testata inforMARE
Cerca
1 luglio 2025 - Anno XXIX
Quotidiano indipendente di economia e politica dei trasporti
01:02 GMT+2
LinnkedInTwitterFacebook
Proposta di direttiva della Commissione UE per facilitare le concentrazioni tra imprese della Comunità
All'interno dei singoli Stati membri le fusioni sarebbero disciplinate dai principi e dalle disposizioni vigenti per le operazioni di concentrazione nazionali
19 novembre 2003
La Commissione Europea ha presentato ieri una proposta di direttiva per ridurre gli ostacoli che si frappongono alle fusioni tra imprese di differenti Stati comunitari posti dalle normative nazionali. La proposta di legge prevede l'istituzione di una procedura per le fusioni transfrontaliere in base alla quale .

«La facilitazione delle fusioni transfrontaliere - ha detto il commissario europeo per il Mercato interno, Frits Bolkestein - costituisce un importante mezzo per favorire la cooperazione e la ristrutturazione necessarie per rendere l'Europa più concorrenziale. Attualmente è difficile o impossibile effettuare delle fusioni transfrontaliere e la proposta intende ovviare a tale problema. È importante garantire, al contempo, l'introduzione di dispositivi di salvaguardia, onde evitare che le imprese si servano delle fusioni transfrontaliere per sottrarsi agli obblighi relativi ai regimi di partecipazione dei lavoratori vigenti a livello nazionale. È particolarmente importante che la misura sia approvata rapidamente, poiché l'allargamento acuirà l'esigenza delle imprese di poter cooperare instaurando rapporti transfrontalieri».

Secondo Bruxelles la nuova legge sarebbe di particolare utilità per le imprese di medie dimensioni che intendono operare in più di uno Stato membro, ma non in tutta l'Europa, e quindi poco propense a volersi costituire come società di diritto europeo attraverso l'adozione dello statuto di società europea.

«In base alla normativa attualmente vigente nell'Unione Europea - ha ricordato la Commissione - le fusioni transfrontaliere sono possibili solo se le imprese che intendono effettuare tale operazione hanno la loro sede sociale in alcuni Stati membri. Infatti in altri Stati membri le differenze tra le normative nazionali vigenti sono tali da indurre le imprese che intendano procedere ad una fusione a ricorrere a soluzioni complicate e costose. Tali accordi spesso complicano l'operazione e non sempre sono attuati in modo trasparente e nella certezza del diritto. Inoltre causano spesso la liquidazione dell'impresa acquisita, talvolta con notevoli costi». La proposta di direttiva, che riguarda tutte le società di capitali, sia le società per azioni sia le aziende con altre forme societarie, mira invece ad agevolare le concentrazioni all'interno dell'Unione Europea assimilando la procedura delle fusioni transfrontaliere alle procedure applicate alle operazioni di concentrazione in ambito nazionale tra imprese soggette alla normativa del medesimo Stato membro. «In altre parole - ha spiegato Bruxelles - le singole imprese che partecipano ad una fusione transfrontaliera dovranno attenersi secondo il disposto della direttiva proposta alla normativa nazionale dello Stato membro in cui hanno la loro sede sociale (ad eccezione dei casi specifici contemplati dalla direttiva, in ragione della natura della fusione transfrontaliera)». «La direttiva - ha precisato la Commissione - mantiene la tutela prevista dalla normativa nazionale per i creditori, gli obbligazionisti ed i possessori di titoli diversi dalle azioni, gli azionisti di minoranza e i dipendenti. Nel caso specifico dei diritti dei lavoratori vale il principio generale dell'applicazione della normativa nazionale alla società risultante dalla fusione. Qualora la normativa non contempli un regime di partecipazione dei lavoratori, tale situazione resterà immutata; se invece la società risultante dalla fusione verrà costituita in uno degli Stati membri ove è previsto un regime di partecipazione dei lavoratori, la società sarà assoggettata a tale regime. Tuttavia, se almeno una delle imprese partecipanti all'operazione transfrontaliera è assoggettata ad un regime di partecipazione dei lavoratori nello Stati membro ove ha la propria sede sociale, e se la società risultante da tale fusione è costituita in uno Stato membro la cui normativa non prevede tale regime, si applica la procedura di negoziazione contemplata dallo statuto della società europea (regolamento (CE) n. 2157/2001 del Consiglio dell'8 ottobre 2001 relativo allo statuto della Società europea e direttiva complementare n. 2001/86/CE del Consiglio dell'8 ottobre 2001). Tale procedura permetterebbe alle parti in causa di definire e concordare un regime convenuto di partecipazione dei lavoratori. Solo qualora le parti interessate non riuscissero a trovare un accordo è prevista, come soluzione di ripiego, l'estensione del regime di cogestione. Nel caso di fusione tra due imprese soggette a regime obbligatorio di cogestione, queste potrebbero decidere di costituirsi in società in uno Stato membro ove viga un regime obbligatorio non equivalente al regime più rigido di cogestione, senza l'obbligo di avviare i negoziati previsti dallo statuto della società europea».

La direttiva proposta - ha sottolineato l'esecutivo europeo - colmerebbe un'importante lacuna del diritto societario ed è la prima misura ad essere presentata nel quadro del Piano d'azione della Commissione in materia di diritto societario e governo di società nell'Unione Europea pubblicato nel maggio scorso.

 

 

COMMISSION OF THE EUROPEAN COMMUNITIES

Brussels, (18/11/2003)
COM(2003)703

Proposal for a
DIRECTIVE OF THE EUROPEAN PARLIAMENT AND OF THE COUNCIL
on cross-border mergers of companies with share capital

TEXT WITH EEA RELEVANCE



 

 

EXPLANATORY MEMORANDUM



1. PURPOSE OF AND GROUNDS FOR THE PROPOSAL


The purpose of the Directive, which is to be viewed against the background of the Financial Services Action Plan and the Communication from the Commission to the Council and the European Parliament of 21 May 2003 entitled Modernising Company Law and Enhancing Corporate Governance in the European Union ' A Plan to Move Forward, is to fill a significant gap in company law left by the need to facilitate cross-border mergers of commercial companies without the national laws governing them ' as a rule the laws of the countries where their head offices are situated ' forming an obstacle.

At present, as Community law now stands, such mergers are possible only if the companies wishing to merge are established in certain Member States. In other Member States, the differences between the national laws applicable to each of the companies which intend to merge are such that the companies have to resort to complex and costly legal arrangements. These arrangements often complicate the operation and are not always implemented with all the requisite transparency and legal certainty. They result, moreover, as a rule in the acquired companies being wound up ' a very expensive operation.

There is an increasing need today in the Community of Fifteen for cooperation between companies from different Member States, as there will be tomorrow in the future enlarged Union, not forgetting the EFTA countries.

For a number of years now, Community companies have been calling for the adoption of a Community legal instrument that meets their needs for cooperation and consolidation between companies from different Member States and that enables them to carry out cross-border mergers.

More than ever, all companies, whether they be public limited liability companies or any other type of company with share capital, must have at their disposal a suitable legal instrument enabling them to carry out cross-border mergers under the most favourable conditions. The costs of such an operation must therefore be reduced, while guaranteeing the requisite legal certainty and enabling as many companies as possible to benefit. The scope of the Directive will therefore be drawn in such a way as to cover above all small and medium-sized enterprises, which stand to benefit because of their smaller size and lower capitalisation compared with large enterprises and for which, for the same reasons, the European company Statute does not provide a satisfactory solution.

