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24 April 2024 - Year XXVIII
Independent journal on economy and transport policy
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FORUM of Shipping
and Logistics
FEMAR CONFERENCE
Future Educational Challenges for Maritime Information Society
Il ruolo della formazione e delle tecnologie dell'informazione
per lo sviluppo dell'economia marittima
    COMMISSIONE EUROPEA
REGIONE LIGURIA
MARIS
In collaborazione con
AMRIE e con il Forum MARIS di Genova


OSSERVAZIONI CONCLUSIVE



CLAUDIO CARON

Sottosegretario Ministero del Lavoro - Governo Italiano

Vorrei concludere questo convegno facendo un bilancio positivo dell'evento; dagli interventi dei relatori è infatti scaturito un quadro di riferimento molto particolareggiato.

Mi pare soprattutto che l'impostazione strategica che propone Genova quale laboratorio formativo e nucleo propulsore di un innovato modello formativo, in particolare in relazione alle attività dell'economia del mare come risulta nei passaggi degli interventi introduttivi, sia stato un po' il cuore di tutti gli interventi; tecnicamente si è strutturata questa possibilità di regolare un'attività generale dei processi formativi in città e in Liguria ottenendo già un primo dato molto positivo.

E' soprattutto degno di nota il modo con cui sono stati proposti modelli, riferimenti, proposizioni generali; a questo proposito mi hanno soprattutto colpito alcuni passaggi fra cui uno iniziale di Trentin molto particolare che mi sento, da una parte, di condividere e, dall'altra, di usare come spunto per sollevare alcune questioni.

Sono d'accordo a questo proposito con il fatto che la formazione oggi richiede un volume di investimenti enorme proprio perché deve essere capace di accompagnare le scelte di sviluppo e costituirne componente essenziale.

Sollevo nel contempo qualche dubbio sul fatto che si motivi con l'investimento un ragionamento sulla formazione legato agli elementi di cui si parla molto che vanno genericamente sotto il nome di "flessibilità".

Su questi elementi mi sento si spendere alcuni momenti di riflessione: credo che l'evoluzione economica complessiva, in generale, e tecnologica ed informatica, in particolare, portino a non pensare più al lavoro come un'unica soluzione che riguardi tutta la vita, devo dire che nel contempo non confondo questa indicazione concreta dell'economia con l'aspirazione delle persone, della gioventù che continua invece ad essere un'altra.

L'80% dei giovani cui viene posto il problema di quale lavoro intendono fare rispondono che vogliono un lavoro tranquillo, sicuro e garantito.

Da qui l'idea che in qualche modo i nostri processi di formazione devono essere capaci davvero di fare quello che diceva Trentin nella sua relazione, cioè accompagnare le scelte di sviluppo con la possibilità contemporaneamente di mantenere un livello di vita accettabile.

Io credo che qui si misura il carattere distintivo di un'esperienza che abbia i connotati della modernità e della difesa complessiva delle condizione di welf; ed è su questo che la formazione deve sempre di più concentrare una propria funzione complessiva e generale.

Da questo punto di vista io posso dire che ormai la formazione è una delle tre voci che compone il bilancio del Ministero del Lavoro insieme a quella della previdenza e agli interventi a sostegno del reddito e all'ampliamento dell'occupazione.

Approvo con molto piacere questo livello di iniziativa perché, al contrario, mi sembra molto difficile e inauttuabile un'insieme di processi di formazione che vengono regolati sul territorio nazionale in base a schemi del tutto aleatori, frutto di scelte improvvisate e non legate a progetti organici, qualche volta anche al di sotto della professionalità necessaria per essere realizzati.

Questo è un grande problema riguardante la formazione sul piano nazionale, come adeguare cioè una strumentazione ai fini che qui venivano descritti con tanta efficacia.

Trentin accennava a questo tema, io l'ho ripreso cercando di ragionarci su e arrivando alla conclusione che noi abbiamo bisogno che decolli, sui progetti di formazione che vengono attuati sul piano nazionale, un'idea generale che li regoli e che li guidi.

Io ho tentato di dare alcuni riferimenti, alcuni margini definiti a quest'idea; credo che la capacità di rendere la scelta della formazione una componente essenziale dei meccanismi di sviluppo, rendendo umanamente perseguibili questi obiettivi in modo degno dalle persone, sia uno degli elementi più importanti per lo sviluppo, e non credo che la soluzione del problema sia "attivizzare" in questa funzione una parte della popolazione anziana.

