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05 May 2024 - Year XXVIII
Independent journal on economy and transport policy
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CENTRO INTERNAZIONALE STUDI CONTAINERSANNO XXXVIII - Numero 31 GENNAIO 2020

DIGITALIZZAZIONE

LA DIGITALIZZAZIONE E L'AUTOMAZIONE SONO FONDAMENTALI PER LE FILIERE DISTRIBUTIVE DEL COMMERCIO ELETTRONICO

La DHL ha individuato la digitalizzazione e l'automazione nella filiera distributiva quali fattori indispensabili per i venditori al dettaglio online che cercano di crescere e competere a lungo termine.

Nel suo ultimo libro bianco la società, che quest'anno ha annunciato un investimento di almeno 2,2 miliardi di dollari in digitalizzazione da qui al 2025, fornisce nuove intuizioni in ordine a come le specifiche problematiche nel contesto della filiera distributiva del commercio elettronico possano essere risolte con il supporto di nuove tecnologie.

Il documento "Change at the Speed of the Consumer: How E-Commerce is Accelerating Logistics Innovations" è stato realizzzato dalla Prof.ssa Lisa Harrington, presidente ed amministratore delegato del gruppo lharrington llc.

Esso esamina le sei aree principali in cui il commercio elettronico comporta problematiche per le filiere distributive dei commercianti e delle società di logistica: le aspettative dei clienti per una perfetta esperienza di acquisto, il desiderio dei clienti di comprare e ricevere merci 'ovunque ed in ogni momento', l'esplosione della domanda di consegne in città, la concorrenza per il lavoro ed l'inflazione dei salari, l'emersione di nuovi modelli di vendita online e le impennate inattese della domanda e, infine, le preoccupazioni ambientali.

Il libro sottolinea come l'impatto di queste problematiche venga avvertito più chiaramente nelle aree dell'assolvimento dei compiti e della consegna nell'ultimo miglio.

Il lavoro negli Stati Uniti, ad esempio, che è il secondo maggior mercato di commercio elettronico a livello mondiale, rappresenta il 40-60% dei costi operativi di magazzinaggio.

Poiché la società immobiliare CBRE prevedeva nel 2018 che ulteriori 450.000 magazzinieri sarebbero stati necessari negli Stati Uniti entro la fine del 2019 con un tasso di disoccupazione sostanzialmente basso, questo presenta un rischio in termini sia di costi che di assunzioni, in particolare nei periodi di alta stagione.

Inoltre, l'incremento dell'urbanizzazione, unitamente all'aumento della pressione - in particolare sia da parte dei consumatori socialmente consapevoli che delle autorità cittadine - al fine di ridurre l'impatto ambientale delle operazioni di trasporto, sta costringendo i dettaglianti a cercare modalità creative per bilanciare la comodità di consegna con la riduzione del chilometraggio per i veicoli alimentati a diesel operativi nell'ultimo miglio.

Il documento evidenzia come in relazione a ciascuna delle problematiche inerenti alla redditività esistano già le tecnologie che consentono alle imprese di ridurre i costi unitari, prevedere meglio le scorte necessarie o incrementare la produttività per assorbire la crescita aggiuntiva.

La robotica ed i sistemi di smistamento automatizzati, ad esempio, consentono alle società di lavorare volumi più elevati di ordinazioni senza la necessità di assumere un gran numero di lavoratori a tempo determinato.

I sistemi avanzati di lavorazione nel magazzino, unitamente alle capacità di Internet delle Cose, all'apprendimento automatico, alla ricerca di informazioni aziendali ed alle agenzie di estrapolazione dei dati possono migliorare le prestazioni e la reattività allo scopo di soddisfare le sempre maggiori aspettative della clientela.

Il libro bianco ha sottolineato che mentre i veicoli autonomi per la consegna nell'ultimo miglio sono ancora in attesa delle approvazioni normative in molti mercati, la digitalizzazione è già in grado di supportare una migliore previsione della domanda al fine di consentire di situare le scorte più in prossimità del cliente finale e di ottimizzare gli instradamenti di trasporto, riducendo i tempi su strada.

