testata inforMARE
Cerca
30 April 2024 - Year XXVIII
Independent journal on economy and transport policy
03:49 GMT+2
LinnkedInTwitterFacebook


CENTRO ITALIANO STUDI CONTAINERSYEAR XIX - Number 5/2001 - MAY 2001

Logistica

Basatevi su traffici sostanziosi

Aggiungere un'area di libero scambio ad uno scalo containers non attrae automaticamente nuovi attori disposti a trafficare, né genera implicitamente nuove entrate. Bisogna metter in gioco altri elementi per innescare un processo di sviluppo di successo.

Per riuscire ad attrarre sempre più commercio nel suo hinterland, il porto di Tacoma, in USA, ha triplicato le dimensione della sua area di libero scambio all'inizio di quest'anno. Un certo numero di terminals hanno imitato il porto e hanno creato o, se queste esistevano già, ampliato zone di libero scambio, ritenendo questa una mossa giusta per richiamare più industrie nelle proprie infrastrutture portuali.

Dal punto di vista del settore pubblico, le ragioni che sottolineano la necessità, per lo sviluppo di un porto, di un aumento del numero di industrie e/o di un incremento del livello dell'attività commerciale, sono sostanzialmente due:

  1. Parte del lavoro di un governo consiste nel generale attività economica addizionale per il Paese in cui il governo stesso opera, ed è opinione comune che aggiungere una zona di libero scambio per accrescere lo sviluppo di un certo porto è un mezzo tanto naturale quanto relativamente semplice per raggiungere l'obiettivo in questione. Dopo tutto, se si sta progettando un terminal con infrastrutture dell'ultima generazione, sicuramente non ne conseguirà che le aree ad esso adiacenti destinate al libero scambio saranno poi riempite di industrie, attori economici e, in ultima analisi, flussi commerciali conseguenti?

  2. Attualmente gli sviluppi privati del settore portuale sono la norma, sebbene il processo usualmente coinvolga qualche determinata forma di investimento del settore pubblico, anche sotto la forma di regolamentazione della concorrenza. Il settore pubblico spesso ritiene che l'addizionale zona di libero scambio potrebbe agire da forte attrattiva per dei potenziali investitori portuali, che potrebbero essere interessati dai volumi di traffico superiori generati da tale processo complementare di sviluppo. Comunque, queste sono motivazioni alquanto semplicistiche e, come tali, sono chiaramente aperte al dibattito.

Prima di metterle in discussione totalmente, però, vale la pena di definire il concetto di zona di libero scambio. È pacifico ormai che esistono ben oltre 20 diversi termini correntemente utilizzati per definire una zona di libero scambio e tutti i concetti ad essa correlati, inclusi quelli di zone di export, zone economiche speciali e zone libere da tasse doganali.

Dopo tutte queste premesse, è inevitabile che ci siano un po' di incertezza e qualche idea confusa. Per semplicità, in questo articolo si vuole definire zona di libero scambio una certa area ben definita in cui i beni e le merci possono essere stoccati, trattati o manufatti senza essere soggetti a dazi sull'import o ad altre tasse.

Vale la pena notare che non tutte le aree di libero scambio sono costruite prevalentemente per la produzione in senso stretto delle merci o dei beni. Molte sono pensate solamente per lo stoccaggio e la distribuzione, e ciò enfatizza il problema e l'importanza della localizzazione e di avere delle efficienti connessioni di trasporto, e spiega perché la maggioranza di queste deve essere ancora trovata dentro o vicino a porti ed aeroporti.

Sembra che lo sviluppo di aree di libero scambio non abbia confini geografici precisi. Comunque, mentre esse appaiono ormai ovunque, alcune inevitabilmente hanno ottenuto migliori risultati delle altre. Ma allora quali sono gli elementi di successo di una zona di libero scambio?

Si può elencare tutta una serie di fattori che possono avere una maggiore o minore influenza sulle performances di una zona di libero scambio. Essi sono:

  1. un ambiente liberale;

  2. collegamenti globali funzionanti, tra la zona identificata e i porti e gli aeroporti;

  3. eccellenti infrastrutture;

  4. localizzazione strategica, nazionale, regionale e globale;

  5. accesso a risorse umane di elevata qualità ad un alto livello di competitività.

