testata inforMARE
Cerca
25 April 2024 - Year XXVIII
Independent journal on economy and transport policy
15:22 GMT+2
LinnkedInTwitterFacebook
FORUM of Shipping
and Logistics

ANPAN

ASSOCIAZIONE NAZIONALE PROVVEDITORI APPALTATORI NAVALI

Assemblea Ordinaria
18-21 maggio 2006
Grand Hotel Bristol di Rapallo

Relazione del Presidente
Valentina Schiavi


Signore, Signori, illustri Ospiti, cari Associati,

vi do il benvenuto a Rapallo dove ho il piacere di dar inizio al Congresso annuale della nostra Associazione.

Questo nostro incontro ha purtroppo una nota di tristezza dovuta alla scomparsa del socio Salvatore Ciuoffo, uno dei pilastri della nostra associazione, Presidente Onorario dell'ANPAN e dell'ISSA, colui che molti definivano "l'uomo ISSA". Un uomo d'altri tempi, che personalmente non ho avuto modo di conoscere bene, ma di cui ho sempre sentito parlare per la sua poliedrica ed incisiva personalità e per l'entusiasmo con il quale svolgeva il suo lavoro. Un uomo a cui la nostra categoria deve molto, anzi moltissimo e che tutti ricorderemo.

Prima di passare agli aspetti specifici che riguardano la nostra categoria vorrei fare un breve excursus sull'economia in generale nell'anno trascorso ma soprattutto, cosa più importante, volgere lo sguardo al futuro.

Il 2005 era stato previsto come "annus orribilis" con prospettive ancora più pesanti per il 2006, ma fortunatamente è stato evitato il peggio poiché l'Europa allargata a 25 Paesi, come è stato scritto, "non è stata risucchiata nel gorgo delle sue crisi multiple".

L'anno trascorso è stato inoltre positivo per gli investimenti finanziari sia azionari, sia obbligazionari. Solo gli investimenti monetari non hanno contrastato l'inflazione.

Nella seconda metà dell'anno l'Esecutivo UE ha osservato che le fonti di crescita sono diventate più equilibrate: mentre l'export è continuato, la domanda interna si è rinforzata sull'onda di un rialzo degli investimenti.

Desta comunque una certa preoccupazione l'aumento del costo del petrolio che si è verificato in questi ultimi tempi, toccando limiti mai raggiunti.

Per il 2006 vari fattori sembrano indicare un temperato ottimismo. Le economie dei mercati europei (con l'Italia un po' più arretrata) hanno mostrato confortanti segnali sul fronte dell'export ma anche della domanda interna.

E' notizia di questi giorni: i primi segnali di ripresa economica ci giungono dai dati ISTAT, nel primo trimestre il PIL è aumentato rispetto a quello precedente dello 0,6% con un incremento annuo dell'1,5%. Il dato italiano sul PIL è in linea con quello europeo, anch'esso dello 0,6%.

I consumi non sono ancora brillanti, ma gli economisti comunitari sostengono che la domanda interna sembri orientarsi al rialzo grazie alla ripresa degli investimenti che registrano il progresso più forte dell'ultimo quinquennio.

Anche dalla produzione industriale arrivano risultati positivi, infatti in marzo l'indice ha segnato un aumento annuo del 4,2%, il più alto dall'agosto scorso.

Ci auguriamo, quindi, che tutti questi segnali ci possano portare a risultati di fine esercizio positivi.

Passo ora ad illustrare brevemente le attività che la nostra Associazione ha posto in essere.

Varie sono state le tematiche affrontate durante l'ultimo anno, alcune delle quali sono state risolte mentre altre sono tuttora in evoluzione.

In merito alla sanità marittima ed ai controlli doganali, molti Associati genovesi hanno segnalato alla nostra Segreteria le perplessità espresse recentemente da alcuni uffici e sezioni doganali della Circoscrizione di Genova in merito alla documentazione igienico sanitaria a cui tutti i prodotti alimentari di provenienza extra UE, oggetto di provviste di bordo, dovevano sottostare.

