testata inforMARE
Cerca
14 May 2024 - Year XXVIII
Independent journal on economy and transport policy
20:24 GMT+2
LinnkedInTwitterFacebook
FORUM of Shipping
and Logistics
Il Nuovo
Piano Generale dei Trasporti



CAPITOLO 6 IL TRASPORTO LOCALE

Le competenze in materia di programmazione, amministrazione, finanziamento dei servizi di trasporto locale sono state trasferite alle Regioni e agli Enti locali. Ma il risanamento e lo sviluppo saranno possibili soltanto con l'impegno coordinato dello Stato, delle Regioni e degli Enti locali. Alle Regioni e agli Enti locali spetta la predisposizione delle strategie e la loro attuazione in termini di efficienza economica; allo Stato il compito di creare le condizioni normative generali e di assicurare gli incentivi finanziari allo sviluppo.

In particolare l'azione dello Stato riveste ancora un ruolo di rilievo per i seguenti motivi:

il decentramento territoriale costituisce il punto di partenza, e non già il punto di arrivo di una riforma che ha già evidenziato ai suoi primi passi delle criticità;

i piani regionali dei trasporti - che costituiscono il cardine della riforma - non possono che essere predisposti in maniera coordinata con il PGT (e viceversa);

la grave crisi del trasporto urbano e metropolitano non può essere affrontata senza il determinante sostegno finanziario dello Stato.

 

6.1 L'attuazione della riforma del trasporto locale

La riforma, trasferendo le competenze alle Regioni, stabilisce il principio della separazione tra le funzioni di programmazione regolazione e controllo - che spettano alle Amministrazioni - e le funzioni di gestione - che spettano alle imprese. Per quanto riguarda le funzioni amministrative i punti critici sono i seguenti:

la legge ha introdotto il principio di servizi minimi "qualitativamente e quantitativamente sufficienti a soddisfare la domanda di mobilità dei cittadini e i cui costi sono a carico del bilancio delle Regioni". In molti casi la rete dei servizi minimi è stata identificata con la rete attuale, ben lungi dall'ottimale. Appare pertanto opportuno che le Regioni nel rispetto della loro competenza istituzionale ma avvertendo l'esigenza di un autonomo coordinamento, determinino tale rete basandosi su parametri oggettivi di natura socio – economica e territoriale, correlati alla domanda potenziale di trasporto;

mancano nelle Amministrazioni locali le professionalità per la gestione delle nuove competenze: predisposizioni dei piani di trasporto regionali, dei programmi triennali dei servizi di trasporto locale (fino ad oggi preparati direttamente dalle aziende), svolgimento di gare per l'affidamento della gestione dei servizi, la stipula dei contratti, il monitoraggio sull'andamento dei servizi stessi e sul rispetto dei contratti. Senza uno sforzo adeguato di sviluppo professionale la riforma rischia di essere vanificata. Nel PGT si definirà d'intesa con le Regioni un apposito piano di formazione;

i punti critici delle funzioni gestionali sono riconducibili al fatto che il trasporto locale è sempre stato caratterizzato da aziende assistite, operanti con concessioni di fatto senza termine.

La riforma del settore ha introdotto il principio del mercato nella forma di concorrenza per accedere al mercato (e non della concorrenza sul mercato). A tal fine occorre ribadire che i servizi devono essere gestiti esclusivamente da società scelte attraverso procedure concorsuali.

 

6.2 La pianificazione regionale dei trasporti

Fino ad oggi l'efficacia dei Piani Regionali dei Trasporti (PRT) è stata assai limitata per due ragioni. Innanzitutto perché sono stati intesi come una sommatoria opere da realizzare spesso avulse da ogni logica di bilancio. I piani devono invece rappresentare un vero "progetto di sistema" nel quali si parte dai bisogni di mobilità di viaggiatori e merci per arrivare alla definizione dei servizi integrati di trasporto e – soltanto dopo - all'integrazione modale delle nuove infrastrutture necessarie. Piano dei servizi e piano delle opere devono naturalmente tenere conto dei vincoli di bilancio.