Esempi di zone di libero scambio di successo mostrano tutti la rilevanza più o meno evidente di tutti questi fattori.

Quando una gran parte di persone al di fuori della comunità marittima pensa a Jebel Ali negli Emirati Arabi Uniti, di solito la equipara a una zona di libero scambio piuttosto che a un'insieme di infrastrutture portuali adibite alla movimentazione dei containers. Sono offerte eccellenti concessioni, e non c'è da 15 anni nessuna tassa, il 100% dei profitti è rimpatriato, e non sono imposte restrizioni di tipo monetario. Una persona deve solo guardare al numero e al tipo di organizzazioni che operano in questa zona di libero scambio - tra di esse Sony, Colgate, Palmolive, IBM e Nokia - per accorgersi che ha raggiunto un livello consistente di successo.

Comunque simili concessioni sono offerte anche in altre parti del mondo senza che si sia registrato lo stesso livello di successo. Ma allora cos'è che rende Jebel Ali così speciale? Forse il fatto che tutte le maggiori compagnie di navigazione del mondo fanno scalo al terminal container di Dubai.

L'Autorità della zona di libero scambio di Jebel Ali (JAFZ) lavora a stretto contatto con l'Autorità Portuale di Dubai. L'importanza delle connessioni di trasporto di Dubai non può d'altro canto essere trascurata, e del resto nemmeno può tralasciarsi il fatto che i più importanti fornitori di servizi di logistica della regione sono presenti in zona. La JAFZ è divenuto il maggiore centro regionale per lo stoccaggio e la distribuzione, e serve non soltanto il Medio Oriente, ma anche i mercati ad alto potenziale del sub-continente Indiano, l'Africa Orientale e gli Stati dell'ex-Unione Sovietica.

Un'altra famosa area di libero scambio è Freeport nell'Isola Grand Bahama. Essa fu costituita a metà degli anni Cinquanta dal Governo e da allora è gestita dall'Autorità Portuale di Grand Bahama (GBPA).

In qualità di principale operatore, la GBPA fornisce e sviluppa tutta una serie di servizi disponibili a Freeport. Con una popolazione di circa 300 mila abitanti, il maggior punto vendita delle Bahamas in termini di commercio internazionale è proprio il porto in questione - che tra l'altro è la porta naturale per le Americhe. In un contesto siffatto, Grand Bahama è uno dei porti costieri più vicini agli Stati Uniti d'America ed inoltre è in una collocazione ideale rispetto ai flussi di traffico che attraversano il Canale di Panama.

Questa posizione strategica e l'ambiente economico generale hanno incoraggiato i porti di Hutchison allo sviluppo di un porto di transhipment per containers che viaggiano in alto mare nel centro esatto della zona di libero scambio. Le prime navi containers hanno iniziato a fare scalo nel porto all'inizio del 1997. l'eventuale capacità di movimentazione sarà di approssimativamente 1 milione di Teus all'anno.

Questi sono solo due esempi delle success stories delle zone di libero scambio. Vene sono degli altri.

Un numero ancora maggiore di porti in altre parti del mondo sta cercando di replicare il successo ottenuto dai terminals appena descritti. A titolo di esempio, si può indicare il terminal portuale, con vocazione di hub di transhipment per le caratteristiche economiche intrinseche delle aree in cui esso è collocato, di Salalah nell'Oman del Sud.

È stato costruito questo terminal proprio in quella zona in virtù della prossimità con la maggiore rotta di navigazione est-ovest, ma anche per riuscire a soddisfare l'obiettivo del Paese di trasmettere e diffondere il più possibile lo sviluppo e le attività economiche in tutto il territorio in modo più omogeneo, anziché concentrarle tutte a Muscat. Come parte integrante di questa politica, che include la diversificazione economica, una zona di libero scambio rientra nei piani di sviluppo portuale.

La Cina ha anche la sua parte di aree di libero scambio. Per fare un esempio, ce n'è una a Tianjin, costituita nel 1991 e collocata nelle vicinanze del maggior porto della Nazione. Sviluppatasi come parte integrante del programma di sviluppo economici della regione, l'area ha attratto le attività di investitori sia stranieri che domestici. Nel 1999, si è stimato che la zona di libero scambio ha registrato 4,6 milioni di dollari di transazioni, ovvero circa 200 mila Teus di output.

