testata inforMARE
Cerca
05 November 2025 - Year XXIX
Independent journal on economy and transport policy
10:44 GMT+1
LinnkedInTwitterFacebook


CENTRO ITALIANO STUDI CONTAINERSYEAR XXI - Number 1/2003 - JANUARY 2003

Progresso e tecnologia

L'evoluzione dell'equipaggiamento per la movimentazione ferroviaria

Le ferrovie non hanno avuto una buona stampa negli ultimi tempi. Tuttavia, presso i fornitori di servizio è ampiamente diffusa la sensazione che la liberalizzazione ferroviaria e le operazioni senza soluzione di continuità di trasporto merci ferroviario attraverso le frontiere nazionali in Europa abbiano mosso un passo maggiormente consono al secondo pacchetto ferroviario della Commissione Europea. La sua politica in effetti ha spostato all'indietro, dal 2008 al 2006, il giorno in cui i treni potranno viaggiare in Europa senza ostacoli.

Un'altra connotazione positiva è data dal fatto che la Commissione Europea sarà presto in grado di contribuire a finanziare i nuovi servizi finalizzati a dirottare le merci dalla strada alle altre modalità, ai sensi del suo programma Marco Polo di recente emanazione.

Il progetto riceverà un finanziamento di 115 milioni di euro a partire dal prossimo anno per sette anni. Esso è finalizzato a portare avanti il precedente programma sulle azioni-pilota per il trasporto combinato (PACT) al fine di supportare i servizi di trasporto merci intermodali.

La nuova iniziativa offrirà assistenza su tre fronti: quale "azione per il dirottamento modale", ai sensi della quale essa può finanziare sino al 30% del costo di istituzione di un nuovo servizio; quale "azione catalizzatrice" per affrontare le barriere strutturali, provvedendo sino al 35% dei costi; e quali "azioni comuni di apprendimento" per migliorare la cooperazione ed il know-how del settore trasportistico-logistico, finanziando sino al 50% del costo.

Il Marco Polo viene considerato un notevole progresso rispetto al PACT, essendo stato strutturato per affrontare tutte le aree del mercato della logistica del trasporto merci e non solo quella del trasporto combinato. Esso sarà inoltre in grado di supportare le azioni che interessano i paesi al di fuori dell'Unione Europea.

Dovendo far fronte a questi mercati ed a quelli che verranno, molti dei principali produttori di equipaggiamento adibito al trasporto hanno proposto una moltitudine di macchine della nuova generazione.

La Kalmar Industries produce una gamma di attrezzature adatte alle operazioni ferroviarie, tra cui le impilatrici RMG, RTG, ContChamp e ContMaster, gli elevatori a forca FLT ed i trattori terminalistici.

Per quanto attiene alle impilatrici, sia la ContMaster che la ContChamp della Kalmar sono disponibili nelle versioni combinata ed intermodale e si stanno rivelando macchine popolari. La ContChamp, che è disponibile in diversi modelli di base, può essere adattata a quasi tutte le applicazioni.

La versione intermodale della ContChamp è tipicamente caratterizzata da un combi-spreader per la movimentazione sia di semirimorchi che di contenitori e può essere attrezzata con stabilizzatori o con cric, il che le consente di movimentare box pesanti anche quando da un binario ferroviario deve passare ad un altro. Inoltre, la versione intermodale dispone di capacità di carico in alto.

All'inizio dell'anno, due ContChamps hanno iniziato le operazioni alla ITS (International Transportation Service) di Long Beach, negli Stati Uniti. Il modello scelto dalla ITS era uno dei più grandi della gamma ContChamp in quel momento. Configurato per la movimentazione di 45 tonnellate e con una base di ruote pari a 8 metri, esso dispone di un notevole sbraccio ed è in grado di sollevare containers a pieno carico dalla terza fila di contenitori impilati ovvero di lavorare due binari ferroviari paralleli dallo stesso lato.

Le attività intermodali della ITS si concentrano sulle spedizioni nel Mid-West, così come alla volta di destinazioni degli Stati Uniti orientali. La maggior parte dei servizi movimentati presso il terminal si servono di carri ferroviari a due strati (DST) e la capacità della ContChamp rispetto al secondo binario consente la lavorazione simultanea di due binari adiacenti.

Più di recente, la ContChamp e la ContMaster sono state revisionate. Sono state sviluppate le nuove impilatrici ContChamp Generazione F e ContMaster in risposta ad un certo numero di esigenze. In occasione del loro lancio ufficiale a settembre, Ismo Vaihtamo, vice presidente della Kalmar reachstackers, ha affermato che la società guarda all'ambiente, alle prestazioni, all'affidabilità ed ai costi operativi delle macchine.

Entrambi i modelli sono ora equipaggiati con motori a bassa emissione che soddisfano gli standard della direttiva 97/68 CE fase 2 e della US EPA Tier 2. La ContChamp è equipaggiata con un Volvo Penta da 12 litri, che consuma anche meno carburante rispetto alla vecchia unità da 10 litri. La CountMaster invece dispone di uno Scania D112 o di un Cummins QSM11.

Gli intervalli dal servizio sono stati aumentati sino ad oltre 500 ore, il che comporta un incremento dei tempi operativi. Ciò è stato conseguito attraverso la modifica delle modalità di manutenzione. Ad esempio, il numero dei punti di lubrificazione è stato ridotto, il braccio adesso non ne ha, e tutte le operazioni di manutenzione vengono effettuate da un lato della macchina.

La nuova CountMaster offre grandi risultati orari attraverso il miglioramento delle prestazioni e dell'affidabilità rispetto ai suoi predecessori. Essa dispone di un robusto motore, di un nuovo sistema idraulico sensibile al carico a dislocamento variabile e di un innovativo e collaudato sistema di controllo.

