testata inforMARE
Cerca
23 April 2024 - Year XXVIII
Independent journal on economy and transport policy
23:12 GMT+2
LinnkedInTwitterFacebook
FORUM of Shipping
and Logistics



NOTE AL DOCUMENTO




PRIMI ELEMENTI PER IL NUOVO
PIANO NAZIONALE DELLA LOGISTICA




Il contributo di Unione Interporti Riuniti
Settembre 2010




1. Considerazioni di carattere generale sul documento

L'analisi svolta nel documento, Primi elementi per il nuovo Piano Nazionale della Logistica elaborato dalla Consulta Generale per l'Autotrasporto e la Logistica, contiene un impianto strutturale sostanzialmente condivisibile, a partire dalla centralità che occorre assegnare al tema della logistica per incidere sulla competitività del sistema economico nel suo insieme.

Corrisponde alla realtà la constatazione che alla crisi stanno reagendo meglio, tra i paesi ad industrializzazione matura, quelli che hanno operato nel passato per rafforzare l'industria logistica, come ha fatto in particolare la Germania.

Chi, come l'Italia, ha prevalentemente delegato a terzi l'organizzazione logistica, sia nell'assetto proprietario dei principali operatori, sia nelle politiche di acquisto delle imprese (con la persistenza della vendita franco fabbrica e dell'acquisto franco destino), si trova ad essere meno in grado di governare un rapido riorientamento dei flussi di import-export, che è una delle conseguenze strutturali della crisi in corso.

Cambiano i mercati che crescono, e che sono quindi in grado di assicurare alle imprese sbocchi di produzione: chi ci arriva per primo, acquista vantaggi strutturali di posizionamento che sono poi difficilmente attaccabili da altri competitors. Il governo delle soluzioni logistiche, accanto alla qualità dei prodotti ed alla rete di commercializzazione, costituisce difatti una delle variabili essenziali per posizionarsi con successo sui mercati internazionali.

Marchiamo quindi un ritardo che deve essere colmato con una politica industriale per la logistica, come correttamente sottolinea il documento. E per andare in questa direzione occorre prendere anche atto delle forze effettivamente in campo, a partire dal peso e dalla rilevanza dell'autotrasporto, vera spina dorsale della nostra attuale organizzazione logistica.

Dove il documento si rileva ancora incompleto (ma è fisiologico considerato l'approccio che viene utilizzato nella sua prima stesura), è nella definizione delle politiche che possano essere messe effettivamente in campo per determinare una discontinuità rispetto all'attuale assetto.

Proprio per questa ragione, UIR si propone, con questo scritto, di dare un contributo costruttivo alla elaborazione delle politiche che possano determinare una trasformazione reale nella organizzazione dell'assetto logistico nel nostro Paese. E con questo spirito che vengono offerte alla riflessione ed alla discussione le proposte di seguito elencate.



2. Le proposte di UIR

Si possono individuare almeno cinque campi di azione per delineare una politica industriale per la logistica:

  1. interventi per la trasformazione della domanda
  2. interventi per la riorganizzazione dell'offerta
  3. interventi per la concentrazione delle piattaforme in piastre logistiche
  4. interventi per la riqualificazione degli insediamenti immobiliari per la logistica
  5. interventi per la definizione di un nuovo quadro normativo per il settore.

Interventi per la trasformazione della domanda

Se è difatti assolutamente prioritario che si trasformi la qualità della domanda di servizi logistici da parte del sistema delle imprese, spingendo verso un allargamento del ricorso all'outsourcing ed al governo diretto dei flussi riducendo le pratiche della vendita franco fabbrica e dell'acquisto franco destino, non si identificano nel documento concreti strumenti che siano in grado di indurre tali comportamenti.

Sarebbe auspicabile il ricorso a strumenti di incentivazione fiscali a vantaggio delle imprese che trasformino l'assetto delle proprie politiche logistiche, ricorrendo a servizi professionali abbandonando il conto proprio e riappropriandosi della gestione del ciclo logistico, senza delegarlo ad acquirenti e venditori esteri, come oggi invece accade in prevalenza.

In assenza di stimoli economici alla domanda che vadano nella direzione di una modernizzazione logistica del sistema delle imprese, appare difatti difficile che tale processo possa accadere in modo automatico, soprattutto considerando la debolezza attuale dell'industria logistica nazionale, che non induce in prima approssimazione ad adottare mutamenti nelle scelte di organizzazione logistica delle imprese stesse. Serve, almeno per una fase transitoria, un sistema di incentivi alla domanda, per attivare un interesse concreto alla trasformazione dell'assetto logistico.


