testata inforMARE
Cerca
1 maggio 2025 - Anno XXIX
Quotidiano indipendente di economia e politica dei trasporti
13:02 GMT+2
LinnkedInTwitterFacebook
Un rapporto dell'europea CCMI evidenzia la necessità di attuare misure urgenti per salvare la navalmeccanica UE
Analisi sulla preoccupante e profonda crisi della cantieristica
17 marzo 2010
La Commissione Consultiva per le Trasformazioni Industriali (CCMI) del Comitato Economico e Sociale Europeo (CESE) ha elaborato una bozza di valutazione dello stato dell'industria cantieristica navale europea alla luce dell'attuale crisi, che pubblichiamo di seguito. Tale analisi sarà discussa alla prossima riunione della CCMI in programma il prossimo 9 aprile.

Il rapporto evidenzia la preoccupante e profonda crisi della cantieristica europea, che è caratterizzata dall'assoluta mancanza di nuovi ordini, da gravi problemi di finanziamento degli ordinativi in portafoglio, da un eccesso di capacità produttiva degli stabilimenti, da un processo irreversibile di perdita di posti di lavoro e da un numero sempre crescente di fallimenti e di chiusura di cantieri e di imprese legate all'attività navalmeccanica.

Il rapporto sottolinea la necessità di fronteggiare tale situazione con una strategia europea comune che coordini l'azione degli Stati membri e sottolinea la necessità di attuare urgentemente tale strategia. In particolare, entro la metà di quest'anno dovrebbero essere poste in atto misure per stimolare la domanda, per facilitare il finanziamento delle costruzioni, incluso la prosecuzione oltre il 2011 delle misure di finanziamento previste alla disciplina europea sugli aiuti di Stato alla costruzione navale, nonché misure per sostenere l'occupazione, incluse misure di sostegno da porre in atto a seguito della chiusura di cantieri, e per contrastare le attività di dumping e concorrenza sleale.




European Economic and Social Committee


Brussels, 17 March 2010


DRAFT OPINION
of the
Consultative Commission on Industrial Change (CCMI)
on
The European shipbuilding industry dealing with the current crisis




Study Group on
The European shipbuilding industry
dealing with the current crisis


President:


János TÓTH (Gr. III - HU)





Rapporteur:


Marian KRZAKLEWSKI (Gr. II - PL)





Co-rapporteur:


Enrique CALVET CHAMBON (Cat. 1 - ES)














Members:


Mr/Ms








BIELIÑSKI (Cat. 2 - PL)








BREWER (Cat. 1 - UK)








DHEJNE (Cat. 3 - SE)








GIBELLIERI (Cat. 2 - IT)








MICALLEF (Cat. 3 - MT)








OPRAN (Gr. I - RO) (Rule 62 - Oravec)








PALMGREN (Gr. III - FI) (Rule 62 - Olsson)








SIECKER (Gr. II - NL)








SIMONS (Gr. I - NL) (Rule 62 - Frerichs)














CCMI President


Joost VAN IERSEL (Gr. I - NL)














Expert:
Mr Komolowski (for the rapporteur)


On 16 July 2009, the European Economic and Social Committee, acting under Article 29(2) of its Rules of Procedure, decided to draw up an own-initiative opinion on

The European shipbuilding industry dealing with the current crisis

The Consultative Commission on Industrial Change, which was responsible for preparing the Committee's work on the subject, adopted its opinion on ….

At its ... plenary session, held on … (meeting of ...), the European Economic and Social Committee adopted the following opinion by ... votes to ... with ... abstentions.


***


1. Conclusions and recommendations

1.1 The European Economic and Social Committee is very concerned at the profound crisis affecting the EU shipbuilding industry, characterised by a complete lack of new orders, major problems in financing existing orders, overcapacity for construction of commercial vessels, irreversible jobs losses with further lay-offs forecast, and an ever growing number of bankruptcies and closures of shipyards and ancillary businesses.

1.2 The Committee is convinced that, as a result of the crisis, there is a need for a joint European strategy for the future of the EU shipbuilding industry and coordinated action by Member States in this regard. The first elements of this strategy should be defined and implemented no later than mid-2010 and should address the following urgent needs:

  • stimulating demand (see 4.1 and 4.1.1),
  • financing (including an prolongation beyond 2011 of measures under the Framework on State Aid to Shipbuilding),
  • ensuring employment measures (including support at the time of shipyard closures),
  • countering the absence of a level playing field.
These measures should help counteract the tendency to adopt measures which might hamper competitiveness.

1.3 Given the lack of trade regulations for the shipbuilding sector that are legally binding throughout the world, the Committee believes that the Commission should be urged to invest greater energy and to take more direct action to protect this strategic sector. In the absence of an international agreement at the OECD, however, the EU must take direct and decisive action to protect the European shipbuilding sector from unfair competition.

1.4 European and national decision-makers, businesses in the sector and the social partners must take urgent steps to implement this joint project1. The political aims of the project are to:

  • maintain a strong and competitive industrial base for this high-tech sector in Europe capable of delivering high-levels of sustainable employment in the future;
  • avoid short-sighted redundancies during the downturn, maintain jobs and, equally important, to retain a highly-skilled workforce in this strategic sector;
  • give special consideration to the environmental and energy-saving arguments in favour of maritime transport - the European shipbuilding industry, and especially the marine equipment sub-sector, has significant potential to improve the situation in these two areas;
  • ensure cohesion in endangered coastal regions, including shipbuilding regions;
  • prevent the manufacturing capacity of shipyards from falling below the critical mass, otherwise the EU will be unable to produce vessels in future;
  • safeguard European know-how in the area of shipbuilding finance;
  • maintain European maritime skills (in research and higher education, among other areas);
  • ensure that the sector has significant potential for growth, innovation and expansion in the area of R&D;
  • In addition, there is a belief that the costs of inaction are far greater than those of taking concrete measures to support the sector now (see example from the USA)2.
1.5 The Committee calls on the Council, the Commission and the Parliament to ensure that, as a matter of strategic priority, Europe seeks to maintain the critical mass that is required for shipbuilding and repair in Europe. This is essential in order:

  • To monitor progress on environmental and energy matters in the area of transport and to monitor growth of energy efficiency in this area..
  • Not to lose the sector's major technological contribution to European industry, with its impact on other sectors (external economies). Once a shipyard closes, it does not open again.
  • To take advantage of future growth potential (e.g. making use of wind energy), which Europe may only do by using its capabilities in the field of shipbuilding.
  • To retain a sufficient capacity to respond to unprecedented conditions (in crisis situations, every vessel becomes a strategic element of the struggle, including commercial vessels).
  • To maintain a skilled workforce and sufficient high-level research in the shipbuilding industry, which otherwise would pass entirely into non-European hands in areas such as transport, sustainable growth, environmental conservation, and technological excellence in innovation.
1.6 The Committee believes that the loss of vital critical mass in the shipbuilding sector will lead to the closure of institutions for training engineers and specialist technical staff and vocational schools for specialist workers. This means that the European Union risks losing critical intellectual mass to the benefit of its commercial and political rivals.

