testata inforMARE
Cerca
20 May 2024 - Year XXVIII
Independent journal on economy and transport policy
11:18 GMT+2
LinnkedInTwitterFacebook


CENTRO ITALIANO STUDI CONTAINERSYEAR XVIII - Number 7-8/2000 - JULY/AUGUST 2000

Intermodal Transport

I collegamenti intermodali del porto di Amburgo con il suo hinterland

E' la nave che va verso il carico o è il carico che viene presso la nave? Si tratta di un quesito che da anni tormenta molti operatori terminalistici, poiché esso svolge un ruolo decisivo nel determinare quanto tempo dovrebbe essere dedicato alla realizzazione di infrastrutture portuali destinate ad attirare i vettori marittimi, nonché quali risorse dovrebbero essere messe a disposizione al fine di attirare i carichi che essi cercano.

Amburgo sembra aver avuto pochi dubbi in materia, dal momento che - negli ultimi 10 anni - il porto ha investito enormi risorse nel miglioramento dei propri collegamenti con l'hinterland, senza dubbio ispirati dalla sua localizzazione geografica, giusto in prossimità di gran parte dell'Europa centro-orientale e della Scandinavia.

Una caratteristica insolita di questo porto consiste nel fatto che il suo principale operatore terminalistico, la HHLA (Hamburger Hafen und Lagerhaus-Aktiengesellschaft), che lo scorso anno ha movimentato circa due terzi del traffico containerizzato complessivo del porto presso le proprie infrastrutture di Burchardkai, Unikai e Tollerort, appartiene ancora interamente a gente di Amburgo. A differenza di altri porti, vi sono di conseguenza pochi dubbi in ordine a verso chi sia indirizzata la sua fedeltà.

Il dott. Jurgen Sorgenfrei, direttore dello sviluppo marketing ed attività della società citata, commenta: "Chiaramente, noi in primo luogo dobbiamo avere un porto efficiente allo scopo di incoraggiare i vettori marittimi a servirsi delle sue infrastrutture, ma ugualmente importante, per noi, è stato il desiderio di fare ancor di più con i caricatori, affinché utilizzassero i nostri terminals preferendoli ad altre porte d'accesso qui vicine". E, come Sorgenfrei si è affrettato a sottolineare, ad Amburgo non manca la concorrenza da parte di queste porte d'accesso, dato che molte zone dell'Europa centrale sono altrettanto vicine a Bremerhaven, Rotterdam ed Anversa più giù lungo la costa.

Il porto ha sicuramente conseguito qualche successo con questa politica, dal momento che - secondo Sorgenfrei - solo un terzo del suo traffico containerizzato ora va o proviene dal proprio hinterland immediato, Lubecca compresa. Gli altri due terzi si possono suddividere in parti uguali tra carichi di raccordo da e per i porti baltici e carichi interni da e per l'Europa Centrale.

Gran parte della spinta propulsiva delle iniziative interne della HHLA, finora, è stata finalizzata al miglioramento dei servizi ferroviari, dal momento che approssimativamente il 70% del suo traffico a lungo raggio (cioè, oltre 150 km) attualmente viene movimentato con tale modalità.

Sebbene non abbia nulla a che fare con la HHLA, la TFGI (Transfracht International) che appartiene allo stato è il più importante operatore ferroviario nel porto. Il suo servizio Albatross Express attualmente offre 21 treni-navetta notturni al giorno da Bremerhaven ed Amburgo alla volta della Germania e dell'Europa centro-meridionale. Nel 1999, questi convogli da soli hanno trasportato circa 270.000 TEU, con un incremento del 18% rispetto al 1998.

E' interessante notare come la HHLA abbia cercato di farsi coinvolgere direttamente in questo servizio lo scorso anno mediante la proposta di costituzione di una società di joint-venture denominata servizio TDCE (Transfracht Deutscher Container Express), unitamente alla BLG (Bremer Lagerhaus Gesellschaft) ed alla Lubecker Hafengesellschaft. Peraltro, per ragioni che non sono mai state ben definite, il progetto è stato sospeso nell'aprile 1999 ed ora sembra essere morto e sepolto.

Sfortunatamente, non è mai stato chiarito quale ruolo la HHLA intendesse svolgere nello sviluppo del servizio, ma se le trascorse prassi rappresentano qualcosa cui ci si possa attenere (vedere alla voce joint-ventures successive), allora la società avrà solamente voluto far sì che i propri treni viaggiassero in modo efficiente, dal momento che da allora essa ha evitato di farsi coinvolgere più direttamente nel trasporto controllato da vettori.