Sottolineo come ci sia anche questo problema, per cui si vedono elementi di professionalità acquisita e sviluppata nel tempo che in qualche modo consentono con maggiore facilità un approccio anche a nuovi schemi di lavoro, e a nuovi elementi organizzativi, ed è invece mia opinione come si incontri molta più difficoltà invece a riconvertire ed adeguare complessivamente una generazione di trenta-cinquantenni che hanno alle spalle un processo formativo molte volte inesistente, inadeguato e una formazione autonoma, professionale, che li mette oggi in condizione di essere considerati, già a quarant'anni, eccedenti le possibilità di attivazione per l'impresa.

La seconda grande questione sulla quale voglio svolgere una breve osservazione è quella che riguarda i temi della sicurezza. Io credo che anche operare una svolta nella formazione in relazione ai temi della sicurezza sul lavoro sia ormai elemento fondamentale.

Noi scontiamo, nel campo dell'infortunistica e della mortalità, una delle differenze con l'Europa più pesanti, e di dimensioni non più sostenibili quando si parla di lavoro. E' un gap, questo, che ritengo vada colmato con grande forza e strumenti innovativi tramite processi di formazione che devono toccare tutti gli ambiti della preparazione delle persone; nel dire tutti intendo dalla scuola dell'obbligo, all'obbligo formativo, alla formazione continua, alla formazione nelle attività interinali, alla formazione del campo dell'apprendistato, recuperando immediatamente un terreno di iniziativa che ci consenta di superare in breve un divario che sta diventando pesantissimo nel rapporto con gli standard proposti in Europa dal punto di vista della sicurezza sul lavoro.

E' per far questo che abbiamo fissato un appuntamento che segna una sorta di continuità, almeno per una parte delle questioni in agenda, anche con questa approfondita discussione, dando appuntamento sempre a Genova in questo laboratorio il 3/4 e 5 dicembre 1999, ad una Conferenza Nazionale sui problemi della sicurezza negli ambienti di lavoro, con la partecipazione di esperti dei paesi europei, della massima autorità del Governo nazionale, la Presidenza del Consiglio dei Ministri, il Ministro Bindi per la Sanità, Salvi per il Lavoro, ecc., e una presenza diffusissima di organizzazioni sociali con le quali abbiamo stabilito la possibilità di esaminare un possibile accordo che fissi al 2000 una serie di impegni precisi, dal punto di vista della decisione di compiere un salto di qualità in tema di sicurezza sul lavoro, organizzati per grandi questioni a partire proprio da quella della formazione che viene proposta come elemento fondamentale.

In questo campo l'esperienza di Genova, l'accordo di Genova sulla pre-formazione e l'ingresso nel lavoro, noi lo proporremo come possibile accordo nazionale che riguardi i settori più esposti dal punto di vista della sicurezza sul lavoro. Proprio da questa esperienza abbiamo mutuato i primi ragionamenti sulla possibilità di avere nella formazione il passaggio fondamentale di un possibile accordo che regoli i rapporti fra le parti sociali conferendo a questi passaggi la dimensione e la vita che sono proprie di un tessuto nazionale su cui vogliamo riprodurre una serie di orientamenti e di possibilità che ormai a Genova trovano piena applicazione e condivisione, non solo in teoria come si evince dalla molteplicità degli interventi che ci sono stati questa mattina, ma anche sulla pratica con un radicamento vero e proprio negli accordi che formulano le forze sociali, in particolare nelle attività portuali e marittima, che più in generale diventano patrimonio di un complessivo salto di qualità necessario.

E rimarco come vi sia ancora un'altra serie di elementi che si intrecciano con le questioni della sicurezza, vale a dire la possibilità di avere normative premiali molto forti, di avere una regolazione, come veniva chiamata in uno degli ultimi interventi, cioè un coordinamento vero delle politiche ispettive finalizzate ad incrementare la capacita di prevenzione e nello stesso tempo la capacità di intervento nelle situazioni concrete.

E' questo il tentativo di estendere sul piano nazionale scelte politiche che trovano in questo laboratorio, così l'abbiamo chiamato nel momento in cui abbiamo aperto con il Ministro Salvi la possibilità di avere a Genova questo appuntamento nazionale, un elemento di forza e di propulsione.

Avviandomi a concludere, ringrazio per l'estrema precisione, capacità e forza dei dati che sono stati esposti nonché degli orientamenti e delle linee di indirizzo e condivido la progettualità che è stata indicata nei primissimi interventi della mattina che ho sentito per intero e con molta attenzione.

