testata inforMARE
Cerca
16 April 2024 - Year XXVIII
Independent journal on economy and transport policy
21:52 GMT+2
LinnkedInTwitterFacebook


COUNCIL OF INTERMODAL SHIPPING CONSULTANTSYEAR XXII - Number 5/2004 - MAY 2004

Trasporto marittimo

L'impatto della globalizzazione sui rimorchiatori

Tra le imprese le cui attività principali consistono nella movimentazione delle navi e nei servizi portuali, uno dei settori maggiormente concorrenziali e volubili è quello del rimorchio. Nel corso dell'ultimo decennio, gli effetti della durissima concorrenza, cui spesso si è fatto riferimento come alla "guerra dei rimorchiatori", hanno comportato conseguenze che si sono fatte sentire non solo sui proventi ma anche sui nuovi investimenti. Le ordinazioni di nuovi rimorchiatori, in particolar modo in Europa, sono state tra le meno numerose di tutti i tempi per due o tre anni, con poche ordinazioni di qualche peso in relazione al naviglio destinato alla movimentazione di navi. Esistono, tuttavia, segnali alla luce dei quali i recenti importanti rilevamenti, consolidamenti e programmi di razionalizzazione pare stiano adesso cominciando a mostrare risultati positivi.

Tra le suddette importanti acquisizioni, si segnalano le transazioni che hanno ulteriormente incrementato il raggio d'azione di un certo numero di operatori che erano già attivi a livello "globale". Per le società di rimorchio operative su scala mondiale, la vera globalizzazione sta dimostrando di essere davvero una "lama a due tagli". Alcuni gruppi potranno anche conseguire alcuni dei vantaggi di una società multinazionale, ma alla fine subiranno ugualmente alcuni seri svantaggi.

E' probabile che le organizzazioni di rimorchio che dispongono di qualcosa come 250 rimorchiatori operativi in vari porti di tutto il mondo possano offrire una qualità di servizio ed una disponibilità di impianti adeguati difficile da contrastare per i piccoli operatori. Ciò porta con sé la sicurezza commerciale data dai contratti a lungo termine e forse anche lo stato di "fornitore preferito". Per l'armatore ci sono quasi certamente meno rischi associati all'uso di un gruppo consolidato di rimorchiatori in grado di garantire la continuità di servizio. Vi sono anche alcuni vantaggi derivanti dall'acquisto in gruppo e dalle economie di scala. Uno "strumento di vendita" utilizzato di frequente dai principali operatori di rimorchiatori attivi in più porti è rappresentato dalla maggiore capacità di scegliere i rimorchiatori più adatti alle condizioni di un particolare porto o terminal. Questo modo di lavorare può essere assai efficace nel contesto di un grande gruppo, ma le spese derivanti dalle trasferte a lungo raggio che talvolta esso comporta non possono essere trascurate.

Per l'impresa di rimorchio che agisce sul mercato globale, vi sono anche notevoli vantaggi. Molti dei suoi clienti saranno importanti compagnie di navigazione, anche loro operative su base mondiale, miranti a ridurre i costi portuali al minimo assoluto in tutta la propria area di operazioni. Gli esperti del settore dei rimorchiatori si affrettano a sottolineare che ciò ha progressivamente ridotto i proventi a disposizione delle imprese di rimorchio di tutto il mondo. Le forti riduzioni delle tariffe di rimorchio hanno comportato effetti sui ricavi al punto di far diminuire seriamente gli investimenti. Una quotazione fatta a titolo fatta di esempio da un importante operatore di rimorchiatori britannico indica che le tariffe di rimorchio di alcuni porti britannici sono diminuite fino ai livelli di una decina d'anni fa.

Allo scopo di mantenere la capacità di conseguire profitti, e di proteggere gli interessi dei propri azionisti, i costi operativi sono continuamente sotto esame. Tutti gli armatori di rimorchiatori, e non solo gli armatori di grandi flotte, devono affrontare lo stesso dilemma quando si tratta di sostituire il naviglio. I vecchi impianti possono essere sempre più costosi da mantenere e far funzionare; peraltro, le sostituzioni con materiale moderno, dell'ordine di 3-4 milioni di sterline per ciascuna unità, rappresentano un investimento molto impegnativo. La riduzione del livello di personale impiegato è per molti operatori un obiettivo prioritario ma difficile da mettere effettivamente in atto nei casi in cui nelle flotte di rimorchiatori sono presenti in gran numero navi obsolete. La riduzione degli equipaggi, in particolar modo il personale di macchina, può essere conseguita solo in relazione ai rimorchiatori più vecchi, nei quali occorre soddisfare gli attuali criteri attinenti alla sicurezza sul ponte ed al monitoraggio dei motori automatici. Ciò ha comportato la sempre maggiore popolarità di navi compatte, potenti ed estremamente agili, in grado di operare con un equipaggio di due o tre persone.

