testata inforMARE
Cerca
05 May 2024 - Year XXVIII
Independent journal on economy and transport policy
19:26 GMT+2
LinnkedInTwitterFacebook


CENTRO ITALIANO STUDI CONTAINERSYEAR XVIII - Number 5/2000 - MAY 2000

Logistica

La nuova strategia della Kühne & Nagel

E' passato quasi un anno da quando, il 1° luglio 1999, Klaus Herms è diventato primo dirigente della K&N (Kühne & Nagel). Ovvero, per essere precisi, presidente del consiglio di amministrazione della Kühne & Nagel International AG, con sede a Schindellegi in Svizzera, e cioè la società capogruppo e di gestione del gruppo mondiale K&N.

Peraltro, il periodo a partire dal mese di luglio dello scorso anno si è dimostrato uno dei più significativi nella storia di 109 anni del Gruppo K&N. Nel corso di questo periodo, è stata sviluppata una nuova e lungimirante strategia intesa a portare la società all'avanguardia nel settore dei servizi di gestione della catena delle forniture. La K&N confida altresì che ciò possa comportare un ulteriore incremento dei già grossi volumi di traffico che il gruppo "controlla" annualmente.

Herms è un veterano della K&N che, in termini spedizionieristici, è "cresciuto" con il gruppo. Dopo una breve esperienza presso l'ufficio di Brema della K&N Germania, nel 1969 venne assegnato all'ufficio di Hong Kong, quando l'era della K&N - e degli altri spedizionieri operanti in Asia - iniziava appena. Successivamente Herms si è fatto strada nella gerarchia dell'organizzazione della K&N nella regione asiatica del Pacifico.

Come lui stesso ricorda, il suo debutto in Asia era inoltre più o meno coinciso con l'avvento della containerizzazione dei traffici di linea dall'Asia all'Europa e di quasi tutti gli altri traffici di linea. Allorquando è stato nominato primo dirigente globale - al posto di Klaus-Michael Kühne, che resta amministratore delegato - come tale Herms si è ritrovato ad avere la responsabilità complessiva dell'organizzazione della K&N. E' sempre Herms, tuttavia, ad occuparsi in prima persona delle operazioni giornaliere sul campo di tutto il gruppo, oltre a coordinare le attività dei membri del consiglio di amministrazione della K&N International.

I volumi di traffico marittimo containerizzato "movimentati" dalla K&N sono cresciuti inesorabilmente, in linea con l'aumento dei box trasportati sui traffici di linea a lungo raggio. I dirigenti del gruppo a ragione sottolineano i quasi 700.000 TEU di traffico controllati nel 1999, i quali hanno comodamente oltrepassato l'ammontare di traffico containerizzato controllato da ogni altra casa di spedizioni. I traffici containerizzati del gruppo, movimentati sia in qualità di spedizioniere - quando le polizze di carico del vettore marittimo vengono rilasciate ai caricatori - sia per conto delle operazioni nvocc della Blue Anchor Line, consistono in traffici FCL ed LCL. I servizi di consolidamento, che vengono effettuati in più o meno tutti i traffici di linea marittimi a lungo raggio, avvengono battendo la bandiera della Blue Anchor. La regione asiatica del Pacifico ha generato circa 328.000 TEU nel 1999, con un incremento superiore al 20% rispetto all'anno precedente, per lo più sulla scorta delle fiorenti esportazioni dai paesi asiatici.

Facendo il punto sulle operazioni della K&N, il gruppo attualmente impiega circa 13.000 addetti in tutto il mondo ed opera in quasi 500 località di 80 paesi. Il profitto lordo relativo alle attività dell'anno 1998 è cresciuto del 4,1% sino a 216 miliardi di franchi svizzeri. Il ricavo netto (quota della K&N) è stato pari a 82,3 milioni di franchi svizzeri, con un incremento del 7,1% rispetto al 1997 e ha rappresentato il miglior risultato di sempre nella storia della K&N.

