testata inforMARE
Cerca
18 May 2025 - Year XXIX
Independent journal on economy and transport policy
00:52 GMT+2
LinnkedInTwitterFacebook


CENTRO INTERNAZIONALE STUDI CONTAINERSANNO XXXVIII - Numero 31 GENNAIO 2020

STUDI E RICERCHE

LINEE DI NAVIGAZIONE CONTAINERIZZATE 'PRONTE AL COMBATTIMENTO' PER UN'ALTRA ANNATA PROBLEMATICA

Secondo la ditta di analisi del settore Drewry, il settore del trasporto marittimo containerizzato è ora "pronto al combattimento" ed in grado di far fronte ad un'altra annata imprevedibile e problematica grazie alle migliorate potenzialità di gestione della capacità che ha sviluppato nel corso di parecchi anni.

La ditta specializzata in trasporto marittimo containerizzato afferma che quest'anno sarà ancora una volta problematico per il settore containerizzato in termini di gestione della capacità, ma che "proprio come l'anno scorso i vettori dovrebbero essere in grado di conseguire risultati solidi anche se modesti e continuare a preparare il terreno per un futuro migliore".

La Drewry sostiene che il nuovo anno "pone le solite questioni in ordine a come i vettori gestiranno l'introduzione di grandi nuove navi ed il loro impatto sul precario equilibrio fra domanda ed offerta nel settore", notando che il portafoglio ordinazioni non rettificato indica che 1,2 milioni di TEU in più saranno aggiunti alla flotta nel 2020, 532.000 TEU dei quali comprendono 23 ULCV (grandissime portacontainer).

Queste ultime sono destinate alla HMM (presto alla THE Alliance), alla CMA CGM (Ocean Alliance) ed alla MSC (2M), precisa la Drewry, sottolineando poi: "Gli attuali programmi di consegne per le nuove ULCV sono ripartiti in tutto il 2020, cosa che dovrebbe rendere la loro integrazione un po' più facile che se arrivassero in massa.

Quello che alleggerirebbe il carico consiste nel fatto che quelle in programma per la consegna alla fine dell'anno scivolino nelle fasi di consegna del 2021, cosa che in base alla storia del passato è del tutto possibile".

Anche se alcune delle grandi nuove costruzioni non arrivassero l'anno prossimo com'è in programma, ci sarà un notevole quantitativo di nuova capacità in arrivo nel mercato, nota la Drewry, aggiungendo: "Tuttavia, ciò si sarebbe potuto dire negli ultimi anni più recenti; e malgrado i ricorrenti timori di inizio anno di un'eccedenza di capacità che inondi il mercato e deprima le tariffe, la realtà è che le linee di navigazione sono molto esperte nel dirottare in giro la capacità e a nasconderla quando necessario".

Uno di tali metodi è quello consistente nell'annullamento delle partenze, il numero delle quali la Drewry ha stimato in 253 nelle sole direttrici est-ovest nel corso del 2019, "con un significativo incremento rispetto ai 145 casi del 2018".

Ma a suo dire concorreranno altresì un gran numero di trasformazioni dovute agli scrubber.

"Alla fine di dicembre 2019 c'erano ancora qualcosa come 260 unità con una capacità aggregata di circa 2,4 milioni di TEU in attesa di trasformazione; così la flotta inattiva continuerà a restare ancora ingente almeno per alcuni mesi, mentre i ritardi nei cantieri di cui si parla terranno le navi fuori servizio più a lungo di quanto ci si aspettasse" afferma la ditta di analisi.

"Pertanto, anche se la Drewry ammette che la gestione della capacità continuerà ad essere problematica quest'anno, non riteniamo che l'attuale programma di consegne sia qualcosa che le linee di navigazione non siano in grado di gestire".

L'indice globale della domanda e dell'offerta della Drewry - corretto per la flotta inattiva - contenuto nel suo rapporto Container Forecaster di recente pubblicazione parla di un "esiguo" decremento di 0,4 punti sino a 90,6 punti nel 2020.

"Tenendo conto che ogni lettura dell'indice al di sotto di 100 rappresenta un eccesso di capacità, la previsione evidenzia solo quanto lontano i vettori debbono andare per compensare l'eccesso di capacità strutturale del settore e raggiungere un buon bilanciamento che promuoverà plusvalenze sostenibili nelle tariffe di nolo" sostiene la Drewry.

Dal lato della domanda, essa si aspetta che il mercato "continui più o meno allo stesso modo dell'anno scorso" e sottolinea: "Le linee di navigazione resteranno imprese che si adeguano ai prezzi dato che i fondamentali della domanda/offerta lavoreranno contro di loro, sebbene possano essere in grado di restare redditizie purché i costi operativi vengano tenuti sotto controllo.

