testata inforMARE
Cerca
23 April 2024 - Year XXVIII
Independent journal on economy and transport policy
15:39 GMT+2
LinnkedInTwitterFacebook


COUNCIL OF INTERMODAL SHIPPING CONSULTANTSYEAR XXII - Number 6/2004 - JUNE 2004

Legislazione

Il ro-ro nel mirino dei guardiani della concorrenza

L'aspetto in continuo mutamento dell'attività ro-ro Europa-Regno Unito non mostra alcun segnale di attenuazione del proprio dinamismo. Alcuni porti sono in vendita, altri sono destinati alla chiusura, mentre nuove infrastrutture, inaugurate solo di recente, hanno conseguito risultati migliori di quanto non ci si aspettasse.

Nel contempo le rotte marittime e le navi ro-ro nonché ro-pax continuano a passare di mano con una regolarità che ingenera confusione in molti osservatori. I guardiani della concorrenza sia del Regno Unito che della Commissione Europea sono stati recentemente impegnati con una serie di proposte di accordo che - se venisse dato loro semaforo verde - cambieranno ulteriormente l'aspetto dell'attività ro-ro nel Nord Europa.

Di recente, per la precisione a febbraio, la Commissione sulla Concorrenza del Regno Unito ha bloccato l'ultimo di una serie di accordi tra la P&O Ferries e l'operatore ro-ro svedese Stena Line. L'accordo proposto avrebbe comportato un ulteriore consolidamento dei servizi marittimi attraverso il Mar d'Irlanda, in cui la P&O avrebbe venduto alla Stena entrambe le sue rotte di corridoio, quella centrale e quella settentrionale, entrando altresì a far parte di una joint venture al fine di effettuare operazioni presso le sue infrastrutture portuali di Cairnryan.

Il punto di stallo è consistito nella vendita delle rotte Liverpool-Dublino della P&O che, unitamente alla completa chiusura del suo servizio Mostyn-Dublino (adesso operativo per soli due anni), avrebbe comportato una situazione di fusione. "Abbiamo ritenuto che in assenza della fusione, la P&O, ovvero un acquirente alternativo della sua rotta Liverpool-Dublino, potesse avere un maggiore incentivo ad aggiungere capacità per attirare un quantitativo maggiore dei traffici dismessi da Mostyn rispetto a quanto non ne avesse la Stena, laddove avesse acquistato la rotta. Ci aspettavamo che la fusione comportasse una riduzione della capacità sul corridoio centrale rispetto alla situazione derivante dalla mancata fusione" afferma la commissione nella sua relazione.

Continua poi: "Ci fosse stata o meno una riduzione della capacità, in seguito alla fusione comunque la Stena avrebbe avuto agio di esercitare un potere di mercato incrementando i prezzi nei confronti di alcuni clienti. Tale discriminazione tariffaria sarebbe stata possibile data la mancanza di trasparenza sui prezzi nell'ambito del mercato.

Ci aspettavamo che la Stena concentrasse gli aumenti dei prezzi, dopo la fusione, sulla sua rotta Liverpool-Dublino. Inoltre, ci sarebbero stati meno incentivi per la Stena a ridurre i prezzi a Holyhead al fine di attirare traffico aggiuntivo per riempire un po' della propria capacità in più, dal momento che la rotta Holyhead-Dublino della Stena potrebbe catturare un po' del traffico dismesso da Mostyn a Liverpool". Essa aggiunge inoltre di non aspettarsi che gli altri operatori sul corridoio centrale Eire-Regno Unito - segnatamente la Irish Ferries e la NorseMerchant Ferries - aumentino la capacità in conseguenza della fusione, provocando perciò un calo dei prezzi, ed infatti ci si potrebbe aspettare che anche loro si adeguino, aumentando pure i loro prezzi.

Tuttavia, sembra chiaro che, quale che sia il futuro a lungo termine della P&O sul Mar d'Irlanda, essa andrà avanti con i suoi piani finalizzati alla chiusura delle operazioni a Mostyn. Anche se la P&O sostiene che la rotta non è mai stata in grado di produrre profitti, il porto stesso - situato lungo il fiume nell'estuario del Dee - accusa le autorità di avere eccessivamente rinviato la decisione circa un programma di dragaggio che avrebbe migliorato l'affidabilità degli orari della P&O. L'amministratore delegato della Mostyn, Jim O'Toole, afferma di avere atteso una qualche sorta di verdetto per due anni e mezzo ed aggiunge di temere che il ritardo potrebbe comportare conseguenze sul programmato trasporto ro-ro delle parti di ali dell'Airbus A380 dalla fabbrica britannica dell'Airbus di Broughton all'impianto di assemblaggio a Tolosa, che avrebbe dovuto passare da Mostyn.