Le cifre relative all'annata 1999 non sono ancora state pubblicate; tuttavia, si è saputo che il profitto netto concretamente conseguito (sottratti gli interessi) è notevolmente più elevato degli 85 milioni di franchi svizzeri che costituivano l'originaria cifra-obiettivo. La K&N, perciò, è divenuta uno dei gruppi di trasporto e logistica che ottengono i maggiori profitti a livello mondiale. Come ha commentato una fonte della K&N, "il 1999 ha continuato ad essere un'annata estremamente favorevole per noi e tutte le indicazioni confermano che abbiamo conseguito almeno l'aumento che ci aspettavamo in termini di profitti netti".

A livello di divisioni operative, il terrestre/ferroviario/logistico ha prodotto il 40,3% dei profitti lordi del 1998, mentre il trasporto merci marittimo ha generato il 27% (il trasporto merci aereo invece ha rappresentato il 22,1%). Adesso, tuttavia, la logistica è pronta a svolgere un ruolo ancora maggiore, com'è evidenziato dalla nomina, effettiva dal 1° marzo scorso, di uno specialista della logistica - Heinz Hassen - nel consiglio di amministrazione della K&N International. Il compito di Hassen è quello di definire ed implementare ulteriormente i prodotti di gestione della catena delle forniture, quali i nuovi servizi di logistica integrata, nell'ambito del paniere delle attività del gruppo.

E, immagina Herms, il futuro della K&N sarà per lo più nella logistica informatica man mano che essa incrementerà il proprio impegno nella fornitura di servizi di gestione della catena dell'offerta. La concezione classica della casa di spedizioni - spiega Herms - fino al momento attuale è stata quella dello spedizioniere che movimenta flussi di carichi dai produttori ai centri distributivi, ma che normalmente non è impegnato nella movimentazione complessiva dei carichi dai produttori ai clienti al dettaglio oppure all'utente finale. Entro i prossimi sei o sette anni, ammette Herms, ciò dovrebbe almeno in parte cambiare. "I punti di vendita al dettaglio non scompariranno" afferma "ma i singoli clienti si serviranno sempre più di Internet per effettuare ordinazioni direttamente al produttore. Pertanto, vi sarà una percentuale maggiore, rispetto a quella attuale, di merci movimentate direttamente fino al cliente od all'utente finale".

Questo sviluppo avverrà in un contesto di produzione e marketing globale. Pertanto, la così rivista strategia logistica integrata della K&N riposa sulla convinzione che essa consentirà agli spedizionieri ed agli operatori della logistica di sviluppare un nuovo ruolo mediante la fornitura di una combinazione integrata di servizi di trasporto, logistica e distribuzione dal punto di produzione al punto di utilizzazione o consumo finale. Allo stesso tempo, si ritiene altresì che solamente quei fornitori di spedizioni e logistica (in effetti, solo una mezza dozzina, più o meno) in grado di agire su scala veramente globale saranno in condizione di penetrare davvero - e trarne vantaggio - in questo nuovo mercato. E la K&N, si sottolinea, fa parte di quella mezza dozzina.

L'elemento decisivo, a detta di Herms, sarà costituito dalla tecnologia informatica finalizzata alla gestione ed al trasferimento dei dati elettronici. Infatti, il trattamento e la trasmissione delle informazioni in formato elettronico dominerà l'intero processo e sarà maggiormente decisivo per i fornitori di servizio rispetto alla fornitura di trasporto e distribuzione fisici. "Chiunque controlli i dati elettronici, controlla l'intera catena della fornitura dal produttore all'utente finale" è il messaggio di Herms.

