testata inforMARE
Cerca
19 April 2024 - Year XXVIII
Independent journal on economy and transport policy
01:26 GMT+2
LinnkedInTwitterFacebook
FORUM of Shipping
and Logistics
Cerimonia di costituzione della

ASSOCIAZIONE IMPRENDITORIALE E COMMERCIALE ITALO VENEZUELANA

Venerdì 10 ottobre 1997 ore 18,00
Genova, Palazzo Di Negro

Intervento di Sebastiano Gattorno
Presidente del Gruppo S.G.F.

Sebastiano Gattorno Sono molto lieto di ospitare a Genova, nella sede del gruppo Serra-SGF, nel palazzo Di Negro antico testimone della storia mercantile genovese, questo evento importante che sigla, con la sottoscrizione dell'atto costitutivo della Associazione italo/venezuelana, il riavvicinamento di due Paesi che lontani non sono mai stati per cultura, esperienze ed interessi ma che, negli ultimi anni, per cause congiunturali piuttosto che strutturali, si sono allontanati, senza tuttavia mai tagliare quel legame che prescinde dai flussi di interscambio e si fonda su radici socio/culturali comuni e vicende economiche simili.

Perché l'associazione ha deciso di basare la propria sede italiana a Genova?

Ho detto poc'anzi delle radici e delle esperienze comuni e davvero Genova è la città che con il Venezuela ha intrattenuto, in passato e per molti anni, le maggiori relazioni commerciali.

Il nostro porto è stato a lungo il punto di origine e di destinazione dei principali movimenti di merci "da" e "per" l'America Latina e, ancora prima, è stato il punto di partenza dei flussi migratori che hanno portato molti italiani, e molti genovesi, a stabilirsi in Venezuela ed a sviluppare lavoro, contribuendo alla crescita economica di quel Paese e mantenendo, attraverso Genova, i legami con la madre patria.

La crisi dell'industria pubblica, che ha portato alla dissoluzione dei rapporti preesistenti, ha posto le imprese private genovesi, che si erano nel frattempo caratterizzate per la fornitura di servizi di supporto, dinanzi al dilemma se abbandonare le relazioni con il mercato sud americano oppure assumere in proprio l'onere di mantenere il collegamento con tale realtà.

Realtà che era ed è significativa, nonostante stia ancora passando, come già è successo anche a noi, attraverso una riconversione industriale che, abbandonando i settori di base, intende "traghettare" il Paese verso un nuovo sistema produttivo, meglio integrato nello scenario mondiale, ma in cui si evidenziano le carenze del tessuto locale specialmente per quanto riguarda il terziario avanzato.

Che il Venezuela sia una realtà significativa lo dicono i numeri e lo sostiene l'impegno che il Governo sta dimostrando nel promuovere il proprio Paese all'estero, fornendone un'immagine di affidabilità che è frutto di impegno politico/programmatico serio e duraturo.

In termini di cifre basta considerare i valori attuali dell'export e dell'import con l'Italia (rispettivamente di 695 e 364 miliardi) per capire che esistono notevoli e consistenti possibilità di crescita.

Ma non è solo il traffico che può e deve interessare, perché se i flussi fisici sono importanti sono ancora più stimolanti le possibilità di investimento da parte delle imprese italiane attivabili direttamente, attraverso joint venture ovvero partecipando, con il proprio know how e le proprie tecnologie, alla realizzazione di progetti infrastrutturali finanziabili con modelli di project financing.

Oggi il Venezuela è un Paese particolarmente appetibile per gli investitori esteri, anche perché sono state create le condizioni, normative ed economiche, per garantire gli investimenti operati da capitale straniero.

Da questi punto di vista Il programma di stabilizzazione economica, varato dal Governo lo scorso anno, ha ulteriormente migliorato la solvibilità del Paese nei confronti dei propri creditori. Esso ha infatti ottenuto nuovi crediti dalle Organizzazioni Finanziarie Internazionali ed ha ridotto la propria posizione di rischio passando, nella classifica Euromoney del 1996, all'87° posto su 178 paesi, dopo che nel 1995 si trovava in 79° posizione su 181 paesi.