La seconda ragione deriva dal fatto che i PRT hanno proposto investimenti su reti di opere di competenza di altre Amministrazioni o Enti (strade, autostrade, ferrovie ecc.) che già avevano per loro conto una propria programmazione di spesa.

Occorre quindi il massimo coordinamento tra programmazione nazionale e regionale. Non si può prescindere dalla ripartizione delle competenze stabilita nei provvedimenti di decentramento amministrativo per cui all'Amministrazione centrale spetta la programmazione, progettazione, esecuzione e manutenzione di grandi reti infrastrutturali; e alle Regioni sono state delegate funzioni di programmazione dei servizi pubblici di trasporto, nel rispetto di appositi accordi di programma. Allo Stato spetta inoltre l'adozione di linee guida:

per promuovere in particolare la riduzione dell'inquinamento, la sicurezza, con l'adozione di normative su larga scala e la promozione di interventi multisettoriali e su grandi infrastrutture;

per garantire il coordinamento della programmazione delle Regioni e delle Province autonome con quella dello Stato.

La determinazione di procedure e strumenti di raccordo tra livelli istituzionali diversi è dunque un problema aperto. La coerenza delle iniziative passa sia attraverso una visione integrata delle diverse modalità di trasporto e delle dinamiche socio - economiche, sia attraverso l'uniformità metodologica grazie all'uso di tecniche standardizzate che garantiscano la compatibilità tra indirizzi nazionali e scelte locali.

Il PGT rappresenterà il naturale alveo nel quale i Piani di trasporto regionali troveranno compatibilità e integrazione in termini di metodologie, tecniche e criteri di aggiornamento del patrimonio informativo mutuamente scambiabile tra i diversi attori istituzionali. In particolare al PGT spetterà il compito di:

predisporre una serie di obiettivi di medio – lungo periodo a cornice e supporto delle scelte dei prossimi anni;

determinare una serie di indicatori che consenta di valutare la compatibilità di ogni intervento con gli obiettivi del Piano.

Invece i Piani regionali - nella più ampia autonomia di definizione delle strategie di sviluppo locale - dovranno rapportarsi con gli obiettivi generali di politica dei trasporti stabiliti dal PGT e privilegiare nell'utilizzo delle risorse le scelte più coerenti con quegli obiettivi.

La coerenza delle scelte locali rispetto a quelle nazionali può comunque essere assicurata soltanto a condizione che i Piani regionali si basino su dati provenienti da fonti controllate ed omogenee e acquisiti utilizzando metodologie standardizzate; e che l'interpretazione delle varie realtà e la costruzione degli scenari di intervento - nonché la loro successiva valutazione in rapporto al PGT - avvengano con metodologie uniformi rispetto a quelle utilizzate sia in altre e Regioni, sia, a scala di analisi diversa, a livello nazionale.

Si impone quindi la predisposizione, parallelamente al PGT, di un progetto di supporto alle scelte locali. La coerenza pianificatoria dei diversi livelli istituzionali rappresenta un preciso e imprescindibile obiettivo strategico nazionale.

 

6.3 Strategia di intervento nelle aree urbane

Il problema della mobilità nelle aree urbane e metropolitane è una delle principali emergenze del nostro sistema di trasporti, in termini di congestione, incidentalità e inquinamento atmosferico e acustico.

In Italia gli investimenti nel trasporto urbano sono stati inferiori a quelli degli altri paesi europei. Investimenti effettuati oltre tutto al di fuori di una logica di sistema, finanziati con leggi di settore finalizzate a interventi singoli, decisi e progettati da una molteplicità di soggetti non sempre nel quadro di un disegno organico. A ciò si aggiunga infine che i finanziamenti sono stati spesso assegnati a semplici idee e non a progetti adeguati, con la conseguenza di tempi lunghissimi fino alla realizzazione dell'opera.

Tutto ciò ha contribuito all'enorme sviluppo nell'uso del mezzo di trasporto individuale, anche nelle zone centrali delle città dove l'automobile è chiaramente incompatibile con il contesto urbanistico - ambientale.