 

2. HISTORICAL CONTEXT


On 14 December 1984 the Commission adopted a proposal for a tenth Council Directive on cross-border mergers of companies.1 Several committees of the European Parliament examined the proposal, including the Committee on Legal Affairs, which adopted its report on 21 October 1987.2 However, Parliament did not deliver its opinion owing to the difficulties raised by the problem of employee participation in companies' decision-making bodies. This situation of deadlock, which was linked to the fate of the proposal for a European company Statute, lasted more than 15 years. In 2001, against the backdrop of a wholesale withdrawal of proposals which had been pending for several years or which had become devoid of purpose, the Commission withdrew this first proposal for a tenth Directive with a view to presenting a fresh proposal based on the latest developments in Community law. A resolution of the European company (SE) question having been reached on 8 October 2001, the work on preparing a new proposal for a Directive on cross-border company mergers accordingly resumed. In the light of this state of affairs and of the fact that the parties have had an opportunity to comment on the broad lines of the proposal, both as part of the consultations carried out by the High-Level Group of Company Law Experts and as part of those on the above-mentioned Commission communication of 21 May 2003, further consultations and impact assessment on the present proposal, the speedy adoption of which is wished for by the interests concerned, have not been considered necessary.


1 OJ C 23 25.1.1985, p. 11.
2 PE/113303/JUR/FIN, A2/1987/186.


 

3. FEATURES OF THE PROPOSAL


The present proposal differs from the original proposal of 1984 mainly in scope and in the way it takes account, with regard to the participation of employees in the decision-making bodies of the acquiring company or of the new company created by the cross-border merger, of the principles and solutions incorporated in Council Regulation (EC) No 2157/2001 of 8 October 2001 on the Statute for a European company (SE)3 and in Council Directive 2001/86/EC of 8 October 2001 supplementing the Statute for a European company with regard to the involvement of employees.4

3.1.Scope


The original proposal covered only public limited liability companies. The present proposal extends that scope to include all companies with share capital which, in the unanimous view of the Member States, may be typified as companies having legal personality and separate assets which alone serve to cover the company's debts. It is aimed primarily at companies which are not interested in forming an SE, i.e. for the most part small and medium-sized enterprises.

3.2.Principles governing the cross-border merger procedure


The basic principle underlying the cross-border merger procedure is that ' save as otherwise provided by the Directive for reasons to do with the cross-border nature of the merger ' the procedure is governed in each Member State by the principles and rules applicable to mergers between companies governed exclusively by the law of that State (domestic mergers). The aim is to approximate the cross-border merger procedure with the domestic merger procedures with which operators are already familiar through use.

In order to take account of the cross-border aspects, the principle of the application of national law is incorporated - but no more than is strictly necessary ' via provisions based on the relevant principles and rules already laid down for the formation of an SE.

Protection under national law is also afforded to the interests of creditors, debenture holders, the holders of securities other than shares, minority shareholders and employees, as regards rights other than those related to participation in the company, vis-à-vis each of the merging companies. Reference may be made here to Council Directive 2001/23/EC of 12 March 2001 relating to the safeguarding of employees' rights in the event of transfers of undertakings,5 Directive 2002/14/EC of the European Parliament and of the Council of 11 March 2002 establishing a general framework for informing and consulting employees in the European Community,6 and Council Directive 94/45/EC of 22 September 19947 and Council Directive 97/74/EC8 of 15 December 1997, both of which concern the establishment of a European works council or a procedure in Community-scale undertakings and Community-scale groups of undertakings for the purposes of informing and consulting employees. These Directives also apply to companies created by a cross-border merger.

The Directive, as is the case for comparable previous legal acts9, is without prejudice to the application of the legislation on the control of concentrations between undertakings, both at the Community level10 and at the level of Member States.


3 OJ L 294, 10.11.2001, p. 1.
4 OJ L 294, 10.11.2001, p. 22.


3.3.Employee participation and company law coordination


Employee participation in a company created by cross-border merger, which was the reason for the deadlock over the original proposal of 1984, is coordinated by the present proposal for a Directive with a view to ensuring freedom of establishment.

The overriding fear concerning cross-border mergers was that the process might be hijacked by companies which, faced with having to live with employee participation, might try to circumvent it by means of such a merger.

Regulation (EC) No 2157/2001 and Directive 2001/86/EC have come up with a solution which can be used, mutatis mutandis, also with a view to coordinating company law under Article 44(2)(g) of the EC Treaty, as is the purpose of this Directive.

The context in which the Regulation and the Directive on the SE operate is different, however, from that surrounding the application of this Directive. By virtue of its Community nature, the SE is not subject to any existing national rules on compulsory participation in the Member State in which its registered office is situated. By contrast, companies created by the cross-border merger operations covered by the present Directive will be companies governed by the law of a Member State. Such companies will accordingly remain subject to the compulsory participation rules applicable in that Member State. It may well be, however, that, following a cross-border merger, the registered office of the company created by the merger is situated in a Member State which does not have this type of rule, whereas one or more of the companies taking part in the merger were operating under a participation system before the merger. To deal with this eventuality, provision is made for extending to companies covered by the present Directive the same protection of rights acquired with respect to participation as is granted under the system set up by the SE Regulation and Directive. The protection of acquired rights of participation is entirely justified in this case. In cases where the national law of the Member State by whose law the company created by the merger is governed does have rules on compulsory employee participation, such specific protection is unnecessary as the company in question will be subject to those rules.


5 OJ L 82, 22.3.2001, p. 16.
6 OJ L 80, 23.3.2002, p.29.
7 OJ L 254, 30.9.1994, p. 64.
8 OJ L 10, 16.1.1998, p. 22.
9 Third Council Directive concerning mergers of public limited liability companies (78/855/EEC) and Council Regulation (EC) No 2157/2001 on the Statute for a European Company (ECS).
10 Council Regulation (EEC) No 4064/89 on the control of concentrations between undertakings, OJ L 395, 30.12.1989, p.1; corrected version OJ L 257, 21.9.1990, p. 13, Regulation as last amended by Regulation (EC) No 1310/97, OJ L 180, 9.7.1997, p.1; corrigendum in OJ L 40, 13.2.1998, p. 17.


 

4. COMMENTS ON THE ARTICLES

Article 1
contains definitions which serve to delimit the scope of the Directive. The definitions of merger by acquisition and merger by the formation of a new company are taken from Directive 90/434/EEC, which also covers mergers between companies from different Member States and forms of company other than public limited liability companies. These definitions are in keeping with those in Directive 78/855/EEC concerning domestic mergers of public limited liability companies.11 The scope includes all Community companies with share capital which, in the unanimous view of the Member States, may be typified as companies having legal personality and separate assets which alone serve to cover the company's debts. It is wider than that of Directive 78/855/EEC in that it is not limited to public limited liability companies but covers all companies with share capital.

Article 2
is designed to identify the law applicable in the event of a cross-border merger to each of the merging companies. Save as otherwise provided by the present Directive for reasons to do with the cross-border nature of the operation, each company remains subject to its national law on domestic mergers.

As to the protection of employees, the cross-border merger remains subject, with regard to rights other than those of participation in the acquiring company or in the new company created by the cross-border merger, to the relevant provisions applicable in the Member States, as harmonised inter alia by Council Directive 2001/23/EC of 12 March 2001 relating to the safeguarding of employees' rights in the event of transfers of undertakings, Directive 2002/14/EC of the European Parliament and of the Council of 11 March 2002 establishing a general framework for informing and consulting employees in the European Community and Directives 94/45/EC and 97/74/EC concerning the establishment of a European works council and the informing and consulting of employees. By virtue of these provisions, the change of employer resulting from the merger operation must have no effect on the contract of employment or employment relationship in force at the time of the merger, which is automatically transferred to the new owner. Likewise protected after the merger are all acquired rights of employees agreed under a collective agreement, and their rights to old-age, invalidity or survivor's benefits under statutory social security schemes.