1.7 The Committee believes that, as in other sectors (e.g. automotive), Member States should pool their efforts to take joint action at European level with a view to enabling the sector to survive the crisis, with temporary short-term measures that take account of the sector's characteristics.

1.7.1 These measures should ensure that:

  • new orders are secured as quickly as possible;
  • the link between shipyards, cooperating businesses and workers with vital know-how is maintained when the industry is going through a bad patch so that knowledge is not lost irretrievably as a result of a temporary crisis.
1.8 As regards employment policy in the sector, the Committee believes that all means should be employed to prevent lay-offs. Qualified and skilled workers, of which there has been a lack in recent years, must be kept on. For the duration of the crisis in the sector, the public authorities must put in place common European frameworks for short-time working arrangements with a view to ensuring a level-playing field in Europe and protecting workers. This protection must be available to any worker who is at risk.

1.8.1 These frameworks must guarantee that jobs and purchasing power are maintained wherever possible, and ensure the right of all workers to access training and retraining. Programmes are needed to train and retrain shipyard workers in order to improve their individual skills and the general level of qualifications in shipyards.


Specific recommendations and proposals of the Committee

1.9 Action should be stepped up at European level in order to facilitate the urgent renewal of the fleet to take account of environmental issues. To this end, it is important to make use of the possibilities arising from the ENV aid guidelines. The International Maritime Organisation should solve environmental issues on an international level as a matter of priority. This process is already under way.

1.10 Member States and the EU must address the chronic problems of ship financing. A European financing instrument for shipbuilding should therefore be set up with the EIB. Industry, policy-makers and the EIB must explore how to make EIB funds for the promotion of "green technologies" and clean transport available to the shipbuilding sector.

1.11 There needs to be stricter control of ship owners' business practices so that they do not use European and national aid to purchase ships from shipyards outside the EU.

1.12 Help and support should be provided for the environmentally-friendly dismantling and modernisation (retrofitting) of old vessels, with European quality requirements for the shipyards that carry this out.

1.13 The Committee supports the LeaderSHIP 2015 initiative as a good framework for all stakeholders to jointly develop policies for the sector. Such a framework should also be extended to other industry sectors.

1.13.1 LS 2015 must develop a dynamic and bold action plan that focuses on strengthening the European shipbuilding industry, maintaining high-skill employment and addressing the environmental challenges linked to the shipbuilding industry. It is vital that the proposals developed in the context of LS 2015 are implemented by all stakeholders, in particular the EU institutions and Member States.

1.14 The Committee recommends that during the crisis the social partners make special use of the opportunities for social dialogue with a view to drawing up joint strategies for the future. Social dialogue is a platform for joint ideas and solutions to tackle current and future challenges for the shipbuilding sector. In this connection, social standards for workers in the European shipbuilding industry must also be agreed and implemented.

1.14.1 The Committee believes that the application in the sector of the principle of corporate social responsibility (CSR) should contribute to its sustainable development.

1.14.2 The Committee urges that specific measures be put in place in order to maintain the worker-business link during long periods of weak demand (labour pools, subsidised training, etc.).

1.14.3 The possibility of earmarking some "social" support (ESF3, ERDF, globalisation adjustment fund) temporarily for the shipbuilding sector should be reviewed.

1.15 The Committee supports the prompt establishment of a sectoral employment and skills council for the shipbuilding sector, in accordance with the new Commission strategy providing for the creation of such bodies.

1.16 Given the major importance of "green" production and energy-saving vessels for the survival of the industry, it is vital to ensure that shipbuilding companies, colleges and the public authorities provide training and retraining programmes to promote and develop a relevant set of skills and competences enabling an effective transition to low emissions and energy-saving vessels. The Committee supports the idea of "green qualifications" for all workers in the sector.

1.16.1 Use should be made in the shipbuilding sector of the ECVET, EQARF and EQF instruments to facilitate mobility and boost competitiveness and productivity.

1.17 The shipbuilding industry should be urged to broaden its objectives and activities (maritime world, aquaculture, off-shore energies, arctic dimension, etc.).

1.18 Technological measures should be directed towards new fields as well (including research) and the role of technological platforms (for example Waterborne) and collaboration between them strengthened.

1.19 The Commission should be urged to provide more support and to take more urgent action to introduce short sea-shipping, motorways of the sea and suitable vessels to use them which meet European environmental and energy requirements.

1.20 The Committee believes that in looking for solutions for European shipyards we cannot overlook an assessment of the marine equipment manufacturers, which are directly associated with them. The situation of this sector is significantly better than that of the shipyards (not least because businesses can relocate more easily). It is therefore worth examining the reasons why these situations are different and to draw conclusions which could be taken into account when we look for effective solutions for European shipyards.

The Committee intends to prepare a report on this sector and its impact on the shipbuilding sector.



2. Introduction - background to opinion and its objectives

2.1 The European shipbuilding industry4 has been hit particularly hard by the current crisis, due to:

  • its financial requirements, which are greater than in other sectors;
  • its enormous sensitivity to changes in world trade, which is now in free fall as far as demand for shipbuilding is concerned, largely as a result of the record growth in the number of commercial vessels in the world, whose surplus clearly outstrips the growth in the need for sea transport;
  • its competition, which comes primarily from States that adopt an interventionist approach towards the shipbuilding industry and view this sector as strategically important;
  • the fact that this crisis has arisen at a time when there is clear overcapacity of physical capital throughout the world, significantly exceeding requirements;
  • the fact that this crisis has occurred just as many European shipyards are emerging from an advanced and often painful process of restructuring, modernisation and enhanced technical development. An example of this is the situation of Polish shipyards;
  • the specific features of this sector (huge investments, long production cycles, prototypes and goods that are never mass-produced, etc.), which in a number of ways make shipbuilding inevitably and inherently rigid. In times of deep crisis this leads to drastic measures such as shipyard closures.
2.2 There is a real danger of losing the critical mass5 needed to sustain production of European shipyards and this factor should be considered in order to assess the damage that such an event would cause, from economic, social, technological and strategic points of view, for the future of the Europe we wish to build.

2.3 The abovementioned factors have led the Committee to draw up this opinion, which focuses on the specific consequences of the crisis for the shipbuilding industry. The opinion examines the issue from economic and social perspectives (concerning employment, high-quality jobs, and the regional impact) and from technological and strategic angles.

2.4 In this opinion, the Committee also carries out a mid-term review and evaluation of the implementation of the LeaderSHIP 2015 initiative and seeks to answer the following questions: what can be done to ensure success and avoid failure, and how can this initiative be updated in response to new factors emerging from the economic crisis?