L'intervento di potenziamento dei sistemi di trasporto urbano e metropolitano deve porsi come obiettivi:

il risanamento ambientale;

la sicurezza del trasporto;

la qualità del servizio;

il risanamento economico delle aziende di trasporto.

Occorrono "progetti di sistema", ovvero Piani Urbani della Mobilità, fondati su un insieme di investimenti e di innovazioni organizzative – gestionali da attuarsi in un definito arco temporale. Il trasporto va quindi considerato nella sua globalità: servizi collettivi e mobilità individuale, infrastrutture, gestione, regolamenti.

Il progetto deve insomma puntare a realizzare un sistema che metta le amministrazioni locali in condizioni di gestire la mobilità. L'intervento deve articolarsi su due fronti.

Il primo è quello del potenziamento dell'offerta, che non può prescindere dalla realizzazione di nuove opere progettate nella logica di una rete integrata di trasporto che utilizzi le diverse modalità ciascuna nel proprio campo di validità tecnico – economica e di compatibilità ambientale. Senza soluzioni predeterminate (auto, metro ecc.), le risorse vanno allocate sulle modalità che presentano i minori costi per la collettività. Un ruolo adeguato va assegnato ai sistemi di controllo del traffico e di informazione all'utenza, che possono contribuire ad aumentare significativamente capacità di trasporto e affidabilità.

Il secondo fronte è la regolazione della domanda, che va concepita e progettata congiuntamente alla crescita dell'offerta. Appare preferibile la "tariffazione di efficienza", cioè l'imposizione di prezzi per l'uso dello spazio urbano, collegati alla congestione e all'inquinamento. L'imposizione di tariffe di questo tipo può contribuire al finanziamento del piano.

Il progetto di sistema deve dedicare particolare attenzione alla distribuzione urbana delle merci e alla mobilità su due ruote. In entrambi i campi devono essere definiti gli interventi di sostegno e regolazione.

La sua efficacia ai fini del raggiungimento degli obiettivi posti, in particolare di quelli ambientali, diventa massima se accompagnata da due condizioni da attuare a livello centrale:

la revisione delle norme fiscali sull'auto in maniera che l'onere cresca con l'uso; e spostando quest'ultimo dalle modalità di prelievo indifferenziato (imposta sul carburante) a quelle per scopo (tariffazione della sosta ecc.);

la definizione dei valori limite delle emissioni inquinanti dei veicoli, sia automobili che di trasporto pubblico, e il divieto rigoroso di circolazione in città per i mezzi che non li rispettano, secondo un programma temporale preciso.

 

6.4 Le valutazioni finanziarie

Poiché la realizzazione di un sistema integrato dei trasporti genera notevoli costi di investimento e di gestione dei servizi di trasporto collettivo, ciascun piano di interventi deve essere corredato da un piano finanziario che definisca i costi e indichi la copertura che dovrà in linea di massima avvenire mediante:

una nuova politica dei prezzi del trasporto collettivo, basata sulla integrazione tariffaria e su prezzi più elevati degli attuali e commisurati all'aumento della qualità dei servizi;

nuovi introiti derivanti dalla politica di regolazione della domanda;

sovvenzioni locali alle gestioni;

il concorso di privati alla realizzazione degli investimenti;

il contributo dello Stato agli investimenti (fissato per le metropolitane a non oltre il 60% del costo di realizzazione).

 

6.5 Una nuova legge di finanziamento

Uno sforzo per dare attuazione al piano di investimenti in questione – sicuramente superiore alle attuali disponibilità di risorse - esige una nuova legge che definisca i contenuti dell'intervento e le modalità di accesso ai finanziamenti statali. Dovrebbe interessare le 13 aree metropolitane, i Comuni con almeno 100 mila abitanti e anche le città più piccole di particolare interesse storico, culturale, turistico.