Per essere sicuri che fosse pronta a soddisfare la domanda, la ContChamp Generazione F è stata sottoposta ad estesi collaudi. Questi ultimi si sono prolungati per un anno e più prima che la impilatrice venisse consegnata per l'uso. Oltre ai test di fabbrica, il prototipo e le macchine di serie sono stati collaudati presso il terminal Railion di Taulov, in Danimarca, presso il terminal Europort della P&O North Sea Ferries nei Paesi Bassi ed anche a Hong Kong.

Dal completamento dei propri collaudi, la rinnovata impilatrice CountMaster ha iniziato le operazioni nel porto di Oulu, in Finlandia. L'operatore portuale Herman Andersson movimenta il traffico containerizzato dello scalo dal 1996 con un modello precedente.

Tauno Parviainen, direttore operazioni a Oulu della Herman Andersson, dichiara che il pacchetto-motore è adesso assolutamente adatto al tipo di utilizzazione della macchina che l'operatore intende adottare, che sfrutta le caratteristiche operative in tutte le condizioni, sia che movimenti containers vuoti sia che ne movimenti di pieni. Egli è rimasto altresì impressionato dal nuovo sistema idraulico, che presenta varie pompe a dislocamento variabile.

Poiché il motore viene chiamato in causa solo quando è necessario, risulta disponibile maggiore potenza per le operazioni della macchina e l'eccessivo riciclo dell'olio non è più un problema. Ciò in effetti riduce l'accumulo di calore e fa inoltre risparmiare carburante.

Parviainen è inoltre felice di avere assistito ai miglioramenti che rendono più semplice e veloce l'esecuzione delle ispezioni giornaliere: l'astina dell'olio del motore può essere controllata senza dover aprire alcun cofano o sportello, e la temperatura ed il livello dell'olio idraulico è visibile in ogni momento mediante l'introduzione di una spia di vetro nel corpo della macchina.

Un portavoce della Kalmar ha dichiarato a Cargo Systems che la maggior parte delle ordinazioni recenti per la nuova ContMaster sono venute da movimentatori di merce via ferrovia in Francia ed Australia, mentre la migliorata ContChamp è stata presa al volo da operatori dello stesso tipo in Svezia, Austria e Polonia.

Specialmente a fini di utilizzazione nel settore ferroviario, la Demag Mobile Cranes Gottwald produce gru per linee ferroviarie a binario unico o multiplo, tra cui le gru di rialzo ferroviario con bracci telescopici e fissi, gru per la posa dei binari e la costruzione di ponti, così come gru universali.

Costruite su sistemi modulari di base, che si servono di parti di materiale rotabile standard combinate con componenti specialmente concepite per le operazioni con gru, le gru ferroviarie della Gottwald offrono soluzioni che possono essere modificate in vista della necessità della maggior parte dei sistemi ferroviari. Le sue gru per le riparazioni ferroviarie vengono fornite con bracci telescopici o fissi e hanno una gamma di capacità dalle 60 alle 200 tonnellate, mentre le gru specificamente designate per compiti di posa dei binari sono equipaggiate con bracci telescopici.

Dato che le gru adibite alla posa dei binari hanno una fascia di capacità che spazia dalle 20 alle 150 tonnellate, i carichi quali i segmenti di binario e gli scambi possono essere sollevati con il braccio in posizione orizzontale, spostati e trasportati. Un raggio posteriore minimo fa sì che la gru possa lavorare di traverso rispetto alla direzione di viaggio, senza ostacolare il traffico sul binario adiacente.

Le più recenti concezioni della Demag per la manutenzione dei binari comprendono le unità GS 15014 ed AC 50. La GS dispone di un braccio telescopico reversibile, che può essere spostato avanti ed indietro verso ciascun capo della gru, ed in tal modo la direzione di lavoro può essere modificata senza alterare la sovrastruttura. La gru non ha raggio di coda e non c'è alcun contrappeso ad ostruire il binario adiacente quando la gru lavora da un lato. Essa è progettata per una velocità auto-propulsa di 100 km all'ora.

La ferro-combi-strada AC 50 unisce le prestazioni di una gru mobile con le caratteristiche specifiche di una gru ferroviaria telescopica. E' equipaggiata con carrelli ferroviari puri. Tutte le coppie di ruote sono guidate e frenate idraulicamente e, poiché viaggia in sicurezza ad una velocità di 25 km all'ora, ha una fascia di capacità sino ad 80 tonnellate.

Anche la Noell Crane Systems progetta, produce e distribuisce equipaggiamento per il carico e la movimentazione di contenitori per il settore ferroviario. I prodotti comprendono straddle carriers, gru da impilaggio, RMG e RTG.

La straddle carrier Noell Tipo T è un'applicazione da carico multi-ruolo adoperabile indipendentemente, in grado di caricare non solo containers ma anche tubi, travi ed altri materiali.

Secondo la società, essa presenta un sistema di guida idrodinamica estremamente robusto, che offre i seguenti vantaggi: eccellente accessibilità alle ispezioni ed alla manutenzione; intervallo di 1.000 ore tra i servizi del motore diesel; lunga vita di servizio del motore - sino a 25.000 ore per la prima revisione completa, ed il veicolo, essendo leggero, consente l'uso delle gomme 14-24 a basso costo.

Le gru da impilaggio della Noell sono disponibili sia per il carico che per lo scarico dei camion e dei carri ferroviari, nonché per lo stivaggio ed il ritiro dei containers nei piazzali di deposito. Le gru da impilaggio vengono altresì utilizzate per trasferire i semi-rimorchi ed i pezzi interscambiabili.

La gru è in grado di movimentare a 90° in senso orario rispetto alla direzione di viaggio, assicurando un maggior grado di flessibilità rispetto a quello conseguito con le gru montate su rotaia. Il modello standard ha otto ruote ed una capacità di sollevamento di 40 tonnellate sotto lo spreader, un'ampiezza di impilaggio di sei containers oltre alla corsia per i camion, e possono impilare containers sino al quarto strato. Le gru da impilaggio della Noell sono disponibili anche con quattro o sedici ruote ed un'altezza di issaggio sino a 21 metri.

