testata inforMARE
Cerca
23 April 2024 - Year XXVIII
Independent journal on economy and transport policy
13:23 GMT+2
LinnkedInTwitterFacebook
FORUM of Shipping
and Logistics

Convegno

IL MEDITERRANEO E LO SVILUPPO SOSTENIBILE


SUL MARE, NEL MARE, PER IL MARE

Genova 21,22 settembre 1998




Il trasporto di idrocarburi via mare
e il Codice Internazionale di gestione della sicurezza

Impegni e aspettative dell'Armamento italiano

Intervento dell'Ing. Giulio Ercolessi
Capo Servizio Tecnica navale, Sicurezza e Ambiente della Confitarma



Genova 21 settembre 1998


Trasporto di idrocarburi via mare

Oltre il 60% degli idrocarburi che quotidianamente utilizziamo per poter, tra l'altro, muovere persone e cose con autovetture, aeroplani e navi, per poter illuminare e riscaldare case e città, per poter produrre materie plastiche, fertilizzanti e medicinali, viene trasportato via mare. E di questa enorme quantità di petrolio in movimento sui mari, il 99,98% arriva a destinazione senza subire il minimo incidente. E anzi, rispetto agli altri tipi di trasporto, arriva a destino nella maniera più economica e con le migliori garanzie di sicurezza e di salvaguardia dell'ambiente. Infatti, nonostante la pubblicità che viene data ad ogni incidente che coinvolge una nave cisterna con il relativo sversamento in mare di idrocarburi, pubblicità che trasmette al grande pubblico l'impressione che l'inquinamento dell'ambiente marino sia attribuibile unicamente all'indifferenza e alla superficialità di armatori solo interessati al profitto, la realtà è esattamente opposta. Dati raccolti da Organismi internazionali assolutamente indipendenti attribuiscono l'origine dell'inquinamento marino da idrocarburi come dovuto per circa il 10% alle navi petroliere, per circa l'11% a fattori naturali, per circa il 18% a cause diverse e infine per circa il 61%, ripeto il 61%, a fonti terrestri come scarichi industriali e urbani, perdite da condotte, eliminazioni più o meno abusive di residui di lavorazioni, ecc.

Questo lo voglio dire, non per attenuare il coinvolgimento dell'Armamento allorquando questo esiste, ma solo per inquadrare il problema nella sua giusta dimensione e attribuire a ciascun soggetto le proprie responsabilità.

Ritornando al 10% attribuibile alle navi cisterna, questo va a sua volta suddiviso in inquinamento derivante da fattori operativi della nave per circa il 6% e derivante da fattori incidentali per il 4%. Per meglio chiarire, i fattori operativi sono quelli legati alla normale attività commerciale della nave, cioè il lavaggio delle cisterne, lo scarico delle acque di zavorra e delle acque di sentina ecc.; mentre i fattori incidentali sono definiti dalla parola stessa.

Tutti i regolamenti studiati ed emanati dall'IMO negli ultimi 20 anni e contenuti nella Convenzione MARPOL 73/78 sono volti ad eliminare o ridurre al minimo queste due cause di inquinamento. Penso ad esempio che tutti abbiano sentito parlare del regolamento che prevede la costruzione di navi cisterna a doppio scafo, per citare solo quello che negli ultimi anni ha ricevuto maggior attenzione da parte dei media. Questi regolamenti, negli anni, hanno dato luogo a:

  • una riduzione dell'85% dell'inquinamento operativo sistematico
  • una riduzione del 50% dell'inquinamento a carattere incidentale.

Ritengo utile anche precisare che, siccome qui si parla del mare Mediterraneo, esso è considerato area speciale per quanto riguarda l'applicazione dell'Annesso I della Marpol sugli idrocarburi e con ciò risulta proibito qualunque scarico di acque di lavaggio cisterne.

