testata inforMARE
Cerca
08 May 2024 - Year XXVIII
Independent journal on economy and transport policy
13:32 GMT+2
LinnkedInTwitterFacebook
FORUM of Shipping
and Logistics
Il Nuovo
Piano Generale dei Trasporti



CAPITOLO 2 LA DOMANDA DI MOBILITA': SITUAZIONE ATTUALE E TENDENZE EVOLUTIVE

2.1 Lo scenario nazionale

L'attuale quadro dei volumi di traffico di passeggeri e merci conferma l'assoluta prevalenza del trasporto su strada, sia nel traffico merci (oltre il 60%) che di quello passeggeri (oltre l'85%). Per i passeggeri è stata continua la riduzione della quota ferrovie (dal 18,3 del ‘70 al 10-11% del ‘97), cui fanno riscontro i consistenti aumenti del trasporto su strada, aereo, e su mezzi collettivi su gomma. Marginale il cabotaggio marittimo (intorno allo 0,6%). Anche per le merci la quota assorbita dal traffico ferroviario diminuisce costantemente negli ultimi 25 anni, attestandosi nella seconda metà degli anni '90 intorno al 13-14%. Analoga riduzione si è avuta nel trasporto di cabotaggio (circa il 18%), mentre la quota dell'autotrasporto è aumentata dal 44% del ‘70 ad oltre il 60% nel 1995-'97. Marginali risultano anche il trasporto aereo e la navigazione interna.

Per gli scambi internazionali continentali le merci a basso valore aggiunto viaggiano su mezzo navale, le altre su vettore stradale (60% circa).

La costruzione di uno scenario nazionale sull’evoluzione della domanda di mobilità delle persone e di trasporto delle merci presuppone l’utilizzo di adeguati strumenti quantitativi di valutazione, da inquadrare all’interno di una approfondita analisi qualitativa che identifichi le principali criticità presenti nei diversi comparti del trasporto. L’obiettivo dell’analisi della domanda è rispondere a tre quesiti:

di quanto si presume che la domanda (merci e passeggeri) possa crescere da oggi all’anno orizzonte, in funzione dell’andamento del reddito, degli investimenti, della domanda internazionale;

quali sono i principali cambiamenti in atto nella domanda di mobilità (tipologia, scelta modale, distanze percorse);

in che misura la domanda può essere governata anche in funzione di obiettivi non strettamente economici (ambientali, sociali, etc.).

La costruzione degli scenari quantitativi integrati di domanda verrà effettuata con l’ausilio del sistema informativo per il monitoraggio e la pianificazione nei trasporti, sfruttandone la capacità di disaggregazione territoriale dei dati.

In particolare, un primo risultato si otterrà con l’elaborazione di dati sull’andamento della domanda di mobilità merci e passeggeri, partendo dall’anno base (1995), con riferimento ad almeno due scenari ("Alto" e "Basso") definiti per l’anno orizzonte 2010.

Per rendere più articolate le conclusioni di carattere quantitativo si approfondirà poi, mediante interviste e incontri con operatori ed associazioni di categoria, se e in che misura gli interventi considerati corrispondono alle esigenze future della domanda di mobilità. Si stimerà, infine, con il supporto di adeguati strumenti di analisi e di simulazione, l’elasticità della domanda a politiche di incentivazione e di regolazione.

Il Paese presenta problematiche di particolare complessità dovute alla contemporanea presenza di:

eccesso di domanda (e conseguenti carenze infrastrutturali) nelle aree più ricche e dinamiche, che rivendicano interventi in autostrade, ferrovie, trafori alpini, porti ecc. motivandoli come indispensabili a far crescere il sistema produttivo nel quadro europeo;

esiguità di domanda (e conseguente modesta redditività attesa delle infrastrutture) nelle aree più arretrate e meno dinamiche, che con analoga intensità lamentano il fatto di essere abbandonate a se stesse e che in assenza di interventi rischierebbero la definitiva emarginazione.

