testata inforMARE
Cerca
24 April 2024 - Year XXVIII
Independent journal on economy and transport policy
12:28 GMT+2
LinnkedInTwitterFacebook


CENTRO ITALIANO STUDI CONTAINERSYEAR XX - Number 3/2002 - MARCH 2002

Progresso e tecnologia

Le attività automatizzate della Hessenatie

"Se non si rompe, non aggiustarlo". Questa espressione colloquiale descrive in maniera molto concisa ma corretta quello che era l'atteggiamento di uno degli operatori terminalistici di maggiore successo del mondo, la Hessenatie; almeno, lo era fino a poco tempo fa.

Le "naties" sembrerebbero essere un'invenzione peculiare belga, essendo il suffisso che caratterizza il nome di oltre 80 imprese che da secoli sono specialiste in attività marittime, di magazzinaggio e di commercio nel porto di Anversa. La Noordnatie è uno degli esempi più risalenti, dato che sin dal secolo scorso si è fatta un nome nella movimentazione della frutta e - da ultimo - nell'attività containerizzata. La Katoennatie era un'impresa di distribuzione, ma 15 anni fa ha fatto il proprio ingresso nelle attività di stivaggio. La Hessenatie ha una storia che sta a sé ed è diventata, tra l'altro, un operatore terminalistico mostrando il modo in cui le cose dovrebbero essere fatte sulle banchine portuali.

Con tipica efficienza, alla fine degli anni '60, quando la containerizzazione cominciò a fare progressi, la Hessenatie raccolse quella sfida, cominciando dal recintato Churchill Dock di Anversa con appena due gru e cinque straddle carriers, tutte attrezzature della prima generazione importate dalla costa occidentale USA.

Mediante fusioni ed acquisizioni, la società crebbe rapidamente e, nel 1991, si guadagnò la possibilità di costituire e gestire la prima infrastruttura containerizzata fluviale (soggetta alla marea) del porto di Anversa, l'Europa Terminal. Nel 1999, la Hessenatie movimentava 1,6 milioni di contenitori all'anno ed aveva già stabilito i propri parametri di efficienza e produttività, che sono invidiati da molti operatori di tutto il mondo.

La cosa maggiormente frustrante per i soggetti attivi nel settore è rappresentata dal fatto che la Hessenatie non ha nulla a che fare con tutti quegli operatori fioriti in un bel numero di terminali che si reclamizzano strombazzando nello sforzo di conservare o migliorare la produttività. Tali obiettivi, nel caso della Hessenatie, sono stati invece affidati alla bravura del personale ed alla bontà dei sistemi e delle attrezzature di base.

Più di un decennio prima, la ECT (European Combined Terminal) di Rotterdam aveva inaugurato un proprio impianto alla foce del fiume Maas - il Delta Common-user Terminal - dotato di straddle carriers quale principale equipaggiamento nell'area di deposito. Le gru bordo-costa comprendevano doppi elevatori adatti al sistema multi-trailer che era stato portato lì dal terminal sito a monte. Ettari di nuova pavimentazione a blocchi e le ultime procedure quanto ai sistemi di controllo ed ai varchi promettevano una nuova era in ordine alle prestazioni terminalistiche.

Il mondo containerizzato osservava tale iniziativa con notevole interesse, ma molto presto la ECT andò oltre stipulando con il suo più grosso cliente un accordo al fine di creare un secondo terminal sul sito Maasvlachte. Questa volta, esso sarebbe stato automatizzato.

Senza lasciarsi impressionare dalla tecnologia del primo terminal olandese, la Hessenatie ha continuato a sorvegliare ed affinare le proprie operazioni ad elevate prestazioni mediante straddle-carriers. E' caratteristico come un'analisi pragmatica abbia convinto il personale addetto alle operazioni del fatto che fosse improbabile che il servizio alla clientela potesse essere mantenuto presso il proprio terminal allo stato allora corrente delle attrezzature e dei sistemi automatizzati, mentre anche le economie apparivano troppo tirate.