In particolare, nel caso di nave italiana che si approvvigiona in territorio italiano, l'Autorità doganale citata richiedeva, per l'esportazione/imbarco della merce in oggetto, un certificato sanitario rilasciato dalla Sanità Marittima.

E' stato grazie all'ausilio della nostra delegazione portuale che l'ANPAN è potuta intervenire sia presso il Direttore della Circoscrizione di Genova, sia presso il Direttore della Sanità Marittima della Liguria, al fine di evidenziare le problematiche legate a tali richieste. In effetti, l'esigenza di un nulla osta sanitario avrebbe avuto ripercussioni negative sull'operatività delle nostre aziende ed avrebbe penalizzato economicamente l'attività del provveditore di bordo.

A seguito di tali obiezioni, la Circoscrizione Genovese dell'Agenzia delle Dogane aveva interessato, per la soluzione del problema, l'Ufficio della Sanità Marittima di Genova ed aveva disposto una sospensione fino al 2 Maggio 2006 in attesa di pronuncia.

Con grande soddisfazione della nostra Associazione, il 27 Aprile scorso la Direzione della Circoscrizione Doganale ha stabilito che la rispondenza ai requisiti igienico-sanitari dei prodotti extra UE da imbarcarsi su navi italiane in porti nazionali viene accertata dall'Ufficio della Sanità Marittima nel corso delle sue periodiche verifiche. In tal modo viene evitata una duplicazione di verifiche da parte della Pubblica Amministrazione.

Nell'ambito delle restituzioni all'esportazione del settore caseario, la decisione adottata dal Regolamento CEE n'909/2005, statuendo l'eliminazione delle restituzioni previste per i prodotti in questione, ha avuto un effetto negativo a catena per la nostra categoria in quanto si tratta delle merci maggiormente utilizzate per le forniture di bordo.

Vengono imbarcate provviste su ogni tipo di nave, da quelle mercantili a quelle passeggeri di dimensioni sempre maggiori, sino a quattromila persone compreso l'equipaggio. Da ciò deriva che i prodotti lattiero caseari che vengono imbarcati in Europa rappresentano un ingente quantitativo. L'unico modo per riuscire ad ottenere la fornitura è offrire un prezzo competitivo possibile esclusivamente usufruendo di tali rimborsi.

In aggiunta, vengono stipulati contratti di catering "pluri-annuali" e le quote pro-capite, nella somministrazione dei pasti a bordo, vengono calcolate con margini al centesimo sul costo delle materie prime tenendo in considerazione i rimborsi del settore.

L'ANPAN è intervenuta sia a livello nazionale, sottoponendo un quesito al SAISA, che a livello comunitario, segnalando la situazione italiana all' OCEAN.

Il 28 Luglio 2005 l'OCEAN ha comunicato che la Commissione Europea ha deciso di revocare la decisione in merito ai rimborsi all'esportazione dei prodotti caseari, e le restituzioni oggi vengono nuovamente concesse ai provveditori con l'unica esclusione del latte e della panna.

Riteniamo questo un grosso risultato ottenuto dalla nostra categoria.

Le problematiche operative riscontrate dai nostri soci con la Dogana del Porto di Genova, hanno sensibilizzato la nostra Associazione che si è attivata per organizzare un incontro con il Direttore del Compartimento delle Dogane della Liguria, dott. Alberto Libeccio. Durante l'incontro, abbiamo concordato di preparare un documento riepilogativo con le procedure alternative alla prassi attuale per tutti i punti che presentavano aspetti critici.

Il documento che abbiamo redatto, con l'ausilio del delegato portuale Marco Gallizio è stato quindi presentato al dott. Alberto Libeccio, che lo ha sottoposto all'esame del gruppo di lavoro appositamente istituito. Siamo in attesa di comunicazioni in merito.

La nostra Associazione si è inoltre interessata delle problematiche legate alla figura dei Cuochi di Bordo, e per questo dobbiamo ringraziare Beppe Cavalleroni che, non solo ha iniziato l'approfondimento di tale tematica, ma in questi anni ha sempre seguito da vicino il problema.