Tralasciamo in questa occasione di approfondire i fattori che hanno portato alla riduzione dell'inquinamento operativo, limitandoci solo a sottolineare il fatto che se tutti i Paesi firmatari della Convenzione MARPOL avessero ottemperato all'impegno preso di fornire adeguate strutture per la raccolta degli scarichi e dei rifiuti risultanti dalla normale attività delle navi, tale tipo di inquinamento potrebbe già oggi essere quasi ridotto a zero.

Più interessante mi sembra sia cercare di analizzare le cause che determinano l'evento accidentale e vedere come intervenire su di esse.

Studi condotti da vari organismi internazionali e anche da Società di Assicurazione che, per coprire tali rischi, hanno interesse diretto a valutarne la portata e la genesi, hanno messo in evidenza che la gran parte degli incidenti è dovuta, in ordine crescente, ai seguenti fattori:

-Problemi strutturali della naveperca.10%
-Cause non identificate""10%
-Guasti meccanici di impianti e attrezzature""16%
-Errori imputabili all'elemento umano""64%

Pertanto la causa determinante di gran parte degli incidenti in mare più che dovuta a qualche difetto di costruzione o di manutenzione dell'elemento nave va imputata alla capacità o per meglio dire alla incapacità decisionale o di esecuzione dell'uomo.

Il processo tecnologico del settore marittimo ha portato ad un grado di automazione delle operazioni tale da permettere di ridurre al minimo il personale necessario alla conduzione della nave e ha però mantenuto a carico dell'uomo un'intensa vigilanza operativa ed il controllo dei sistemi automatici e tutti quegli altri compiti che per la loro discontinuità e casualità sono impossibili da automatizzare.

Da ciò deriva l'evidente necessità che il personale addetto alla gestione della nave, con ciò intendendo sia quello di bordo che di terra, debba avere una qualificazione ed una preparazione adeguata alle responsabilità che gli sono attribuite.

Negli ultimi anni sono stati emanati dall'IMO - International Maritime Organization- diversi nuovi regolamenti costruttivi riferiti a specifici tipi di nave (vedi navi cisterna, Ro-Ro passeggeri, bulk carriers).

Al di sopra di tutte queste nuove normative tecniche l'IMO, nell'intento di aumentare il grado di sicurezza della navigazione e di garantire e favorire la protezione dell'ambiente marino (queste, è quasi inutile dirlo, sono due facce della stessa medaglia e quindi elementi inseparabili) ha introdotto il Codice ISM -International Safety Management Code- che regola i diversi aspetti che interessano la nave sotto il profilo degli standards operativi e organizzativi della gestione delle attività di terra e di bordo.

Tale Codice è stato inserito nella Convenzione SOLAS come capitolo IX e, per le navi cisterna, ed altri tipi di nave, è entrato in vigore internazionalmente a partire dal 1° luglio di quest'anno.

Questa data è stata stabilita a livello internazionale; a livello nazionale la nostra Amministrazione, devo dire con una notevole lungimiranza, ha anticipato tale scadenza di un anno e infatti le nostre Società armatrici di navi cisterna sono già in regola con tale normativa dal 1° luglio dell'anno scorso.


ISM Code

Il Codice ISM è senza dubbio una grossa novità nel panorama delle iniziative finora intraprese nel campo della sicurezza della navigazione e della protezione ambientale poiché, a differenza di quanto normalmente fatto sinora, esso non comporta interventi sulla struttura delle navi o nuovi modelli di costruzione o aumenti e modifiche delle attrezzature di sicurezza, ecc..

Esso rappresenta invece il momento di arrivo di un processo di maturazione che a livello internazionale ha rivolto una maggiore attenzione all'elemento umano, quale anello particolarmente delicato della catena della sicurezza in mare ed è evidente che se si riesce ad ottenere un successo consistente su questo piano, si viene a ridurre drasticamente la percentuale assoluta degli incidenti in mare nella cui causa l'elemento umano pesa,come detto prima, per un buon 64%.