Sono altresì debitore della richiesta di presentazione alla Presidente del Consiglio dei Ministri del Governo Italiano dell'ipotesi di articolazione su base regionale del "Forum per la Società dell'informazione" istituito dalla stessa Presidenza del Consiglio, con la creazione di una sede decentrata in Liguria. Cercherò di presentare questa proposta nel più breve tempo possibile; la presenza di Massimo D'Alema a Genova sarà occasione per riprendere e precisare questi contenuti.

Penso di poter con molta umiltà e tranquillità prendere atto che il lavoro compiuto ci mette in condizione di pensare anche a uno sviluppo di una iniziativa forte e di livello nazionale come quella che proponiamo per il 3/4 e 5 con il consenso delle parti che hanno voluto con molta attenzione tornare a sottolineare in questo convegno i temi dello sviluppo economico e assieme i temi della formazione e della sicurezza, a nostro avviso elementi fondamentali per la definizione di un nuovo livello di welfare che è però condizione per questa parte di Europa per poter pensare correttamente a un ipotesi di sviluppo futuro credibile e sostenibile.



With my speech I conclude this Conference assuming that the final result is highly positive, in particular considering the reference framework that the speakers have outlined.

Within this framework and concerning all the activities linked to the maritime economy, Genova has emerged as a formative lab for an innovative training model, this town has the chance to became as an headquarters to coordinate the training projects put into act here and in the whole Regione Liguria.

Discussing about the needing for a guideline, considering the complexity of the projects, we cannot denied also the huge investments that training processes require, as they should be able to accompany the developing projects becoming the essential part of them; on a national scale we need that a unique plan is established, to guide the training projects on meeting the requirements of the society: on the one side the young people which are requesting (for the 80%) a guaranteed work, and on the other side the workers with more than 35 years which are needing retraining courses.

Let us now turn the discussion speaking about the other important theme of this Conference: the problem of safety for people working in the Italian harbours. Referring to this, our gap with the other European ports, in particular concerning now the strictly European standards, is more and more growing; to fill this gap must became a priority through formative processes, beginning from the basic education.

In this field the experience of Genova, the agreement reached to implement training courses as a pre-requisite to work inside a port, could be proposed as an unquestionable part for all the future agreements between the social parts, in particular relating to the maritime and harbour productive activities.

All things considered the themes of training and safety, core parts of this Conference, are the priority elements for the definitions of a new level of welfare, conditions in this part of Europe to assume a believable and sustainable future.




