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27 March 2025 - Year XXIX
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CENTRO INTERNAZIONALE STUDI CONTAINERSANNO XXXVIII - Numero 31 GENNAIO 2020

INDUSTRIA

IL GAS NATURALE LIQUEFATTO COME CARBURANTE MARINO SI È RIVELATO PEGGIORE DELL'ORDINARIA AMMINISTRAZIONE PER IL CLIMA

Un nuovo rapporto dell'ICCT (International Council on Clean Transportation) ha rilevato che il più diffuso motore navale alimentato da GNL (Gas Naturale Liquefatto), in particolare per le navi da crociera, emette fra il 70 e l'82 per cento in più del ciclo di vita di emissioni di gas serra a breve termine rispetto ai carburanti distillati puliti.

Lo scioccante nuovo rapporto "The climate implications of using LNG as a marine fuel" giunge nel momento in cui il settore del trasporto marittimo è alle prese con la propria enorme impronta climatica e altri operatori marittimi si stanno rivolgendo al GNL come presunta soluzione climatica.

Per leggere il rapporto, si consulti il sito web:

https://www.stand.earth/publication/climate-implications-using-lng-marinefuel-international-council-clean-transportation

il rapporto dell'IICT esamina il ciclo vitale delle emissioni di gas serra derivanti dai carburanti marini, inclusa una poco compresa in precedenza fonte di emissioni climatiche derivanti dalle navi alimentate a GNL: l'involontario rilascio del metano superinquinante per il clima dai motori navali, noto come sfuggita di metano.

Gli autori hanno constatato che l'uso del GNL potrebbe in realtà peggiorare l'impatto climatico del settore del trasporto marittimo rispetto a quello del gasolio marino se si considera il quantitativo di calore che tali emissioni presenterebbero nel corso di un periodo ventennale.

"Questa rivoluzionaria nuova analisi è un imbarazzante atto di accusa climatico del GNL come carburante marino.

Per un settore che è già uno dei maggiori contribuenti alle emissioni di gas serra in tutto il mondo, questo rapporto rivela che il passaggio delle navi al GNL sarebbe peggio che non fare nulla.

Ciò dovrebbe servire quale campanello d'allarme per la International Maritime Organization, che adesso deve darsi da fare per assicurare di includere tutte le emissioni di gas serra nell'ambito della propria strategia di riduzione delle emissioni" afferma Kendra Ulrich, attivista senior per il trasporto marittimo alla Stand.earth.

Il GNL viene osannato come soluzione climatica da molti nel settore del trasporto marittimo: un settore che è responsabile di più emissioni di gas serra globali di quelle relative alle principali nazioni che inquinano il clima, fra cui la Germania, l'Iran, la Corea del Sud ed il Canada.

Se lasciate fuori controllo in uno scenario di ordinaria amministrazione, le emissioni di gas serra del trasporto marittimo internazionale potrebbero salire dalla propria attuale quota di emissioni del 3% ad uno sbalorditivo 17% di emissioni di gas serra a livello globale da qui al 2050.

Se le navi dovessero continuare ad utilizzare il GNL come carburante marino, le emissioni potrebbero essere ancora peggiori.

"Il rapporto dimostra la necessità dell'adozione di politiche che possano ridurre le più ampie emissioni di gas serra del trasporto marittimo in luogo della sola CO2, comprese le emissioni dal pozzo al serbatoio dei carburanti navali.

Se non riuscissimo ad includere tutti i gas serra e dovessimo concentrarci sulla sola CO2, potremmo ritrovarci con un gran numero di navi che rispettano tutte le direttive sull'efficienza, ma dove i risparmi in termini di gas serra sarebbero solo sulla carta" afferma la dott.ssa Elizabeth Lindstad, responsabile scientifica per i trasporti marittimi alla SINTEF Ocean.

Il Tavolo di Lavoro Intergovernativo sul Cambiamento Climatico ha avvertito che le emissioni globali di gas serra devono essere pressoché dimezzate rispetto al livello del 2017 da qui al 2030 al fine di evitare le peggiori conseguenze del cambiamento climatico, mentre le emissioni di metano derivanti da tutte le fonti devono essere ridotte di almeno il 35% rispetto al livello del 2010 entro il 2050.

