testata inforMARE
Cerca
16 April 2024 - Year XXVIII
Independent journal on economy and transport policy
21:03 GMT+2
LinnkedInTwitterFacebook


COUNCIL OF INTERMODAL SHIPPING CONSULTANTSYEAR XXI - Number 5/2003 - MAY 2003

Trasporto fluviale

Cresce il trasporto fluviale containerizzato del porto di Rotterdam

Nel corso dell'ultimo paio di anni, la movimentazione dei containers a mezzo chiatta da e per Rotterdam ha continuato ad essere una storia di successo. Poco più del 40% di tutto il traffico di origine marittima dell'hinterland portuale ora viene movimentato in questo modo, rispetto al 36% del 2000 ed al 28% di cinque anni prima. Tenendo presente che Rotterdam è la più grande porta d'accesso dei contenitori in Europa, avendo movimentato poco più di 6,5 milioni di TEU lo scorso anno, si tratta di cifre notevoli.

La Rhinecontainer BV, che ha festeggiato il proprio 25' anno nel settore, è uno dei principali operatori nel mercato. Nel 2002, il vettore con sede a Zwijndrecht ha movimentato approssimativamente 370.000 TEU sul Reno, 140.000 dei quali da Rotterdam ad Anversa, ed altri 100.000 TEU da Anversa/Rotterdam a terminals interni locali nel Benelux. Come tale, essa è un riconosciuto leader del mercato. L'amministratore delegato Jos Helmer commenta: "Questi lavoro potrebbe certamente essere più facile, e le tariffe di nolo sono costantemente sotto pressione, ma è sempre bello far parte di qualcosa che cresce. Noi certamente traiamo molte motivazioni da ciò. La frustrazione è sapere che vi sarebbe da fare molto di più".

La società, anche se è orgogliosa del costante miglioramento dei servizi, della razionalità dei costi e della affidabilità, però si trova anche tra le mani i problemi del crescente intasamento autostradale e dell'ambiente. La sua promozione di vendita standard consiste nel fatto che una chiatta che trasporta 374 containers equivale a 6 km di camion paraurti contro paraurti. Purtroppo, tali scene non sono infrequenti nella regione. La situazione competitiva rispetto alla strada diventerà ancora migliore alla fine di quest'anno, allorquando la Germania introdurrà per la prima volta i pedaggi autostradali.

Parte delle difficoltà di questo settore nel far circolare il suddetto messaggio tra i clienti d'oltremare deriva dal ruolo degli operatori di chiatte nella catena delle forniture. Lamenta Helmer: "La nostra difficoltà sta nel sapere chi dovrebbero essere i nostri clienti. Da un lato il 60% circa della nostra attività deriva dai vettori marittimi, che stipulano contratti ai sensi della modalità carrier haulage e non sono solo interessati ai servizi fluviali. Dall'altro, vi è un certo numero di altri soggetti che stipulano con noi contratti del tipo merchant haulage, alcuni dei quali hanno interesse anche nei confronti di altre modalità di trasporto.

In questi giorni, tutti vorrebbero interpellare una volta per tutte qualcuno che sia in grado di offrire tutte le modalità di trasporto, e non è sempre chiaro fin dove arrivi la loro lealtà. Qualche volta partecipiamo alle attività di questi operatori, altre volte no. Al fine di superare ciò, talvolta vengono messi a disposizione rimborsi sui volumi, ma vi sono limiti a ciò che possiamo offrire".

La Rhinecontainer è allo stesso modo in grado di offrire un'ampia gamma di servizi integrati, tra cui le operazioni di deposito terrestre e di autotrasporto, sia direttamente che attraverso i servizi dei suoi azionisti. La società appartiene alla Wincanton Rhenania Intermodal (già P&O Rhenania Intermodal), alla Kuhne & Nagel (Nederland) NV ed alla EWT bv, sebbene quest'ultima stia procedendo alla vendita della propria partecipazione. La prima possiede sette terminals fluviali interni, il che la pone in una salda posizione al fine di assicurare servizi integrati.