Tuttavia, il suo prodotto maggiormente originale è il concetto mega hub per il trasbordo automatico di containers e swapbodies tra convogli ferroviari. Secondo la Noell, il mega-hub è ideale per l'uso nel retroterra degli scali marittimi, e dopo anni nella fase di pianificazione, potrebbe presto essere pronto per l'utilizzazione.

Il dott. Klaus-Peter Franke, capo dipartimento sistemi della Noell e responsabile del progetto del mega hub, afferma: "E' un'idea che abbiamo sviluppato con le ferrovie tedesche. Nella sostanza, essa comporta la creazione di un terminal terrestre per il trasbordo semi-automatico ferroviario e ferro-stradale dei containers e degli swapbodies a Lehrte, nei pressi di Hannover, nel nord della Germania.

"Ci stiamo lavorando dal 1996, ma è probabile che la decisione venga presa, dando semaforo verde al progetto, prima della fine dell'anno".

Secondo Franke, la teoria del mega-hub della Noell riesce ad ottenere un rapido trasbordo mettendo in grado il treno di essere condotto sino ad un piazzale di sosta, nonché dirigendo le unità di carico che non sono sufficienti a formare un treno a carico completo verso centri di snodo lungo la tratta.

Ciò comporta, ad esempio, che i treni di linea possano trasportare unità di carico, alcune delle quali non sono dirette alla destinazione finale del treno che le trasporta, ma vengono trasferite su altri convogli per altre destinazioni. Durante il viaggio, il treno ferma presso almeno un centro di snodo dove il carico in questione viene rimpiazzato da un altro. Di conseguenza, non è necessario smistare i carri.

Le vere e proprie operazioni mega hub, che all'inizio probabilmente consisteranno in un trasbordo ferro-ferro, verranno eseguite solo di notte. Durante il giorno, il mega hub sarà gestito come un terminal di trasbordo convenzionale.

Allo stesso modo, ma su scala minore, la Rapid Rail già progetta, fornisce ed installa sistemi di gru ferroviarie. La società con sede in Gran Bretagna afferma che progettare un sistema di gru ferroviarie è molto più complesso della semplice fornitura di mezzi per far funzionare una gru. Troppo spesso, il progetto del sistema di conduzione delle gru viene trascurato, il che comporta riparazioni d'emergenza, continua manutenzione e, nei casi estremi, il completo malfunzionamento del sistema. Tutto ciò ingenera alti costi di manutenzione e perdita di guadagni.

Paul Howard, direttore della Rapid Rail, sulla piazza da dieci anni, commenta: "Con un'appropriata progettazione del sistema, un'installazione corretta ed un elevato livello del personale assegnatovi, questi guasti ed i costi correlati possono essere quasi eliminati.

La fornitura materiale è decisiva per il successo di qualsiasi sistema ferroviario per gru. L'essere un'impresa di installazioni indipendente ci mette in condizione di scegliere i materiali più appropriati e razionali dal punto di vista dei costi da fornitori di qualità comprovata".

Howard ha dichiarato che esistono molte applicazioni per gru ferroviarie diverse, tutte quante dotate di criteri individuali di progettazione ed installazione. Peraltro, tutte condividono una medesima affinità: tutte le applicazioni dipendono da una corretta installazione al fine di assicurargli una vita più lunga possibile quanto a servizio ininterrotto.

Dopo decenni di attività in tono minore, sembra che infine il Regno Unito sia pervenuto all'idea di movimentare notevoli quantitativi di merci per ferrovia. Negli ultimi anni, la Rapid Rail ha trasportato merce dai porti britannici di Felixtowe, Hull e Tilbury e Howard ha dichiarato che vi è un sacco di spumeggiante attività potenziale sotto la superficie, citando ad esempio gli sviluppi presso i porti sia di Felixtowe che di Southampton.

Negli ultimi mesi, il segretario di stato del Regno Unito ha impartito le istruzioni inerenti alla revisione della situazione del porto di Felixtowe, relativamente allo sviluppo del Trinity Terminal. Il porto aveva inizialmente chiesto nell'ottobre del 2000 l'autorizzazione governativa in ordine all'estensione di 270 metri; ora che il progetto ha ottenuto l'assenso, la Hutchison Ports, proprietaria dello scalo, è intenzionata a rendere operative le banchine in circa 12 mesi.

Anche sulla costa meridionale, il porto di Southampton, che fa parte della Associated British Ports, ha recentemente completato la prima fase del programma di investimento, per 1,5 milioni di sterline (2,4 milioni di dollari, 2,35 milioni di euro) presso il proprio terminal rinfuse multi-utente.

Il proprietario del porto ed operatore ha ristrutturato ed estensivamente modificato l'esistente gru portuale da 35 tonnellate al fine di assicurare una ulteriore capacità in termini di gru, assai necessaria, al settore portuale delle rinfuse che è in fase di espansione. La gru è in grado di scaricare sino a 500 tonnellate all'ora.

La prossima fase del programma di investimento comporterà la ristrutturazione del convogliatore sopraelevato del terminal rinfuse. L'attuale piattaforma per il carico ferroviario sarà estesa di 50 metri, il che migliorerà le infrastrutture per il carico dei treni per rinfuse.

Sembra che porti ed operatori siano stati incoraggiati dal fatto che le principali direttrici ferroviarie intermodali dai porti del Regno Unito possano essere migliorate entro il 2010 ai sensi dello SRA (piano strategico dell'autorità ferroviaria) per le ferrovie britanniche. Le proposte contenute nello SRA confermano il programma decennale dei trasporti del governo di far crescere le tonnellate di merci al km. trasportate dell'80%, il che richiederà un ulteriore finanziamento pubblico di 4,5 miliardi di sterline (7,07 miliardi di euro).