La HHLA, tuttavia, controlla direttamente il 40% dell'altro principale operatore ferroviario del porto, la Polzug, che offre sino a tre partenze settimanali da Amburgo alla volta della Polonia, dell'Ucraina e della Lituania. La Polzug ha ora otto anni di vita e la HHLA è stata davvero decisiva nella sua costituzione al fine di attirare un numero maggiore di carichi dal proprio hinterland orientale. Gli altri azionisti della società sono la PKB (ferrovie polacche) con il 40% e la DB (ferrovie tedesche) con il 20%. Nel 1999, la Polzug ha trasportato circa 60.000 TEU, che hanno rappresentato un tasso di crescita del 6%. Tuttavia, lo scorso anno si è rivelato difficile, dal momento che le importazioni sono calate del 45% nel corso della prima metà dell'anno a causa della crisi economica russa.

Walter Schulze-Freyberg, direttore esecutivo della Polzug, commenta: "I principali vantaggi del nostro servizio rispetto a quelli dell'autotrasporto consistono nel fatto che noi ora siamo concorrenziali non solo in ordine ai prezzi, ma anche perché evitiamo le ore di attesa presso i principali punti di passaggio della frontiera. I nostri treni normalmente passano direttamente attraverso tali barriere doganali, di modo che siamo molto più sicuri".

La Polzug adesso è in grado, altresì, di offrire ai vettori marittimi suoi clienti un pacchetto completo di consegne containerizzate che comprende il riempimento, il vuoto o lo svuotamento, la gestione del deposito interno e tutto il tracking ed il resoconto sulle scorte.

Guardando oltre a sud, la HHLA inoltre detiene l'81,5% della Metrans, il ben noto operatore ferroviario che attualmente offre 10 partenze alla settimana da Amburgo alla Repubblica Ceca ed alla Slovacchia. Inoltre, vengono offerte quattro partenze alla settimana da Bremerhaven. Secondo Hana Kutilkova, dirigente marketing della società con sede a Praga, la Metrans adesso è in grado di offrire tempi di viaggio di sole 18 ore da Amburgo a Praga, dal cui centro di snodo vengono servite molte altre destinazioni. Nel 1999, la società ha trasportato circa 50.000 TEU.

I servizi ferroviari alla volta della vicina Ungheria e dell'Europa sud-orientale vengono assicurati mediante il coinvolgimento nello HHCE (Hansa Hungaria Container Express), che viene effettuato in collaborazione con la ICF (Intercontainer Interfrigo) e la società ferroviaria nazionale ungherese MA. Il servizio collega Amburgo con i centri di snodo ferroviario di Sopron e Budapest in Ungheria su base giornaliera, con partenze il giorno 1 ed arrivi il giorno 3. Nel 1999, i tre soci hanno trasportato complessivamente 40.000 TEU sulla tratta in questione.

Come già detto in precedenza, circa un terzo dei carichi containerizzati di Amburgo consiste di traffici di raccordo, per lo più da e per il Baltico. Il porto è fiero di essere in grado di offrire agli operatori feeder un servizio di trasporto efficiente, ma anche la sua localizzazione proprio in prossimità del canale di Kiel, che assicura un tragitto breve tra il Mare del Nord ed il Baltico, costituisce una grande attrattiva. Il canale di 110 km fa risparmiare senza difficoltà una giornata di navigazione alle navi di raccordo che - altrimenti - dovrebbero aggirare lo Jutland.

Non contenta di questo vantaggio da solo, alla fine del 1998 la HHLA ha acquisito il 74,8% della Combisped, una società di spedizioni che offre un servizio di navetta stradale da Amburgo al porto baltico di Lubecca. Si stima che quasi 100.000 TEU/anno attualmente vengano movimentati su questo breve collegamento di 60 km, per il quale la Combisped ha una speciale dispensa che le consente di utilizzare i trailers da 18 metri.

La società è, inoltre, impegnata nella costruzione del primo terminal container lo-lo, nonché prima stazione merci, di Lubecca al fine di essere in grado di competere più seriamente con gli operatori ro-ro specialisti del Mar Baltico, in particolar modo alla volta della Scandinavia e della Finlandia. Il piazzale della stazione merci, che è situata a circa 7 km dal terminal, è già stato completato; restano da erigere solo i magazzini. Il terminal containers sarà pienamente operativo in un periodo imprecisato tra il 2001 ed 2002.

