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20 April 2024 - Year XXVIII
Independent journal on economy and transport policy
18:34 GMT+2
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FORUM of Shipping
and Logistics

2. Le ragioni di una scelta

Nell'ultimo decennio, le tendenze de-
mografiche ed economiche del terri-
torio ligure, e di quello savonese in
particolare, hanno attratto l'attenzio-
ne di studiosi e analisti. Poco è da
aggiungere a queste analisi, tra cui
alcune di pregevole fattura si riferi-
scono alle città industriali in declino.
Tali studi si intersecano con i temi
propri degli scenari proiettati nel fu-
turo in cui la valutazione del proba-
bile impatto dello sviluppo economi-
co e tecnologico deve sposarsi, o me-
glio interagire, con la valutazione dei
comportamenti sociali e con l'identi-
tà culturale dei residenti, cui le risor-
se della città sono dedicate.
Ove si attribuisca all'interesse del cor-
po sociale la massima priorità, gli sce-
nari proiettati nel futuro potrebbero
avere riscontri completamente diver-
si da quelli in cui il ruolo degli aspetti
meramente economici e finanziari
fosse prevalente. Il concetto di terri-
torio come ricchezza a disposizione
dei residenti, che formano una co-
munità basata su un comune e soli-
dale senso di appartenenza, viene ri-
scoperto da parecchi studiosi a se-
guito dei processi di globalizzazione
in atto: si cerca di proporre nuovi
modelli per il mantenimento di strut-
ture territoriali e sociali, altrimenti de-
stinate alla scomparsa.
Le cosiddette città fantasma costi-
tuiscono, spesso, metafore preoccu-
panti di strutture territoriali che han-
no inseguito le opportunità econo-
miche piuttosto che rivendicare il
ruolo positivo della storia, della cul-
tura, dei comportamenti sociali e del
territorio stesso.
Dal secondo dopoguerra Savona si
è specializzata come città capoluogo
di provincia dove si trovano liberi
professionisti, studi di architettura e
di ingegneria, addetti alle attività ban-
carie, assicurative e finanziarie che
offrono servizi per la gestione dei
rapporti sociali ed economici all'in-
terno della intera comunità provin-
ciale. Le altre opportunità di lavoro,
sempre di servizio, si sono concen-
trate nelle aree della pubblica ammi-
nistrazione e dell'insieme degli ad-
detti al commercio, all'artigianato, al
turismo e alla ristorazione.
Questa triade di operatori, presenti
in tutti i capoluoghi di provincia ita-
liani, assume particolare specificità
a Savona, dove la popolazione è un
quarto di quella della Provincia (si
ritiene, per esempio, che l'elevata
densità del traffico automobilistico
nel Comune di Savona, nelle ore del
mattino, sia dovuta a questo preva-
lente ruolo di centro-servizi del ca-
poluogo).
Per tratteggiare, compiutamente, le
caratteristiche socio-economiche del
territorio, la situazione demografica
richiede qualche riflessione. Fino agli
anni Settanta, la popolazione della
città di Savona si basava su circa 800
bambini che nascevano ogni anno.
Da venti anni a questa parte il loro
numero si è bruscamente ridotto a
circa 400. Le curve demografiche
sono impressionanti: i giovani sotto i
venti anni residenti a Savona sono
ottomila, quattrocento circa per ogni
età compresa tra zero e venti anni
(ai fini del confronto si deve sottoli-
neare che il numero delle persone
residenti con età compresa tra venti
e quaranta anni si avvicinano alle
ventimila unità) e meno della metà
della consistenza registratasi nei de-
cenni precedenti.
In questo contesto socio-economi-
co, ricco di specificità e di potenzia-
lità, l'Autorità Portuale nel definire,
negli ambiti di sua competenza, un
programma di interventi, non pote-
va costringere lo "scalo" a una entità
astratta, avulsa dal particolare con-
testo territoriale e sociale in cui si
colloca.
Pertanto, nella formulazione del pia-
no si è cercato di fornire uno scena-
rio credibile, globale, articolato, fles-
sibile e, nei limiti della cultura por-
tuale, il più possibile reversibile.