Article 3
lists the points that have to be included in the draft terms of cross-border merger. It includes the items already harmonised by Directive 78/855/EEC for domestic mergers of public limited liability companies, to which have been added, as in the case of the SE, a number of further items dictated by the cross-border nature of the operation, such as the name and registered office proposed for the new company. The place where the registered office is situated determines which law will be applicable to the new company ' an important piece of information as far as all interested parties, including creditors, are concerned. The draft terms must also contain information on the arrangements for employee involvement in decisions taken by the company created by the cross-border merger.

Article 4
deals with publication of the draft terms of cross-border merger and the information that must be furnished.

Article 5
provides for the possibility, as already laid down by Directive 78/855/EEC for domestic mergers of public limited liability companies and by Regulation (EC) No 2157/2001 for the European company, of providing for a single expert report on behalf of all shareholders.

Article 6
lays down the requirement of approval of the draft terms of cross-border merger by the general meeting. A similar requirement exists in the case of domestic mergers of public limited liability companies and in that of the formation of an SE by merger.

Articles 7 and 8
govern scrutiny of the legality of cross-border mergers. They are based on the corresponding principles and techniques provided for in Regulation (EC) No 2157/2001 for the SE.

Article 9
concerns the date on which the cross-border merger takes effect. The relevant date is to be that provided for by the law of the Member State by which the acquiring company is governed in the case of cross-border merger by acquisition or by which the new company is governed in the case of cross-border merger by the formation of a new company. The date must be after all the checks on all the companies taking part in the operation have been carried out.

Article 10
deals with the disclosure that must be effected upon completion of a cross-border merger. It is based on the corresponding provisions of Article 3 of Directive 68/151/EEC on the safeguards required to protect the interests of members and others,12 this being the article that governs the publicising of all essential documents relating to companies with share capital.

Article 11
is based on Articles 19 and 23 of Directive 78/855/EEC, which already coordinate the effects of a domestic merger for public limited liability companies.

Article 12
is based on Article 29 of Regulation (EC) No 2157/2001, according to which, after the date on which a cross-border merger takes effect, it is no longer possible to declare the merger null and void, the aim being to ensure absolute certainty for all third parties affected by the merger in the various Member States concerned. It would be highly dangerous for third parties subject to the laws of different Member States to be faced with the nullity of an operation after all the checks in each Member State had been carried out conclusively.

Article 13
seeks to simplify the cross-border merger procedure in the case of a merger between two companies where the acquiring company already holds all or most of the shares or other securities of the company being acquired that confer the right to vote at the latter's general meetings. In such cases, a number of steps can in fact be dispensed with.

Article 14
deals with the participation of employees in the company created by a cross-border merger where the protection of acquired rights of participation is put at risk by the merger.

Article 14 is relevant only in a situation where one of the merging companies has a participation regime, be it compulsory or voluntary and the law of the Member State where the company created by merger is to be incorporated does not impose compulsory employee participation. In all other cases, the national law applicable to the company created by merger determines the rules on employees' involvement. Article 14 reflects the balance already found in the context of the European Company Statute, in particular the negotiation procedure which should enable the interested parties to negotiate an appropriate regime to be applied for employee participation. For this purpose, article 14 incorporates by reference the provisions of Directive 2001/86/EC and Part 3 of the Annex which are specifically relevant to mergers.

Accordingly, it is only if the merging companies fail to reach a negotiated solution, that the participation system which best protects the acquired rights of the workers and which already exists in one of the merging companies is extended to the company created by merger.

Articles 15 and 16
contain the usual final provisions concerning implementation, entry into force and the addressees of the Directive.


11 OJ L 295, 20.10.1978, p. 36.
12 OJ L 65, 14.3.1968, p. 8.


 

 

Proposal for a

DIRECTIVE OF THE EUROPEAN PARLIAMENT AND OF THE COUNCIL

on cross-border mergers of companies with share capital



THE EUROPEAN PARLIAMENT AND THE COUNCIL OF THE EUROPEAN UNION,

Having regard to the Treaty establishing the European Community, and in particular Article 44(1) thereof,

Having regard to the proposal from the Commission,1

Having regard to the opinion of the Economic and Social Committee,2

Having regard to the opinion of the Committee of the Regions,3

Acting in accordance with the procedure laid down in Article 251 of the Treaty,

Whereas:
  1. The need for cooperation and consolidation between companies from different Member States and the difficulties encountered, at the legislative and administrative levels, by cross-border mergers of companies in the Community make it necessary, with a view to the completion and functioning of the single market, to lay down Community provisions to facilitate the carrying-out of cross-border mergers between various types of company with share capital governed by the laws of different Member States.
  2. The above-mentioned objectives cannot be sufficiently attained by the Member States in so far they involve laying down rules with common features applicable at transnational level; owing to the scale and impact of the proposed action, they can therefore best be achieved at Community level, it being possible for the Community to take measures in accordance with the principle of subsidiarity laid down in Article 5 of the Treaty. In accordance with the principle of proportionality as set forth in that article, this Directive does not go beyond what is necessary to achieve those objectives.
  3. In order to facilitate cross-border merger operations, it should be laid down that, unless this Directive provides otherwise, each company taking part in a merger, and each third party concerned, remains subject to the provisions of national law by which the company is governed, being those provisions which are applicable in the event of a merger with other companies governed by the same law.
  4. The common draft terms of cross-border merger must be drawn up in the same terms for each of the companies concerned in the various Member States. The minimum content of such common draft terms should therefore be specified, while leaving the companies free to agree on other items.
  5. In order to protect the interests of members and others, both the draft terms of merger and the completion of the merger must be publicised for each merging company via an entry in the appropriate public register.
  6. The laws of all the Member States provide for the drawing-up of a report on the draft terms of merger by one or more experts on behalf of each of the companies that are merging at national level. In order to limit experts' costs connected with cross-border mergers, provision should be made for the possibility of drawing up a single report intended for all members of companies taking part in a cross-border merger operation. The common draft terms of cross-border merger must be approved by the general meeting of each of these companies.
  7. In order to facilitate cross-border merger operations, it should be provided that monitoring of the completion and legality of the decision-making process in each merging company should be carried out by the national authority having jurisdiction over each of those companies, whereas monitoring of the completion and legality of the merger should be carried out by the national authority having jurisdiction over the company created by the merger. The latter authority may be a court, a notary or any other competent authority appointed by the Member State concerned. The national law determining the date on which the merger takes effect - this being the law to which the company created by the merger is subject - should also be specified.
  8. In order to protect the interests of members and others, the legal effects of the cross-border merger - distinguishing according to whether the company created by the merger is an acquiring company or a new company - should be specified. In the interests of legal certainty, it should no longer be possible, after the date on which a cross-border merger takes effect, to declare the merger null and void.
  9. This Directive is without prejudice to the application of the legislation on the control of concentrations between undertakings, both at the Community level4 and at the level of Member States.
  10. Employees' rights other than rights of participation should remain subject to the national provisions referred to in Council Directive 98/59/EC of 20 July 1998 on the approximation of the laws of the Member States relating to collective redundancies,5 Council Directive 2001/23/EC of 12 March 2001 on the safeguarding of employees' rights in the event of transfers of undertakings,6 Directive 2002/14/EC of the European Parliament and of the Council of 11 March 2002 establishing a general framework for informing and consulting employees in the European Community7 and Council Directive 94/45/EC of 22 September 1994 on the establishment of a European Works Council or a procedure in Community-scale undertakings and Community-scale groups of undertakings for the purposes of informing and consulting employees.8
  11. If at least one of the companies taking part in the cross-border merger is operating under a participation system and if the national law of the Member State in which the registered office of the company created by the merger is situated does not impose compulsory employee participation on that company, the participation of employees in the company created by the cross-border merger and their involvement in the definition of such rights must be regulated. To that end, the principles and procedures provided for in Council Regulation (EC) No 2157/2001 of 8 October 2001 on the Statute for a European company9 and in Council Directive 2001/86/EC of 8 October 2001 supplementing the Statute for a European company10 should be taken as a basis,




1 OJ C ['], ['], p. ['].
2 OJ C ['], ['], p. ['].
3 OJ C ['], ['], p. ['].
4 Council Regulation (EEC) No 4064/89 on the control of concentrations between undertakings, OJ L 395, 30.12.1989, p.1; corrected version OJ L 257, 21.9.1990, p. 13, Regulation as last amended by Regulation (EC) No 1310/97, OJ L 180, 9.7.1997, p.1; corrigendum in OJ L 40, 13.2.1998, p. 17.
5 OJ L 225, 12.8.1998, p. 16.
6 OJ L 61, 5.3.1977, p. 26.
7 OJ L 80, 23.3.2002, p.29.
8 OJ L 254, 30.9.1994, p. 64; Directive amended by Directive 97/74/EC (OJ L 10, 16.1.1998, p.22).
9 OJ L 294, 10.11.2001, p. 1.
10 OJ L 294, 10.11.2001, p.22.