Data questa breve tempistica per ridurre drasticamente l'inquinamento che perturba il clima, gli autori del rapporto hanno valutato l'impatto climatico dei carburanti marini che utilizzano prodotti potenzialmente riscaldanti per 20 e 100 anni.

Le emissioni di metano sono particolarmente problematiche perché il metano assorbe calore 86 volte di più rispetto allo stesso quantitativo di carbonio nel corso di un periodo di 20 anni.

Delle 756 navi GNL attualmente in uso o sotto ordinazione, il tipo di motore più diffuso è di gran lunga il peggior colpevole con il più elevato tasso di metano sfuggito.

Questo motore è specialmente diffuso fra le navi da crociera ed il settore crocieristico promuove queste navi GNL poiché presenterebbero notevoli benefici climatici.

Recentemente a dicembre il più grande operatore di crociere del mondo, la Carnival Corporation, ha fatto pubblicità al suo programma GNL come esempio del proprio essere all'avanguardia per il clima in un annuncio relativo all'adesione alla "Getting to Zero Coalition".

Questa coalizione punta ad avere navi ad emissioni zero operative entro il 2030.

"Il programma della Carnival Corporation finalizzato ad incrementare il numero delle navi GNL nella propria flotta mondiale è come passare dalla padella nella brace climatica.

Anche se la maggior parte della flotta globale della Carnival consuma ancora uno dei carburanti fossili più sporchi - l'olio combustibile pesante - il GNL è lungi dall'essere una soluzione per il suo enorme problema di inquinamento del clima.

Noi spingiamo perché la Carnival smetta di alimentare le sue navi con gli scarti della raffinazione del petrolio e metta fine ai propri investimenti in navi LNG che compromettono il clima.

Se la Carnival vuol essere un leader ambientale, deve passare al carburante marino disponibile più pulito - il gasolio marino - ed investire i suoi dollari in tecnologie davvero ad emissioni zero" afferma la Ulrich.

La sottocommissione Prevenzione e Risposte sull'Inquinamento dell'IMO si riunirà dal 17 al 21 febbraio a Londra per quello che è stato salutato dalla comunità internazionale come un Summit Artico.

Alla sottocommissione sull'inquinamento sarà chiesto di inviare forti raccomandazioni alla propria commissione-madre, la Commissione per la Protezione dell'Ambiente Marino, riguardo alle urgenti misure di controllo sul carbonio nero nell'Artico ed in altri ecosistemi marini.

Sulla sua agenda ci sono anche il divieto dell'uso, nonché del trasporto a fini di uso, dell'olio combustibile pesante nell'Artico e il rimedio alla lacuna che consente di continuare ad utilizzare l'olio combustibile pesante mediante l'introduzione di più rigorosi standard per lo zolfo nel carburante se le navi installano sistemi di "imbroglio delle emissioni" denominati scrubber.

La Commissione per la Protezione dell'Ambiente Marino si riunirà dal 30 marzo al 3 aprile a Londra dove, dopo due anni di stallo e rinvii, la sua priorità principale sarà quella della sua Strategia di Riduzione dei Gas Serra e la concertazione di misure a breve termine per iniziare e ridurre le emissioni.

L'incarico di elaborare il rapporto è stato affidato all'ICCT dall'organizzazione ambientalista internazionale Stand.earth.
(da: hellenicshippingnews.com, 29 gennaio 2020)