Rispetto al Canale di Kiel, che è appena a nord, il collegamento containerizzato Lubecca/Amburgo, allorquando sarà stato completato, farà risparmiare circa 12 ore di tempo di viaggio. Resta da decidere come la HHLA effettuerà i propri trasporti lungo tale tratta, ma - secondo il dott. Sorgenfrei - è possibile che ai caricatori sia offerta la scelta di stipulare accordi propri di trasporto con la Combisped ovvero di chiedere alla HHLA di "mobilitare" effettivamente il proprio varco di accesso al terminal di Amburgo per movimentazioni alla volta di Lubecca.

Unitamente allo sviluppo di tutte queste connessioni con l'hinterland, la società ha altresì in corso il miglioramento delle proprie infrastrutture portuali di Amburgo attraverso la costruzione di un nuovo terminal contenitori allo stato dell'arte ad Altenwerder, nelle immediate vicinanze del Burdchardkai. Il centro di Altenwerder, che dovrebbe cominciare le operazioni alla fine del 2001, partirà inizialmente con una capacità di movimentazione pari ad 1,1 milioni di TEU all'anno, per arrivare sino a 1,9 milioni di TEU nel 2003.

La HHLA è stata inoltre decisiva nell'azione di persuasione dell'autorità portuale lo scorso anno allo scopo di incrementare il pescaggio massimo consentito ad Amburgo da 13 a 14,5 metri, permettendo in tal modo alle portacontenitori in servizio oggi di entrare nel porto quasi a pieno carico.

La Eurogate è l'altro principale operatore di terminal contenitori ad Amburgo, avendo lo scorso anno movimentato poco più di un milione di TEU per la prima volta, vale a dire la maggior parte del residuo terzo del traffico containerizzato complessivo del porto. Noto in precedenza come Eurokai (prima della fusione con la BLG di Bremerhaven) ed appartenente in maggioranza al settore privato, l'operatore terminalistico in questione è stato altresì molto attivo nello sviluppare i propri servizi per l'hinterland da Amburgo con il nome di Eurogate Intermodal.

Nel 1999, la Eurogate Intermodal ha movimentato complessivamente 52.000 TEU. Il suo servizio fiore all'occhiello Eurosprint collega Amburgo/Bremerhaven a Monaco tre volte alla settimana con un tempo di viaggio di sole 15 ore. Questa direttrice rappresenta approssimativamente il 20% del traffico complessivo della società.

Una caratteristica insolita della Eurogate Intermodal è costituita dal fatto che essa è la prima società tedesca di trasporto ferroviario a lungo raggio di proprietà privata che effettua operazioni ferroviarie proprie con il servizio Eurosprint. Lars Hedderich, direttore generale della società, ha commentato: "Essendo indipendenti, non solo siamo maggiormente orientati sul cliente rispetto agli operatori ferroviari nazionali, come la DB Cargo, ma possiamo anche competere quanto ai prezzi ed alla flessibilità di servizio". Al di là del servizio Eurosprint, la Eurogate Intermodal opera frequentemente in collaborazione con la Kombivehrker, in particolar modo alla volta di zone quali la Repubblica Ceca e la Slovacchia.

La realizzazione della Eurogate lo scorso anno quale operatore di terminal contenitori, combinando gli interessi della Eurokai e della BLG, rappresenta un'interessante proposta per gli armatori dal momento che la società si aspetta alla fine di offrire una migliore "interoperabilità" tra le proprie infrastrutture di Amburgo e di Bremerhaven. Anche se ci si aspetta che i due porti concorrano ancora parecchio reciprocamente, la Eurogate sarà in grado di offrire sistemi comuni per quanto attiene l'informatica e la contabilità a quei vettori che hanno bisogno di scalarli entrambi. Il direttore pubbliche relazioni, Martin Reinhold, ha commentato: "Ad esempio, le registrazioni o le consegne dei carichi che devono essere dirottate da uno dei due porti all'altro con preavviso breve e che devono essere adeguate alle esigenze dei caricatori oppure alle limitazioni operative, in futuro saranno movimentate in modo molto più liscio".