 

HAVE ADOPTED THIS DIRECTIVE:

 

Article 1



For the purposes of this Directive:

- "merger" means an operation whereby:

(a) one or more companies, on being dissolved without going into liquidation, transfer all their assets and liabilities to another existing company - the acquiring company - in exchange for the issue to their shareholders of securities or shares respresenting the capital of that other company and, if applicable, a cash payment not exceeding 10% of the nominal value, or, in the absence of a nominal value, of the accounting par value of those securities or shares; or

(b) two or more companies, on being dissolved without going into liquidation, transfer all their assets and liabilities to a company that they form - the new company - in exchange for the issue to their shareholders of securities or shares representing the capital of that new company and, if applicable, a cash payment not exceeding 10% of the nominal value, or in the absence of a nominal value, of the accounting par value of those securities or shares; or

(c) a company, on being dissolved without going into liquidation, transfers all its assets and liabilities to the company holding all the securities or shares representing its capital;

- "cross-border merger" means a merger within the meaning of the first indent which involves companies with share capital formed in accordance with the law of a Member State and having their registered office, central administration or principal place of business within the Community, provided at least two of them are governed by the laws of different Member States;

- "company with share capital" means a company having legal personality, possessing separate assets which alone serve to cover its debts and subject under the national law governing it to conditions concerning guarantees such as are provided for by Council Directive 68/151/EEC11 for the protection of the interests of members and others.


11 OJ L 65, 14.3.1968, p. 8.


 

Article 2



Save as otherwise provided in this Directive, each company taking part in a cross-border merger shall be governed, as far as the merger formalities are concerned, by the provisions of national law to which it is subject that apply to mergers of this type of company with other companies with share capital subject to the same national law. The said provisions shall include those concerning the decision-making process relating to the merger and the protection of creditors, debenture holders and the holders of securities other than shares to which special rights are attached, as well as of employees as regards rights other than those governed by Article 14.

 

Article 3

  • The Member States shall provide that each management or administrative organ of each of the merging companies must draw up common draft terms of cross-border merger. The common draft terms of cross-border merger shall include the following particulars:


  • (a) the form, name and registered office of the merging companies and those proposed for the company created by the merger;

    (b) the ratio applicable to the exchange of securities or shares representing the company capital and the amount of any compensation;

    (c) the terms for the allotment of securities or shares representing the capital of the company created by the merger;

    (d) the date from which the holding of such securities or shares representing the company capital will entitle the holders to share in profits and any special conditions affecting that entitlement;

    (e) the date from which the transactions of the merging companies will be treated for accounting purposes as being those of the company created by the merger;

    (f) the rights conferred by the company created by the merger on members enjoying special rights or on other holders of securities or shares representing the company capital, or the measures proposed concerning them;

    (g) any special advantages granted to the experts who examine the draft terms of merger or to members of the administrative, management, supervisory or controlling organs of the merging companies;

    (h) the statutes of the company created by the merger;

    (i) information on the procedures by which arrangements for the involvement of employees in the definition of their rights to participation in the company created by the merger are determined pursuant to Article 14.
  • In addition to the items provided for in paragraph 1, the merging companies may, by common accord, include further items in the common draft terms of merger.


  •  

    Article 4


    The Member States shall provide that, for each of the merging companies, the following particulars at least must be published, not less than one month before the date of the general meeting referred to in Article 6, in the manner laid down by the law of each Member State in accordance with Article 3 of Directive 68/151/EEC:

    (a) the form, name and registered office of each merging company and those proposed for the company created by the merger;

    (b) the public register in which the documents of each merging company are filed and their identification number in that register;

    (c) an indication, for each of the merging companies, of the arrangements made for the exercise of the rights of creditors and of any minority shareholders of the merging companies and the address at which complete information on those arrangements may be obtained free of charge.

     

    Article 5



    1. An expert report intended for members and made available not less than one month before the date of the general meeting referred to in Article 6 shall be drawn up for each merging company.

    2. As an alternative to experts operating on behalf of each of the merging companies, one or more independent experts, appointed for that purpose at the joint request of the companies by a judicial or administrative authority in the Member State of one of the merging companies or of the future company, may examine the draft terms of cross-border merger and draw up a single written report to all the shareholders. Depending on the law of each Member State, such experts may be natural persons, legal persons or companies.

    The experts shall be entitled to secure from each of the merging companies all information they consider necessary for the discharge of their duties.

     

    Article 6



    1. After taking note of the expert report referred to in Article 5, the general meeting of each of the merging companies shall approve the common draft terms of cross-border merger.

    2. The general meeting of each of the merging companies may reserve the right to make implementation of the cross-border merger conditional on express ratification by it of the arrangements decided on with respect to the involvement of employees in the company created by the merger.

     

    Article 7



    1. Each Member State shall designate the authorities competent to scrutinise the legality of the merger as regards that part of the procedure which concerns each merging company subject to its national law.

    2. In each Member State concerned the competent authorities shall issue to each merging company subject to that State's national law a certificate conclusively attesting to the proper completion of the pre-merger acts and formalities.

     

    Article 8



    Each Member State shall designate the authorities competent to scrutinise the legality of the merger as regards that part of the procedure which concerns the completion of the merger and, where appropriate, the formation of a new company created by the merger where the company created by the merger is subject to its national law. The said authorities shall in particular ensure that the merging companies have approved the common draft terms of cross-border merger in the same terms and that arrangements for employee participation have been determined in accordance with Article 14.

    To that end each merging company shall submit to the competent authorities the certificate referred to in Article 7(2) within six months of its issue together with the common draft terms of cross-border merger approved by the general meeting referred to in Article 6.

     

    Article 9



    The law of the Member State to whose jurisdiction the company created by the merger is subject shall determine the date on which the cross-border merger takes effect. That date must be after the supervision as referred to in Article 8 has been carried out.

     

    Article 10



    The law of each of the Member States to whose jurisdiction the merging companies were subject shall determine, with respect to the territory of that State, the arrangements for publicising completion of the cross-border merger in the public register in which each of the companies is required to file documents.

     

    Article 11



    1. A merger carried out as laid down in point (a) of the first indent of Article 1 shall, from the date referred to in Article 9, have the following consequences:

    (a) all the assets and liabilities of each company being acquired are transferred, by way of universal succession, to the acquiring company;

    (b) the shareholders of the company being acquired become shareholders of the acquiring company;

    (c) the company being acquired ceases to exist.

    2. A merger carried out as laid down in point (b) of the first indent of Article 1 shall, from the date referred to in Article 9, have the following consequences:

    (a) all the assets and liabilities of the merging companies are transferred, by way of universal succession, to the new company;

    (b) the shareholders of the merging companies become shareholders of the new company;

    (c) the merging companies cease to exist.