Ai sensi del progetto SRA, le direttrici ferroviarie da Felixtowe e Southampton alla volta delle West Midlands, dell'Inghilterra settentrionale e della Scozia saranno migliorate al fine di consentire il trasferimento dei più grandi contenitori marittimi, che attualmente vengono movimentati via strada.

Il programma, che si prefigge obiettivi a breve, medio e lungo termine, comprende uno schema a supporto dei ricavi al fine di incoraggiare la concorrenza tra operatori di trasporto merci ed il dirottamento dalla strada alla rotaia di volumi inferiori al treno completo.

La proposta comprende altresì la previsione di finanziamenti per 430 milioni di sterline destinati a piccoli progetti locali, al completamento della prima fase del collegamento ferroviario del Tunnel della Manica entro il 2003 ed al miglioramento della direttrice trans-Pennina. Dopo il 2010, lo SRA prevede la costruzione di nuovi terminali ferroviari collegati a linee nuove o riattivate.
(da: Cargo Systems, dicembre 2002)


FROM THE HOME PAGE
The first freight train opens the new Austrian Koralm railway line.
Villach
The infrastructure is part of the European Baltic-Adriatic Corridor
Norwegian Cruise Line Holdings reports record quarterly revenue
Miami
Decrease in passengers embarked
In the third quarter, freight traffic in the port of Palermo grew by +3.1%
Palermo
Cruise passengers increased by 8.8%. Ferry passengers decreased by 2.7%.
Italian De Wave Group acquires compatriots IVM, Electrical Marine, O.M. Project, and Cantieri Navali San Carlo
Italian De Wave Group acquires compatriots IVM, Electrical Marine, OM Project, and Cantieri Navali San Carlo
Genoa
Pompili: Our strategy is aimed at creating a national hub for the shipbuilding industry.
In the July-September quarter, ONE's revenues decreased by -24%
In the July-September quarter, ONE's revenues decreased by -24%
Singapore
The company's fleet transported more than 3.3 million containers (+1%)
Stena Line buys Finnish shipping company Wasaline
Stena Line buys Finnish shipping company Wasaline
Gothenburg/Vaasa
The ferry "Aurora Botnia" will remain the property of the cities of Vaasa and Umeå
Global Ports Holding will build and operate a cruise terminal in the port of Ferrol.
London/Ferrol
30-year concession contract
HD Hyundai partners with Siemens to revitalize US shipbuilding
Seongnam/San Francisco
In the July-September quarter, vessel traffic in the Bosphorus Strait decreased by -0.5%
Ankara
In the first nine months of 2025 the decline was -4.7%
In the third quarter, naval traffic in the Panama Canal grew by +7.0%
Panama
They transported a total of 62.6 million tons of goods (-0.4%)
Foreign traffic at Chinese seaports reached a historic record in the third quarter
Beijing
Containers also reach their maximum peak
The approval process for the Catania Port Master Plan has been completed.
COSCO Shipping Holdings' revenues decreased by 20.4% in the third quarter.
Hong Kong
Containerized cargo carried by the Chinese group's fleet increased by +4.9%
US and China to suspend reciprocal taxes on each other's ships for a year
Washington/Beijing
Tariffs introduced to hit Chinese exports will be reduced in exchange for Beijing's aggressive fight against fentanyl.
Intermodal transport operators and associations urge the German government to take measures to save the sector
Brussels
Open letter to the Minister of Transport and the CEO of the DB Group
COSCO Shipping Ports reports record quarterly revenue
Hong Kong
The July-September period closed with a net profit of 99.2 million dollars (-3.6%)
CIMC's container sales decreased by -36.0% in the third quarter
Hong Kong
The reduction is due to lower demand for dry cargo containers
Agreement between IDS (Fincantieri) and Next Geosolutions for the development of Unmanned Surface Vehicles
Trieste/Naples
They will be used for civilian purposes in the Oil & Gas and renewable energy sectors
A cooperation agreement between the Italian and Indian port systems is being finalized.
Rome
Rixi met with Indian Minister of Ports and Shipping
CMA CGM and RSGT partner to operate a new container terminal at the port of Jeddah
Marseille
An investment of 450 million dollars is planned
The stranding of a ship did not interrupt shipping traffic in the Suez Canal.
Ismailia
Accident involving the sanctioned oil tanker "Komander"
Royal Caribbean Cruises Sets New Quarterly Financial and Operating Records
Royal Caribbean Cruises Sets New Quarterly Financial and Operating Records
Miami
Good prospects also for the 2026 season
Freight traffic handled by the port of Rotterdam remained stable in the third quarter.
Freight traffic handled by the port of Rotterdam remained stable in the third quarter.
Rotterdam
Containerized cargo volumes remained unchanged. Bulk cargo increased slightly, while rolling stock and conventional cargo decreased.
Pakistan offers Bangladesh the use of Karachi port for its foreign trade
Pakistan offers Bangladesh the use of Karachi port for its foreign trade
Dhaka
A direct air link between the two countries is planned.
The World Shipping Council and the China Shipowners' Association discussed reciprocal taxes on US and Chinese ships.
Shanghai
Beijing has reportedly introduced exemptions for US ships built in China
The German Rail Freight Association denounces the failure of the national rail network expansion plan.
Berlin
Westenberger: In recent years, federal governments have instead provided cement for the roads
Ties between the US and South Korean shipbuilding industries are further strengthened.
Ties between the US and South Korean shipbuilding industries are further strengthened.
Gyeongju
HD Hyundai and Huntington Ingalls Industries sign manufacturing cooperation agreement
Marsa Maroc and CMA CGM have formalized the agreement for the management of the new West Terminal at the port of Nador West Med.
Paris
It will become operational in 2027
SAS (MSC group) will exit Moby by selling 49% of its capital to Onorato Armatori
Rome
The AGCM announces that the commitments presented dissolve the structural and financial ties that had motivated the start of the investigation
Moving the cruise terminal in Trieste is being considered.
