testata inforMARE
Cerca
13 May 2025 - Year XXIX
Independent journal on economy and transport policy
07:24 GMT+2
LinnkedInTwitterFacebook


COUNCIL OF INTERMODAL SHIPPING CONSULTANTSYEAR XXI - Number 6/2003 - JUNE 2003

Trasporto intermodale

Le alternative intermodali in vista dell'allargamento dell'Unione Europea

A dispetto delle proprie tradizionali relazioni con il trasporto stradale, le imprese attive sul teatro operativo tedesco sanno che il potenziale a lungo termine del trasporto intermodale va ben al di là di quello dell'attività di autotrasporto. Dai porti agli operatori terminalistici, alle compagnie di navigazione, agli spedizionieri, ai fornitori di logistica, alle imprese ferroviarie e persino agli stessi autotrasportatori, tutti quanti concordano sul fatto che i volumi complessivi del trasporto merci stradale - siano essi containerizzati ovvero relativi ad altre unità di carico - non possono comunque continuare a crescere al ritmo degli ultimi decenni.

Lo sviluppo di servizi intermodali efficienti e razionali dal punto di vista dei costi in tutta Europa è di importanza vitale, non solo per il settore dei trasporti, ma anche per la generale competitività dell'industria europea nell'economia globale. Ciò si è accentuato con il rapido approssimarsi dell'ingresso nell'Unione Europea della Polonia, della Repubblica Ceca, dell'Ungheria, della Slovenia e dei paesi baltici. Peraltro, anche se il potenziale è enorme, il vero problema, come sempre, consiste nel metterlo in pratica.

Da tempo si fanno confronti con gli Stati Uniti, dove i servizi intermodali hanno avuto un completo successo. I critici sostengono che gli europei non sarebbero in grado di emularlo a causa della geografia. Per dirla senza mezzi termini, le distanze sono troppo brevi per consentire agli operatori ferroviari di competere sui prezzi e l'affidabilità. Le movimentazioni aggiuntive per trasferire i carichi dai carri ferroviari ai camion significano investimenti aggiuntivi in equipaggiamenti, che comportano costi più alti e pertanto tariffe di trasporto merci più alte per i caricatori. E' poi importante notare come il trasporto ferroviario non disponga della flessibilità di cui invece usufruiscono gli autotrasportatori, e come l'esigenza di consolidare i volumi in treni-blocco stia a significare che esso dispone di scarso accesso ai carichi just-in-time.

La Germania, con i suoi due grossi porti containerizzati di Amburgo e Bremerhaven ed i suoi eccellenti collegamenti ferroviari all'hinterland europeo, è stata additata ad esempio di questa scarsa riuscita. Malgrado gli apparenti vantaggi intermodali del paese, le autostrade che lo collegano con la sua costa settentrionale sono state, e continuano ad essere, una lunga fila di camion.

Ma ci sono segnali di speranza. Sebbene l'economia tedesca continui a stagnare, l'attività intermodale sembra essere in uno stato di salute sempre più florido. Gli operatori in genere stanno incrementando i propri volumi, e vengono programmati altri servizi in partenza da Amburgo e Bremerhaven, mentre gli investimenti in infrastrutture ed in attrezzature per la movimentazione di contenitori sono aumentati. Molto a proposito, parecchi caricatori hanno intrapreso un cambiamento di mentalità, con società come l'Ikea a guidare il gruppo nel domandare che i fornitori di trasporto assicurino soluzioni "verdi".

"Società come l'Ikea, con la loro domanda di trasporto sensibile all'ambiente, hanno dato più impulso al trasporto intermodale di tutti i programmi di ricerca della Commissione Europea messi assieme" afferma Jim de Jager, dirigente ungherese della P&O Nedlloyd Logistics. "Quando si presenta loro una proposta, è la prima cosa che guardano. Se non sono soddisfatti da qual punto di vista, la riunione finisce lì, e non si ha neanche la possibilità di arrivare a parlare di prezzi ed affidabilità del servizio".

Queste domande sono state trasferite dagli spedizionieri e dalle ditte di logistica agli operatori di trasporto. E gli operatori stanno rispondendo. Entrambi i principali operatori terminalistici tedeschi, la HHLA (Hamburger Hafen und Lagerhaus Gesellschaft) e la Eurogate, hanno allungato i propri tentacoli sull'attività intermodale. La Eurogate Intermodal - la divisione intermodale dello stivatore - ha movimentato 179.000 TEU nel 2001. La società adesso offre partenze giornaliere dai suoi terminals di Amburgo e Bremerhaven alla volta di Norimberga, Stoccarda e Monaco, così come verso destinazioni in Italia ed Austria, e da lì all'Ungheria, alla Repubblica Ceca, alla Slovacchia ed alla Romania.