A ciò si aggiunge un fattore nuovo, che stimola nuove alleanze, promuove lo sviluppo e sottende la crescita economica attraverso l'interscambio di professionalità e di competenze.

Tale fattore è ciò che noi tutti conosciamo come "globalizzazione dei mercati" e che con il quale non ci si riferisce soltanto allo sviluppo di una rete produttiva dilatata, che spinge i Paesi industriali a spostare le proprie produzioni in altri Paesi, diversi da quelli di consumo, fra i quali appunto l'America Latina. Esso porta con sé un fenomeno più ampio, che significa anche analogo trasferimento di capitali, sviluppo e condivisione di tecnologie, formazione di nuove professionalità, realizzazioni di piani infrastrutturali: significa, in altre parole, da un lato nuove opportunità di business, dall'altro occasione di crescita economica e miglioramento della qualità della vita.

A questo punto occorre tuttavia una precisazione. La logistica, che è strategica nei processi di internazionalizzazione dei mercati e che costituisce il punto di partenza della nuova associazione, non è né vuole esserne l'obiettivo unico e nemmeno prioritario.

Certamente la logistica è una delle necessità e delle possibilità di sviluppo sulle quali, insieme con le Istituzioni italiane e venezuelane, è possibile ed opportuno impegnarsi da subito ma l'obiettivo è quello di confrontarsi con tutto il mercato, operando ad ampio raggio su tutti i fronti produttivi con proposte, iniziative e progetti, che creino concreti presupposti di crescita e nei confronti dei quali l'Associazione si pone come canale preferenziale fra America Latina, Italia ed Unione Europea.

Perché Serra-SGF?

Perché il nostro gruppo, che è presente attraverso la Luigi Serra Spa in Brasile, Cile ed Argentina e che da tempo pensava ad un'espansione in Venezuela, dispone in quest'area di rapporti di affari che sono stati avviati e quindi consolidati su progetti mirati nei quali ha dimostrato il proprio interesse per la regione, ha applicato il proprio know how logistico e si è affermato come operatore avvezzo a muoversi sul mercato globale per conto di grandi realtà industriali.

Inoltre, per quanto mi riguarda, è da anni che sostengo la necessità di creare in Italia ed in Europa un comitato tecnico, nel quale pubblico e privato si confrontino sulla base di piani e progetti concreti per risolvere le strozzature che contraddistinguono il nostro Paese e che, ancora una volta, non riguardano soltanto la logistica ma interessano il sistema creditizio, giuridico, amministrativo ed occupazionale.

Ecco perché sono particolarmente lieto di avere trovato degli interlocutori con i quali esiste piene sintonia e comunità di vedute ed insieme ai quali intendiamo lavorare per realizzare gli obiettivi dei programmi di sviluppo che i Governi dei rispettivi Paesi vorranno definire, essendo anche pronti a fornire quella consulenza tecnico/operativa che rappresenta una competenza tipica delle imprese private che conoscono i mercati internazionali e che serve ai Governi per operare scelte programmatiche allineate alle esigenze del business.

Queste sono dunque le considerazioni sulle quali si basa l'idea, che oggi è stata sottoscritta, di un'associazione tra imprenditori dei due Paesi che si configura come soggetto di sviluppo ed espressione di una nuova impresa, volta ad incrementare l'interscambio commerciale nel senso materiale ed immateriale cui ho poc'anzi accennato.

Apriamo pertanto il tavolo di lavoro ed offriamo a tutti gli imprenditori interessati la piattaforma, da oggi operativa, allo sviluppo della co-operazione bilaterale al fine di promuovere opportunità per il Venezuela in Italia ed in Europa e per i nostri Paesi in Venezuela.

Ho detto da oggi operativa perché già in questi giorni si stanno concretizzando partecipazioni significative e impegni concreti dei soggetti italo venezuelani presenti su progetti imprenditoriali che interessano i due Paesi.