3. The specific consequences of the crisis for the shipbuilding industry

3.1 Given the unique nature of the shipbuilding sector, it is important to stress that the accumulation of financial problems in this sector, which is the result of both the ongoing financing problems6, and an unfavourable stage in the economic cycle, as well as the withdrawal by investors of funding of previously placed orders (and the ever increasing number of cases of trade in second-hand ships7) poses a serious risk, especially as this branch of industry has always had more financing problems than other sectors.

3.1.1 The EU shipbuilding sector, and in particular the sub-sector of shipyards building large and medium-sized ships, is also suffering from the absence of a level playing field and from unfair competition from other parts of the world, something which has been happening for decades.8 The sector still lacks a system of trade regulations that are legally binding throughout the world. Furthermore, we cannot overlook the fact that the crisis has highlighted overcapacity in countries that are ruthlessly striving after permanent public funding of national production.

3.1.2 Given the unprecedented overlapping of many of the abovementioned adverse circumstances, the problem with which the sector is currently confronted cannot be treated simply as "history repeating itself", but rather as a new and dramatic challenge. It is important to point out that the nature of these difficulties is more financial than industrial/structural.

3.1.3 However, the crisis presents an opportunity to take steps to maintain and safeguard the critical mass necessary to retain advanced technologies in this sector which, although at risk of collapse, is key to maritime transport. Unfortunately, European shipyards are at risk of losing this critical mass.

3.2 The shipbuilding industry demonstrates a characteristic tendency to lag behind any economic recovery. Given this unfavourable tendency, unless the sector is supported it may be fatally damaged which might also happen should the temporary support measures already under way be discontinued too early.

3.2.1 In the shipbuilding industry a period of growth has given way to a period of decline. This has been a familiar trend in the shipbuilding industry for decades and the EU should anticipate the effects of the economic cycle in its sectoral policies.

3.3 In discussing the causes and consequences of the difficult situation in the sector, it is important to mention the specific circumstances of countries such as Poland or Romania.

3.3.1 The dramatic situation in Poland, reflected in the current collapse of production at two major shipyards in Gdynia and Szczecin, is the result of a combination of several disastrous circumstances which were not anticipated several years in advance. These were as follows:

  • the abandonment of efforts to reform and restructure the sector primarily as a result of the political decision between 2002 and 2003 and the failure to take advantage of the benign economic climate in the European and international market between 2003 and 2008.
3.4 This is an industry of strategic importance in itself, and also in relation to other sectors and employment. This is particularly noteworthy and evident in these times of crisis. The Commission and hopefully the current EU presidency have also recognised this fact. Political action should therefore be expected and required of them. Unfortunately to date there has been a lack of clear support on the part of the majority of those Member States which have a shipbuilding sector.

3.5 The social impact of the crisis in the shipbuilding industry is very significant at regional level. Rising unemployment in shipbuilding regions and the loss of a significant proportion of regional GDP may be more drastic than in national industries, in which support measures are being carried out nationwide.

3.6 When a shipyard is closed down, it is usually for good. At this point, know-how or advanced technologies will be lost irretrievably. In practice, all shipbuilding products are pilot or prototype products, with each of them containing a different R&D component. If Europe loses them, then the future of environmentally-friendly and low-carbon transport guaranteed by "clean ships" will lie in other, uncertain hands. In addition, the loss of critical mass poses the risk of limiting access to energy and raw materials from the oceans and to minerals extracted off-shore.

3.7 The repair sub-sector is not in crisis, but may be beginning to feel the competition from construction shipyards which are shifting their profile towards repair. Recently, however, there have been cases where repair shipyards have purchased (or leased) elements of manufacturing infrastructure from construction shipyards and employed groups of skilled workers from shipyards that have been shut down.

3.8 Shipbuilding and repair and the high-tech equipment and materials used for this purpose play a key role not least in defending Europe, improving protection and security and the environment and in transferring technologies to other areas of industry, which represents an important argument in the search for a way out of the current crisis in the sector.

3.9 In describing the situation of the shipbuilding sector, and especially that of shipyards, we cannot overlook an assessment of the marine equipment manufacturing sector, which is directly linked to it. In Europe, this sector employs almost twice as many workers as the shipbuilding sector (excluding employment in the yacht and recreational boat-building sector, which is one and a half times greater than in the traditional shipbuilding sector). The EU marine equipment manufacturing sector's share of global production of hi-tech equipment is considerably higher than that of shipyards, amounting to 36% (compared with Asia's 50% share, which concerns products of a lower class). The situation of marine equipment suppliers is therefore incomparably better than that of shipyards.

3.10 It is therefore worth examining the reasons why these situations are different and drawing conclusions which could be taken into account when we look for effective solutions for European shipyards. Solutions applied in this sector and its natural ties to shipyards may create valuable synergy worthy of implementation throughout the shipbuilding sector. At the same time, we should not overlook the prognosis of a considerable deterioration in the situation of the European equipment sector in the event of a loss of critical mass by European shipyards.



4. Proposed action and solutions for dealing with the current crisis in the sector

4.1 There is an urgent need to increase demand for the products and services offered by the entire sector (including repair). The Committee believes that, to this end, it is important to encourage the environmentally-friendly modernisation (retrofitting) of old or unsafe as well as "polluting" ships through legislative measures and economic incentives.

4.1.1 To bridge over the problem of the poor market situation in this sector, the EU and Member States could, among other things, support/finance environmental improvements and energy savings in the EU commercial fleet, together with the subcontracting industry/marine equipment.

4.2 Consideration should be given to specific measures within the framework of "internal" flexicurity, protecting the link between workers in the sector and their know-how in the dumping phase of the cycle9. These should be supported through negotiations within the framework of social dialogue and the organisation of state aid measures for this purpose.

4.2.1 Certain regional structural support measures could be reviewed once again and focused on the sector. The ERDF10 could be a source of funding for some instruments of this type.

4.3 To date, the struggle for a level playing field on the competitive market for shipbuilding and ship repair has been neither serious nor fair. Free competition must be ensured in Europe, but this sector, which has to square up to the rest of the world, must be offered the same level of protection as its competitors outside the EU.

4.3.1 If the shipbuilding sector is to be regarded as strategically important, then, as far as competition from outside the EU is concerned, we should take action similar to that which is being taken for example in connection with the motor vehicle sector. At the same time, however, the latest agreement with Korea does not even require fulfilment of its most recent and previous obligations; this is not a serious approach.

4.3.2 Korea must respect its commitment to "normal value prices" and refrain from bailing out shipyards. The Commission should recommend this at the OECD meeting concerning the negotiations on the new shipbuilding agreement.

4.4 Shipbuilding linked to defence also has an important role to play in the sector's future. Consideration should be given here to action undertaken by the European Defence Agency which should be regarded as forward-looking. It would be worth mentioning at this point the opportunities that dual-use technologies will create for this sub-sector.