La prima istanza presentata da Beppe Cavalleroni nel novembre 2003 al Ministero delle Infrastrutture e dei Trasporti, evidenziava come da quando gli Armatori Italiani di navi da carico non hanno più imbarcato garzoni di cucina, sia diventato sempre più difficile reperire Cuochi di Bordo muniti di abilitazioni, e i pochi rimasti siano sempre più vicini alla pensione.

L'obbligo di almeno due anni di navigazione con la qualifica di garzone di cucina per essere ammessi all'esame, è diventato praticamente impossibile da assolvere.

Le Aziende Appaltatrici a noi associate, che hanno il proprio referente nella persona del cuoco equipaggio, riscontrano difficoltà a gestire la propria attività.

La nostra associazione aveva pertanto presentato al Ministero delle Infrastrutture e dei Trasporti un'istanza affinché si potesse trovare una soluzione al problema.

Il 14 dicembre 2004, l'Associazione aveva evidenziato alla Capitaneria di Porto di Genova la gravissima carenza di Cuochi di Bordo abilitati alla professione, che rappresenta, come già detto, un grande problema per molte aziende associate e, in generale, per la Marineria Italiana.

Durante il corso del 2005 si sono avuti costanti contatti ed interessamenti con le organizzazioni sindacali di categoria, nonché incontri con la Confitarma, per ottenere una modifica alla normativa e per la creazione di una scuola qualificata alla formazione che facilitasse l'abilitazione dei cuochi di bordo.

La sezione genovese di Confitarma ha chiesto alla nostra Associazione di valutare il numero di cuochi necessari agli appaltatori navali italiani per la realizzazione di un progetto patrocinato da Confitarma stessa che potrebbe godere di un finanziamento pubblico. A seguito di tale richiesta, abbiamo svolto un'indagine presso i nostri soci Appaltatori Navali ed è emersa la necessità di formare centocinquanta cuochi per navi mercantili nel prossimo biennio.

Abbiamo il piacere di avere qui con noi il dott. Claudio Barbieri, responsabile nazionale per la formazione professionale di Confitarma che ci relazionerà in merito.

La scorsa settimana ho avuto l'opportunità di presentare la nostra Associazione al dott. Di Roma, nuovo Direttore dell'Area Centrale Gestione Tributi e Rapporto con gli Utenti.

Dall'incontro è scaturita la possibilità, fondamentale per la nostra Associazione, di partecipare a tutti i tavoli di lavoro. Infatti troppo spesso la nostra categoria non è stata tenuta in considerazione in occasione della stesura di leggi e circolari.

Inoltre, abbiamo sottolineato l'importanza di arrivare ad una interpretazione univoca delle attuali leggi e circolari per tutto il territorio nazionale, evitando così disparità di trattamento tra i diversi porti e garantendo la tutela dell'affidabilità e la certezza del diritto. Abbiamo riscontrato un atteggiamento molto positivo ed aperto da parte dell'Agenzia delle Dogane .

A tal proposito sarà opportuno istituire una Commissione nell'ambito della nostra categoria per tenere i contatti con la Direzione sopra citata.

Come avrete avuto modo di notare da questo breve excursus sull'attività di quest'anno, lo spirito ed il valore della nostra Associazione consiste proprio nella forza che acquisiamo in quanto insieme di aziende espressione di una categoria.

Solo lavorando insieme e cooperando per il raggiungimento di obiettivi comuni, potremo beneficiare dei vantaggi dell'appartenenza ad una Associazione Nazionale.

Dobbiamo operare tutti insieme per migliorare le nostre condizioni di lavoro e per garantire la competitività delle nostre aziende a livello comunitario ed internazionale.

Solo in questo modo potremo porci su un piede di parità con le aziende europee.

E' un obiettivo che ci dobbiamo prefissare al fine di competere in un mercato globale, che, se fino a poco tempo addietro poteva sembrare utopia, oggi sempre più si fa sentire presente in ogni realtà.

A chiusura di questo mio intervento, vorrei chiedere un più assiduo impegno agli associati nell'interesse della categoria e questo in relazione ed alla luce dei risultati che abbiamo ottenuto e di quelli che abbiamo in programma di ottenere.