Forse questa tendenza a sviluppare aree di libero scambio collegate a porti per traffico containers e legarne i rispettivi piani di sviluppo emerge più chiaramente dai piani ambiziosi degli ultimi anni - soprattutto quelli del Porto di Tanjung Pelpas (PTP) in Malesia.

Questo tipo di sviluppo ha colto perfettamente le linee guida di successo, per tutta una serie di motivi, compresi il contemperamento di variabili geografiche (come la vicinanza a Singapore) e socioeconomiche. Il porto è stato progettato per essere uno scalo di transhipment regionale, e le infrastrutture di distribuzione e di logistica sono viste come parte integrante del piano di sviluppo. Pertanto, era quasi naturale che scaturisse un distripark con al suo interno un'area di libero scambio assai vasta.

Nessuno degli esempi succitati si trova nei Paesi ad economia più sviluppata dell'Occidente, e ciò suggerisce che detti Stati stanno per così dire lasciandosi sfuggire tutti i benefici delle aree di libero scambio. Ma non è assolutamente vero. Il sistema di commercio estero degli Stati Uniti, ad esempio, è molto ben funzionante, e, in Europa, le aree intorno a Trieste e Amburgo stanno lavorando bene.

Nel passato, zone di libero scambio non erano tanto considerate molto, anzi si riteneva fossero poco di più di stazioni di sosta a vocazione internazionale. Comunque, il mondo è cambiato, principalmente a causa del veloce processo di globalizzazione. Come risultato, il commercio mondiale è diventato sempre più complesso. Con tutti questi cambiamenti, sistemi efficienti di logistica sono diventati sempre più apprezzati, e le aree di libero scambio sono divenute un elemento completamente integrato del network mondiale di produzione e distribuzione.

Così, in un prossimo futuro, concessioni fiscali e lavoro ad alto valore aggiunto, sebbene molto importanti, non garantiranno più il successo, da soli, delle aree di libero scambio.

Nonostante le aree di libero scambio si trovino per lo più in Paesi a basso livello di sviluppo, esse offrono lo stesso servizi di distribuzione e produzione di merci e beni moderni ed efficienti, alcuni dei quali non sono stati qui menzionati, e l'attenzione crescente sulla logistica implica che le economie più sviluppate sono in una buona condizione e in una posizione ottimale per offrire le migliori supply chains richieste dal mercato.

Sempre di più le compagnie di navigazione stanno investendo nelle industrie portuali seguendo delle proprie strategie per essere sempre di più una parte integrante della supply chain e della catena logistica (sua parte fondamentale). Stanno guardando se vi è possibilità di mettere del valore aggiunto in più nei servizi di base che esse offrono, così da differenziare il loro prodotto e raggiungere maggiori livelli di profittabilità. L'esistenza di una zona di libero scambio può solo essere di aiuto a una tale strategia.

La regola d'oro per un qualunque sviluppo portuale resta comunque che le infrastrutture siano fornite solamente dove c'è domanda. Le infrastrutture non dovrebbero essere costruite dove si spera ci sarà traffico. Il punto di vista più cinico dice che aggiungere un'area di libero scambio in un piano di sviluppo portuale è un debole tentativo per cercare di generare del traffico addizionale e per giustificare degli investimenti marginali. Alternativamente, un atteggiamento meno cauto è quello di contestare che le aree di libero scambio si alimentino dello sviluppo del porto stesso.