4.5 It is important to develop the capacity and potential of the WATERBORNE technological platform in connection with the shipbuilding sector as part of the 7th R&D framework programme and its collaboration with other technological platforms, and in so doing maintain the development of one of shipyards' most important weapons, namely R&D&I measures.

4.6 Maintaining a critical mass of industry at European level is essential if we wish to have safe, "green" and energy-saving ships, which will have a key influence on the future of environmental protection at sea, the costs of all transport and the protection and maintenance of European transport in terms of energy supply (coastal ships, platforms, worker accommodation on drilling platforms, offshore wind farms, etc.) This is also linked to the idea of organising green transport (short sea shipping, motorways of the sea, etc.)

4.6.1 Community guidelines on state aid for environmental protection [2008/C82/01] explicitly mention the acquisition of environmentally-friendly vessels. These guidelines need to be implemented swiftly and without red tape.

4.7 In light of current challenges, the general system of support provided by the framework programmes does not suit the sector's needs since these programmes are prepared with mass production sectors in mind, whereas the high-tech shipbuilding sector usually produces prototypes.

4.8 The 2003 European financial framework on state aid to shipbuilding (2003/C 317/06), which was drawn up by the European Commission, is useful and should be prolonged beyond 2011 in order to ensure reliable innovation conditions. The renewed principles should correspond more effectively to the specific and most recent needs of the sector and ensure greater stability within it.



5. The LeaderSHIP 2015 initiative - what can we do to ensure it helps the sector in the current crisis and to avoid failure?

5.1 When the LeaderSHIP 2015 (LS) initiative was drawn up by the sector and supported by EU decision-makers in the 2002-2003 period, the prospects for the European shipbuilding industry appeared to be rather poor. New orders had dried up, and the costs of building new ships were low and falling due to major growth in Asian production capacity.

5.1.1 The LS 2015 strategy is currently at its halfway point but the sector is in a similar or - given the global crisis - possibly even worse situation than at the time the initiative was launched.

5.1.2 Six years ago, the LS 2015 initiative was understood as a vision based on faith in the production capacities and innovative potential of the European maritime sectors and on a determination to fight for the future. It would appear that this approach still applies but the initiative itself must be adjusted and adapted to the here and now in particular by drawing conclusions from the period of its establishment and implementation.

5.2 The assessment of the LS2015 by the social partners from the shipbuilding sector is as follows:

a. The key achievements are:
  • A shift in the way of thinking in the sector,
  • A change in the perception of the sector by decision-makers and society,
  • Politically consistent approach,
  • The European nature of the initiative,
  • Concrete progress in individual areas of action (innovation, social dialogue, intellectual property rights, technical principles of the production process).
b. The key shortcomings are:
  • Several concrete proposals were not implemented (LPF, financing),
  • Certain matters were not given proper consideration (structure of the industry).
5.2.1 In short, the social partners believe that the long-term approach must be adjusted using measures that respond to the crisis.

5.3 In a document giving its view on the progress of the LS 2015 programme's implementation two years ago, the Commission gave the following final opinion: "LeaderSHIP 2015 continues to provide an appropriate framework for its policies towards the shipbuilding sector. It should continue and be accelerated where possible, particularly with regard to the issue of ship financing. But it should also be noted that in many areas the ball is largely in the field of industry (e.g. industry structure) or of Member States." The Commission declares that it remains committed to LeaderSHIP 2015 and will continue to strive to ensure that the best policy mix is being crafted and applied at EU level.

5.4 Notwithstanding the content or intentions of the above assessment, we need to make it quite clear that, over two years since this document was drawn up, there is an urgent need (largely due to the changes in the sector caused by the crisis) for it to be updated and included in the programme of renewed instruments, although the general outlines of the most important measures relating to the sector do not seem to have lost any of their relevance.

5.4.1 It appears that the main problem in making a success of the LS 2015 initiative is that planned activities are not being implemented effectively and that it is finding limited expression in some Member States, especially those which have not been members for long.

5.5 As regards the impact of the LS 2015 initiative on employment in the shipbuilding industry, assessments in some circles have been quite sceptical11. They find fault with the initiative for its lack of concrete implementation. They stress that the only changes achieved due to implementation of LS2015 were mainly of a qualitative nature and concerned new skills for workers.

_____________




1


The planned response to the crisis was drawn up in Bremerhaven at the meeting of high-level representatives within the framework of the LeaderSHIP initiative.


2


The commercial impact of a loss of critical mass in the USA was a 300% increase in the costs of building new vessels following the crisis in the sector.


3


European Social Fund.


4


A definition of this term can be found in the glossary at the end of the opinion.


5


A minimum level of total production in the shipyards of EU Member States is essential in order to ensure that the shipbuilding sector continues to function in the EU.


6


Ever increasing funding problems as a result of low profit margins (CESA).


7


The surplus of ships significantly outstrips the growth in the need for sea transport; if all the new ships were placed end to end they would stretch out over an area of 60 nautical miles (according to Bloomberg and Clarkson Research Services).


8


See other CCMI opinions referring to the problem of unfair competition: CCMI/002,CCMI/029,CCMI/054.


9


The period in which the effects of the crisis and the downturn in the economic cycle appear (very limited number of orders).


10


European Regional Development Fund.


11


Presentation: "Assessment of the impact of the LeaderSHIP 2015 programme on employment in the shipbuilding sector", Jerzy Bieliñski, Renata Ploska, University of Gdansk, Poland.


12


http://ec.europa.eu/enterprise/sectors/maritime/index_en.htm .


13


ECORYS, Study on Competitiveness of the European shipbuilding Industry, Rotterdam, October 2009.


14


http://www.emec.eu/marine_equipment/index.asp .


15


http://ec.europa.eu/enterprise/sectors/maritime/index_en.htm .


16


EMEC members: Austria, Croatia, Denmark, Finland, France, Germany, Italy, Poland, Sweden, the Netherlands, Norway, Turkey and United Kingdom..


17


http://www.emec.eu/marine_equipment/index.asp .


***


N.B.: Appendix overleaf.


Appendix

Glossary of Terms:

Shipbuilding (including ship repair and conversion): is directed at the larger (mainly sea-going) vessels, intended for merchant/commercial purposes, but also naval vessels. It also addresses the products and services supplied for the building, conversion, and maintenance of these ships (seagoing and inland)12. Within the shipbuilding industry two sub-sectors can be distinguished13:

  • Ship Construction
  • Marine Equipment
Ship Construction: includes the building of ships, ship repair (and conversion) and is directed at larger commercial seagoing vessels. This also includes the mega-yacht sub-sector.

Marine Equipment: comprises all products and services supplied for the building, conversion and maintenance of ships (seagoing and inland) and maritime structures. This includes technical services in the field of engineering, installation and commissioning, and ship maintenance (including repair)14.


