testata inforMARE
Cerca
20 September 2024 - Year XXVIII
Independent journal on economy and transport policy
09:00 GMT+2
LinnkedInTwitterFacebook


COUNCIL OF INTERMODAL SHIPPING CONSULTANTSYEAR XXII - Number 9/2004 - SEPTEMBER 2004

Legislazione

I P&I Clubs: una fonte essenziale di informazioni

Anche se è meglio prevenire che curare, è altresì giusto che tutte le lezioni che derivano dagli incidenti che si sono verificati e dalle indagini sugli incidenti stessi vengano apprese e messe in pratica.

Per lo più, l'apprendimento delle lezioni è un'esperienza che tocca alle organizzazioni ed alla gente che più ne è coinvolta e che più le subisce. Tuttavia, anche altri possono essere interessati a qualsiasi lezione ed uno di loro è il mondo delle assicurazioni. E' in questo contesto, perciò, che occorre dare un'occhiata al ruolo rilevante inerente al trasporto sicuro dei carichi per nave e ciò che esso comporta. Il trasporto dei carichi per mare è regolato dalle norme dell'Aja; queste ultime stabiliscono che il vettore deve appropriatamente ed attentamente caricare, movimentare, stivare, spostare, conservare, curare e scaricare le merci trasportate (articolo III, regola 2).

Malgrado il fatto che si tratti di un'enunciazione molto chiara, è possibile immaginare quante argomentazioni possano risultarne se qualcosa va storto. Tuttavia, ciò che conta è la conoscenza di ciò che viene richiesto, delle modalità di adempimento e delle istruzioni fornite a coloro che devono osservare la norma. Lo scopo è quello di far sì che la movimentazione ed il trasporto delle merci vengano espletati in modo corretto e sicuro.

Questo è il regno dei P&I Clubs, vale a dire quelle organizzazioni che forniscono copertura assicurativa ai carichi ed alle navi. Il più grande P&I Club del mondo è quello del Regno Unito; i dettagli inerenti alla sua attività sono forniti da Karl Lumbers, direttore del club. Il primo rapporto della sua Commissione Consultiva sui reclami relativi ai carichi venne pubblicato nel lontano 1961 e da allora ha continuato ad essere pubblicato ad intervalli regolari. Dato che questi rapporti forniscono suggerimenti finalizzati ad evitare quelle situazioni che possano dare origine ai reclami, essi presentano un notevole valore e due anni fa ne è stato pubblicato un compendio sotto forma di classificatore ad anelli; Lumbers è il presidente in carica di quella commissione e, nel corso di un'intervista con Cargo Systems, ha sottolineato come il club negli ultimi 10 anni abbia altresì compilato e pubblicato opuscoli destinati a mettere in evidenza argomenti speciali.

Da allora ci sono stati sette di tali opuscoli e la gamma degli argomenti da essi trattati è degna di nota. L'ultima pubblicazione, la settima, è stata data alle stampe a gennaio di quest'anno e riguardava:

  • il fissaggio dei contenitori sul ponte;
  • i contenitori pesanti su quelli leggeri;
  • il biossido di tiourea;
  • ventilazione dei compartimenti di carico;
  • test del nitrato d'argento per la individuazione della contaminazione d'acqua marina nei carichi;
  • prodotti farmaceutici nei containers a temperatura controllata.

I precedenti opuscoli si erano occupati di argomenti diversi quali lastre d'acciaio, caffè, carichi alla rinfuse, carichi di legname, zucchero raffinato, ferro DDI, carichi refrigerati ed anche pesce surgelato. Questi opuscoli contengono informazioni e suggerimenti in abbondanza e li si può senz'altro raccomandare a chiunque sia impegnato nella movimentazione, nello stivaggio e nel trasporto marittimo dei carichi.