I Piani Urbani della Mobilità (PUM) non sostituiscono ma comprendono i Piani Urbani del Traffico (PUT), che continuano a costituire lo strumento operativo attraverso il quale determinare gli interventi di breve-medio periodo (e quindi non infrastrutturali) di regolazione della domanda e di riorganizzazione dell’offerta.

Il meccanismo operativo della nuova legge dovrebbe essere cos' articolato:

le realtà urbane e metropolitane predispongono il piano e presentano la richiesta di finanziamento. Per le città fino a 100.000 abitanti e quelle minori il soggetto attore in questione è il Comune, mentre per le grandi aree metropolitane, dove l’area di intervento del piano riguarda una molteplicità di Comuni contermini, le possibili soluzioni vanno dalla intesa di programma tra i Comuni dell’area metropolitana alla costituzione di una apposita agenzia sovracomunale. Dovrebbe essere lasciata agli Enti locali la facoltà di adottare la soluzione più confacente con le realtà locali;

nel piano sono definiti in termini di quantità gli obiettivi sotto il profilo ambientale, della qualità del servizio, dell'efficienza economica; ed è delineata sia la strategia di breve - medio periodo (regolazione della domanda, nuove tecnologie di controllo del traffico, ammodernamento e potenziamento del parco veicoli, assetto gestionale ecc.) sia gli interventi di più lungo periodo (reti integrate di trasporto). Come un tutt'uno non scindibile, devono essere indicati gli interventi sulla rete stradale e sul traffico individuale, sul trasporto collettivo e sulle strutture di integrazione e interscambio tra le diverse modalità di trasporto;

nel piano si definisce il programma temporale di attuazione, indicando le scadenze intermedie e la graduatoria di priorità degli interventi;

va indicato il piano finanziario d'attuazione, con l'ammontare del finanziamento chiesto allo Stato e la copertura della parte restante;

il piano contiene infine il progetto definitivo degli interventi, in cui si avanza richiesta di finanziamento;

successivamente lo Stato effettua la valutazione e in caso positivo contribuisce al finanziamento nella misura massima del 60%, dopo una verifica della congruità della spesa.

Nella logica della sburocratizzazione e del decentramento lo Stato acquista un nuovo ruolo nel finanziamento dello sviluppo dei trasporti urbani. Attualmente tale ruolo consiste sia nella erogazione del contributo finanziario sia nello svolgimento di una lunga e complessa attività di controllo di tutte le fasi di progettazione e realizzazione del sistema. Questa attività di fatto aumenta considerevolmente il livello di burocratizzazione degli interventi e quindi i tempi di realizzazione.

Appare pertanto opportuno modificare in maniera sostanziale le attuali procedure: ferme restando le competenze sulla sicurezza (con le relative attività di controllo) andrebbero lasciate al livello locale tutte le responsabilità sulla progettazione e sulla realizzazione degli interventi, una volta decisa l’opportunità del finanziamento da parte dello Stato.

L'attività degli organi tecnici statali andrebbe concentrata sul monitoraggio e sulla conoscenza delle varie realtà internazionali in tema di nuove soluzioni applicative, di innovazioni tecnologiche ecc. e sulla loro diffusione sistematica presso gli operatori locali cui competono le responsabilità sui progetti e sulle opere. Si realizzerebbe in sostanza una sorta di agenzia tecnica che svolga una funzione di servizio, alla stregua di quanto avviene da anni negli USA e in altri Paesi europei.