Si tratterà di un esercizio di equilibrismo e le leve di capacità delle partenze al minimo o annullate verranno tirate frequentemente".

Guardando oltre il 2020, la Drewry afferma che le migliori speranze dei vettori di invertire questo corso consistono "nell'essere molto più spietati nelle demolizioni e nel restare controllati quando si tratta di ordinare nuovo tonnellaggio" e continua: "Il maggior rischio a questo riguardo è quello di un notevole condizionamento governativo in ordine ad alcuni vettori con sede in Asia che potrebbe costringere a decisioni di investimento indotte politicamente piuttosto che commercialmente".

L'incertezza inerente alla migliore opzione per aiutare il settore a conseguire i propri obiettivi di neutralità climatica potrebbe anche contribuire al processo di riequilibrio, afferma la Drewry che aggiunge: "La decisione in ordine all'alternativa più adatta di propulsione della nave richiederà comprensibilmente tempo e più a lungo ci vorrà ai dirigenti dei vettori per valutare e posporre gli investimenti in nuove navi, più tempo il settore avrà per ridurre le proprie eccedenze di capacità".

La Drewry ribadisce che le nuove ordinazioni saranno limitate da tre fattori principali: l'eccesso di capacità strutturale esistente, l'incertezza relativa alla futura normativa ambientale ed ai carburanti navali conformi, nonché le nuove strategie dei vettori che sviano l'attenzione alle spese in conto capitale dalle navi per indirizzarla verso l'informatica e la logistica.

Conclude la ditta di analisi: "IL settore dei contenitori è ora pronto al combattimento per far fronte all'altro anno problematico ed imprevedibile che verrà.

Proprio come l'anno scorso, i vettori dovrebbero essere in grado di conseguire risultati solidi anche se modesti e continuare a preparare il terreno per un futuro migliore".
(da: lloydsloadinglist.com, 13 gennaio 2020)