Il servizio Danubio/Elba Express della Eurogate - effettuato in associazione con la Kombiverkehr, con 12 partenze alla settimana in ciascun senso dalla Germania a Praga e Budapest - è quello principale, con una capacità annuale di 100.000 TEU. La sua iniziativa forse più importante, tuttavia, è stata la creazione della BoxXpress.de. Lanciato unitamente alla European Rail Shuttle (la joint-venture tra le linee di navigazione Maersk Sealand e la P&O Nedlloyd) e la NetLog Netzwerk Logistik, questo servizio di recente ha aggiunto la città di Augusta, nella Germania meridionale, alla propria rete.

Ma la parte del leone dei contenitori marittimi trasferiti alla ferrovia in Germania appartiene ad Amburgo ed alla HHLA, il suo principale operatore terminalistico. La HHLA detiene una quota di mercato del 65% nell'attività containerizzata marittima della città, e detiene quote azionarie di maggioranza nei servizi intermodali della Polzug, della Metrans e della Combisped, così come quote minoritarie nella HHCE (Hansa Hungarian Container Express).

Lo scorso anno, la Polzug è entrata nel proprio secondo decennio di operazioni e sebbene le cifre per il 2002 non siano ancora disponibili, la sua crescita da allora è stata costante ed impressionante. Dai soli 4.800 TEU del 1991, essa ha movimentato 50.000 TEU nel 2001. La società ha ampliato i propri collegamenti al di là del proprio hinterland originale della Polonia ed oggi effettua sei partenze alla settimana in entrambe le direzioni da Amburgo a Varsavia, Poznan, Danzica, Gliwice, Lodz, Slawkow e la città di Sestokai sul confine lituano.

Le ultime due destinazioni forniscono lo spunto chiave per il suo sviluppo. Mentre Slawkow funge da posto di stazionamento per i containers diretti alla volta della capitale ucraina di Kiev, la Sestokai è la porta d'accesso per gli stati baltici ed il mercato chiave russo di San Pietroburgo. Il traffico di raccordo tra gli stati baltici ed Amburgo è stato uno dei fattori che hanno guidato la crescita del porto di Amburgo nel corso della recessione degli ultimi due anni, proteggendolo dalla carenza di domanda nazionale. Ma queste direttrici, a detta dei dirigenti della HHLA, assicurano alla Polzug un punto d'ingresso competitivo.

Il dr. Olaf Mager, direttore affari societari della HHLA, afferma che le tariffe di raccordo stanno crescendo di pari passo con l'aumento della domanda, anche se le operazioni feeder devono lamentare un recente picco degli oneri applicati nel Canale di Kiel. Nel contempo, le operazioni containerizzate presso le infrastrutture di San Pietroburgo sono state condotte ad un ritmo poco diverso dalla stagnazione nel corso del 2002. La combinazione di una carenza di capacità con una produttività portuale assai inefficiente hanno fatto infuriare gli operatori di linea.

Data la leggendaria ottusità dei responsabili portuali russi, pochi ne parleranno apertamente, ma qualcuno afferma: "Solitamente, noi movimentiamo i carichi dalla Finlandia a San Pietroburgo via mare, ma non vi è capacità a San Pietroburgo. E l'intasamento è terribile. La gente nel Regno Unito si lagna del fatto che i camion devono aspettare quattro ore a Southampton. Una coda di otto ore a San Pietroburgo non è insolita". Si dice che un vettore abbia 800 contenitore fermi sulle banchine perché non riesce a trovare spazio sui treni-blocco fuori dal porto. Alla luce di ciò, lo sviluppo del traffico intermodale direttamente dalla Germania potrebbe non essere un'ipotesi irreale nel giro del prossimo paio di anni.

Un altro tentativo di capitalizzare sulla crescita del traffico diretto nel Baltico è costituito dalla creazione di un servizio navetta intermodale dal terminal Burchardkai della HHLA ed il Container Terminal di Lubecca, che la HHLA gestisce tramite la sua consociata Combisped. "Ci vogliono almeno un paio di giorni ad una nave di raccordo per attraversare il canale di Kiel e risalire l'Elba fino ad Amburgo, e quindi essere caricata e ripartire. Il nostro piano è quello di offrire una navetta ferroviaria sino a Lubecca, dove le navi di raccordo verrebbero caricate, al posto di Amburgo. Questa procedura richiederebbe solo un giorno, e perciò sarebbe più veloce del 50%" ha detto il dr. Mager.