"In passato" continua Herms "i fornitori di logistica venivano incaricati dai produttori di movimentare solo una parte delle loro esigenze di trasporto e distribuzione, poiché in tal modo i produttori potevano controllare con maggiore efficacia i fornitori di servizio, ma questo significava che i dati elettronici dovevano essere registrati in ciascuna fase della movimentazione". L'attuale strategia della K&N si basa sull'opinione che la suddivisione delle attività in questo modo ingenera non solo costi aggiuntivi, ma anche il rischio di errori ad ogni immissione di dati. Si tratta altresì di un processo di frammentazione non necessario, dal momento che i clienti danno ai fornitori di servizio solamente le informazioni necessarie alla parte della movimentazione che ogni fornitore è delegato a movimentare. Ciascun fornitore aggiunge le proprie informazioni man mano che la catena progredisce, ma alla fine tutte le movimentazioni si integrano l'un l'altra allorquando la consegna raggiunge il dettagliante, ovvero l'utente finale.

L'attuale filosofia della K&N prevede che in futuro esistano due categorie principali di flussi di carico: a) produttore-centro ditribuzione-dettagliante; b) produttore-centro distribuzione-utente finale diretto. In ognuna delle due eventualità, la K&N calcola di poter sostituire il sistema precedente (o quello attuale) - basato sul produttore che affida per contratto a diversi fornitori di logistica diversi segmenti della distribuzione - mediante la gestione di una rete informatica che avrà il compito di monitorare il flusso di dati elettronici dal punto di origine delle merci fino alla loro consegna finale al dettagliante od all'utente. In tal modo, la K&N sarà l'unico fornitore di servizio logistico dall'inizio alla fine. "L'elemento essenziale di tutto ciò" afferma Herms "sta nel fatto che il nostro sistema informatico deve essere in grado di monitorare e controllare i dati dalla A alla Z".

La K&N ha in programma, entro la fine del 2000, di installare a livello mondiale applicazioni software standard. Queste ultime dovranno non soltanto monitorare e gestire i flussi di traffico, nonché assicurare visibilità in tutti i momenti alla società ed ai suoi clienti, ma anche controllare tutte le infrastrutture di movimentazione dei carichi, quali quelle adibite al magazzinaggio, al consolidamento dei contenitori ed alla movimentazione del trasporto merci marittimo ed aereo, così come la contabilità; tutte queste funzioni verranno espletate per mezzo di un sistema computerizzato standardizzato. Verranno altresì istituiti sistemi di calcolo centralizzati: uno ciascuno per l'Asia, l'Europa e le Americhe.

Al fine di implementare questo programma, la K&N ha siglato un accordo strategico di associazione con la i2 Technologies, il fornitore texano di programmi informatici per la gestione della catena delle forniture. Ai sensi dell'accordo in questione, il software Rythm verrà immesso in tutta l'organizzazione globale della K&N. Inoltre, la K&N e la i2 lavoreranno congiuntamente in ordine alla fornitura di tecnologia informatica ai principali clienti della K&N. La società non vuole rivelare il costo preciso di questo programma, ma la prima fase comporta un investimento di diversi milioni di dollari USA.

Il Rythm metterà in grado la K&N di controllare i programmi logistici più complessi gestiti per conto dei clienti e comprenderà l'integrazione di dati tra la K&N, i suoi clienti ed i sistemi i2, il tracking e tracing delle spedizioni, il monitoraggio dei flussi di carico containerizzati, il controllo delle scorte, la gestione del trasporto e le funzioni di consulenza, come l'ottimizzazione della rete. In breve, è progettato per assicurare un flusso di informazioni continuo a tutte le parti interessate nell'ambito dell'intera catena delle forniture.

La strategia della K&N, di conseguenza, è quella secondo la quale chiunque controlli i dati avrà la capacità di gestire e controllare la gestione logistica della catena delle forniture nel contesto dei nuovi modelli di relazioni produttore-dettagliante-utente finale attrezzati per il commercio elettronico. A sua volta, chiunque controlli i flussi di dati inerenti alla logistica è in grado di controllare la movimentazione del carico, per qualsiasi verso. Nello specifico, Herms non ha dubbi di sorta circa il fatto che la nuova strategia della K&N le consentirà di realizzare ulteriori volumi di traffici containerizzati marittimi a lungo raggio "per conservare la nostra posizione di principale spedizioniere europeo in termini di volumi di traffici containerizzati che controlliamo".