Nello statuto, che sta alla base dell'Associazione, sono visibili le nostre intenzioni nella qualità di FIRMATARI-PROMOTORI di questa idea: massima apertura dell'Associazione "all'adesione di qualsiasi persona naturale o giuridica, enti, società e istituto bancario o finanziario che sia interessata agli obiettivi sociali della stessa".

Mi piace chiamarla IDEA perché nuova è la missione, concreta l'attività operativa, senza sostituire nessuna delle istituzioni e delle realtà esistenti ma costruire l'espressione di una nuova impresa che intende frenare la caduta dell'interscambio commerciale intesa non solo come flussi di export ma anche come lavoro ed investimenti italiani in Venezuela.

Questo l'obiettivo primario: al servizio delle istituzioni dei due Paesi nell'offerta di contribuire alle politiche di sviluppo economico e sociale indicate dai Governi sviluppando la cooperazione bilaterale e promuovendo opportunità per il Venezuela in Europa e per l'Europa in Venezuela.

›››File
FROM THE HOME PAGE
The World Shipping Council points to the EU the way to support the economy and trade
Brussels
Butler : We urge the Union to work together with us to safeguard a sustainable, competitive and safe maritime sector
In Norway, the construction of the world's two largest hydrogen-powered ferries
In Norway, the construction of the world's two largest hydrogen-powered ferries
Brønnøysund / Gursken
Order of Torghatten company at the shipyard Myklebust
The freight traffic in the port of Rotterdam in the first quarter was down by -1.4% percent.  Increase of containers
The freight traffic in the port of Rotterdam in the first quarter was down by -1.4% percent. Increase of containers
Rotterdam
Strong increase (+ 29.0%) of feeder ships departing from the Dutch stopover to the Mediterranean ports
In the first three months of 2024, freight traffic in Russian ports fell by -3.3% percent.
St. Petersburg
Drastic reduction of passenger traffic in the Crimean port scans
In the first three months of 2024, freight traffic in Russian ports fell by -3.3% percent.
Tytgat (SEA Europe) : A European maritime industrial strategy is urgently needed
Brussels
Round table with representatives of the institutions of the European Union
Joe Kramek will be the next president and CEO of the World Shipping Council
Joe Kramek will be the next president and CEO of the World Shipping Council
Washington / Brussels/London / Singapore
He will retire at the end of July in Butler when the latter is retiring.
In the first quarter of this year the traffic of goods in the port of Antwerp-Zeebrugge grew by 2.4%
In the first quarter of this year the traffic of goods in the port of Antwerp-Zeebrugge grew by 2.4%
Anverse
On the increase the containers. Decrease in other loads. Belgian, Dutch and German ports urge European governments to ensure that industries remain in Europe
Partnership of HD Hyundai Heavy Industries and Anduril Industries in the Field of Maritime Defense
Orange County / Seoul
Envisage the design, development and production of new types of autonomous naval systems
d' Friend International Shipping orders two new tankers LR1
Luxembourg
Commits to China's shipyard Jiangsu New Yangzi Shipbuilding Co.
Global Infrastructure Partners waives to acquire 49% percent of Malaysian MMC Port Holdings
New York
CMA CGM Air Cargo announces its first transpacific line
Marseille
Three aircraft will be taken over between summer and early next year.
In 2023 new annual historical record of maritime traffic in the Stories of Malacca and Singapore
In 2023 new annual historical record of maritime traffic in the Stories of Malacca and Singapore
Port Klang
The previous maximum peak had been reached in 2018
HMM announces the nearly doubling of fleet capacity by 2030
Seoul
Expected 63% increments of the volumes transportable from container carriers and 95% in the bulk carrier sector
In the first quarter of 2024, the Port of Singapore handled ten million containers (+ 10.7%)
In the first quarter of 2024, the Port of Singapore handled ten million containers (+ 10.7%)
Singapore
The overall traffic in goods increased by 7.6%
Iran has given way to the attack on Israel with the seizure of the container ship. MSC Aries