Poiché molte di queste tecnologie evolvono ulteriormente e nuove innovazioni giungono sul mercato, le imprese che sono in grado di impiegarle efficacemente nell'ambito della propria filiera distributiva saranno in una posizione migliore per far fronte alle costose inefficienze, alla tendenza all'instabilità delle ordinazioni ed alle aspettative esigenti dei clienti che caratterizzano il mercato del commercio elettronico tenacemente competitivo.

"Le intuizioni di questo nuovo libro bianco mostrano che la redditività è ancora un'importante problematica per molte imprese di commercio elettronico, malgrado - o spesso in realtà a causa del - la crescita dinamica del settore.

Esso fornisce altresì ai nostri clienti una esaustiva panoramica delle aree specifiche in cui una data problematica è più prevalente e l'indicazione di quali tecnologie attualmente offrono il maggiore potenziale per supportarle" afferma Ken Allen, amministratore delegato della DHL eCommerce Solutions.

"L'approccio all'innovazione della DHL punta all'individuazione, al pilotaggio ed all'impiego in tutta la nostra rete globale delle tecnologie e soluzioni più efficaci in ciascuna di queste aree.

Continueremo ad espandere attivamente la robotica e l'automazione in molte parti delle nostre operazioni, ad esempio, e vedremo l'intelligenza artificiale diventare un facilitatore attraverso le nostre attività in futuro.

Non esiste una 'soluzione miracolosa' ma le imprese devono accogliere nuove tecnologie ed innovare per prosperare".

Riconoscendo che l'innovazione possa essere di per sé una problematica per la redditività, in particolare se approcciata ad un ritmo errato o con eccessivo esborso di capitali, la ricerca ha altresì descritto in dettaglio un approccio in tre fasi per riuscire ad innovare: concentrarsi sulle innovazioni che procurano diversificazione; adottare una visione di innovazione a lungo termine e strategica; riempire il tutto di persone, software e macchinari.

"Data la complessità del settore logistico globale, l'enorme varianza in tutti i mercati ed i quadri normativi, nonché la diversificazione competitiva che deriva dalle relazioni e dalla approfondita conoscenza delle filiere distributive dei clienti, riteniamo ancora che la gente svolga un ruolo decisivo nel settore nell'immediato futuro" afferma Allen.

"Le imprese che vinceranno la gara per il successo in futuro sono quelle che sono in grado di combinare nel modo più efficiente le competenze della propria gente con i software e le macchine".

La DHL ha inaugurato il proprio più recente Centro per l'Innovazione - il terzo a livello mondiale - a settembre 2019 a Chicago. Il centro funge quale hub per l'innovazione in cui la DHL conduce ricerche in ordine alle principali tendenze che configurano il settore logistico, esplora le esigenze e la preparazione alle soluzioni più innovative della clientela e collauda e pilota tecnologie dotate del più alto potenziale di impiego.
(da: lloydsloainglist.com, 2 gennaio 2020)