Interventi per la riorganizzazione dell'offerta

Se è corretto sostenere che occorre partire dalla constatazione della attuale centralità dell'autotrasporto, predisponendo politiche per la evoluzione del settore verso una maggiore qualificazione dei servizi offerti, per favorire quindi l'evoluzione dalla fornitura di trazione alla fornitura di servizi logistici, anche in questo caso occorre individuare concreti strumenti di intervento che inducano nel tempo tale evoluzione.

Appare difatti difficile che si possano determinare cambiamenti senza stimoli ed incentivi che favoriscano un diverso assetto del mercato. Un primo fronte di azione può essere dato dalla qualità stessa dei mezzi di trazione, che oggi rispondono poco all'obiettivo di fare evolvere il settore verso l'intermodalità e la co-modalità.

Quando si assegnano incentivi per il rinnovo delle flotte camionistiche, come nel caso del recente decreto cd. “ferrobonus” (5 agosto 2010), sarebbe auspicabile che tali risorse fossero finalizzate all'acquisto di mezzi vocazionalmente adatti alla intermodalità, indirizzando in tal modo le scelte degli operatori verso la soluzione che politicamente pure viene indicata come il percorso da adottare.

Inoltre, particolari agevolazioni, anche maggiorate rispetto agli standard decisi, debbono essere indirizzate a quelle imprese di autotrasporto che fanno la scelta di ricorrere alla intermodalità rispetto all'attuale assetto tutto-strada. Difatti, il passaggio dalla mono alla multi-modalità costituisce un tassello imprescindibile per far evolvere le imprese di autotrasporto verso la gestione di una catena del valore più estesa rispetto alla pura offerta di servizi trazionistici.


Interventi per la concentrazione delle piattaforme in piastre logistiche

Il documento correttamente sottolinea che è necessario rafforzare la maglia primaria delle piattaforme intermodali, terrestri e marittime. Enfasi viene assegnata alle sette piattaforme territoriali individuate nell'allegato al DPEF 2009-2013, anche se tale assetto costituisce per ora più una dichiarazione di volontà, che l'avvio di una effettiva integrazione operativa tra le diverse piattaforme presenti sul nostro territorio.

Il documento sottolinea inoltre come bisogna passare dal concetto di piattaforma al concetto di piastra logistica, valorizzando le logiche di sinergia ed integrazione rispetto al modello della competizione territoriale.

Probabilmente, in termini di politica industriale per il settore, è necessario andare anche più in avanti, individuando incentivi che consentano l'agglomerazione e la gestione sinergica di diverse piattaforme in logica di sistema Paese, anche mediante la costituzione di soggetti societari unitari che gestiscano, con una sola regia, diverse piattaforme logistiche, attuando quella cucitura di sistema che sinora non ha consentito di valorizzare la dimensione di sistema delle realtà infrastrutturali operative.

Del resto, proprio il passaggio, come sottolinea il documento, dal concetto di corridoio a quello di rete, e la gerarchizzazione che viene indotta dal doppio livello comunitario del core network e del comprehensive network, spingono verso una maggiore compattezza ed integrazione delle piattaforme logistiche, in una logica non più puntuale ma di sistema.

Prevale oggi invece una competizione territoriale molto intensa tra poli logistici esistenti, che potrebbero essere invece messi a sistema e sprigionare maggiori capacità di specializzazione e di integrazione, evitando in questo modo una cannibalizzazione dei traffici e concentrandosi invece sulla erogazione di servizi di qualità agli operatori del trasporto e della industria.


Interventi per la riqualificazione degli insediamenti immobiliari per la logistica

Non si può poi evitare il nodo delle scelte urbanistiche per la logistica, che hanno determinato, nel corso degli anni recenti, la proliferazione di insediamenti logistici privi di quelle caratteristiche compatibili con l'indirizzo di orientare il sistema verso l'intermodalità e la co-modalità.

Vanno introdotte regole che orientino le scelte di insediamento dell'immobiliare per la logistica in aree che siano attrezzate e coerenti con gli obiettivi di modernizzazione dell'offerta dei servizi logistici stessi. Si tratta in questo caso di un tema che deve allineare indirizzi nazionali con leve decisionali che sono essenzialmente già oggi nelle mani degli enti territoriali.