    3. Where, in the case of a merger of companies covered by this Directive, the laws of the Member States require the completion of special formalities before the transfer of certain assets, rights and obligations by the merging companies becomes effective against third parties, those formalities shall be carried out by the company created by the merger.

     

    Article 12



    A cross-border merger which has taken effect as provided for in Article 9 may not be declared null and void.

     

    Article 13



    1. Where a cross-border merger by acquisition is carried out by a company which holds all the shares and other securities conferring the right to vote at general meetings of the company being acquired, Articles 3(1)(b) and (c), 5 and 11(1)(b) shall not apply.

    2. Where a merger by acquisition is carried out by a company which holds 90% or more but not all of the shares and other securities conferring the right to vote at general meetings of another company, reports by the management or administrative body, reports by an independent expert or experts and the documents necessary for scrutiny shall be required only to the extent that the national law governing either the acquiring company or the company being acquired so requires.

     

    Article 14



    Where at least one of the merging companies is operating under an employee participation system and where the national law applicable to the company created by the merger does not impose compulsory employee participation, the participation of employees in the company created by the merger and their involvement in the definition of such rights shall be regulated by the Member States in accordance with the principles and procedures laid down in Article 12(2), (3) and (4) of Regulation (EC) No 2157/2001 and the following provisions of Directive 2001/86/EC:

    (a) Article 3(1), (2) and (3), (4) first subparagraph, first indent, and second subparagraph, (5),

    (6) first and second subparagraphs and (7);

    (b) Article 4(1),(2), point (g), and (3);

    (c) Article 5;

    (d) Article 6;

    (e) Article 7(1), (2) first subparagraph, point (b), and second subparagraph, and (3);

    (f) Articles 8 to 12;

    (g) Part 3 of the Annex.

     

    Article 15



    Member States shall bring into force the laws, regulations and administrative provisions necessary to comply with this Directive within eighteen months of its publication. They shall forthwith inform the Commission thereof and communicate a table of equivalence between those provisions and this Directive.

    When Member States adopt such measures, they shall contain a reference to this Directive or shall be accompanied by such reference at the time of their official publication. The procedure for such a reference shall be adopted by Member States.

    This Directive shall enter into force on the twentieth day following that of its publication in the Official Journal of the European Union.

     

    Article 16



    This Directive is addressed to the Member States.

    Done at Brussels, [']