A dispetto di ciò che poteva sembrare ai profani, e cioè che vi fossero clamorosi fallimenti nel settore delle nuove pavimentazioni, tale è stato il successo delle operazioni dell'Europa Terminal che, ancora una volta, la capacità ha cominciato a diventare un problema. Si potrebbe congetturare che il suo cliente principale allora non fosse stato proprio contento del fatto di essersi sentito rispondere di dover effettuare altrove le operazioni di trasbordo alla richiesta circa la possibilità di concentrare tutta la propria attività di interscambio in un solo posto.

Per la Hessenatie, si trattava di una proposta che non poteva essere rifiutata, anche se l'accettare avrebbe comportato l'arrivo di volumi insostenibili presso il terminal. Nel 1999, il porto di Anversa stava sviluppando l'intenzione di realizzare un nuovo complesso destinato ai contenitori sulla riva sinistra del fiume Schelda, e così, a giugno di quell'anno, venne conferita una concessione cinquantennale relativa ad una parte di quell'area ad una joint venture tra la MSC (Mediterranean Shipping Company) e la Hessenatie.

Per cominciare, sono stati coinvolti 1.260 metri di facciata sul molo Deurganckdock, unitamente a 56 ettari di territorio retrostante. Qui, peraltro, è sorto un problema. Pur trasferendovi il livello di efficienza conseguito presso il terminal Europa, lo spazio di piazzale disponibile per l'ipotizzata attività mediante il medesimo sistema era insufficiente, persino lavorando solamente con una sola (su tre) delle preferite straddle carriers. Se venisse concesso più spazio in banchine, come ci si aspetta, ci vorrebbe altro territorio al fine di supportare tale estensione degli ormeggi. Ovviamente, sono richiesti sistemi di magazzinaggio intensivi con implicazioni in termini di automazione.

Sebbene gran parte del traffico da trattare mediante il nuovo terminal sia costituito da trasbordo per conto del socio MSC, i programmatori della Hessenatie hanno compreso che un notevole quantitativo di autotrasporto continuerebbe ad esprimere la propria domanda in relazione ai servizi terminalistici. L'impilaggio in alto e la domanda casuale da parte dell'autotrasporto non si adattano troppo bene l'un l'altra e, a meno di non impiegare un numero anti-economico di gru a forca con equipaggio umano, il livello del servizio peggiorerebbe oltre l'accettabile.

La tecnologia delle attrezzature ha compiuto progressi nel decennio precedente ed i computers, i sistemi di controllo ed i collegamenti tattici di comunicazione con l'equipaggiamento mobile sono migliorati più di quanto si pensasse. La manodopera, che resta sempre un elemento significativo delle economie terminalistiche, probabilmente sarebbe ancora più costosa per questo sito controllato a distanza. E' sembrato che la risposta finale potesse consistere nell'automazione del piazzale contenitori.

Le RTG (gru a cavaliere gommate senza guidatore), sebbene adesso siano tecnicamente realizzabili, non sono state prese in considerazione quale opzione, non solo perché queste attrezzature non si prestano alle abituali lunghe movimentazioni a pieno carico, ma anche in ragione dell'area assorbita dalle corsie camionistiche per ciascuna fila di impilaggio. Esse, oltretutto, avrebbero rappresentato anche un problema irrisolvibile di sicurezza per i camionisti esterni che sono esposti all'azione delle attrezzature senza equipaggio nel contesto delle operazioni di impilaggio RTG.

Anche le gru a cavaliere gommate (RMG) sono state prese in considerazione ma sono state subito scartate a causa della mancanza di spazio richiesto dalle corsie stradali di servizio che a giudizio dei programmatori erano state ritenute necessarie tra le coppie di binari utilizzati dalle gru. Le OBC (gru a ponte sovrastante), d'altro canto, possono essere utilizzate a stretto contatto insieme alle precedenti in assenza di oscillazioni strutturali; questo equipaggiamento, peraltro, offre ulteriori vantaggi poiché l'alimentazione elettrica può essere ricavata direttamente mediante il contatto coi binari invece che per mezzo di cavi.

