testata inforMARE
03 February 2023 - Year XXVII
Independent journal on economy and transport policy
04:13 GMT+1
LinnkedInTwitterFacebook


COUNCIL OF INTERMODAL SHIPPING CONSULTANTSYEAR XXVI - Number 7/2008 - JULY 2008

Trasporto marittimo

L'ESC accusa i vettori di applicare sovrapprezzi eccessivi

Le ricerche recentemente commissionate dal Consiglio dei Caricatori Europei mostrano come i vettori abbiano applicato prezzi notevolmente più alti ai caricatori a causa dell'aumento del prezzo del carburante nelle direttrici di traffico Asia/Europa e transatlantica.

Secondo i calcoli della Meyrick and Associates, i vettori marittimi che effettuano operazioni nella direttrice di traffico transatlantica avrebbero applicato ai caricatori un BAF (fattore di aggiustamento sui rifornimenti) pari a 185 dollari USA/TEU al momento dell'elaborazione della ricerca, oltre ai 607 dollari/TEU stabiliti dai membri del TACA (Accordo Conferenza TransAtlantico).

Pure il BAF di 456 dollari USA/TEU della Far Eastern Freight Conference, peraltro, è stato di quasi 100 dollari USA/TEU troppo alto.

Poiché le linee di navigazione non appartenenti a conferenze solitamente applicano gli stessi sovrapprezzi delle linee di conferenza, il danno per i caricatori è inevitabile, a meno che essi non siano grandi abbastanza da poter negoziare tariffe di nolo "tutto compreso" più accettabili.

Commentando questi risultati, Nicolette van der Jagt, segretario generale dell'ESC, ha dichiarato: "Avevamo già i nostri sospetti sul fatto che i caricatori che pagano tali sovrapprezzi venissero assoggettati a prezzi eccessivi, ma i risultati di quest'analisi hanno sorpreso persino l'ESC.

Dovremo discutere queste cifre con i vettori.

L'analisi della Meyrick dovrà essere portata a conoscenza dei vettori per capire come e perché essa pervenga a calcolare BAF molto più bassi rispetto a quelli imposti dalla FEFC e specialmente dal TACA.

Dobbiamo eliminare la confusione ed ottenere maggiore trasparenza nei prezzi.

L'ESC, com'è sua tradizione, si oppone a tutti i sovrapprezzi che non servano davvero a riequilibrare un imprevisto e significativo aumento temporaneo dei costi.

Da sempre sosteniamo con forza l'inclusione dei costi del carburante nella tariffa di nolo complessiva e lasciamo poi al caricatore il compito di concordare con il vettore se comprendervi qualsivoglia accomodamento per incrementi (o decrementi) imprevisti dei costi.

Ovviamente, non siamo ciechi di fronte agli aumenti dei prezzi del petrolio verificatisi lo scorso anno, l'entità dei quali ha in effetti preso di sorpresa molti; ma, sulla scorta di quest'ultima valutazione, noi suggeriamo che ci siano buone ragioni perché i caricatori stiano molto attenti a quale livello di sovrapprezzo accettano"

Continua la van der Jagt: "Una volta giunto ottobre, quest'anno, sarà importantissimo per i caricatori ed i vettori poter disporre di un metodo affidabile e fidato per il calcolo dei consumi di carburante e dei costi delle navi che utilizzano, sulle rotte che essi servono e sui parametri di servizio che scelgono (quali la frequenza, la velocità, il tipo di carburante, ecc.).

Dobbiamo essere in grado di toglierci qualsiasi dubbio sui costi del carburante previsti nei singoli accordi, allo scopo di far sì che caricatori e vettori possano istituire tra loro relazioni fondate sulla fiducia: cosa che il sistema ed i meccanismi delle conferenze non sono riusciti a fare in precedenza".

Alla richiesta di commentare le accuse di eccessivo rialzo dei sovrapprezzi da parte dell'ESC, Rod Riseborough, c.e.o. della FEFC, ha fatto notare: "Dal momento che dobbiamo ancora esaminare i calcoli della Meyrick and Associates, non ci è possibile fare commenti.

La nostra formula è stata concordata con l'ESC sin dal 1994 e troviamo perciò strano che esso da allora non si sia mai consultato con noi in ordine agli incrementi od ai decrementi annunciati successivamente nel giro del periodo di 30 giorni di preavviso richiesto".
(da: Containerisation International, giugno 2008, pag. 24)