L'Autorità Portuale si è ispirata a una
visione che considera la risorsa "por-
to" un'opportunità per il territorio su
cui insiste, uno strumento in grado
di aiutare a risolvere i problemi dei
suoi abitanti, una ricchezza che deve
essere coltivata e mantenuta per le
future generazioni.
Dal punto di vista metodologico, è
stato difficile ricorrere a modelli di
intervento adottati in situazioni ana-
loghe: le dimensioni sono medio-pic-
cole, le specificità troppo accentua-
te, il panorama sociale troppo ano-
malo (elevata qualità di vita, rendite
elevate e diffuse, elevato tasso di di-
soccupazione giovanile, emergenti
fenomeni di disagio sociale). D'altra
parte non si sono voluti trascurare i
tradizionali strumenti di previsione
tecnico-economica propri della teo-
ria e della prassi della scienza dei tra-
sporti, né tantomeno, trascurare il
prevedibile ruolo della globalizzazio-
ne e dell'evoluzione tecnologica.
I porti, da sempre, sono stati consi-
derati delle cerniere tra le singole e
periferiche realtà territoriali e il resto
del mondo: luoghi di confronto e di
mediazione tra comunità locali e co-
munità internazionale.
Oggi, la globalizzazione dell'econo-
mia e il ruolo crescente della virtua-
lizzazione fanno del porto anche un
luogo di incontro tra reale e virtuale:
l'oggetto virtuale che vive e si muo-
ve lungo la rete telematica, e la mer-
ce fisica che si muove con la nave
devono, nel luogo 'magico' costitui-
to dal porto, fondersi tra loro.
Le attività dell'Autorità Portuale de-
vono quindi articolarsi su più e di-
versi livelli di complessità:
• internazionale (previsioni dei flussi
di traffico e continue modificazio-
ne degli assetti di potere nel pano-
rama globale),
• regionale (sinergia tra i porti liguri
non come semplice auspicio, ma
necessità e opportunità),
• locale (il territorio, che insiste sul
porto, vede in quest'ultimo occa-
sioni di sviluppo e lavoro, ma, nel-
lo stesso tempo un limite alla sua
autonomia, alle sue scelte, alle sue
preoccupazioni in termini di quali-
tà ambientale ed estetica).
Per quanto concerne i rapporti con
la dimensione temporale, l'Autorità
Portuale dovrà:
• gestire, da una parte, il quotidiano,
con i piccoli e grandi problemi con-
nessi alla gestione di persone, cose
e rapporti con enti pubblici e pri-
vati,
• impegnarsi, dall'altra parte, in stra-
tegie a medio-lungo termine tenen-
do conto dei mercati, delle indica-
zioni dei vari organismi internazio-
nali e sovranazionali, degli studi che
cercano di anticipare e suggerire
scenari indotti dal moltiplicarsi de-
gli scambi e dello sviluppo tecno-
logico.
E' inevitabile che queste variegate
attività - che si svolgono in uno spa-
zio e in un tempo definiti e indeter-
minati nello stesso tempo e propon-
gono gli eterni dilemmi tra locale e
globale, tra futuro e presente - si tra-
ducono in una serie di azioni di cui,
a volte, non si riesce a cogliere il di-
segno strategico sottostante.
L'Autorità Portuale ha dedicato no-
tevoli energie nel rendere visibili re-
alizzazioni, piani e proposte, attra-
verso la redazione di puntuali e pre-
cise schede in grado di illustrare e
aggiornare, tempestivamente e sin-
golarmente, progetti e interventi. Non
solo per ragioni di trasparenza, ma
anche come base di qualsiasi cam-
pagna di comunicazione e immagine
rivolta agli operatori del settore, sia-
no essi potenziali fruitori o altre re-
altà portuali con le quali attivare si-
nergie e programmi in comune. Que-
sto materiale, così strutturato, può
venire riaggregato alla luce di obiet-
tivi precisi:
• la temporizzazione sul breve, me-
dio e lungo termine,
• la formulazione del piano regolato-
re portuale,
• la definizione del livello di sinergie
da attivare con il porto di Genova,
gli altri porti liguri, italiani, medi-
terranei ed europei.