INDICE
›››File
FROM THE HOME PAGE
Brussels gives reason to Italy asking Austria to remove restrictions on road transport of goods to the Brenner
Rome / Vienna
The Tyrolese government announces that it is ready to fight before the EU Court of Justice
In the first quarter of 2024, shipping traffic in the Suez Canal collapsed by -42.9% percent.
In the first quarter of 2024, shipping traffic in the Suez Canal collapsed by -42.9% percent.
Ismailia
In March the reduction was -49.1%
In the first quarter of 2024, Evergreen's net profit rose +187,7 percent.
In the first quarter of 2024, Evergreen's net profit rose +187,7 percent.
Taipei
Investment of more than 65 million in the purchase of new containers
HMM returns to record growth of quarterly economic results
HMM returns to record growth of quarterly economic results
Seoul
In the first three months of 2024, revenues increased by 11.9% percent and net profit of 63.0% percent.
India invests in the development of the Iranian port of Shahid Behesthi (Chabahar)
Chabahar
Announced the next establishment of an indo-Iranian shipping company
Spinelli Srl renews the board of directors
Genoa
New appointments after the precautionary measures arranged by the gip of the Genoa court against Aldo and Roberto Spinelli
In the first three months of 2024, the traffic of goods in the port of Ravenna fell by -6.3%
In the first three months of 2024, the traffic of goods in the port of Ravenna fell by -6.3%
Ravenna
In March, a decline of -1.5%
In the first quarter of this year, the container traffic made in Trieste by TMT decreased by -20.3%
Trieste
In 2023, the traffic of short sea shipping between Spain and Italy fell by -5.2% percent.
Madrid
The motorways of the sea have risen to ten compared to seven in 2022
In the first quarter of 2024, the net profit of Yang Ming grew by +173,1 percent.
In the first quarter of 2024, the net profit of Yang Ming grew by +173,1 percent.
Keelung
The board has deliberated the purchase of new containers
Leonardo signs binding agreement for sale of Underwater Armaments & Systems to Fincantieri
Rome
Total transaction value of a maximum of 415 million euros
Uiltransport, well the amendment for workers of agencies for the port work of Gioia Tauro and Taranto
Rome
Provides for the extension of the allowance up to December
To develop its resilience the port of Livorno looks to the southern shore of the Mediterranean
Livorno
Next month an agreement with the Egyptian port of Damietta
Decarbonization of shipping could create up to four million jobs in the energy supply chain
Copenhagen
Study of the Getting to Zero Coalition
In the first three months of 2024 the traffic in goods in the port of Venice decreased by -9.8%
In the first three months of 2024 the traffic in goods in the port of Venice decreased by -9.8%
Venice
Growth of liquid bulk and rotatable bulk. Decline of solid bulk and containers
ISS-Tositti and intergroup have established the newco ISS-Tositti Agency
Rasmussen (Bimco) : When the ships return to cross Suez shipping containerized shipping will have to reckon with an excess of stir
Copenhagen
Currently the impact of record deliveries of container carriers is absorbed by the additional capacity needed for the route around Africa
U.S. Intermarine enters the segment of the reins
Houston
Established the Intermarine Bulk Carriers that will manage the bulk carriers of the German group Harren
President of the Liguria Region, former president of West Liguria's AdSP, and entrepreneur Spinelli
Genoa
Among those achieved by the measures, the president of Ente Bacini
WWF, sustainable planning for the largest marine areas in the EU is fragmented and incomplete
WWF, sustainable planning for the largest marine areas in the EU is fragmented and incomplete
Brussels
The most discomforting scenario is that of the Mediterranean basin
In the first quarter the performance of combined transport in the EU kicked off
Brussels
Decrease in container traffic, strikes, work on infrastructure and weak economy among causes
Maersk warns that the expansion of the crisis area in the Middle East increases shipping costs
Copenhagen
Reported a 15 -20% reduction in capacity on the route from the Far East to the North Europe / Mediterranean
FS Logistics Pole orders Alstom 70 new locomotives with the option to buy more 30