Né il gruppo multinazionale è immune dalla necessità di utilizzare navi efficienti. La maggior parte dei porti del mondo occidentale hanno assistito ad un'ampia riduzione delle dimensioni delle flotte dei contenitori. Laddove le flotte sono state potate fino al minimo assoluto, lo spazio per intervenire è minimo e sono di capitale importanza standard elevati di manutenzione e disponibilità. Ciò tuttavia restringe la capacità degli operatori di prefiggersi ulteriori obiettivi ad hoc per il conseguimento di proventi quali il rimorchio costiero oppure altre attività che portino via un rimorchiatore dal proprio porto di casa. Condizioni come questa possono incoraggiare, ed in effetti lo fanno, i piccoli operatori competitivi a crescere ed infine a diventare una minaccia con cui fare i conti.

E' in questo clima che i maggiori gruppi attivi nelle attività di rimorchio a livello mondiale debbono operare. Lo scorso anno, in Australia, la Adsteam Marine Limited ha annunciato l'inizio di una importante ristrutturazione di tutte quante le proprie operazioni globali. Ciò ha fatto seguito da presso al precedente rilevamento della Howard Smith, un operatore australiano con interessi in Gran Bretagna ed altrove. I relativi piani sono stati elaborati nell'ambito di una completa revisione delle operazioni della società intrapresa dal nuovo amministratore delegato John Moller.

Nel dare l'annuncio, il presidente della Adsteam, Bruce Corlett, ha dichiarato: "Il consiglio di amministrazione riconosce che sono stati 12 mesi difficili per gli azionisti. Con la nomina di John Moller in qualità di amministratore delegato, e con la rapida revisione ad ampio spettro delle operazioni appena completata, il consiglio ha deciso di porre rimedio alle deludenti prestazioni del gruppo. Mediante John ed il suo personale amministrativo, il consiglio si è impegnato nel riallineamento delle priorità strategico-operative della Adsteam". Prosegue Corlett: "Malgrado le difficili condizioni del mercato, le attività fondamentali della Adsteam restano salde e possono ingenerare flussi di cassa significativi ed affidabili".

Le principali proposte risultanti dalla revisione comprendono il ritorno alla concentrazione sulle tradizionali attività primarie di assistenza alle navi della Adsteam. I beni inerenti alle attività non primarie verranno dismessi attraverso un processo di disinvestimento che inizierà immediatamente. Esso riguarderà l'investimento al 50% nella società Nothland Holdings, con sede in Nordamerica ed attiva nei settori del trasporto su chiatta e della distribuzione di carburante, le attività di bunkeraggio in Australia ed oltremare, nonché le attività di stivaggio australiane. I servizi navali complementari quali la movimentazione dei servizi di linea, l'ormeggio, i servizi marittimi a lungo raggio, il salvataggio ed il traino di chiatte saranno conservati tramite la Finders Port.

Compresa nel piano è la costituzione di un punto operativo accentrato in ciascuno dei mercati-chiave australiano e britannico, che andrà a rimpiazzare la rete operativa di distribuzione. Dove possibile, verrà posto in essere un organigramma di equipaggio composto da tre persone, mentre un certo numero di rimorchiatori saranno destinati al miglioramento ed al reimpiego; in questo contesto, saranno ammodernate un certo numero di navi e ci si procurerà nuovo tonnellaggio. Una nuova nave, uno degli ultimi rimorchiatori compatti ASD dei cantieri navali Damen, è entrata in servizio in Australia a gennaio. Nel Regno Unito, ha avuto luogo un'attenta revisione dell'impiego delle navi al fine di assicurare che l'attrezzatura più appropriata sia disponibile in ciascuna delle sei principali zone operative. Due importanti unità sono state inoltre trasferite dall'Australia per essere utilizzate nella zona del Tamigi.

