institutions of the European Union
Joe Kramek will be the next president and CEO of the World Shipping Council
Joe Kramek will be the next president and CEO of the World Shipping Council
Washington / Brussels/London / Singapore
He will retire at the end of July in Butler when the latter is retiring.
Speeding up the times to make the port of the Spezia and its retroport the first ZFD
The Spezia
They ask for maritime agents, customs officers and freight forwarders
Air and passenger routing service in the ports of Olbia and Gulf Aranci
Cagliari
It will be managed by the Roman Italpol Fiduciary Services
Decision to drop -15.1% percent of goods in the port of Taranto in the first quarter
Taranto
The loads at the landing decreased by -21.0% and those at the embarkation of -8.7%
This year the national forum for rail freight transport Mercintrain will be held in Padua
Padova
It will take place within the scope of Green Logistics Expo
Inaugurated in Safaga, Egypt, a factory for the construction of tugboats
Safaga
Ten naval units will be carried out for Suez Canal Authority
SAILING LIST
Visual Sailing List
Departure ports
Arrival ports by:
- alphabetical order
- country
- geographical areas
New Italy-Libya-Egypt service of Tarros and Messina
The Spezia / Genoa
It will be inaugurated in mid-June and made with two ships
Tomorrow PSA Venice will open the Venetian terminal to the port community and the city
Venice
Hannibal plans to activate a rail link between Italy, Hungary and Romania
Melzo
Two weekly rotations will be inaugurated by the end of 2024.
Approved the 2023 consuntive budget of the Central Tirreno's AdSP
Naples
Annunziata : the coming years, fundamentals to finalise the European investment of the PNRR
Sensitive increase in the production and sale of CIMC dry boxes
Hong Kong
Chinese firm responds to growth in demand
Approved the consuntive budget 2023 of the AdSP of the South Tyrrhenic and Ionian
Joy Tauro
May 6 meeting at MIT on the future of the Gioia Tauro Port Agency
The 2023 budget of the East Ligure Sea AdSP shows a primary surplus of six million
The Spezia
In the year new investments of around 17 million euros
Cargotec's quarterly net profit to 81.2 million (+ 11.8%)
Helsinki
In the first three months of 2024, revenues fell by -1.7% percent.
The negative trend of the economic performance of the ONE continues, less marked.
The negative trend of the economic performance of the ONE continues, less marked.
Singapore
In the first three months of 2024 the goods in containers carried by the fleet increased by 15.6%
The Genovese Messina has taken delivery of the largest ship in its fleet
Genoa
The "Jolly Verde" is a 6,300-teu container ship
The inclusion of the Civitavecchia port in the Core network of the TEN-T network is final.
Cyvitavecchia
On Wednesday the OK of the European Parliament
In 2023 the goods transported by Rail Cargo Group decreased by -11%
Vienna
Revenue in decline of -1.8%
Sustained quarterly growth of new orders acquired by Wärtsilä
Helsinki
In the first three months of this year, the group's revenues fell by -9.8% percent.
DIS orders two more new tankers LR1
Luxamburgo
New commits at the Jiangsu New Yangzi Shipbuilding Co.
An MSC container ship targeted with missiles and drones in the Gulf of Aden
San'a ' /Portsmouth
No damage to the ship and crew
Approved the consuntive budget 2023 of the Central Adriatic AdSP
Ancona
In the first quarter of 2024 the orders of port means produced by Konecranes fell by -51.6%
Hyvinkää
Grimaldi has taken delivery of the multipurpose ro-ro Great Abidjan
Naples
It is the fourth of six class ships "G5"
Baltimore attributes to owner and operator of the ship Dali the blame for the collapse of the Key Bridge
Baltimore
They would have been established dysfunction to the power supply on board that would cause a blackout
Grimaldi and IMAT have renewed the five-year agreement for the training of crews
Castel Volturno
Focus on new technologies installed on board ships
The quarterly economic performance of DSV is still declining
Hedehusene
In the first quarter of this year, the value of net profit decreased by -27.2%
Approved the consuntive budget 2023 of the AdSP of the Sardinia Sea
Cagliari
An administration surplus of 530 million euros, of which more than 475 tied for works in progress
US imports of dangerous goods have been penalized during the pandemic.
Washington
Survey by the Government Accountability Office
In 2023 CEPIM-Parma's Interport recorded a growth of 6.8% of the value of production
Bianconese of Fontevivo
Net profit di788mila euro (+ 223.2%)
PORTS
Italian Ports:
Ancona Genoa Ravenna
Augusta Gioia Tauro Salerno
Bari La Spezia Savona
Brindisi Leghorn Taranto
Cagliari Naples Trapani
Carrara Palermo Trieste
Civitavecchia Piombino Venice
Italian Interports: list World Ports: map
DATABASE
ShipownersShipbuilding and Shiprepairing Yards
ForwardersShip Suppliers
Shipping AgentsTruckers
MEETINGS
Tomorrow in Livorno a conference on the history of the city port
Livorno
It will be talked about architecture, trade and politics between the XVI and the twentieth century
On April 11, the sixth edition of the "Italian Port Days" will begin.