DP World to operate multipurpose terminal at Syrian port of Tartous
Damascus
An investment of 800 million dollars is planned
Mercitalia Logistics - Logtainer Agreement
Rome
The aim is to develop intermodal maritime transport services in Italy and Europe.
Port of Long Beach Sets New Container Traffic Record for April
Long Beach/Hong Kong
Hong Kong port handled 1.2 million containers (+6.0%)
RINA closes 2024 with revenues once again at a record level
Genoa
In the first quarter, turnover increased by +12% and new orders by +16%
The fourth edition of the national conference "Interporti al centro" will be held on May 23rd
Rome
Organized by UIR, it is scheduled at the Interporto Rivers in Venice
In the UK, express delivery company Evri and DHL's e-commerce division merge
London
Another 20 tractors coming for Contship Group's Hannibal
The Spice
They will be taken into delivery between the end of this year and the first months of 2026.
In April, the port of Singapore handled over 3.6 million containers (+7.1%)
Singapore
In terms of weight, containerized traffic decreased by -2.5%
Assagenti suggests the priorities that will have to be addressed by the next president of the port of Genoa
Genoa
Danaos Corporation's Quarterly Revenues Steady
Athens
Net profit down -23.5%
Cargo traffic in Montenegro ports stable in first quarter
Podgorica
Growth of +73.9% in volumes to and from Italy
Prysmian inaugurates the new cable-laying vessel Prysmian Monna Lisa
Milan
Finnish plant producing high-voltage submarine cables expanded
Second container terminal inaugurated at Cameroonian port of Kribi
Yaounde
It has a quay of 715 linear meters and a seabed depth of -16 meters
Eurogate Intermodal has bought the Deisser trucking company
Hamburg/Stuttgart
The Stuttgart-based company specializes in the container segment
Discount announced on transit fee for large container ships in Suez Canal
Ismailia
15% reduction for ships of at least 130,000 SCNT tons
The Simplified Logistics Zone of the Port and hinterland of La Spezia is ready to be made operational
Genoa/La Spezia
Regional councilor Piana made this known
Port of Genoa, the TAR for Lazio has annulled the Ignazio Messina-Terminal San Giorgio merger
Rome
Grimaldi Euromed's appeal accepted
Fincantieri closes first quarter with record new orders
Trieste
Strong growth in revenue and EBITDA
Stop, other Regions should follow Abruzzo's example by introducing the regional ferrobonus
Rome
The laying of the first pillar of the logistics park under construction in Tortona was celebrated
Tortona
The project is scheduled for completion in May 2026.
The Customs Free Zone enclosed in Genoa as an opportunity to mitigate the impact of duties
Genoa
Spediporto highlights it
Taiwan's Evergreen and Yang Ming saw revenue decline in April
Keelung/Taipei
Compatriot Wan Hai Lines' turnover grows
In the first three months of 2025, RCL containerships transported 658,000 TEU (+8.9%)
Bangkok
Revenues up +37.6%
The preparation process for the Port Regulatory Plan of Ancona has begun
Ancona
Preliminary verification of the Strategic Environmental Assessment has begun
d'Amico International Shipping reports quarterly revenue and earnings decline
Luxembourg
Balestra di Mottola: We do not expect any impact on us from any port tariffs applied in the US for ships built in China
Towards the final approval of the nomination of Francesco Benevolo as president of the port of Ravenna
Rome
The MIT has forwarded the proposal to the Transport Commission of the Chamber
The decline in vehicle volumes transported by the Wallenius Wilhelmsen fleet continues
Lysaker
The first three months of 2025 were closed with revenues of 1.3 billion dollars (+3.4%)
Shipping agents, customs agents and freight forwarders of La Spezia applaud Pisano's appointment
The Spice
For the presidency of the AdSP - they rejoice - "one of us" has been chosen
MIT appoints Bruno Pisano as president of the AdSP of the Eastern Ligurian Sea
Rome
DHL Buys IDS Fulfillment
Westerville/Indianapolis
Strengthening the e-commerce segment
V.Ships created V.Yachts to provide its services to large yachts
London
It will be based in Monaco
Mercitalia Rail transports scrap iron from Pomezia to steel mills in Northern Italy
Milan
Finnlines revenues increased by +2.3% in the first quarter
Helsinki
The volumes transported by the fleet are increasing, with the exception of cars
NYK to build third car terminal at Barcelona port
Barcelona
Work begins on the electrification of the MSC Crociere terminal
SAILING LIST
Visual Sailing List
Departure ports
Arrival ports by:
- alphabetical order
- country
- geographical areas
The Verdane investment fund sells Danelec to the GTT group
Paris
Danish company develops technologies for digitalization of maritime transport
Israeli forces attacked the port of Hodeyda
Jerusalem
IDF, measures taken to limit damage to ships
Vard signs new contract with Dong Fang Offshore for OSCV vessel
Trieste
It will be delivered in the first quarter of 2028
Collaboration protocol between the Federation of the Sea and WSense
Rome
Among the aims, to promote intelligent and sustainable management of marine resources
A conference on maritime engineering works and climate change in Rome on Wednesday
Rome
It will be held at the Auditorium Fondazione MAXXI
The 2024 general financial statement of the Eastern Adriatic Sea Port Authority has been approved
Trieste
It records a general administrative surplus of almost 283 million euros
Accelleron Industries Announces Further Investments in Italy
Baden
The aim is to strengthen technological leadership in fuel injection systems for the decarbonisation of the maritime sector.
UAE's AD Ports continues to invest in Egypt
Cairo/Abu Dhabi
Usufruct contract to develop and manage a logistics and industrial park near the port of Port Said
The 2024 final budget of the Central Adriatic Sea Port System Authority has been approved
Ancona
Green light from the Management Committee
RFI, tender awarded for maintenance and telecommunications enhancement works
Rome
Program worth approximately 180 million euros