Per gli esportatori, ad esempio, i contenitori vuoti possono essere depositati in un terminal fluviale interno situato nelle vicinanze, autotrasportati presso i locali dei clienti per il riempimento, ritrasferiti al terminal fluviale e quindi trasportati via chiatta al porto per il carico sulla nave marittima a lungo raggio designata. Le operazioni di riempimento possono essere altresì assicurate presso il terminal fluviale interno. Operazioni simili vengono fornite agli importatori.

Più spesso che no, peraltro, tali servizi integrati vengono forniti sia dai vettori marittimi che dagli operatori terminalistici fluviali. Ad esempio, la Masterfoods (appartenente alla Mars Corporations) di Veghel, nei pressi di Eindhoven, si serve dell'operatore terminalistico OSSE Overslag Centrale per le sue esportazioni, mentre la Sony, a Tilburg, utilizza il BTT (Barge Terminal Tilburg) per le sue importazioni. Anche lo ECT, il più grande operatore terminalistico marittimo di Rotterdam, effettua un servizio da Rotterdam a Duisburg.

E' interessante notare come sia la Masterfoods che la Sony insistano sulle condizioni contrattuali tipo merchant haulage, dal momento che si dice che ciò dia loro un maggior controllo sul servizio. Ma tale è la logica della logistica che altri caricatori, quali la Heineken e la Hankook, in certi casi ammettono apertamente di servirsi del carrier haulage, in ragione della sua facile gestione.

Una fonte ben informata ha rivelato: "Il problema con il carrier haulage è che quando qualcosa va storto, non sappiamo mai con chi prendercela. L'armatore di chiatte di solito biasima il vettore marittimo, ed il vettore marittimo di solito biasima l'armatore di chiatte. Talvolta anche noi saremmo da biasimare, ma, poiché sono coinvolte altre due parti, potremmo anche non accorgercene".

Helmer ribatte scherzando: "Riconosciamo questo problema, anzi esso potrebbe aggravarsi. Poiché il cliente ha sempre ragione, l'operatore di chiatte talvolta non può biasimare nessuno, anche se sappiamo molto bene di chi è la colpa!".

Clienti quali la Sony, la Masterfoods, la Heineken e la Hankook sono uniti nel supportare le chiatte, tuttavia, sostenendo che i vantaggi della loro affidabilità sopravanzano di gran lunga i tempi di viaggio più lunghi. Adam Rashid, un dirigente del dipartimento servizi logistici della Sony, osserva: "Quando i nostri containers arrivano a Rotterdam dall'Asia, non è sempre facile dire quali di loro sono quelli di cui c'è più urgente necessità. Un box a bassa priorità oggi può diventare un box ad alta priorità domani. La situazione cambia costantemente. I box più urgenti di norma vengono autotrasportati. Ma mediante il trasporto dei restanti in una sola volta, possiamo adattarci ai conseguenti cambiamenti più facilmente, e risparmiare anche sui costosi oneri di controstallia a Rotterdam".

Un'interessante caratteristica di questi clienti sta nel fatto della loro vicinanza al porto di Rotterdam. Anche se il comune buon senso dice che le chiatte cominciano a competere con i camion solo su distanze superiori ai 200 km, le loro fabbriche, ovvero le esigenze dei clienti, distano molto meno di 150 km dal terminal contenitori più lontano (il Delta).

Tuttavia, il traffico di grossi volumi continua ad essere movimentato da Rotterdam/Anversa al medio/basso Reno, che comprende i terminals di Duisburg (224 km), Neuss/Dusseldorf (265 km), Colonia (309 km), Bonn (347 km) e Mainz (505 km).

La Rhinecontainer serve tutti questi terminals su base giornaliera. Altri, più su lungo il fiume, come Mannheim/Ludwigshafen (580 km) e Karlsruhe/Worth (640 km), sono serviti quattro/cinque volte alla settimana. I tempi di viaggio da e per Rotterdam solitamente spaziano da uno a tre giorni. Quello per Mannheim, ad esempio, è di 25-28 ore con corrente a favore e di circa 48 ore controcorrente.