Peraltro, malgrado l'entusiasmo della HHLA e dell'Autorità Portuale di Lubecca, nonché un accordo con la linea di navigazione finlandese Transfennica, che aveva deciso di inaugurare un servizio marittimo settimanale da Lubecca a Hamina sulla base di tale progetto, i caricatori e gli spedizionieri ci hanno messo un po' di tempo a convincersi. La navetta ferroviaria era stata originariamente programmata con inizio a gennaio, ma poi esso era stato rinviato sino a quando non fossero apparsi abbastanza carichi regolari da giustificare l'effettuazione di convogli. "Al momento stiamo autotrasportando i containers sino a Lubecca perché non ce sono abbastanza, ma speriamo di raggiungere la massa critica in un paio d'anni" afferma il dr. Mager.

La maggiore destinazione del traffico intermodale della HHLA è di gran lunga la Repubblica Ceca, servita dalle operazioni della Metrans, in cui essa detiene una quota dell'81,5%. La Metrans ha trasportato 117.850 TEU nel 2002 e stima di trasportarne 147.313 quest'anno. La maggior parte del traffico avviene tra Amburgo e Praga, con 15 treni alla settimana da Amburgo a Praga e 10 alla settimana nella direzione opposta. Lo scorso anno, il servizio ha trasportato 100.460 TEU e ci si aspetta che aumenti del 25% nel 2003, sino a 125.575 TEU.

La Metrans gestisce tre terminals nella Repubblica Ceca, a Praga, Zlin ed Usti e Laban, e detiene quote azionarie nei terminal intermodali di Ruzomberek in Slovacchia e Gyor in Ungheria. Essa effettua cinque servizi alla settimana per la Slovacchia ed uno alla settimana alla volta di Gyor e, secondo il dr. Mager, la sua copertura ungherese potrebbe essere ampliata. Egli preferisce non commentare se ciò possa entrare in conflitto con il servizio giornaliero della HHCE, che comprende tra gli azionisti il gigante svizzero ICF (Inter Container Interfrigo), l'operatore terminalistico di Sopron Raast Odenburg Eberfurter Eisenbahn e la società ferroviaria ungherese MAV.

La concorrenza intermodale è destinata a manifestarsi presto, com'è naturale. Una fonte improbabile potrebbe essere rappresentata dai servizi di chiatte dalla vecchia nemesi di Amburgo, cioè Rotterdam. La società olandese Global Intermodal e la ditta tedesca Bonaserv sono intenzionate ad istituire un servizio combinato chiatta-ferrovia da Rotterdam alla volta del medesimo hinterland, denominato Bargetrain. Il servizio, operativo tre volte alla settimana, impegnerà chiatte da Rotterdam allo hub interno di Gernsheim, in Germania, da dove le merci verranno trasferite su treni-blocco dedicati (evitando così le 53 chiuse del canale Meno-Danubio) che fermeranno a Norimberga e poi saranno nuovamente concentrati a Deggendorf. Là i contenitori saranno ritrasferiti su due chiatte da 100 TEU sul Danubio e serviranno i porti fluviali di Linz, Enns, Ybbs, Krems, Vienna, Bratislava e Budapest.

Potenziali clienti come Wolfgang Fleischmann, vice presidente della Panalpina per il trasporto merci di origine marittima in Austria, afferma che poiché il servizio non può competere né con i camion né con la ferrovia in termini di velocità, gran parte del traffico just-in-time non sarà mai dirottato su di esso, sebbene egli abbia aggiunto che un po' di traffico di esportazione, il quale ha necessità temporali meno stringenti, potrebbe essere attratto da prezzi più bassi. E linee di navigazione quali la P&O Nedlloyd hanno indicato di poter utilizzare il servizio per il riposizionamento dei contenitori vuoti. Lucien Stotefalk, direttore generale della Global Intermodal, afferma di star cercando di nominare un rappresentante per le vendite ad Amburgo. "Sebbene la nostra origine è da Rotterdam, Amburgo è il posto da cui speriamo possano provenire un mucchio di carichi".