Tra le recenti notizie provenienti dall'operatore gigante di rimorchio e salvataggio Svitzer-Wijsmuller, che ha la propria sede a Copenhagen, vi è stato l'annuncio di un massiccio programma di costruzioni di rimorchiatori consistente in ordinazioni ed opzioni per una trentina di navi di vario tipo. La Svitzer, che fa parte del gruppo AP Moller, ha acquisito la multinazionale Wijsmuller, che ha sede in Olanda, nel 2001. Nell'accordo era compresa la flotta della Wijsmuller Marine Ltd acquistata dalla Cory Towage nel Regno Unito meno di un anno prima. Complessivamente 240 rimorchiatori sono al momento in servizio operativo battendo la bandiera della Svitzer-Wijsmuller in 24 paesi, con oltre 2000 persone impiegate. Le suddette acquisizioni hanno comportato un periodo di attenta valutazione e la formulazione di piani finalizzati alla sostituzione dei rimorchiatori più datati ed alla sostituzione degli altri. Le nuove navi sono destinate non solo al rimpiazzo dell'attuale tonnellaggio ma anche al servizio dei nuovi contratti in varie parti del mondo.

Una delle ordinazioni più significative è stata quella effettuata per sei rimorchiatori presso i cantieri navali danesi Odense Steel, appartenenti alla Moller, con opzioni per altri otto. Le navi sono in fase di costruzione presso la consociata lituana Baltija Shipyard, un accordo di cui ci si è serviti per produrre una classe avanzata di riusciti rimorchiatori portuali e costieri per il gruppo Svitzer. I cantieri spagnoli Astilleros Zamakona di Bilbao hanno completato quattro rimorchiatori per la flotta britannica che ha sede nel Canale di Bristol ed a Liverpool. La ASL Shipyard Pte Ltd, con sede a Singapore, ha ordinazioni per sei rimorchiatori, mentre altre tre navi saranno realizzate in Australia dalla Strategic Marine di Perth. Due nuove navi da salvataggio, già in costruzione, saranno altresì procurate dalla Sea Tankers nel Regno Unito; al momento, sono disponibili pochissime informazioni in ordine al tipo ed all'impiego delle varie navi.

In Europa, la Smit International N. V. Overseas BV di Rotterdam ha portato avanti una ulteriore razionalizzazione ed il reimpiego di rimorchiatori in Olanda ed altrove nel mondo. La società ha recentemente costituito un'associazione al 50% con la Fairplay Towage di Amburgo al fine di entrare in possesso della URS (Unie van Redding en Sleepdienst), con sede ad Anversa. La Smit e la Fairplay hanno concordato che la URS continuerà ad operare come società autonoma, e che conserverà la propria denominazione e la propria identità. La URS attualmente opera ad Anversa, a Gand/Terneuzen, a Flushing, a Zeebrugge e ad Ostenda ed è attiva nei mercati marittimo d'altura e costiero. La Fairplay è una delle principali imprese di rimorchio tedesche ed opera in Germania ed in altri porti europei, impegnandosi altresì in servizi di rimorchio costieri e d'altomare.
(da: PortStrategy, marzo 2004)




