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CENTRO INTERNAZIONALE STUDI CONTAINERSANNO XXXVII - Numero 30 APRILE 2019

SICUREZZA E PROTEZIONE

LA CAMPAGNA PER UNA MAGGIORE SICUREZZA DEI CONTENITORI DEVE CONCENTRARSI IN PRIMO LUOGO SULLE MERCI PERICOLOSE

I recenti rapporti sugli incendi a bordo di portacontainer si sono ancora una volta concentrati sulle questioni di sicurezza nella filiera distributiva containerizzata correlate allo scorretto trattamento delle merci pericolose.

La nascente campagna Cargo Integrity avviata dall'assicuratore internazionale di trasporti e logistica TT Club ha di conseguenza conseguito un rinnovato impeto.

Il recente incendio a bordo della Yantian Express, i particolari relativi alla decisione definitiva riguardo all'esplosione della MSC Flaminia a luglio del 2012 e le indagini in corso sull'incendio della Maersk Honan stanno attualmente ottenendo i titoli di testa fra le notizie.

Poi recentemente è giunta la notizia che la Grande America ha subito un incendio di contenitori nel Golfo di Biscaglia e di conseguenza è affondata.

Questi pericolosi incidenti non solo frequentemente sono costati vite umane, milioni di dollari in perdite del carico e danni alle navi, ma hanno comportato altresì notevoli ritardi nelle filiere distributive delle merci con la conseguenza di importanti perturbazioni in numerosi settori industriali in questi giorni di "giusto in tempo".

Peraltro, questi incidenti sono soltanto la punta dell'iceberg di una mancata sicurezza.

Prendendo in esame il segmento marittimo della filiera distributiva globale, si stima che un serio incendio su una portacontainer in mare si verifichi in media ogni 60 giorni, per quanto ci siano già stati quattro incidenti di incendi relativi al carico nel 2019.

Inoltre, le registrazioni del TT Club indicano che nell'intero spettro intermodale il 66% degli incidenti correlati ai danni al carico può essere attribuito ad una cattiva prassi nel processo di imballaggio complessivo; non solo nel fissaggio ma anche nell'identificazione, nella dichiarazione, nella documentazione del carico nonché in relazione ad un efficace trasferimento dei dati.

Il costo calcolato di queste richieste di risarcimento nel settore assicurativo dell'aviazione e nel trasporto marittimo oltrepassa i 500 milioni di dollari USA all'anno.

Tutti i tipi di carico possono essere gestiti male, e comunque le derrate pericolose classificate, etichettate, imballate in modo sbagliato o semplicemente identificate in modo impreciso portano in sé il maggior potenziale di rischio di disastro.

La stima del grado di mancanza di conformità alle migliori pratiche a tale riguardo non è semplice.

La ICHCA International, associazione degli operatori di movimentazione dei carichi, ha calcolato che dei 60 milioni di contenitori imballati movimentati ogni anno, il 10% ovvero sei milioni sono dichiarati come merci pericolose.

Le informazioni derivanti dalle ispezioni governative pubblicate (che sono invariabilmente sbilanciati verso i carichi di merci pericolose dichiarati) suggeriscono che il 20% di essi sono imballati male o identificati in modo scorretto.

Ciò si traduce in 1,3 milioni di potenzialmente instabili container di merci pericolose che viaggiano attorno al mondo ogni anno.

Peregrine Storrs-Fox, direttore gestione rischio del TT Club, sottolinea che la portata del rischio è elevata se si prendono in considerazione consegne di merci pericolose non dichiarate o erroneamente dichiarate.

"In questi casi una stima dei volumi è più confusa.

Un'indicazione è stata data mediante il lavoro di un vettore containerizzato, la Hapag-Lloyd, che ha sviluppato un algoritmo per l'analisi delle caratteristiche al fine di cercare un proprio sistema di prenotazione per le potenziali scorrette dichiarazione delle derrate.

I risultati del Cargo Patrol, se estrapolati in relazione ai trasporti di tutte le linee di navigazione, conducono ad una ragionevole stima di oltre 150.000 contenitori instabili nella filiera distributiva ogni anno".
(da: bulk-distributor.com, 9 aprile 2019)