Speeding up the times to make the port of the Spezia and its retroport the first ZFD
The Spezia
They ask for maritime agents, customs officers and freight forwarders
Air and passenger routing service in the ports of Olbia and Gulf Aranci
Cagliari
It will be managed by the Roman Italpol Fiduciary Services
Decision to drop -15.1% percent of goods in the port of Taranto in the first quarter
Taranto
The loads at the landing decreased by -21.0% and those at the embarkation of -8.7%
This year the national forum for rail freight transport Mercintrain will be held in Padua
Padova
It will take place within the scope of Green Logistics Expo
Inaugurated in Safaga, Egypt, a factory for the construction of tugboats
Safaga
Ten naval units will be carried out for Suez Canal Authority
SAILING LIST
Visual Sailing List
Departure ports
Arrival ports by:
- alphabetical order
- country
- geographical areas
New Italy-Libya-Egypt service of Tarros and Messina
The Spezia / Genoa
It will be inaugurated in mid-June and made with two ships
Tomorrow PSA Venice will open the Venetian terminal to the port community and the city
Venice
Hannibal plans to activate a rail link between Italy, Hungary and Romania
Melzo
Two weekly rotations will be inaugurated by the end of 2024.
Approved the 2023 consuntive budget of the Central Tirreno's AdSP
Naples
Annunziata : the coming years, fundamentals to finalise the European investment of the PNRR
Sensitive increase in the production and sale of CIMC dry boxes
Hong Kong
Chinese firm responds to growth in demand
Approved the consuntive budget 2023 of the AdSP of the South Tyrrhenic and Ionian
Joy Tauro
May 6 meeting at MIT on the future of the Gioia Tauro Port Agency
The 2023 budget of the East Ligure Sea AdSP shows a primary surplus of six million
The Spezia
In the year new investments of around 17 million euros
Cargotec's quarterly net profit to 81.2 million (+ 11.8%)
Helsinki
In the first three months of 2024, revenues fell by -1.7% percent.
The negative trend of the economic performance of the ONE continues, less marked.
The negative trend of the economic performance of the ONE continues, less marked.
Singapore
In the first three months of 2024 the goods in containers carried by the fleet increased by 15.6%
The Genovese Messina has taken delivery of the largest ship in its fleet
Genoa
The "Jolly Verde" is a 6,300-teu container ship
The inclusion of the Civitavecchia port in the Core network of the TEN-T network is final.
Cyvitavecchia
On Wednesday the OK of the European Parliament
In 2023 the goods transported by Rail Cargo Group decreased by -11%
Vienna
Revenue in decline of -1.8%
Sustained quarterly growth of new orders acquired by Wärtsilä
Helsinki
In the first three months of this year, the group's revenues fell by -9.8% percent.
DIS orders two more new tankers LR1
Luxamburgo
New commits at the Jiangsu New Yangzi Shipbuilding Co.
An MSC container ship targeted with missiles and drones in the Gulf of Aden
San'a ' /Portsmouth
No damage to the ship and crew
Approved the consuntive budget 2023 of the Central Adriatic AdSP
Ancona
In the first quarter of 2024 the orders of port means produced by Konecranes fell by -51.6%
Hyvinkää
Grimaldi has taken delivery of the multipurpose ro-ro Great Abidjan
Naples
It is the fourth of six class ships "G5"
Baltimore attributes to owner and operator of the ship Dali the blame for the collapse of the Key Bridge
Baltimore
They would have been established dysfunction to the power supply on board that would cause a blackout
Grimaldi and IMAT have renewed the five-year agreement for the training of crews
Castel Volturno
Focus on new technologies installed on board ships
The quarterly economic performance of DSV is still declining
Hedehusene
In the first quarter of this year, the value of net profit decreased by -27.2%
Approved the consuntive budget 2023 of the AdSP of the Sardinia Sea
Cagliari
An administration surplus of 530 million euros, of which more than 475 tied for works in progress
US imports of dangerous goods have been penalized during the pandemic.
Washington
Survey by the Government Accountability Office
In 2023 CEPIM-Parma's Interport recorded a growth of 6.8% of the value of production
Bianconese of Fontevivo
Net profit di788mila euro (+ 223.2%)
PORTS
Italian Ports:
Ancona Genoa Ravenna
Augusta Gioia Tauro Salerno
Bari La Spezia Savona
Brindisi Leghorn Taranto
Cagliari Naples Trapani
Carrara Palermo Trieste
Civitavecchia Piombino Venice
Italian Interports: list World Ports: map
DATABASE
ShipownersShipbuilding and Shiprepairing Yards
ForwardersShip Suppliers
Shipping AgentsTruckers
MEETINGS
Tomorrow in Livorno a conference on the history of the city port
Livorno
It will be talked about architecture, trade and politics between the XVI and the twentieth century