Un ulteriore argomento trattato nella settima pubblicazione è stato quello delle gocce polimeriche espandibili che - abbastanza stranamente per un articolo apparentemente così innocuo - è fonte di notevoli preoccupazioni. Le gocce sono un materiale d'imballaggio e, in conseguenza del processo di lavorazione, posso contenere dal 5 all'8 per cento di un idrocarburo volatile, di solito pentano (questo prodotto chimico è della stessa famiglia del propano e del butano e presenta proprietà simili). Nel corso del magazzinaggio e del trasporto, il materiale può rilasciare una parte del pentano ed il ritmo di emissione cresce con la temperatura. Ciò, ovviamente, potrebbe essere molto pericoloso per la catena dei trasporti e si è scoperto che le gocce possono ingenerare concentrazioni infiammabili di gas negli spazi chiusi. Ciò, a sua volta, ha indotto diverse esplosioni di rilievo, ed in un caso una di esse ha cagionato seri danni ad una portacontainers, in ambito portuale.

Le gocce polimeriche espandibili si trovano nel codice alla classe 9 con il numero ONU 2211. La definizione esatta in ordine alla spedizioni è "gocce polimeriche, espandibili, in grado di produrre vapori infiammabili". Non vi sono rischi secondari ed il gruppo d'imballaggio è il III. E' possibile spedirle in quantità limitate, assicurandosi che la massa massima in ciascun recipiente non superi i 5 kg. L'imballaggio esterno, naturalmente, non dovrebbe pesare più di 30 kg lordi. Le spedizioni devono essere stivate sottocoperta oppure sul ponte; tuttavia, nel primo caso dev'essere assicurata la ventilazione meccanica per evitare la formazione di un'atmosfera infiammabile. Esse devono altresì essere "separate dalla" classe 1, fatta eccezione per le 1.4. I pericoli sono forse più seri quando vengono trasportate su nave, ma anche i terminals dovrebbero trattare questi carichi con molta cura. Anche l'ingresso in un contenitore che trasporta tali merci potrebbe essere rischioso ed i produttori raccomandano specifici periodi di ventilazione prima di farlo. Come si legge nella settima pubblicazione, il rischio del pentano emanante dalle gocce polimeriche espandibili è molto reale e occorre prestare attenzione in tutte le fasi della ricezione, della movimentazione e del trasporto di tali carichi.

Lumbers ha dichiarato altresì che adesso vi è un sottogruppo della commissione sulle merci pericolose da trasportare con attenzione, il quale sta attualmente sviluppando una strategia multistratificata per far fronte all'attuale situazione delle merci pericolose. Sarà opportuno tenersi aggiornati con lo sviluppo di tali iniziativa, poiché hanno carattere internazionale e riguardano la movimentazione ed il trasporto dovunque.

Nell'ambito delle principali iniziative internazionali finalizzate alla promozione della sicurezza delle merci pericolose, occorre segnalarne una che proviene dal mondo delle assicurazioni ma che, si potrebbe dire, è finalizzata alla prevenzione derivante dalle situazioni di insoddisfazione di cui si è venuti a conoscenza.

Le assicurazioni hanno dovuto far fronte ai costi altissimi derivanti dagli 11 incidenti navali di rilievo occorsi negli ultimi 6 anni. Inoltre, la possibilità che una delle oltre 100 nuove portacontainers attualmente in costruzione (ognuna delle quali è più grande di qualsiasi cosa al momento galleggi) possa subire notevoli danni o peggio da un solo container di merci pericolose, ha indotto a pensare coloro che si occupano di assicurazioni.

Una delle iniziative strategiche finalizzate alla prevenzione dei futuri incidenti è quella di far crescere la consapevolezza ed il TT Club sta attualmente portando in giro una serie internazionale di quelle che chiama "dimostrazioni su strada" proprio al fine di far aumentare la consapevolezza in ordine alle merci pericolose.

Le presentazioni, organizzate da Andrew Webster, dirigente prevenzione perdite, hanno una durata di tre ore e riguardano il codice IMDG, la sua applicazione, i problemi che sono emersi e le principali mancanze riscontrate nelle ispezioni dell'amministrazione marittima e, cosa più importante di tutte, cosa possono fare coloro che sono impegnati nella catena del trasporto per elevare gli standard.