In 2024, the economic results of Interporto Padova reached record values
Padua
Revenues up +17%
Three ceremonies at the Saint-Nazaire shipyard for three new MSC Cruises ships
Geneva
New flagship "MSC World America" delivered
German railway company DB Cargo reduced losses in 2024
Berlin
Revenues down again. -9.0% drop in freight volumes
NovaAlgoma orders second 38,000 dwt cement carrier in China
Lugano
It will be taken over in 2027
Customs agreement between Italy and Brazil to facilitate trade
Brasilia
Mission of the Customs and Monopolies Agency in the South American nation
A team from La Spezia Container Terminal in Rotterdam to test advanced technologies
The Spice
ECT Hutchinson Ports Training Center Visited
The assembly of Genoese freight forwarders on Monday
Genoa
It will be held at the Palazzo della Borsa in Genoa
Assarmatori, in Italy the ferry segment cannot bear the burden of the EU ETS in a very fragile market situation
Brussels
Messina: Protecting shipping from the ideological excesses of the Green Deal
The website of the Port Authority Corps - Coast Guard has been renewed
Rome
It has become a single digital access point to documents and services
In 2024, inland waterway freight transport in Germany increased by +1.2%
Wiesbaden
The volume, at 173.8 million tonnes, is the second lowest since 1990.
APM Terminals Granted Port of New York - New Jersey Concession Renewal
New York
Contract for a period of 33 years. Investments of 500 million dollars are expected
Experimentation of crane automation has begun at the Interporto Padova terminal
Padua
The interport company awarded the "Industria Felix 2025 Award"
Container traffic in the port of Algeciras fell by -17.0% in February
Algeciras
Both import-export volumes and transhipment are decreasing
New cruise company Crescent Seas has been founded in Miami
Miami
The fleet, initially consisting of one ship from Regent Seven Seas Cruises, will grow to five units within the next five years
In 2024, the volume of vehicles transported by Wallenius Wilhelmsen's fleet decreased by -9.7%
Oslo
Traffic down on almost all global routes
SAILING LIST
Visual Sailing List
Departure ports
Arrival ports by:
- alphabetical order
- country
- geographical areas
Agreement between Assoporti and Assologistica and the Florida trade, transport and port authorities
Rome
It was signed today
In April a mission in Albania of The International Propeller Clubs - Italy
Genoa
It will take place on the 9th and 10th in Tirana and Durres
COSCO Shipping Ports revenues rose to a record $1.5 billion in 2024 (+3.3%)
Hong Kong
In the fourth quarter alone, a decrease of -3.0%
SO.RI.MA. (FHP group) granted a concession of an area of 125 thousand square meters in the port of Chioggia
Venice
Investments of 11.5 million euros expected over 25 years
Container traffic in the port of Valencia grew by +15.2% last month
Valencia
The overall volume of goods handled increased by +6.8%
Contship Italia’s intermodal network has been extended to the Gulf Terminal in La Spezia
Melzo
Connections with the inland terminals of Milan, Modena and Padua
The Northern Tyrrhenian Sea Port Authority obtains gender equality certification
Leghorn
It is the first Italian port authority to obtain this recognition
Container traffic growth weakens at ports of Los Angeles and Long Beach
Los Angeles/Long Beach
Last month, increases of +2.6% and +13.4% respectively were recorded
Assarmatori, the Italian government's position on the impact of the EU ETS on shipping and ports is good
Rome
Messina: fully understood the risks and distortions of European climate regulation
PSA Italy's Genoa port terminals awarded anti-corruption certification
Genoa
The UNI EN ISO 37001 standard defines the requirements for an effective anti-corruption management system
Assiterminal presents three projects for the sustainable transition of the Italian port sector
Rome
Work completed on docks 33 and 34 of the port of Civitavecchia
Civitavecchia
50,000 square meters of yards prepared
The completion and doubling of the Pontremolese is the dream-nightmare of the La Spezia port community
The Spice
Fontana: Money is not found when enormous resources are channeled into railway lines of dubious utility
Hanwha acquires 9.9% stake in shipbuilding company Austal
Sydney
Investment worth approximately 116 million US dollars
The European fleet is growing but competing fleets are growing at a faster rate
Brussels
Raptis (European Shipowners): investing ETS revenues in clean shipping technologies and fuels
Trasportounito has confirmed the national halt to the transport of goods
Rome
Proclaimed for the duration of five days from March 31st to April 4th
Container traffic in Hong Kong port increased by +9.1% in February
Hong Kong
However, for the second time in the last 25 years, cargo volume was below one million TEU.
Cargo traffic in Greek ports stable in Q3 2024