Questo non significa necessariamente la movimentazione fisica dei carichi, da quando quasi tutte le operazioni di movimentazione dei carichi possono essere sub-appaltate a terzi fornitori di servizi specializzati; anche in questo caso, tuttavia, il controllo è necessario. In particolare, il controllo dei centri di distribuzione viene giudicato essenziale. Qui la filosofia consiste nel disporre di due o tre centri di distribuzione principali in ogni paese "di primaria importanza" e nel possedere centri in località-chiave di paesi in cui la K&N è particolarmente impegnata. Globalmente, il gruppo controlla approssimativamente 1,2 milioni di m2 di spazi per magazzini, il 50% circa dei quali è di sua proprietà.

Una volta che la tecnologia informatica sarà stata approntata al fine di conseguire gli obiettivi sopra descritti, la prossima questione sarà quella dell'acquisizione di ulteriore capacità per controllare gli accresciuti volumi di trasporto merci marittimo containerizzato (oltre a quello terrestre ed aereo) che si aspetta possa essere ingenerato. Ciò - a giudizio di Herms - assumerà la forma dell'acquisizione di imprese attive nel trasporto merci prima della fine del 2000.

Herms è fermamente convinto che l'attenzione della K&N nei confronti dell'informatica costituisca l'unico modo per garantire la continuazione dei suoi profitti in futuro. Allo stesso modo, per la K&N ed altri fornitori di servizi di trasporto e logistica, è chiaro che il controllo dei dati attraverso l'informatica assicurerà il dominio di grossi volumi di traffico merci marittimo containerizzato ed aereo. Gli spedizionieri non investiranno mai in naviglio portacontainer, mentre ulteriori investimenti in informatica miglioreranno il loro controllo del traffico marittimo.

E, a sua volta, la capacità della K&N e di un'altra manciata di importanti operatori globali di spedizioni e logistica nell'investire notevolmente in tecnologia informatica sembra destinata a continuare a svantaggio dei loro concorrenti minori, incrementando altresì la muscolatura contrattuale dei cinque-sei spedizionieri quando si tratta di negoziare le tariffe dei containers con i vettori marittimi.

Herms pensa che sia possibile una ulteriore razionalizzazione dei vettori marittimi con sede in Europa (egli ha inoltre sottolineato la crescita delle tariffe di trasporto dei contenitori al momento attuale). Se la scrematura del numero dei vettori con sede in Europa coincidesse con la nuova era degli scambi commerciali elettronici e del controllo dei dati mediante sistemi informatici globali, i pochi vettori rimasti potrebbe ritrovarsi alle prese con un mercato dominato da un piccolo numero di spedizionieri ed operatori logistici sempre più potenti.

In tutta la sua lunga storia, com'è dimostrato dall'incremento anno dopo anno delle sue entrate nette, la K&N ha senz'altro anticipato le tendenze del mercato e ha dimostrato una qual certa capacità di prendere le decisioni giuste al momento giusto. La strategia che la società attualmente sta perseguendo la dovrebbe avviare ad una nuova era di sviluppo che potrebbe costituire il metro di giudizio per stilare una classifica del settore globale del trasporto merci e della logistica.
(da: Containerisation International, aprile 2000)