Go Ligure
Commits from more than 323 million. Taking delivery to go Ligure a locomotive for freight transport
COSCO activates an e-commerce system to provide spare parts and services to the naval sector
Shanghai
Is aimed at domestic and foreign customers
Joint venture of Autamarocchi and Cosulich for logistics on rubber at the service of the steel industry
Genoa
Iran announces release of crew of container ship MSC Aries
Tehran
Foreign Minister confirms that seamen from the seized ship will be allowed to leave the country.
Merlo (Federlogistics) relaunches the alarm over the impact of the bridge over the Strait of Messina on naval traffic
Palermo
In the first three months of this year, maritime traffic in the Bosphorus Strait increased by 9.3%
In the first three months of this year, maritime traffic in the Bosphorus Strait increased by 9.3%
Ankara
Growth of transits of all major typologies of naviglio
In the first three months of 2024, cruise traffic in Global Ports Holding's terminals increased by 30% percent.
London
The consortium led by GPH has been selected as a preferential bidder for the Casablanca cruise terminal
In the first quarter of 2024, Maersk Group revenues fell by -13.0% percent.
In the first quarter of 2024, Maersk Group revenues fell by -13.0% percent.
Copenhagen
7.0% increase in the operating costs of containerized shipping
Norwegian Cruise Line Holdings scores record results for first quarter
Norwegian Cruise Line Holdings scores record results for first quarter
Miami
Also recorded is the highest level of bookings ever
In the first three months of this year, Chinese ports have handled 76.7 million containers (+ 10.0%)
Beijing
The overall traffic of goods with foreign has grown by 9.5%
Of the 80 billion needed investment in EU ports in the next decade, a relevant quota is for the energy transition
Brussels
Indispensable public funding in order to be able to implement planned projects
In the first three months of 2024, China's COSCO Shipowners Group Revenues rose again.
In the first three months of 2024, China's COSCO Shipowners Group Revenues rose again.
Shanghai
In sensitive growth (+ 10.5%) containerized cargoes carried by the fleet with the exception of those on the Asia-Europe route (-9.2%)
In resumption of container traffic in the terminals of Eurogate-Contship Italia in the last quarter of 2023
In resumption of container traffic in the terminals of Eurogate-Contship Italia in the last quarter of 2023
Hamburg
Decline in eventful volumes in Germany. Growth in Italy and activity records in Tanger terminals Med and Limassol
In the first three months of 2024, container traffic handled by COSCO Shipping Ports increased by 9.2%
Hong Kong
Revenue up 1.4%
ECSA, well the EU production target of 40% relatively to clean fuel for shipping
Brussels
Raptis : We will work to ensure that this benchmark translates into immediate actions
Port Marghera, okay to renewal of concession at Terminal Intermodal Venice
Venice
It will expire in 2050. Approved the 2023 budget of the AdSP of the Northern Adriatic
In the first quarter of 2024 container traffic in the port terminals of China's CMPort grew by 9.0%
Hong Kong
Meyer Werft has delivered to Silversea the new luxury cruise ship Silver Ray
Papenburg / Vienna
It has a capacity of 728 passengers
In the first three months of 2024, new orders acquired by Fincantieri fell by -40.7% percent.
Rome
Stable the revenues
Call for tenders for the structural adjustment of a quay of the port of Ancona
Ancona
The amount of the contract is 16.5 million euros
Port operators in La Spezia call for a relaunch of the port
The Spezia
They solicit targeted and effective actions
In the first quarter of this year, the traffic of goods in Montenegrin ports grew by 1.8% percent
Podgorica
The flow to and from Italy has increased by 16.2%
GNV installs a system to ensure the stability of ships
Genoa
NAPA Stability, developed by Finnish NAPA, has been extended to ferries
Decided to drop -24.9% percent of goods in Croatian ports in the first quarter of this year
Decided to drop -24.9% percent of goods in Croatian ports in the first quarter of this year
Zagreb
The containers were equal to 92mila teu (-0.4%)
Vard will build two Commissioning Service Operation Vessel