Mettiamoci per un attimo nei panni di un investitore privato che debba decidere dove investitore e tra le scelte c'è un porto con un'area di libero scambio. Dal punto di vista di un operatore portuale detta area è vista come un bonus al traffico esistente piuttosto che la maggiore ragione per investire. Invece l'investitore privato, specie se è una compagnia di navigazione, può vedere l'esistenza dell'area di libero scambio come un elemento di attrattiva e di profittabilità, nonché un elemento di forza da integrare nelle proprie politiche di sviluppo degli affari orientato alla logistica.
(da: Container Management, Aprile 2001)


FROM THE HOME PAGE
In resumption of container traffic in the terminals of Eurogate-Contship Italia in the last quarter of 2023
In resumption of container traffic in the terminals of Eurogate-Contship Italia in the last quarter of 2023
Hamburg
Decline in eventful volumes in Germany. Growth in Italy and activity records in Tanger terminals Med and Limassol
In the first three months of 2024, container traffic handled by COSCO Shipping Ports increased by 9.2%
Hong Kong
Revenue up 1.4%
ECSA, well the EU production target of 40% relatively to clean fuel for shipping
Brussels
Raptis : We will work to ensure that this benchmark translates into immediate actions
Port Marghera, okay to renewal of concession at Terminal Intermodal Venice
Venice
It will expire in 2050. Approved the 2023 budget of the AdSP of the Northern Adriatic
In the first quarter of 2024 container traffic in the port terminals of China's CMPort grew by 9.0%
Hong Kong
Exceptional first quarter of year for Royal Caribbean Cruises
Exceptional first quarter of year for Royal Caribbean Cruises
Miami
Historic record of passengers embarked. Spike in economic performance for the period. Liberty : The one in progress is the best wave season in history
In the third quarter of 2023 the traffic in goods in EU ports decreased by -6.5%
Luxembourg
The loads at landing and boarding dropped by -7.2% and -5.4%, respectively.
The performance of Bureau Veritas in the shipping and offshore sector is growing.
Paris
Record of order book and fleet value in class
Approved the 2023 consuntive budget of the AdSP of the Northern Tirreno Sea
Livorno
Last year the number of port workers in Livorno and Piombino decreased by 46 units by falling to 1,767, of which 1,499 were operating (1,632 in 2022) and 268 administrative (181)
The MSC Group presents an offer to buy the Gram Car Carriers, the world's third largest carrier in the PCTC segment
The MSC Group presents an offer to buy the Gram Car Carriers, the world's third largest carrier in the PCTC segment
Oslo
The proposal, worth about 653 million euros, was accepted by the Board of the Norwegian company and its main shareholders.
At the construction site Fincantieri in Marghera the varo of the Norwegian cruise ship Norwegian Aqua
At the construction site Fincantieri in Marghera the launch of the cruise ship Norwegian Aqua
Trieste / Miami
It is 322 meters long and has a gross tonnage of 156,300 tons
Paolo Guidi has been named general manager of CMA CGM Italy
Marseille
HHLA will acquire 51% of the capital of Austrian intermodal transport company Roland Spedition
HHLA will acquire 51% of the capital of Austrian intermodal transport company Roland Spedition
Hamburg
Its network connects ports in Hamburg, Antwerp, Bremerhaven, Koper, Rotterdam and Trieste.
Kuehne + Nagel's downward trend in economic performance continues.
Kuehne + Nagel's downward trend in economic performance continues.
Schindellegi
In growth the handling of volumes of sea and air shipments
ESPO points out issues to be addressed in order to enable European ports to face the next challenges
Brussels
Memorandum in view of the European elections in June
The Port of Barcelona has established new historical records of monthly and quarterly container traffic
The Port of Barcelona has established new historical records of monthly and quarterly container traffic
Barcelona
As of March 2024, 348mila teu (+ 34.3%) were handled, of which 154mila in transshipment (+ 63.9%) and 194mila in import-export (+ 17.4%)
Fincantieri has delivered the new cruise ship Queen Anne to Cunard
Monfalcone
Concordate with Princess Cruises the postponement of the delivery of the Star Princess
Le Aziende informano
Protocollo d'intesa tra l'Autorità di Sistema Portuale del Mare di Sicilia Occidentale e l'Escola Europea di Intermodal Transport