In quest'ottica ci sembra che l'abbinamento tra la precedente politica focalizzata sull'aspetto costruttivo/strutturale e delle dotazioni della nave e questo nuovo processo che si indirizza esclusivamente verso l'innalzamento dello standard operativo e organizzativo della sua gestione costituisca la vera strategia vincente per il futuro.

E, come detto, le nostre compagnie di navigazione sono state tra le prime a dotarsi delle nuove procedure e ad ottenere i certificati che attestano la loro conformità ai criteri espressi dal Codice ISM.

Comunque numerose altre Compagnie di navigazione, su base volontaria e in anticipo sulla data di entrata in vigore, hanno già da tempo intrapreso questa strada.

La reale portata dei cambiamenti introdotti dal Codice ISM forse non è stata ancora sufficientemente compresa neanche nell'ambito degli addetti ai lavori.

Il Codice infatti collega i criteri della Certificazione di Qualità propri dell'industria a quelli tipici dell'attività di gestione di una compagnia di navigazione e individua procedure organizzative tali da consentire al binomio ufficio/nave di affrontare in modo razionale, costante, coerente e codificato sia l'ordinaria operatività sia le situazioni di emergenza.

L'importanza di questa innovazione è fondamentale in quanto si viene a puntare il riflettore, forse per la prima volta, su un fattore immateriale e prevalentemente culturale che deve essere proprio di tutta la comunità marittima internazionale, quale è la cultura e l'educazione alla sicurezza.

Questa nuova sfida, che va oltre il tradizionale concetto di sicurezza, è fonte di un grosso impegno per tutto l'armamento italiano e forse soprattutto per esso, perchè impone di operare secondo una disciplina precisa e linee guida ben individuate e costanti, mettendo categoricamente al bando tutte quelle iniziative personali fantasiose, intelligenti, ingegnose, brillanti e altri simili aggettivi ma in pratica indisciplinate e individualiste che, per stereotipo, caratterizzano il comportamento tipico dell'italiano.

Superando anche tali difficoltà caratteriali l'armamento italiano, che come detto in gran parte già opera secondo i criteri del Codice, ha formalizzato con le necessarie certificazioni i seguenti criteri:

  • prevedere sicure procedure nelle operazioni della nave in un sicuro ambiente di lavoro;
  • stabilire efficaci contromisure per tutti i rischi identificati;
  • sviluppare una costante qualificazione e addestramento del personale di bordo e di terra;
  • definire con chiarezza l'attribuzione di compiti e responsabilità anche attraverso una comunicazione chiara, precisa e univoca, per quelle operazioni la cui non corretta esecuzione potrebbe provocare gravi conseguenze sia per l'ambiente che per la sicurezza della navigazione.

Con queste premesse i risultati attesi dall'applicazione del Codice ISM dovrebbero crescere nel tempo in maniera esponenziale sotto la spinta dei continui miglioramenti consentiti dall'adattamento delle procedure in funzione del più efficace perseguimento degli obiettivi menzionati.

E' difficile quantificare un ritorno economico per le Compagnie di navigazione da questa razionalizzazione e riorganizzazione delle procedure. E' più facile al momento indicare il maggior costo necessario per raggiungere questo più elevato standard operativo. Eppure riteniamo che, allargando la nostra esperienza ad un sistema di Qualità Totale, si possa arrivare ad avere nel tempo anche un ritorno economico visibile per la Compagnia dovuto ad una gestione più standardizzata e meno dispersiva con una radicale diminuzione delle spese occulte dovute alla disorganizzazione; tale vantaggio economico a mio parere si estenderà indirettamente anche agli Stati costieri in considerazione dei prevedibili minori oneri di intervento e di risanamento ambientale.

Peraltro per il conseguimento di tali risultati, accanto all'impegno, evidente e gravoso, delle Compagnie di navigazione è indispensabile una effettiva azione e collaborazione delle Amministrazioni affinché il Codice non si trasformi in un mero esercizio cartaceo destinato ad un adempimento formale e burocratico ma assuma la veste di una nuova cultura della sicurezza e diventi un modo di essere e di operare dell'intera comunità marittima internazionale. La strategia è giusta e i risultati, benchè non immediati, saranno certi e tangibili.