FROM THE HOME PAGE
Iran announces release of crew of container ship MSC Aries
Tehran
Foreign Minister confirms that seamen from the seized ship will be allowed to leave the country.
Merlo (Federlogistics) relaunches the alarm over the impact of the bridge over the Strait of Messina on naval traffic
Palermo
In the first three months of this year, maritime traffic in the Bosphorus Strait increased by 9.3%
In the first three months of this year, maritime traffic in the Bosphorus Strait increased by 9.3%
Ankara
Growth of transits of all major typologies of naviglio
In the first three months of 2024, cruise traffic in Global Ports Holding's terminals increased by 30% percent.
London
The consortium led by GPH has been selected as a preferential bidder for the Casablanca cruise terminal
In the first quarter of 2024, Maersk Group revenues fell by -13.0% percent.
In the first quarter of 2024, Maersk Group revenues fell by -13.0% percent.
Copenhagen
7.0% increase in the operating costs of containerized shipping
Norwegian Cruise Line Holdings scores record results for first quarter
Norwegian Cruise Line Holdings scores record results for first quarter
Miami
Also recorded is the highest level of bookings ever
In the first three months of this year, Chinese ports have handled 76.7 million containers (+ 10.0%)
Beijing
The overall traffic of goods with foreign has grown by 9.5%
Of the 80 billion needed investment in EU ports in the next decade, a relevant quota is for the energy transition
Brussels
Indispensable public funding in order to be able to implement planned projects
In the first three months of 2024, China's COSCO Shipowners Group Revenues rose again.
In the first three months of 2024, China's COSCO Shipowners Group Revenues rose again.
Shanghai
In sensitive growth (+ 10.5%) containerized cargoes carried by the fleet with the exception of those on the Asia-Europe route (-9.2%)
In resumption of container traffic in the terminals of Eurogate-Contship Italia in the last quarter of 2023
In resumption of container traffic in the terminals of Eurogate-Contship Italia in the last quarter of 2023
Hamburg
Decline in eventful volumes in Germany. Growth in Italy and activity records in Tanger terminals Med and Limassol
In the first three months of 2024, container traffic handled by COSCO Shipping Ports increased by 9.2%
Hong Kong
Revenue up 1.4%
ECSA, well the EU production target of 40% relatively to clean fuel for shipping
Brussels
Raptis : We will work to ensure that this benchmark translates into immediate actions
Port Marghera, okay to renewal of concession at Terminal Intermodal Venice
Venice
It will expire in 2050. Approved the 2023 budget of the AdSP of the Northern Adriatic
In the first quarter of 2024 container traffic in the port terminals of China's CMPort grew by 9.0%
Hong Kong
Exceptional first quarter of year for Royal Caribbean Cruises
Exceptional first quarter of year for Royal Caribbean Cruises
Miami
Historic record of passengers embarked. Spike in economic performance for the period. Liberty : The one in progress is the best wave season in history
In the third quarter of 2023 the traffic in goods in EU ports decreased by -6.5%
Luxembourg
The loads at landing and boarding dropped by -7.2% and -5.4%, respectively.
The performance of Bureau Veritas in the shipping and offshore sector is growing.
Paris
Record of order book and fleet value in class
Approved the 2023 consuntive budget of the AdSP of the Northern Tirreno Sea
Livorno
Last year the number of port workers in Livorno and Piombino decreased by 46 units by falling to 1,767, of which 1,499 were operating (1,632 in 2022) and 268 administrative (181)
The MSC Group presents an offer to buy the Gram Car Carriers, the world's third largest carrier in the PCTC segment
The MSC Group presents an offer to buy the Gram Car Carriers, the world's third largest carrier in the PCTC segment
Oslo
The proposal, worth about 653 million euros, was accepted by the Board of the Norwegian company and its main shareholders.
At the construction site Fincantieri in Marghera the varo of the Norwegian cruise ship Norwegian Aqua
At the construction site Fincantieri in Marghera the launch of the cruise ship Norwegian Aqua
Trieste / Miami
It is 322 meters long and has a gross tonnage of 156,300 tons