International shipping associations call for help at U.N. to protect shipping
London
Solicited a greater military presence, missions and patrols. The world-they write in a letter to Guterres-would be outraged if four airliners were seized.
In February, shipping traffic in the Suez Canal declined by -42.8% percent.
In February, shipping traffic in the Suez Canal declined by -42.8% percent.
The Cairo
Net tonnage of the naviglio down -59.8% percent. Drastic reduction of -53% of the value of transit fees
The World Shipping Council points to the EU the way to support the economy and trade
Brussels
Butler : We urge the Union to work together with us to safeguard a sustainable, competitive and safe maritime sector
In Norway, the construction of the world's two largest hydrogen-powered ferries
In Norway, the construction of the world's two largest hydrogen-powered ferries
Brønnøysund / Gursken
Order of Torghatten company at the shipyard Myklebust
The freight traffic in the port of Rotterdam in the first quarter was down by -1.4% percent.  Increase of containers
The freight traffic in the port of Rotterdam in the first quarter was down by -1.4% percent. Increase of containers
Rotterdam
Strong increase (+ 29.0%) of feeder ships departing from the Dutch stopover to the Mediterranean ports
In the first three months of 2024, freight traffic in Russian ports fell by -3.3% percent.
St. Petersburg
Drastic reduction of passenger traffic in the Crimean port scans
In the first three months of 2024, freight traffic in Russian ports fell by -3.3% percent.
Tytgat (SEA Europe) : A European maritime industrial strategy is urgently needed
Brussels
Round table with representatives of the institutions of the European Union
Joe Kramek will be the next president and CEO of the World Shipping Council
Joe Kramek will be the next president and CEO of the World Shipping Council
Washington / Brussels/London / Singapore
He will retire at the end of July in Butler when the latter is retiring.
In the first quarter of this year the traffic of goods in the port of Antwerp-Zeebrugge grew by 2.4%
In the first quarter of this year the traffic of goods in the port of Antwerp-Zeebrugge grew by 2.4%
Anverse
On the increase the containers. Decrease in other loads. Belgian, Dutch and German ports urge European governments to ensure that industries remain in Europe
Partnership of HD Hyundai Heavy Industries and Anduril Industries in the Field of Maritime Defense
Orange County / Seoul
Envisage the design, development and production of new types of autonomous naval systems
d' Friend International Shipping orders two new tankers LR1
Luxembourg
Commits to China's shipyard Jiangsu New Yangzi Shipbuilding Co.
Global Infrastructure Partners waives to acquire 49% percent of Malaysian MMC Port Holdings
New York
CMA CGM Air Cargo announces its first transpacific line
Marseille
Three aircraft will be taken over between summer and early next year.
In 2023 new annual historical record of maritime traffic in the Stories of Malacca and Singapore
In 2023 new annual historical record of maritime traffic in the Stories of Malacca and Singapore
Port Klang
The previous maximum peak had been reached in 2018
HMM announces the nearly doubling of fleet capacity by 2030
Seoul
Expected 63% increments of the volumes transportable from container carriers and 95% in the bulk carrier sector
In the first quarter of 2024, the Port of Singapore handled ten million containers (+ 10.7%)
In the first quarter of 2024, the Port of Singapore handled ten million containers (+ 10.7%)
Singapore
The overall traffic in goods increased by 7.6%
Iran has given way to the attack on Israel with the seizure of the container ship. MSC Aries
London / Manila
A team from the Islamic Revolution Guards Corps landed by a helicopter seized the ship.
The Genovese Messina has taken delivery of the largest ship in its fleet
Genoa
The "Jolly Verde" is a 6,300-teu container ship
The inclusion of the Civitavecchia port in the Core network of the TEN-T network is final.
Cyvitavecchia
On Wednesday the OK of the European Parliament
In 2023 the goods transported by Rail Cargo Group decreased by -11%
Vienna
Revenue in decline of -1.8%
Sustained quarterly growth of new orders acquired by Wärtsilä
Helsinki
In the first three months of this year, the group's revenues fell by -9.8% percent.
DIS orders two more new tankers LR1
Luxamburgo
New commits at the Jiangsu New Yangzi Shipbuilding Co.