Nel corridoio settentrionale, tuttavia, la Commissione sulla Concorrenza ha sancito la vendita della rotta della P&O Fleetwood-Larne alla Stena, concludendo: "In conseguenza del trasferimento della rotta in questione, la quota di mercato della Stena nel corridoio settentrionale potrebbe approssimativamente raddoppiare. Resteranno tre operatori di traghetti di rilievo, ma la Stena rimpiazzerà la P&O quale maggiore operatore nel corridoio. La fusione riduce la concentrazione in questo mercato, almeno sul breve termine. Malgrado l'opposizione fatta alla Stena quale potenziale nuovo arrivato sulle rotte diagonali, abbiamo concluso che non ci si sarebbe dovuto aspettare che il trasferimento della rotta Fleetwood-Larne potesse comportare una sostanziale attenuazione della concorrenza".

Tutto considerato, l'accordo vale qualcosa come 50 milioni di sterline circa, una cifra che comprende il trasferimento di cinque navi della P&O, vale a dire la European Leader, la European Pioneer e la European Seafarer, attualmente impiegate sulla Fleetwood-Larne, così come i due traghetti della Mostyn-Dublino, cioè la European Ambassador e la European Envoy. "La proposta transazione è in linea con la nostra politica di concentrazione sulle rotte di traghetti dalla rendita più alta, nelle quali abbiamo un vantaggio sulla concorrenza" afferma Russ Peters, amministratore delegato della P&O Ferries. Aggiunge poi: "Sebbene alcuni dettagli siano cambiati, la transazione in effetti ci farebbe conseguire molto di ciò che intendevamo in origine". La P&O rivela altresì di aver dovuto sopportare costi eccezionali per 24 milioni di sterline in seguito alla chiusura delle proprie operazioni a Mostyn.

La decisione di vendere queste rotte era stata anticipata già da qualche tempo dagli osservatori del settore, e, anche se le navi Norbay e Norbank continueranno a servire sulla rotta Liverpool-Dublino, ci si aspetta dai più che la P&O continui a cercare qualche ulteriore mezzo per razionalizzare questo servizio, come ha fatto con gli altri suoi servizi.

Anche se i servizi di attraversamento della Manica da Dover a Calais da sempre costituiscono una grossa fonte di proventi per la P&O - per un certo numero di anni essa ha dominato quei traffici per mezzo di un'associazione con la Stena Line che è durata sino al 2002 - le più recenti pressioni commerciali derivanti dai servizi di trasporto merci dell'Eurotunnel, così come il servizio ro-ro Dover-Dunkirk effettuato dalla Norfolkline, hanno costretto la P&O ad un altro ripensamento in ordine alla migliore utilizzazione delle proprie navi su questa rotta, che ha comportato una riduzione complessiva della capacità.

Mentre nel 2003 essa ha effettuato operazioni con sette navi ro-pax e con una sola nave adibita al trasporto merci, dall'inizio di marzo di quest'anno essa ha ritirato la tutto-merci European Seaway e ha convertito la Pride of Burgundy quale propria nave dedicata alle merci, quindi adesso fa viaggiare sei navi ro-pax. E' probabile che la concorrenza si incrementi ulteriormente l'anno prossimo, dato che la Norfolkline impiegherà la prima delle sue tre nuove navi ro-pax attualmente in costruzione in Corea. Costruite appositamente per la rotta Dover-Dunkirk, le navi dalla capacità di 120 camion verranno immesse in servizio a giugno ed a novembre 2005, mentre l'inizio delle operazioni dell'ultima è previsto per giugno del 2006. "L'attività di trasporto merci della Norfolkline è cresciuta in modo significativo nel 2003 ed anche il traffico turistico è aumentato, il che è stato molto incoraggiante in quello che si è dimostrato un anno commercialmente difficile nel complesso. Con l'introduzione dei nuovi traghetti, miglioreremo la velocità, il servizio e la qualità" afferma Thomas Woldbye, amministratore delegato della Norfolkline.