Soprattutto in relazione al secondo punto, esiste una diffusa tendenza a ritenere che l’infrastruttura di trasporto sia condizione non solo necessaria, ma anche sufficiente a garantire lo sviluppo economico di un’area o di un paese. In realtà, la relazione tra livello degli investimenti in infrastrutture e sviluppo economico è più complessa. Da un lato quest’ultimo genera una domanda di infrastrutture che deve essere soddisfatta, pena il rallentamento del ritmo di crescita; dall’altro la disponibilità di infrastrutture rappresenta fattore di sviluppo delle aree più arretrate laddove sussistano altre essenziali condizioni. Infatti, al di sopra di un livello di dotazione infrastrutturale minima, che comunque un paese sviluppato come il nostro ha già raggiunto anche nelle aree più arretrate, la presenza di migliori infrastrutture di trasporto è solo in alcuni casi elemento determinante per le decisioni localizzative delle attività produttive. Altri fattori entrano in gioco, quali ad esempio il minore costo del lavoro, la riduzione di fenomeni criminali e l’illegalità, un migliore rapporto con le amministrazioni locali.

Anche l’obiettivo occupazionale collegato alla realizzazione di nuove opere non è dunque sufficiente se considerato a sé stante, ma va inserito in un contesto in cui prevalgono le seguenti considerazioni:

il contributo positivo e duraturo sul sistema economico e sulla qualità della vita degli investimenti infrastrutturali deriva dall'effettivo utilizzo delle opere e dal valore che gli utenti percepiscono dai servizi generati;

l'innovazione tecnologica nel settore delle costruzioni ha ridotto l'utilizzo di manodopera per le grandi opere infrastrutturali;

per ogni intervento il volume di occupazione va valutato sia nella fase di cantiere sia quando l'opera andrà a regime.

L'investimento infrastrutturale nei trasporti acquista un particolare valore se si inserisce in un più ampio pacchetto di interventi di politica economica per un disegno unitario di sviluppo. Occorre perciò una valutazione delle attività produttive già presenti e la verifica degli obiettivi di politica industriale e di occupazione che si intendono perseguire, al fine di un unico quadro programmatico di riferimento degli interventi infrastrutturali nei trasporti.

Nelle aree (Veneto, Emilia, Lombardia ecc.) in cui la domanda di mobilità è superiore all'offerta, il PGT proporrà interventi diretti a influire su entrambe le lame della forbice, ma individuerà anche direttrici di sviluppo che tendono a orientare la domanda verso l'impiego di mezzi di trasporto più compatibili con il riequilibrio territoriale, sociale e ambientale. Infatti, si potrebbero determinare presto significativi cambiamenti a seguito di due fattori:

un rallentamento dei processi di industrializzazione (anche per la saturazione nell'uso del territorio e per scarsità di manodopera) a favore di attività più legate ai servizi (turismo, terziario avanzato ecc.);

una minore influenza della crescita del reddito sulla domanda di mobilità, dovuta sia a nuove forme di organizzazione del lavoro; sia alla razionalizzazione dei flussi di trasporto (ad esempio l'aumento del coefficiente di riempimento dei camion).

Nel Mezzogiorno gli interventi del PGT vanno interpretati come strumenti atti a favorire lo sviluppo economico, soprattutto nell'attuale fase di globalizzazione dei mercati e di centralità del Mediterraneo, con l'obiettivo di promuovere lo sviluppo endogeno e di favorire l'insediamento di nuove attività da altre regioni del Paese e dall’estero.

Ai fini della costruzione di scenari di domanda è necessario precisare:

gli indirizzi di politica industriale e di politica dell'occupazione che si intendono perseguire. A ciascuno di essi (turismo, distretti industriali, grandi impianti industriali) corrisponderà una determinata domanda di mobilità e un adeguato programma di sviluppo dell'offerta di infrastrutture e servizi;

in che misura occorra una ridefinizione dei flussi di mobilità (viaggi periodici verso i paesi d'origine, interscambio di merci) in seguito alla crescente immigrazione con l'inserimento stabile di manodopera straniera. In più va riconsiderata la posizione di alcune regioni meridionali (come Sicilia, Calabria e Puglia) che da aree periferiche rispetto all'Europa divengono aree centrali rispetto al Mediterraneo;

la possibile funzione dei porti - in particolare nel sud Italia - in relazione al rischio di una possibile sovracapacità a causa del rapido sviluppo dell'offerta portuale. Secondo alcuni osservatori il traffico container nel Mediterraneo crescerà nel prossimo decennio al ritmo del 7% l'anno, ma nel 2008 l'offerta portuale salirà di circa tre volte e i traffici cresceranno solo del 123%.

 

2.2 Gli scenari internazionali: i grandi corridoi

La crescente globalizzazione dell'economia ha sviluppato su tutte le direttrici il trasporto delle merci e delle persone.