Programma conferenza

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FROM THE HOME PAGE
The MSC Group presents an offer to buy the Gram Car Carriers, the world's third largest carrier in the PCTC segment
The MSC Group presents an offer to buy the Gram Car Carriers, the world's third largest carrier in the PCTC segment
Oslo
The proposal, worth about 653 million euros, was accepted by the Board of the Norwegian company and its main shareholders.
At the construction site Fincantieri in Marghera the varo of the Norwegian cruise ship Norwegian Aqua
At the construction site Fincantieri in Marghera the launch of the cruise ship Norwegian Aqua
Trieste / Miami
It is 322 meters long and has a gross tonnage of 156,300 tons
Paolo Guidi has been named general manager of CMA CGM Italy
Paolo Guidi has been named general manager of CMA CGM Italy
Marseille
The first May will take over in Romain Vigneaux
HHLA will acquire 51% of the capital of Austrian intermodal transport company Roland Spedition
HHLA will acquire 51% of the capital of Austrian intermodal transport company Roland Spedition
Hamburg
Its network connects ports in Hamburg, Antwerp, Bremerhaven, Koper, Rotterdam and Trieste.
Kuehne + Nagel's downward trend in economic performance continues.
Kuehne + Nagel's downward trend in economic performance continues.
Schindellegi
In growth the handling of volumes of sea and air shipments
ESPO points out issues to be addressed in order to enable European ports to face the next challenges
Brussels
Memorandum in view of the European elections in June
The Port of Barcelona has established new historical records of monthly and quarterly container traffic
The Port of Barcelona has established new historical records of monthly and quarterly container traffic
Barcelona
As of March 2024, 348mila teu (+ 34.3%) were handled, of which 154mila in transshipment (+ 63.9%) and 194mila in import-export (+ 17.4%)
Fincantieri has delivered the new cruise ship Queen Anne to Cunard
Monfalcone
Concordate with Princess Cruises the postponement of the delivery of the Star Princess
Le Aziende informano
Protocollo d'intesa tra l'Autorità di Sistema Portuale del Mare di Sicilia Occidentale e l'Escola Europea di Intermodal Transport
International shipping associations call for help at U.N. to protect shipping
London
Solicited a greater military presence, missions and patrols. The world-they write in a letter to Guterres-would be outraged if four airliners were seized.
In February, shipping traffic in the Suez Canal declined by -42.8% percent.
In February, shipping traffic in the Suez Canal declined by -42.8% percent.
The Cairo
Net tonnage of the naviglio down -59.8% percent. Drastic reduction of -53% of the value of transit fees
The World Shipping Council points to the EU the way to support the economy and trade
In Norway, the construction of the world's two largest hydrogen-powered ferries
In Norway, the construction of the world's two largest hydrogen-powered ferries
Brønnøysund / Gursken
Order of Torghatten company at the shipyard Myklebust
The freight traffic in the port of Rotterdam in the first quarter was down by -1.4% percent.  Increase of containers
The freight traffic in the port of Rotterdam in the first quarter was down by -1.4% percent. Increase of containers
Rotterdam
Strong increase (+ 29.0%) of feeder ships departing from the Dutch stopover to the Mediterranean ports
In the first three months of 2024, freight traffic in Russian ports fell by -3.3% percent.
St. Petersburg
Drastic reduction of passenger traffic in the Crimean port scans
In the first three months of 2024, freight traffic in Russian ports fell by -3.3% percent.
Tytgat (SEA Europe) : A European maritime industrial strategy is urgently needed
Brussels
Round table with representatives of the institutions of the European Union
Joe Kramek will be the next president and CEO of the World Shipping Council
Joe Kramek will be the next president and CEO of the World Shipping Council
Washington / Brussels/London / Singapore
He will retire at the end of July in Butler when the latter is retiring.
In the first quarter of this year the traffic of goods in the port of Antwerp-Zeebrugge grew by 2.4%
In the first quarter of this year the traffic of goods in the port of Antwerp-Zeebrugge grew by 2.4%
Anverse
On the increase the containers. Decrease in other loads. Belgian, Dutch and German ports urge European governments to ensure that industries remain in Europe
Partnership of HD Hyundai Heavy Industries and Anduril Industries in the Field of Maritime Defense
Orange County / Seoul
Envisage the design, development and production of new types of autonomous naval systems
d' Friend International Shipping orders two new tankers LR1
Luxembourg
Commits to China's shipyard Jiangsu New Yangzi Shipbuilding Co.
Global Infrastructure Partners waives to acquire 49% percent of Malaysian MMC Port Holdings
New York
CMA CGM Air Cargo announces its first transpacific line
Marseille
Three aircraft will be taken over between summer and early next year.
In 2023 new annual historical record of maritime traffic in the Stories of Malacca and Singapore
In 2023 new annual historical record of maritime traffic in the Stories of Malacca and Singapore
Port Klang
The previous maximum peak had been reached in 2018
HMM announces the nearly doubling of fleet capacity by 2030
Seoul
Expected 63% increments of the volumes transportable from container carriers and 95% in the bulk carrier sector