Per determinare una virtuosa inversione di tendenza rispetto a quanto si è determinato nei passati decenni, occorre per tale ragione aprire un tavolo di confronto tra istituzionali nazionali, regionali e comunali, che si ponga l'obiettivo di definire regole condivise per l'attribuzione dei permessi urbanistici a costruire nuovi insediamenti logistici.


Interventi per la definizione di un nuovo quadro normativo per il settore

Infine, nel documento si pone correttamente attenzione alla necessità di dettare un nuovo quadro normativo per il settore della logistica. Molte sono le proposte che in questo caso il documento governativo comincia già a delineare.

Assolutamente condivisibile è la proposta di aggiornare il tessuto di regole che disciplinano l'attività interportuale. La legge 240/90, che ha avuto il grande merito di attivare il percorso fondativo dell'esperienza interportuale in Italia, richiede ora di essere aggiornata per tener conto delle trasformazioni intervenute e della necessità di dare nuovo slancio alla operatività degli interporti nazionali in un quadro europeo.

Gli otto principi indicati per la legge di riordino a pagina 13 del documento possono certamente costituire una positiva piattaforma di riferimento per la riforma del settore interportuale.

Andrebbero aggiunte misure di sostegno per favorire la aggregazione imprenditoriale tra realtà interportuali, proprio per incentivare quella agglomerazione di soggetti nella rete portante della logistica nazionale, che può dare un positivo contributo alla evoluzione industriale del settore nel nostro Paese.

Proprio in questo quadro può essere possibile attirare capitale dei privati, richiamato successivamente nel documento, per generare un salto dimensionale da una realtà localistica ad una logica nazionale in chiave di integrazione europea.

Positivi sono gli stimoli contenuti nel paragrafo del quadro normativo quando si sostiene che occorre lavorare per giungere a tipizzare il contratto di servizi logistici ed il contratto di trasporto multimodale, che si sono sviluppati nel corso di questi anni più in una dimensione pattizia, mancando un quadro normativo di riferimento al riguardo.