Vorrei rivolgere, infine, un caloroso ringraziamento ai Consiglieri ed alla Segreteria per l'attività svolta nello scorso esercizio.

Grazie a tutti.

›››File
FROM THE HOME PAGE
Approved the 2023 consuntive budget of the AdSP of the Northern Tirreno Sea
Livorno
Last year the number of port workers in Livorno and Piombino decreased by 46 units by falling to 1,767, of which 1,499 were operating (1,632 in 2022) and 268 administrative (181)
The MSC Group presents an offer to buy the Gram Car Carriers, the world's third largest carrier in the PCTC segment
The MSC Group presents an offer to buy the Gram Car Carriers, the world's third largest carrier in the PCTC segment
Oslo
The proposal, worth about 653 million euros, was accepted by the Board of the Norwegian company and its main shareholders.
At the construction site Fincantieri in Marghera the varo of the Norwegian cruise ship Norwegian Aqua
At the construction site Fincantieri in Marghera the launch of the cruise ship Norwegian Aqua
Trieste / Miami
It is 322 meters long and has a gross tonnage of 156,300 tons
Paolo Guidi has been named general manager of CMA CGM Italy
Paolo Guidi has been named general manager of CMA CGM Italy
Marseille
The first May will take over in Romain Vigneaux
HHLA will acquire 51% of the capital of Austrian intermodal transport company Roland Spedition
HHLA will acquire 51% of the capital of Austrian intermodal transport company Roland Spedition
Hamburg
Its network connects ports in Hamburg, Antwerp, Bremerhaven, Koper, Rotterdam and Trieste.
Kuehne + Nagel's downward trend in economic performance continues.
Kuehne + Nagel's downward trend in economic performance continues.
Schindellegi
In growth the handling of volumes of sea and air shipments
ESPO points out issues to be addressed in order to enable European ports to face the next challenges
Brussels
Memorandum in view of the European elections in June
The Port of Barcelona has established new historical records of monthly and quarterly container traffic
The Port of Barcelona has established new historical records of monthly and quarterly container traffic
Barcelona
As of March 2024, 348mila teu (+ 34.3%) were handled, of which 154mila in transshipment (+ 63.9%) and 194mila in import-export (+ 17.4%)
Fincantieri has delivered the new cruise ship Queen Anne to Cunard
Monfalcone
Concordate with Princess Cruises the postponement of the delivery of the Star Princess
Le Aziende informano
Protocollo d'intesa tra l'Autorità di Sistema Portuale del Mare di Sicilia Occidentale e l'Escola Europea di Intermodal Transport
International shipping associations call for help at U.N. to protect shipping
London
Solicited a greater military presence, missions and patrols. The world-they write in a letter to Guterres-would be outraged if four airliners were seized.
In February, shipping traffic in the Suez Canal declined by -42.8% percent.
In February, shipping traffic in the Suez Canal declined by -42.8% percent.
The Cairo
Net tonnage of the naviglio down -59.8% percent. Drastic reduction of -53% of the value of transit fees
The World Shipping Council points to the EU the way to support the economy and trade
In Norway, the construction of the world's two largest hydrogen-powered ferries
In Norway, the construction of the world's two largest hydrogen-powered ferries
Brønnøysund / Gursken
Order of Torghatten company at the shipyard Myklebust
The freight traffic in the port of Rotterdam in the first quarter was down by -1.4% percent.  Increase of containers
The freight traffic in the port of Rotterdam in the first quarter was down by -1.4% percent. Increase of containers
Rotterdam
Strong increase (+ 29.0%) of feeder ships departing from the Dutch stopover to the Mediterranean ports
In the first three months of 2024, freight traffic in Russian ports fell by -3.3% percent.
St. Petersburg
Drastic reduction of passenger traffic in the Crimean port scans
In the first three months of 2024, freight traffic in Russian ports fell by -3.3% percent.
Tytgat (SEA Europe) : A European maritime industrial strategy is urgently needed
Brussels
Round table with representatives of the institutions of the European Union