Il Mediterraneo e i Balcani, e di conseguenza l’Italia, sono diventati nuovamente centro di flussi importanti del traffico di merci e passeggeri. Dal punto di vista geografico, la penisola italiana si trova al crocevia di tre grandi direttrici di collegamento mondiali: la direttrice est-ovest, dai Balcani e dall'Europa orientale verso l'Europa occidentale e la penisola iberica; la direttrice nord-sud tra l'Europa meridionale e centrale, il nord Africa e i Paesi del vicino e Medio Oriente; la direttrice est-ovest che, attraverso Suez e il Mediterraneo, collega l'Estremo Oriente con l'Europa occidentale.

L’allargamento dell’Unione Europea e le negoziazioni per la futura adesione di alcuni paesi dell’Europa Centrale, e più in prospettiva dei Balcani, fanno ritenere che la crescita degli scambi commerciali fra i paesi dell’area europea andrà ulteriormente rafforzandosi nei prossimi anni. Più difficile è invece prevedere cosa accadrà con l’area dell’ex Unione Sovietica, che pure è attualmente in forte espansione, ma dove il processo di riforma politica ed economica presenta ancora notevoli elementi di incertezza.

In termini assoluti, l’interscambio con i paesi dell’Est è relativamente modesto (circa il 3-4% del totale delle esportazioni dell’UE). Le prospettive sono comunque particolarmente incoraggianti e fanno ritenere che si andrà consolidando un trend di crescita a cui si accompagnerà, come sta già avvenendo, un progressivo spostamento dai prodotti tradizionali (prodotti agricoli, cereali e materie prime minerarie) a quelli manifatturieri, sia in entrata sia in uscita dall’area. Stanno inoltre giocando un ruolo determinante gli investimenti diretti delle imprese europee verso i paesi economicamente e politicamente più stabili della regione.

Se dal lato della domanda sembrano esistere le condizioni per un progressivo incremento degli scambi di beni e servizi, dal lato dell’offerta le maggiori preoccupazioni riguardano la sua struttura e la qualità del servizio.

Più in generale, i paesi dell’Europa centrale hanno sub'to conseguenze molto significative dal passaggio da un sistema economico e politico centralizzato all’economia di mercato. Tale processo ha avuto forti ripercussioni anche nei trasporti, a causa del riorientamento del traffico commerciale verso l’Occidente al quale ha coinciso un rapido aumento del trasporto su strada. I paesi dell’Europa Centrale possono infatti essere considerati come aree di transito dell’intero continente e, come tali, sono attraversati da un numero significativo di corridoi est-ovest e nord-sud, sia ferroviari che stradali, che però non sono attualmente in grado di sopportare crescenti flussi di traffico e necessitano in vari punti di urgenti interventi di miglioramento nelle infrastrutture e, soprattutto, nella gestione dei servizi. Analoghe situazioni si verificano nei paesi dell’Europa centro-meridionale (i Balcani) sulle direttrici nord-sud dal Mar Nero e la Grecia ed est-ovest da e per l’ex Unione Sovietica, dove si sono venuti a determinare numerosi colli di bottiglia nei punti di collegamento con i paesi occidentali.

La politica comunitaria dei trasporti è fortemente orientata verso la ricerca di soluzioni per il riequilibrio modale a favore del mezzo su rotaia, soprattutto per quanto riguarda il trasporto delle merci. Una delle iniziative più recenti in tal senso ha riguardato la creazione di corridoi ferroviari aperti per il traffico delle merci. Il primo corridoio riguarda il collegamento nord-sud fra i porti del Baltico e quelli del Mediterraneo, passando attraverso le principali aree industriali europee e italiane. Altri corridoi dovrebbero nascere.