A causa della natura alluvionale del suolo del delta dello Schelda, in ogni caso si sarebbe dovuto pensare a pali destinati a supportare i binari delle RMG, mentre per le OBC si sarebbe potuto costruire un baglio di alto livello sulle estensioni al di sopra del terreno dei suddetti pali. L'equazione costi/benefici è stata sottoposto ad un severo esame ed alla fine venne presa una decisione a favore di OBC completamente automatizzate per il nuovo piazzale del terminal.

La conformazione del sito disponibile, unitamente alla decisione di automatizzare, determinarono l'impilaggio allineato perpendicolarmente alla banchina, mentre il trasporto esterno veniva limitato alle due estremità delle pile. L'automazione si avviava ad essere la risposta, mentre restavano da definire solo i dettagli.

Le gru convenzionali per la movimentazione di contenitori fanno affidamento sui piloti, con o senza assistenza a bordo, al fine di far fronte ai problemi di oscillazione dei carichi pendenti. Vari modi sono stati sperimentati allo scopo di risolvere questo problema presso i terminals automatizzati, tra cui complessi sistemi di annodamento delle cime, la minimizzazione dell'altezza di impilaggio, braccia a pantografo e CCTV.

La soluzione adottata dalla Hessenatie è un'imitazione di quella in origine utilizzata per le gru terminalistiche su rotaia nel Regno Unito alla fine degli anni '60, costituita da un traliccio verticale quadrato che passa attraverso ed è supportato dal trolley cui è attaccato lo spreader. Si dice che il risultato sia costituito da un posizionamento alquanto preciso dello spreader, anche nel caso di vento sino a 100 km/h.

Ma mentre le origini degli elementi progettuali possono rinvenirsi altrove, l'elemento finale del pacchetto in questione è interamente dovuto all'intuizione dell'operatore. Si dice che la flessibilità sia la parola chiave rispetto al terminal convenzionale della Hessenatie mentre l'abilità nel rispondere immediatamente ai mutamenti tattici dev'essere attribuita alle prestazioni notevolmente elevate conseguite dal terminal. Le straddle carriers, gestite con raziocinio da un software di prim'ordine e condotte da piloti che sanno ciò che fanno, sono in grado di rispondere rapidamente ed in modo economico alle situazioni non programmate. Malgrado la disponibilità di AGV (veicoli a guida automatica "passiva") già sperimentati e provati presso lo ECT, i programmatori hanno deciso di moltiplicare le movimentazioni orizzontali nei limiti del possibile delle attività delle gru da banchina e da piazzale mediante l'impiego di "mini strad".

Dotate di capacità di raccogliere e depositare i containers, sarà necessario un numero notevolmente minore di queste straddle carriers rispetto alle AGV passive (od anche rispetto ai trattori/trailers) al fine di conservare la produttività degli ormeggi, il che è più razionale dal punto di vista economico e comporta la minimizzazione della congestione delle banchine.

Per quanto riguarda l'attualità, non è in corso alcuno sforzo al fine di rendere maggiormente raffinato il software di controllo che consente le operazioni senza pilota; la principale argomentazione a giustificazione di questo fatto è che i volumi iniziali consistenti in un milione di box non lasciano spazio per esperimenti auto-indulgenti. Chi lo sa che cosa potrà portare il futuro?

La filosofia della Hessenatie continua ad essere quella dell'utilizzazione delle gru da banchina, il che racchiude il semplice principio che esse hanno lavorato bene per la società in passato. Eccezionalmente, viene fornita energia in più per consentire agli elevatori abbinati da 30 tonnellate di raggiungere la massima velocità di issaggio in due secondi, nonché di conservare le notevoli prestazioni di 245 movimentazioni per turno gru. E' da notare come sembra che non sia stata fatta alcuna previsione in ordine alle elevazioni abbinate per quanto riguarda l'impilaggio od il bordo nave.

La decisione di automatizzare da parte di una tradizionale "natie" belga non è stata certamente un accecante lampo di luce sulla strada di Damasco, ma i suoi operatori neanche hanno dovuto esserne convinti a forza. Si è trattato, piuttosto, di un'attenta analisi di tutti i criteri della situazione, nonché dell'integrazione di tutti i disparati elementi in un progetto che poteva soddisfare gli elevati standard propri della Hessenatie.