Agli importatori e gli esportatori dell'hinterland di Amburgo, sembra, non è mai andata così bene. E, una volta completato il ponte di Oresund - che collega la Svezia con la Danimarca continentale e da qui alla Germania - a luglio di quest'anno, la situazione potrà solo migliorare.
(da: Containerisation International, giugno 2000)


FROM THE HOME PAGE
In the first three months of 2024, CMA CGM's revenue fell -7.0% percent.
In the first three months of 2024, CMA CGM's revenue fell -7.0% percent.
Marseille
Decline of -11.3 per cent of the shipping business volume alone
In 2023 combined transport shipments to Europe decreased by -10.6%
Brussels
Numerous the causes of the disappointing annual performance highlighted by UIRR associates
Last month the container traffic in the port of Valencia amounted to 457mila teu (+ 14.2%)
Valencia
In the first four months of this year, the total was 1.7 million teu (+ 12.8%)
New US duties on imports from China that also affect ship-to-shore cranes
Washington / Beijing
Protest by the association of the Chinese steel industry
In the port of Hamburg it keeps containerized traffic as they drop the bulk
Hamburg
In the first three months of 2024, the German climber handled 27.4 million tonnes of cargo (-3.3%).
SEA Europe and industriAll Europe solicit an EU strategy for the European shipbuilding industry
Brussels
Among the demands, the introduction of the "Made in Europe" requirement in public procurement
Logistics associations urge operators to be ready at the third stage of ICS2
Brussels
Concerns about important goods in the European Union by sea
Marco Verzari is the new secretary general of Uiltransport
Rome
Undergoes to the demissary Tarlazzi
Switzerland increases investment for the exercise and renewal of the rail network
Bern
Expected investment contributions in favour of private facilities
Locomotives powered by Ultimo Miglio of Mercitalia Logistics in service to Gioia Tauro
Joy Tauro
Used to transport cars from Campania to the Calabrian port
The terminalist company SSA Marine creates a division for cruises
In the first three months of 2024, container traffic in HHLA terminals increased by 3.4%
Hamburg
Stable revenues
The negative trend of the economic performance of Hapag-Lloyd continues.
The negative trend of the economic performance of Hapag-Lloyd continues.
Hamburg
In the first quarter of 2024, revenues fell by -24.2% percent. Noli down -32.0% and cargoes carried by the growing fleet of 6.9%
Brussels gives reason to Italy asking Austria to remove restrictions on road transport of goods to the Brenner
Rome / Vienna
The Tyrolese government announces that it is ready to fight before the EU Court of Justice
In the first quarter of 2024, shipping traffic in the Suez Canal collapsed by -42.9% percent.
In the first quarter of 2024, shipping traffic in the Suez Canal collapsed by -42.9% percent.
Ismailia
In March the reduction was -49.1%
In the first quarter of 2024, Evergreen's net profit rose +187,7 percent.
In the first quarter of 2024, Evergreen's net profit rose +187,7 percent.
Taipei
Investment of more than 65 million in the purchase of new containers
HMM returns to record growth of quarterly economic results
HMM returns to record growth of quarterly economic results
Seoul
In the first three months of 2024, revenues increased by 11.9% percent and net profit of 63.0% percent.
India invests in the development of the Iranian port of Shahid Behesthi (Chabahar)
Chabahar
Announced the next establishment of an indo-Iranian shipping company
Spinelli Srl renews the board of directors
Genoa
New appointments after the precautionary measures arranged by the gip of the Genoa court against Aldo and Roberto Spinelli
In the first three months of 2024, the traffic of goods in the port of Ravenna fell by -6.3%
In the first three months of 2024, the traffic of goods in the port of Ravenna fell by -6.3%
Ravenna
In March, a decline of -1.5%
In the first quarter of this year, the container traffic made in Trieste by TMT decreased by -20.3%
Trieste
In 2023, the traffic of short sea shipping between Spain and Italy fell by -5.2% percent.
Madrid
The motorways of the sea have risen to ten compared to seven in 2022
In the first quarter of 2024, the net profit of Yang Ming grew by +173,1 percent.
In the first quarter of 2024, the net profit of Yang Ming grew by +173,1 percent.
Keelung
The board has deliberated the purchase of new containers
Leonardo signs binding agreement for sale of Underwater Armaments & Systems to Fincantieri
Rome