Per quanto riguarda il Mediterraneo in particolare, nei paesi della sponda mediterranea si è registrato un drastico rallentamento del tasso di crescita del PIL facendo diminuire il reddito pro capite. Si è aggravato il divario tra le due sponde del Mediterraneo e il mancato sviluppo industriale ha fatto si che l'area sia di fatto rimasta fortemente dipendente dalle materie prime minerarie e agricole mentre l'industria manifatturiera ha stentato a decollare. I flussi commerciali sono tra Nord e Sud. Il turismo ha subito le conseguenze negative dell'instabilità politica e sociale. Tale situazione ha generato forti flussi migratori verso l’Europa. Il rilancio della regione su scala internazionale è legato a:

l'adozione di politiche economiche di riequilibrio strutturale, di privatizzazione e di liberalizzazione e una maggiore competitività delle esportazioni,

una maggiore stabilità politica e militare e una maggiore moderazione dell'estremismo religioso,

un rinnovato interesse per il Mediterraneo da parte dell'Unione europea e, in prospettiva, la creazione di una zona di libero scambio con controlli doganali semplificati,

una capacità di attrazione di capitali per investimenti diretti,

il permanere dell'aumento, registrato negli ultimi anni, degli scambi commerciali a direttrice sud-sud con l'Estremo Oriente – già oggi vi sono importanti sintomi di ripresa economica nell'area, soprattutto occidentale (ad esempio, in Marocco) -.