Le "dimostrazioni su strada" sono indirizzate verso tutte le persone impegnate per un verso o per l'altro nella catena del trasporto che comporti il carico su una nave di merci pericolose.

Nell'ambito di tali presentazioni, è stato suggerito che quei terminals, quei porti e quelle compagnie di navigazione che applicano sovrapprezzi per la movimentazione di merci pericolose smettano di farlo, dal momento che tali oneri non incoraggiano una dichiarazione corretta ed appropriata delle merci pericolose. Questo messaggio è stato variamente recepito: alcuni lo hanno sostenuto, altri invece hanno detto assai chiaramente che tali oneri sono del tutto giustificati. Tuttavia, nessuno ha contestato il messaggio di base, secondo cui quelli che sono coinvolti nella catena dei trasporti dovrebbero fare tutto ciò che è in loro potere affinché si pervenga alla istituzione di standard elevati in relazione alle merci pericolose, assicurandosi poi che essi vengano osservati.
(da: CargoSystems, luglio/agosto 2004)




FROM THE HOME PAGE
Rolls-Royce will sell the segment of propulsion and shipping systems to the Fairbanks Morse Defense
Derby
From the sale, gas turbines and generators will be excluded.
Intermare and Kestrel Italia extend the KestrelMare partnership to Germany's Harren Group
Brema / Genoa
Martin Harren : Italy is a market with a very bright future for the segments of the cargo project and heavy lift
Port workers from the East Coast and Gulf Coast have been ready to strike in October.
North Bergen / Lyndhurst
A few days to reach an agreement in extremis with the United States Maritime Alliance, which is willing to resume talks with the ILA but not to accept all the union's demands
In the port of Genoa, a single office of the Customs Agency will be established, which will be the largest in Italy.
Genoa
Alesse : It is essential to integrate customs and monopolistic functions into a single operational pole
The new European Commissioner for Sustainable Transport and Tourism will be the Greek Apostolos Tzitzikostas
The new European Commissioner for Sustainable Transport and Tourism will be the Greek Apostolos Tzitzikostas
Brussels
He is First Vice-President of the European Committee of the Regions
Inaugurated the container terminal of duisport, Hupac, PSA and HTS in the port of Duisburg
Duisburg
Will have a traffic capacity equal to 850mila teu per year
Officialized delivery of 80% of the capital of Meyer Werft to the public
Papenburg
Lies : The social partners have agreed on a plan that will also involve considerable cuts. Eikens : essential state guarantees
Emanuele Grimaldi doubles his own stake in Höegh Autoliners
Oslo
The Italian shipowner now owns 10% percent of the Norwegian company
ECSA points out priorities to safeguard and increase the competitiveness of European shipping
Brussels
Demand the production in Europe of at least 40% of the clean fuel needed to decarbonize shipping
In 2023, the collection of premiums of maritime insurance companies was 38.9 billion (+ 5.9%)
Hamburg
Europe continues to dominate the market
The navalmechanical company Harland & Wolff again towards the controlled administration
London
The intent is to safeguard the core business of shipyards. The company is looking for new investor or a buyer of the assets. Announced redundancies
Summary, Chairman of the Port System Authority of the East Ligurian Sea, has resigned
Summary, Chairman of the Port System Authority of the East Ligurian Sea, has resigned
The Spezia
Leaves office three months after term of office
SEA Europe urges rules for financial support to transport for inland waterways that do not penalise EU shipyards
Brussels
Signed the agreement for the sale of German DB Schenker to the Danish Logistic Group DSV
Berlin / Copenhagen
Includes social clauses to safeguard jobs for a period of two years
In the third quarter of 2024, Italy's degree of connection to the worldwide network of containerized maritime services was reduced.
In the third quarter of 2024, Italy's degree of connection to the worldwide network of containerized maritime services was reduced.
Geneva
UNCTAD's LSCI index marked a decline of -2.7%
At the construction site of the Fincantieri in Genoa, the delivery of the Explora II to the Explora Journeys