Se esso sarà in grado di competere seriamente con la rete ferroviaria tedesca è un'altra questione, in particolar modo data la tendenza delle società ferroviarie, degli autotrasportatori e degli spedizionieri di aggregarsi per fornire i servizi, com'è evidenziato dalla frenesia negli acquisti della DB Cargo. Successivamente all'acquisizione della Schenker lo scorso anno, il gigante ferroviario tedesco ha acquistato un altro spedizioniere tedesco, la Hangartner, e sta integrando i propri servizi est-europei con l'operatore intermodale UIRR Kombiverkehr, che copre 60 tratte. E non finisce qui, perché alla fine dello scorso anno la DB Cargo ha altresì venduto una quota del 50% in un'altra delle proprie operazioni intermodali, la Transfracht, alla HHLA, incrementando perciò i propri collegamenti commerciali con gli scali marittimi tedeschi. Ci si aspetta diffusamente, ad esempio, che la Transfracht ottenga la concessione ad effettuare operazioni con la navetta ferroviaria intermodale di Lubecca.

Nel frattempo, la Kombiverkehr è impegnata in un progetto intermodale pan-europeo finalizzato a sviluppare i servizi nord-sud con l'operatore svizzero Hupac, la ditta norvegese Cargonet e l'operatore svedese Rail Combi. La prima fase, ora in corso, vedrà la costruzione di terminals porte d'accesso a Trelleborg e Malmö in Svezia, nonché a Taulov in Danimarca. La seconda fase riguarderà la Spagna, la Francia e l'Europa Centrale. Anche se ciò non coinvolgerà i porti tedeschi, ciò collegherà la rete all'Asia ed al Nordamerica.

I dirigenti della DB Cargo stimano che nelle ferrovie tedesche possa esserci qualcosa come un 30% di capacità ancora inutilizzata. Dal momento che nel giro dei prossimi 12 mesi la direttiva della Commissione Europea sui periodi di lavoro dovrebbe abbattersi sulle imprese di autotrasporto, e tenuto altresì conto dei programmi del governo tedesco finalizzati all'imposizione di pedaggi sul traffico merci che utilizza le autostrade, l'ulteriore sviluppo dei servizi ferroviari intermodali è non solo probabile, ma verosimilmente destinato a diventare presto necessario.
(da: CargoSystems, maggio 2003)