Rome
Also this year the project has been divided into two sessions : the first in the spring and the second from September 20 to October 20
››› Meetings File
PRESS REVIEW
Iran says MSC Aries vessel seized for 'violating maritime laws'
(Reuters)
Le transport maritime national navigue à vue
(Aujourd'hui Le Maroc)
››› Press Review File
FORUM of Shipping
and Logistics
Relazione del presidente Mario Mattioli
Roma, 27 ottobre 2023
››› File
In the first quarter of 2024, UPS Group revenues fell by -5.3%
Atlanta
Net profit down -41.3%
Grendi has perfected the purchase of the ship Wedellsborg
Milan
It will be renamed with the name of "Grenching Futura"
Grimaldi consolidates its presence in China with new headquarters in Shanghai
Naples / Shanghai
Inaugurates the offices of the Grimaldi Shipping Agency Shanghai
Approved the 2023 consuntive budget of the Western Ligure Sea AdSP
Genoa
The new endowment of the institution's organic plant provides for 50 hires, including three managerial positions
First plant for the distribution of LNG and GNC to vehicles in the port of La Spezia
The Spezia
It has been installed in Stagnoni locations
Agreement between MSC, MSC Foundation and Mercy Ships for the construction of a new hospital ship
Geneva / Lindale
Tomorrow in Livorno a conference on the history of the city port
Livorno
It will be talked about architecture, trade and politics between the XVI and the twentieth century
Agreement Assshipowners-ITS Academy G. Caboto for training in the maritime, port and logistics sectors
Rome
In the first quarter of 2024, the port of Algeciras handled 1.2 million containers (+ 8.1%)
Algeciras
The traffic in overall goods increased by 3.3%
In the first three months of this year in Valencia, container port traffic grew by 12.1% percent.
Valencia
In March, the increase was 15.7% percent.
The Spezia and Carrara try to break down the bell towers and solicit cooperation at the ports of Genoa and Savona
The Spezia
Abstract : It is necessary to present itself in the market as a coordinated system
Switzerland and Switzerland cut trade between Italy and Switzerland.
Bern
In the first three months of the 2024 decline in Swiss exports. Stable imports
Port of Naples, striking of the fast ferry Island of Procida against a quay
Naples
About thirty minor injuries among passengers
Summoned for April 23 a meeting at MIT on former TCT port workers
Taranto
The unions had requested clarification on the future of the 330 members of the Taranto Port Workers Agency.
The outer Levant dock of the Arbatax port has returned fully operational
Cagliari
In August 2020 he had been shouted by the ferry "Bithia"
The Port of Los Angeles closed the first quarter with a 29.6% percent growth in container traffic
Los Angeles
Expected a continuation of the positive trend
Stable the value of ABB's revenues in the first quarter
Zurich
The new orders are down -5.0% percent. At the end of July Rosengren will leave the CEO position in Wierod
The crisis of the Cooperative Sole Workers of Porto Flavio Gioia officialized at institutions and trade unions
Salerno
USB Mare and Porti, what's going on in the port of Salerno is the result of pressure from shipowners
Euronav sells its own ship management company to Anglo-Eastern
Antwerp / Hong Kong
Manages the fleet of tanker ships of the Antwerp company
Genoa Shipbuilding Industries has acquired a submersible barge of the cargo capacity of 14,000 tonnes
Genoa
It can also be employed as a floating basin for the varo of artifacts up to 9,800 tons
Venice Cold Stores & Logistics obtains the qualification of tax warehouse for wines and sparkling
Venice
Extension of the services offered to companies in the wine sector
Gasparate urges to exempt property of interports from payment of the Imu
Nola
President of the Union Interports Reunited warned that with the PNRR construction sites the railway intermodality is at risk
Hapag-Lloyd plans future investments to expand business in the terminal and intermode sectors
Hamburg
Among the markets, the company focuses attention on Africa, India, Southeast Asia and the Pacific
Set up a consortium to decarbonize transport on the northern Pacific route
Vancouver
It is formed by nine companies and entities and is open to other partners
In the first quarter of this year, container traffic in the port of Long Beach increased by 16.4%
Long Beach
In March, the increase was 8.3% percent.
- Via Raffaele Paolucci 17r/19r - 16129 Genoa - ITALY
phone: +39.010.2462122, fax: +39.010.2516768, e-mail
VAT number: 03532950106
Press Reg.: nr 33/96 Genoa Court
Editor in chief: Bruno Bellio
No part may be reproduced without the express permission of the publisher
Search on inforMARE Presentation
Feed RSS Advertising spaces

inforMARE in Pdf
Mobile