FROM THE HOME PAGE
Partnership of HD Hyundai Heavy Industries and Anduril Industries in the Field of Maritime Defense
Orange County / Seoul
Envisage the design, development and production of new types of autonomous naval systems
Global Infrastructure Partners waives to acquire 49% percent of Malaysian MMC Port Holdings
New York
CMA CGM Air Cargo announces its first transpacific line
Marseille
Three aircraft will be taken over between summer and early next year.
In 2023 new annual historical record of maritime traffic in the Stories of Malacca and Singapore
In 2023 new annual historical record of maritime traffic in the Stories of Malacca and Singapore
Port Klang
The previous maximum peak had been reached in 2018
HMM announces the nearly doubling of fleet capacity by 2030
Seoul
Expected 63% increments of the volumes transportable from container carriers and 95% in the bulk carrier sector
In the first quarter of 2024, the Port of Singapore handled ten million containers (+ 10.7%)
In the first quarter of 2024, the Port of Singapore handled ten million containers (+ 10.7%)
Singapore
The overall traffic in goods increased by 7.6%
Iran has given way to the attack on Israel with the seizure of the container ship. MSC Aries
London / Manila
Le Aziende informano
ABB fornirà la sua soluzione per il Cold - Ironing nel Porto Internazionale di Portsmouth
The construction of the new Venetian container terminal in Porto Marghera is being carried out.
The construction of the new Venetian container terminal in Porto Marghera is being carried out.
Venice
It will be able to accommodate Panamax vessels and will have an annual traffic capacity of one million teu
The French Senate has approved a bill to limit the right to strike in transport
The French Senate has approved a bill to limit the right to strike in transport
Last year container traffic in Malta decreased by -11.4%
Last year container traffic in Malta decreased by -11.4%
The Valletta
Crucierists in growth of 59.1%
Approved by the Transport Commission of the Spanish Congress a proposal to improve the competitiveness of the REC Ship Register
Madrid
Applause from ANAVE. The number of national flag merchant ships has fallen to the all-time low
Pirate attacks on ships have been growing.
Pirate attacks on ships have been growing.
London
Recrudescence of Somali piracy
Assshipowners, well the decree that delegates security checks to recognized bodies
Rome
Messina : a concrete step forward in the optics of an ever greater competitiveness of the Italian flag
Le Aziende informano
Protocollo d'intesa tra l'Autorità di Sistema Portuale del Mare di Sicilia Occidentale e l'Escola Europea di Intermodal Transport
Maritime traffic in the Panama Canal is expected to gradually normalize from here to 2025
Balboa
The start of the rainy season, expected at the end of the month, is expected to lift the number of ships transits from 27 to 36.
Last year on world cruise ships the record number of 31.7 million passengers (+ 55.4%) was embarked on.
Last year on world cruise ships the record number of 31.7 million passengers (+ 55.4%) was embarked on.
Miami
Past the historic peak of the pre-pandemic year of 2019
Updating the rules governing the berth service
Rome
Ok the government to decree establishing public company to manage state-owned toll roads
Agreement between Mercitalia Logistics and Logtainer for the development of intermodal services that integrate transport on iron, rubber and sea
DFDS buys the entire network of self-transport services between Turkey and the Europe of Ekol Logistics
Copenhagen
Transaction of the value of 260 million euros
13.8 million crucierists are expected in Italian ports this year.
Africa Morocco Link has changed ownership
Casablanca / Athens
51% percent of the capital went from Bank of Africa to CTM and 49% percent from Attica to Stena Line
NCL orders Fincantieri four new cruise ships with letter of intent for four more units
Miami
Four units from 77mila-86mila tsl and four from 200mila tsl will be delivered between 2026 and 2036
SEA Europe calls for the EU the urgent definition of a maritime industrial strategy
Brussels
Tytgat : By 2035 we want to provide ten thousand sustainable and digitalised vessels to the key sectors of the European blue economy
MSC ships will strengthen Georgia's maritime links with North Africa and Spain
Batumi
New rotation through the hubs of Gioia Tauro and Marsaxlokk
In the port of Naples, the new floating dry dock has arrived
In the port of Naples, the new floating dry dock has arrived
Naples
Expected the processing of 20-25 vessels each year
Switzerland will finance the construction of an intermodal terminal in Domodossola
Bern
Grant of 38.8 million francs to the 67.7 million investment planned by Germany's CargoBeamer
Unions stress the high end of the strike for the renewal of the contract of the port workers
Unions stress the high end of the strike for the renewal of the contract of the port workers
Rome
Today in Genoa, the final national manifestation