Total transaction value of a maximum of 415 million euros
Uiltransport, well the amendment for workers of agencies for the port work of Gioia Tauro and Taranto
Rome
Provides for the extension of the allowance up to December
To develop its resilience the port of Livorno looks to the southern shore of the Mediterranean
Livorno
Next month an agreement with the Egyptian port of Damietta
Decarbonization of shipping could create up to four million jobs in the energy supply chain
Copenhagen
Study of the Getting to Zero Coalition
In the first three months of 2024 the traffic in goods in the port of Venice decreased by -9.8%
In the first three months of 2024 the traffic in goods in the port of Venice decreased by -9.8%
Venice
Growth of liquid bulk and rotatable bulk. Decline of solid bulk and containers
ISS-Tositti and intergroup have established the newco ISS-Tositti Agency
Venice
Synergistic fusion of the skills of both realities
Rasmussen (Bimco) : When the ships return to cross Suez shipping containerized shipping will have to reckon with an excess of stir
Copenhagen
Currently the impact of record deliveries of container carriers is absorbed by the additional capacity needed for the route around Africa
U.S. Intermarine enters the segment of the reins
Houston
Established the Intermarine Bulk Carriers that will manage the bulk carriers of the German group Harren
President of the Liguria Region, former president of West Liguria's AdSP, and entrepreneur Spinelli
Genoa
Among those achieved by the measures, the president of Ente Bacini
WWF, sustainable planning for the largest marine areas in the EU is fragmented and incomplete
WWF, sustainable planning for the largest marine areas in the EU is fragmented and incomplete
Brussels
The most discomforting scenario is that of the Mediterranean basin
In the first quarter the performance of combined transport in the EU kicked off
Brussels
Decrease in container traffic, strikes, work on infrastructure and weak economy among causes
Maersk warns that the expansion of the crisis area in the Middle East increases shipping costs
Copenhagen
Reported a 15 -20% reduction in capacity on the route from the Far East to the North Europe / Mediterranean
FS Logistics Pole orders Alstom 70 new locomotives with the option to buy more 30
Go Ligure
Commits from more than 323 million. Taking delivery to go Ligure a locomotive for freight transport
COSCO activates an e-commerce system to provide spare parts and services to the naval sector
Shanghai
Is aimed at domestic and foreign customers
Joint venture of Autamarocchi and Cosulich for logistics on rubber at the service of the steel industry
Genoa
Iran announces release of crew of container ship MSC Aries
Tehran
Foreign Minister confirms that seamen from the seized ship will be allowed to leave the country.
Merlo (Federlogistics) relaunches the alarm over the impact of the bridge over the Strait of Messina on naval traffic
Palermo
In the first three months of this year, maritime traffic in the Bosphorus Strait increased by 9.3%
In the first three months of this year, maritime traffic in the Bosphorus Strait increased by 9.3%
Ankara
Growth of transits of all major typologies of naviglio
In the first three months of 2024, cruise traffic in Global Ports Holding's terminals increased by 30% percent.
London
The consortium led by GPH has been selected as a preferential bidder for the Casablanca cruise terminal
In the first quarter of 2024, Maersk Group revenues fell by -13.0% percent.
In the first quarter of 2024, Maersk Group revenues fell by -13.0% percent.
Copenhagen
7.0% increase in the operating costs of containerized shipping
Fincantieri vars a logistics support unit in Castellammare di Stabia
Trieste
It is the second LSS built for the Italian Navy Navy
Ferretti inaugurates the renewed nautical construction site of La Spezia
The Spezia
The ligure establishment is dedicated to the production of the Riva yachts
Positive first quarter for Global Ship Lease
Athens
Revenue in growth of 12.7%
Launched by Interporto Padova the intermodal service of Trans Italy with the Interport of Livorno Guasticce
Padova
Initially it provides for two weekly circulations
Operating the new automated gate at Reefer Terminal of Going Ligure
Go Ligure
The drivers can carry out the loading and unloading activities without getting off the vehicle
Last month container traffic in the port of Hong Kong decreased by -10.2%
Hong Kong
In the first eventful four-year period 4.5 million teu (-4.7%)
DP World inaugurates new port infrastructure and logistics in Romania