Roma, 18 settembre 1998



›››File
FROM THE HOME PAGE
HHLA will acquire 51% of the capital of Austrian intermodal transport company Roland Spedition
HHLA will acquire 51% of the capital of Austrian intermodal transport company Roland Spedition
Hamburg
Its network connects ports in Hamburg, Antwerp, Bremerhaven, Koper, Rotterdam and Trieste.
Kuehne + Nagel's downward trend in economic performance continues.
Kuehne + Nagel's downward trend in economic performance continues.
Schindellegi
In growth the handling of volumes of sea and air shipments
ESPO points out issues to be addressed in order to enable European ports to face the next challenges
Brussels
Memorandum in view of the European elections in June
The Port of Barcelona has established new historical records of monthly and quarterly container traffic
The Port of Barcelona has established new historical records of monthly and quarterly container traffic
Barcelona
As of March 2024, 348mila teu (+ 34.3%) were handled, of which 154mila in transshipment (+ 63.9%) and 194mila in import-export (+ 17.4%)
Fincantieri has delivered the new cruise ship Queen Anne to Cunard
Monfalcone
Concordate with Princess Cruises the postponement of the delivery of the Star Princess
Le Aziende informano
Protocollo d'intesa tra l'Autorità di Sistema Portuale del Mare di Sicilia Occidentale e l'Escola Europea di Intermodal Transport
International shipping associations call for help at U.N. to protect shipping
London
Solicited a greater military presence, missions and patrols. The world-they write in a letter to Guterres-would be outraged if four airliners were seized.
In February, shipping traffic in the Suez Canal declined by -42.8% percent.
In February, shipping traffic in the Suez Canal declined by -42.8% percent.
The Cairo
Net tonnage of the naviglio down -59.8% percent. Drastic reduction of -53% of the value of transit fees
The World Shipping Council points to the EU the way to support the economy and trade
In Norway, the construction of the world's two largest hydrogen-powered ferries
In Norway, the construction of the world's two largest hydrogen-powered ferries
Brønnøysund / Gursken
Order of Torghatten company at the shipyard Myklebust
The freight traffic in the port of Rotterdam in the first quarter was down by -1.4% percent.  Increase of containers
The freight traffic in the port of Rotterdam in the first quarter was down by -1.4% percent. Increase of containers
Rotterdam
Strong increase (+ 29.0%) of feeder ships departing from the Dutch stopover to the Mediterranean ports
In the first three months of 2024, freight traffic in Russian ports fell by -3.3% percent.
St. Petersburg
Drastic reduction of passenger traffic in the Crimean port scans
In the first three months of 2024, freight traffic in Russian ports fell by -3.3% percent.
Tytgat (SEA Europe) : A European maritime industrial strategy is urgently needed
Brussels
Round table with representatives of the institutions of the European Union
Joe Kramek will be the next president and CEO of the World Shipping Council
Joe Kramek will be the next president and CEO of the World Shipping Council
Washington / Brussels/London / Singapore
He will retire at the end of July in Butler when the latter is retiring.
In the first quarter of this year the traffic of goods in the port of Antwerp-Zeebrugge grew by 2.4%
In the first quarter of this year the traffic of goods in the port of Antwerp-Zeebrugge grew by 2.4%
Anverse
On the increase the containers. Decrease in other loads. Belgian, Dutch and German ports urge European governments to ensure that industries remain in Europe
Partnership of HD Hyundai Heavy Industries and Anduril Industries in the Field of Maritime Defense
Orange County / Seoul
Envisage the design, development and production of new types of autonomous naval systems
d' Friend International Shipping orders two new tankers LR1
Luxembourg
Commits to China's shipyard Jiangsu New Yangzi Shipbuilding Co.
Global Infrastructure Partners waives to acquire 49% percent of Malaysian MMC Port Holdings
New York