Paolo Guidi has been named general manager of CMA CGM Italy
Marseille
HHLA will acquire 51% of the capital of Austrian intermodal transport company Roland Spedition
HHLA will acquire 51% of the capital of Austrian intermodal transport company Roland Spedition
Hamburg
Its network connects ports in Hamburg, Antwerp, Bremerhaven, Koper, Rotterdam and Trieste.
Kuehne + Nagel's downward trend in economic performance continues.
Kuehne + Nagel's downward trend in economic performance continues.
Schindellegi
In growth the handling of volumes of sea and air shipments
ESPO points out issues to be addressed in order to enable European ports to face the next challenges
Brussels
Memorandum in view of the European elections in June
The Port of Barcelona has established new historical records of monthly and quarterly container traffic
The Port of Barcelona has established new historical records of monthly and quarterly container traffic
Barcelona
As of March 2024, 348mila teu (+ 34.3%) were handled, of which 154mila in transshipment (+ 63.9%) and 194mila in import-export (+ 17.4%)
Fincantieri has delivered the new cruise ship Queen Anne to Cunard
Monfalcone
Concordate with Princess Cruises the postponement of the delivery of the Star Princess
International shipping associations call for help at U.N. to protect shipping
London
Solicited a greater military presence, missions and patrols. The world-they write in a letter to Guterres-would be outraged if four airliners were seized.
In February, shipping traffic in the Suez Canal declined by -42.8% percent.
In February, shipping traffic in the Suez Canal declined by -42.8% percent.
The Cairo
Net tonnage of the naviglio down -59.8% percent. Drastic reduction of -53% of the value of transit fees
The World Shipping Council points to the EU the way to support the economy and trade
Brussels
Butler : We urge the Union to work together with us to safeguard a sustainable, competitive and safe maritime sector
In Norway, the construction of the world's two largest hydrogen-powered ferries
In Norway, the construction of the world's two largest hydrogen-powered ferries
Brønnøysund / Gursken
Order of Torghatten company at the shipyard Myklebust
The freight traffic in the port of Rotterdam in the first quarter was down by -1.4% percent.  Increase of containers
The freight traffic in the port of Rotterdam in the first quarter was down by -1.4% percent. Increase of containers
Rotterdam
Strong increase (+ 29.0%) of feeder ships departing from the Dutch stopover to the Mediterranean ports
In the first three months of 2024, freight traffic in Russian ports fell by -3.3% percent.
St. Petersburg
Drastic reduction of passenger traffic in the Crimean port scans
In the first three months of 2024, freight traffic in Russian ports fell by -3.3% percent.
Tytgat (SEA Europe) : A European maritime industrial strategy is urgently needed
Brussels
Round table with representatives of the institutions of the European Union
Joe Kramek will be the next president and CEO of the World Shipping Council
Joe Kramek will be the next president and CEO of the World Shipping Council
Washington / Brussels/London / Singapore
He will retire at the end of July in Butler when the latter is retiring.
Speeding up the times to make the port of the Spezia and its retroport the first ZFD
The Spezia
They ask for maritime agents, customs officers and freight forwarders
Air and passenger routing service in the ports of Olbia and Gulf Aranci
Cagliari
It will be managed by the Roman Italpol Fiduciary Services
Decision to drop -15.1% percent of goods in the port of Taranto in the first quarter
Taranto
The loads at the landing decreased by -21.0% and those at the embarkation of -8.7%
This year the national forum for rail freight transport Mercintrain will be held in Padua
Padova
It will take place within the scope of Green Logistics Expo
Inaugurated in Safaga, Egypt, a factory for the construction of tugboats
Safaga
Ten naval units will be carried out for Suez Canal Authority
SAILING LIST
Visual Sailing List
Departure ports
Arrival ports by:
- alphabetical order
- country
- geographical areas
New Italy-Libya-Egypt service of Tarros and Messina
The Spezia / Genoa
It will be inaugurated in mid-June and made with two ships