INDICE
›››File
FROM THE HOME PAGE
Rasmussen (Bimco) : When the ships return to cross Suez shipping containerized shipping will have to reckon with an excess of stir
Copenhagen
Currently the impact of record deliveries of container carriers is absorbed by the additional capacity needed for the route around Africa
U.S. Intermarine enters the segment of the reins
Houston
Established the Intermarine Bulk Carriers that will manage the bulk carriers of the German group Harren
President of the Liguria Region, former president of West Liguria's AdSP, and entrepreneur Spinelli
Genoa
Among those achieved by the measures, the president of Ente Bacini
WWF, sustainable planning for the largest marine areas in the EU is fragmented and incomplete
WWF, sustainable planning for the largest marine areas in the EU is fragmented and incomplete
Brussels
The most discomforting scenario is that of the Mediterranean basin
In the first quarter the performance of combined transport in the EU kicked off
Brussels
Decrease in container traffic, strikes, work on infrastructure and weak economy among causes
Maersk warns that the expansion of the crisis area in the Middle East increases shipping costs
Copenhagen
Reported a 15 -20% reduction in capacity on the route from the Far East to the North Europe / Mediterranean
FS Logistics Pole orders Alstom 70 new locomotives with the option to buy more 30
Go Ligure
Commits from more than 323 million. Taking delivery to go Ligure a locomotive for freight transport
COSCO activates an e-commerce system to provide spare parts and services to the naval sector
Shanghai
Is aimed at domestic and foreign customers
Joint venture of Autamarocchi and Cosulich for logistics on rubber at the service of the steel industry
Genoa
Iran announces release of crew of container ship MSC Aries
Tehran
Foreign Minister confirms that seamen from the seized ship will be allowed to leave the country.
Merlo (Federlogistics) relaunches the alarm over the impact of the bridge over the Strait of Messina on naval traffic
Palermo
In the first three months of this year, maritime traffic in the Bosphorus Strait increased by 9.3%
In the first three months of this year, maritime traffic in the Bosphorus Strait increased by 9.3%
Ankara
Growth of transits of all major typologies of naviglio
In the first three months of 2024, cruise traffic in Global Ports Holding's terminals increased by 30% percent.
In the first quarter of 2024, Maersk Group revenues fell by -13.0% percent.
In the first quarter of 2024, Maersk Group revenues fell by -13.0% percent.
Copenhagen
7.0% increase in the operating costs of containerized shipping
Norwegian Cruise Line Holdings scores record results for first quarter
Norwegian Cruise Line Holdings scores record results for first quarter
Miami
Also recorded is the highest level of bookings ever
In the first three months of this year, Chinese ports have handled 76.7 million containers (+ 10.0%)
Beijing
The overall traffic of goods with foreign has grown by 9.5%
Of the 80 billion needed investment in EU ports in the next decade, a relevant quota is for the energy transition
Brussels
Indispensable public funding in order to be able to implement planned projects
In the first three months of 2024, China's COSCO Shipowners Group Revenues rose again.
In the first three months of 2024, China's COSCO Shipowners Group Revenues rose again.
Shanghai
In sensitive growth (+ 10.5%) containerized cargoes carried by the fleet with the exception of those on the Asia-Europe route (-9.2%)
In resumption of container traffic in the terminals of Eurogate-Contship Italia in the last quarter of 2023
In resumption of container traffic in the terminals of Eurogate-Contship Italia in the last quarter of 2023
Hamburg
Decline in eventful volumes in Germany. Growth in Italy and activity records in Tanger terminals Med and Limassol
In the first three months of 2024, container traffic handled by COSCO Shipping Ports increased by 9.2%
Hong Kong
Revenue up 1.4%
ECSA, well the EU production target of 40% relatively to clean fuel for shipping
Brussels
Raptis : We will work to ensure that this benchmark translates into immediate actions
Port Marghera, okay to renewal of concession at Terminal Intermodal Venice
Venice
It will expire in 2050. Approved the 2023 budget of the AdSP of the Northern Adriatic
In the first quarter of 2024 container traffic in the port terminals of China's CMPort grew by 9.0%
Hong Kong
Exceptional first quarter of year for Royal Caribbean Cruises
Exceptional first quarter of year for Royal Caribbean Cruises
Miami
Historic record of passengers embarked. Spike in economic performance for the period. Liberty : The one in progress is the best wave season in history
In the third quarter of 2023 the traffic in goods in EU ports decreased by -6.5%
Luxembourg
The loads at landing and boarding dropped by -7.2% and -5.4%, respectively.
The performance of Bureau Veritas in the shipping and offshore sector is growing.
Paris
Record of order book and fleet value in class
Approved the 2023 consuntive budget of the AdSP of the Northern Tirreno Sea
Livorno
Last year the number of port workers in Livorno and Piombino decreased by 46 units by falling to 1,767, of which 1,499 were operating (1,632 in 2022) and 268 administrative (181)
The MSC Group presents an offer to buy the Gram Car Carriers, the world's third largest carrier in the PCTC segment
The MSC Group presents an offer to buy the Gram Car Carriers, the world's third largest carrier in the PCTC segment
Oslo
The proposal, worth about 653 million euros, was accepted by the Board of the Norwegian company and its main shareholders.
At the construction site Fincantieri in Marghera the varo of the Norwegian cruise ship Norwegian Aqua