    For the European Parliament
    The President

    For the Council
    The President

    ›››Archivio notizie
    DALLA PRIMA PAGINA
    Notevole l'impatto sull'Italia di una eventuale chiusura della rotta marittima attraverso lo Stretto di Hormuz
    Roma
    La flotta mercantile per i prodotti energetici controllata dall'industria armatoriale italiana interessata a questi traffici ammonta a circa 80 unità
    Lo scorso mese il traffico delle merci nei porti marittimi cinesi è cresciuto del +3,7%
    Lo scorso mese il traffico delle merci nei porti marittimi cinesi è cresciuto del +3,7%
    Pechino
    I contenitori sono stati pari a 26,7 milioni di teu (+6,1%)
    Nel 2024 sono stati persi in mare 576 container sugli oltre 250 milioni trasportati dalle navi
    Washington
    Circa 200 sono caduti dalle portacontenitori nella regione del Capo di Buona Speranza
    La FMC mette in discussione l'accordo che esenta le compagnie del World Shipping Council dalle norme antitrust USA
    Washington
    Intanto Sola, nominato il 20 gennaio da Trump alla presidenza dell'agenzia federale, oggi lascia l'incarico
    Il settore marittimo-portuale europeo fa le pulci alla riforma delle norme doganali comunitarie
    Bruxelles
    Nota di CLECAT, ECASBA, European Shipowners, ESPO, Feport e WSC
    Accordo del Consiglio dell'UE sulla riforma del codice doganale unionale
    Bruxelles
    Preoccupazione della CLECAT per la persistenza nel testo del concetto di “Single Liable Person”
    Nei primi tre mesi del 2025 il traffico delle merci nel porto di Civitavecchia è cresciuto del +2,4%
    Civitavecchia
    Aumento del +9,9% a Gaeta e calo del -17,1% a Fiumicino
    Le Aziende informanoSponsored Article
    Accelleron consolida le partnership con Somas e Geislinger per sostenere l'efficienza e la sostenibilità del settore marittimo
    La società cantieristica giapponese Imabari Shipbuilding acquisisce il controllo della connazionale JMU
    Imabari/Tokyo
    Elevata dal 30% al 60% la quota di proprietà
    WTO, i nuovi dazi hanno impresso uno slancio ai commerci che non è destinato a durare
    Alla Terminal Investments Limited del gruppo MSC il 50% del capitale della Barcelona Europe South Terminal
    Barcellona
    La transazione è stata autorizzata dall'Autorità Portuale di Barcellona
    Mancano decreti attuativi della legge SalvaMare e i cittadini italiani pagano per una gestione dei rifiuti pescati che non viene effettuata
    Roma
    Lo denunciano Fondazione Marevivo e Federazione del Mare
    In cinque anni e mezzo nei porti dell'UE sono state sequestrate 1.244 tonnellate di droghe
    In cinque anni e mezzo nei porti dell'UE sono state sequestrate 1.244 tonnellate di droghe
    Lisbona
    I maggiori quantitativi passano attraverso gli scali di Belgio, Spagna, Olanda, Italia e Germania
    Domani entrerà in vigore la Convenzione internazionale sul riciclaggio delle navi
    Copenaghen
    Il BIMCO esorta l'UE ad includere cantieri indiani nell'elenco europeo degli impianti di riciclaggio navale
    Assologistica presenta il progetto “Cruscotto” per assicurare trasparenza e legalità al settore della logistica
    Milano
    Ruggerone: è un'infrastruttura di fiducia tra committenza e operatori
    Federagenti, le crociere non possono né devono diventare il bersaglio di una campagna di odio indiscriminato
    Federagenti, le crociere non possono né devono diventare il bersaglio di una campagna di odio indiscriminato
    Roma
    Proposto un “Patto per il mare” con soluzioni per affrontare un overtourism di cui le navi passeggeri non sono colpevoli
    Nuovo passo avanti per la realizzazione del sistema sotterraneo di trasporto delle merci in Svizzera
    Nuovo passo avanti per la realizzazione del sistema sotterraneo di trasporto delle merci in Svizzera
    Berna
    Cargo sous terrain prevede di realizzare un sistema di 500 chilometri entro la metà del secolo
    Carnival registra risultati economici record per il periodo marzo-maggio
    Carnival registra risultati economici record per il periodo marzo-maggio
    Miami
    Picco per questo trimestre anche il numero di crocieristi imbarcati
    Federlogistica, sconsiderato attivare i cantieri ferroviari senza una programmazione concertata
    Genova
    Falteri: isolare il porto di Genova dalla rete ferroviaria per tre settimane significa mettere in difficoltà l'intero Nord Italia
    Privatizzati terminal multipurpose in otto porti sauditi
    Privatizzati terminal multipurpose in otto porti sauditi
    Riyad
    Quattro saranno gestiti dalla Saudi Global Ports e quattro dalla Red Sea Gateway Terminal
    Avviato il dibattito pubblico sul progetto del Molo VIII del porto di Trieste
    Avviato il dibattito pubblico sul progetto del Molo VIII del porto di Trieste
    Trieste
    Previsto un investimento complessivo di 315,8 milioni di euro
    La sudcoreana HD Hyundai si accorda con l'americana  Edison Chouest Offshore per costruire portacontainer negli USA
    La sudcoreana HD Hyundai si accorda con l'americana Edison Chouest Offshore per costruire portacontainer negli USA
    Seul
    Prevista la possibilità di realizzare altri tipi di navi e di costruire gru portuali
    Rixi: con il decreto Omnibus garantito avvio Fase B della nuova diga foranea di Genova
    Roma
    Autorizzata una spesa di 50 milioni di euro per il 2026 e di 92,8 milioni per il 2027
    Il conflitto Israele-Iran induce Maersk a sospendere gli scali al porto di Haifa
    Copenaghen
    Proseguiranno, invece, quelli al porto di Ashdod
    Dichiarazione d'impegno delle nazioni nordeuropee per contrastare la flotta ombra russa
    Varsavia
    Se le navi non batteranno una bandiera valida nel Mar Baltico e nel Mare del Nord - specificano - adotteremo misure appropriate nel rispetto del diritto internazionale
    Stabile il traffico delle merci nei porti francesi nel primo trimestre del 2025
    Stabile il traffico delle merci nei porti francesi nel primo trimestre del 2025
    La Défense
    In aumento i container e le rinfuse liquide. Rialzo dei carichi allo sbarco e diminuzione di quelli all'imbarco
    Cognolato (Assiterminal): oggi più che mai serve una politica portuale coerente
    Roma
    Restano ancora aperte - ha evidenziato - tutte le criticità evidenziate in questi anni
    Alessandro Pitto confermato presidente di Fedespedi
    Milano
    Rinnovati il consiglio direttivo, il collegio dei probiviri e il collegio dei revisori dei conti
    Incandescente un'azione di protesta dei marittimi greci, con i sindacati PENEN e PNO che lanciano gravissime accuse, anche reciproche
    Il Pireo
    Lo sciopero, dichiarato illegale dai tribunali, blocca alcune navi del gruppo Attica nel porto di Patrasso
    Contratto a Saipem per un progetto per l'estrazione di fosfati in Algeria che include l'adeguamento del porto di Annaba
    Milano
    Prevista anche la costruzione di linee ferroviarie
    Il canale di Suez festeggia il ritorno dei transiti di portacontainer di grande capacità
    Il canale di Suez festeggia il ritorno dei transiti di portacontainer di grande capacità
    Ismailia
    Oggi è stato attraversato dalla nave “CMA CGM Osiris” che può trasportare 15.536 teu
    IMO, ILO, ICS e ITF sollecitano la tutela dei diritti dei marittimi rispetto ad un'ingiusta criminalizzazione
    Londra
    Ad aprile sono state adottate le “Linee guida sul trattamento equo dei marittimi detenuti in relazione a presunti reati”
    I nuovi dazi di Trump colpiscono anche il traffico dei container nel porto di Long Beach
    Long Beach
    Nei primi cinque mesi del 2025 registrato un incremento del +17,2%
    Trasferimento del porto di Carrara dall'AdSP ligure a quella toscana non senza un confronto con gli operatori
    Milano
    Lo chiedono Dario Perioli, FHP, Grendi e Tarros
    Sino a 768 miliardi di dollari gli investimenti necessari per adeguare i porti mondiali all'innalzamento del livello dei mari
    New York
    Il porto di Los Angeles accusa l'impatto dei nuovi dazi sul traffico dei container
    Los Angeles
    A maggio registrata una diminuzione del -4,8%
    Assagenti propone una task force per risolvere i problemi portuali, logistici e industriali
    Genova
    Un organismo di consultazione «problem solver» composto, oltre che dalle categorie del cluster marittimo, dalle industrie manifatturiere del quadrante Nord-Ovest
    A maggio il traffico delle merci nel porto di Singapore è calato del -4,6%
    Singapore
    Ribaltata una nuova gru in consegna nella nuova area portuale di Tuas
    Nel primo trimestre del 2025 il traffico delle merci sulla rete ferroviaria svizzera è calato del -6,4%
    Neuchâtel
    Performance dei servizi pari a 2,35 miliardi di tonnellate-km, in calo del -8,2%
    ANGOPI teme che nuove misure per garantire la continuità marittima penalizzino i servizi di ormeggio
    ANGOPI teme che nuove misure per garantire la continuità marittima penalizzino i servizi di ormeggio