Malgrado le difficoltà che si trova ad affrontare sulla Manica e sul Mar d'Irlanda, i trasporti di merci sul Mare del Nord continuano ad essere sostenuti per la P&O e gli altri principali operatori ro-ro. I trasporti di merce della P&O sono stati in aumento del 4% nel 2003 rispetto a quelli dell'anno precedente sulle sue rotte primarie Hull-Rotterdam e Hull-Zeebrugge, mentre anche la Stena Line ha usufruito di un'annata al rialzo nell'ambito di questo traffico, avendo fatto registrare un incremento simile del 4% nei trasporti sui suoi servizi Regno Unito-Paesi Bassi con origine da Harwich.

Tuttavia, la crescita reale nei traffici ro-ro nel Regno Unito dev'essere cercata nella regione dell'Humber, dove è in corso tutta una varietà di progetti di sviluppo portuali, alimentati da una serie di contratti a lungo termine tra importanti caricatori e vettori. Anche se l'astro nascente è senza dubbio lo HST (Humber Sea Terminal) del Simon Group, cui l'anno scorso è stata data luce verde dalle autorità di programmazione britanniche ai fini della prosecuzione dei suoi piani di espansione Fase II, che consistono in due nuovi ormeggi fluviali, il primo dei quali inaugurato a marzo.

In seguito a ciò, lo HST ha fatto registrare un punto a suo favore a novembre quando ha sottratto la Cobelfret ai suoi rivali locali e si è assicurata un contratto triennale con la UECC, vettore specializzato in trasporto di auto, allo scopo di movimentare un traffico di approssimativamente 100.000 vetture all'anno. Ma è l'accordo con la Cobelfret che renderà maggiormente felice la società. L'operatore ro-ro con sede in Belgio ha siglato un contratto ventennale di leasing per 60 acri e ci si aspetta che rilevi l'Ormeggio 4 da 25 milioni di sterline una volta che la sua costruzione sarà stata completata in autunno. Nel contempo, essa ha lanciato un servizio da tre partenze settimanali dallo HST a Göteborg.

Ciò, tuttavia, non ha fermato la persistente speculazione rispetto al futuro a lungo termine dello HST. Ciò che è chiaro è che il Simon Group è in vendita al giusto prezzo, ed alla Borsa di Londra si conferma che esso ha ricevuto un'offerta preliminare di 0,50 sterline per quota azionaria, che, al momento, è "in corso di valutazione". Si dice che l'offerta sia stata espressa da un consorzio capeggiato dall'ex direttore generale della Simon Tim Redburn. Ed altri gruppi portuali sono accerchiati: la Forth Ports, con sede ad Edinburgo, ha annunciato di essere nel mirino di acquirenti dopo avere riportato un incremento del 17% dei profitti al lordo delle imposte per il 2003. L'anno è stato buono per l'operatore scozzese, con un'annata di completo successo per le sue infrastrutture ro-ro di Rosyth, che movimenta il servizio ro-pax della Attica Ferries alla volta di Zeebrugge.

Malgrado la perdita della Cobelfret, anche la ABP ha assistito alla soddisfazione dei propri clienti per l'incremento degli investimenti nelle infrastrutture presso i suoi porti dello Humber, in particolare Immingham. Il vettore ro-ro danese DFDS è stato molto impegnato, essendosi assicurato contratti a lungo termine con i clienti, segnatamente i produttori di auto BMW e Volvo, il gigante della carta StoraEnso ed i fornitori di acciaio AvestaPolarit e Fundia Special Bar AB.

A febbraio la DFDS ha siglato un accordo con la ABP per la costruzione di un'estensione dell'ormeggio fluviale al proprio attuale Terminal Nordic ad Immingham. Il ro-ro da 50 acri in programma sarà il primo situato al di fuori degli attuali varchi portuali e darà alla DFDS altri due o tre ormeggi in grado di movimentare navi lunghe sino a 225 metri e con pescaggio di 10 metri, concepiti per le sue nuove navi della Classe Fiore attualmente in costruzione, che aumenteranno del 40% circa la capacità della DFDS sulla propria rotta Immingham-Göteborg/Esbjerg. Un portavoce della ABP afferma che essa si aspetta di ricevere il permesso di pianificare la costruzione di un terminal da 35 milioni di sterline prima della seconda metà di quest'anno, per la costruzione del quale occorreranno 18 mesi.