Meeting in Brussels to avert the negative impact on EU ports of the ETS Directive
Brussels
Rixi : The aim is to avoid weakening the maritime capacity of the Union
In February the traffic of goods in the port of Ravenna grew by 2.1%
Ravenna
In decline the bulk bulk is liquid and solid
In 2023, maritime transport along the Arctic route reached a record volume of more than 36 million tonnes
In 2023, maritime transport along the Arctic route reached a record volume of more than 36 million tonnes
Moscow
Expected 150 million tonnes per annum by 2030
The Greek group Attica is set to record a new historical record of revenues.
Kallithea
Profit after tax in growth of +259,0%
Rixi : Communication lines on alpine crossings are priority for Italy
Rixi : Communication lines on alpine crossings are priority for Italy
Brussels
The Mechanism to Link Europe is useful for carrying out large infrastructure, especially cross-border ones.
Joint venture Fratelli Cosulich-XCA (Arcese Group) in Automotive Logistics to Go Ligure
Genoa
Sandoli : We aspire to become the gateway to the European market, offering a convincing alternative to the ports of the North
The earthquake in Taiwan has seriously damaged the infrastructure of Hualien's port
Kaohsiung
Suspended the activities in the stopover
The AD Ports Group is involved in the realization of the new large Iraqi port of Al-Faw
Baghdad / Abu Dhabi
Joint venture with the General Company for Ports of Iraq
Genoa Shipbuilding Industries has acquired a submersible barge of the cargo capacity of 14,000 tonnes
Genoa
It can also be employed as a floating basin for the varo of artifacts up to 9,800 tons
Venice Cold Stores & Logistics obtains the qualification of tax warehouse for wines and sparkling
Venice
Extension of the services offered to companies in the wine sector
Gasparate urges to exempt property of interports from payment of the Imu
Nola
President of the Union Interports Reunited warned that with the PNRR construction sites the railway intermodality is at risk
Hapag-Lloyd plans future investments to expand business in the terminal and intermode sectors
Hamburg
Among the markets, the company focuses attention on Africa, India, Southeast Asia and the Pacific
Set up a consortium to decarbonize transport on the northern Pacific route
Vancouver
It is formed by nine companies and entities and is open to other partners
In the first quarter of this year, container traffic in the port of Long Beach increased by 16.4%
Long Beach
In March, the increase was 8.3% percent.
Delivery of the work of consolidation of the foranea dam of the port of Catania
Catania
Procurement of the value of 75 million euros
Plan to improve in Genoa and Savona the rail links with cruise terminals and airport
Genoa
It was presented today in the Ligurian capital
From 10 to May 12 at Spezia will be held "DePortibus-The festival of ports that connect the world"
The Spezia
The programme provides for technical events and cultural proposals
Three new STS cranes have arrived in the Kenyan port of Lamu.
Mombasa
They will be able to work on container ships of the capacity of over 18mila teu
One hundred new IVECO trucks powered by HVO in the Smet fleet
Turin
They will be taken over in the course of this year
In the first three months of this year, goods transported by rail between China and Europe increased by 10% percent.
Beijing
Operated 4,541 trains (+ 9%)
In the first quarter of 2024, container traffic in the port of Hong Kong fell by -2.3%
Hong Kong
In March, the decline was -10.6% percent.
The regasification terminal FSRU Toscana left Livorno direct to Genoa
Livorno
In the Ligurian scalp and then in Marseille maintenance interventions will be carried out
Confirmed to Tugchiers Meeting Port of Genoa the granting of trailer services in the port of Genoa
Genoa
Planned investment of 35 million euros to renovate fleet
In the first quarter of 2024, OOIL revenues decreased by -9.0%
Hong Kong
Containers carried by the OOCL fleet increased by 3.4%
Mattioli (Federation of the Sea) relaunches the propulsive role of maritime clusters
Rome
Today, the National Sea Day and the marinara culture are celebrated
In the first quarter of 2024, the revenues of Yang Ming and WHL grew by 18.5% and 8.1%
Keelung / Taipei
In March the increments were equal to 20.3% and 8.6%
In 2023 the freight traffic handled by the State Railways Group fell by -2.0%
Rome
The Logistics Pole posted a net loss of -80 million euros, up 63 million euros.
Port of Genoa, inaugurated new rooms of Stella Maris at Maritime stations
Genoa
They are intended for the welfare and socialization of seafarers in transit in the Superba
SAILING LIST
Visual Sailing List
Departure ports
Arrival ports by:
- alphabetical order
- country
- geographical areas
Germany's Dachser has acquired the compatriate Brummer Logistik
Kempten
The company specializes in the logistics of perishable products
In the first quarter of 2024, Evergreen's revenues increased by 32.6% percent.
Taipei
In March, the increase was 36.5% percent.
