testata inforMARE
06 February 2023 - Year XXVII
Independent journal on economy and transport policy
13:57 GMT+1
LinnkedInTwitterFacebook


COUNCIL OF INTERMODAL SHIPPING CONSULTANTSYEAR XXIII - Number 7/2005 - JULY 2005

Trasporto marittimo

Tariffe stagnanti per i traffici transpacifici

Fonti del mercato hanno indicato che i vettori marittimi hanno, per il secondo anno di fila, avuto vita difficile nel far accettare le proprie proposte inerenti all'incremento tariffario generale in ordine alla stagione contrattuale inerente al transpacifico 2006/06.

Un osservatore del settore ha dichiarato: "i soldi ci sono, qua e là, ma tanti soldi non ci sono da nessuna parte. Dal punto di vista dei vettori, i sovrapprezzi relativi alla stagione di punta sembrerebbero buoni per luglio ed agosto, poiché gli incrementi tariffari sono stati relativamente scarsi. Sebbene i vettori abbiano perso un sacco di tempo ad attenersi all'incremento tariffario generale che essi pensavano di poter ottenere, alla fine si sono ritrovati al di sotto dell'obiettivo".

Un altro dirigente marittimo afferma: "La proposta d'incremento suggerita dallo TSA non è mai stata conseguibile. Anche se un modesto incremento è stato ottenuto per la Costa Orientale, per la Costa Occidentale non c'è stato nulla. I caricatori hanno detto ai vettori che essi stavano conseguendo profitti da record. E, dal loro punto di vista, essi hanno subito un duro colpo due anni fa per quanto riguarda i costi".

All'inizio di maggio sono stati conclusi molti contratti favorevoli ai proprietari della merce. Ma, ancora una volta, si mormora che la Wal-Mart, il maggior caricatore mondiale, non stia pagando alcun incremento rispetto alla propria base tariffaria 2004/05. Inoltre, molti contratti con nvoccs sono stati prolungati per un altro mese, principalmente a causa del periodo di ferie asiatico della Settimana d'Oro all'inizio di maggio.

Nel complesso, le tariffe di nolo marittimo dall'Asia ai porti della Costa Occidentale statunitense sono rimaste molto basse. Uno nvocc ha addirittura riferito che la propria società ha ottenuto una riduzione di 100 dollari USA/FEU rispetto al contratto dello stesso anno. A causa della riluttanza dei caricatori ad utilizzare la porta d'accesso della California meridionale di Los Angeles/Long Beach in ragione della congestione, alcuni servizi viaggiavano pieni solo all'85-90% all'inizio di maggio. I vettori marittimi hanno avuto troppo poco potere contrattuale con i propri clienti per poter incrementare le tariffe relative a tali destinazioni.

I vari rapporti indicano che le tariffe di nolo di base da Hong Kong a Los Angeles variano da 1.700 dollari USA/FEU per i grossi dettaglianti fino ad un tetto massimo di approssimativamente 2.100 dollari USA/FEU per i piccoli caricatori. Rispetto a 12 mesi fa, ciò indica in effetti un piccolo calo delle tariffe medie.

Al contrario, data la preferenza dei caricatori a favore dell'utilizzazione dei servizi tutto-mare attraverso il Canale di Panama per evitare le probabili congestioni sulla Costa Occidentale, ai vettori marittimi è andata meglio con le destinazioni della Costa Orientale statunitense. Le tariffe medie spaziano dai 2.700 dollari USA/FEU per i grossi dettaglianti ai 3.100 dollari USA/FEU per i piccoli caricatori, con un incremento generale di 200 dollari USA/FEU sulle tariffe del 2004. Tuttavia, si tratta di meno di quanto ci si aspettava da sei ad otto settimane fa.

Il dirottamento dai porti della California meridionale a quelli del Pacifico nord-occidentale ha messo sotto una maggiore pressione le infrastrutture esistenti. Lo scorso anno, di questi tempi, 24.000 FEU in media alla settimana venivano movimentati alla volta di Oakland, Tacoma, Portland e Seattle, ma nello scorso mese di maggio questa cifra è raddoppiata fino a 47.000 FEU settimanali.

Una fonte anonima ha dichiarato: "Il Pacifico nord-occidentale sarà il primo ad intasarsi, e solo dopo avverrà lo stesso a Los Angeles. Non vi sono abbastanza infrastrutture per farvi fronte. Non sarà dura come lo scorso anno, ma gli intasamenti si verificheranno lo stesso".
(da: Containerisation International, giugno 2005, pag. 23)