Facts and Figures:

Shipyards:

There are around 150 large shipyards in Europe, with around 40 of them active in the global market for large sea-going commercial vessels. Around 120,000 people are directly employed by shipyards (civilian and naval, new building and repair) in the European Union. With a market share of around 15% in volume terms, Europe is still vying with the countries of East Asia for global leadership in terms of the value of civilian ships produced (EUR 15 billion in 2007)15.

Marine Equipment:

Direct employment in the marine equipment sector is estimated at more than 287 000 whilst indirect employment amounts to about 436 000. The annual turnover of the sector in 2008 was estimated at around EUR 42 billion16. Nearly 46% of equipment produced is for export. The marine equipment sector is the third largest in the maritime cluster after shipping and fisheries17.
›››Archivio notizie
DALLA PRIMA PAGINA
Domani entrerà in vigore l'Area di Controllo delle Emissioni del Mediterraneo per ossidi di zolfo
Bruxelles
Le navi dovranno usare combustibile con un tenore di zolfo massimo dello 0,1%
Norwegian Cruise Line Holdings registra una perdita netta trimestrale di -40,3 milioni di dollari
Norwegian Cruise Line Holdings registra una perdita netta trimestrale di -40,3 milioni di dollari
Miami
Nei primi tre mesi di quest'anno i ricavi sono calati del -2,9%
DSV ha completato l'acquisizione della Schenker
Hedehusene
Nei primi tre mesi di quest'anno il risultato d'esercizio del gruppo logistico danese è cresciuto del +17,5%
Hapag-Lloyd prevede di chiudere il primo trimestre con performance assai positive
Amburgo
ONE ha chiuso l'anno fiscale 2024 con un utile netto di 4,2 miliardi di dollari (+336%)
ONE ha chiuso l'anno fiscale 2024 con un utile netto di 4,2 miliardi di dollari (+336%)
Singapore
Nel periodo la flotta di portacontainer ha trasportato 3,1 milioni di teu (+2,3%)
Nel primo trimestre i ricavi del gruppo armatoriale cinese COSCO sono cresciuti del +20,1%
Nel primo trimestre i ricavi del gruppo armatoriale cinese COSCO sono cresciuti del +20,1%
Shanghai
La flotta ha trasportato 6,5 milioni di container (+7,5%)
Nell'ultimo trimestre del 2024 i terminal portuali di Eurokai hanno movimentato oltre 3,2 milioni di container (+9,4%)
Amburgo
In Germania il traffico è stato di 1,9 milioni di teu (+14,0%) e in Italia di 443mila teu (+7,9%)
OOIL ordina 14 nuove portacontenitori da 18.500 teu
Hong Kong
Commessa del valore di 3,1 miliardi di dollari ai cantieri di Dalian e Nantong
Orient Overseas (International) Limited (OOIL), la società controllata dal gruppo armatoriale cinese COSCO Shipping Holdings che opera servizi di trasporto marittimo containerizzato con ...
I porti cinesi segnano un nuovo record di traffico delle merci per il trimestre gennaio-marzo
I porti cinesi segnano un nuovo record di traffico delle merci per il trimestre gennaio-marzo
Pechino
Nel periodo i porti marittimi hanno movimentato 73,1 milioni di contenitori (+8,3%)
Completato il terminal passeggeri alla banchina Rizzo del porto di Messina
Messina
Al via i lavori di rimodellazione dei fondali del porto di Reggio Calabria
UPS ha chiuso il primo trimestre con un utile netto di 1,2 miliardi di dollari (+6,6%)
Atlanta
Ricavi in lieve calo a seguito della vendita della Coyote Logistics
Varata la seconda grande nave da crociera costruita in Cina
Shanghai
A fine 2026 entrerà a far parte della flotta della Adora Cruises
Uiltrasporti sottolinea la necessità di mantenere i porti italiani sotto controllo pubblico
Roma
Il settore del trasporto marittimo di linea contribuisce in modo sostanziale all'economia degli USA
Washington
Lo evidenzia un'analisi realizzata da S&P Global Market Intelligence per conto di WSC e PMSA
Si aggrava il bilancio dell'esplosione nel porto iraniano di Shahid Rajaee
Teheran
Ha causato 46 morti e il ferimento oltre 1.200 persone
Entro metà anno la gara per la concessione del container terminal del porto ucraino di Chornomorsk
Kiev
La gestione includerà il terminal per merci generali
Positivo il primo trimestre di Wärtsilä
Helsinki
CEVA Logistics (gruppo CMA CGM) comprerà la turca Borusan Lojistik
Istanbul/Marsiglia
Transazione del valore di 440 milioni di dollari
ESPO, bene la richiesta della Commissione Bilancio del Parlamento UE di maggiori finanziamenti per i trasporti, l'energia e le infrastrutture
Bruxelles
Evidenziata l'importanza del finanziamento delle reti TEN-T per consentirne l'adattamento a fini di duplice uso sia militare che civile
Contributo di solidarietà per le famiglie di lavoratori portuali vittime di incidenti sul lavoro
Roma
È stato istituito dall'Ente Bilaterale Nazionale Porti
La divisione Marine & Offshore di Bureau Veritas registra un fatturato trimestrale record
Neuilly-sur-Seine
Nuovo picco storico anche della flotta classificata
PSA starebbe valutando di cedere la propria partecipazione del 20% in Hutchison Ports
Singapore
Lo afferma la “Reuters”, che a fine 2022 aveva già ventilato questa ipotesi
Federagenti, l'Italia imprima una brusca accelerazione ai progetti di ZES, zone franche e Zone logistiche speciali
Roma
Pessina: non esistono spazi per riflessioni prede della burocrazia
Nel primo trimestre di quest'anno il traffico delle merci nel porto di Rotterdam è diminuito del -5,8%
Rotterdam
In calo sia i carichi allo sbarco (-3,1%) che quelli all'imbarco (-11,9%)
L'aumento dei carichi in container non basta al porto di Anversa-Bruges per evitare un calo del -4,0% del traffico trimestrale
Anversa
Si è accentuata la flessione delle rinfuse liquide (-19,1%)
La China Shipowners' Association considera le misure adottate dagli USA contro le navi cinesi un tipico esempio di unilateralismo e protezionismo
Pechino/Washington
Il WSC ribadisce che tali misure potrebbero minare il commercio americano, danneggiare i produttori statunitensi e indebolire gli sforzi per rafforzare l'industria marittima nazionale
COSCO manifesta ferma opposizione alle tasse sulle navi cinesi programmate dagli USA
Shanghai
Distorcono la concorrenza leale - denuncia il gruppo di Shanghai - e ostacolano il normale funzionamento dello shipping