Dubai
New terminals in the port of Costanza destined for cargo project and rotatable
In April, the growth of container traffic in the port of Long Beach continued.
Long Beach
In the first quarter of 2024, the increase was 15.8% percent.
Uniport Livorno buys three new port tractors
Helsinki
Kalmar will deliver them in the last quarter of 2024
They will rise from five to six the weekly rotations of the Melzo-Rotterdam service of Hannibal
Melzo
Increase in frequency as of June 10
In 2023, the revenues of Maritime stations increased by 18.5%
Genoa
Net profit to 1.7 million euros (+ 75.5%)
In the first three months of 2024, freight traffic in the port of Koper fell by -6.6% percent.
Lubiana
In March, the decline was -3.1% percent.
In April, freight traffic in the port of Singapore grew by 8.8%
Singapore
The containers were equal to 3.4 million teu (+ 3.8%)
Quarterly traffic of the growing containers for Eurogate and Contship Italia
Hamburg
In the first three months of 2024 the eventful volumes increased by 8.0% percent and 4.9% percent respectively.
Meyer Werft has delivered to Silversea the new luxury cruise ship Silver Ray
Papenburg / Vienna
It has a capacity of 728 passengers
In the first three months of 2024, new orders acquired by Fincantieri fell by -40.7% percent.
Rome
Stable the revenues
Call for tenders for the structural adjustment of a quay of the port of Ancona
Ancona
The amount of the contract is 16.5 million euros
Port operators in La Spezia call for a relaunch of the port
The Spezia
They solicit targeted and effective actions
In the first quarter of this year, the traffic of goods in Montenegrin ports grew by 1.8% percent
Podgorica
The flow to and from Italy has increased by 16.2%
GNV installs a system to ensure the stability of ships
Genoa
NAPA Stability, developed by Finnish NAPA, has been extended to ferries
Decided to drop -24.9% percent of goods in Croatian ports in the first quarter of this year
Decided to drop -24.9% percent of goods in Croatian ports in the first quarter of this year
Zagreb
The containers were equal to 92mila teu (-0.4%)
Vard will build two Commissioning Service Operation Vessel
Trieste
They are intended for a company in Taiwan
The new maritime station of the port of Termoli is running.
Termoles
In 2023 the Molisan climber handled more than 217mila passengers (+ 5%)
New line of CTN that links the ports of La Goulette, Livorno, Salerno and Rades
Genoa
Will be inaugurated on May 21
In the first three months of 2024 the revenues of Wan Hai Lines grew by 8.1%
Taipei
Net profit of approximately 143 million US dollars
The growth trend of Taiwanese Evergreen and Yang Ming is continuing.
Taipei / Keelung
In April, it increased by 42.4% percent and 35.3% percent, respectively.
Evergreen orders 10,000 new containers
Taipei
Committed 32.3 million to the Dong Fang International Container (Hong Kong)
Vard will build an Ocean Energy Construction Vessel for Island Offshore
Trieste
It will be delivered in the first quarter of 2027. Option for two more ships
SAILING LIST
Visual Sailing List
Departure ports
Arrival ports by:
- alphabetical order
- country
- geographical areas
Lombardy among the most virtuous regions in food transport
Milan
Over 50% of the controlled temperature vehicles are matriculated in classes 5 and 6
Positive quarterly economic performance by Wallenius Wilhelmsen
Lysaker / Oslo
Ad Emanuele Grimaldi on 5.12% of the capital of the Höegh Autoliners
In the first three months of 2024, container traffic in New York increased by 11.7%
New York
In March, growth was 22.1% percent
Inaugurated the road of connection with the new areas of the port of Piombino
Plunge
The infrastructure cost 10.1 million euros.
First quarter of the year hardship for Finnlines
Helsinki
Accentuated increase in operating costs
In 2023 the turnover of Fercam decreased by -6%
Bolzano
Established a company in Lithuania
ICTSI recorded record quarterly economic performance
Manila
In the first quarter of this year, the traffic of goods in Albanian ports increased by 3.4% percent
Tirana
Passengers decreased by -1.9%
Speeding up the times to make the port of the Spezia and its retroport the first ZFD
The Spezia
They ask for maritime agents, customs officers and freight forwarders
Air and passenger routing service in the ports of Olbia and Gulf Aranci
Cagliari
It will be managed by the Roman Italpol Fiduciary Services
Decision to drop -15.1% percent of goods in the port of Taranto in the first quarter
Taranto