At the construction site Fincantieri in Marghera the launch of the cruise ship Norwegian Aqua
Trieste / Miami
It is 322 meters long and has a gross tonnage of 156,300 tons
Paolo Guidi has been named general manager of CMA CGM Italy
Marseille
The first May will take over in Romain Vigneaux
HHLA will acquire 51% of the capital of Austrian intermodal transport company Roland Spedition
HHLA will acquire 51% of the capital of Austrian intermodal transport company Roland Spedition
Hamburg
Its network connects ports in Hamburg, Antwerp, Bremerhaven, Koper, Rotterdam and Trieste.
Kuehne + Nagel's downward trend in economic performance continues.
Kuehne + Nagel's downward trend in economic performance continues.
Schindellegi
In growth the handling of volumes of sea and air shipments
ESPO points out issues to be addressed in order to enable European ports to face the next challenges
Brussels
Memorandum in view of the European elections in June
The Port of Barcelona has established new historical records of monthly and quarterly container traffic
The Port of Barcelona has established new historical records of monthly and quarterly container traffic
Barcelona
As of March 2024, 348mila teu (+ 34.3%) were handled, of which 154mila in transshipment (+ 63.9%) and 194mila in import-export (+ 17.4%)
Fincantieri has delivered the new cruise ship Queen Anne to Cunard
Monfalcone
Concordate with Princess Cruises the postponement of the delivery of the Star Princess
International shipping associations call for help at U.N. to protect shipping
London
Solicited a greater military presence, missions and patrols. The world-they write in a letter to Guterres-would be outraged if four airliners were seized.
In February, shipping traffic in the Suez Canal declined by -42.8% percent.
In February, shipping traffic in the Suez Canal declined by -42.8% percent.
The Cairo
Net tonnage of the naviglio down -59.8% percent. Drastic reduction of -53% of the value of transit fees
In the first three months of 2024, container traffic in New York increased by 11.7%
New York
In March, growth was 22.1% percent
Inaugurated the road of connection with the new areas of the port of Piombino
Plunge
The infrastructure cost 10.1 million euros.
First quarter of the year hardship for Finnlines
Helsinki
Accentuated increase in operating costs
In 2023 the turnover of Fercam decreased by -6%
Bolzano
Established a company in Lithuania
ICTSI recorded record quarterly economic performance
Manila
In the first quarter of this year, the traffic of goods in Albanian ports increased by 3.4% percent
Tirana
Passengers decreased by -1.9%
Speeding up the times to make the port of the Spezia and its retroport the first ZFD
The Spezia
They ask for maritime agents, customs officers and freight forwarders
Air and passenger routing service in the ports of Olbia and Gulf Aranci
Cagliari
It will be managed by the Roman Italpol Fiduciary Services
Decision to drop -15.1% percent of goods in the port of Taranto in the first quarter
Taranto
The loads at the landing decreased by -21.0% and those at the embarkation of -8.7%
This year the national forum for rail freight transport Mercintrain will be held in Padua
Padova
It will take place within the scope of Green Logistics Expo
Inaugurated in Safaga, Egypt, a factory for the construction of tugboats
Safaga
Ten naval units will be carried out for Suez Canal Authority
SAILING LIST
Visual Sailing List
Departure ports
Arrival ports by:
- alphabetical order
- country
- geographical areas
New Italy-Libya-Egypt service of Tarros and Messina
The Spezia / Genoa
It will be inaugurated in mid-June and made with two ships
Tomorrow PSA Venice will open the Venetian terminal to the port community and the city
Venice
Hannibal plans to activate a rail link between Italy, Hungary and Romania
Melzo
Two weekly rotations will be inaugurated by the end of 2024.
Approved the 2023 consuntive budget of the Central Tirreno's AdSP
Naples
Annunziata : the coming years, fundamentals to finalise the European investment of the PNRR
Sensitive increase in the production and sale of CIMC dry boxes
Hong Kong
Chinese firm responds to growth in demand
Approved the consuntive budget 2023 of the AdSP of the South Tyrrhenic and Ionian
Joy Tauro
May 6 meeting at MIT on the future of the Gioia Tauro Port Agency
The 2023 budget of the East Ligure Sea AdSP shows a primary surplus of six million
The Spezia
In the year new investments of around 17 million euros
Cargotec's quarterly net profit to 81.2 million (+ 11.8%)
Helsinki
In the first three months of 2024, revenues fell by -1.7% percent.
The negative trend of the economic performance of the ONE continues, less marked.
The negative trend of the economic performance of the ONE continues, less marked.
Singapore
In the first three months of 2024 the goods in containers carried by the fleet increased by 15.6%
The Genovese Messina has taken delivery of the largest ship in its fleet
Genoa
The "Jolly Verde" is a 6,300-teu container ship
The inclusion of the Civitavecchia port in the Core network of the TEN-T network is final.
Cyvitavecchia
On Wednesday the OK of the European Parliament
In 2023 the goods transported by Rail Cargo Group decreased by -11%
Vienna
Revenue in decline of -1.8%
Sustained quarterly growth of new orders acquired by Wärtsilä
Helsinki
In the first three months of this year, the group's revenues fell by -9.8% percent.
DIS orders two more new tankers LR1
Luxamburgo
New commits at the Jiangsu New Yangzi Shipbuilding Co.
An MSC container ship targeted with missiles and drones in the Gulf of Aden
San'a ' /Portsmouth
No damage to the ship and crew
Approved the consuntive budget 2023 of the Central Adriatic AdSP
Ancona
In the first quarter of 2024 the orders of port means produced by Konecranes fell by -51.6%