Geneva / Genoa
Celebrate also the laying of the coin of "Explora III" and the cutting of the first sheet of "Explora IV"
The Companies inform
100 Years of Industrial Turbocharging
The year 2024 marks the 100th anniversary of the first turbocharger for large engines
In the first half of 2024, transalpine freight transport through Switzerland grew by 1.9%
In the first half of 2024, transalpine freight transport through Switzerland grew by 1.9%
Bern
Decrease in the share of the railways (72.3%). Expected a near significant drop in rail traffic
In July, shipping traffic in the Suez Canal declined by -51.5% percent.
In July, shipping traffic in the Suez Canal declined by -51.5% percent.
Cairo / Copenhagen
In the first seven months of 2024, the decline was -48.3% percent.
The Greek government announces a new tax on cruises and CLIA criticizes the methods and purposes of the decision
Saloniki / Brussels
The crucieristic association calls for the modernization of national ports
The Budget Commission of the German Parliament has approved Meyer Werft's bailout plan
Berlin
Le Aziende informano
C. Steinweg - GMT S.r.l., il vostro partner logistico nella regione del Mediterraneo
L'azienda ha sede a Genova come ufficio regionale del gruppo Steinweg per il Mediterraneo centrale, la Costa Adriatica e il Nord Africa
Five Italian ports in the network of containerized maritime services of Gemini Cooperation
Copenhagen / Hamburg
In Genoa and I am going to approve primary services. The Spezia, Livorno and Trieste touched by shuttle lines
Assigned to Automar an additional area of 40mila square meters in the port of Gioia Tauro
Joy Tauro
Will be used as a storage area of transit cars in transit
HMM will invest about 17.5 billion by 2030 to boost its competitiveness
Seoul
54% of the resources will be allocated to the container segment, 24% to that of bulk containers, 18% to the development of logistics and 4% to the improvement of environmental and digital performance
ECSA appreciates the recognized relevance to the shipping industry from the report by Mario Draghi
Brussels
The document on the future of European competitiveness, however, highlights the decline of the EU fleet
MSC presents its own new standalone services while HMM, ONE, and Yang Ming form the Premier Alliance
Seul / Singapore/Keelung / Geneva
The new alliance will bring five services to Italy, compared with 19 in the MSC.
Hupac to include French access lines to Alptransit in Swiss modal transfer policy
Chiasso
Bertschi : The adjustment of the Belgium-Metz-Strasbourg-Basel line to the four-metre profile is a top priority
The contract for the renewal of the contract of the German port workers is in the final stages of arrival.
Berlin / Bremen
The ZDS dating association and the union ver. of have signed a preliminary agreement
Federagents, wrong even just hypothesizing a privatization of ports with the sole purpose of doing cash
Rome
Saints : privatisations have never produced exciting results in Italy
In July in the port of Ravenna, the bulk of the bulk of the bulk of the bulk goods were raised and the other goods declined.
Ravenna
In the first seven months of 2024, cruising traffic fell by -14.3% percent.
Hapag-Lloyd, renewed the parasocial pact of CSAV shareholders and Kühne Maritime
Las Condes
The deal will be at least until the end of 2030.
In Vestas Blades the concession of the logistics plate of the port of Taranto
Taranto
Proposal in line with the objectives of the AdSP for the development of hubs for the production of offshore wind and related components
Final free route at the entrance of MSC in the capital of German HHLA
Hamburg
At the Parliament in Hamburg 72 votes in favour and 33 against
The seventh edition of "A Sea of Switzerland" will be held in Lugano on October 11 in Lugano.
Lugano
International forum on the logistics axis between the liguri ports and the markets of central Europe
In August the containers in the port of Valencia increased while in Algeciras they were down
Valencia / Algeciras
Eventful 464mila teu (+ 19.1%) and 403mila teu (-5.2%) respectively
Fifteen million euros at the port of Pozzallo for the cold ironing
Pozzallo
Ok of the Ministry of Finance