Nessuno dovrebbe sorprendersi del fatto che l'automazione si appresti a diventare il prossimo passo logico nel progresso imprenditoriale del settore, né ci si dovrebbe aspettare che i risultati siano sempre e comunque un successo. I problemi di crescita sono probabilmente inevitabili ma è difficile immaginare una squadra migliore per risolverli. La domanda interessante è: quanto tempo ci vorrà, prima che l'influenza delle nuove operazioni si possa far sentire presso i terminals convenzionali della società?
(da: Cargo Systems, febbraio 2002)


FROM THE HOME PAGE
The MSC Group presents an offer to buy the Gram Car Carriers, the world's third largest carrier in the PCTC segment
The MSC Group presents an offer to buy the Gram Car Carriers, the world's third largest carrier in the PCTC segment
Oslo
The proposal, worth about 653 million euros, was accepted by the Board of the Norwegian company and its main shareholders.
At the construction site Fincantieri in Marghera the varo of the Norwegian cruise ship Norwegian Aqua
At the construction site Fincantieri in Marghera the launch of the cruise ship Norwegian Aqua
Trieste / Miami
It is 322 meters long and has a gross tonnage of 156,300 tons
Paolo Guidi has been named general manager of CMA CGM Italy
Paolo Guidi has been named general manager of CMA CGM Italy
Marseille
The first May will take over in Romain Vigneaux
HHLA will acquire 51% of the capital of Austrian intermodal transport company Roland Spedition
HHLA will acquire 51% of the capital of Austrian intermodal transport company Roland Spedition
Hamburg
Its network connects ports in Hamburg, Antwerp, Bremerhaven, Koper, Rotterdam and Trieste.
Kuehne + Nagel's downward trend in economic performance continues.
Kuehne + Nagel's downward trend in economic performance continues.
Schindellegi
In growth the handling of volumes of sea and air shipments
ESPO points out issues to be addressed in order to enable European ports to face the next challenges
Brussels
Memorandum in view of the European elections in June
The Port of Barcelona has established new historical records of monthly and quarterly container traffic
The Port of Barcelona has established new historical records of monthly and quarterly container traffic
Barcelona
As of March 2024, 348mila teu (+ 34.3%) were handled, of which 154mila in transshipment (+ 63.9%) and 194mila in import-export (+ 17.4%)
Fincantieri has delivered the new cruise ship Queen Anne to Cunard
Monfalcone
Concordate with Princess Cruises the postponement of the delivery of the Star Princess
Le Aziende informano
Protocollo d'intesa tra l'Autorità di Sistema Portuale del Mare di Sicilia Occidentale e l'Escola Europea di Intermodal Transport
International shipping associations call for help at U.N. to protect shipping
London
Solicited a greater military presence, missions and patrols. The world-they write in a letter to Guterres-would be outraged if four airliners were seized.
In February, shipping traffic in the Suez Canal declined by -42.8% percent.
In February, shipping traffic in the Suez Canal declined by -42.8% percent.
The Cairo
Net tonnage of the naviglio down -59.8% percent. Drastic reduction of -53% of the value of transit fees
The World Shipping Council points to the EU the way to support the economy and trade
In Norway, the construction of the world's two largest hydrogen-powered ferries
In Norway, the construction of the world's two largest hydrogen-powered ferries
Brønnøysund / Gursken
Order of Torghatten company at the shipyard Myklebust
The freight traffic in the port of Rotterdam in the first quarter was down by -1.4% percent.  Increase of containers
The freight traffic in the port of Rotterdam in the first quarter was down by -1.4% percent. Increase of containers
Rotterdam
Strong increase (+ 29.0%) of feeder ships departing from the Dutch stopover to the Mediterranean ports
In the first three months of 2024, freight traffic in Russian ports fell by -3.3% percent.
St. Petersburg
Drastic reduction of passenger traffic in the Crimean port scans
In the first three months of 2024, freight traffic in Russian ports fell by -3.3% percent.
Tytgat (SEA Europe) : A European maritime industrial strategy is urgently needed
Brussels
Round table with representatives of the institutions of the European Union