Cooperation pact between the associations of the ports and ferry companies of Greece
The Piraeus
Among the activities, make sure that port benches are adequate for new naval technologies
In 2023 the traffic in goods at ports in Lazio fell by -5.7% percent. Record of cruises
Cyvitavecchia
Passenger of line services growing by 10.0%
In Udine the Officine Rotable Maintenance of FVG Rail has been equipped with a lawn back in fossa
Procedure
RINA will collaborate on the sustainable development of ports and shipping of Indonesia
Genoa
Contract with the World Bank
Interporto Padova's assembly to merge for incorporation of the Zip Consortium
Padova
Capital increase of more than 7.8 million split between Municipality, Province, and Chamber of Commerce
Turkish Arkas orders four container ships from 4,300 teu to Guangzhou Wenchong Shipyard
Izmir
On the way an investment of 240 million
Deutsche Bahn would have solicited a group of potential bidders to submit proposals to acquire DB Schenker
New York
The invitation addressed, among others, to DSV, Maersk and MSC
Interferry calls on governments to use carbon tax revenues to equip the harbour quays of cold ironing
Victoria
Corrigan : 'imperative that the extensive installation of OPS facilities is undertaken with urgency'
Training courses for GNV crews to avoid collisions with cetaceans and sea turtles
Genoa
Made together with the research body Foundation CIMA, they also promote the protection of biodiversity
PORTS
Italian Ports:
Ancona Genoa Ravenna
Augusta Gioia Tauro Salerno
Bari La Spezia Savona
Brindisi Leghorn Taranto
Cagliari Naples Trapani
Carrara Palermo Trieste
Civitavecchia Piombino Venice
Italian Interports: list World Ports: map
DATABASE
ShipownersShipbuilding and Shiprepairing Yards
ForwardersShip Suppliers
Shipping AgentsTruckers
MEETINGS
On April 11, the sixth edition of the "Italian Port Days" will begin.
Rome
Also this year the project has been divided into two sessions : the first in the spring and the second from September 20 to October 20
On April 16 in Nola, the national conference of the Union Interports Reunited
Nola
Event " Interports to the center. A strategic network for Italy "
››› Meetings File
PRESS REVIEW
Iran says MSC Aries vessel seized for 'violating maritime laws'
(Reuters)
Le transport maritime national navigue à vue
(Aujourd'hui Le Maroc)
››› Press Review File
FORUM of Shipping
and Logistics
Relazione del presidente Mario Mattioli
Roma, 27 ottobre 2023
››› File
DP World and Rumo will carry out a new grain and fertilizer terminal in the port of Santos
Curitiba / Dubai
Expected an investment of nearly 500 million
Singaporean ONE will restructure the feeder service between the Adriatic and Egypt
Singapore
You will include scals in Trieste and Piraeus
Over 700mila crucierists approved in 2023 at Spezia spent a total of 71.2 million euros.
The Spezia
68.3% of this sum for the purchase of organized tours
New rail services of Rail Cargo Group between Austria, Germany and Italy
Vienna
Increase in the frequency of departures on the Duisburg-Villach-Lubiana line
Five more ULCV banchina cranes for the Malaysian port of Tanjung Pelepas
Gelang Patah
They have been ordered to Chinese ZPMC
On April 11, the sixth edition of the "Italian Port Days" will begin.
Rome
Also this year the project has been divided into two sessions : the first in the spring and the second from September 20 to October 20
Autonomous driving systems ensure benefits to self-driving companies and drivers, ensure from China
Shanghai
Deshun Logistics tests the technologies of Inceptio Technology in commercial travel
In the first half of 2024, the traffic in goods in the port of Taranto declined by -7.8% percent.
Taranto
Decisive decline of -22.4% in February
The three days of a strike on the contract of the port workers will be on the road.
Rome
On Friday, a national demonstration will be held in Genoa
On April 16 in Nola, the national conference of the Union Interports Reunited
Nola
Event " Interports to the center. A strategic network for Italy "
Attic sold the ferry Express Skiathos for nine million euros
Athens
Built in 1996, it was ceded to 4Naver Shipholding
Suda's cretese port will be equipped with a new cruise terminal
Drapetsona
Funds for the deepening of the basics of the Hellenic port of Stylida
VTTI and IKAV will acquire control of the LNG Adriatic regasification terminal
Rotterdam / Hamburg
Set up a consortium to acquire a majority of the capital
On April 16, the Conference of Instructional Services on the Project of the Bridge on the Strait of Messina
Rome
Participants will be made available to the design documentation
- Via Raffaele Paolucci 17r/19r - 16129 Genoa - ITALY
phone: +39.010.2462122, fax: +39.010.2516768, e-mail
VAT number: 03532950106
Press Reg.: nr 33/96 Genoa Court
Editor in chief: Bruno Bellio
No part may be reproduced without the express permission of the publisher
Search on inforMARE Presentation
Feed RSS Advertising spaces

inforMARE in Pdf
Mobile