Nel presente contesto si è cercato di
esplicitare la filosofia che sta alla base
di alcuni interventi che vogliono e
devono interagire con la città, o me-
glio le città del territorio savonese: si
è cercato di mettere in luce i rappor-
ti tra attività proprie degli ambiti por-
tuali e il territorio sul quale il porto
insiste.
Essendo consapevoli dei gravi pro-
blemi legati alla mobilità e alla con-
gestione urbana e interurbana, si
sono proposti interventi che tenga-
no conto delle esigenze del territorio
e dei cittadini: la ricchezza del porto
non deve venire perseguita a scapito
della qualità della vita e accettando
alterazioni all'ambiente e ferite all'im-
magine della città. Ritenendo che il
nodo occupazionale sia alla base delle
incertezze e del disagio che condi-
zionano scelte e strategie, si è cerca-
to di privilegiare, tra le varie alterna-
tive individuate, quelle che possono
offrire e garantire occasioni di lavo-
ro e di sviluppo sul breve termine.
Ovviamente il lavoro dell'Autorità
Portuale si fonda sulle grandi tema-
tiche della globalizzazione, sul con-
tinuo aggiornamento tecnologico e
culturale nel settore dei trasporti e
su una costante attenzione all'inte-
grazione e allesinergie con gli altri
porti liguri. Tuttavia, l'Autorità por-
tuale, in base alle attribuzioni di cui
è stata investita, ha cercato di met-
tere a disposizione il suo apparato
progettuale e le competenze in ter-
mini di formulazione di possibili fu-
turi scenari per offrire al territorio
una pluralità di proposte in cui, pa-
radossalmente, si sono privilegiati gli
aspetti occupazionali rispetto ai clas-
sici parametri (quantità di merci mo-
vimentate) usati per promuovere
l'immagine e testimoniare i successi.
Si è cercato di capire e riassumere le
esigenze presenti sul territorio, si
sono riscoperte antiche vocazioni e
professionalità, si sono messi in luce
sogni e suggestioni. Se si vorrà per-
seguire l'obiettivo di un legame si-
nergico tra porto e città, il presente
piano offre una matrice tra tipologia
di interventi e tempi di attuazione che
costituisce un utile lavoro istruttorio
sul quale si possono aprire confronti
e costruire ulteriore progettualità.
 
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FROM THE HOME PAGE
Fincantieri has delivered the new cruise ship Queen Anne to Cunard
Monfalcone
Concordate with Princess Cruises the postponement of the delivery of the Star Princess
International shipping associations call for help at U.N. to protect shipping
London
Solicited a greater military presence, missions and patrols. The world-they write in a letter to Guterres-would be outraged if four airliners were seized.
In February, shipping traffic in the Suez Canal declined by -42.8% percent.
In February, shipping traffic in the Suez Canal declined by -42.8% percent.
The Cairo
Net tonnage of the naviglio down -59.8% percent. Drastic reduction of -53% of the value of transit fees
The World Shipping Council points to the EU the way to support the economy and trade
In Norway, the construction of the world's two largest hydrogen-powered ferries
In Norway, the construction of the world's two largest hydrogen-powered ferries
Brønnøysund / Gursken
Order of Torghatten company at the shipyard Myklebust
The freight traffic in the port of Rotterdam in the first quarter was down by -1.4% percent.  Increase of containers
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Strong increase (+ 29.0%) of feeder ships departing from the Dutch stopover to the Mediterranean ports
In the first three months of 2024, freight traffic in Russian ports fell by -3.3% percent.
St. Petersburg
Drastic reduction of passenger traffic in the Crimean port scans
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Tytgat (SEA Europe) : A European maritime industrial strategy is urgently needed
Brussels
Round table with representatives of the institutions of the European Union
Joe Kramek will be the next president and CEO of the World Shipping Council
Joe Kramek will be the next president and CEO of the World Shipping Council
Washington / Brussels/London / Singapore
He will retire at the end of July in Butler when the latter is retiring.