The UIRR is disappointed by the European Commissioners' intention to withdraw their proposed amendment to the Combined Transport Directive.
Brussels
The sector - the association underlines - needs a framework legislation
Sparks fly between the League and Brothers of Italy over the appointment of the presidents of the Port System Authorities.
Rome
Salvini accuses the majority party of obstructing them, absolving Giorgia Meloni from any responsibility
In the third quarter, freight traffic in the port of Taranto decreased by -22.9%
In the third quarter, freight traffic in the port of Taranto decreased by -22.9%
Taranto
Decline in all main product segments except liquid bulk
Kuehne+Nagel announces cost reduction program
Schindellegi
In the third quarter of this year, net sales fell by -6.8%
In the third quarter, DSV recorded a net profit of DKK 2.2 billion (-24.1%).
Hedehusene
Revenues rose 63.2% to a record $72 billion.
Fedespedi and Assiterminal are asking the Ministry of Transport for clarification and changes to the rules governing truck waiting times for loading and unloading.
Milan
Federlogistica: Before launching the port reform, a discussion with operators is necessary.
Genoa
Falteri: No reform can work unless it arises from a true, structured, and ongoing dialogue.
In the third quarter, freight traffic in Spanish ports increased by +0.7%
Madrid
Container cargo and dry bulk volumes are declining
ESPO calls for continued efforts towards a global solution on ship emissions despite referral to IMO
In the third quarter, freight traffic in the port of Antwerp-Bruges decreased by -2.8%.
In the third quarter, freight traffic in the port of Antwerp-Bruges decreased by -2.8%.
Antwerp
In addition to bulk cargo, containers also decreased
Luka Koper and CEVA Logistics launch joint venture for car traffic in Slovenian ports
Koper
CMA CGM has signed a declaration of intent
Greer (USTR): Chinese retaliatory measures will not prevent US from rebuilding its shipbuilding base
While for many the postponement of the Net-Zero Framework should be seen as an opportunity, for others it derails the path to decarbonisation of shipping.
Norwegian Cruise Line Holdings ships will refuel with renewable fuels in the port of Barcelona
Miami
Eight-year agreement with Spain's Repsol
The IMO MEPC has decided to postpone the vote on the shipping decarbonisation strategy by one year.
London/Brussels
Kazakhstan (ICS): Industry needs clarity. T&E, there's a risk that the agreement, even if adopted in a year, won't enter into force before 2030.
ESPO welcomes the EU Parliament's recognition of the role of ports in strengthening mobility and military resilience.
Brussels
Ryckbost: We hope that these points will be reflected in the final compromise text.
PSA Genova Pra' terminal authorized to accommodate two 400-meter container ships simultaneously
Genoa
Yesterday the "COSCO Shipping Taurus" and "Evelyn Maersk" moored, both 20,000 TEU vessels.
Salvini, the port reform aims to create a national port network capable of overcoming fragmentation
Rome
The relaunch of an integrated vision of the planning and programming of all port investments is foreseen
Port of Los Angeles Sets New All-Time Quarterly Container Traffic Record
Los Angeles
Port authorities are concerned about the impact of new taxes on Chinese ships and cranes.
HMM invests $2.8 billion in the construction of 12 13,000 TEU containerships and two VLCCs
Seoul
The ships will be delivered by April 2029
Filt Cgil, concerned about the TAR ruling on self-production in the port of Salerno.
Rome/Salerno
The union said it was certain that the Central Tyrrhenian Port System Authority would appeal the ruling.
Pirate attacks on ships increased by 37% in the third quarter
Pirate attacks on ships increased by 37% in the third quarter
Kuala Lumpur
The Singapore Straits region remains at high risk
Appointments of Port Authority presidents and port reform remain stalled, according to port operators at La Spezia.
Appointments of Port Authority presidents and port reform remain stalled, according to port operators at La Spezia.
La Spezia
A heavy brake - they underline - on the principles of participation, transparency and control provided for by the current legislation
In Indonesia, two accidents on the same ship at the same shipyard cause 14 deaths.
Batam
This morning a second explosion on the FSO "Federal II"
South Korea's Hanwha Ocean has been implicated in the trade war between the US and China.
Beijing
Beijing also took countermeasures against five US subsidiaries of the shipbuilding group
Port of Singapore set new all-time container throughput record in third quarter
Singapore
By weight, however, this cargo volume recorded a decrease of -1.8%.
Green fuel producers support IMO's shipping decarbonization strategy
London
The importance of introducing incentives for green e-fuels was underlined
In August, freight traffic in the ports of Genoa and Savona-Vado increased by +2.5% thanks to the increase in bulk cargoes
Genoa
Various goods fell by 14.4%. The Spediporto Conference
The US threatens retaliation against states that vote to approve the Net-Zero Framework.
Washington
"Our fellow IMO members," Rubio, Wright, and Duffy warned, "should be warned."
Wallenius Wilhelmsen: New US port tax on car carriers is higher than expected.
Oslo
From tomorrow they will rise to 46 dollars per net ton
USTR announces heavy tariffs on port cranes and other handling equipment made in China
Washington
100% additional tariffs on ship-to-shore port cranes
Salvini reassures the port of Livorno of the additional resources needed for the new Darsena Europa.
Livorno
Even a hundred million euros more - the minister stated - will not block the development of the airport.
Chinese taxes on US ships effective October 14
Chinese taxes on US ships effective October 14
Beijing
Beijing's response to the taxes that will be imposed on Chinese ships calling at American ports
In the third quarter of this year, cargo traffic in Turkish ports grew by 4.6%.
Ankara
Volumes with Italy increased by +7.3%, with a sharp increase in containers (+32.2%)
Taiwanese Evergreen, Yang Ming and WHL saw sharp declines in quarterly revenue
Taipei/Keelung
In the period July-September, decreases of -36.7%, -42.2% and -35.7% were recorded