Contract signed assigning CMA CGM the management of the container terminal at the port of Latakia
Damascus
Investments of 230 million euros expected in the first four years
Rizzo appointed extraordinary commissioner of the Strait Port System Authority
Messina
DHL Group revenues increased by +2.8% in the first three months of 2025
Bonn
Net profit of 830 million euros (+3.9%)
Purchase of area for new cruise terminal in Marghera completed
Venice
It is expected to become operational in the 2028 cruise season.
CMA CGM Completes Acquisition of Air Belgium
Marseille/Mont-Saint-Guibert
Mazaudier: Strengthen our air capacity with immediate effect
In the first three months of 2025, freight traffic in Albanian ports decreased by -1.8%
Tirana
Passengers also decreasing (-1.6%)
In 2024, 94.4 million tonnes of goods were transported on the Austrian rail network (+2.2%)
Vienna
31.8% of the total volume was achieved on routes longer than 300 kilometres
The final budget and the annual report 2024 of the AdSP of Sardinia have been approved
Cagliari
Pilot project for the unified issuing of port access permits for haulers
Interporto Padova's 2024 financial statements unanimously approved
Padua
Revenues up +7.3%
Redevelopment works underway at the agri-food hub of the port of Livorno
Leghorn
Works worth six million euros
Bluferries is ready to put the new ro-pax Athena into service in the Strait of Messina
Messina
It can carry up to 22 trucks or 125 cars and 393 people
Approved the financial statement for the financial year 2024 of the AdSP of the Ionian Sea
Taranto
424.8 million port works completed in the last decade
Kalmar reports lower quarterly revenue, higher new orders
Helsinki
In the first three months of 2025, net profit was 34.1 million euros (+2%)
Antonio Ranieri is the new maritime director of Liguria
Genoa
He takes over from Admiral Piero Pellizzari who was discharged from the service upon reaching the age limit
In the first quarter of 2025, China's CIMC recorded a 12.7% increase in container sales
Hong Kong
Revenues grew by +11.0%
PORTS
Italian Ports:
Ancona Genoa Ravenna
Augusta Gioia Tauro Salerno
Bari La Spezia Savona
Brindisi Leghorn Taranto
Cagliari Naples Trapani
Carrara Palermo Trieste
Civitavecchia Piombino Venice
Italian Interports: list World Ports: map
DATABASE
ShipownersShipbuilding and Shiprepairing Yards
ForwardersShip Suppliers
Shipping AgentsTruckers
MEETINGS
The fourth edition of the national conference "Interporti al centro" will be held on May 23rd
Rome
Organized by UIR, it is scheduled at the Interporto Rivers in Venice
A conference on maritime engineering works and climate change in Rome on Wednesday
Rome
It will be held at the Auditorium Fondazione MAXXI
››› Meetings File
PRESS REVIEW
Proposed 30% increase for port tariffs to be in phases, says Loke
(Free Malaysia Today)
Damen Mangalia Unionists Protest Friday Against Possible Closure
(The Romania Journal)
››› Press Review File
FORUM of Shipping
and Logistics
Relazione del presidente Nicola Zaccheo
Roma, 18 settembre 2024
››› File
Last year, the revenues of the Chinese group CMPort increased by +3.1%
Hong Kong
In the first three months of 2025, port terminals handled 36.4 million containers (+5.6%)
The financial statements of the AdSP of Western Liguria and the Central-Northern Tyrrhenian Sea have been approved
Genoa/Civitavecchia
Konecranes revenues increased by +7.7% in the first three months of 2025
Helsinki
343 million euros of new orders for port vehicles (+37.5%)
Kuehne+Nagel posts first quarter of growth
Schindellegi
The logistics group's net sales amounted to 6.33 billion Swiss francs (+14.9%)
Application by TDT (Grimaldi group) for the construction and management of 50% of the Terminal Darsena Europa in Livorno
Leghorn
The company has requested an extension of the duration of the current concession
In 2024, 58 million invested in the modernization of the ports of Livorno, Piombino and the island of Elba
Leghorn
The final budget and the annual report of the AdSP have been approved
EIB advice to strengthen climate resilience of the ports of Volos, Alexandroupolis and Patras
Luxembourg
It will assist port authorities in identifying and managing climate risks
In the first quarter the port of Valencia handled 1.3 million containers (+3.4%)
Valencia
Transhipment traffic decline
The Management Committee of the Central Tyrrhenian Sea Port Authority has unanimously approved the 2024 financial statement
Naples
SOS LOGistica will acquire the qualification of Third Sector Entity
Milan
The association currently has 74 members
In the first three months of 2025, freight traffic in the ports of Barcelona and Algeciras decreased
Barcelona/Algeciras
Hupac transfers intermodal service with Padua to Novara
Noise
Until now the other terminal was the one in Busto Arsizio
PSA SECH has operated the first 400-meter train at Parco Ferroviario Rugna
Genoa
Capacity up to 20 pairs of trains per day
The 2024 financial statement of the Eastern Liguria Port Authority was unanimously approved
The Spice
The war clearance preparatory to the expansion of the Ravano Terminal in La Spezia is nearing completion
The Spice
The AdSP has invested over 600 thousand euros in it
Francesco Rizzo appointed president of the AdSP of the Strait
Rome
He has repeatedly denounced the uselessness of the construction of the bridge over the Strait
US aircraft attack Yemeni port of Ras Isa
Tampa/Beirut
38 dead and over a hundred injured
In 2025 Stazioni Marittime predicts an increase in ferry and cruise traffic in the port of Genoa
MIT Mobility Report Highlights Rising Demand for Both Passengers and Freight
Rome
In the first quarter, cargo traffic in Russian ports decreased by -5.6%
St. Petersburg
Both dry goods (-5.3%) and liquid bulk (-5.8%) are decreasing
- Via Raffaele Paolucci 17r/19r - 16129 Genoa - ITALY
phone: +39.010.2462122, fax: +39.010.2516768, e-mail
VAT number: 03532950106
Press Reg.: nr 33/96 Genoa Court
Editor in chief: Bruno Bellio
No part may be reproduced without the express permission of the publisher
Search on inforMARE Presentation
Feed RSS Advertising spaces

inforMARE in Pdf
Mobile