The loads at the landing decreased by -21.0% and those at the embarkation of -8.7%
This year the national forum for rail freight transport Mercintrain will be held in Padua
Padova
It will take place within the scope of Green Logistics Expo
Inaugurated in Safaga, Egypt, a factory for the construction of tugboats
Safaga
Ten naval units will be carried out for Suez Canal Authority
PORTS
Italian Ports:
Ancona Genoa Ravenna
Augusta Gioia Tauro Salerno
Bari La Spezia Savona
Brindisi Leghorn Taranto
Cagliari Naples Trapani
Carrara Palermo Trieste
Civitavecchia Piombino Venice
Italian Interports: list World Ports: map
DATABASE
ShipownersShipbuilding and Shiprepairing Yards
ForwardersShip Suppliers
Shipping AgentsTruckers
MEETINGS
Tomorrow in Livorno a conference on the history of the city port
Livorno
It will be talked about architecture, trade and politics between the XVI and the twentieth century
On April 11, the sixth edition of the "Italian Port Days" will begin.
Rome
Also this year the project has been divided into two sessions : the first in the spring and the second from September 20 to October 20
››› Meetings File
PRESS REVIEW
Chabahar Port: US says sanctions possible after India-Iran port deal
(BBC News)
Iran says MSC Aries vessel seized for 'violating maritime laws'
(Reuters)
››› Press Review File
FORUM of Shipping
and Logistics
Relazione del presidente Mario Mattioli
Roma, 27 ottobre 2023
››› File
New Italy-Libya-Egypt service of Tarros and Messina
The Spezia / Genoa
It will be inaugurated in mid-June and made with two ships
Tomorrow PSA Venice will open the Venetian terminal to the port community and the city
Venice
Hannibal plans to activate a rail link between Italy, Hungary and Romania
Melzo
Two weekly rotations will be inaugurated by the end of 2024.
Approved the 2023 consuntive budget of the Central Tirreno's AdSP
Naples
Annunziata : the coming years, fundamentals to finalise the European investment of the PNRR
Sensitive increase in the production and sale of CIMC dry boxes
Hong Kong
Chinese firm responds to growth in demand
Approved the consuntive budget 2023 of the AdSP of the South Tyrrhenic and Ionian
Joy Tauro
May 6 meeting at MIT on the future of the Gioia Tauro Port Agency
The 2023 budget of the East Ligure Sea AdSP shows a primary surplus of six million
The Spezia
In the year new investments of around 17 million euros
Cargotec's quarterly net profit to 81.2 million (+ 11.8%)
Helsinki
In the first three months of 2024, revenues fell by -1.7% percent.
The negative trend of the economic performance of the ONE continues, less marked.
The negative trend of the economic performance of the ONE continues, less marked.
Singapore
In the first three months of 2024 the goods in containers carried by the fleet increased by 15.6%
The Genovese Messina has taken delivery of the largest ship in its fleet
Genoa
The "Jolly Verde" is a 6,300-teu container ship
The inclusion of the Civitavecchia port in the Core network of the TEN-T network is final.
Cyvitavecchia
On Wednesday the OK of the European Parliament
In 2023 the goods transported by Rail Cargo Group decreased by -11%
Vienna
Revenue in decline of -1.8%
Sustained quarterly growth of new orders acquired by Wärtsilä
Helsinki
In the first three months of this year, the group's revenues fell by -9.8% percent.
DIS orders two more new tankers LR1
Luxamburgo
New commits at the Jiangsu New Yangzi Shipbuilding Co.
An MSC container ship targeted with missiles and drones in the Gulf of Aden
San'a ' /Portsmouth
No damage to the ship and crew
Approved the consuntive budget 2023 of the Central Adriatic AdSP
Ancona
In the first quarter of 2024 the orders of port means produced by Konecranes fell by -51.6%
Hyvinkää
Grimaldi has taken delivery of the multipurpose ro-ro Great Abidjan
Naples
It is the fourth of six class ships "G5"
Baltimore attributes to owner and operator of the ship Dali the blame for the collapse of the Key Bridge
Baltimore
They would have been established dysfunction to the power supply on board that would cause a blackout
Grimaldi and IMAT have renewed the five-year agreement for the training of crews
Castel Volturno
Focus on new technologies installed on board ships
- Via Raffaele Paolucci 17r/19r - 16129 Genoa - ITALY
phone: +39.010.2462122, fax: +39.010.2516768, e-mail
VAT number: 03532950106
Press Reg.: nr 33/96 Genoa Court
Editor in chief: Bruno Bellio
No part may be reproduced without the express permission of the publisher
Search on inforMARE Presentation
Feed RSS Advertising spaces

inforMARE in Pdf
Mobile