Tomorrow PSA Venice will open the Venetian terminal to the port community and the city
Venice
Hannibal plans to activate a rail link between Italy, Hungary and Romania
Melzo
Two weekly rotations will be inaugurated by the end of 2024.
Approved the 2023 consuntive budget of the Central Tirreno's AdSP
Naples
Annunziata : the coming years, fundamentals to finalise the European investment of the PNRR
Sensitive increase in the production and sale of CIMC dry boxes
Hong Kong
Chinese firm responds to growth in demand
Approved the consuntive budget 2023 of the AdSP of the South Tyrrhenic and Ionian
Joy Tauro
May 6 meeting at MIT on the future of the Gioia Tauro Port Agency
The 2023 budget of the East Ligure Sea AdSP shows a primary surplus of six million
The Spezia
In the year new investments of around 17 million euros
Cargotec's quarterly net profit to 81.2 million (+ 11.8%)
Helsinki
In the first three months of 2024, revenues fell by -1.7% percent.
The negative trend of the economic performance of the ONE continues, less marked.
The negative trend of the economic performance of the ONE continues, less marked.
Singapore
In the first three months of 2024 the goods in containers carried by the fleet increased by 15.6%
The Genovese Messina has taken delivery of the largest ship in its fleet
Genoa
The "Jolly Verde" is a 6,300-teu container ship
The inclusion of the Civitavecchia port in the Core network of the TEN-T network is final.
Cyvitavecchia
On Wednesday the OK of the European Parliament
In 2023 the goods transported by Rail Cargo Group decreased by -11%
Vienna
Revenue in decline of -1.8%
Sustained quarterly growth of new orders acquired by Wärtsilä
Helsinki
In the first three months of this year, the group's revenues fell by -9.8% percent.
DIS orders two more new tankers LR1
Luxamburgo
New commits at the Jiangsu New Yangzi Shipbuilding Co.
An MSC container ship targeted with missiles and drones in the Gulf of Aden
San'a ' /Portsmouth
No damage to the ship and crew
Approved the consuntive budget 2023 of the Central Adriatic AdSP
Ancona
In the first quarter of 2024 the orders of port means produced by Konecranes fell by -51.6%
Hyvinkää
Grimaldi has taken delivery of the multipurpose ro-ro Great Abidjan
Naples
It is the fourth of six class ships "G5"
Baltimore attributes to owner and operator of the ship Dali the blame for the collapse of the Key Bridge
Baltimore
They would have been established dysfunction to the power supply on board that would cause a blackout
Grimaldi and IMAT have renewed the five-year agreement for the training of crews
Castel Volturno
Focus on new technologies installed on board ships
The quarterly economic performance of DSV is still declining
Hedehusene
In the first quarter of this year, the value of net profit decreased by -27.2%
Approved the consuntive budget 2023 of the AdSP of the Sardinia Sea
Cagliari
An administration surplus of 530 million euros, of which more than 475 tied for works in progress
US imports of dangerous goods have been penalized during the pandemic.
Washington
Survey by the Government Accountability Office
In 2023 CEPIM-Parma's Interport recorded a growth of 6.8% of the value of production
Bianconese of Fontevivo
Net profit di788mila euro (+ 223.2%)
PORTS
Italian Ports:
Ancona Genoa Ravenna
Augusta Gioia Tauro Salerno
Bari La Spezia Savona
Brindisi Leghorn Taranto
Cagliari Naples Trapani
Carrara Palermo Trieste
Civitavecchia Piombino Venice
Italian Interports: list World Ports: map
DATABASE
ShipownersShipbuilding and Shiprepairing Yards
ForwardersShip Suppliers
Shipping AgentsTruckers
MEETINGS
Tomorrow in Livorno a conference on the history of the city port
Livorno
It will be talked about architecture, trade and politics between the XVI and the twentieth century
On April 11, the sixth edition of the "Italian Port Days" will begin.
Rome
Also this year the project has been divided into two sessions : the first in the spring and the second from September 20 to October 20
››› Meetings File
PRESS REVIEW
Iran says MSC Aries vessel seized for 'violating maritime laws'
(Reuters)
Le transport maritime national navigue à vue
(Aujourd'hui Le Maroc)
››› Press Review File
FORUM of Shipping
and Logistics
Relazione del presidente Mario Mattioli
Roma, 27 ottobre 2023
››› File