Cresce la quota dei nuovi entranti nel settore del trasporto ferroviario europeo
Madrid
Nel 2023 le performance del trasporto merci su rotaia sono diminuite del -8%
Le nuove tasse sulle navi cinesi che non faranno altro che aumentare i prezzi per gli americani
Washington
Lo ha denunciato il vice presidente esecutivo dell'U.S. Chamber of Commerce
Definiti gli importi delle tasse a carico di navi collegate alla Cina in arrivo nei porti USA
Washington
Calcolati in base alla portata netta o al volume di container, saranno applicati da ottobre e verranno progressivamente aumentati
Avviata la gara internazionale assegnare in concessione il nuovo cantiere navale del porto di Casablanca
Casablanca
È il più grande dell'Africa e dal 2019 è inutilizzato
Federlogistica, l'industria deve smettere di approcciarsi alla logistica solo in termini di costi
Genova
Falteri: necessaria una cabina di regia nazionale composta da rappresentanti del settore logistico e dei gruppi industriali
ABB chiude un primo trimestre positivo anche se la crescita del fatturato è inferiore alle attese
Zurigo
Wierod: il nostro consolidato approccio local-for-local ci mette al riparo dalla guerra dei dazi
Nuovo accordo per il salario minimo globale per i marittimi
Ginevra
Il livello salirà a 690 dollari dal primo gennaio 2026 per raggiungere i 704 dal 2027 e i 715 dollari dal 2028
Quest'anno gli scambi mondiali di merci potrebbero calare del -1,5%
Ginevra
Lo prevede la WTO. Okonjo-Iweala: la persistente incertezza minaccia di frenare la crescita globale, con gravi conseguenze negative per il mondo
Nel 2023 circa due terzi di tutte le merci movimentate nell'UE sono state trasportate via mare
Lussemburgo
Nel periodo 2013-2023 è cresciuta solo la quota del trasporto su strada, mentre è diminuita quella delle altre modalità
Sospese le spedizioni postali di merci da Hong Kong agli USA
Hong Kong
Hongkong Post prospetta tariffe esorbitanti e irragionevoli a causa delle azioni ingiustificate e intimidatorie degli Stati Uniti
Confitarma evidenzia la necessità che la strategia di decarbonizzazione non penalizzi lo shipping rispetto ad altre modalità
Roma
Zanetti: garantire inoltre che il processo di implementazione tenga conto delle esigenze operative dell'industria
Intercargo e Intertanko manifestano preoccupazioni sull'accordo per la decarbonizzazione dello shipping
Londra
Evidenziata la complessità della misura adottata dall'IMO e l'inusuale procedura da cui sono state escluse le organizzazioni non governative
Nel primo trimestre del 2025 impennata degli attacchi dei pirati alle navi
Nel primo trimestre del 2025 impennata degli attacchi dei pirati alle navi
Londra
Accentuata crescita degli incidenti negli Stretti di Singapore
Interferry accoglie positivamente l'accordo IMO sulla decarbonizzazione dello shipping, ma ritiene la strategia troppo complessa
Victoria/Pireo
L'associazione degli armatori greci delusa per il mancato riconoscimento del ruolo essenziale dei combustibili di transizione come il GNL
L'International Labour Organization riconosce i marittimi come lavoratori chiave
Londra
ITF e ICS: momento storico
CMA CGM acquisirà il 35% dell'egiziana October Dry Port
Il Cairo
La società gestisce un porto secco nella zona industriale e logistica nei pressi del Cairo
Alla TiL del gruppo MSC l'intero controllo dei terminal di Hutchison Ports
New York
Lo scrive “Bloomberg”, specificando che i terminal panamensi sarebbero gestiti congiuntamente con BlackRock
La bozza di regolamento sulla decarbonizzazione dello shipping approvata dal MEPC include uno standard obbligatorio per il fuel e una tariffazione delle emissioni di gas serra
Londra/Washington/Bruxelles
Prevista l'istituzione di un Fondo per raccogliere le risorse derivanti dalla prezzatura delle emissioni
Task force di cinque associazioni per il rilancio del cargo ferroviario italiano
Roma
Iniziativa di Agens, Assoferr, Assologistica, Fercargo e Fermerci
Il MIT indica Matteo Paroli quale nuovo presidente dei porti di Genova e Savona-Vado
Roma/La Spezia
La community portuale spezzina sollecita un nome anche per l'AdSP della Liguria orientale
Le Aziende informano
Il retrofit ibrido-elettrico di ABB guida i traghetti dei laghi italiani verso un futuro più sostenibile
Confitarma sottolinea l'importanza che la strategia di decarbonizzazione dello shipping sia definita in sede IMO
Roma
La Confederazione italiana precisa di condividere alcune preoccupazioni degli USA
Il WSC ribadisce che le misure di Trump per l'industria marittima nazionale non fanno bene all'economia americana
Washington
Kramek: pronti a supportare l'amministrazione con proposte costruttive
Completato l'acquisto dell'area per il nuovo terminal crociere a Marghera
Venezia
Secondo le previsioni, diventerà operativo nella stagione crocieristica 2028
CMA CGM ha completato l'acquisizione della Air Belgium
Marsiglia/Mont-Saint-Guibert
Mazaudier: rafforza con effetto immediato la nostra capacità aerea
Nel 2024 sulla rete ferroviaria austriaca sono state trasportate 94,4 milioni di tonnellate di merci (+2,2%)
Vienna
Il 31,8% del volume complessivo è stato realizzato su tratte superiori a 300 chilometri
Nei primi tre mesi del 2025 il traffico delle merci nei porti albanesi è diminuito del -1,8%
Tirana
In calo anche i passeggeri (-1,6%)
Approvati il bilancio consuntivo e la relazione annuale 2024 dell'AdSP della Sardegna
Cagliari
Progetto pilota per il rilascio unificato dei permessi di accesso in porto per gli autotrasportatori
Approvato all'unanimità il bilancio di esercizio 2024 di Interporto Padova
Padova
Ricavi in crescita del +7,3%
Al via gli interventi di riqualificazione del polo agroalimentare del porto di Livorno
Livorno
Lavori del valore di sei milioni di euro
Bluferries è pronta a mettere in servizio nello Stretto di Messina la nuova ro-pax Athena
Messina
Può trasportare fino a 22 Tir o 125 autoveicoli e 393 persone
Approvato il rendiconto dell'esercizio finanziario 2024 dell'AdSP del Mar Ionio
Taranto
424,8 milioni di opere portuali realizzate nell'ultimo decennio
Kalmar registra un calo del fatturato trimestrale e un aumento dei nuovi ordini
Helsinki
Nei primi tre mesi del 2025 l'utile netto è stato di 34,1 milioni di euro (+2%)