FROM THE HOME PAGE
This morning the ceremony of laying the first stone of the Darsena Europa in the port of Livorno
This morning the ceremony of laying the first stone of the Darsena Europa in the port of Livorno
Leghorn
Five years of work and an investment of 550 million euros are expected
Russia to invest $6 billion over the next six years to develop shipbuilding
Fly
Over 1,600 Civilian Ships Planned to Be Built by 2036
US, China agree to suspend tariffs for 90 days, cut by 115 percentage points
Beijing/Washington
They will drop to 30% and 10% respectively from the current 145% and 125%
In the first quarter, cargo traffic in Tunisian ports decreased by -2.6%
The Goulette
-16.9% drop in unloading loads and +6.8% increase in loading loads
In the first three months of 2025, freight traffic in the port of Ravenna increased by +8.9%
Ravenna
Increase in dry bulk, containerized and conventional cargo
The port of Ancona closed the first quarter with a traffic of 2.1 million tons of goods (+4%)
Ancona
At the Ortona airport a decrease of -9% was recorded and at the Vasto airport a growth of +14%
In the first quarter, Costamare's revenues decreased by -6.1%
Monk
Costamare Bulkers Spin-Off Completed
The western dock of the port of Gioia Tauro has become operational
Joy Taurus
Container ship "MSC Bridge" docks
Maersk Group posts positive quarterly financial results
Maersk Group posts positive quarterly financial results
Copenhagen
Container volumes transported by the fleet remain stable. Traffic growth of +8.4% in port terminals
European Commission approves Italy's request to reintroduce the International Registry
Brussels
It will be in force until the end of 2033
In the port of Trieste, bulk cargo decreases and miscellaneous goods increase
Trieste
In the first quarter, a decrease of -4.3% was recorded. In Monfalcone, traffic increased by +54.9%
In the first quarter, goods handled by the port of Venice increased by +4.3%
Venice
Solid bulk and containerized cargoes on the rise. Liquid bulk drops by -6.1%
GNV orders four more ro-pax vessels from Guangzhou Shipyard International
Genoa
Deliveries of the 71,300 GRT units will begin in early 2028
The agreement between the Region and the extraordinary commissioner gives the go-ahead to the construction of the Darsena Europa in the port of Livorno
Florence
Giani: work can finally start
Filt, Fit and Uilt support Ciane's activity in Genoa and Savona, which would be put in danger by Petromar's competition
Genoa
Hupac will focus on combined transport on the North-South axis, focusing on high-volume connections
Zurich
DFDS Quarterly Revenues Up 7.5% With Ekol Acquisition
Copenhagen
The volumes of goods transported by the fleet are stable. Passengers drop by -27.5%
At the end of 2025, RAlpin will suspend the rolling highway rail service between Fribourg and Novara
Olten
The company denounces the numerous and unexpected restrictions on the railway network
Terminal operator ICTSI closes a record first quarter
Manila
Premuda, management buy-out operation on the entire share capital of the company
Genoa
It was implemented with the strategic and financial support of Pillarstone
In the first quarter of this year, ship transits through the Panama Canal increased by +35.9%
In the first quarter of this year, ship transits through the Panama Canal increased by +35.9%
Panama
Ships carried 60.0 million tons of cargo (+40.1%)
In the first quarter of 2025, maritime traffic in the Bosphorus Strait decreased by -7.5%
In the first quarter of 2025, maritime traffic in the Bosphorus Strait decreased by -7.5%
Ankara
A total of 9,351 ships passed through
Tender for the expansion and technological modernization of Gate IV of the Port of Trieste
Trieste
It is related to the technical and economic feasibility design of the project
Mediterranean Emission Control Area for Sulphur Oxides Comes Into Force Tomorrow
Brussels
Vessels will have to use fuel with a maximum sulphur content of 0.1%.
Norwegian Cruise Line Holdings Reports Quarterly Net Loss of -$40.3 Million
Norwegian Cruise Line Holdings Reports Quarterly Net Loss of -$40.3 Million
Miami
In the first three months of this year, revenues fell by -2.9%
DSV Completes Acquisition of Schenker
Hedehouse
In the first three months of this year, the Danish logistics group's operating result increased by +17.5%
Hapag-Lloyd expects to close the first quarter with very positive performance
Hamburg
ONE closed fiscal year 2024 with net income of $4.2 billion (+336%)
ONE closed fiscal year 2024 with net income of $4.2 billion (+336%)
Singapore
In the period the container fleet transported 3.1 million TEU (+2.3%)
In the first quarter, the revenues of the Chinese shipping group COSCO grew by +20.1%
In the first quarter, the revenues of the Chinese shipping group COSCO grew by +20.1%
Shanghai
The fleet transported 6.5 million containers (+7.5%)
In the last quarter of 2024, Eurokai port terminals handled over 3.2 million containers (+9.4%)
Hamburg
In Germany, traffic was 1.9 million TEU (+14.0%) and in Italy 443 thousand TEU (+7.9%)
OOIL orders 14 new 18,500 teu containerships
Hong Kong
Dalian, Nantong shipyards win $3.1 billion contract