Un problema crescente per gli operatori di chiatte è il numero dei terminal contenitori marittimi che devono essere serviti. A Rotterdam, ad esempio, adesso ce ne sono quattro invece di tre, a seguito dell'apertura del terminal della APM nel 2001, ed un altro è in fase di allestimento ad opera della P&O Nedlloyd (lo Euromax). Un altro ancora è stato abbozzato a livello progettuale dalla Uniport, alla porta accanto, e di ulteriori terminals è in programma la costruzione nel 2008, se il Maasvlakte II dovesse essere approvato, come ci si aspetta.

A rendere peggiori le cose, i contenitori vuoti spesso devono essere restituiti o raccolti presso altri depositi per containers in porto dove le tariffe di magazzinaggio sono meno care. Tutto considerato, ci si aspetta che una tipica chiatta faccia scalo presso 13 terminals diversi quando carica e scarica.

Spiega Helmer: "Ovviamente, più scali dobbiamo fare, più difficile diventa programmare i nostri orari. Noi speriamo solo che tutti i nuovi terminals possano disporre di ormeggi per chiatte dedicati e che gli operatori terminalistici vi possano accedere, poiché, quando vengono utilizzate le gru a cavaliere marittime, le loro tariffe di movimentazione sono molto più basse e più soggette a ritardi dovuti alle condizioni meteorologiche. Inoltre, di solito noi veniamo anche trattati come clienti a bassa priorità in relazione agli ormeggi marittimi".

Il confronto con i prezzi di altre modalità di trasporto è difficile a causa del numero delle permutazioni disponibili. A differenza dell'autotrasporto, ai containers da 20 e 40 piedi tendono ad essere applicate tariffe relative alle chiatte distinte, ed inoltre occorre considerare il costo della restituzione dei vuoti. Helmer sottolinea: "Se le tariffe che siamo riusciti ad ottenere per i pieni fossero rispettabili, potremmo anche pensare di posizionare o restituire i vuoti per niente, ma, purtroppo, non è questo il caso".

Continua: "Ciò che si deve considerare, tuttavia, è che noi non abbiamo sovrapprezzi per i pesanti, a differenza dell'autotrasporto e del trasporto ferroviario, ed i vuoti possono essere immagazzinati dei depositi interni per quasi nulla, fino a quando non diventa disponibile la movimentazione di un pieno. Il vantaggio è da valutare attentamente, peraltro, in ragione dell'esigenza di migliorare la profittabilità. Inoltre, noi non abbiamo così tante limitazioni per i carichi pericolosi". Approssimativamente i due terzi del suo traffico consiste di pieni, mentre il resto è costituito da vuoti.

Si dice che la Svizzera sia un buon mercato per i contenitori pesanti, a causa dei suoi rigorosi limiti sui pesi stradali (28 tonnellate). Si dice che anche la regione attorno a Duisburg sia buona per i pesanti, dato che gli autotrasportatori devono prestare particolare attenzione circa il superamento dei limiti inerenti ai pesi stradali al confine tra Germania e Paesi Bassi.

La Rhinecontainer normalmente stipula contratti con i suoi clienti su base annua, sebbene essa sia flessibile sull'argomento. Come accade per i vettori marittimi a lungo raggio, le sue tariffe sono soggette al BAF, ma ciò dev'essere concordato preventivamente e ricollegato all'indice di prezzo trasparente del carburante del CBRB (Central Bureau voor de Rijn-en binnevaart). Helmer ha dichiarato: "Eravamo abituati ad avere un punto di riferimento del settore correlato al prezzo quotato del diesel a Rotterdam, ma non ci è più consentito di utilizzarlo da Bruxelles. Ogni società, perciò, ora deve avere il proprio punto di riferimento".