London / Manila
Le Aziende informano
ABB fornirà la sua soluzione per il Cold - Ironing nel Porto Internazionale di Portsmouth
The construction of the new Venetian container terminal in Porto Marghera is being carried out.
The construction of the new Venetian container terminal in Porto Marghera is being carried out.
Venice
It will be able to accommodate Panamax vessels and will have an annual traffic capacity of one million teu
The French Senate has approved a bill to limit the right to strike in transport
The French Senate has approved a bill to limit the right to strike in transport
Last year container traffic in Malta decreased by -11.4%
Last year container traffic in Malta decreased by -11.4%
The Valletta
Crucierists in growth of 59.1%
Approved by the Transport Commission of the Spanish Congress a proposal to improve the competitiveness of the REC Ship Register
Madrid
Applause from ANAVE. The number of national flag merchant ships has fallen to the all-time low
Pirate attacks on ships have been growing.
Pirate attacks on ships have been growing.
London
Recrudescence of Somali piracy
Assshipowners, well the decree that delegates security checks to recognized bodies
Rome
Messina : a concrete step forward in the optics of an ever greater competitiveness of the Italian flag
Le Aziende informano
Protocollo d'intesa tra l'Autorità di Sistema Portuale del Mare di Sicilia Occidentale e l'Escola Europea di Intermodal Transport
Maritime traffic in the Panama Canal is expected to gradually normalize from here to 2025
Balboa
The start of the rainy season, expected at the end of the month, is expected to lift the number of ships transits from 27 to 36.
Last year on world cruise ships the record number of 31.7 million passengers (+ 55.4%) was embarked on.
Last year on world cruise ships the record number of 31.7 million passengers (+ 55.4%) was embarked on.
Miami
Past the historic peak of the pre-pandemic year of 2019
Updating the rules governing the berth service
Rome
Ok the government to decree establishing public company to manage state-owned toll roads
Agreement between Mercitalia Logistics and Logtainer for the development of intermodal services that integrate transport on iron, rubber and sea
DFDS buys the entire network of self-transport services between Turkey and the Europe of Ekol Logistics
Copenhagen
Transaction of the value of 260 million euros
13.8 million crucierists are expected in Italian ports this year.
Africa Morocco Link has changed ownership
Casablanca / Athens
51% percent of the capital went from Bank of Africa to CTM and 49% percent from Attica to Stena Line
NCL orders Fincantieri four new cruise ships with letter of intent for four more units
Miami
Four units from 77mila-86mila tsl and four from 200mila tsl will be delivered between 2026 and 2036
SEA Europe calls for the EU the urgent definition of a maritime industrial strategy
Brussels
Tytgat : By 2035 we want to provide ten thousand sustainable and digitalised vessels to the key sectors of the European blue economy
MSC ships will strengthen Georgia's maritime links with North Africa and Spain
Batumi
New rotation through the hubs of Gioia Tauro and Marsaxlokk
In the port of Naples, the new floating dry dock has arrived
In the port of Naples, the new floating dry dock has arrived
Naples
Expected the processing of 20-25 vessels each year
Switzerland will finance the construction of an intermodal terminal in Domodossola
Bern
Grant of 38.8 million francs to the 67.7 million investment planned by Germany's CargoBeamer
Summoned for April 23 a meeting at MIT on former TCT port workers
Taranto
The unions had requested clarification on the future of the 330 members of the Taranto Port Workers Agency.
The outer Levant dock of the Arbatax port has returned fully operational
Cagliari
In August 2020 he had been shouted by the ferry "Bithia"
The Port of Los Angeles closed the first quarter with a 29.6% percent growth in container traffic
Los Angeles
Expected a continuation of the positive trend
Stable the value of ABB's revenues in the first quarter
Zurich
The new orders are down -5.0% percent. At the end of July Rosengren will leave the CEO position in Wierod