CMA CGM Air Cargo announces its first transpacific line
Marseille
Three aircraft will be taken over between summer and early next year.
In 2023 new annual historical record of maritime traffic in the Stories of Malacca and Singapore
In 2023 new annual historical record of maritime traffic in the Stories of Malacca and Singapore
Port Klang
The previous maximum peak had been reached in 2018
HMM announces the nearly doubling of fleet capacity by 2030
Seoul
Expected 63% increments of the volumes transportable from container carriers and 95% in the bulk carrier sector
In the first quarter of 2024, the Port of Singapore handled ten million containers (+ 10.7%)
In the first quarter of 2024, the Port of Singapore handled ten million containers (+ 10.7%)
Singapore
The overall traffic in goods increased by 7.6%
Iran has given way to the attack on Israel with the seizure of the container ship. MSC Aries
London / Manila
Le Aziende informano
ABB fornirà la sua soluzione per il Cold - Ironing nel Porto Internazionale di Portsmouth
The construction of the new Venetian container terminal in Porto Marghera is being carried out.
The construction of the new Venetian container terminal in Porto Marghera is being carried out.
Venice
It will be able to accommodate Panamax vessels and will have an annual traffic capacity of one million teu
The French Senate has approved a bill to limit the right to strike in transport
The French Senate has approved a bill to limit the right to strike in transport
Last year container traffic in Malta decreased by -11.4%
Last year container traffic in Malta decreased by -11.4%
The Valletta
Crucierists in growth of 59.1%
Approved by the Transport Commission of the Spanish Congress a proposal to improve the competitiveness of the REC Ship Register
Madrid
Applause from ANAVE. The number of national flag merchant ships has fallen to the all-time low
Pirate attacks on ships have been growing.
Pirate attacks on ships have been growing.
London
Recrudescence of Somali piracy
Assshipowners, well the decree that delegates security checks to recognized bodies
Rome
Messina : a concrete step forward in the optics of an ever greater competitiveness of the Italian flag
Maritime traffic in the Panama Canal is expected to gradually normalize from here to 2025
Balboa
The start of the rainy season, expected at the end of the month, is expected to lift the number of ships transits from 27 to 36.
Last year on world cruise ships the record number of 31.7 million passengers (+ 55.4%) was embarked on.
Last year on world cruise ships the record number of 31.7 million passengers (+ 55.4%) was embarked on.
Miami
Past the historic peak of the pre-pandemic year of 2019
Updating the rules governing the berth service
Rome
Ok the government to decree establishing public company to manage state-owned toll roads
Agreement between Mercitalia Logistics and Logtainer for the development of intermodal services that integrate transport on iron, rubber and sea
In the first quarter of 2024, UPS Group revenues fell by -5.3%
Atlanta
Net profit down -41.3%
Grendi has perfected the purchase of the ship Wedellsborg
Milan
It will be renamed with the name of "Grenching Futura"
Grimaldi consolidates its presence in China with new headquarters in Shanghai
Naples / Shanghai
Inaugurates the offices of the Grimaldi Shipping Agency Shanghai
Approved the 2023 consuntive budget of the Western Ligure Sea AdSP
Genoa
The new endowment of the institution's organic plant provides for 50 hires, including three managerial positions
First plant for the distribution of LNG and GNC to vehicles in the port of La Spezia
The Spezia
It has been installed in Stagnoni locations
Agreement between MSC, MSC Foundation and Mercy Ships for the construction of a new hospital ship
Geneva / Lindale
Tomorrow in Livorno a conference on the history of the city port
Livorno
It will be talked about architecture, trade and politics between the XVI and the twentieth century
Agreement Assshipowners-ITS Academy G. Caboto for training in the maritime, port and logistics sectors
Rome