An MSC container ship targeted with missiles and drones in the Gulf of Aden
San'a ' /Portsmouth
No damage to the ship and crew
Approved the consuntive budget 2023 of the Central Adriatic AdSP
Ancona
In the first quarter of 2024 the orders of port means produced by Konecranes fell by -51.6%
Hyvinkää
Grimaldi has taken delivery of the multipurpose ro-ro Great Abidjan
Naples
It is the fourth of six class ships "G5"
SAILING LIST
Visual Sailing List
Departure ports
Arrival ports by:
- alphabetical order
- country
- geographical areas
Baltimore attributes to owner and operator of the ship Dali the blame for the collapse of the Key Bridge
Baltimore
They would have been established dysfunction to the power supply on board that would cause a blackout
Grimaldi and IMAT have renewed the five-year agreement for the training of crews
Castel Volturno
Focus on new technologies installed on board ships
The quarterly economic performance of DSV is still declining
Hedehusene
In the first quarter of this year, the value of net profit decreased by -27.2%
Approved the consuntive budget 2023 of the AdSP of the Sardinia Sea
Cagliari
An administration surplus of 530 million euros, of which more than 475 tied for works in progress
US imports of dangerous goods have been penalized during the pandemic.
Washington
Survey by the Government Accountability Office
In 2023 CEPIM-Parma's Interport recorded a growth of 6.8% of the value of production
Bianconese of Fontevivo
Net profit di788mila euro (+ 223.2%)
In the first quarter of 2024, UPS Group revenues fell by -5.3%
Atlanta
Net profit down -41.3%
Grendi has perfected the purchase of the ship Wedellsborg
Milan
It will be renamed with the name of "Grenching Futura"
Grimaldi consolidates its presence in China with new headquarters in Shanghai
Naples / Shanghai
Inaugurates the offices of the Grimaldi Shipping Agency Shanghai
Approved the 2023 consuntive budget of the Western Ligure Sea AdSP
Genoa
The new endowment of the institution's organic plant provides for 50 hires, including three managerial positions
First plant for the distribution of LNG and GNC to vehicles in the port of La Spezia
The Spezia
It has been installed in Stagnoni locations
Agreement between MSC, MSC Foundation and Mercy Ships for the construction of a new hospital ship
Geneva / Lindale
Tomorrow in Livorno a conference on the history of the city port
Livorno
It will be talked about architecture, trade and politics between the XVI and the twentieth century
Agreement Assshipowners-ITS Academy G. Caboto for training in the maritime, port and logistics sectors
Rome
In the first quarter of 2024, the port of Algeciras handled 1.2 million containers (+ 8.1%)
Algeciras
The traffic in overall goods increased by 3.3%
In the first three months of this year in Valencia, container port traffic grew by 12.1% percent.
Valencia
In March, the increase was 15.7% percent.
The Spezia and Carrara try to break down the bell towers and solicit cooperation at the ports of Genoa and Savona
The Spezia
Switzerland and Switzerland cut trade between Italy and Switzerland.
Bern
In the first three months of the 2024 decline in Swiss exports. Stable imports
Port of Naples, striking of the fast ferry Island of Procida against a quay
Naples
About thirty minor injuries among passengers
Summoned for April 23 a meeting at MIT on former TCT port workers
Taranto
The unions had requested clarification on the future of the 330 members of the Taranto Port Workers Agency.
The outer Levant dock of the Arbatax port has returned fully operational
Cagliari
In August 2020 he had been shouted by the ferry "Bithia"
The Port of Los Angeles closed the first quarter with a 29.6% percent growth in container traffic
Los Angeles
Expected a continuation of the positive trend
Stable the value of ABB's revenues in the first quarter
Zurich
The new orders are down -5.0% percent. At the end of July Rosengren will leave the CEO position in Wierod
The crisis of the Cooperative Sole Workers of Porto Flavio Gioia officialized at institutions and trade unions
Salerno
USB Mare and Porti, what's going on in the port of Salerno is the result of pressure from shipowners
Euronav sells its own ship management company to Anglo-Eastern
Antwerp / Hong Kong
Manages the fleet of tanker ships of the Antwerp company
Genoa Shipbuilding Industries has acquired a submersible barge of the cargo capacity of 14,000 tonnes
Genoa