    Ischia
    Potestà: necessario sottrarli ad un meccanismo perverso
    L'olandese HES International gestirà un terminal per rinfuse nel porto di Marsiglia-Fos
    Marsiglia
    Il contratto di concessione avrà una durata minima di 30 anni
    Il governo di Ibiza si oppone al programma di pernottamento a bordo dei traghetti offerto da Trasmed
    Ibiza/Valencia
    È ritenuto un «hotel clandestino», mentre la compagnia lo definisce un servizio crocieristico
    Bruno Pisano nominato commissario straordinario dell'AdSP del Mar Ligure Orientale
    Roma
    Assumerà l'incarico da lunedì prossimo
    Federlogistica propone un confronto fra operatori sulla congestion fee in attesa di una soluzione dal governo
    Genova
    Nei primi cinque mesi del 2025 il traffico dei container nel porto di Gioia Tauro è cresciuto del +10,3%
    Gioia Tauro
    Sono stati movimentati 1.813.071 teu
    Trasportounito, i tempi di attesa dei camion nei porti vanno pagati
    Genova
    Tagnochetti: la Port Fee ha l'obiettivo di redistribuire in modo più equo i costi di tutti i disservizi
    Nominati i commissari delle AdSP del Tirreno Settentrionale, dello Ionio e della Liguria Occidentale
    Roma/Genova
    Preoccupazione dei sindacati per il futuro dei lavoratori di Genoa Port Terminal
    Instabilità politica e transizione verde sono i principali problemi con cui si confronta lo shipping
    Londra
    Lo evidenzia l'“ICS Maritime Barometer Report 2024-2025”
    Presentato il nuovo container terminal del porto di Termini Imerese
    Palermo
    Trasferimento del traffico movimentato da Portitalia nel porto di Palermo
    Un sondaggio del GCMD conferma l'impegno dello shipping per la decarbonizzazione
    Singapore
    Preoccupazione dei porti per la mancanza di certezze circa la domanda da parte delle compagnie di navigazione
    La Commissione UE ha identificato nuovamente Port Said East e Tanger Med quali porti di trasbordo di container limitrofi
    Bruxelles
    L'autotrasporto estende l'applicazione delle “congestion fee” al porto di Livorno
    Livorno/Roma/Milano/Genova
    Fedespedi, non risolvono i problemi, ma hanno come unico effetto l'innalzamento dei costi
    Nel porto di Livorno è stato inaugurato il nuovo Posto di Controllo Frontaliero
    Livorno
    La struttura è costata 15 milioni di euro
    Ad aprile i transiti di navi nel canale di Suez sono diminuiti del -7,7%
    Ad aprile i transiti di navi nel canale di Suez sono diminuiti del -7,7%
    Il Cairo
    Nel primo quadrimestre del 2025 la flessione del traffico marittimo è stata del -14,9%
    Accordo per la digitalizzazione dei flussi di traffico autostradale con i porti di Trieste e Monfalcone
    Trieste
    È stato siglato dall'Autorità di Sistema Portuale del Mare Adriatico e da Autostrade Alto Adriatico
    Dominguez (IMO) sollecita investimenti nella decarbonizzazione del trasporto marittimo
    Dominguez (IMO) sollecita investimenti nella decarbonizzazione del trasporto marittimo
    Monaco/Bruxelles
    Opportunity Green, Seas At Risk e Transport & Environment esortano le nazioni ad includere le emissioni dello shipping nei loro Contributi determinati a livello nazionale
    RFI e MIT sottoscrivono l'aggiornamento al contratto di programma per circa 2,1 miliardi
    Roma
    Circa 500 milioni di euro previsti per la gestione della rete ferroviaria
    San Giorgio del Porto consegna una nave per il bunkeraggio di gas naturale liquefatto
    Genova
    È stata costruita per Genova Trasporti Marittimi
    Pisano (AdSP Liguria Orientale): i porti di La Spezia e Carrara si sono integrati in maniera quasi perfetta
    La Spezia/Bari
    Insediato il commissario straordinario dell'AdSP del Mare Adriatico Meridionale
    Raffaele Latrofa designato alla presidenza dell'AdSP del Mar Tirreno Centro-Settentrionale
    Roma
    È vice sindaco di Pisa
    L'indiana Mazagon Dock Shipbuilders acquisisce il controllo del cantiere navale srilankése Colombo Dockyard
    Mumbai
    Investimento di circa 53 milioni di dollari
    Al commissario dell'AdSP del Mar Ligure Occidentale attribuiti i poteri e le prerogative del Comitato di gestione
    Genova
    Il provvedimento in attesa del ripristino degli ordinari organi di vertice
    Approvato il Piano Operativo Triennale 2025-2027 dell'AdSP dell'Adriatico Centrale
    Ancona
    Parere favorevole dell'Organismo di partenariato della risorsa mare
    Il 2 luglio a Genova si terrà l'assemblea pubblica del Centro Internazionale Studi Containers
    Genova
    Tratterà delle trasformazioni fisiche del container e della digitalizzazione dei processi
    Andrea Ormesani è il nuovo presidente di Assosped Venezia
    Venezia
    Rinnovato il consiglio direttivo. Paolo Salvaro rimane segretario generale
    Witte (ISU): nel 2024 il settore del salvataggio navale si è stabilizzato rispetto al minimo di due anni fa
    Londra
    La finlandese Elomatic installerà tunnel thruster su 11 navi da crociera del gruppo Carnival
    Turku
    I lavori inizieranno il prossimo autunno e termineranno nel 2028
    Il primo luglio a Roma si terrà l'assemblea di Assarmatori
    Roma
    “Mediterraneo controcorrente” il tema dell'incontro
    Fincantieri ha consegnato la nuova nave da crociera Viking Vesta all'americana Viking
    Trieste/Los Angeles
    È stata costruita nel cantiere navale di Ancona
    La Guardia Costiera di Genova ha posto in fermo amministrativo la portacontainer PL Germany
    Genova
    La Marina Militare italiana commissiona a Fincantieri due nuove Multipurpose Combat Ship
    Trieste
    L'ordine all'azienda cantieristica vale 700 milioni di euro
    Al gruppo MSC la gestione dei servizi crocieristici nei porti di Bari e Brindisi
    Bari
    Concessione della durata decennale con possibilità di estensione
    Nel 2024 la tedesca Kombiverkehr è tornata all'utile
    Francoforte sul Meno
    Invariato il livello dei ricavi risultati pari a 434,6 milioni di euro
    A Deltamarin la progettazione delle sei nuove ro-pax ordinate da Grimaldi per le rotte mediterranee
    Turku
    PROSSIME PARTENZE
    Visual Sailing List
    Porto di partenza
    Porto di destinazione:
    - per ordine alfabetico
    - per nazione
    - per zona geografica
    La pratica del subappalto nella logistica europea sta creando un mercato del lavoro parallelo in cui i diritti non vengono applicati
    Bruxelles
    Presentato il rapporto “Sorry, We Subcontracted You”
    Domani Grendi immetterà la quarta nave del gruppo su rotte da e per la Sardegna
    Milano
    “Grendi Star”, della capacità di carico di 2.800 metri lineari, collegherà Marina di Carrara e Cagliari
    Firmato il contratto di supporto in esercizio delle fregate FREMM tra Orizzonte Sistemi Navali e OCCAR
    Taranto
    L'accordo ha un valore complessivo di circa 764 milioni di euro
    Appello per riformare l'intero sistema di formazione alla guida nel settore dei trasporti
    Roma
    Presentate sette proposte
    Nel porto di Gioia Tauro i militari della Guardia di Finanza hanno sequestrato 228 chili di cocaina
    Reggio Calabria
    Arrestati due portuali
    Porto di Livorno, nuovo osservatorio per trovare soluzioni al problema della congestione portuale
    Livorno
    Marilli: cercheremo soluzioni per giungere alla possibile revoca della port fee
    Lockton P.L. Ferrari ha chiuso l'ultimo esercizio annuale con ricavi lordi pari a 34 milioni di dollari
    Genova
    Il volume dei premi assicurativi è salito a 350 milioni
    La polacca Trans Polonia Group acquisisce l'olandese Nijman/Zeetank Holding
    Tczew
    È specializzato nel trasporto e nella logistica di prodotti liquidi e gassosi
    d'Amico Tankers vende due navi cisterna costruite nel 2011 per 36,2 milioni di dollari
    Lussemburgo
    Verranno consegnate agli acquirenti entro fine luglio e il 21 dicembre
    L'Accademia Italiana della Marina Mercantile programma 13 nuovi corsi gratuiti
    Genova
    Disponibili oltre 300 posizioni
    Una delegazione di Wista Italy in visita ai porti di Catania e Augusta
    Catania/Augusta
    L'associazione è formata da donne che ricoprono ruoli di responsabilità nei settori marittimo, della logistica e del trade
    Nei primi cinque mesi del 2025 il porto di Algeciras ha movimentato 1,9 milioni di container (-6,3%)
    Algeciras
    I container vuoti sono diminuiti del -5,5% e quelli pieni del -6,4%
    Reway Group entra nel settore della manutenzione di infrastrutture ferroviarie portuali
    Licciana Nardi
    Ottenute due commesse affidate dall'AdSP del Mar Ligure Orientale
    A Delcomar ed Ensamar i servizi marittimi con le isole minori sarde
    Cagliari
    Aggiudicata la gara per l'affidamento in concessione per sei anni dei collegamenti
    Porto di Trieste, il fresco di nomina Gurrieri silura il fresco di nomina Torbianelli
    Trieste
    Russo (Pd): è uno squallido gioco di potere
    La singaporiana SeaLead amplia la sua offerta di spedizioni marittime al collegamento fra Turchia e Italia