FROM THE HOME PAGE
Accidental accidents in further decline in ports of Sardinia
Cagliari
Growth in the number of inspections on ships and benches and training activities for operators
T&E, London loses nearly two billion pounds a year not including 90% percent of shipping in UK ETS
Brussels
Currently, the government plans to submit to the ETS the only ships of more than 5,000 tsl making international travel.
In 2022 the DP World port terminals handled a record traffic of 79 million containers (+ 1.4%)
Dubai
In the fourth quarter, there was a decline of -0.4% percent.
Eight expressions of interest in the privatization of the Greek port of Volos
Eight expressions of interest in the privatization of the Greek port of Volos
Athens
On sale 67% of the capital of the Portugale Authority
It would conclude the deal with which MSC would enter the capital of Boluda Towage
Milan
The deal would have a value of 1.5 billion euros.
DSV logistics group closes 2023 with record results
DSV logistics group closes 2023 with record results
Hedehusene
In the last quarter, it reported the first decline in revenue after more than a decade. Andersen : The descending trend will continue in 2023
Launched at the construction site of Ancona della Fincantieri the luxury cruise ship Seven Seas Grandeur
Ancona
It will be delivered next November
In January record of the value of the transit rights of ships in the Suez Canal
Ismailia
In January record of the value of the transit rights of ships in the Suez Canal
The Egyptian waterway has been crossed by 2,155 ships (+ 21.5%)
Awarded the tender for the realization of the new passenger terminal of the port of Bari
Bari
Will be completed in less than two years
In the fourth quarter of 2022 the traffic in goods in the port of Bremen decreased by -12.7%
Breed
In the whole year, the decline was -8.2%
The call for tenders for the electrification of the docks of the ports of Messina, Reggio Calabria and Milazzo
Messina
The amount of the work is 23.2 million euros
In the port of Civitavecchia, an illicit trafficking of direct waste in Africa has been stopped
Cyvitavecchia
Seized three batches of merchandise for an overall weight of 32 tons
Gruber Logistics opens two offices in Turkey
Gruber Logistics opens two offices in Turkey
Time
The aim is to increase traffic to and from Europe through the port of Trieste
Last year, freight traffic in Spanish ports grew by 3.5% percent.
Madrid
Last year, freight traffic in Spanish ports è grew by 3.5% percent
Reduction of containerized transit traffic. In the fourth quarter, there was a decline of -1.1% percent.
DP World has been awarded the race to make a container terminal in the port of Deendayal (Kandla)
Gandhidham
Joint venture Drydocks World-Aker Solutions to modernize FPSO units
Marfret boosts frequency of direct line service Italy-Egypt
Genoa
Enter a second ship
Cargotec and Konecranes record new annual and quarterly revenue records
Helsinki / Hyvinkää
In 2022 the value of new orders acquired by the two groups increased by 9.8% and 23.7% respectively
SAILING LIST
Visual Sailing List
Departure ports
Arrival ports by:
- alphabetical order
- country
- geographical areas
In 2022 the value of new orders acquired by ABB grew by 6.7%
Zurich
Results of trading activity recorded a trimming quarter after quarter
Last year, naval traffic in the Bosphorus Strait decreased by -8.8%
Ankara
Last year ship traffic in the Strait of Bosphorus è decreased by -8.8%
In the last quarter of 2022, the reduction was -5.1%
MSC will include the Port of Livorno in the West Med-Middle East / India service
Geneva
The link has weekly frequency
UPS records a decline in turnover after 40 consecutive quarters of growth
Atlanta
UPS records a decline in turnover after 40 consecutive quarters of growth
In 2022, revenue surpassed 100 billion for the first time.
In 2022 the revenues of the Wärtsilä Group increased by 22%
Helsinki
The value of new commits has grown by 6%
In 2023, more than 400mila crucierists were expected in Sardinians compared to 221mila last year.
Cagliari
To date, 191 airports are planned at the ports of Cagliari, Olbia, Porto Torres, Gulf Aranci, Oristano and Arbatax.
New appeal of Grimaldi Euromed against the ok to the Moby's pre-emptive plan
Milan
It was approved by the General Court in Milan last November 24
Artificial intelligence and autonomous navigation
Tokyo
They are the fields of activity in which the Japanese NYK and Ghelia will cooperate
The Romanian port of Constance has handled a record annual traffic
Constancy
The Romanian port of Constance has handled a record annual traffic
The containers were equal to 772,046 teu (+ 22.2%)
PORTS
Italian Ports:
Ancona Genoa Ravenna
Augusta Gioia Tauro Salerno
Bari La Spezia Savona
Brindisi Leghorn Taranto
Cagliari Naples Trapani
Carrara Palermo Trieste
Civitavecchia Piombino Venice
Italian Interports: list World Ports: map
DATABASE
ShipownersShipbuilding and Shiprepairing Yards
ForwardersShip Suppliers
Shipping AgentsTruckers
MEETINGS
In Livorno a three days of Assoports to deepen the aspects of urban transformation in the port city
Livorno
You will meet two technical groups ...
On Thursday in Milan a conference of Fedespedi on "The logistics digitalization and the PNRR"
Milan
Since 2020 the Federation has made its contribution to the construction of the Plan
››› Meetings File
PRESS REVIEW
3rd oil tanker body found, 5 workers still missing
(Bangkok Post)
TAS Offshore in talks to build 27 tugboats
(The Star Online)
››› Press Review File
FORUM of Shipping
and Logistics
Relazione del presidente Daniele Rossi
Napoli, 30 settembre 2020
››› File
- Via Raffaele Paolucci 17r/19r - 16129 Genoa - ITALY
phone: +39.010.2462122, fax: +39.010.2516768, e-mail
VAT number: 03532950106
Press Reg.: nr 33/96 Genoa Court
Editor in chief: Bruno Bellio
No part may be reproduced without the express permission of the publisher
Search on inforMARE Presentation
Feed RSS Advertising spaces

inforMARE in Pdf
Mobile