On April 11, the sixth edition of the "Italian Port Days" will begin.
Rome
Also this year the project has been divided into two sessions : the first in the spring and the second from September 20 to October 20
››› Meetings File
PRESS REVIEW
Iran says MSC Aries vessel seized for 'violating maritime laws'
(Reuters)
Le transport maritime national navigue à vue
(Aujourd'hui Le Maroc)
››› Press Review File
FORUM of Shipping
and Logistics
Relazione del presidente Mario Mattioli
Roma, 27 ottobre 2023
››› File
In the first quarter of 2024, UPS Group revenues fell by -5.3%
Atlanta
Net profit down -41.3%
Grendi has perfected the purchase of the ship Wedellsborg
Milan
It will be renamed with the name of "Grenching Futura"
Grimaldi consolidates its presence in China with new headquarters in Shanghai
Naples / Shanghai
Inaugurates the offices of the Grimaldi Shipping Agency Shanghai
Approved the 2023 consuntive budget of the Western Ligure Sea AdSP
Genoa
The new endowment of the institution's organic plant provides for 50 hires, including three managerial positions
First plant for the distribution of LNG and GNC to vehicles in the port of La Spezia
The Spezia
It has been installed in Stagnoni locations
Agreement between MSC, MSC Foundation and Mercy Ships for the construction of a new hospital ship
Geneva / Lindale
Tomorrow in Livorno a conference on the history of the city port
Livorno
It will be talked about architecture, trade and politics between the XVI and the twentieth century
Agreement Assshipowners-ITS Academy G. Caboto for training in the maritime, port and logistics sectors
Rome
In the first quarter of 2024, the port of Algeciras handled 1.2 million containers (+ 8.1%)
Algeciras
The traffic in overall goods increased by 3.3%
In the first three months of this year in Valencia, container port traffic grew by 12.1% percent.
Valencia
In March, the increase was 15.7% percent.
The Spezia and Carrara try to break down the bell towers and solicit cooperation at the ports of Genoa and Savona
The Spezia
Abstract : It is necessary to present itself in the market as a coordinated system
Switzerland and Switzerland cut trade between Italy and Switzerland.
Bern
In the first three months of the 2024 decline in Swiss exports. Stable imports
Port of Naples, striking of the fast ferry Island of Procida against a quay
Naples
About thirty minor injuries among passengers
Summoned for April 23 a meeting at MIT on former TCT port workers
Taranto
The unions had requested clarification on the future of the 330 members of the Taranto Port Workers Agency.
The outer Levant dock of the Arbatax port has returned fully operational
Cagliari
In August 2020 he had been shouted by the ferry "Bithia"
The Port of Los Angeles closed the first quarter with a 29.6% percent growth in container traffic
Los Angeles
Expected a continuation of the positive trend
Stable the value of ABB's revenues in the first quarter
Zurich
The new orders are down -5.0% percent. At the end of July Rosengren will leave the CEO position in Wierod
The crisis of the Cooperative Sole Workers of Porto Flavio Gioia officialized at institutions and trade unions
Salerno
USB Mare and Porti, what's going on in the port of Salerno is the result of pressure from shipowners
Euronav sells its own ship management company to Anglo-Eastern
Antwerp / Hong Kong
Manages the fleet of tanker ships of the Antwerp company
Genoa Shipbuilding Industries has acquired a submersible barge of the cargo capacity of 14,000 tonnes
Genoa
It can also be employed as a floating basin for the varo of artifacts up to 9,800 tons
Venice Cold Stores & Logistics obtains the qualification of tax warehouse for wines and sparkling
Venice
Extension of the services offered to companies in the wine sector
Gasparate urges to exempt property of interports from payment of the Imu
Nola
President of the Union Interports Reunited warned that with the PNRR construction sites the railway intermodality is at risk
Hapag-Lloyd plans future investments to expand business in the terminal and intermode sectors
Hamburg
Among the markets, the company focuses attention on Africa, India, Southeast Asia and the Pacific
Set up a consortium to decarbonize transport on the northern Pacific route
Vancouver
It is formed by nine companies and entities and is open to other partners
In the first quarter of this year, container traffic in the port of Long Beach increased by 16.4%
Long Beach
In March, the increase was 8.3% percent.
- Via Raffaele Paolucci 17r/19r - 16129 Genoa - ITALY
phone: +39.010.2462122, fax: +39.010.2516768, e-mail
VAT number: 03532950106
Press Reg.: nr 33/96 Genoa Court
Editor in chief: Bruno Bellio
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