The crisis of the Cooperative Sole Workers of Porto Flavio Gioia officialized at institutions and trade unions
Salerno
USB Mare and Porti, what's going on in the port of Salerno is the result of pressure from shipowners
Euronav sells its own ship management company to Anglo-Eastern
Antwerp / Hong Kong
Manages the fleet of tanker ships of the Antwerp company
Genoa Shipbuilding Industries has acquired a submersible barge of the cargo capacity of 14,000 tonnes
Genoa
It can also be employed as a floating basin for the varo of artifacts up to 9,800 tons
Venice Cold Stores & Logistics obtains the qualification of tax warehouse for wines and sparkling
Venice
Extension of the services offered to companies in the wine sector
Gasparate urges to exempt property of interports from payment of the Imu
Nola
President of the Union Interports Reunited warned that with the PNRR construction sites the railway intermodality is at risk
SAILING LIST
Visual Sailing List
Departure ports
Arrival ports by:
- alphabetical order
- country
- geographical areas
Hapag-Lloyd plans future investments to expand business in the terminal and intermode sectors
Hamburg
Among the markets, the company focuses attention on Africa, India, Southeast Asia and the Pacific
Set up a consortium to decarbonize transport on the northern Pacific route
Vancouver
It is formed by nine companies and entities and is open to other partners
In the first quarter of this year, container traffic in the port of Long Beach increased by 16.4%
Long Beach
In March, the increase was 8.3% percent.
Delivery of the work of consolidation of the foranea dam of the port of Catania
Catania
Procurement of the value of 75 million euros
Plan to improve in Genoa and Savona the rail links with cruise terminals and airport
Genoa
It was presented today in the Ligurian capital
From 10 to May 12 at Spezia will be held "DePortibus-The festival of ports that connect the world"
The Spezia
The programme provides for technical events and cultural proposals
Three new STS cranes have arrived in the Kenyan port of Lamu.
Mombasa
They will be able to work on container ships of the capacity of over 18mila teu
One hundred new IVECO trucks powered by HVO in the Smet fleet
Turin
They will be taken over in the course of this year
In the first three months of this year, goods transported by rail between China and Europe increased by 10% percent.
Beijing
Operated 4,541 trains (+ 9%)
In the first quarter of 2024, container traffic in the port of Hong Kong fell by -2.3%
Hong Kong
In March, the decline was -10.6% percent.
The regasification terminal FSRU Toscana left Livorno direct to Genoa
Livorno
In the Ligurian scalp and then in Marseille maintenance interventions will be carried out
Confirmed to Tugchiers Meeting Port of Genoa the granting of trailer services in the port of Genoa
Genoa
Planned investment of 35 million euros to renovate fleet
In the first quarter of 2024, OOIL revenues decreased by -9.0%
Hong Kong
Containers carried by the OOCL fleet increased by 3.4%
Mattioli (Federation of the Sea) relaunches the propulsive role of maritime clusters
Rome
Today, the National Sea Day and the marinara culture are celebrated
In the first quarter of 2024, the revenues of Yang Ming and WHL grew by 18.5% and 8.1%
Keelung / Taipei
In March the increments were equal to 20.3% and 8.6%
In 2023 the freight traffic handled by the State Railways Group fell by -2.0%
Rome
The Logistics Pole posted a net loss of -80 million euros, up 63 million euros.
Port of Genoa, inaugurated new rooms of Stella Maris at Maritime stations
Genoa
They are intended for the welfare and socialization of seafarers in transit in the Superba
PORTS
Italian Ports:
Ancona Genoa Ravenna
Augusta Gioia Tauro Salerno
Bari La Spezia Savona
Brindisi Leghorn Taranto
Cagliari Naples Trapani
Carrara Palermo Trieste
Civitavecchia Piombino Venice
Italian Interports: list World Ports: map
DATABASE
ShipownersShipbuilding and Shiprepairing Yards
ForwardersShip Suppliers
Shipping AgentsTruckers
MEETINGS
On April 11, the sixth edition of the "Italian Port Days" will begin.
Rome