Joe Kramek will be the next president and CEO of the World Shipping Council
Joe Kramek will be the next president and CEO of the World Shipping Council
Washington / Brussels/London / Singapore
He will retire at the end of July in Butler when the latter is retiring.
In the first quarter of this year the traffic of goods in the port of Antwerp-Zeebrugge grew by 2.4%
In the first quarter of this year the traffic of goods in the port of Antwerp-Zeebrugge grew by 2.4%
Anverse
On the increase the containers. Decrease in other loads. Belgian, Dutch and German ports urge European governments to ensure that industries remain in Europe
Partnership of HD Hyundai Heavy Industries and Anduril Industries in the Field of Maritime Defense
Orange County / Seoul
Envisage the design, development and production of new types of autonomous naval systems
d' Friend International Shipping orders two new tankers LR1
Luxembourg
Commits to China's shipyard Jiangsu New Yangzi Shipbuilding Co.
Global Infrastructure Partners waives to acquire 49% percent of Malaysian MMC Port Holdings
New York
CMA CGM Air Cargo announces its first transpacific line
Marseille
Three aircraft will be taken over between summer and early next year.
In 2023 new annual historical record of maritime traffic in the Stories of Malacca and Singapore
In 2023 new annual historical record of maritime traffic in the Stories of Malacca and Singapore
Port Klang
The previous maximum peak had been reached in 2018
HMM announces the nearly doubling of fleet capacity by 2030
Seoul
Expected 63% increments of the volumes transportable from container carriers and 95% in the bulk carrier sector
In the first quarter of 2024, the Port of Singapore handled ten million containers (+ 10.7%)
In the first quarter of 2024, the Port of Singapore handled ten million containers (+ 10.7%)
Singapore
The overall traffic in goods increased by 7.6%
Iran has given way to the attack on Israel with the seizure of the container ship. MSC Aries
London / Manila
Le Aziende informano
ABB fornirà la sua soluzione per il Cold - Ironing nel Porto Internazionale di Portsmouth
The construction of the new Venetian container terminal in Porto Marghera is being carried out.
The construction of the new Venetian container terminal in Porto Marghera is being carried out.
Venice
It will be able to accommodate Panamax vessels and will have an annual traffic capacity of one million teu
The French Senate has approved a bill to limit the right to strike in transport
The French Senate has approved a bill to limit the right to strike in transport
Last year container traffic in Malta decreased by -11.4%
Last year container traffic in Malta decreased by -11.4%
The Valletta
Crucierists in growth of 59.1%
Approved by the Transport Commission of the Spanish Congress a proposal to improve the competitiveness of the REC Ship Register
Madrid
Applause from ANAVE. The number of national flag merchant ships has fallen to the all-time low
Pirate attacks on ships have been growing.
Pirate attacks on ships have been growing.
London
Recrudescence of Somali piracy
Assshipowners, well the decree that delegates security checks to recognized bodies
Rome
Messina : a concrete step forward in the optics of an ever greater competitiveness of the Italian flag
Maritime traffic in the Panama Canal is expected to gradually normalize from here to 2025
Balboa
The start of the rainy season, expected at the end of the month, is expected to lift the number of ships transits from 27 to 36.
Baltimore attributes to owner and operator of the ship Dali the blame for the collapse of the Key Bridge
Baltimore
They would have been established dysfunction to the power supply on board that would cause a blackout
The quarterly economic performance of DSV is still declining
Hedehusene
In the first quarter of this year, the value of net profit decreased by -27.2%
Approved the consuntive budget 2023 of the AdSP of the Sardinia Sea
Cagliari
An administration surplus of 530 million euros, of which more than 475 tied for works in progress
US imports of dangerous goods have been penalized during the pandemic.
Washington
Survey by the Government Accountability Office
In 2023 CEPIM-Parma's Interport recorded a growth of 6.8% of the value of production
Bianconese of Fontevivo
Net profit di788mila euro (+ 223.2%)