Anche se è chiaro che la crescita principale dei traffici ro-ro da e per il Regno Unito dovrebbe verificarsi sulla sua costa orientale, lo scenario delle attività non è ancora definito. Il 2004 promette di essere un'altra buona annata dal punto di vista commerciale per i porti e per gli operatori marittimi.
(da: CargoSystems, maggio 2004)




FROM THE HOME PAGE
HHLA will acquire 51% of the capital of Austrian intermodal transport company Roland Spedition
HHLA will acquire 51% of the capital of Austrian intermodal transport company Roland Spedition
Hamburg
Its network connects ports in Hamburg, Antwerp, Bremerhaven, Koper, Rotterdam and Trieste.
Kuehne + Nagel's downward trend in economic performance continues.
Kuehne + Nagel's downward trend in economic performance continues.
Schindellegi
In growth the handling of volumes of sea and air shipments
ESPO points out issues to be addressed in order to enable European ports to face the next challenges
Brussels
Memorandum in view of the European elections in June
The Port of Barcelona has established new historical records of monthly and quarterly container traffic
The Port of Barcelona has established new historical records of monthly and quarterly container traffic
Barcelona
As of March 2024, 348mila teu (+ 34.3%) were handled, of which 154mila in transshipment (+ 63.9%) and 194mila in import-export (+ 17.4%)
Fincantieri has delivered the new cruise ship Queen Anne to Cunard
Monfalcone
Concordate with Princess Cruises the postponement of the delivery of the Star Princess
Le Aziende informano
Protocollo d'intesa tra l'Autorità di Sistema Portuale del Mare di Sicilia Occidentale e l'Escola Europea di Intermodal Transport
International shipping associations call for help at U.N. to protect shipping
London
Solicited a greater military presence, missions and patrols. The world-they write in a letter to Guterres-would be outraged if four airliners were seized.
In February, shipping traffic in the Suez Canal declined by -42.8% percent.
In February, shipping traffic in the Suez Canal declined by -42.8% percent.
The Cairo
Net tonnage of the naviglio down -59.8% percent. Drastic reduction of -53% of the value of transit fees
The World Shipping Council points to the EU the way to support the economy and trade
In Norway, the construction of the world's two largest hydrogen-powered ferries
In Norway, the construction of the world's two largest hydrogen-powered ferries
Brønnøysund / Gursken
Order of Torghatten company at the shipyard Myklebust
The freight traffic in the port of Rotterdam in the first quarter was down by -1.4% percent.  Increase of containers
The freight traffic in the port of Rotterdam in the first quarter was down by -1.4% percent. Increase of containers
Rotterdam
Strong increase (+ 29.0%) of feeder ships departing from the Dutch stopover to the Mediterranean ports
In the first three months of 2024, freight traffic in Russian ports fell by -3.3% percent.
St. Petersburg
Drastic reduction of passenger traffic in the Crimean port scans
In the first three months of 2024, freight traffic in Russian ports fell by -3.3% percent.
Tytgat (SEA Europe) : A European maritime industrial strategy is urgently needed
Brussels
Round table with representatives of the institutions of the European Union
Joe Kramek will be the next president and CEO of the World Shipping Council
Joe Kramek will be the next president and CEO of the World Shipping Council
Washington / Brussels/London / Singapore
He will retire at the end of July in Butler when the latter is retiring.
In the first quarter of this year the traffic of goods in the port of Antwerp-Zeebrugge grew by 2.4%
In the first quarter of this year the traffic of goods in the port of Antwerp-Zeebrugge grew by 2.4%
Anverse
On the increase the containers. Decrease in other loads. Belgian, Dutch and German ports urge European governments to ensure that industries remain in Europe
Partnership of HD Hyundai Heavy Industries and Anduril Industries in the Field of Maritime Defense
Orange County / Seoul
Envisage the design, development and production of new types of autonomous naval systems
d' Friend International Shipping orders two new tankers LR1
Luxembourg
Commits to China's shipyard Jiangsu New Yangzi Shipbuilding Co.
Global Infrastructure Partners waives to acquire 49% percent of Malaysian MMC Port Holdings
New York
CMA CGM Air Cargo announces its first transpacific line
Marseille
Three aircraft will be taken over between summer and early next year.
In 2023 new annual historical record of maritime traffic in the Stories of Malacca and Singapore
In 2023 new annual historical record of maritime traffic in the Stories of Malacca and Singapore
Port Klang