Orient Overseas (International) Limited (OOIL), the subsidiary of the Chinese shipping group COSCO Shipping Holdings that operates containerized maritime transport services with ...
Chinese ports set new cargo throughput record for January-March quarter
Chinese ports set new cargo throughput record for January-March quarter
Beijing
In the period, seaports handled 73.1 million containers (+8.3%)
Passenger terminal completed at Rizzo dock in Messina port
Messina
Work begins on remodeling the seabed of the port of Reggio Calabria
Le Aziende informano
Il retrofit ibrido-elettrico di ABB guida i traghetti dei laghi italiani verso un futuro più sostenibile
UPS closed the first quarter with a net profit of 1.2 billion dollars (+6.6%)
Atlanta
Revenues down slightly following sale of Coyote Logistics
Second Large Cruise Ship Built in China Launched
Shanghai
It will join the Adora Cruises fleet at the end of 2026
Uiltrasporti underlines the need to keep Italian ports under public control
Rome
The liner shipping industry contributes substantially to the U.S. economy.
Washington
This is highlighted by an analysis carried out by S&P Global Market Intelligence on behalf of WSC and PMSA
Toll worsens from explosion in Iranian port of Shahid Rajaee
Tehran
It caused 46 deaths and injured over 1,200 people
Tender for concession of container terminal at Ukrainian port of Chornomorsk to be announced by mid-year
Kiev
The management will include the general cargo terminal
Wärtsilä's first quarter is positive
Helsinki
New orders value growth slows
CEVA Logistics (CMA CGM group) will buy the Turkish Borusan Lojistik
ESPO: The EU Parliament's Budget Committee's request for more funding for transport, energy and infrastructure is welcome
Brussels
The importance of financing TEN-T networks to enable their adaptation for both military and civilian dual-use purposes was highlighted
Solidarity contribution for the families of port workers who are victims of accidents at work
Rome
It was established by the National Bilateral Port Authority
Bureau Veritas Marine & Offshore Division Reports Record Quarterly Revenue
Neuilly-sur-Seine
New historical peak also for the classified fleet
PSA reportedly considering selling its 20% stake in Hutchison Ports
Singapore
This is according to "Reuters", which had already floated this hypothesis at the end of 2022
Federagenti, Italy must give a sharp acceleration to the projects of ZES, free zones and Special Logistics Zones
Rome
Pessina: There is no space for reflections prey to bureaucracy
In the first quarter of this year, freight traffic in the port of Rotterdam decreased by -5.8%.
Rotterdam
Both disembarkation (-3.1%) and embarkation (-11.9%) loads are decreasing
Increase in container cargo is not enough for the port of Antwerp-Bruges to avoid a -4.0% decline in quarterly traffic
Antwerp
The decline in liquid bulk cargoes worsened (-19.1%)
The China Shipowners' Association considers the measures taken by the US against Chinese ships a typical example of unilateralism and protectionism
Beijing/Washington
The WSC reiterates that such measures could undermine American trade, harm U.S. manufacturers, and undermine efforts to strengthen the nation's maritime industry.
COSCO Expresses Strong Opposition to US Planned Taxes on Chinese Ships
Shanghai
They distort fair competition - the Shanghai group denounces - and hinder the normal functioning of shipping
Growing share of new entrants in European rail transport sector
Madrid
In 2023, rail freight transport performance decreased by -8%
New Chinese Ship Taxes That Will Only Raise Prices for Americans
Washington
The executive vice president of the US Chamber of Commerce denounced it
Tax amounts set for China-linked vessels arriving at US ports
Washington
Calculated on the basis of net capacity or container volume, they will be applied from October and will be progressively increased
Fincantieri closes first quarter with record new orders
Trieste
Strong growth in revenue and EBITDA
Stop, other Regions should follow Abruzzo's example by introducing the regional ferrobonus
Rome
The laying of the first pillar of the logistics park under construction in Tortona was celebrated
Tortona
The project is scheduled for completion in May 2026.
The Customs Free Zone enclosed in Genoa as an opportunity to mitigate the impact of duties
Genoa
Spediporto highlights it
Taiwan's Evergreen and Yang Ming saw revenue decline in April
Keelung/Taipei
Compatriot Wan Hai Lines' turnover grows
In the first three months of 2025, RCL containerships transported 658,000 TEU (+8.9%)
Bangkok
Revenues up +37.6%
The preparation process for the Port Regulatory Plan of Ancona has begun
Ancona
Preliminary verification of the Strategic Environmental Assessment has begun
d'Amico International Shipping reports quarterly revenue and earnings decline
Luxembourg
Balestra di Mottola: We do not expect any impact on us from any port tariffs applied in the US for ships built in China
Towards the final approval of the nomination of Francesco Benevolo as president of the port of Ravenna
Rome
The MIT has forwarded the proposal to the Transport Commission of the Chamber
The decline in vehicle volumes transported by the Wallenius Wilhelmsen fleet continues
Lysaker