ASA, ECSA, ICS, WSC, ITF, IAPH and IBIA call for approval of the Net-Zero Framework
Brussels
Only global standards - they underline - will be able to decarbonise a global industry.
Zanetti (Confitarma): ensure the competitiveness of the Italian armaments industry with support tools suited to the sector
Rome
In the second quarter, freight traffic in the ports of Naples and Salerno recorded drops of -5.3% and -3.2%
Naples
Cruise passengers on the rise
New US tariffs will have a strong impact on containerized imports into the US in the coming months
Washington
National Retail Federation and Hackett Associates forecasts
In 2024, freight transported by rail by the Spanish company RENFE Mercancías decreased by -12.0%.
Madrid
The financial year ended with a net loss of -32.2 million euros
ZIM will not apply surcharges for new US taxes on Chinese vessels
Haifa
The new US tariffs will take effect on October 14th.
ABB sells its robotics division to SoftBank Group Corp. for $5.4 billion
Zurich/Tokyo
ABB Robotics employs approximately 7,000 people
Federlogistica calls for acceptance and implementation of the regulation on waiting times for heavy vehicles.
Genoa
Falteri: essential protection for the regularity, safety, and economic sustainability of road haulage companies.
Ten European rail associations call for acceleration of TEN-T network completion
Brussels
The need to ensure sufficient funding for the implementation of interoperable systems at European level was highlighted
SAAM Towage to Complete Acquisition of Entire Share Capital in Colombia's Intertug
Santiago
An agreement was signed to obtain the remaining 30%
Last August, the Suez Canal was crossed by 1,070 ships (-3.3%)
Last August, the Suez Canal was crossed by 1,070 ships (-3.3%)
Cairo/Ismailia
In the first eight months of 2025, maritime traffic fell by -9.4%
ESPO has presented its new annual environmental report
Brussels
Climate change remains the top priority for European ports to address
Over €60 million from the PNRR for the ports of Naples and Salerno
Rome
Rixi: Let's make more effective use of European resources and accelerate the implementation of strategic projects.
Agreement between Escola Europea and DLTM to promote international mobility and maritime training
La Spezia
Synergies between the Ligurian maritime cluster and the port and training community of Barcelona
CMA CGM to register ten new 24,212 TEU containerships in the French International Register
Marseille/Copenhagen
UPS has completed its acquisition of Canada's Andlauer Healthcare Group.
Atlanta/Toronto
Operation worth 1.6 billion dollars
The National Maritime Fund has organised a meeting with the ITS Mare and the maritime training centres
Rome
It will be held on December 3rd in Rome
Two MSC Cruises Musica-class cruise ships undergoing refurbishment in Malta
Geneva
Work at Palumbo Malta Shipyard includes the construction of new suites
Increase in freight traffic in Tuscan ports over the past six months
Livorno
In the first six months of 2025, growth of +2.0% was recorded in Livorno and +4.9% in Piombino
Kalmar closes the third quarter with higher financial results and lower orders
Helsinki
The contribution of the services segment offset the lower performance of equipment sales
COSCO Strengthens Its Bulk Fleet with Orders for 29 Vessels
Shanghai
Orders worth a total of over $1.7 billion for 23 bulk carriers and six VLCCs
Tito Vespasiani has been appointed Secretary General of the Western Ligurian Sea Port Authority.
Genoa
The 2026 budget and the 2026-2028 three-year operational plan were approved.
Assiterminal: Technical roundtable on cruise tourism is a success.
Genoa
An important step - Cognolato highlighted - to enhance the territories and promote an integrated vision of the sector.
Fincantieri signs agreement to develop Saudi Arabia's maritime ecosystem
Trieste
It was signed with the Ministry of Industry and Mineral Resources of Riyadh
Yang Ming Signs Contracts for Six New 8,000 TEU Container Ships
Keelung
They will be delivered from 2028 and will replace 5,500 TEU ships
Rijeka Gateway Terminal officially opened
River
It is operated by the joint venture between APM Terminals and Enna Logic
New historical records for quarterly traffic of goods and passengers in Albanian ports
Tirana
2.25 million tons of cargo (+16.7%) and 1.01 million people (+6.4%) moved
The Management Committee of the Southern Adriatic Port Authority takes shape
Bari
The designations of some local administrations are still missing
The Senate's VIII Commission approved the appointment of eight Port System Authority presidents.
Rome
Parliamentary process completed
Carole Montarsolo has been appointed general manager of GNV Morocco
Genoa
Know-how from over ten years of relationships and direct presence in the area
The concession term for Metal Carpenteria in the port of Crotone has been extended.
Gioia Tauro
The deadline has been extended to November 14, 2033
In the period July-September, freight traffic in Tunisian ports grew by +5.4%
La Goulette
Cruise passengers decreased by -10.5%
UPS's latest quarterly financial performance declines
Atlanta
Revenues down by -3.7%
Wärstilä Corporation closed the third quarter with sales of over 1.6 billion euros (-5.0%)
Helsinki
SAILING LIST
Visual Sailing List
Departure ports
Arrival ports by:
- alphabetical order
- country
- geographical areas
Götz Becker appointed chairman of Interferry
Victoria
The president is Supapan Pichaironarongsongkram, who takes over from Guido Grimaldi
Accelleron and LAB021 partner to develop digital solutions to improve fleet operational efficiency.
The 2026 budget forecast for the Sardinian Sea Port Authority has been approved.
Cagliari
Among the objectives, the strengthening of operational infrastructures on land and dredging
Conference on the culture of prevention in the Italian logistics supply chain
Rome
Organized by Sanilog, it will be held on November 13th in Rome
The PCTC Grande Melbourne was christened and delivered to the Grimaldi Group in China.
Naples
It has a capacity of 9,241 CEUs
A new record in cruise traffic is expected in Italian ports in 2026
Catania
In Catania, Risposte Turismo presented the new edition of the "Italian Cruise Watch" report.
Quarterly freight traffic growth at the port of Barcelona. Declining in Algeciras.