Last month, container traffic in the port of Los Angeles increased by 16.0% percent.
Los Angeles / New York / Savannah
Grimaldi completes the acquisition of 67% of the capital of the Port Authority of Heraklion
Heraklion
Invested 80 million euros
ART required the AdSPs a minimum list of information on managed maritime demanio
Rome
Zacchaeus : essential to exercise regulatory functions on port concessions
Agreement to allow the expansion of the MCT concession in the port of Gioia Tauro
Joy Tauro
Agreement between the terminalist company, the AdSP and the Corap, entities that have a litigation in progress
Published the ban on the assignment of the lots of the shipbuilding district of the Cagliari Porto Canal
Cagliari
Joining 17 expressions of interest
Poland's Kotniz has acquired a majority stake in Italian Metalstyle
Genoa
Consolidation in the field of products and components for the nautical
Federation of the Sea and Assocostieri signed a memorandum of understanding
Rome
They will collaborate on the organization of events, conferences and presentations of their respective associations
Summary : No impact of my resignation on the proceedings and projects underway in the ports of Spezia and Carrara
The Spezia
The port community of La Spezia thanks Sommariva for the work done for the port
The Spezia
Express surprise and sorrow at the resignation of the president of the AdSP
The marked revenue growth of Taiwanese Evergreen, Yang Ming and WHL is continuing.
Taipei / Keelung
Last month, container traffic in Hong Kong's port fell by -6.7% percent.
Hong Kong
In the first eight months of 2024, the decrease was -5.4%
New contract worth four billion dollars for Saipem in Qatar
Milan
Activities commissioned by QatarEnergy LNG
Historical record of monthly container traffic for the Port of Long Beach
Long Beach
In August the Californian climber handled 913,873 teu (+ 33.9%).
In August the port of Singapore handled more than 3.6 million containers (+ 8.4%)
Singapore
In the first eight months of 2024, the total was 27.4 million teu (+ 6.4%)
SAILING LIST
Visual Sailing List
Departure ports
Arrival ports by:
- alphabetical order
- country
- geographical areas
The Siciliana Region will turn the option with Fincantieri into order for a second ferry
Palermo
The institution will require funding of 140 million euros.
Started work on the electrification of the Levant quay of the Port of Gioia Tauro
Joy Tauro
The opera has a value of 18.4 million euros
A US House report denounces the risk of the involvement of Chinese ZPMC, COSCO and CMG in US port activities
Washington
In the first eight months of this year, freight traffic in Russian ports has fallen by -3.1%
St. Petersburg
Growing imports and loads in transit
Completed the renovation of the viary axis of access to the port of Gioia Tauro
Joy Tauro
The construction site related to accessory works opens
Stable traffic of goods in Greek ports in the first quarter
Pyreo
The national traffic has been growing, while the one with the foreign economy has been growing.
The winning DSV winner in the race for the acquisition of DB Schenker
Berlin
In the next few days awaited the pronouncement of the supervisory board of the DB Group
New platform for comparison between ECSA and alternative fuel manufacturers
Brussels
Focus on policies and tools to support the production and use of clean ship fuel in Europe
ISLA (EMS-Fehn-Group) carries out the acquisition of the entire capital of European Terminalist Services
Leer
The company is led by Director-General Antonio Pandolfo
UIR, well the allocation of PNRR resources to increase and efficiently increase the digital endowments of Italian interports
Rome
The economic loss of the Swiss railway company FFS Cargo is accentuated.
Bern
Reduction of volumes of goods transported by national and international services
US FMC gives green light to vessel sharing agreement Gemini Cooperation
Washington
The U.S. agency said it would monitor the deal closely.
The European Rail Freight Association lists the EU priorities for the development of rail cargo
Brussels
Presented in poster 2024-2029 of the association
The Global Maritime Forum stresses the need to increase the welfare of seafarers
Copenhagen