Anche l'indicazione di giungere ad un testo unico per la disciplina dell'autotrasporto appare una strada positiva ed utile, da perseguire.
›››File
FROM THE HOME PAGE
At the construction site Fincantieri in Marghera the varo of the Norwegian cruise ship Norwegian Aqua
At the construction site Fincantieri in Marghera the launch of the cruise ship Norwegian Aqua
Trieste / Miami
It is 322 meters long and has a gross tonnage of 156,300 tons
Paolo Guidi has been named general manager of CMA CGM Italy
Paolo Guidi has been named general manager of CMA CGM Italy
Marseille
The first May will take over in Romain Vigneaux
HHLA will acquire 51% of the capital of Austrian intermodal transport company Roland Spedition
HHLA will acquire 51% of the capital of Austrian intermodal transport company Roland Spedition
Hamburg
Its network connects ports in Hamburg, Antwerp, Bremerhaven, Koper, Rotterdam and Trieste.
Kuehne + Nagel's downward trend in economic performance continues.
Kuehne + Nagel's downward trend in economic performance continues.
Schindellegi
In growth the handling of volumes of sea and air shipments
ESPO points out issues to be addressed in order to enable European ports to face the next challenges
Brussels
Memorandum in view of the European elections in June
The Port of Barcelona has established new historical records of monthly and quarterly container traffic
The Port of Barcelona has established new historical records of monthly and quarterly container traffic
Barcelona
As of March 2024, 348mila teu (+ 34.3%) were handled, of which 154mila in transshipment (+ 63.9%) and 194mila in import-export (+ 17.4%)
Fincantieri has delivered the new cruise ship Queen Anne to Cunard
Monfalcone
Concordate with Princess Cruises the postponement of the delivery of the Star Princess
Le Aziende informano
Protocollo d'intesa tra l'Autorità di Sistema Portuale del Mare di Sicilia Occidentale e l'Escola Europea di Intermodal Transport
International shipping associations call for help at U.N. to protect shipping
London
Solicited a greater military presence, missions and patrols. The world-they write in a letter to Guterres-would be outraged if four airliners were seized.
In February, shipping traffic in the Suez Canal declined by -42.8% percent.
In February, shipping traffic in the Suez Canal declined by -42.8% percent.
The Cairo
Net tonnage of the naviglio down -59.8% percent. Drastic reduction of -53% of the value of transit fees
The World Shipping Council points to the EU the way to support the economy and trade
In Norway, the construction of the world's two largest hydrogen-powered ferries
In Norway, the construction of the world's two largest hydrogen-powered ferries
Brønnøysund / Gursken
Order of Torghatten company at the shipyard Myklebust
The freight traffic in the port of Rotterdam in the first quarter was down by -1.4% percent.  Increase of containers
The freight traffic in the port of Rotterdam in the first quarter was down by -1.4% percent. Increase of containers
Rotterdam
Strong increase (+ 29.0%) of feeder ships departing from the Dutch stopover to the Mediterranean ports
In the first three months of 2024, freight traffic in Russian ports fell by -3.3% percent.
St. Petersburg
Drastic reduction of passenger traffic in the Crimean port scans
In the first three months of 2024, freight traffic in Russian ports fell by -3.3% percent.
Tytgat (SEA Europe) : A European maritime industrial strategy is urgently needed
Brussels
Round table with representatives of the institutions of the European Union
Joe Kramek will be the next president and CEO of the World Shipping Council
Joe Kramek will be the next president and CEO of the World Shipping Council
Washington / Brussels/London / Singapore
He will retire at the end of July in Butler when the latter is retiring.
In the first quarter of this year the traffic of goods in the port of Antwerp-Zeebrugge grew by 2.4%
In the first quarter of this year the traffic of goods in the port of Antwerp-Zeebrugge grew by 2.4%
Anverse
On the increase the containers. Decrease in other loads. Belgian, Dutch and German ports urge European governments to ensure that industries remain in Europe
Partnership of HD Hyundai Heavy Industries and Anduril Industries in the Field of Maritime Defense
Orange County / Seoul
Envisage the design, development and production of new types of autonomous naval systems
d' Friend International Shipping orders two new tankers LR1
Luxembourg
Commits to China's shipyard Jiangsu New Yangzi Shipbuilding Co.
Global Infrastructure Partners waives to acquire 49% percent of Malaysian MMC Port Holdings
New York
CMA CGM Air Cargo announces its first transpacific line
Marseille
Three aircraft will be taken over between summer and early next year.
In 2023 new annual historical record of maritime traffic in the Stories of Malacca and Singapore
In 2023 new annual historical record of maritime traffic in the Stories of Malacca and Singapore
Port Klang
The previous maximum peak had been reached in 2018
HMM announces the nearly doubling of fleet capacity by 2030
Seoul
Expected 63% increments of the volumes transportable from container carriers and 95% in the bulk carrier sector
In the first quarter of 2024, the Port of Singapore handled ten million containers (+ 10.7%)
In the first quarter of 2024, the Port of Singapore handled ten million containers (+ 10.7%)
Singapore
The overall traffic in goods increased by 7.6%
Iran has given way to the attack on Israel with the seizure of the container ship. MSC Aries
London / Manila
Le Aziende informano