Barcelona/Algeciras
In the period July-September, percentage variations of +1.8% and -4.1% respectively were recorded
Fincantieri launches the first integrated underwater drone system
Trieste
Tested at the Naval Support and Experimentation Center in La Spezia
Filt Cgil: The method adopted to define the port reform is unacceptable.
Rome
The union denounces the lack of involvement of workers' representatives and the lack of prior consultation.
General Assembly of Logistics: Northwest Alliance Renewed
Turin
Liguria, Lombardy, and Piedmont Regions, MIT, RFI, and Ferrovienord Sign Agreement
Konecranes reports quarterly revenue decline while orders rise.
Helsinki
In the period July-September, orders acquired for 1.15 billion euros (+20.1%)
GNV has taken delivery of the new ro-pax GNV Virgo in China
Genoa
It is the first ship powered by liquefied natural gas in the company's fleet.
A new maritime service for rolling stock to North Africa is underway at the Vado Ligure Reefer Terminal.
Vado Ligure
Connection with the Libyan port of Misurata
Grimaldi and China Merchants Shenzhen RoRo Shipping sign cooperation agreement
Naples
Expected to offer greater capacity and a broader and more efficient service network to support Chinese exports
The 2026 budget forecast and the POT of the Port System Authority of the Southern Tyrrhenian and Ionian Seas have been adopted.
Gioia Tauro
Piacenza: Cold ironing is also important to avoid having to face significant fines.
The Port of La Spezia has completed its first cold ironing tests at Molo Garibaldi.
La Spezia
The transformation cabin at the dock has been connected to the cruise ship "MSC Seaview"
Global Ports Holding has signed a contract to manage the Casablanca cruise terminal.
Istanbul
15-year agreement with option for a 20-year extension
A conference on e-commerce returns at LIUC
Castellanza
In the fashion sector they represent over 30% of online orders in Europe
Fincantieri and Defcomm sign agreement for the development of surface drones.
Trieste
Co-investment to accelerate its industrialization
Australian Scott McKay is the new president of the International Cargo Handling Association.
London
He took over from John Beckett
Container traffic in the port of Valencia fell by 11.6% in September.
Valencia
In the third quarter of 2025, overall freight traffic decreased by -3.2%
Container traffic at the Port of Long Beach increased by 0.7% in the third quarter.
Long Beach
Empty spaces are rising. Full capacity at boarding and disembarking is down 1.0% and 8.5% respectively.
Piacenza: The port of Gioia Tauro aims to handle seven million containers by 2029.
Genoa
Transhipment - he underlined - represents an essential gateway for international goods into the national market.
Arkas Line's new direct service connects the Eastern Mediterranean and Italy with West Africa.
Izmir
It will be held on a weekly basis
Assocostieri urges revitalization of the national bunkering sector
Genoa
Among the proposals, making it possible to use barges as floating storage facilities for alternative fuels
The Ministry of Transport has requested an agreement for Consalvo to become president of the Eastern Adriatic Port Authority.
Rome/Trieste
Fedriga: The Friuli Venezia Giulia Region will express its agreement
Federmar-Cisal proposes a new distribution of the tonnage tax benefits
Rome
Pico: For maritime personnel, financial recognition is not always proportionate to the essential role they play
P&O Maritime Logistics completes acquisition of controlling stake in NovaAlgoma Cement Carriers
Lugano
Obtained the necessary regulatory approvals
Fatal accident in the port of Ravenna
Ravenna
A 67-year-old truck driver lost his life at the Sapir terminal.
A Norwegian delegation visits the Northern Tyrrhenian Port Authority
Livorno
ABB's quarterly financial performance shows sharp growth
Zurich
In the period July-September the value of new orders increased by +11.6%
Fratelli Neri buys two tugboats produced by Egypt's Misr Tugboats Factory
Ismailia
They will be taken into delivery in the first quarter of 2026
COSCO Shipping Ports Sets New Quarterly Container Traffic Record
Hong Kong
In the period July-September, 29.8 million TEUs were handled (+3.6%)
Container traffic in the port of Hong Kong fell by -9.2% in the third quarter
Hong Kong
A 16.3% drop was recorded in September
Port of Civitavecchia appoints members of the Marine Resources Partnership Body
Civitavecchia
He will remain in office for four years
New quarterly record for container traffic handled by CMPort port terminals
Hong Kong
New highs recorded both in China and at overseas ports
CMA CGM to order six feeder containerships from Cochin Shipyard
Kochi
Order worth approximately 300 million dollars
Efficient solutions for the port launching of floating wind turbines are being studied in France
Trondheim/Brest
Agreement between the Norwegian BOA and the port of Brest
Augusta Due has acquired a second new tanker built by Fujian Southeast Shipbuilding Co.
Rome
It has a capacity of 18,590 deadweight tons.
IRU, CLECAT, ESC and GCCA oppose binding targets for demand for zero-emission trucks
Brussels
They ask to focus instead on creating favorable conditions for operators to be able to use them.
Marialaura Dell'Abate is the new president of Confitarma's Young Shipowners' Group.
Rome
In the third quarter, cargo traffic in Russian ports grew by +4%
St. Petersburg
Only import loads are decreasing
Matteo Caiti appointed country manager for Italy at Forto
Milan
The goal is to consolidate growth on the Italian market
DP World to build and operate multimodal terminal in Uzbekistan
Dubai
Joint venture with Tashkent Invest
Applications for rail freight transport incentives are now open.
Rome
From today the requests to access the Ferrobonus
Confitarma welcomes Senate approval of simplification measures for the maritime transport sector.
Rome
A rapid approval in the Chamber is also hoped for
The maritime, port and logistics sector asks the Ministry of Transport for clarification on the regulation on waiting times for loading and unloading goods
Rome
A dialogue was called to determine the identification of correct application indications of the law