Hyvinkää
Grimaldi has taken delivery of the multipurpose ro-ro Great Abidjan
Naples
It is the fourth of six class ships "G5"
Baltimore attributes to owner and operator of the ship Dali the blame for the collapse of the Key Bridge
Baltimore
They would have been established dysfunction to the power supply on board that would cause a blackout
Grimaldi and IMAT have renewed the five-year agreement for the training of crews
Castel Volturno
Focus on new technologies installed on board ships
The quarterly economic performance of DSV is still declining
Hedehusene
In the first quarter of this year, the value of net profit decreased by -27.2%
Approved the consuntive budget 2023 of the AdSP of the Sardinia Sea
Cagliari
An administration surplus of 530 million euros, of which more than 475 tied for works in progress
US imports of dangerous goods have been penalized during the pandemic.
Washington
Survey by the Government Accountability Office
In 2023 CEPIM-Parma's Interport recorded a growth of 6.8% of the value of production
Bianconese of Fontevivo
Net profit di788mila euro (+ 223.2%)
PORTS
Italian Ports:
Ancona Genoa Ravenna
Augusta Gioia Tauro Salerno
Bari La Spezia Savona
Brindisi Leghorn Taranto
Cagliari Naples Trapani
Carrara Palermo Trieste
Civitavecchia Piombino Venice
Italian Interports: list World Ports: map
DATABASE
ShipownersShipbuilding and Shiprepairing Yards
ForwardersShip Suppliers
Shipping AgentsTruckers
MEETINGS
Tomorrow in Livorno a conference on the history of the city port
Livorno
It will be talked about architecture, trade and politics between the XVI and the twentieth century
On April 11, the sixth edition of the "Italian Port Days" will begin.
Rome
Also this year the project has been divided into two sessions : the first in the spring and the second from September 20 to October 20
››› Meetings File
PRESS REVIEW
Iran says MSC Aries vessel seized for 'violating maritime laws'
(Reuters)
Le transport maritime national navigue à vue
(Aujourd'hui Le Maroc)
››› Press Review File
FORUM of Shipping
and Logistics
Relazione del presidente Mario Mattioli
Roma, 27 ottobre 2023
››› File
In the first quarter of 2024, UPS Group revenues fell by -5.3%
Atlanta
Net profit down -41.3%
Grendi has perfected the purchase of the ship Wedellsborg
Milan
It will be renamed with the name of "Grenching Futura"
Grimaldi consolidates its presence in China with new headquarters in Shanghai
Naples / Shanghai
Inaugurates the offices of the Grimaldi Shipping Agency Shanghai
Approved the 2023 consuntive budget of the Western Ligure Sea AdSP
Genoa
The new endowment of the institution's organic plant provides for 50 hires, including three managerial positions
First plant for the distribution of LNG and GNC to vehicles in the port of La Spezia
The Spezia
It has been installed in Stagnoni locations
Agreement between MSC, MSC Foundation and Mercy Ships for the construction of a new hospital ship
Geneva / Lindale
Tomorrow in Livorno a conference on the history of the city port
Livorno
It will be talked about architecture, trade and politics between the XVI and the twentieth century
Agreement Assshipowners-ITS Academy G. Caboto for training in the maritime, port and logistics sectors
Rome
In the first quarter of 2024, the port of Algeciras handled 1.2 million containers (+ 8.1%)
Algeciras
The traffic in overall goods increased by 3.3%
In the first three months of this year in Valencia, container port traffic grew by 12.1% percent.
Valencia
In March, the increase was 15.7% percent.
The Spezia and Carrara try to break down the bell towers and solicit cooperation at the ports of Genoa and Savona
The Spezia
Abstract : It is necessary to present itself in the market as a coordinated system
Switzerland and Switzerland cut trade between Italy and Switzerland.
Bern
In the first three months of the 2024 decline in Swiss exports. Stable imports
Port of Naples, striking of the fast ferry Island of Procida against a quay
Naples
About thirty minor injuries among passengers
Summoned for April 23 a meeting at MIT on former TCT port workers
Taranto
The unions had requested clarification on the future of the 330 members of the Taranto Port Workers Agency.
The outer Levant dock of the Arbatax port has returned fully operational
Cagliari
In August 2020 he had been shouted by the ferry "Bithia"
The Port of Los Angeles closed the first quarter with a 29.6% percent growth in container traffic
Los Angeles
Expected a continuation of the positive trend
Stable the value of ABB's revenues in the first quarter
Zurich
The new orders are down -5.0% percent. At the end of July Rosengren will leave the CEO position in Wierod
The crisis of the Cooperative Sole Workers of Porto Flavio Gioia officialized at institutions and trade unions
Salerno
USB Mare and Porti, what's going on in the port of Salerno is the result of pressure from shipowners
Euronav sells its own ship management company to Anglo-Eastern
Antwerp / Hong Kong
Manages the fleet of tanker ships of the Antwerp company
Genoa Shipbuilding Industries has acquired a submersible barge of the cargo capacity of 14,000 tonnes
Genoa
It can also be employed as a floating basin for the varo of artifacts up to 9,800 tons
Venice Cold Stores & Logistics obtains the qualification of tax warehouse for wines and sparkling
Venice
Extension of the services offered to companies in the wine sector
- Via Raffaele Paolucci 17r/19r - 16129 Genoa - ITALY
phone: +39.010.2462122, fax: +39.010.2516768, e-mail
VAT number: 03532950106
Press Reg.: nr 33/96 Genoa Court
Editor in chief: Bruno Bellio
No part may be reproduced without the express permission of the publisher
Search on inforMARE Presentation
Feed RSS Advertising spaces

inforMARE in Pdf
Mobile