The first three months of 2025 were closed with revenues of 1.3 billion dollars (+3.4%)
Shipping agents, customs agents and freight forwarders of La Spezia applaud Pisano's appointment
The Spice
For the presidency of the AdSP - they rejoice - "one of us" has been chosen
MIT appoints Bruno Pisano as president of the AdSP of the Eastern Ligurian Sea
Rome
DHL Buys IDS Fulfillment
Westerville/Indianapolis
Strengthening the e-commerce segment
V.Ships created V.Yachts to provide its services to large yachts
London
It will be based in Monaco
Mercitalia Rail transports scrap iron from Pomezia to steel mills in Northern Italy
Milan
Finnlines revenues increased by +2.3% in the first quarter
Helsinki
The volumes transported by the fleet are increasing, with the exception of cars
NYK to build third car terminal at Barcelona port
Barcelona
Work begins on the electrification of the MSC Crociere terminal
The Verdane investment fund sells Danelec to the GTT group
Paris
Danish company develops technologies for digitalization of maritime transport
Israeli forces attacked the port of Hodeyda
Jerusalem
IDF, measures taken to limit damage to ships
Vard signs new contract with Dong Fang Offshore for OSCV vessel
Trieste
It will be delivered in the first quarter of 2028
Collaboration protocol between the Federation of the Sea and WSense
Rome
Among the aims, to promote intelligent and sustainable management of marine resources
A conference on maritime engineering works and climate change in Rome on Wednesday
Rome
It will be held at the Auditorium Fondazione MAXXI
The 2024 general financial statement of the Eastern Adriatic Sea Port Authority has been approved
Trieste
It records a general administrative surplus of almost 283 million euros
Accelleron Industries Announces Further Investments in Italy
Baden
The aim is to strengthen technological leadership in fuel injection systems for the decarbonisation of the maritime sector.
UAE's AD Ports continues to invest in Egypt
Cairo/Abu Dhabi
Usufruct contract to develop and manage a logistics and industrial park near the port of Port Said
The 2024 final budget of the Central Adriatic Sea Port System Authority has been approved
Ancona
Green light from the Management Committee
RFI, tender awarded for maintenance and telecommunications enhancement works
Rome
Program worth approximately 180 million euros
Contract signed assigning CMA CGM the management of the container terminal at the port of Latakia
Damascus
Investments of 230 million euros expected in the first four years
Rizzo appointed extraordinary commissioner of the Strait Port System Authority
Messina
DHL Group revenues increased by +2.8% in the first three months of 2025
Bonn
Net profit of 830 million euros (+3.9%)
Purchase of area for new cruise terminal in Marghera completed
Venice
It is expected to become operational in the 2028 cruise season.
CMA CGM Completes Acquisition of Air Belgium
Marseille/Mont-Saint-Guibert
Mazaudier: Strengthen our air capacity with immediate effect
In the first three months of 2025, freight traffic in Albanian ports decreased by -1.8%
Tirana
Passengers also decreasing (-1.6%)
In 2024, 94.4 million tonnes of goods were transported on the Austrian rail network (+2.2%)
Vienna
31.8% of the total volume was achieved on routes longer than 300 kilometres
The final budget and the annual report 2024 of the AdSP of Sardinia have been approved
Cagliari
Pilot project for the unified issuing of port access permits for haulers
Interporto Padova's 2024 financial statements unanimously approved
Padua
Revenues up +7.3%
Redevelopment works underway at the agri-food hub of the port of Livorno
Leghorn
Works worth six million euros
Bluferries is ready to put the new ro-pax Athena into service in the Strait of Messina
Messina
It can carry up to 22 trucks or 125 cars and 393 people
Approved the financial statement for the financial year 2024 of the AdSP of the Ionian Sea
Taranto
424.8 million port works completed in the last decade
Kalmar reports lower quarterly revenue, higher new orders
Helsinki
In the first three months of 2025, net profit was 34.1 million euros (+2%)
Antonio Ranieri is the new maritime director of Liguria
Genoa
He takes over from Admiral Piero Pellizzari who was discharged from the service upon reaching the age limit
In the first quarter of 2025, China's CIMC recorded a 12.7% increase in container sales
Hong Kong
Revenues grew by +11.0%
SAILING LIST
Visual Sailing List
Departure ports
Arrival ports by:
- alphabetical order
- country
- geographical areas
Last year, the revenues of the Chinese group CMPort increased by +3.1%
Hong Kong
In the first three months of 2025, port terminals handled 36.4 million containers (+5.6%)
The financial statements of the AdSP of Western Liguria and the Central-Northern Tyrrhenian Sea have been approved
Genoa/Civitavecchia
Konecranes revenues increased by +7.7% in the first three months of 2025
Helsinki
343 million euros of new orders for port vehicles (+37.5%)
Kuehne+Nagel posts first quarter of growth
Schindellegi
The logistics group's net sales amounted to 6.33 billion Swiss francs (+14.9%)
Application by TDT (Grimaldi group) for the construction and management of 50% of the Terminal Darsena Europa in Livorno