Four icebreakers for the U.S. Coast Guard will be built in Finland.
Washington
Agreement signed by Presidents Donald Trump and Alexander Stubb
PSA International wins the "Best Singapore Investor in Italy" award.
Genoa
It was awarded by the Italian Chamber of Commerce in Singapore
The Italian Navy's Olterra ship was launched in Genoa.
Genoa
It is the first military project built by the T. Mariotti shipyard
The first ferry owned by the Sicilian Region launched in Palermo
Palermo
Folgiero: Revitalization of the Sicilian shipyard as part of Fincantieri's new industrial plan
In the third quarter, containers carried by OOCL vessels increased by +0.7%
Hong Kong
Accentuation of the reduction in revenues which fell by -25.9%
Offshore wind farm in the port of Augusta ready in two or three years
Palermo
Di Sarcina: We are confident in a rapid allocation of the planned resources, amounting to approximately 50 million euros.
Assologistica approves new rules on pallet exchange
Rome
Approved by the Senate, the text moves to the Chamber of Deputies
In the Netherlands, a self-driving vessel has been authorised to sail outside a restricted area.
Rotterdam
German company Helsing acquires Blue Ocean Monitoring
London
Australian company builds self-driving submarines
The decree designating the port of Taranto as a national offshore wind hub has been made official.
Taranto
Gugliotti: Unlock resources for modernizing and upgrading port areas
One of two injured sailors from vessel attacked in Gulf of Aden dies
Amsterdam/London
Dominquez (IMO): Strong condemnation of any type of attack against ships
Salvini met with the deputy CEO of the Turkish terminal operator Yilport.
Rome
At the centre of the meeting was the dredging of the port of Taranto.
The Logistics & Sea Academy has equipped itself with new simulators for operating ships, tugboats, trains and port cranes
Venice
Investment of four million euros
Giovanni Punzo, founder and president of CIS - Interporto Campano for thirty years, has died.
Nola
Among the founders of Italo, the first private Italian operator on the high-speed rail network
The new two-masted ro-ro ship Neoliner Origin will arrive in Livorno tomorrow.
Vado Ligure
It has a capacity of 1,200 linear meters of rolling stock
The refinancing of the Setramar group's capital structure has been completed.
Ravenna
Merli: a crucial step in our growth journey
Liguori's term as head of the Trieste Port Authority has been extended.
Rome
Confirmed in the role of extraordinary commissioner of the institution
PORTS
Italian Ports:
Ancona Genoa Ravenna
Augusta Gioia Tauro Salerno
Bari La Spezia Savona
Brindisi Leghorn Taranto
Cagliari Naples Trapani
Carrara Palermo Trieste
Civitavecchia Piombino Venice
Italian Interports: list World Ports: map
DATABASE
ShipownersShipbuilding and Shiprepairing Yards
ForwardersShip Suppliers
Shipping AgentsTruckers
MEETINGS
The National Maritime Fund has organised a meeting with the ITS Mare and the maritime training centres
Conference on the culture of prevention in the Italian logistics supply chain
Rome
Organized by Sanilog, it will be held on November 13th in Rome
››› Meetings File
PRESS REVIEW
Foreign firms to operate 3 terminals under Ctg Port for up to 30 years; deals by December
(The Business Standard)
We'II Rebuild Apapa, Tin-Can Ports In 48 Months - Dantsoho
(Leadership)
››› Press Review File
FORUM of Shipping
and Logistics
Intervento del presidente Tomaso Cognolato
Roma, 19 giugno 2025
››› File
Agreement to complete electrification work on the docks at the port of Gioia Tauro
Gioia Tauro
The 70 million euro investment to complete the project has been confirmed.
A Maersk delegation at the Grendi Group's container terminal in Cagliari's Porto Canale.
Milan
At the centre of the debate is the development of traffic towards North Africa
Port of Livorno: Protests over Gaza must not block operations.
Livorno
The members of the Partnership Body highlighted the need for it to be accessible to all vessels
Geodis appoints Maurizio Bortolan as CEO for Italy
Milan
It will coordinate the three business lines Contract Logistics, Freight Forwarding and Road Transport
GNV, agreement with Sicilian terminal operator Portitalia is positive.
Genoa
The company specified that the aim was exclusively to temporarily supplement the tariffs.
Two days of work with ESPO in Rome on the Mediterranean and European ports
Rome
Meetings organized by Assoporti
In 2024, 112 million counterfeit items were seized in the European Union.
Brussels
Record estimated value of 3.8 billion euros
Strikes and protests in ports, request for information from the Guarantor
Rome
Request for information from prefects, port authorities, and port authorities
Danaos Corporation has ordered two 7,165 TEU containerships from Dalian Shanhaiguan.
Athens
They will be taken into delivery in the third quarter of 2027
In the second quarter, freight traffic on the Austrian rail network fell by -1.4%.
Vienna
Only domestic traffic is growing
ALS (FBH Group) has acquired 80% of Trans World Shipping and Moda Express of USA.
Rozzano
The two companies have 500 employees and are active in Italy, France, the United Kingdom and the United States.
Circle's revenue increased by 62.1% in the first half of 2025
Milan
Net profit of over 1.0 million euros (+1.8%)
A Ukrainian delegation hosted by the Northern Tyrrhenian Sea Port Authority
Livorno
Cooperation in the field of training and safety at work in ports
The EIB is financing Phase A of Genoa's new breakwater with €300 million.
Luxembourg
The total investment is 937 million euros
This summer, GNV ships carried 1.7 million passengers (+9%)
Valencia
In the next few days the company will take delivery of "GNV Virgo", the first LNG-powered vessel
The project for the expansion, safety improvements, and extraordinary maintenance of the port of Pozzallo has been presented.
Pozzallo
It provides for the construction of the breakwater arm
- Via Raffaele Paolucci 17r/19r - 16129 Genoa - ITALY
phone: +39.010.2462122, fax: +39.010.2516768, e-mail
VAT number: 03532950106
Press Reg.: nr 33/96 Genoa Court
Editor in chief: Bruno Bellio
No part may be reproduced without the express permission of the publisher
Search on inforMARE Presentation
Feed RSS Advertising spaces

inforMARE in Pdf
Mobile