In the first quarter of 2024, the Port of Singapore handled ten million containers (+ 10.7%)
In the first quarter of 2024, the Port of Singapore handled ten million containers (+ 10.7%)
Singapore
The overall traffic in goods increased by 7.6%
Iran has given way to the attack on Israel with the seizure of the container ship. MSC Aries
London / Manila
Le Aziende informano
ABB fornirà la sua soluzione per il Cold - Ironing nel Porto Internazionale di Portsmouth
The construction of the new Venetian container terminal in Porto Marghera is being carried out.
The construction of the new Venetian container terminal in Porto Marghera is being carried out.
Venice
It will be able to accommodate Panamax vessels and will have an annual traffic capacity of one million teu
The French Senate has approved a bill to limit the right to strike in transport
The French Senate has approved a bill to limit the right to strike in transport
Last year container traffic in Malta decreased by -11.4%
Last year container traffic in Malta decreased by -11.4%
The Valletta
Crucierists in growth of 59.1%
Approved by the Transport Commission of the Spanish Congress a proposal to improve the competitiveness of the REC Ship Register
Madrid
Applause from ANAVE. The number of national flag merchant ships has fallen to the all-time low
Pirate attacks on ships have been growing.
Pirate attacks on ships have been growing.
London
Recrudescence of Somali piracy
Assshipowners, well the decree that delegates security checks to recognized bodies
Rome
Messina : a concrete step forward in the optics of an ever greater competitiveness of the Italian flag
Maritime traffic in the Panama Canal is expected to gradually normalize from here to 2025
Balboa
The start of the rainy season, expected at the end of the month, is expected to lift the number of ships transits from 27 to 36.
Baltimore attributes to owner and operator of the ship Dali the blame for the collapse of the Key Bridge
Baltimore
They would have been established dysfunction to the power supply on board that would cause a blackout
The quarterly economic performance of DSV is still declining
Hedehusene
In the first quarter of this year, the value of net profit decreased by -27.2%
US imports of dangerous goods have been penalized during the pandemic.
Washington
Survey by the Government Accountability Office
In 2023 CEPIM-Parma's Interport recorded a growth of 6.8% of the value of production
Bianconese of Fontevivo
Net profit di788mila euro (+ 223.2%)
In the first quarter of 2024, UPS Group revenues fell by -5.3%
Atlanta
Net profit down -41.3%
Grendi has perfected the purchase of the ship Wedellsborg
Milan
It will be renamed with the name of "Grenching Futura"
Grimaldi consolidates its presence in China with new headquarters in Shanghai
Naples / Shanghai
Inaugurates the offices of the Grimaldi Shipping Agency Shanghai
Approved the 2023 consuntive budget of the Western Ligure Sea AdSP
Genoa
The new endowment of the institution's organic plant provides for 50 hires, including three managerial positions
First plant for the distribution of LNG and GNC to vehicles in the port of La Spezia
The Spezia
It has been installed in Stagnoni locations
Agreement between MSC, MSC Foundation and Mercy Ships for the construction of a new hospital ship
Geneva / Lindale
Tomorrow in Livorno a conference on the history of the city port
Livorno
It will be talked about architecture, trade and politics between the XVI and the twentieth century
Agreement Assshipowners-ITS Academy G. Caboto for training in the maritime, port and logistics sectors
Rome
SAILING LIST
Visual Sailing List
Departure ports
Arrival ports by:
- alphabetical order
- country
- geographical areas
In the first quarter of 2024, the port of Algeciras handled 1.2 million containers (+ 8.1%)
Algeciras
The traffic in overall goods increased by 3.3%
In the first three months of this year in Valencia, container port traffic grew by 12.1% percent.
Valencia
In March, the increase was 15.7% percent.
The Spezia and Carrara try to break down the bell towers and solicit cooperation at the ports of Genoa and Savona
The Spezia
Switzerland and Switzerland cut trade between Italy and Switzerland.
Bern
In the first three months of the 2024 decline in Swiss exports. Stable imports
Port of Naples, striking of the fast ferry Island of Procida against a quay
Naples
About thirty minor injuries among passengers
Summoned for April 23 a meeting at MIT on former TCT port workers
Taranto
The unions had requested clarification on the future of the 330 members of the Taranto Port Workers Agency.
The outer Levant dock of the Arbatax port has returned fully operational
Cagliari
In August 2020 he had been shouted by the ferry "Bithia"
The Port of Los Angeles closed the first quarter with a 29.6% percent growth in container traffic
Los Angeles
Expected a continuation of the positive trend
Stable the value of ABB's revenues in the first quarter
Zurich
The new orders are down -5.0% percent. At the end of July Rosengren will leave the CEO position in Wierod
The crisis of the Cooperative Sole Workers of Porto Flavio Gioia officialized at institutions and trade unions
Salerno
USB Mare and Porti, what's going on in the port of Salerno is the result of pressure from shipowners
Euronav sells its own ship management company to Anglo-Eastern
Antwerp / Hong Kong
Manages the fleet of tanker ships of the Antwerp company
Genoa Shipbuilding Industries has acquired a submersible barge of the cargo capacity of 14,000 tonnes
Genoa