Leghorn
The company has requested an extension of the duration of the current concession
In 2024, 58 million invested in the modernization of the ports of Livorno, Piombino and the island of Elba
Leghorn
The final budget and the annual report of the AdSP have been approved
In the first quarter the port of Valencia handled 1.3 million containers (+3.4%)
Valencia
Transhipment traffic decline
EIB advice to strengthen climate resilience of the ports of Volos, Alexandroupolis and Patras
Luxembourg
It will assist port authorities in identifying and managing climate risks
The Management Committee of the Central Tyrrhenian Sea Port Authority has unanimously approved the 2024 financial statement
Naples
SOS LOGistica will acquire the qualification of Third Sector Entity
Milan
The association currently has 74 members
In the first three months of 2025, freight traffic in the ports of Barcelona and Algeciras decreased
Barcelona/Algeciras
Hupac transfers intermodal service with Padua to Novara
Noise
Until now the other terminal was the one in Busto Arsizio
PORTS
Italian Ports:
Ancona Genoa Ravenna
Augusta Gioia Tauro Salerno
Bari La Spezia Savona
Brindisi Leghorn Taranto
Cagliari Naples Trapani
Carrara Palermo Trieste
Civitavecchia Piombino Venice
Italian Interports: list World Ports: map
DATABASE
ShipownersShipbuilding and Shiprepairing Yards
ForwardersShip Suppliers
Shipping AgentsTruckers
MEETINGS
A conference on maritime engineering works and climate change in Rome on Wednesday
Rome
It will be held at the Auditorium Fondazione MAXXI
The conference "New sustainable marine fuels - Decarbonize Shipping" will be held in Genoa on Monday
Genoa
››› Meetings File
PRESS REVIEW
Proposed 30% increase for port tariffs to be in phases, says Loke
(Free Malaysia Today)
Damen Mangalia Unionists Protest Friday Against Possible Closure
(The Romania Journal)
››› Press Review File
FORUM of Shipping
and Logistics
Relazione del presidente Nicola Zaccheo
Roma, 18 settembre 2024
››› File
PSA SECH has operated the first 400-meter train at Parco Ferroviario Rugna
Genoa
Capacity up to 20 pairs of trains per day
The 2024 financial statement of the Eastern Liguria Port Authority was unanimously approved
The Spice
The war clearance preparatory to the expansion of the Ravano Terminal in La Spezia is nearing completion
The Spice
The AdSP has invested over 600 thousand euros in it
Francesco Rizzo appointed president of the AdSP of the Strait
Rome
He has repeatedly denounced the uselessness of the construction of the bridge over the Strait
US aircraft attack Yemeni port of Ras Isa
Tampa/Beirut
38 dead and over a hundred injured
In 2025 Stazioni Marittime predicts an increase in ferry and cruise traffic in the port of Genoa
MIT Mobility Report Highlights Rising Demand for Both Passengers and Freight
Rome
In the first quarter, cargo traffic in Russian ports decreased by -5.6%
St. Petersburg
Both dry goods (-5.3%) and liquid bulk (-5.8%) are decreasing
Andrea Giachero confirmed as president of Spediporto
Genoa
The board of directors of the association of Genoese freight forwarders has also been renewed for the three-year period 2025-2028
Study for monitoring vehicular traffic in the ports of Venice and Chioggia
Milan
Order awarded to Circle and Arelogik
In Italy, the rail freight transport sector is in deep trouble
Geneva
Fermerci calls for making traffic incentives structural and increasing and for refinancing the incentive for the purchase of locomotives and wagons
Global Maritime Forum report on optimising ship calls to reduce emissions
Copenhagen
Virtual arrival and just-in-time arrival approaches proposed
In the first quarter of this year, container traffic in the port of Gioia Tauro grew by +15.5%
Joy Taurus
Construction of the "Dockworker’s House" has begun
GNV has taken delivery of the second of four new ro-pax vessels in China
Genoa
"GNV Orion" will be able to accommodate 1,700 passengers and transport up to 3,080 linear metres of cargo
After ten quarters of decline, container traffic in the port of Hong Kong returns to growth
Hong Kong
In the first three months of this year 3.39 million TEUs were handled (+2.1%)
Fincantieri acquires stake in WSense
Rome
The ninth FREMM unit "Spartaco Schergat" delivered to the Italian Navy
Container traffic at the ports of Long Beach and Los Angeles increased by 26.6% and 5.2% in the first quarter
Long Beach/Los Angeles
Trump's tariffs impact imminent
The new edition of the Practical Manual of Maritime Traffic has been presented
Genoa
Written by Assagenti, it turns fifty
In the first three months of 2025, the port of Singapore handled 10.5 million containers (+5.8%)
Singapore
In weight, containerized traffic recorded a decrease of -1.4%
Regulations signed for LNG bunkering at Fincantieri shipyard in Genoa
Genoa
Define the methods of transferring fuel from ship to ship
- Via Raffaele Paolucci 17r/19r - 16129 Genoa - ITALY
phone: +39.010.2462122, fax: +39.010.2516768, e-mail
VAT number: 03532950106
Press Reg.: nr 33/96 Genoa Court
Editor in chief: Bruno Bellio
No part may be reproduced without the express permission of the publisher
Search on inforMARE Presentation
Feed RSS Advertising spaces

inforMARE in Pdf
Mobile