The shortage of maritime manpower has reached the greatest of the last 17 years
Privatization of ports? The Spezia invites to take for example the local model
The Spezia
Fountain : The primary need would be to ensure a national planning of the resources allocated to portuality
Appointed the new coordinators of seven of the nine TEN-T European transport corridors
Brussels
Two more will be designated and appointed at the beginning of next year
ZIM tightens a long-term operational cooperation agreement with MSC
Haifa
It is related to routes between Asia and USA via Panama and Suez
In the second quarter of 2024 the Port of Bremen / Bremerhaven handled 15.9 million tons of cargo (+ 9.2%)
In the second quarter of 2024 the Port of Bremen / Bremerhaven handled 15.9 million tons of cargo (+ 9.2%)
Breed
In the first six months of the year, the growth, driven by containers, was 9.9% percent.
PORTS
Italian Ports:
Ancona Genoa Ravenna
Augusta Gioia Tauro Salerno
Bari La Spezia Savona
Brindisi Leghorn Taranto
Cagliari Naples Trapani
Carrara Palermo Trieste
Civitavecchia Piombino Venice
Italian Interports: list World Ports: map
DATABASE
ShipownersShipbuilding and Shiprepairing Yards
ForwardersShip Suppliers
Shipping AgentsTruckers
MEETINGS
The seventh edition of "A Sea of Switzerland" will be held in Lugano on October 11 in Lugano.
Lugano
International forum on the logistics axis between the liguri ports and the markets of central Europe
On July 17, the public assembly in Assiterminal will be held in Rome.
Rome
Messina (Assshipowners) : with the renewal of the Ccnl of the shipowner industry valid responses to the needs of workers
››› Meetings File
PRESS REVIEW
Die Rettung der Meyer Werft geht in die entscheidende Phase
(WirtschaftsWoche)
Samsung, HMM clash in US over shipping rates
(The Korea Times)
››› Press Review File
FORUM of Shipping
and Logistics
Relazione del presidente Nicola Zaccheo
Roma, 18 settembre 2024
››› File
MSC Cruciere hopes the concession will be granted in Bari and Brindisi ports despite the notice of rejection of the application.
Geneva
The company will present its own counter-deductions to the AdSP
The shortage of cold ironing plants in ports also hints the development of electric cargo ships
Frankfurt am Main
Paper on the environmental impact of batteries in ocean ocean freight carried out by CIMAC and Maritime Battery Forum
Germany's MOSOLF Port Logistics & Services buys compatriate TO Group
Kirchheim unter Teck / Bremen
The transaction will include venues in Belgium, Spain, Poland and the United Arab Emirates.
In the first quarter of 2024, it returned to grow traffic in Belgian ports
Brussels
Increase of loads at boarding
Saipem has awarded two offshore contracts in Saudi Arabia worth one billion dollars.
Milan
In July, freight traffic in the ports of Genoa and Savona-I'm going to go
Genoa
The decline in the cruises sector was particularly consistent.
Christiania Shipping (Eitzen group) will acquire Navquim Holding
Le Havre
The Dutch company owns and operates a fleet of 13 stainless steel chemical tanker
Kongsberg will sell the segment of ship government systems to private equity firm Norvestor
Oslo
In 2023, these assets generated revenues of about 850 million Norwegian kroner
Oakley Capital gives up to Lloyd's Register a majority stake in Ocean Technologies Group
London / Luxembourg
The transaction will be completed in the last quarter of this year
The new cruise terminal in Fusina, Marghera, has been inaugurated.
Venice
Expected this year a growth of 9% percent of the cruise traffic in Venice
In the first half of 2024 the container traffic in CMPort terminals was 71.8 million teu
Hong Kong
Recorded a growth of 7.9%
Grimaldi has taken delivery of the fifth multipurpose ro-ro ship of class "G5"
Naples
The "Great Casablanca" will be employed in the links between North Europe and West Africa
- Via Raffaele Paolucci 17r/19r - 16129 Genoa - ITALY
phone: +39.010.2462122, fax: +39.010.2516768, e-mail
VAT number: 03532950106
Press Reg.: nr 33/96 Genoa Court
Editor in chief: Bruno Bellio
No part may be reproduced without the express permission of the publisher
Search on inforMARE Presentation
Feed RSS Advertising spaces

inforMARE in Pdf
Mobile