La Rhinecontainer effettua operazioni aggiuntive da Anversa a Rotterdam attraverso la CEM, una società con sede ad Anversa acquistata nel 2000. Il servizio della CEM, effettuato in collaborazione con la Eurobarge e la MTA, comprende altresì scali a Gand, Liegi, Terneuzen, Vlissingen, Zeebrugge ed Amsterdam. La dura concorrenza su tale rotta ha fatto sì che le tariffe fios (free in/out stowed, vale a dire carico e scarico esclusi) da Anversa a Rotterdam calassero a circa 20 euro (21,6 dollari) per TEU.

Riguardo alle comunicazioni tra la Rhinecontainer ed i suoi clienti, Helmer sostiene che il telefono ed il fax restano il miglior modo per trasferire le informazioni. Afferma infatti: "Sebbene assistiamo al fatto che le comunicazioni elettroniche sono inevitabili, e noi abbiamo in atto connessioni EDI con le nostre chiatte, riteniamo ancora che il lato umano della nostra attività sia importante. Il trasporto fluviale dev'essere un'attività assai flessibile, che comporta frequenti cambiamenti all'ultimo minuto ogni giorno, per cui il telefono ed il fax vengono realmente sperimentati e collaudati. Ogni qualvolta abbiamo provato ad essere più bravi, di solito è andata a finire meno bene". Il trasporto con chiatte, sembra, resta di gran lunga un'attività popolare.
(da: Containerisation International, aprile 2003)