Joe Kramek will be the next president and CEO of the World Shipping Council
Joe Kramek will be the next president and CEO of the World Shipping Council
Washington / Brussels/London / Singapore
He will retire at the end of July in Butler when the latter is retiring.
In the first quarter of this year the traffic of goods in the port of Antwerp-Zeebrugge grew by 2.4%
In the first quarter of this year the traffic of goods in the port of Antwerp-Zeebrugge grew by 2.4%
Anverse
On the increase the containers. Decrease in other loads. Belgian, Dutch and German ports urge European governments to ensure that industries remain in Europe
Partnership of HD Hyundai Heavy Industries and Anduril Industries in the Field of Maritime Defense
Orange County / Seoul
Envisage the design, development and production of new types of autonomous naval systems
d' Friend International Shipping orders two new tankers LR1
Luxembourg
Commits to China's shipyard Jiangsu New Yangzi Shipbuilding Co.
Global Infrastructure Partners waives to acquire 49% percent of Malaysian MMC Port Holdings
New York
CMA CGM Air Cargo announces its first transpacific line
Marseille
Three aircraft will be taken over between summer and early next year.
In 2023 new annual historical record of maritime traffic in the Stories of Malacca and Singapore
In 2023 new annual historical record of maritime traffic in the Stories of Malacca and Singapore
Port Klang
The previous maximum peak had been reached in 2018
HMM announces the nearly doubling of fleet capacity by 2030
Seoul
Expected 63% increments of the volumes transportable from container carriers and 95% in the bulk carrier sector
In the first quarter of 2024, the Port of Singapore handled ten million containers (+ 10.7%)
In the first quarter of 2024, the Port of Singapore handled ten million containers (+ 10.7%)
Singapore
The overall traffic in goods increased by 7.6%
Iran has given way to the attack on Israel with the seizure of the container ship. MSC Aries
London / Manila
Le Aziende informano
ABB fornirà la sua soluzione per il Cold - Ironing nel Porto Internazionale di Portsmouth
The construction of the new Venetian container terminal in Porto Marghera is being carried out.
The construction of the new Venetian container terminal in Porto Marghera is being carried out.
Venice
It will be able to accommodate Panamax vessels and will have an annual traffic capacity of one million teu
The French Senate has approved a bill to limit the right to strike in transport
The French Senate has approved a bill to limit the right to strike in transport
Last year container traffic in Malta decreased by -11.4%
Last year container traffic in Malta decreased by -11.4%
The Valletta
Crucierists in growth of 59.1%
Approved by the Transport Commission of the Spanish Congress a proposal to improve the competitiveness of the REC Ship Register
Madrid
Applause from ANAVE. The number of national flag merchant ships has fallen to the all-time low
Pirate attacks on ships have been growing.
Pirate attacks on ships have been growing.
London
Recrudescence of Somali piracy
Assshipowners, well the decree that delegates security checks to recognized bodies
Rome
Messina : a concrete step forward in the optics of an ever greater competitiveness of the Italian flag
Grimaldi has taken delivery of the multipurpose ro-ro Great Abidjan
Naples
It is the fourth of six class ships "G5"
Baltimore attributes to owner and operator of the ship Dali the blame for the collapse of the Key Bridge
Baltimore
They would have been established dysfunction to the power supply on board that would cause a blackout
Grimaldi and IMAT have renewed the five-year agreement for the training of crews
Castel Volturno
Focus on new technologies installed on board ships
The quarterly economic performance of DSV is still declining
Hedehusene
In the first quarter of this year, the value of net profit decreased by -27.2%
Approved the consuntive budget 2023 of the AdSP of the Sardinia Sea
Cagliari
An administration surplus of 530 million euros, of which more than 475 tied for works in progress
US imports of dangerous goods have been penalized during the pandemic.
Washington
Survey by the Government Accountability Office