In the first quarter of 2024, UPS Group revenues fell by -5.3%
Atlanta
Net profit down -41.3%
Grendi has perfected the purchase of the ship Wedellsborg
Milan
It will be renamed with the name of "Grenching Futura"
Grimaldi consolidates its presence in China with new headquarters in Shanghai
Naples / Shanghai
Inaugurates the offices of the Grimaldi Shipping Agency Shanghai
Approved the 2023 consuntive budget of the Western Ligure Sea AdSP
Genoa
The new endowment of the institution's organic plant provides for 50 hires, including three managerial positions
First plant for the distribution of LNG and GNC to vehicles in the port of La Spezia
The Spezia
It has been installed in Stagnoni locations
Agreement between MSC, MSC Foundation and Mercy Ships for the construction of a new hospital ship
Geneva / Lindale
Tomorrow in Livorno a conference on the history of the city port
Livorno
It will be talked about architecture, trade and politics between the XVI and the twentieth century
Agreement Assshipowners-ITS Academy G. Caboto for training in the maritime, port and logistics sectors
Rome
In the first quarter of 2024, the port of Algeciras handled 1.2 million containers (+ 8.1%)
Algeciras
The traffic in overall goods increased by 3.3%
In the first three months of this year in Valencia, container port traffic grew by 12.1% percent.
Valencia
In March, the increase was 15.7% percent.
The Spezia and Carrara try to break down the bell towers and solicit cooperation at the ports of Genoa and Savona
The Spezia
Abstract : It is necessary to present itself in the market as a coordinated system
Switzerland and Switzerland cut trade between Italy and Switzerland.
Bern
In the first three months of the 2024 decline in Swiss exports. Stable imports
Port of Naples, striking of the fast ferry Island of Procida against a quay
Naples
About thirty minor injuries among passengers
Summoned for April 23 a meeting at MIT on former TCT port workers
Taranto
The unions had requested clarification on the future of the 330 members of the Taranto Port Workers Agency.
The outer Levant dock of the Arbatax port has returned fully operational
Cagliari
In August 2020 he had been shouted by the ferry "Bithia"
The Port of Los Angeles closed the first quarter with a 29.6% percent growth in container traffic
Los Angeles
Expected a continuation of the positive trend
Stable the value of ABB's revenues in the first quarter
Zurich
The new orders are down -5.0% percent. At the end of July Rosengren will leave the CEO position in Wierod
The crisis of the Cooperative Sole Workers of Porto Flavio Gioia officialized at institutions and trade unions
Salerno
USB Mare and Porti, what's going on in the port of Salerno is the result of pressure from shipowners
Euronav sells its own ship management company to Anglo-Eastern
Antwerp / Hong Kong
Manages the fleet of tanker ships of the Antwerp company
Genoa Shipbuilding Industries has acquired a submersible barge of the cargo capacity of 14,000 tonnes
Genoa
It can also be employed as a floating basin for the varo of artifacts up to 9,800 tons
Venice Cold Stores & Logistics obtains the qualification of tax warehouse for wines and sparkling
Venice
Extension of the services offered to companies in the wine sector
Gasparate urges to exempt property of interports from payment of the Imu
Nola
President of the Union Interports Reunited warned that with the PNRR construction sites the railway intermodality is at risk
Hapag-Lloyd plans future investments to expand business in the terminal and intermode sectors
Hamburg
Among the markets, the company focuses attention on Africa, India, Southeast Asia and the Pacific
Set up a consortium to decarbonize transport on the northern Pacific route
Vancouver
It is formed by nine companies and entities and is open to other partners
In the first quarter of this year, container traffic in the port of Long Beach increased by 16.4%
Long Beach
In March, the increase was 8.3% percent.
- Via Raffaele Paolucci 17r/19r - 16129 Genoa - ITALY
phone: +39.010.2462122, fax: +39.010.2516768, e-mail
VAT number: 03532950106
Press Reg.: nr 33/96 Genoa Court
Editor in chief: Bruno Bellio
No part may be reproduced without the express permission of the publisher
Search on inforMARE Presentation
Feed RSS Advertising spaces

inforMARE in Pdf
Mobile