testata inforMARE
Cerca
27 September 2023 - Year XXVII
Independent journal on economy and transport policy
23:45 GMT+2
LinnkedInTwitterFacebook


CENTRO INTERNAZIONALE STUDI CONTAINERSANNO XXXVII - Numero 31 GENNAIO 2019

LEGISLAZIONE

ENTRA IN VIGORE IL NUOVO REGIME DELL'UNIONE EUROPEA PER UN RICICLAGGIO DELLE NAVI PIÙ SICURO E PIÙ VERDE

A partire dal 31 dicembre 2018 il riciclaggio di tutte le grandi navi marittime che salpano battendo una bandiera dell'Unione Europea potrà essere effettuato solo nei cantieri navali inclusi nella Lista Europea degli impianti per il riciclaggio delle navi.

Questo in conseguenza del Regolamento del Riciclaggio delle Navi dell'Unione Europea, l'unico strumento giuridicamente vincolante e dettagliato sul riciclaggio delle navi in vigore oggi nel mondo, che punta a rendere il riciclaggio delle navi più verde e sicuro.

La lista europea contiene attualmente 26 cantieri navali, la maggior parte dei quali situati nell'Unione Europea ma anche in Turchia e negli Stati Uniti, e ci si aspetta che altri cantieri vengano inclusi nella lista in futuro.

Gli armatori europei possiedono il 35% della flotta mondiale.

Una grande percentuale di tali navi viene smantellata in Asia meridionale, in condizioni spesso nocive per la salute dei lavoratori e per l'ambiente.

Con la piena entrata in vigore del Regolamento dell'Unione Europea sul riciclaggio delle navi, questo non sarà più possibile per le navi battenti bandiera dell'Unione Europea, che dovranno essere smantellate nei cantieri presenti nella lista dell'Unione Europea.

Attraverso questa iniziativa, l'Unione Europea apre la strada ai fini del miglioramento delle condizioni sociali ed ambientali sotto le quali le navi vengono riciclate.

In questa occasione, Karmenu Vella, Commissario Europeo per l'Ambiente, gli Affari Marittimi e la Pesca, ha visitato il 14 gennaio uno dei più attivi cantieri di riciclaggio delle navi in Europa a Gand, in Belgio, al fine di assistere direttamente alla realtà del riciclaggio delle navi in Europa e scambiare opinioni con i rappresentanti di questo settore.

Il Commissario Vella ha dichiarato: "Per troppo tempo le navi dell'Unione Europea sono state smantellate in cattive condizioni ambientali e sociali.

La piena entrata in vigore del Regolamento dell'Unione Europa sul riciclaggio delle navi rappresenta una pietra miliare per questo settore, poiché esso assicura per la prima volta regole chiare e specifiche su come le navi battenti bandiera dell'Unione Europea dovrebbero essere riciclate.

Come altre attività di riciclaggio, il riciclaggio delle navi può essere espletato in modo sostenibile, in maniera tale da andar bene ai lavoratori, all'ambiente ed all'economia.

Questo è ciò che avviene al cantiere di riciclaggio delle navi di Gand e questo è ciò a cui mira l'Unione Europea.

Noi contiamo su tutti gli attori del settore per lavorare costruttivamente con noi affinché ciò avvenga".

Il Regolamento sul Riciclaggio delle Navi adottato nel 2013 punta a ridurre gli impatti negativi correlati al riciclaggio delle navi che battono la bandiera degli stati membri dell'Unione Europea, definendo i requisiti che le navi e gli impianti di riciclaggio debbono soddisfare allo scopo di far sì che il riciclaggio delle navi si svolga in un ambiente sano ed in maniera sicura.

La lista è redatta dalla Commissione, in stretta cooperazione con gli stati membri dell'Unione Europea, e viene regolarmente aggiornata per includervi i cantieri navali conformi a rigorosi standard di sicurezza ed ambientali.

La Commissione sta attualmente valutando le domande per essere inserite nella lista dell'Unione Europea da parte di più di altri 20 cantieri, situati in gran parte in India e Turchia.

A livello internazionale, la Convenzione Internazionale di Hong Kong per il Riciclaggio delle Navi Sicuro ed Ecocompatibile è stata adottata nel 2009 ma non è entrata in vigore in quanto è stata ratifica da un numero insufficiente di parti.

In assenza di specifiche regole globali sul riciclaggio delle navi, il Regolamento dell'Unione Europea è la sola disciplina dedicata legalmente vincolante a regolare queste attività.

Il settore del riciclaggio delle navi - che smantella le navi vecchie e destinate alla demolizione consentendo il riuso di materiali preziosi - è un importante fornitore di acciaio nonché parte importante dell'economia di molti paesi, come il Bangladesh, l'India, il Pakistan e la Turchia.

Il riciclaggio di rottami metallici derivanti dalle navi riduce altresì la necessità di estrazioni minerarie, una pratica ambientalmente dannosa.