In the first quarter of this year the traffic of goods in the port of Antwerp-Zeebrugge grew by 2.4%
In the first quarter of this year the traffic of goods in the port of Antwerp-Zeebrugge grew by 2.4%
Anverse
On the increase the containers. Decrease in other loads. Belgian, Dutch and German ports urge European governments to ensure that industries remain in Europe
Partnership of HD Hyundai Heavy Industries and Anduril Industries in the Field of Maritime Defense
Orange County / Seoul
Envisage the design, development and production of new types of autonomous naval systems
d' Friend International Shipping orders two new tankers LR1
Luxembourg
Commits to China's shipyard Jiangsu New Yangzi Shipbuilding Co.
Global Infrastructure Partners waives to acquire 49% percent of Malaysian MMC Port Holdings
New York
CMA CGM Air Cargo announces its first transpacific line
Marseille
Three aircraft will be taken over between summer and early next year.
In 2023 new annual historical record of maritime traffic in the Stories of Malacca and Singapore
In 2023 new annual historical record of maritime traffic in the Stories of Malacca and Singapore
Port Klang
The previous maximum peak had been reached in 2018
HMM announces the nearly doubling of fleet capacity by 2030
Seoul
Expected 63% increments of the volumes transportable from container carriers and 95% in the bulk carrier sector
In the first quarter of 2024, the Port of Singapore handled ten million containers (+ 10.7%)
In the first quarter of 2024, the Port of Singapore handled ten million containers (+ 10.7%)
Singapore
The overall traffic in goods increased by 7.6%
Iran has given way to the attack on Israel with the seizure of the container ship. MSC Aries
London / Manila
Le Aziende informano
ABB fornirà la sua soluzione per il Cold - Ironing nel Porto Internazionale di Portsmouth
The construction of the new Venetian container terminal in Porto Marghera is being carried out.
The construction of the new Venetian container terminal in Porto Marghera is being carried out.
Venice
It will be able to accommodate Panamax vessels and will have an annual traffic capacity of one million teu
The French Senate has approved a bill to limit the right to strike in transport
The French Senate has approved a bill to limit the right to strike in transport
Last year container traffic in Malta decreased by -11.4%
Last year container traffic in Malta decreased by -11.4%
The Valletta
Crucierists in growth of 59.1%
Approved by the Transport Commission of the Spanish Congress a proposal to improve the competitiveness of the REC Ship Register
Madrid
Applause from ANAVE. The number of national flag merchant ships has fallen to the all-time low
Pirate attacks on ships have been growing.
Pirate attacks on ships have been growing.
London
Recrudescence of Somali piracy
Assshipowners, well the decree that delegates security checks to recognized bodies
Rome
Messina : a concrete step forward in the optics of an ever greater competitiveness of the Italian flag
Le Aziende informano
Protocollo d'intesa tra l'Autorità di Sistema Portuale del Mare di Sicilia Occidentale e l'Escola Europea di Intermodal Transport
Maritime traffic in the Panama Canal is expected to gradually normalize from here to 2025
Balboa
The start of the rainy season, expected at the end of the month, is expected to lift the number of ships transits from 27 to 36.
Last year on world cruise ships the record number of 31.7 million passengers (+ 55.4%) was embarked on.
Last year on world cruise ships the record number of 31.7 million passengers (+ 55.4%) was embarked on.
Miami
Past the historic peak of the pre-pandemic year of 2019
Updating the rules governing the berth service
Rome
Ok the government to decree establishing public company to manage state-owned toll roads
Agreement between Mercitalia Logistics and Logtainer for the development of intermodal services that integrate transport on iron, rubber and sea
DFDS buys the entire network of self-transport services between Turkey and the Europe of Ekol Logistics
Copenhagen
Transaction of the value of 260 million euros
13.8 million crucierists are expected in Italian ports this year.
Miami
Cemar expects a new traffic record that will be broken as early as 2025 with 13.9 million passengers
Africa Morocco Link has changed ownership
Casablanca / Athens
51% percent of the capital went from Bank of Africa to CTM and 49% percent from Attica to Stena Line
NCL orders Fincantieri four new cruise ships with letter of intent for four more units
Miami
Four units from 77mila-86mila tsl and four from 200mila tsl will be delivered between 2026 and 2036
The Spezia and Carrara try to break down the bell towers and solicit cooperation at the ports of Genoa and Savona
The Spezia
Abstract : It is necessary to present itself in the market as a coordinated system
Switzerland and Switzerland cut trade between Italy and Switzerland.