Also this year the project has been divided into two sessions : the first in the spring and the second from September 20 to October 20
On April 16 in Nola, the national conference of the Union Interports Reunited
Nola
Event " Interports to the center. A strategic network for Italy "
››› Meetings File
PRESS REVIEW
Iran says MSC Aries vessel seized for 'violating maritime laws'
(Reuters)
Le transport maritime national navigue à vue
(Aujourd'hui Le Maroc)
››› Press Review File
FORUM of Shipping
and Logistics
Relazione del presidente Mario Mattioli
Roma, 27 ottobre 2023
››› File
Germany's Dachser has acquired the compatriate Brummer Logistik
Kempten
The company specializes in the logistics of perishable products
In the first quarter of 2024, Evergreen's revenues increased by 32.6% percent.
Taipei
In March, the increase was 36.5% percent.
Cooperation pact between the associations of the ports and ferry companies of Greece
The Piraeus
Among the activities, make sure that port benches are adequate for new naval technologies
In 2023 the traffic in goods at ports in Lazio fell by -5.7% percent. Record of cruises
Cyvitavecchia
Passenger of line services growing by 10.0%
RINA will collaborate on the sustainable development of ports and shipping of Indonesia
Genoa
Contract with the World Bank
In Udine the Officine Rotable Maintenance of FVG Rail has been equipped with a lawn back in fossa
Procedure
Interporto Padova's assembly to merge for incorporation of the Zip Consortium
Padova
Capital increase of more than 7.8 million split between Municipality, Province, and Chamber of Commerce
Turkish Arkas orders four container ships from 4,300 teu to Guangzhou Wenchong Shipyard
Izmir
On the way an investment of 240 million
Deutsche Bahn would have solicited a group of potential bidders to submit proposals to acquire DB Schenker
New York
The invitation addressed, among others, to DSV, Maersk and MSC
Interferry calls on governments to use carbon tax revenues to equip the harbour quays of cold ironing
Victoria
Corrigan : 'imperative that the extensive installation of OPS facilities is undertaken with urgency'
Training courses for GNV crews to avoid collisions with cetaceans and sea turtles
Genoa
Made together with the research body Foundation CIMA, they also promote the protection of biodiversity
DP World and Rumo will carry out a new grain and fertilizer terminal in the port of Santos
Curitiba / Dubai
Expected an investment of nearly 500 million
Singaporean ONE will restructure the feeder service between the Adriatic and Egypt
Singapore
You will include scals in Trieste and Piraeus
Over 700mila crucierists approved in 2023 at Spezia spent a total of 71.2 million euros.
The Spezia
68.3% of this sum for the purchase of organized tours
New rail services of Rail Cargo Group between Austria, Germany and Italy
Vienna
Increase in the frequency of departures on the Duisburg-Villach-Lubiana line
Five more ULCV banchina cranes for the Malaysian port of Tanjung Pelepas
Gelang Patah
They have been ordered to Chinese ZPMC
On April 11, the sixth edition of the "Italian Port Days" will begin.
Rome
Also this year the project has been divided into two sessions : the first in the spring and the second from September 20 to October 20
Autonomous driving systems ensure benefits to self-driving companies and drivers, ensure from China
Shanghai
Deshun Logistics tests the technologies of Inceptio Technology in commercial travel
In the first half of 2024, the traffic in goods in the port of Taranto declined by -7.8% percent.
Taranto
Decisive decline of -22.4% in February
The three days of a strike on the contract of the port workers will be on the road.
Rome
On Friday, a national demonstration will be held in Genoa
On April 16 in Nola, the national conference of the Union Interports Reunited
Nola
Event " Interports to the center. A strategic network for Italy "
- Via Raffaele Paolucci 17r/19r - 16129 Genoa - ITALY
phone: +39.010.2462122, fax: +39.010.2516768, e-mail
VAT number: 03532950106
Press Reg.: nr 33/96 Genoa Court
Editor in chief: Bruno Bellio
No part may be reproduced without the express permission of the publisher
Search on inforMARE Presentation
Feed RSS Advertising spaces

inforMARE in Pdf
Mobile