In 2023 CEPIM-Parma's Interport recorded a growth of 6.8% of the value of production
Bianconese of Fontevivo
Net profit di788mila euro (+ 223.2%)
In the first quarter of 2024, UPS Group revenues fell by -5.3%
Atlanta
Net profit down -41.3%
Grendi has perfected the purchase of the ship Wedellsborg
Milan
It will be renamed with the name of "Grenching Futura"
Grimaldi consolidates its presence in China with new headquarters in Shanghai
Naples / Shanghai
Inaugurates the offices of the Grimaldi Shipping Agency Shanghai
Approved the 2023 consuntive budget of the Western Ligure Sea AdSP
Genoa
The new endowment of the institution's organic plant provides for 50 hires, including three managerial positions
First plant for the distribution of LNG and GNC to vehicles in the port of La Spezia
The Spezia
It has been installed in Stagnoni locations
Agreement between MSC, MSC Foundation and Mercy Ships for the construction of a new hospital ship
Geneva / Lindale
Tomorrow in Livorno a conference on the history of the city port
Livorno
It will be talked about architecture, trade and politics between the XVI and the twentieth century
Agreement Assshipowners-ITS Academy G. Caboto for training in the maritime, port and logistics sectors
Rome
SAILING LIST
Visual Sailing List
Departure ports
Arrival ports by:
- alphabetical order
- country
- geographical areas
In the first quarter of 2024, the port of Algeciras handled 1.2 million containers (+ 8.1%)
Algeciras
The traffic in overall goods increased by 3.3%
In the first three months of this year in Valencia, container port traffic grew by 12.1% percent.
Valencia
In March, the increase was 15.7% percent.
The Spezia and Carrara try to break down the bell towers and solicit cooperation at the ports of Genoa and Savona
The Spezia
Switzerland and Switzerland cut trade between Italy and Switzerland.
Bern
In the first three months of the 2024 decline in Swiss exports. Stable imports
Port of Naples, striking of the fast ferry Island of Procida against a quay
Naples
About thirty minor injuries among passengers
Summoned for April 23 a meeting at MIT on former TCT port workers
Taranto
The unions had requested clarification on the future of the 330 members of the Taranto Port Workers Agency.
The outer Levant dock of the Arbatax port has returned fully operational
Cagliari
In August 2020 he had been shouted by the ferry "Bithia"
The Port of Los Angeles closed the first quarter with a 29.6% percent growth in container traffic
Los Angeles
Expected a continuation of the positive trend
Stable the value of ABB's revenues in the first quarter
Zurich
The new orders are down -5.0% percent. At the end of July Rosengren will leave the CEO position in Wierod
The crisis of the Cooperative Sole Workers of Porto Flavio Gioia officialized at institutions and trade unions
Salerno
USB Mare and Porti, what's going on in the port of Salerno is the result of pressure from shipowners
Euronav sells its own ship management company to Anglo-Eastern
Antwerp / Hong Kong
Manages the fleet of tanker ships of the Antwerp company
Genoa Shipbuilding Industries has acquired a submersible barge of the cargo capacity of 14,000 tonnes
Genoa
It can also be employed as a floating basin for the varo of artifacts up to 9,800 tons
Venice Cold Stores & Logistics obtains the qualification of tax warehouse for wines and sparkling
Venice
Extension of the services offered to companies in the wine sector
Gasparate urges to exempt property of interports from payment of the Imu
Nola
President of the Union Interports Reunited warned that with the PNRR construction sites the railway intermodality is at risk
Hapag-Lloyd plans future investments to expand business in the terminal and intermode sectors
Hamburg
Among the markets, the company focuses attention on Africa, India, Southeast Asia and the Pacific
Set up a consortium to decarbonize transport on the northern Pacific route
Vancouver
It is formed by nine companies and entities and is open to other partners
In the first quarter of this year, container traffic in the port of Long Beach increased by 16.4%
Long Beach
In March, the increase was 8.3% percent.
Delivery of the work of consolidation of the foranea dam of the port of Catania
Catania