FROM THE HOME PAGE
In January record of the value of the transit rights of ships in the Suez Canal
Ismailia
In January record of the value of the transit rights of ships in the Suez Canal
The Egyptian waterway has been crossed by 2,155 ships (+ 21.5%)
Awarded the tender for the realization of the new passenger terminal of the port of Bari
Bari
Will be completed in less than two years
In the fourth quarter of 2022 the traffic in goods in the port of Bremen decreased by -12.7%
Breed
In the whole year, the decline was -8.2%
The call for tenders for the electrification of the docks of the ports of Messina, Reggio Calabria and Milazzo
Messina
The amount of the work is 23.2 million euros
USB announces national companion on ports
New set of annual traffic records for Chinese ports
New set of annual traffic records for Chinese ports
Beijing
In the October-December period of 2022, the new quarterly historical record was established
German government plans to expand road network to cope with the expected increase in freight transport
The port of Palermo establishes its own new historical record of freight traffic
The port of Palermo establishes its own new historical record of freight traffic
Palermo
Fully recovered the share of passengers lost as a result of the pandemic
Quarter of accentuated downturn in financial results for ONE
Quarter of accentuated downturn in financial results for ONE
Singapore
In the October-December period, the volume of business fell by -24.9% percent.
Hapag-Lloyd archived 2022 with record financial results
Hamburg
Trend reversal in the last quarter of the year
Port of Gioia Tauro, first shipment via train of cars from China
Port of Gioia Tauro, first shipment via train of cars from China
Joy Tauro
The cars are headed to the centre-north Italy
Marfret boosts frequency of direct line service Italy-Egypt
Genoa
Enter a second ship
Cargotec and Konecranes record new annual and quarterly revenue records
Helsinki / Hyvinkää
In 2022 the value of new orders acquired by the two groups increased by 9.8% and 23.7% respectively
In 2022 the value of new orders acquired by ABB grew by 6.7%
Zurich
Results of trading activity recorded a trimming quarter after quarter
Last year, naval traffic in the Bosphorus Strait decreased by -8.8%
Ankara
Last year ship traffic in the Strait of Bosphorus è decreased by -8.8%
In the last quarter of 2022, the reduction was -5.1%
MSC will include the Port of Livorno in the West Med-Middle East / India service
Geneva
The link has weekly frequency
SAILING LIST
Visual Sailing List
Departure ports
Arrival ports by:
- alphabetical order
- country
- geographical areas
UPS records a decline in turnover after 40 consecutive quarters of growth
Atlanta
UPS records a decline in turnover after 40 consecutive quarters of growth
In 2022, revenue surpassed 100 billion for the first time.
In 2022 the revenues of the Wärtsilä Group increased by 22%
Helsinki
The value of new commits has grown by 6%
In 2023, more than 400mila crucierists were expected in Sardinians compared to 221mila last year.
Cagliari
To date, 191 airports are planned at the ports of Cagliari, Olbia, Porto Torres, Gulf Aranci, Oristano and Arbatax.
New appeal of Grimaldi Euromed against the ok to the Moby's pre-emptive plan
Milan
It was approved by the General Court in Milan last November 24
Artificial intelligence and autonomous navigation
Tokyo
They are the fields of activity in which the Japanese NYK and Ghelia will cooperate
The Romanian port of Constance has handled a record annual traffic
Constancy
The Romanian port of Constance has handled a record annual traffic
The containers were equal to 772,046 teu (+ 22.2%)
Confitweapon's satisfaction with the EU parliamentary committee's approval of the provisions on naval credit
Rome
For many years, it has been for many years to strive to ensure that, for bank regulatory purposes, the naval credit is gradually assimilated to infrastructure.
Investing in the Blue Economy to create jobs, raise income levels, and reduce emissions
Losanne
This suggests a scientific study published in "Frontiers in Marine Science"
Inaugurated in Arenzano the new School of High Training for Doctors of Bordo
Arenzano
Messina (Assshipowners) : It is a concrete response to the real and compelling need to ensure the health and safety of those navigating
PORTS
Italian Ports:
Ancona Genoa Ravenna
Augusta Gioia Tauro Salerno
Bari La Spezia Savona
Brindisi Leghorn Taranto
Cagliari Naples Trapani
Carrara Palermo Trieste
Civitavecchia Piombino Venice
Italian Interports: list World Ports: map
DATABASE
ShipownersShipbuilding and Shiprepairing Yards
ForwardersShip Suppliers
Shipping AgentsTruckers
MEETINGS
In Livorno a three days of Assoports to deepen the aspects of urban transformation in the port city
Livorno
You will meet two technical groups ...
On Thursday in Milan a conference of Fedespedi on "The logistics digitalization and the PNRR"
Milan
Since 2020 the Federation has made its contribution to the construction of the Plan
››› Meetings File
PRESS REVIEW
3rd oil tanker body found, 5 workers still missing
(Bangkok Post)
TAS Offshore in talks to build 27 tugboats
(The Star Online)
››› Press Review File
FORUM of Shipping
and Logistics
Relazione del presidente Daniele Rossi
Napoli, 30 settembre 2020
››› File
- Via Raffaele Paolucci 17r/19r - 16129 Genoa - ITALY
phone: +39.010.2462122, fax: +39.010.2516768, e-mail
VAT number: 03532950106
Press Reg.: nr 33/96 Genoa Court
Editor in chief: Bruno Bellio
No part may be reproduced without the express permission of the publisher
Search on inforMARE Presentation
Feed RSS Advertising spaces

inforMARE in Pdf
Mobile