Last year in Greece, 593 ships were subjected to repair work (-0.7%)
Pyreo
Gross tonnage tonnage has increased by 7.3%
Greek Attica bought the ro-ro ship Clementines
Kallithea
Built in 1997, it cost 13.4 million euros
RINA classifies the autonomous ride-hailing workboat of the RC Dock
RINA classifies the autonomous ride-hailing workboat of the RC Dock
Genoa
Delivered the class certificate to the first boat of a fleet that will be able to operate up to 200 miles from the coast
Charity night on board the Fantastic of GNV in support of the Stella Maris
Genoa
It was organized by the National Welfare Committee of the Gente di Mare
Poseidon Acquisition signs the final deal to buy the Atlas Corp.
London
Transaction of the value of approximately 10.9 billion
Guidelines for the safe transport of lithium-ion batteries in containers
Guidelines for the safe transport of lithium-ion batteries in containers
London
They have been published by CINS, International Group of P&I Clubs, ICHCA and TT Club
Strong criticism of the Court of European Accounts to EU policies for the development of intermodal transport
Luxembourg
Values-objective to increase the share of sustainable modes of transport these are termed unrealistic
Thursday in Livorno a workshop on autonomous navigation
Livorno
Event organized as part of the 5G Maritime Autonomous Surface Ship project
In 2022, China's Sinotrans reported record profits despite a -12.5% percent decline in revenue.
Beijing
In 2022, China's Sinotrans reported record profits despite a -12.5% percent decline in revenue.
The reduction of business volume has been generated in the segments of maritime shipments and e-commerce
In 2022, short sea shipping in Spain experienced a slight decline of -0.4% percent.
Madrid
In 2022, short sea shipping in Spain experienced a slight decline of -0.4% percent.
The only international shipping of ro-ro cargoes marked an increase of 8.0% percent (for the first time since the 2016 percent drop in traffic with Italy)
Pimlico Shipping (Brothers Cosulich) buys a revamped
Genoa
The ship, of 7,967 tpl, will be rented to bare boat from the Argo Shipping
SAILING LIST
Visual Sailing List
Departure ports
Arrival ports by:
- alphabetical order
- country
- geographical areas
Giorgio Bucchioni has passed away, a reference point of breaking and national portions.
Giorgio Bucchioni has passed away, a reference point of breaking and national portions.
The Spezia
Among the institutional assignments, he was Chairman of the Port Authority of Spezia and Confindustria La Spezia
Liberty Lines orders three more monocarena naval vehicles at Spanish shipyard Armon
Belrose
Liberty Lines orders three more monocarena naval vehicles at Spanish shipyard Armon
They will add to the nine already commissioned
Ceremony of laying of the keel of the Silver Ray by Silversea Cruises
Papenburg
The luxury cruise ship is under construction at Meyer Werft
Launched in China the first of two LNG Small Scale & Bunker ships for Fratelli Cosulich
Genoa
Will be taken in delivery in September
The CDA of Interporto Padova unanimously approved the draft budget 2022
Padova
Profit after taxes in line with that of the previous financial year
In Genoa, a centre for the development of new technologies for decarbonisation of shipping has been inaugurated.
Genoa
CapLab will be managed by Ecospray Technologies and the DICCA of the University of Genoa
Collaboration Agreement between the AdSP of the South Tyrreno and Ionian Seas and the University of Calabria
Cowithout
The agreement covers several areas of activity and expertise
In 2022 the transits of trucks through the Swiss Alps decreased by -1.7% percent. Stagnation of rail transport
Bern
In 2022 the transits of trucks through the Swiss Alps decreased by -1.7% percent.  Stagnation of rail transport
Still far away the goal of the transfer of the loads from the road to the rail
In the only fourth quarter of 2022, HHLA Group revenues grew by 4.9%
Hamburg
Operating profit fell by -8.8%
Touax closes 2022 with record revenue
Paris
Expected in 2023 normalization of the container market
E-fuel should only be reserved for air and sea transport
Rome
It highlights an analysis of Transport & Environment, which considers them not useful to decarbonisation of road transport
Agreement between five international organisations to increase the safe transport of cargo in containers
London
Memorandum of understanding subscribed by CINS, CHIRP, COA, ICHCA and SMDG
The port of Livorno initiates an agreement with the Uruguayan ANP for the development of traffics, in particular of forest
Livorno
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In 2022, the labronic climber handled 2.13 million tonnes.
Rixi reassures on the implementation of the sea rollover of the Fincantieri shipyard of Sestri Ponente
Genoa
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MIT will launch the discussion with Italian Railway Network for moving the railway line
PORTS
Italian Ports:
Ancona Genoa Ravenna
Augusta Gioia Tauro Salerno
Bari La Spezia Savona
Brindisi Leghorn Taranto
Cagliari Naples Trapani
Carrara Palermo Trieste
Civitavecchia Piombino Venice
Italian Interports: list World Ports: map
DATABASE
ShipownersShipbuilding and Shiprepairing Yards
ForwardersShip Suppliers
Shipping AgentsTruckers
MEETINGS
Thursday in Livorno a workshop on autonomous navigation
Livorno
Event organized as part of the 5G Maritime Autonomous Surface Ship project
On April 18 Assiterminal will be confronted with politicians and practitioners on the challenges of portugal
Genoa
Meeting at the headquarters of the Federation of the Sea in Rome
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PRESS REVIEW
Port concession saved Nigeria's economy N3.9tr - Haastrup
(Vanguard)
Can the return of international cruises bolster Japan's beleaguered tourism industry?
(The Japan Times)
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FORUM of Shipping
and Logistics
Relazione del presidente Daniele Rossi
Napoli, 30 settembre 2020
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