ABB fornirà la sua soluzione per il Cold - Ironing nel Porto Internazionale di Portsmouth
The construction of the new Venetian container terminal in Porto Marghera is being carried out.
The construction of the new Venetian container terminal in Porto Marghera is being carried out.
Venice
It will be able to accommodate Panamax vessels and will have an annual traffic capacity of one million teu
The French Senate has approved a bill to limit the right to strike in transport
The French Senate has approved a bill to limit the right to strike in transport
Last year container traffic in Malta decreased by -11.4%
Last year container traffic in Malta decreased by -11.4%
The Valletta
Crucierists in growth of 59.1%
Approved by the Transport Commission of the Spanish Congress a proposal to improve the competitiveness of the REC Ship Register
Madrid
Applause from ANAVE. The number of national flag merchant ships has fallen to the all-time low
Pirate attacks on ships have been growing.
Pirate attacks on ships have been growing.
London
Recrudescence of Somali piracy
Assshipowners, well the decree that delegates security checks to recognized bodies
Rome
Messina : a concrete step forward in the optics of an ever greater competitiveness of the Italian flag
Maritime traffic in the Panama Canal is expected to gradually normalize from here to 2025
Balboa
The start of the rainy season, expected at the end of the month, is expected to lift the number of ships transits from 27 to 36.
Last year on world cruise ships the record number of 31.7 million passengers (+ 55.4%) was embarked on.
Last year on world cruise ships the record number of 31.7 million passengers (+ 55.4%) was embarked on.
Miami
Past the historic peak of the pre-pandemic year of 2019
Updating the rules governing the berth service
Rome
Ok the government to decree establishing public company to manage state-owned toll roads
Agreement between Mercitalia Logistics and Logtainer for the development of intermodal services that integrate transport on iron, rubber and sea
US imports of dangerous goods have been penalized during the pandemic.
Washington
Survey by the Government Accountability Office
In 2023 CEPIM-Parma's Interport recorded a growth of 6.8% of the value of production
Bianconese of Fontevivo
Net profit di788mila euro (+ 223.2%)
In the first quarter of 2024, UPS Group revenues fell by -5.3%
Atlanta
Net profit down -41.3%
Grendi has perfected the purchase of the ship Wedellsborg
Milan
It will be renamed with the name of "Grenching Futura"
Grimaldi consolidates its presence in China with new headquarters in Shanghai
Naples / Shanghai
Inaugurates the offices of the Grimaldi Shipping Agency Shanghai
Approved the 2023 consuntive budget of the Western Ligure Sea AdSP
Genoa
The new endowment of the institution's organic plant provides for 50 hires, including three managerial positions
First plant for the distribution of LNG and GNC to vehicles in the port of La Spezia
The Spezia
It has been installed in Stagnoni locations
Agreement between MSC, MSC Foundation and Mercy Ships for the construction of a new hospital ship
Geneva / Lindale
Tomorrow in Livorno a conference on the history of the city port
Livorno
It will be talked about architecture, trade and politics between the XVI and the twentieth century
Agreement Assshipowners-ITS Academy G. Caboto for training in the maritime, port and logistics sectors
Rome
SAILING LIST
Visual Sailing List
Departure ports
Arrival ports by:
- alphabetical order
- country
- geographical areas
In the first quarter of 2024, the port of Algeciras handled 1.2 million containers (+ 8.1%)
Algeciras
The traffic in overall goods increased by 3.3%
In the first three months of this year in Valencia, container port traffic grew by 12.1% percent.
Valencia
In March, the increase was 15.7% percent.
The Spezia and Carrara try to break down the bell towers and solicit cooperation at the ports of Genoa and Savona
The Spezia
Switzerland and Switzerland cut trade between Italy and Switzerland.
Bern
In the first three months of the 2024 decline in Swiss exports. Stable imports
Port of Naples, striking of the fast ferry Island of Procida against a quay
Naples
About thirty minor injuries among passengers
Summoned for April 23 a meeting at MIT on former TCT port workers
Taranto
The unions had requested clarification on the future of the 330 members of the Taranto Port Workers Agency.
The outer Levant dock of the Arbatax port has returned fully operational
Cagliari
In August 2020 he had been shouted by the ferry "Bithia"
The Port of Los Angeles closed the first quarter with a 29.6% percent growth in container traffic
Los Angeles
Expected a continuation of the positive trend
Stable the value of ABB's revenues in the first quarter
Zurich
The new orders are down -5.0% percent. At the end of July Rosengren will leave the CEO position in Wierod
The crisis of the Cooperative Sole Workers of Porto Flavio Gioia officialized at institutions and trade unions
Salerno
USB Mare and Porti, what's going on in the port of Salerno is the result of pressure from shipowners
Euronav sells its own ship management company to Anglo-Eastern
Antwerp / Hong Kong
Manages the fleet of tanker ships of the Antwerp company
Genoa Shipbuilding Industries has acquired a submersible barge of the cargo capacity of 14,000 tonnes
Genoa
It can also be employed as a floating basin for the varo of artifacts up to 9,800 tons
Venice Cold Stores & Logistics obtains the qualification of tax warehouse for wines and sparkling
Venice
Extension of the services offered to companies in the wine sector