It can also be employed as a floating basin for the varo of artifacts up to 9,800 tons
Venice Cold Stores & Logistics obtains the qualification of tax warehouse for wines and sparkling
Venice
Extension of the services offered to companies in the wine sector
Gasparate urges to exempt property of interports from payment of the Imu
Nola
President of the Union Interports Reunited warned that with the PNRR construction sites the railway intermodality is at risk
Hapag-Lloyd plans future investments to expand business in the terminal and intermode sectors
Hamburg
Among the markets, the company focuses attention on Africa, India, Southeast Asia and the Pacific
Set up a consortium to decarbonize transport on the northern Pacific route
Vancouver
It is formed by nine companies and entities and is open to other partners
In the first quarter of this year, container traffic in the port of Long Beach increased by 16.4%
Long Beach
In March, the increase was 8.3% percent.
Delivery of the work of consolidation of the foranea dam of the port of Catania
Catania
Procurement of the value of 75 million euros
PORTS
Italian Ports:
Ancona Genoa Ravenna
Augusta Gioia Tauro Salerno
Bari La Spezia Savona
Brindisi Leghorn Taranto
Cagliari Naples Trapani
Carrara Palermo Trieste
Civitavecchia Piombino Venice
Italian Interports: list World Ports: map
DATABASE
ShipownersShipbuilding and Shiprepairing Yards
ForwardersShip Suppliers
Shipping AgentsTruckers
MEETINGS
Tomorrow in Livorno a conference on the history of the city port
Livorno
It will be talked about architecture, trade and politics between the XVI and the twentieth century
On April 11, the sixth edition of the "Italian Port Days" will begin.
Rome
Also this year the project has been divided into two sessions : the first in the spring and the second from September 20 to October 20
››› Meetings File
PRESS REVIEW
Iran says MSC Aries vessel seized for 'violating maritime laws'
(Reuters)
Le transport maritime national navigue à vue
(Aujourd'hui Le Maroc)
››› Press Review File
FORUM of Shipping
and Logistics
Relazione del presidente Mario Mattioli
Roma, 27 ottobre 2023
››› File
Plan to improve in Genoa and Savona the rail links with cruise terminals and airport
Genoa
It was presented today in the Ligurian capital
From 10 to May 12 at Spezia will be held "DePortibus-The festival of ports that connect the world"
The Spezia
The programme provides for technical events and cultural proposals
Three new STS cranes have arrived in the Kenyan port of Lamu.
Mombasa
They will be able to work on container ships of the capacity of over 18mila teu
One hundred new IVECO trucks powered by HVO in the Smet fleet
Turin
They will be taken over in the course of this year
In the first three months of this year, goods transported by rail between China and Europe increased by 10% percent.
Beijing
Operated 4,541 trains (+ 9%)
In the first quarter of 2024, container traffic in the port of Hong Kong fell by -2.3%
Hong Kong
In March, the decline was -10.6% percent.
The regasification terminal FSRU Toscana left Livorno direct to Genoa
Livorno
In the Ligurian scalp and then in Marseille maintenance interventions will be carried out
Confirmed to Tugchiers Meeting Port of Genoa the granting of trailer services in the port of Genoa
Genoa
Planned investment of 35 million euros to renovate fleet
In the first quarter of 2024, OOIL revenues decreased by -9.0%
Hong Kong
Containers carried by the OOCL fleet increased by 3.4%
Mattioli (Federation of the Sea) relaunches the propulsive role of maritime clusters
Rome
Today, the National Sea Day and the marinara culture are celebrated
In the first quarter of 2024, the revenues of Yang Ming and WHL grew by 18.5% and 8.1%
Keelung / Taipei
In March the increments were equal to 20.3% and 8.6%
In 2023 the freight traffic handled by the State Railways Group fell by -2.0%
Rome
The Logistics Pole posted a net loss of -80 million euros, up 63 million euros.
Port of Genoa, inaugurated new rooms of Stella Maris at Maritime stations
Genoa
They are intended for the welfare and socialization of seafarers in transit in the Superba
- Via Raffaele Paolucci 17r/19r - 16129 Genoa - ITALY
phone: +39.010.2462122, fax: +39.010.2516768, e-mail
VAT number: 03532950106
Press Reg.: nr 33/96 Genoa Court
Editor in chief: Bruno Bellio
No part may be reproduced without the express permission of the publisher
Search on inforMARE Presentation
Feed RSS Advertising spaces

inforMARE in Pdf
Mobile