Bern
In the first three months of the 2024 decline in Swiss exports. Stable imports
Port of Naples, striking of the fast ferry Island of Procida against a quay
Naples
About thirty minor injuries among passengers
Summoned for April 23 a meeting at MIT on former TCT port workers
Taranto
The unions had requested clarification on the future of the 330 members of the Taranto Port Workers Agency.
The outer Levant dock of the Arbatax port has returned fully operational
Cagliari
In August 2020 he had been shouted by the ferry "Bithia"
The Port of Los Angeles closed the first quarter with a 29.6% percent growth in container traffic
Los Angeles
Expected a continuation of the positive trend
Stable the value of ABB's revenues in the first quarter
Zurich
The new orders are down -5.0% percent. At the end of July Rosengren will leave the CEO position in Wierod
The crisis of the Cooperative Sole Workers of Porto Flavio Gioia officialized at institutions and trade unions
Salerno
USB Mare and Porti, what's going on in the port of Salerno is the result of pressure from shipowners
Euronav sells its own ship management company to Anglo-Eastern
Antwerp / Hong Kong
Manages the fleet of tanker ships of the Antwerp company
Genoa Shipbuilding Industries has acquired a submersible barge of the cargo capacity of 14,000 tonnes
Genoa
It can also be employed as a floating basin for the varo of artifacts up to 9,800 tons
Venice Cold Stores & Logistics obtains the qualification of tax warehouse for wines and sparkling
Venice
Extension of the services offered to companies in the wine sector
Gasparate urges to exempt property of interports from payment of the Imu
Nola
President of the Union Interports Reunited warned that with the PNRR construction sites the railway intermodality is at risk
SAILING LIST
Visual Sailing List
Departure ports
Arrival ports by:
- alphabetical order
- country
- geographical areas
Hapag-Lloyd plans future investments to expand business in the terminal and intermode sectors
Hamburg
Among the markets, the company focuses attention on Africa, India, Southeast Asia and the Pacific
Set up a consortium to decarbonize transport on the northern Pacific route
Vancouver
It is formed by nine companies and entities and is open to other partners
In the first quarter of this year, container traffic in the port of Long Beach increased by 16.4%
Long Beach
In March, the increase was 8.3% percent.
Delivery of the work of consolidation of the foranea dam of the port of Catania
Catania
Procurement of the value of 75 million euros
Plan to improve in Genoa and Savona the rail links with cruise terminals and airport
Genoa
It was presented today in the Ligurian capital
From 10 to May 12 at Spezia will be held "DePortibus-The festival of ports that connect the world"
The Spezia
The programme provides for technical events and cultural proposals
Three new STS cranes have arrived in the Kenyan port of Lamu.
Mombasa
They will be able to work on container ships of the capacity of over 18mila teu
One hundred new IVECO trucks powered by HVO in the Smet fleet
Turin
They will be taken over in the course of this year
In the first three months of this year, goods transported by rail between China and Europe increased by 10% percent.
Beijing
Operated 4,541 trains (+ 9%)
In the first quarter of 2024, container traffic in the port of Hong Kong fell by -2.3%
Hong Kong
In March, the decline was -10.6% percent.
The regasification terminal FSRU Toscana left Livorno direct to Genoa
Livorno
In the Ligurian scalp and then in Marseille maintenance interventions will be carried out
Confirmed to Tugchiers Meeting Port of Genoa the granting of trailer services in the port of Genoa
Genoa
Planned investment of 35 million euros to renovate fleet
In the first quarter of 2024, OOIL revenues decreased by -9.0%
Hong Kong
Containers carried by the OOCL fleet increased by 3.4%
Mattioli (Federation of the Sea) relaunches the propulsive role of maritime clusters
Rome
Today, the National Sea Day and the marinara culture are celebrated
In the first quarter of 2024, the revenues of Yang Ming and WHL grew by 18.5% and 8.1%
Keelung / Taipei
In March the increments were equal to 20.3% and 8.6%
In 2023 the freight traffic handled by the State Railways Group fell by -2.0%
Rome
The Logistics Pole posted a net loss of -80 million euros, up 63 million euros.