Antonio Ranieri è il nuovo direttore marittimo della Liguria
Genova
Subentra all'ammiraglio Piero Pellizzari congedatosi dal servizio per raggiunti limiti d'età
Nel primo trimestre del 2025 la cinese CIMC ha registrato un incremento del +12,7% delle vendite di container
Hong Kong
I ricavi sono cresciuti del +11,0%
Lo scorso anno i ricavi del gruppo cinese CMPort sono aumentati del +3,1%
Hong Kong
Nei primi tre mesi del 2025 i terminal portuali hanno movimentato 36,4 milioni di container (+5,6%)
Approvati i rendiconti delle AdSP della Liguria Occidentale e del Tirreno Centro Settentrionale
Genova/Civitavecchia
Nei primi tre mesi del 2025 i ricavi di Konecranes sono aumentati del +7,7%
Helsinki
343 milioni di euro di nuovi ordini di mezzi portuali (+37,5%)
Primo trimestre di crescita per Kuehne+Nagel
Schindellegi
Il fatturato netto del gruppo logistico è ammontato a 6,33 miliardi di franchi svizzeri (+14,9%)
Istanza della TDT (gruppo Grimaldi) per la costruzione e gestione del 50% del Terminal Darsena Europa di Livorno
Livorno
La società ha chiesto l'estensione della durata dell'attuale concessione
Nel 2024 investiti 58 milioni per l'ammodernamento dei porti di Livorno, Piombino e dell'isola d'Elba
Livorno
Approvati il bilancio consuntivo e la relazione annuale dell'AdSP
Nel primo trimestre il porto di Valencia ha movimentato 1,3 milioni di container (+3,4%)
Valencia
Calo del traffico di transhipment
Consulenza della BEI per rafforzare la resilienza climatica dei porti di Volos, Alessandropoli e Patrasso
Lussemburgo
Assisterà le autorità portuali nell'individuazione e nella gestione dei rischi climatici
Il Comitato di gestione dell'AdSP del Tirreno Centrale ha approvato all'unanimità il bilancio consuntivo 2024
Napoli
SOS LOGistica acquisirà la qualifica di Ente del Terzo Settore
Milano
L'associazione conta oggi su 74 soci
Nei primi tre mesi del 2025 in calo il traffico delle merci nei porti di Barcellona e Algeciras
Barcellona/Algeciras
Hupac trasferisce su Novara il servizio intermodale con Padova
Chiasso
Sinora l'altro terminal era quello di Busto Arsizio
PSA SECH ha operato il primo treno da 400 metri al Parco Ferroviario Rugna
Genova
Capacità sino a 20 coppie di treni al giorno
Approvato all'unanimità il rendiconto di esercizio 2024 dell'AdSP della Liguria Orientale
La Spezia
In ultimazione la bonifica bellica propedeutica all'ampliamento del Terminal Ravano della Spezia
La Spezia
L'AdSP vi ha investito oltre 600mila euro
Francesco Rizzo designato alla presidenza dell'AdSP dello Stretto
Roma
Ha più volte denunciato l'inutilità della costruzione del ponte sullo Stretto
PROSSIME PARTENZE
Visual Sailing List
Porto di partenza
Porto di destinazione:
- per ordine alfabetico
- per nazione
- per zona geografica
Aerei statunitensi hanno attaccato il porto yemenita di Ras Isa
Tampa/Beirut
38 morti e oltre cento feriti
Nel 2025 Stazioni Marittime prevede un rialzo del traffico dei traghetti e delle crociere nel porto di Genova
Rapporto del MIT sulla mobilità evidenzia un aumento della domanda sia passeggeri che merci
Roma
Nel primo trimestre il traffico delle merci nei porti russi è diminuito del -5,6%
San Pietroburgo
In calo sia le merci secche (-5,3%) che le rinfuse liquide (-5,8%)
Andrea Giachero è stato confermato presidente di Spediporto
Genova
Rinnovato anche il consiglio direttivo dell'associazione degli spedizionieri genovesi per il triennio 2025-2028
Studio per il monitoraggio del traffico veicolare nei porti di Venezia e Chioggia
Milano
Commessa aggiudicata a Circle e Arelogik
In Italia il settore del trasporto ferroviario delle merci è in profonda sofferenza
Ginevra
Fermerci invita a rendere strutturali e aumentare gli incentivi al traffico e a rifinanziare l'incentivo per l'acquisto di locomotive e carri
Rapporto del Global Maritime Forum sull'ottimizzazione degli scali delle navi per ridurre le emissioni
Copenaghen
Proposti gli approcci dell'arrivo virtuale e l'arrivo just-in-time
Nel primo trimestre di quest'anno il traffico dei container nel porto di Gioia Tauro è cresciuto del +15,5%
Gioia Tauro
Avviata la costruzione della “casa del portuale”
GNV ha preso in consegna in Cina la seconda di quattro nuove navi ro-pax
Genova
“GNV Orion” potrà ospitare 1.700 passeggeri e trasportare fino a 3.080 metri lineari di carico
Dopo dieci trimestri di flessione il traffico dei container nel porto di Hong Kong torna a crescere
Hong Kong
Nei primi tre mesi di quest'anno movimentati 3,39 milioni di teu (+2,1%)
Fincantieri acquisisce una quota in WSense
Roma
Consegnata alla Marina Militare italiana la nona unità FREMM “Spartaco Schergat”
Presentata la nuova edizione del Manuale pratico dei traffici marittimi
Genova
Redatto da Assagenti, compie cinquant'anni
Nel primo trimestre il traffico dei container nei porti di Long Beach e Los Angeles è aumentato del +26,6% e +5,2%
Long Beach/Los Angeles
Prossimo l'impatto dei dazi introdotti da Trump
Nei primi tre mesi del 2025 il porto di Singapore ha movimentato 10,5 milioni di container (+5,8%)
Singapore
In peso il traffico containerizzato ha registrato un calo del -1,4%
Firmato il regolamento per il bunkeraggio di GNL presso lo stabilimento Fincantieri di Genova
Genova
Definite le modalità di trasferimento del carburante da nave a nave
Gli storici marchi cantieristici Uljanik e 3.Maj verso l'estinzione
Zagabria
Lo Stato conferma l'intenzione di cedere le attività navalmeccaniche nei due siti di Pola e Fiume
Cambiaso Risso ha concluso l'acquisizione della francese Somecassur
Genova
L'azienda transalpina è specializzata nell'assicurazione di super e mega yacht
Nuovo servizio ferroviario settimanale tra il porto di Gioia Tauro e Verona
Gioia Tauro/Verona
Operato da Medlog per il trasporto di merci refrigerate
LA BERS alla ricerca di un partner strategico per lo sviluppo del porto fluviale moldavo di Giurgiulesti
Londra
Lanciata una gara internazionale
PORTI
Porti italiani:
Ancona Genova Ravenna
Augusta Gioia Tauro Salerno
Bari La Spezia Savona
Brindisi Livorno Taranto
Cagliari Napoli Trapani
Carrara Palermo Trieste
Civitavecchia Piombino Venezia
Interporti italiani: elenco Porti del mondo: mappa