SAILING LIST
Visual Sailing List
Departure ports
Arrival ports by:
- alphabetical order
- country
- geographical areas
In the first quarter of 2024, the port of Algeciras handled 1.2 million containers (+ 8.1%)
Algeciras
The traffic in overall goods increased by 3.3%
In the first three months of this year in Valencia, container port traffic grew by 12.1% percent.
Valencia
In March, the increase was 15.7% percent.
The Spezia and Carrara try to break down the bell towers and solicit cooperation at the ports of Genoa and Savona
The Spezia
Switzerland and Switzerland cut trade between Italy and Switzerland.
Bern
In the first three months of the 2024 decline in Swiss exports. Stable imports
Port of Naples, striking of the fast ferry Island of Procida against a quay
Naples
About thirty minor injuries among passengers
Summoned for April 23 a meeting at MIT on former TCT port workers
Taranto
The unions had requested clarification on the future of the 330 members of the Taranto Port Workers Agency.
The outer Levant dock of the Arbatax port has returned fully operational
Cagliari
In August 2020 he had been shouted by the ferry "Bithia"
The Port of Los Angeles closed the first quarter with a 29.6% percent growth in container traffic
Los Angeles
Expected a continuation of the positive trend
Stable the value of ABB's revenues in the first quarter
Zurich
The new orders are down -5.0% percent. At the end of July Rosengren will leave the CEO position in Wierod
The crisis of the Cooperative Sole Workers of Porto Flavio Gioia officialized at institutions and trade unions
Salerno
USB Mare and Porti, what's going on in the port of Salerno is the result of pressure from shipowners
Euronav sells its own ship management company to Anglo-Eastern
Antwerp / Hong Kong
Manages the fleet of tanker ships of the Antwerp company
Genoa Shipbuilding Industries has acquired a submersible barge of the cargo capacity of 14,000 tonnes
Genoa
It can also be employed as a floating basin for the varo of artifacts up to 9,800 tons
Venice Cold Stores & Logistics obtains the qualification of tax warehouse for wines and sparkling
Venice
Extension of the services offered to companies in the wine sector
Gasparate urges to exempt property of interports from payment of the Imu
Nola
President of the Union Interports Reunited warned that with the PNRR construction sites the railway intermodality is at risk
Hapag-Lloyd plans future investments to expand business in the terminal and intermode sectors
Hamburg
Among the markets, the company focuses attention on Africa, India, Southeast Asia and the Pacific
Set up a consortium to decarbonize transport on the northern Pacific route
Vancouver
It is formed by nine companies and entities and is open to other partners
In the first quarter of this year, container traffic in the port of Long Beach increased by 16.4%
Long Beach
In March, the increase was 8.3% percent.
Delivery of the work of consolidation of the foranea dam of the port of Catania
Catania
Procurement of the value of 75 million euros
PORTS
Italian Ports:
Ancona Genoa Ravenna
Augusta Gioia Tauro Salerno
Bari La Spezia Savona
Brindisi Leghorn Taranto
Cagliari Naples Trapani
Carrara Palermo Trieste
Civitavecchia Piombino Venice
Italian Interports: list World Ports: map
DATABASE
ShipownersShipbuilding and Shiprepairing Yards
ForwardersShip Suppliers
Shipping AgentsTruckers
MEETINGS
Tomorrow in Livorno a conference on the history of the city port
Livorno
It will be talked about architecture, trade and politics between the XVI and the twentieth century
On April 11, the sixth edition of the "Italian Port Days" will begin.
Rome
Also this year the project has been divided into two sessions : the first in the spring and the second from September 20 to October 20
››› Meetings File
PRESS REVIEW
Iran says MSC Aries vessel seized for 'violating maritime laws'
(Reuters)
Le transport maritime national navigue à vue
(Aujourd'hui Le Maroc)
››› Press Review File
FORUM of Shipping
and Logistics
Relazione del presidente Mario Mattioli
Roma, 27 ottobre 2023
››› File