Port of Genoa, inaugurated new rooms of Stella Maris at Maritime stations
Genoa
They are intended for the welfare and socialization of seafarers in transit in the Superba
PORTS
Italian Ports:
Ancona Genoa Ravenna
Augusta Gioia Tauro Salerno
Bari La Spezia Savona
Brindisi Leghorn Taranto
Cagliari Naples Trapani
Carrara Palermo Trieste
Civitavecchia Piombino Venice
Italian Interports: list World Ports: map
DATABASE
ShipownersShipbuilding and Shiprepairing Yards
ForwardersShip Suppliers
Shipping AgentsTruckers
MEETINGS
On April 11, the sixth edition of the "Italian Port Days" will begin.
Rome
Also this year the project has been divided into two sessions : the first in the spring and the second from September 20 to October 20
On April 16 in Nola, the national conference of the Union Interports Reunited
Nola
Event " Interports to the center. A strategic network for Italy "
››› Meetings File
PRESS REVIEW
Iran says MSC Aries vessel seized for 'violating maritime laws'
(Reuters)
Le transport maritime national navigue à vue
(Aujourd'hui Le Maroc)
››› Press Review File
FORUM of Shipping
and Logistics
Relazione del presidente Mario Mattioli
Roma, 27 ottobre 2023
››› File
Germany's Dachser has acquired the compatriate Brummer Logistik
Kempten
The company specializes in the logistics of perishable products
In the first quarter of 2024, Evergreen's revenues increased by 32.6% percent.
Taipei
In March, the increase was 36.5% percent.
Cooperation pact between the associations of the ports and ferry companies of Greece
The Piraeus
Among the activities, make sure that port benches are adequate for new naval technologies
In 2023 the traffic in goods at ports in Lazio fell by -5.7% percent. Record of cruises
Cyvitavecchia
Passenger of line services growing by 10.0%
RINA will collaborate on the sustainable development of ports and shipping of Indonesia
Genoa
Contract with the World Bank
In Udine the Officine Rotable Maintenance of FVG Rail has been equipped with a lawn back in fossa
Procedure
Interporto Padova's assembly to merge for incorporation of the Zip Consortium
Padova
Capital increase of more than 7.8 million split between Municipality, Province, and Chamber of Commerce
Turkish Arkas orders four container ships from 4,300 teu to Guangzhou Wenchong Shipyard
Izmir
On the way an investment of 240 million
Deutsche Bahn would have solicited a group of potential bidders to submit proposals to acquire DB Schenker
New York
The invitation addressed, among others, to DSV, Maersk and MSC
Interferry calls on governments to use carbon tax revenues to equip the harbour quays of cold ironing
Victoria
Corrigan : 'imperative that the extensive installation of OPS facilities is undertaken with urgency'
Training courses for GNV crews to avoid collisions with cetaceans and sea turtles
Genoa
Made together with the research body Foundation CIMA, they also promote the protection of biodiversity
DP World and Rumo will carry out a new grain and fertilizer terminal in the port of Santos
Curitiba / Dubai
Expected an investment of nearly 500 million
Singaporean ONE will restructure the feeder service between the Adriatic and Egypt
Singapore
You will include scals in Trieste and Piraeus
Over 700mila crucierists approved in 2023 at Spezia spent a total of 71.2 million euros.
The Spezia
68.3% of this sum for the purchase of organized tours
New rail services of Rail Cargo Group between Austria, Germany and Italy
Vienna
Increase in the frequency of departures on the Duisburg-Villach-Lubiana line
Five more ULCV banchina cranes for the Malaysian port of Tanjung Pelepas
Gelang Patah
They have been ordered to Chinese ZPMC
On April 11, the sixth edition of the "Italian Port Days" will begin.
Rome
Also this year the project has been divided into two sessions : the first in the spring and the second from September 20 to October 20
Autonomous driving systems ensure benefits to self-driving companies and drivers, ensure from China
Shanghai
Deshun Logistics tests the technologies of Inceptio Technology in commercial travel
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