FROM THE HOME PAGE
Partnership of HD Hyundai Heavy Industries and Anduril Industries in the Field of Maritime Defense
Orange County / Seoul
Envisage the design, development and production of new types of autonomous naval systems
Global Infrastructure Partners waives to acquire 49% percent of Malaysian MMC Port Holdings
New York
CMA CGM Air Cargo announces its first transpacific line
Marseille
Three aircraft will be taken over between summer and early next year.
In 2023 new annual historical record of maritime traffic in the Stories of Malacca and Singapore
In 2023 new annual historical record of maritime traffic in the Stories of Malacca and Singapore
Port Klang
The previous maximum peak had been reached in 2018
HMM announces the nearly doubling of fleet capacity by 2030
Seoul
Expected 63% increments of the volumes transportable from container carriers and 95% in the bulk carrier sector
In the first quarter of 2024, the Port of Singapore handled ten million containers (+ 10.7%)
In the first quarter of 2024, the Port of Singapore handled ten million containers (+ 10.7%)
Singapore
The overall traffic in goods increased by 7.6%
Iran has given way to the attack on Israel with the seizure of the container ship. MSC Aries
London / Manila
Le Aziende informano
ABB fornirà la sua soluzione per il Cold - Ironing nel Porto Internazionale di Portsmouth
The construction of the new Venetian container terminal in Porto Marghera is being carried out.
The construction of the new Venetian container terminal in Porto Marghera is being carried out.
Venice
It will be able to accommodate Panamax vessels and will have an annual traffic capacity of one million teu
The French Senate has approved a bill to limit the right to strike in transport
The French Senate has approved a bill to limit the right to strike in transport
Last year container traffic in Malta decreased by -11.4%
Last year container traffic in Malta decreased by -11.4%
The Valletta
Crucierists in growth of 59.1%
Approved by the Transport Commission of the Spanish Congress a proposal to improve the competitiveness of the REC Ship Register
Madrid
Applause from ANAVE. The number of national flag merchant ships has fallen to the all-time low
Pirate attacks on ships have been growing.
Pirate attacks on ships have been growing.
London
Recrudescence of Somali piracy
Assshipowners, well the decree that delegates security checks to recognized bodies
Rome
Messina : a concrete step forward in the optics of an ever greater competitiveness of the Italian flag
Le Aziende informano
Protocollo d'intesa tra l'Autorità di Sistema Portuale del Mare di Sicilia Occidentale e l'Escola Europea di Intermodal Transport
Maritime traffic in the Panama Canal is expected to gradually normalize from here to 2025
Balboa
The start of the rainy season, expected at the end of the month, is expected to lift the number of ships transits from 27 to 36.
Last year on world cruise ships the record number of 31.7 million passengers (+ 55.4%) was embarked on.
Last year on world cruise ships the record number of 31.7 million passengers (+ 55.4%) was embarked on.
Miami
Past the historic peak of the pre-pandemic year of 2019
Updating the rules governing the berth service
Rome
Ok the government to decree establishing public company to manage state-owned toll roads
Agreement between Mercitalia Logistics and Logtainer for the development of intermodal services that integrate transport on iron, rubber and sea
DFDS buys the entire network of self-transport services between Turkey and the Europe of Ekol Logistics
Copenhagen
Transaction of the value of 260 million euros
13.8 million crucierists are expected in Italian ports this year.
Africa Morocco Link has changed ownership
Casablanca / Athens
51% percent of the capital went from Bank of Africa to CTM and 49% percent from Attica to Stena Line
NCL orders Fincantieri four new cruise ships with letter of intent for four more units
Miami
Four units from 77mila-86mila tsl and four from 200mila tsl will be delivered between 2026 and 2036
SEA Europe calls for the EU the urgent definition of a maritime industrial strategy
Brussels
Tytgat : By 2035 we want to provide ten thousand sustainable and digitalised vessels to the key sectors of the European blue economy
MSC ships will strengthen Georgia's maritime links with North Africa and Spain
Batumi
New rotation through the hubs of Gioia Tauro and Marsaxlokk
In the port of Naples, the new floating dry dock has arrived
In the port of Naples, the new floating dry dock has arrived
Naples
Expected the processing of 20-25 vessels each year
Switzerland will finance the construction of an intermodal terminal in Domodossola
Bern
Grant of 38.8 million francs to the 67.7 million investment planned by Germany's CargoBeamer
Unions stress the high end of the strike for the renewal of the contract of the port workers
Unions stress the high end of the strike for the renewal of the contract of the port workers
Rome
Today in Genoa, the final national manifestation