In the first quarter of 2024, UPS Group revenues fell by -5.3%
Atlanta
Net profit down -41.3%
Grendi has perfected the purchase of the ship Wedellsborg
Milan
It will be renamed with the name of "Grenching Futura"
Grimaldi consolidates its presence in China with new headquarters in Shanghai
Naples / Shanghai
Inaugurates the offices of the Grimaldi Shipping Agency Shanghai
Approved the 2023 consuntive budget of the Western Ligure Sea AdSP
Genoa
The new endowment of the institution's organic plant provides for 50 hires, including three managerial positions
First plant for the distribution of LNG and GNC to vehicles in the port of La Spezia
The Spezia
It has been installed in Stagnoni locations
Agreement between MSC, MSC Foundation and Mercy Ships for the construction of a new hospital ship
Geneva / Lindale
Tomorrow in Livorno a conference on the history of the city port
Livorno
It will be talked about architecture, trade and politics between the XVI and the twentieth century
Agreement Assshipowners-ITS Academy G. Caboto for training in the maritime, port and logistics sectors
Rome
SAILING LIST
Visual Sailing List
Departure ports
Arrival ports by:
- alphabetical order
- country
- geographical areas
In the first quarter of 2024, the port of Algeciras handled 1.2 million containers (+ 8.1%)
Algeciras
The traffic in overall goods increased by 3.3%
In the first three months of this year in Valencia, container port traffic grew by 12.1% percent.
Valencia
In March, the increase was 15.7% percent.
The Spezia and Carrara try to break down the bell towers and solicit cooperation at the ports of Genoa and Savona
The Spezia
Switzerland and Switzerland cut trade between Italy and Switzerland.
Bern
In the first three months of the 2024 decline in Swiss exports. Stable imports
Port of Naples, striking of the fast ferry Island of Procida against a quay
Naples
About thirty minor injuries among passengers
Summoned for April 23 a meeting at MIT on former TCT port workers
Taranto
The unions had requested clarification on the future of the 330 members of the Taranto Port Workers Agency.
The outer Levant dock of the Arbatax port has returned fully operational
Cagliari
In August 2020 he had been shouted by the ferry "Bithia"
The Port of Los Angeles closed the first quarter with a 29.6% percent growth in container traffic
Los Angeles
Expected a continuation of the positive trend
Stable the value of ABB's revenues in the first quarter
Zurich
The new orders are down -5.0% percent. At the end of July Rosengren will leave the CEO position in Wierod
The crisis of the Cooperative Sole Workers of Porto Flavio Gioia officialized at institutions and trade unions
Salerno
USB Mare and Porti, what's going on in the port of Salerno is the result of pressure from shipowners
Euronav sells its own ship management company to Anglo-Eastern
Antwerp / Hong Kong
Manages the fleet of tanker ships of the Antwerp company
Genoa Shipbuilding Industries has acquired a submersible barge of the cargo capacity of 14,000 tonnes
Genoa
It can also be employed as a floating basin for the varo of artifacts up to 9,800 tons
Venice Cold Stores & Logistics obtains the qualification of tax warehouse for wines and sparkling
Venice
Extension of the services offered to companies in the wine sector
Gasparate urges to exempt property of interports from payment of the Imu
Nola
President of the Union Interports Reunited warned that with the PNRR construction sites the railway intermodality is at risk
Hapag-Lloyd plans future investments to expand business in the terminal and intermode sectors
Hamburg
Among the markets, the company focuses attention on Africa, India, Southeast Asia and the Pacific
Set up a consortium to decarbonize transport on the northern Pacific route
Vancouver
It is formed by nine companies and entities and is open to other partners
In the first quarter of this year, container traffic in the port of Long Beach increased by 16.4%
Long Beach
In March, the increase was 8.3% percent.
Delivery of the work of consolidation of the foranea dam of the port of Catania
Catania
Procurement of the value of 75 million euros
PORTS
Italian Ports:
Ancona Genoa Ravenna
Augusta Gioia Tauro Salerno
Bari La Spezia Savona
Brindisi Leghorn Taranto
Cagliari Naples Trapani
Carrara Palermo Trieste
Civitavecchia Piombino Venice