Plan to improve in Genoa and Savona the rail links with cruise terminals and airport
Genoa
It was presented today in the Ligurian capital
From 10 to May 12 at Spezia will be held "DePortibus-The festival of ports that connect the world"
The Spezia
The programme provides for technical events and cultural proposals
Three new STS cranes have arrived in the Kenyan port of Lamu.
Mombasa
They will be able to work on container ships of the capacity of over 18mila teu
One hundred new IVECO trucks powered by HVO in the Smet fleet
Turin
They will be taken over in the course of this year
In the first three months of this year, goods transported by rail between China and Europe increased by 10% percent.
Beijing
Operated 4,541 trains (+ 9%)
In the first quarter of 2024, container traffic in the port of Hong Kong fell by -2.3%
Hong Kong
In March, the decline was -10.6% percent.
The regasification terminal FSRU Toscana left Livorno direct to Genoa
Livorno
In the Ligurian scalp and then in Marseille maintenance interventions will be carried out
Confirmed to Tugchiers Meeting Port of Genoa the granting of trailer services in the port of Genoa
Genoa
Planned investment of 35 million euros to renovate fleet
In the first quarter of 2024, OOIL revenues decreased by -9.0%
Hong Kong
Containers carried by the OOCL fleet increased by 3.4%
Mattioli (Federation of the Sea) relaunches the propulsive role of maritime clusters
Rome
Today, the National Sea Day and the marinara culture are celebrated
In the first quarter of 2024, the revenues of Yang Ming and WHL grew by 18.5% and 8.1%
Keelung / Taipei
In March the increments were equal to 20.3% and 8.6%
In 2023 the freight traffic handled by the State Railways Group fell by -2.0%
Rome
The Logistics Pole posted a net loss of -80 million euros, up 63 million euros.
Port of Genoa, inaugurated new rooms of Stella Maris at Maritime stations
Genoa
They are intended for the welfare and socialization of seafarers in transit in the Superba
Germany's Dachser has acquired the compatriate Brummer Logistik
Kempten
The company specializes in the logistics of perishable products
In the first quarter of 2024, Evergreen's revenues increased by 32.6% percent.
Taipei
In March, the increase was 36.5% percent.
Cooperation pact between the associations of the ports and ferry companies of Greece
The Piraeus
Among the activities, make sure that port benches are adequate for new naval technologies
In 2023 the traffic in goods at ports in Lazio fell by -5.7% percent. Record of cruises
Cyvitavecchia
Passenger of line services growing by 10.0%
RINA will collaborate on the sustainable development of ports and shipping of Indonesia
Genoa
Contract with the World Bank
In Udine the Officine Rotable Maintenance of FVG Rail has been equipped with a lawn back in fossa
Procedure
Interporto Padova's assembly to merge for incorporation of the Zip Consortium
Padova
Capital increase of more than 7.8 million split between Municipality, Province, and Chamber of Commerce
Turkish Arkas orders four container ships from 4,300 teu to Guangzhou Wenchong Shipyard
Izmir
On the way an investment of 240 million
Deutsche Bahn would have solicited a group of potential bidders to submit proposals to acquire DB Schenker
New York
The invitation addressed, among others, to DSV, Maersk and MSC
Interferry calls on governments to use carbon tax revenues to equip the harbour quays of cold ironing
Victoria
Corrigan : 'imperative that the extensive installation of OPS facilities is undertaken with urgency'
Training courses for GNV crews to avoid collisions with cetaceans and sea turtles
Genoa
Made together with the research body Foundation CIMA, they also promote the protection of biodiversity
- Via Raffaele Paolucci 17r/19r - 16129 Genoa - ITALY
phone: +39.010.2462122, fax: +39.010.2516768, e-mail
VAT number: 03532950106
Press Reg.: nr 33/96 Genoa Court
Editor in chief: Bruno Bellio
No part may be reproduced without the express permission of the publisher
Search on inforMARE Presentation
Feed RSS Advertising spaces

inforMARE in Pdf
Mobile