Meeting in Brussels to avert the negative impact on EU ports of the ETS Directive
Brussels
Rixi : The aim is to avoid weakening the maritime capacity of the Union
In February the traffic of goods in the port of Ravenna grew by 2.1%
Ravenna
In decline the bulk bulk is liquid and solid
In 2023, maritime transport along the Arctic route reached a record volume of more than 36 million tonnes
In 2023, maritime transport along the Arctic route reached a record volume of more than 36 million tonnes
Moscow
Expected 150 million tonnes per annum by 2030
The Greek group Attica is set to record a new historical record of revenues.
Kallithea
Profit after tax in growth of +259,0%
Rixi : Communication lines on alpine crossings are priority for Italy
Rixi : Communication lines on alpine crossings are priority for Italy
Brussels
The Mechanism to Link Europe is useful for carrying out large infrastructure, especially cross-border ones.
Joint venture Fratelli Cosulich-XCA (Arcese Group) in Automotive Logistics to Go Ligure
Genoa
Sandoli : We aspire to become the gateway to the European market, offering a convincing alternative to the ports of the North
The earthquake in Taiwan has seriously damaged the infrastructure of Hualien's port
Kaohsiung
Suspended the activities in the stopover
The AD Ports Group is involved in the realization of the new large Iraqi port of Al-Faw
Baghdad / Abu Dhabi
Joint venture with the General Company for Ports of Iraq
Genoa Shipbuilding Industries has acquired a submersible barge of the cargo capacity of 14,000 tonnes
Genoa
It can also be employed as a floating basin for the varo of artifacts up to 9,800 tons
Venice Cold Stores & Logistics obtains the qualification of tax warehouse for wines and sparkling
Venice
Extension of the services offered to companies in the wine sector
Gasparate urges to exempt property of interports from payment of the Imu
Nola
President of the Union Interports Reunited warned that with the PNRR construction sites the railway intermodality is at risk
Hapag-Lloyd plans future investments to expand business in the terminal and intermode sectors
Hamburg
Among the markets, the company focuses attention on Africa, India, Southeast Asia and the Pacific
Set up a consortium to decarbonize transport on the northern Pacific route
Vancouver
It is formed by nine companies and entities and is open to other partners
In the first quarter of this year, container traffic in the port of Long Beach increased by 16.4%
Long Beach
In March, the increase was 8.3% percent.
Delivery of the work of consolidation of the foranea dam of the port of Catania
Catania
Procurement of the value of 75 million euros
Plan to improve in Genoa and Savona the rail links with cruise terminals and airport
Genoa
It was presented today in the Ligurian capital
From 10 to May 12 at Spezia will be held "DePortibus-The festival of ports that connect the world"
The Spezia
The programme provides for technical events and cultural proposals
Three new STS cranes have arrived in the Kenyan port of Lamu.
Mombasa
They will be able to work on container ships of the capacity of over 18mila teu
One hundred new IVECO trucks powered by HVO in the Smet fleet
Turin
They will be taken over in the course of this year
In the first three months of this year, goods transported by rail between China and Europe increased by 10% percent.
Beijing
Operated 4,541 trains (+ 9%)
In the first quarter of 2024, container traffic in the port of Hong Kong fell by -2.3%
Hong Kong
In March, the decline was -10.6% percent.
The regasification terminal FSRU Toscana left Livorno direct to Genoa
Livorno
In the Ligurian scalp and then in Marseille maintenance interventions will be carried out
Confirmed to Tugchiers Meeting Port of Genoa the granting of trailer services in the port of Genoa
Genoa
Planned investment of 35 million euros to renovate fleet
In the first quarter of 2024, OOIL revenues decreased by -9.0%
Hong Kong
Containers carried by the OOCL fleet increased by 3.4%
Mattioli (Federation of the Sea) relaunches the propulsive role of maritime clusters
Rome
Today, the National Sea Day and the marinara culture are celebrated
In the first quarter of 2024, the revenues of Yang Ming and WHL grew by 18.5% and 8.1%
Keelung / Taipei
In March the increments were equal to 20.3% and 8.6%
In 2023 the freight traffic handled by the State Railways Group fell by -2.0%
Rome
The Logistics Pole posted a net loss of -80 million euros, up 63 million euros.
Port of Genoa, inaugurated new rooms of Stella Maris at Maritime stations
Genoa
They are intended for the welfare and socialization of seafarers in transit in the Superba
SAILING LIST
Visual Sailing List
Departure ports
Arrival ports by:
- alphabetical order
- country
- geographical areas
Germany's Dachser has acquired the compatriate Brummer Logistik
Kempten
The company specializes in the logistics of perishable products
In the first quarter of 2024, Evergreen's revenues increased by 32.6% percent.
Taipei
In March, the increase was 36.5% percent.