Gasparate urges to exempt property of interports from payment of the Imu
Nola
President of the Union Interports Reunited warned that with the PNRR construction sites the railway intermodality is at risk
Hapag-Lloyd plans future investments to expand business in the terminal and intermode sectors
Hamburg
Among the markets, the company focuses attention on Africa, India, Southeast Asia and the Pacific
Set up a consortium to decarbonize transport on the northern Pacific route
Vancouver
It is formed by nine companies and entities and is open to other partners
In the first quarter of this year, container traffic in the port of Long Beach increased by 16.4%
Long Beach
In March, the increase was 8.3% percent.
Delivery of the work of consolidation of the foranea dam of the port of Catania
Catania
Procurement of the value of 75 million euros
PORTS
Italian Ports:
Ancona Genoa Ravenna
Augusta Gioia Tauro Salerno
Bari La Spezia Savona
Brindisi Leghorn Taranto
Cagliari Naples Trapani
Carrara Palermo Trieste
Civitavecchia Piombino Venice
Italian Interports: list World Ports: map
DATABASE
ShipownersShipbuilding and Shiprepairing Yards
ForwardersShip Suppliers
Shipping AgentsTruckers
MEETINGS
Tomorrow in Livorno a conference on the history of the city port
Livorno
It will be talked about architecture, trade and politics between the XVI and the twentieth century
On April 11, the sixth edition of the "Italian Port Days" will begin.
Rome
Also this year the project has been divided into two sessions : the first in the spring and the second from September 20 to October 20
››› Meetings File
PRESS REVIEW
Iran says MSC Aries vessel seized for 'violating maritime laws'
(Reuters)
Le transport maritime national navigue à vue
(Aujourd'hui Le Maroc)
››› Press Review File
FORUM of Shipping
and Logistics
Relazione del presidente Mario Mattioli
Roma, 27 ottobre 2023
››› File
Plan to improve in Genoa and Savona the rail links with cruise terminals and airport
Genoa
It was presented today in the Ligurian capital
From 10 to May 12 at Spezia will be held "DePortibus-The festival of ports that connect the world"
The Spezia
The programme provides for technical events and cultural proposals
Three new STS cranes have arrived in the Kenyan port of Lamu.
Mombasa
They will be able to work on container ships of the capacity of over 18mila teu
One hundred new IVECO trucks powered by HVO in the Smet fleet
Turin
They will be taken over in the course of this year
In the first three months of this year, goods transported by rail between China and Europe increased by 10% percent.
Beijing
Operated 4,541 trains (+ 9%)
In the first quarter of 2024, container traffic in the port of Hong Kong fell by -2.3%
Hong Kong
In March, the decline was -10.6% percent.
The regasification terminal FSRU Toscana left Livorno direct to Genoa
Livorno
In the Ligurian scalp and then in Marseille maintenance interventions will be carried out
Confirmed to Tugchiers Meeting Port of Genoa the granting of trailer services in the port of Genoa
Genoa
Planned investment of 35 million euros to renovate fleet
In the first quarter of 2024, OOIL revenues decreased by -9.0%
Hong Kong
Containers carried by the OOCL fleet increased by 3.4%
Mattioli (Federation of the Sea) relaunches the propulsive role of maritime clusters
Rome
Today, the National Sea Day and the marinara culture are celebrated
In the first quarter of 2024, the revenues of Yang Ming and WHL grew by 18.5% and 8.1%
Keelung / Taipei
In March the increments were equal to 20.3% and 8.6%
In 2023 the freight traffic handled by the State Railways Group fell by -2.0%
Rome
The Logistics Pole posted a net loss of -80 million euros, up 63 million euros.
Port of Genoa, inaugurated new rooms of Stella Maris at Maritime stations
Genoa
They are intended for the welfare and socialization of seafarers in transit in the Superba
Germany's Dachser has acquired the compatriate Brummer Logistik
Kempten
The company specializes in the logistics of perishable products
In the first quarter of 2024, Evergreen's revenues increased by 32.6% percent.
Taipei
In March, the increase was 36.5% percent.
Cooperation pact between the associations of the ports and ferry companies of Greece
The Piraeus
Among the activities, make sure that port benches are adequate for new naval technologies
In 2023 the traffic in goods at ports in Lazio fell by -5.7% percent. Record of cruises
Cyvitavecchia
Passenger of line services growing by 10.0%
RINA will collaborate on the sustainable development of ports and shipping of Indonesia
Genoa
Contract with the World Bank
In Udine the Officine Rotable Maintenance of FVG Rail has been equipped with a lawn back in fossa
Procedure
Interporto Padova's assembly to merge for incorporation of the Zip Consortium
Padova
Capital increase of more than 7.8 million split between Municipality, Province, and Chamber of Commerce
Turkish Arkas orders four container ships from 4,300 teu to Guangzhou Wenchong Shipyard
Izmir
On the way an investment of 240 million
Deutsche Bahn would have solicited a group of potential bidders to submit proposals to acquire DB Schenker
New York
The invitation addressed, among others, to DSV, Maersk and MSC
- Via Raffaele Paolucci 17r/19r - 16129 Genoa - ITALY
phone: +39.010.2462122, fax: +39.010.2516768, e-mail
VAT number: 03532950106
Press Reg.: nr 33/96 Genoa Court
Editor in chief: Bruno Bellio
No part may be reproduced without the express permission of the publisher
Search on inforMARE Presentation
Feed RSS Advertising spaces

inforMARE in Pdf
Mobile