Piraeus
The increase in volumes transported on domestic routes has offset the decline in traffic with foreign countries
At the Vado Ligure container terminal a 21,000 teu container ship fully loaded
I go to Liguria
The 400-meter-long Cosco Shipping Nebula has landed
UIR proposes a permanent table for the development of intermodality
Verona
The main task is to build a project financing program.
Restructuring plan approved for Spanish company Armas Trasmediterránea
Las Palmas de Gran Canaria
Creditors' appeal rejected
The decline in cargo traffic at the port of Singapore worsened in February
Singapore
Containerized cargoes amounted to 27.4 million tons (-3.6%)
Accelleron revenue surpassed $1 billion for the first time in 2024
Baden
Net profit up +63.1%
Fincantieri has delivered the new ship Norwegian Aqua to Norwegian Cruise Line
Trieste
It has a gross tonnage of 156,300 tons.
The tender for the first lot of the new electricity distribution network in the port of La Spezia has started
The Spice
Intervention worth 36.9 million euros
In 2024 d'Amico International Shipping recorded a decline in time charter revenues
Luxembourg
-7.6% decline on the previous record year
Global Ports Holding's port terminals handled record cruise traffic in 2024
Istanbul
The company's revenue increased by +21%
In the first two months of 2025, cargo traffic in Russian ports decreased by -5.7%
St. Petersburg
Only import loads are growing
The latest reading of the WTO Goods Trade Barometer shows a variable trend towards good
Geneva
Trasportounito will propose a national haulage ban from March 31st
Rome
Longo: from the Ministry evanescent and contentless answers
The introduction of ESG standards represents a profound transformation for port companies
Rome
Attica Reports Record Revenue and Operating Performance in 2024
Athens
Profits down due to costs of merger with Anek and purchase of emission allowances
Man arrested in investigation into collision between Solong and Stena Immaculate
Southampton
The charge is manslaughter due to gross negligence
Beijing: Measures to revive US shipbuilding industry won't work
Beijing
New duties and tariffs - the government underlines - are harmful for both parties
Messina Gets $50M Funding to Support Full Container Investment
Genoa
Agreement with BPER Banca and Banca Popolare di Sondrio
PORTS
Italian Ports:
Ancona Genoa Ravenna
Augusta Gioia Tauro Salerno
Bari La Spezia Savona
Brindisi Leghorn Taranto
Cagliari Naples Trapani
Carrara Palermo Trieste
Civitavecchia Piombino Venice
Italian Interports: list World Ports: map
DATABASE
ShipownersShipbuilding and Shiprepairing Yards
ForwardersShip Suppliers
Shipping AgentsTruckers
MEETINGS
The assembly of Genoese freight forwarders on Monday
Genoa
It will be held at the Palazzo della Borsa in Genoa
Tomorrow in Naples a conference of studies on the fight against illicit trafficking by sea
Naples
It will be held at the University of "Parthenope"
››› Meetings File
PRESS REVIEW
Damen Mangalia Unionists Protest Friday Against Possible Closure
(The Romania Journal)
Govt. to woo top ten shipping liners in world for Colombo port expansion
(Daily Mirror)
››› Press Review File
FORUM of Shipping
and Logistics
Relazione del presidente Nicola Zaccheo
Roma, 18 settembre 2024
››› File
The tanker Sounion attacked in August in the Red Sea has passed through the Suez Canal
Ismailia
Collision between two ships near the port of Hull
Southampton / Jacksonville / Rotterdam
Fires broke out on both units
In January, freight traffic in the port of Ravenna increased by +7.6%
Ravenna
Dry bulk and general cargo on the rise. Liquid bulk declines
Evergreen, Yang Ming and WHL's monthly revenue growth trend slows
Taipei/Keelung
In February, increases of +13.5%, +3.1% and +19.9% were recorded respectively
In 2024, containers transported by the fleet of the Chinese SITC increased by +10.7%
Hong Kong
Annual revenues up +25.9%
A shipment of 240 kg of cocaine was seized in the port of Genoa
Genoa
The drug came from South America
German Schmitz Cargobull to acquire 48% of Polish GT Trailers
Munsterland
Both produce semi-trailers and logistics equipment
Assoporti presents new guidelines for inclusive communication
Rome
Giampieri: a valid tool for more effective, respectful and inclusive communication throughout the port area
AP Moller Capital to acquire 40% of Philippine AC Logistics
Copenhagen
Agreement with Ayala Corporation which holds the entire capital of the company
Attica Holdings has sold the ro-pax ferry Kriti II built in 1979
Athens
Sold for $3.6 million, it will be dismantled at an EU-authorized shipyard
- Via Raffaele Paolucci 17r/19r - 16129 Genoa - ITALY
phone: +39.010.2462122, fax: +39.010.2516768, e-mail
VAT number: 03532950106
Press Reg.: nr 33/96 Genoa Court
Editor in chief: Bruno Bellio
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