Trieste
They are intended for a company in Taiwan
The new maritime station of the port of Termoli is running.
Termoles
In 2023 the Molisan climber handled more than 217mila passengers (+ 5%)
New line of CTN that links the ports of La Goulette, Livorno, Salerno and Rades
Genoa
Will be inaugurated on May 21
In the first three months of 2024 the revenues of Wan Hai Lines grew by 8.1%
Taipei
Net profit of approximately 143 million US dollars
The growth trend of Taiwanese Evergreen and Yang Ming is continuing.
Taipei / Keelung
In April, it increased by 42.4% percent and 35.3% percent, respectively.
Evergreen orders 10,000 new containers
Taipei
Committed 32.3 million to the Dong Fang International Container (Hong Kong)
Vard will build an Ocean Energy Construction Vessel for Island Offshore
Trieste
It will be delivered in the first quarter of 2027. Option for two more ships
SAILING LIST
Visual Sailing List
Departure ports
Arrival ports by:
- alphabetical order
- country
- geographical areas
Lombardy among the most virtuous regions in food transport
Milan
Over 50% of the controlled temperature vehicles are matriculated in classes 5 and 6
Positive quarterly economic performance by Wallenius Wilhelmsen
Lysaker / Oslo
Ad Emanuele Grimaldi on 5.12% of the capital of the Höegh Autoliners
In the first three months of 2024, container traffic in New York increased by 11.7%
New York
In March, growth was 22.1% percent
Inaugurated the road of connection with the new areas of the port of Piombino
Plunge
The infrastructure cost 10.1 million euros.
First quarter of the year hardship for Finnlines
Helsinki
Accentuated increase in operating costs
In 2023 the turnover of Fercam decreased by -6%
Bolzano
Established a company in Lithuania
ICTSI recorded record quarterly economic performance
Manila
In the first quarter of this year, the traffic of goods in Albanian ports increased by 3.4% percent
Tirana
Passengers decreased by -1.9%
Speeding up the times to make the port of the Spezia and its retroport the first ZFD
The Spezia
They ask for maritime agents, customs officers and freight forwarders
Air and passenger routing service in the ports of Olbia and Gulf Aranci
Cagliari
It will be managed by the Roman Italpol Fiduciary Services
Decision to drop -15.1% percent of goods in the port of Taranto in the first quarter
Taranto
The loads at the landing decreased by -21.0% and those at the embarkation of -8.7%
This year the national forum for rail freight transport Mercintrain will be held in Padua
Padova
It will take place within the scope of Green Logistics Expo
Inaugurated in Safaga, Egypt, a factory for the construction of tugboats
Safaga
Ten naval units will be carried out for Suez Canal Authority
PORTS
Italian Ports:
Ancona Genoa Ravenna
Augusta Gioia Tauro Salerno
Bari La Spezia Savona
Brindisi Leghorn Taranto
Cagliari Naples Trapani
Carrara Palermo Trieste
Civitavecchia Piombino Venice
Italian Interports: list World Ports: map
DATABASE
ShipownersShipbuilding and Shiprepairing Yards
ForwardersShip Suppliers
Shipping AgentsTruckers
MEETINGS
Tomorrow in Livorno a conference on the history of the city port
Livorno
It will be talked about architecture, trade and politics between the XVI and the twentieth century
On April 11, the sixth edition of the "Italian Port Days" will begin.
Rome
Also this year the project has been divided into two sessions : the first in the spring and the second from September 20 to October 20
››› Meetings File
PRESS REVIEW
Chabahar Port: US says sanctions possible after India-Iran port deal
(BBC News)
Iran says MSC Aries vessel seized for 'violating maritime laws'
(Reuters)
››› Press Review File
FORUM of Shipping
and Logistics
Relazione del presidente Mario Mattioli
Roma, 27 ottobre 2023
››› File
New Italy-Libya-Egypt service of Tarros and Messina
The Spezia / Genoa
It will be inaugurated in mid-June and made with two ships
Tomorrow PSA Venice will open the Venetian terminal to the port community and the city
Venice
Hannibal plans to activate a rail link between Italy, Hungary and Romania
Melzo
Two weekly rotations will be inaugurated by the end of 2024.
Approved the 2023 consuntive budget of the Central Tirreno's AdSP
Naples
Annunziata : the coming years, fundamentals to finalise the European investment of the PNRR