Italian Interports: list World Ports: map
DATABASE
ShipownersShipbuilding and Shiprepairing Yards
ForwardersShip Suppliers
Shipping AgentsTruckers
MEETINGS
Tomorrow in Livorno a conference on the history of the city port
Livorno
It will be talked about architecture, trade and politics between the XVI and the twentieth century
On April 11, the sixth edition of the "Italian Port Days" will begin.
Rome
Also this year the project has been divided into two sessions : the first in the spring and the second from September 20 to October 20
››› Meetings File
PRESS REVIEW
Iran says MSC Aries vessel seized for 'violating maritime laws'
(Reuters)
Le transport maritime national navigue à vue
(Aujourd'hui Le Maroc)
››› Press Review File
FORUM of Shipping
and Logistics
Relazione del presidente Mario Mattioli
Roma, 27 ottobre 2023
››› File
Plan to improve in Genoa and Savona the rail links with cruise terminals and airport
Genoa
It was presented today in the Ligurian capital
From 10 to May 12 at Spezia will be held "DePortibus-The festival of ports that connect the world"
The Spezia
The programme provides for technical events and cultural proposals
Three new STS cranes have arrived in the Kenyan port of Lamu.
Mombasa
They will be able to work on container ships of the capacity of over 18mila teu
One hundred new IVECO trucks powered by HVO in the Smet fleet
Turin
They will be taken over in the course of this year
In the first three months of this year, goods transported by rail between China and Europe increased by 10% percent.
Beijing
Operated 4,541 trains (+ 9%)
In the first quarter of 2024, container traffic in the port of Hong Kong fell by -2.3%
Hong Kong
In March, the decline was -10.6% percent.
The regasification terminal FSRU Toscana left Livorno direct to Genoa
Livorno
In the Ligurian scalp and then in Marseille maintenance interventions will be carried out
Confirmed to Tugchiers Meeting Port of Genoa the granting of trailer services in the port of Genoa
Genoa
Planned investment of 35 million euros to renovate fleet
In the first quarter of 2024, OOIL revenues decreased by -9.0%
Hong Kong
Containers carried by the OOCL fleet increased by 3.4%
Mattioli (Federation of the Sea) relaunches the propulsive role of maritime clusters
Rome
Today, the National Sea Day and the marinara culture are celebrated
In the first quarter of 2024, the revenues of Yang Ming and WHL grew by 18.5% and 8.1%
Keelung / Taipei
In March the increments were equal to 20.3% and 8.6%
In 2023 the freight traffic handled by the State Railways Group fell by -2.0%
Rome
The Logistics Pole posted a net loss of -80 million euros, up 63 million euros.
Port of Genoa, inaugurated new rooms of Stella Maris at Maritime stations
Genoa
They are intended for the welfare and socialization of seafarers in transit in the Superba
Germany's Dachser has acquired the compatriate Brummer Logistik
Kempten
The company specializes in the logistics of perishable products
In the first quarter of 2024, Evergreen's revenues increased by 32.6% percent.
Taipei
In March, the increase was 36.5% percent.
Cooperation pact between the associations of the ports and ferry companies of Greece
The Piraeus
Among the activities, make sure that port benches are adequate for new naval technologies
In 2023 the traffic in goods at ports in Lazio fell by -5.7% percent. Record of cruises
Cyvitavecchia
Passenger of line services growing by 10.0%
RINA will collaborate on the sustainable development of ports and shipping of Indonesia
Genoa
Contract with the World Bank
In Udine the Officine Rotable Maintenance of FVG Rail has been equipped with a lawn back in fossa
Procedure
Interporto Padova's assembly to merge for incorporation of the Zip Consortium
Padova
Capital increase of more than 7.8 million split between Municipality, Province, and Chamber of Commerce
Turkish Arkas orders four container ships from 4,300 teu to Guangzhou Wenchong Shipyard
Izmir
On the way an investment of 240 million
- Via Raffaele Paolucci 17r/19r - 16129 Genoa - ITALY
phone: +39.010.2462122, fax: +39.010.2516768, e-mail
VAT number: 03532950106
Press Reg.: nr 33/96 Genoa Court
Editor in chief: Bruno Bellio
No part may be reproduced without the express permission of the publisher
Search on inforMARE Presentation
Feed RSS Advertising spaces

inforMARE in Pdf
Mobile