    Singapore
    Rotta connessa a servizi che transitano attraverso il canale di Suez
    Il programma americano Container Security Initiative è stato esteso al Marocco
    Rabat
    Amrani: consolidiamo il ruolo di Tanger Med come hub marittimo sicuro e di livello mondiale
    Assai positivo il primo trimestre della greca Euroseas
    Atene
    Pittas: il momento positivo è proseguito nel secondo periodo trimestrale
    Assonat e SACE presentano un piano per la portualità turistica italiana
    Roma
    Kuehne+Nagel ha aperto una nuova filiale a Napoli
    Milano
    Lo scopo è di supportare la crescita operativa del gruppo nell'Italia meridionale
    RINA ha acquisito l'intero capitale della finlandese Foreship
    Helsinki
    L'azienda di Helsinki è specializzata in consulenza nel settore dell'ingegneria navale e meccanica
    In calo il traffico dei container nei porti di Barcellona e Valencia a maggio
    Barcellona/Valencia
    Ripresa dei contenitori in transito nello scalo catalano
    Stabile il traffico annuale delle merci nei porti greci nel 2024
    Il Pireo
    In crescita i volumi nazionali, mentre sono diminuiti gli scambi con l'estero
    Perplessità di spedizionieri, doganalisti e agenti marittimi spezzini al trasferimento del porto di Carrara all'AdSP toscana
    La Spezia
    Timidamente, «auspicano una considerazione per i progressi compiuti fino ad ora»
    Francesco Mastro nominato commissario straordinario dell'AdSP del Mare Adriatico Meridionale
    Roma
    Assumerà l'incarico il prossimo 30 giugno
    John Denholm sarà il nuovo presidente dell'International Chamber of Shipping
    Atene
    Fra un anno subentrerà ad Emanuele Grimaldi
    Insediati i commissari straordinari delle due Autorità di Sistema Portuale liguri
    Genova/La Spezia
    Matteo Paroli e Bruno Pisano alla guida degli enti
    Marcata flessione del traffico dei container nel porto di Hong Kong a maggio
    Hong Kong
    Sono stati movimentati 1,05 milioni di teu (-12,7%)
    Assogasliquidi-Federchimica indica la strada per accelerare la decarbonizzazione del trasporto stradale e marittimo
    Roma
    Amadei: il nostro settore è pronto ed è arrivato il momento delle scelte industriali coraggiose
    Il comando della petroliera Eagle S accusato della tranciatura dei cavi sottomarini nel Golfo di Finlandia
    Vantaa
    L'incidente è stato causato dall'ancora della nave
    Piattaforma online per segnalare criticità che pongono a rischio i lavoratori dei trasporti
    Genova
    È stata approntata da Fit Cisl Liguria
    GNV realizzerà un collegamento estivo diretto fra Civitavecchia e Tunisi
    Genova
    Affiancherà la storica rotta via Palermo
    È stata portata a termine l'unificazione delle concessioni di Grimaldi nel porto di Barcellona
    Madrid/Barcellona
    Il contratto ha scadenza il 20 settembre 2035
    Nei primi cinque mesi del 2025 il traffico delle merci nei porti russi è calato del -4,9%
    San Pietroburgo
    A maggio registrata una flessione del -12% circa
    Il gruppo logistico Raben crea una filiale in Turchia
    Milano
    Avrà 20 dipendenti e un magazzino cross-dock di 2.000 metri quadri
    Alberto Dellepiane è stato confermato presidente di Assorimorchiatori
    Roma
    Inalterata la composizione dell'intero vertice associativo
    Accordo tra Fincantieri e l'indonesiana PMM per sviluppare soluzioni per far fronte alle nuove sfide subacquee non convenzionali
    PORTI
    Porti italiani:
    Ancona Genova Ravenna
    Augusta Gioia Tauro Salerno
    Bari La Spezia Savona
    Brindisi Livorno Taranto
    Cagliari Napoli Trapani
    Carrara Palermo Trieste
    Civitavecchia Piombino Venezia
    Interporti italiani: elenco Porti del mondo: mappa
    BANCA DATI
    ArmatoriRiparatori e costruttori navali
    SpedizionieriProvveditori e appaltatori navali
    Agenzie marittimeAutotrasportatori
    MEETINGS
    Il primo luglio a Roma si terrà l'assemblea di Assarmatori
    Roma
    “Mediterraneo controcorrente” il tema dell'incontro
    Il 2 luglio a Genova si terrà l'assemblea pubblica del Centro Internazionale Studi Containers
    Genova
    ››› Archivio
    RASSEGNA STAMPA
    US has its eye on Greek ports
    (Kathimerini)
    Proposed 30% increase for port tariffs to be in phases, says Loke
    (Free Malaysia Today)
    ››› Archivio
    FORUM dello Shipping
    e della Logistica
    Intervento del presidente Tomaso Cognolato
    Roma, 19 giugno 2025
    ››› Archivio
    Affidati i lavori di adeguamento strutturale della banchina 23 del porto di Ancona
    Ancona
    Intervento del valore di oltre 11,8 milioni di euro
    Convegno sul ruolo di GNL e bioGNL per la decarbonizzazione dei trasporti e dell'industria
    Roma
    L'evento di Federchimica-Assogasliquidi si svolgerà lunedì a Roma
    L'olandese Bolidt incrementa la presenza nel settore delle navi da crociera con l'acquisizione dell'americana Boteka
    Hendrik-Ido-Ambacht
    Contship Italia ha acquisito la società genovese di servizi doganali S.T.S.
    Melzo
    L'azienda ligure è stata fondata nel 1985
    Francesco Benevolo è stato nominato commissario straordinario dell'AdSP del Mare Adriatico Centro-Settentrionale
    Roma
    È direttore operativo di RAM - Logistica, Infrastrutture e Trasporti
    Montaresi rimette il mandato di commissario dell'AdSP Ligure Orientale
    La Spezia
    Negli otto mesi di gestione commissariale - sottolinea - non abbiamo perso neppure un secondo
    Gurrieri è stato nominato commissario straordinario dell'AdSP del Mare Adriatico Orientale
    Trieste
    In attesa del perfezionamento dell'iter formale per la designazione del presidente
    I commissari dell'AdSP della Liguria Occidentale hanno rimesso il mandato nella disponibilità del ministro Salvini
    Genova
    La decisione nel quadro dell'iter di designazione e nomina dei nuovi vertici
    Confetra critica le disposizioni del decreto-legge Infrastrutture per l'autotrasporto
    Roma
    La Confederazione sollecita lo blocco del processo di nomina dei presidenti delle autorità portuali
    A maggio sono diminuiti i ricavi delle taiwanesi Evergreen, Yang Ming e WHL
    Keelung/Taipei
    Accentuata la flessione per le due principali compagnie
    Ordine alla sudcoreana KSOE per la costruzione di otto portacontainer da 15.900 teu
    Seongnam
    Il valore unitario di ciascuna nave è di circa 221 milioni di dollari
    Primo terminal portuale per il traffico di auto della greca Neptune Lines
    Il Pireo
    Sarà inaugurato il prossimo anno nel porto francese di Port-La Nouvelle
    Il 16 giugno si terrà l'assemblea dell'associazione degli agenti e mediatori marittimi genovesi
    Genova
    Tavola rotonda su Genova, polo del Nord Ovest e del Mediterraneo
    Rinnovato il consiglio di amministrazione di BN di Navigazione
    Genova
    BluNavy punta a raggiungere un milione di passeggeri entro il 2025
    Viking Line progetta la più grande nave ro-pax al mondo a sola propulsione elettrica
    Viking Line progetta la più grande nave ro-pax al mondo a sola propulsione elettrica
    Åland
    Traffico mensile dei container record nei porti turchi
    Ankara
    A maggio sono stati movimentati quasi 1,4 milioni di teu (+17,6%)
    Sergio Landolfi è stato eletto presidente dell'Associazione Doganalisti del Porto della Spezia
    La Spezia
    Rinnovato il consiglio direttivo
    Ad ottobre a Salerno l'élite dell'industria dei traghetti parteciperà alla conferenza di Interferry
    Victoria
    Evento dal titolo “Connections”
    Uniport avvia un'iniziativa a favore della ricerca sulla SLA
    Roma
    Raccolta fondi a favore del Centro Clinico NeMO Fondazione Serena Onlus
    Il Propeller Club di Genova ha analizzato rischi e opportunità dell'uso dell'AI nei settori marittimo e assicurativo
    Genova
    Evidenziata l'importanza della formazione nell'impiego della tecnologia
    Chantiers de l'Atlantique consegna lo yacht da crociera di lusso Luminara a The Ritz-Carlton Yacht Collection
    Saint-Nazaire
    La nave debutterà in Alaska
    Il trasporto marittimo, con fornitori e appaltatori navali, è il cardine degli scambi commerciali dell'Italia
    Porto Cervo
    Congresso annuale dell'ANPAN in Sardegna
    Uiltrasporti, rischio caos nei porti italiani per i ritardi nella nomina dei presidenti delle AdSP
    Roma
    Se si proseguirà a distribuire incarichi senza tenere conto delle competenze dei futuri presidenti - avverte il sindacato - saremo costretti alla mobilitazione
    - Via Raffaele Paolucci 17r/19r - 16129 Genova - ITALIA
    tel.: 010.2462122, fax: 010.2516768, e-mail
    Partita iva: 03532950106
    Registrazione Stampa 33/96 Tribunale di Genova
    Direttore responsabile Bruno Bellio
    Vietata la riproduzione, anche parziale, senza l'esplicito consenso dell'editore
    Cerca su inforMARE Presentazione
    Feed RSS Spazi pubblicitari

    inforMARE in Pdf Archivio storico
    Mobile