In tal modo, esso è parte fondamentale dell'economia circolare che si propone di minimizzare i rifiuti e di riciclare alcune materie all'infinito.
(da: hellenicshippingnews.com, 14 gennaio 2019)



OK to extend the concession to Fuorimuro until December 31
Genoa
The company operates the rail manoeuvring services in the port of Genoa
Ban on electrification of ro-pax benches of the port of Ancona
Ancona
The plant will have to be made by June 2026
Convention between Assshipowners, Confitweapon and Ministry of Defence
Rome
It is aimed at support for the professional relocation of the voluntary freezes
Captrain Italia enhances the services via Ventimiglia and Domodossola to make up for the blocks on the Frejus and Gotthard axis
Assagus
Italy is in danger of being cut off from the rest of Europe, the company said.
In the second quarter of this year, French ports handled 1.21 million containers (-12.7%)
The Défense
The overall traffic in goods decreased by -2.0%
The works for new road links in the Porto Canale of Cagliari are tender.
Cagliari
A connection road will be carried out between the new ro-ro terminal and SS 195
At the Interport of Gorizia, the digitalization of the logistic operation of the cold pole is enhanced
Gorizia / Turin
Acquired the provision of the WMS of Generix Group
Approved the new Statutes of the Federation of the Sea
Rome
Mattioli : We give more concreteness to a modern idea of the blue economy
The new passenger station in the port of Barletta is inaugurated.
Bari
At Brindisi, a partial reunion at the port of the maritime demanial area "ex Pol"
Fincantieri is guaranteed a long-term financing of 800 million euros.
Trieste
"sustainability linked" credit line guaranteed by SACE
SAILING LIST
Visual Sailing List
Departure ports
Arrival ports by:
- alphabetical order
- country
- geographical areas
Starlite Ferries renews the deal with Accelleron
Baden
Concerns the provision of care services for turbochargers installed on ships
Fercam has inaugurated its new warehouse in Alexandria.
Bolzano
It has an area of 1,950 square meters plus 290 of offices
Concluded the adjustment of Gallarate station to freight trains from 750 metres
Rome
Investment by Italian Railway Network of three million euros
It concluded the clearance operations of the freight train wagons derailed in the base tunnel of the Gotthard
Bern
Turkish shipyard Med Marine delivers a new tugboat to the Vernicos Scafi
Istanbul
It is the first means of new construction of the fleet of the Greek-Italian joint venture
Kenya Ports Authority privatizes benches at ports of Lamu and Mombasa
Mombasa
Launched an international competition that also includes a special economic zone
Last month, freight traffic in the port of Taranto increased by 6.9% percent.
Taranto
In the first eight months of 2023, a decline of -4.0%
New paints to contain the propagation of fires on ships and construction sites
Palermo
Messina Group has taken delivery of its second full container ship
Genoa
Has a transport capacity of 4,600 teu
Approda in Genoa the first container ship of the FIM service of HMM
Genoa
Scalo to container terminal of PSA Italy
Hapag-Lloyd will equip all of its internet connection ships through the Starlink satellite network
Hamburg
Success of tests started in May
First meeting of the technical table on security of work in the port
Rome
Among the proposals, insert some port job profiles between the "usurante/gravest" job categories
In the June-August period, FedEx Group revenues fell by -6.7% percent.
Memphis
Net profit marked a growth of 23.2%
Cooperation of ICHCA and PEMA to improve the safety of handling goods
London
PORTS
Italian Ports:
Ancona Genoa Ravenna
Augusta Gioia Tauro Salerno
Bari La Spezia Savona
Brindisi Leghorn Taranto
Cagliari Naples Trapani
Carrara Palermo Trieste
Civitavecchia Piombino Venice
Italian Interports: list World Ports: map
DATABASE
ShipownersShipbuilding and Shiprepairing Yards
ForwardersShip Suppliers
Shipping AgentsTruckers
MEETINGS
Conference on the Promotion of Health in the Port Workers of the Straits
Messina
It will be held on October 2 in Messina
The Cool Logistics Global event will be held for the first time in Italy
Genoa
The event is scheduled from 10 to October 12 next in Genoa
››› Meetings File
PRESS REVIEW
España demanda una revisión instantánea de los puertos vecinos de transbordo
(El Mercantil)
Shipping minister resigns in aftermath of ferry passenger's death
(Kathimerini)
››› Press Review File
FORUM of Shipping
and Logistics
Relazione del presidente Daniele Rossi
Napoli, 30 settembre 2020
››› File
Spearport, necessary to minimize red tape in ports
Genoa
Botta : paper documents are an absurdity in the age of digitalization
Germany's Rhenus acquires the two terminals of the Rietlanden Terminals in the port of Amsterdam
Germany's Rhenus acquires the two terminals of the Rietlanden Terminals in the port of Amsterdam
Singapore / Holzwickede
Dutch company will be ceded in two stages by Singaporean JERA Global Markets
In August the port of Algeciras handled 424mila containers (+ 1.5%)
Algeciras
In the first eight months of 2023, the total was 3.16 million teu (-0.4%)
Conference on the Promotion of Health in the Port Workers of the Straits
Messina
It will be held on October 2 in Messina
Ukrzaliznytsia-RCG Agreement for the development of intermodal transport between Ukraine and Austria
Kiev
In short, the testing of the transport of semi-trailers on the Kiev-Budapest line will begin.
In the first half of 2023 the revenues of the Chinese terminalist group CMPort decreased by -10.8%
Hong Kong
Container traffic grew by 0.3%
Union Pilots has strongly criticized the procedure for renewing the piloting tariffs
Taranto
Bellomo : well the updating of the fares of local practical
At the MITO terminal of the port of Cagliari the first container ship coming out of a Ukrainian port
Genoa
Landed 2,114 containers
The Cool Logistics Global event will be held for the first time in Italy
Genoa
The event is scheduled from 10 to October 12 next in Genoa
- Via Raffaele Paolucci 17r/19r - 16129 Genoa - ITALY
phone: +39.010.2462122, fax: +39.010.2516768, e-mail
VAT number: 03532950106
Press Reg.: nr 33/96 Genoa Court
Editor in chief: Bruno Bellio
No part may be reproduced without the express permission of the publisher
Search on inforMARE Presentation
Feed RSS Advertising spaces

inforMARE in Pdf
Mobile