Cooperation pact between the associations of the ports and ferry companies of Greece
The Piraeus
Among the activities, make sure that port benches are adequate for new naval technologies
In 2023 the traffic in goods at ports in Lazio fell by -5.7% percent. Record of cruises
Cyvitavecchia
Passenger of line services growing by 10.0%
In Udine the Officine Rotable Maintenance of FVG Rail has been equipped with a lawn back in fossa
Procedure
RINA will collaborate on the sustainable development of ports and shipping of Indonesia
Genoa
Contract with the World Bank
Interporto Padova's assembly to merge for incorporation of the Zip Consortium
Padova
Capital increase of more than 7.8 million split between Municipality, Province, and Chamber of Commerce
Turkish Arkas orders four container ships from 4,300 teu to Guangzhou Wenchong Shipyard
Izmir
On the way an investment of 240 million
Deutsche Bahn would have solicited a group of potential bidders to submit proposals to acquire DB Schenker
New York
The invitation addressed, among others, to DSV, Maersk and MSC
Interferry calls on governments to use carbon tax revenues to equip the harbour quays of cold ironing
Victoria
Corrigan : 'imperative that the extensive installation of OPS facilities is undertaken with urgency'
Training courses for GNV crews to avoid collisions with cetaceans and sea turtles
Genoa
Made together with the research body Foundation CIMA, they also promote the protection of biodiversity
PORTS
Italian Ports:
Ancona Genoa Ravenna
Augusta Gioia Tauro Salerno
Bari La Spezia Savona
Brindisi Leghorn Taranto
Cagliari Naples Trapani
Carrara Palermo Trieste
Civitavecchia Piombino Venice
Italian Interports: list World Ports: map
DATABASE
ShipownersShipbuilding and Shiprepairing Yards
ForwardersShip Suppliers
Shipping AgentsTruckers
MEETINGS
On April 11, the sixth edition of the "Italian Port Days" will begin.
Rome
Also this year the project has been divided into two sessions : the first in the spring and the second from September 20 to October 20
On April 16 in Nola, the national conference of the Union Interports Reunited
Nola
Event " Interports to the center. A strategic network for Italy "
››› Meetings File
PRESS REVIEW
Iran says MSC Aries vessel seized for 'violating maritime laws'
(Reuters)
Le transport maritime national navigue à vue
(Aujourd'hui Le Maroc)
››› Press Review File
FORUM of Shipping
and Logistics
Relazione del presidente Mario Mattioli
Roma, 27 ottobre 2023
››› File
DP World and Rumo will carry out a new grain and fertilizer terminal in the port of Santos
Curitiba / Dubai
Expected an investment of nearly 500 million
Singaporean ONE will restructure the feeder service between the Adriatic and Egypt
Singapore
You will include scals in Trieste and Piraeus
Over 700mila crucierists approved in 2023 at Spezia spent a total of 71.2 million euros.
The Spezia
68.3% of this sum for the purchase of organized tours
New rail services of Rail Cargo Group between Austria, Germany and Italy
Vienna
Increase in the frequency of departures on the Duisburg-Villach-Lubiana line
Five more ULCV banchina cranes for the Malaysian port of Tanjung Pelepas
Gelang Patah
They have been ordered to Chinese ZPMC
On April 11, the sixth edition of the "Italian Port Days" will begin.
Rome
Also this year the project has been divided into two sessions : the first in the spring and the second from September 20 to October 20
Autonomous driving systems ensure benefits to self-driving companies and drivers, ensure from China
Shanghai
Deshun Logistics tests the technologies of Inceptio Technology in commercial travel
In the first half of 2024, the traffic in goods in the port of Taranto declined by -7.8% percent.
Taranto
Decisive decline of -22.4% in February
The three days of a strike on the contract of the port workers will be on the road.
Rome
On Friday, a national demonstration will be held in Genoa
On April 16 in Nola, the national conference of the Union Interports Reunited
Nola
Event " Interports to the center. A strategic network for Italy "
Attic sold the ferry Express Skiathos for nine million euros
Athens
Built in 1996, it was ceded to 4Naver Shipholding
Suda's cretese port will be equipped with a new cruise terminal
Drapetsona
Funds for the deepening of the basics of the Hellenic port of Stylida
VTTI and IKAV will acquire control of the LNG Adriatic regasification terminal
Rotterdam / Hamburg
Set up a consortium to acquire a majority of the capital
On April 16, the Conference of Instructional Services on the Project of the Bridge on the Strait of Messina
Rome
Participants will be made available to the design documentation
- Via Raffaele Paolucci 17r/19r - 16129 Genoa - ITALY
phone: +39.010.2462122, fax: +39.010.2516768, e-mail
VAT number: 03532950106
Press Reg.: nr 33/96 Genoa Court
Editor in chief: Bruno Bellio
No part may be reproduced without the express permission of the publisher
Search on inforMARE Presentation
Feed RSS Advertising spaces

inforMARE in Pdf
Mobile