Procurement of the value of 75 million euros
PORTS
Italian Ports:
Ancona Genoa Ravenna
Augusta Gioia Tauro Salerno
Bari La Spezia Savona
Brindisi Leghorn Taranto
Cagliari Naples Trapani
Carrara Palermo Trieste
Civitavecchia Piombino Venice
Italian Interports: list World Ports: map
DATABASE
ShipownersShipbuilding and Shiprepairing Yards
ForwardersShip Suppliers
Shipping AgentsTruckers
MEETINGS
Tomorrow in Livorno a conference on the history of the city port
Livorno
It will be talked about architecture, trade and politics between the XVI and the twentieth century
On April 11, the sixth edition of the "Italian Port Days" will begin.
Rome
Also this year the project has been divided into two sessions : the first in the spring and the second from September 20 to October 20
››› Meetings File
PRESS REVIEW
Iran says MSC Aries vessel seized for 'violating maritime laws'
(Reuters)
Le transport maritime national navigue à vue
(Aujourd'hui Le Maroc)
››› Press Review File
FORUM of Shipping
and Logistics
Relazione del presidente Mario Mattioli
Roma, 27 ottobre 2023
››› File
Plan to improve in Genoa and Savona the rail links with cruise terminals and airport
Genoa
It was presented today in the Ligurian capital
From 10 to May 12 at Spezia will be held "DePortibus-The festival of ports that connect the world"
The Spezia
The programme provides for technical events and cultural proposals
Three new STS cranes have arrived in the Kenyan port of Lamu.
Mombasa
They will be able to work on container ships of the capacity of over 18mila teu
One hundred new IVECO trucks powered by HVO in the Smet fleet
Turin
They will be taken over in the course of this year
In the first three months of this year, goods transported by rail between China and Europe increased by 10% percent.
Beijing
Operated 4,541 trains (+ 9%)
In the first quarter of 2024, container traffic in the port of Hong Kong fell by -2.3%
Hong Kong
In March, the decline was -10.6% percent.
The regasification terminal FSRU Toscana left Livorno direct to Genoa
Livorno
In the Ligurian scalp and then in Marseille maintenance interventions will be carried out
Confirmed to Tugchiers Meeting Port of Genoa the granting of trailer services in the port of Genoa
Genoa
Planned investment of 35 million euros to renovate fleet
In the first quarter of 2024, OOIL revenues decreased by -9.0%
Hong Kong
Containers carried by the OOCL fleet increased by 3.4%
Mattioli (Federation of the Sea) relaunches the propulsive role of maritime clusters
Rome
Today, the National Sea Day and the marinara culture are celebrated
In the first quarter of 2024, the revenues of Yang Ming and WHL grew by 18.5% and 8.1%
Keelung / Taipei
In March the increments were equal to 20.3% and 8.6%
In 2023 the freight traffic handled by the State Railways Group fell by -2.0%
Rome
The Logistics Pole posted a net loss of -80 million euros, up 63 million euros.
Port of Genoa, inaugurated new rooms of Stella Maris at Maritime stations
Genoa
They are intended for the welfare and socialization of seafarers in transit in the Superba
Germany's Dachser has acquired the compatriate Brummer Logistik
Kempten
The company specializes in the logistics of perishable products
In the first quarter of 2024, Evergreen's revenues increased by 32.6% percent.
Taipei
In March, the increase was 36.5% percent.
Cooperation pact between the associations of the ports and ferry companies of Greece
The Piraeus
Among the activities, make sure that port benches are adequate for new naval technologies
In 2023 the traffic in goods at ports in Lazio fell by -5.7% percent. Record of cruises
Cyvitavecchia
Passenger of line services growing by 10.0%
RINA will collaborate on the sustainable development of ports and shipping of Indonesia
Genoa
Contract with the World Bank
In Udine the Officine Rotable Maintenance of FVG Rail has been equipped with a lawn back in fossa
Procedure
- Via Raffaele Paolucci 17r/19r - 16129 Genoa - ITALY
phone: +39.010.2462122, fax: +39.010.2516768, e-mail
VAT number: 03532950106
Press Reg.: nr 33/96 Genoa Court
Editor in chief: Bruno Bellio
No part may be reproduced without the express permission of the publisher
Search on inforMARE Presentation
Feed RSS Advertising spaces

inforMARE in Pdf
Mobile