It can also be employed as a floating basin for the varo of artifacts up to 9,800 tons
Venice Cold Stores & Logistics obtains the qualification of tax warehouse for wines and sparkling
Venice
Extension of the services offered to companies in the wine sector
Gasparate urges to exempt property of interports from payment of the Imu
Nola
President of the Union Interports Reunited warned that with the PNRR construction sites the railway intermodality is at risk
Hapag-Lloyd plans future investments to expand business in the terminal and intermode sectors
Hamburg
Among the markets, the company focuses attention on Africa, India, Southeast Asia and the Pacific
Set up a consortium to decarbonize transport on the northern Pacific route
Vancouver
It is formed by nine companies and entities and is open to other partners
In the first quarter of this year, container traffic in the port of Long Beach increased by 16.4%
Long Beach
In March, the increase was 8.3% percent.
Delivery of the work of consolidation of the foranea dam of the port of Catania
Catania
Procurement of the value of 75 million euros
PORTS
Italian Ports:
Ancona Genoa Ravenna
Augusta Gioia Tauro Salerno
Bari La Spezia Savona
Brindisi Leghorn Taranto
Cagliari Naples Trapani
Carrara Palermo Trieste
Civitavecchia Piombino Venice
Italian Interports: list World Ports: map
DATABASE
ShipownersShipbuilding and Shiprepairing Yards
ForwardersShip Suppliers
Shipping AgentsTruckers
MEETINGS
Tomorrow in Livorno a conference on the history of the city port
Livorno
It will be talked about architecture, trade and politics between the XVI and the twentieth century
On April 11, the sixth edition of the "Italian Port Days" will begin.
Rome
Also this year the project has been divided into two sessions : the first in the spring and the second from September 20 to October 20
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PRESS REVIEW
Iran says MSC Aries vessel seized for 'violating maritime laws'
(Reuters)
Le transport maritime national navigue à vue
(Aujourd'hui Le Maroc)
››› Press Review File
FORUM of Shipping
and Logistics
Relazione del presidente Mario Mattioli
Roma, 27 ottobre 2023
››› File
Plan to improve in Genoa and Savona the rail links with cruise terminals and airport
Genoa
It was presented today in the Ligurian capital
From 10 to May 12 at Spezia will be held "DePortibus-The festival of ports that connect the world"
The Spezia
The programme provides for technical events and cultural proposals
Three new STS cranes have arrived in the Kenyan port of Lamu.
Mombasa
They will be able to work on container ships of the capacity of over 18mila teu
One hundred new IVECO trucks powered by HVO in the Smet fleet
Turin
They will be taken over in the course of this year
In the first three months of this year, goods transported by rail between China and Europe increased by 10% percent.
Beijing
Operated 4,541 trains (+ 9%)
In the first quarter of 2024, container traffic in the port of Hong Kong fell by -2.3%
Hong Kong
In March, the decline was -10.6% percent.
The regasification terminal FSRU Toscana left Livorno direct to Genoa
Livorno
In the Ligurian scalp and then in Marseille maintenance interventions will be carried out
Confirmed to Tugchiers Meeting Port of Genoa the granting of trailer services in the port of Genoa
Genoa
Planned investment of 35 million euros to renovate fleet
In the first quarter of 2024, OOIL revenues decreased by -9.0%
Hong Kong
Containers carried by the OOCL fleet increased by 3.4%
Mattioli (Federation of the Sea) relaunches the propulsive role of maritime clusters
Rome
Today, the National Sea Day and the marinara culture are celebrated
In the first quarter of 2024, the revenues of Yang Ming and WHL grew by 18.5% and 8.1%
Keelung / Taipei
In March the increments were equal to 20.3% and 8.6%
In 2023 the freight traffic handled by the State Railways Group fell by -2.0%
Rome
The Logistics Pole posted a net loss of -80 million euros, up 63 million euros.
Port of Genoa, inaugurated new rooms of Stella Maris at Maritime stations
Genoa
They are intended for the welfare and socialization of seafarers in transit in the Superba
Germany's Dachser has acquired the compatriate Brummer Logistik
Kempten
The company specializes in the logistics of perishable products
In the first quarter of 2024, Evergreen's revenues increased by 32.6% percent.
Taipei
In March, the increase was 36.5% percent.
Cooperation pact between the associations of the ports and ferry companies of Greece
The Piraeus
Among the activities, make sure that port benches are adequate for new naval technologies
In 2023 the traffic in goods at ports in Lazio fell by -5.7% percent. Record of cruises
Cyvitavecchia
Passenger of line services growing by 10.0%
RINA will collaborate on the sustainable development of ports and shipping of Indonesia
Genoa
Contract with the World Bank
In Udine the Officine Rotable Maintenance of FVG Rail has been equipped with a lawn back in fossa
Procedure
Interporto Padova's assembly to merge for incorporation of the Zip Consortium
Padova
Capital increase of more than 7.8 million split between Municipality, Province, and Chamber of Commerce
Turkish Arkas orders four container ships from 4,300 teu to Guangzhou Wenchong Shipyard
Izmir
On the way an investment of 240 million
- Via Raffaele Paolucci 17r/19r - 16129 Genoa - ITALY
phone: +39.010.2462122, fax: +39.010.2516768, e-mail
VAT number: 03532950106
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Editor in chief: Bruno Bellio
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