Sensitive increase in the production and sale of CIMC dry boxes
Hong Kong
Chinese firm responds to growth in demand
Approved the consuntive budget 2023 of the AdSP of the South Tyrrhenic and Ionian
Joy Tauro
May 6 meeting at MIT on the future of the Gioia Tauro Port Agency
The 2023 budget of the East Ligure Sea AdSP shows a primary surplus of six million
The Spezia
In the year new investments of around 17 million euros
Cargotec's quarterly net profit to 81.2 million (+ 11.8%)
Helsinki
In the first three months of 2024, revenues fell by -1.7% percent.
The negative trend of the economic performance of the ONE continues, less marked.
The negative trend of the economic performance of the ONE continues, less marked.
Singapore
In the first three months of 2024 the goods in containers carried by the fleet increased by 15.6%
The Genovese Messina has taken delivery of the largest ship in its fleet
Genoa
The "Jolly Verde" is a 6,300-teu container ship
The inclusion of the Civitavecchia port in the Core network of the TEN-T network is final.
Cyvitavecchia
On Wednesday the OK of the European Parliament
In 2023 the goods transported by Rail Cargo Group decreased by -11%
Vienna
Revenue in decline of -1.8%
Sustained quarterly growth of new orders acquired by Wärtsilä
Helsinki
In the first three months of this year, the group's revenues fell by -9.8% percent.
DIS orders two more new tankers LR1
Luxamburgo
New commits at the Jiangsu New Yangzi Shipbuilding Co.
An MSC container ship targeted with missiles and drones in the Gulf of Aden
San'a ' /Portsmouth
No damage to the ship and crew
Approved the consuntive budget 2023 of the Central Adriatic AdSP
Ancona
In the first quarter of 2024 the orders of port means produced by Konecranes fell by -51.6%
Hyvinkää
Grimaldi has taken delivery of the multipurpose ro-ro Great Abidjan
Naples
It is the fourth of six class ships "G5"
Baltimore attributes to owner and operator of the ship Dali the blame for the collapse of the Key Bridge
Baltimore
They would have been established dysfunction to the power supply on board that would cause a blackout
Grimaldi and IMAT have renewed the five-year agreement for the training of crews
Castel Volturno
Focus on new technologies installed on board ships
The quarterly economic performance of DSV is still declining
Hedehusene
In the first quarter of this year, the value of net profit decreased by -27.2%
Approved the consuntive budget 2023 of the AdSP of the Sardinia Sea
Cagliari
An administration surplus of 530 million euros, of which more than 475 tied for works in progress
US imports of dangerous goods have been penalized during the pandemic.
Washington
Survey by the Government Accountability Office
In 2023 CEPIM-Parma's Interport recorded a growth of 6.8% of the value of production
Bianconese of Fontevivo
Net profit di788mila euro (+ 223.2%)
In the first quarter of 2024, UPS Group revenues fell by -5.3%
Atlanta
Net profit down -41.3%
Grendi has perfected the purchase of the ship Wedellsborg
Milan
It will be renamed with the name of "Grenching Futura"
Grimaldi consolidates its presence in China with new headquarters in Shanghai
Naples / Shanghai
Inaugurates the offices of the Grimaldi Shipping Agency Shanghai
Approved the 2023 consuntive budget of the Western Ligure Sea AdSP
Genoa
The new endowment of the institution's organic plant provides for 50 hires, including three managerial positions
First plant for the distribution of LNG and GNC to vehicles in the port of La Spezia
The Spezia
It has been installed in Stagnoni locations
Agreement between MSC, MSC Foundation and Mercy Ships for the construction of a new hospital ship
Geneva / Lindale
Tomorrow in Livorno a conference on the history of the city port
Livorno
It will be talked about architecture, trade and politics between the XVI and the twentieth century
Agreement Assshipowners-ITS Academy G. Caboto for training in the maritime, port and logistics sectors
Rome
- Via Raffaele Paolucci 17r/19r - 16129 Genoa - ITALY
phone: +39.010.2462122, fax: +39.010.2516768, e-mail
VAT number: 03532950106
Press Reg.: nr 33/96 Genoa Court
Editor in chief: Bruno Bellio
No part may be reproduced without the express permission of the publisher
Search on inforMARE Presentation
Feed RSS Advertising spaces

inforMARE in Pdf
Mobile