BANCA DATI
ArmatoriRiparatori e costruttori navali
SpedizionieriProvveditori e appaltatori navali
Agenzie marittimeAutotrasportatori
MEETINGS
Lunedì a Genova si terrà il convegno “I nuovi combustibili marini sostenibili - Decarbonize Shipping”
Genova
Si svolgerà nella sede della Capitaneria di Porto di Genova
Venerdì a Roma il convegno “L'Intelligenza Artificiale arriva in porto”
Roma
È promosso dall'Unione Nazionale Imprese Portuali
››› Archivio
RASSEGNA STAMPA
Proposed 30% increase for port tariffs to be in phases, says Loke
(Free Malaysia Today)
Damen Mangalia Unionists Protest Friday Against Possible Closure
(The Romania Journal)
››› Archivio
FORUM dello Shipping
e della Logistica
Relazione del presidente Nicola Zaccheo
Roma, 18 settembre 2024
››› Archivio
I porti turchi hanno segnato il nuovo record di traffico delle merci relativo al primo trimestre
Ankara
Picco storico dei carichi importati dall'estero
Nel primo trimestre del 2025 il traffico delle merci nel porto di Taranto è cresciuto del +37,6%
Taranto
Aumento di 854mila tonnellate delle rinfuse solide e di 265mila tonnellate delle merci convenzionali
DEME compra la Havfram, società che installa parchi eolici offshore
Zwijndrecht/Washington
Transazione del valore di circa 900 milioni di euro
Avviati da Reggio Calabria i trasporti ferroviari dei convogli per la Metro di Roma
Roma
Commessa aggiudicata da Hitachi Rail a Mercitalia Rail
Nel 2024 i volumi movimentati da Magli Intermodal Service sono diminuiti del -2%
Rezzato
Stabile il fatturato
A marzo Yang Ming registra la prima flessione del fatturato dopo 14 mesi di crescita
Keelung/Taipei
Prosegue l'aumento dei ricavi di Evergreen e WHL
La Commissione Europea ha approvato l'acquisizione della tedesca Schenker da parte della danese DSV
Bruxelles
L'impatto sulla concorrenza nei mercati in cui le due aziende operano è ritenuto limitato
Accordo Fincantieri - Kayo per promuovere lo sviluppo dell'industria cantieristica e navale in Albania
Trieste
Possibile creazione di un polo per la costruzione e il refitting navale nella regione
Recente lieve riduzione dei costi della logistica degli autoveicoli nuovi di fabbrica
Bruxelles
Montaresi (AdSP Liguria Orientale) premiata con l'“Oscar dei Porti”
Miami
L'evento è giunto alla diciottesima edizione
Nei primi tre mesi del 2025 i container trasportati dalle navi della OOCL sono aumentati del +9,3%
Hong Kong
Ricavi in crescita del +16,8%
L'AdSP dei Mari Tirreno Meridionale e Ionio vince in appello contro la Zen Yacht
Gioia Tauro
L'azienda condannata al pagamento dei canoni arretrati
Nel porto di Livorno è stato sequestrato un ingente carico di cocaina
Livorno
Due tonnellate di droga individuate dal personale delle Dogane e della Guardia di Finanza
Navantia rinnova l'accordo con il gruppo crocieristico americano Royal Caribbean
Miami
Sinora il cantiere di Cadice ha effettuato lavori di manutenzione, riparazione e ristrutturazione su 45 navi del gruppo
Quest'anno è atteso un traffico record delle crociere nei porti italiani
Miami
Cemar ritiene che la crescita non si arresterà neanche nel 2026
Accordo HII-HHI per accelerare la produzione navale americana e sudcoreana
National Harbor
L'obiettivo è di rafforzare la base industriale navale delle due nazioni
La Panama Ports Company accusata di aver violato i termini del contratto di concessione
Panama
Il revisore generale dei conti panamense ha annunciato la presentazione di accuse penali
È diventato operativo il Colombo West International Terminal
Ahmedabad
Ha una capacità di traffico pari a 3,2 milioni di teu
Lunedì a Genova si terrà il convegno “I nuovi combustibili marini sostenibili - Decarbonize Shipping”
Genova
Completata nel porto di Gioia Tauro la nuova struttura polifunzionale di controllo frontaliera PCF - Punto PED/PDI
Gioia Tauro
Venerdì a Roma il convegno “L'Intelligenza Artificiale arriva in porto”
Roma
È promosso dall'Unione Nazionale Imprese Portuali
Inaugurato a Miami il nuovo terminal crociere del gruppo MSC
Miami
Può ospitare in contemporanea tre navi di grandi dimensioni
A febbraio il traffico nel porto di Ravenna è cresciuto del +2,1%
Ravenna
Aumento delle rinfuse e calo delle merci varie
Nel 2024 Ferrovie dello Stato Italiane ha registrato una perdita netta di -208 milioni di euro
Roma
Ricavi in crescita del +11,7%. In aumento le merci trasportate dal gruppo grazie all'acquisizione di Exploris
Porto di Genova, Ente Bacini chiede nuovi spazi e il rinnovo della concessione
Genova
Convegno per celebrare il centenario della società
Il 19 giugno a Roma si terrà l'assemblea pubblica dell'Associazione Italiana Terminalisti Portuali
Genova
VARD costruirà una nave per operazioni subacquee offshore per Dong Fang Offshore
Ålesund/Trieste
Il contratto ha un valore di 113,5 milioni di euro
La settimana prossima i porti italiani parteciperanno alla Seatrade Cruise Global
Roma
Marchio dell'iniziativa: “CruiseItaly - One Country, Many Destinations”
Inaugurato ufficialmente il terminal crociere del gruppo MSC nel porto di Barcellona
Barcellona
Nel 2027 sarà dotato di un impianto di cold ironing
Marcegaglia e Nova Marine Carriers costituiscono la joint venture NovaMar Logistic
Lugano/Gazoldo degli Ippoliti
Una general cargo trasporterà le materie prime agli stabilimenti del gruppo siderurgico
Liebherr registra un fatturato annuale record nel segmento delle gru per il settore marittimo-portuale
Bulle
Forte domanda di mezzi per l'industria offshore e per la movimentazione dei container
A Genova il convegno annuale “Programmazione, Esercizio e Gestione di Reti di Trasporto”
Genova
È dedicato al settore dei trasporti e della mobilità
Lo scorso anno sono state 656 le navi sottoposte a lavori di riparazione in Grecia
Il Pireo
Incremento di cinque unità rispetto al 2023
- Via Raffaele Paolucci 17r/19r - 16129 Genova - ITALIA
tel.: 010.2462122, fax: 010.2516768, e-mail
Partita iva: 03532950106
Registrazione Stampa 33/96 Tribunale di Genova
Direttore responsabile Bruno Bellio
Vietata la riproduzione, anche parziale, senza l'esplicito consenso dell'editore
Cerca su inforMARE Presentazione
Feed RSS Spazi pubblicitari

inforMARE in Pdf Archivio storico
Mobile