The previous maximum peak had been reached in 2018
HMM announces the nearly doubling of fleet capacity by 2030
Seoul
Expected 63% increments of the volumes transportable from container carriers and 95% in the bulk carrier sector
In the first quarter of 2024, the Port of Singapore handled ten million containers (+ 10.7%)
In the first quarter of 2024, the Port of Singapore handled ten million containers (+ 10.7%)
Singapore
The overall traffic in goods increased by 7.6%
Iran has given way to the attack on Israel with the seizure of the container ship. MSC Aries
London / Manila
Le Aziende informano
ABB fornirà la sua soluzione per il Cold - Ironing nel Porto Internazionale di Portsmouth
The construction of the new Venetian container terminal in Porto Marghera is being carried out.
The construction of the new Venetian container terminal in Porto Marghera is being carried out.
Venice
It will be able to accommodate Panamax vessels and will have an annual traffic capacity of one million teu
The French Senate has approved a bill to limit the right to strike in transport
The French Senate has approved a bill to limit the right to strike in transport
Last year container traffic in Malta decreased by -11.4%
Last year container traffic in Malta decreased by -11.4%
The Valletta
Crucierists in growth of 59.1%
Approved by the Transport Commission of the Spanish Congress a proposal to improve the competitiveness of the REC Ship Register
Madrid
Applause from ANAVE. The number of national flag merchant ships has fallen to the all-time low
Pirate attacks on ships have been growing.
Pirate attacks on ships have been growing.
London
Recrudescence of Somali piracy
Assshipowners, well the decree that delegates security checks to recognized bodies
Rome
Messina : a concrete step forward in the optics of an ever greater competitiveness of the Italian flag
Maritime traffic in the Panama Canal is expected to gradually normalize from here to 2025
Balboa
The start of the rainy season, expected at the end of the month, is expected to lift the number of ships transits from 27 to 36.
Last year on world cruise ships the record number of 31.7 million passengers (+ 55.4%) was embarked on.
Last year on world cruise ships the record number of 31.7 million passengers (+ 55.4%) was embarked on.
Miami
Past the historic peak of the pre-pandemic year of 2019
Updating the rules governing the berth service
Rome
Ok the government to decree establishing public company to manage state-owned toll roads
Agreement between Mercitalia Logistics and Logtainer for the development of intermodal services that integrate transport on iron, rubber and sea
In the first quarter of 2024, UPS Group revenues fell by -5.3%
Atlanta
Net profit down -41.3%
Grendi has perfected the purchase of the ship Wedellsborg
Milan
It will be renamed with the name of "Grenching Futura"
Grimaldi consolidates its presence in China with new headquarters in Shanghai
Naples / Shanghai
Inaugurates the offices of the Grimaldi Shipping Agency Shanghai
Approved the 2023 consuntive budget of the Western Ligure Sea AdSP
Genoa
The new endowment of the institution's organic plant provides for 50 hires, including three managerial positions
First plant for the distribution of LNG and GNC to vehicles in the port of La Spezia
The Spezia
It has been installed in Stagnoni locations
Agreement between MSC, MSC Foundation and Mercy Ships for the construction of a new hospital ship
Geneva / Lindale
Tomorrow in Livorno a conference on the history of the city port
Livorno
It will be talked about architecture, trade and politics between the XVI and the twentieth century
Agreement Assshipowners-ITS Academy G. Caboto for training in the maritime, port and logistics sectors
Rome
SAILING LIST
Visual Sailing List
Departure ports
Arrival ports by:
- alphabetical order
- country
- geographical areas
In the first quarter of 2024, the port of Algeciras handled 1.2 million containers (+ 8.1%)
Algeciras
The traffic in overall goods increased by 3.3%
In the first three months of this year in Valencia, container port traffic grew by 12.1% percent.
Valencia
In March, the increase was 15.7% percent.
The Spezia and Carrara try to break down the bell towers and solicit cooperation at the ports of Genoa and Savona
The Spezia
Switzerland and Switzerland cut trade between Italy and Switzerland.
Bern
In the first three months of the 2024 decline in Swiss exports. Stable imports
Port of Naples, striking of the fast ferry Island of Procida against a quay
Naples
About thirty minor injuries among passengers
Summoned for April 23 a meeting at MIT on former TCT port workers
Taranto
The unions had requested clarification on the future of the 330 members of the Taranto Port Workers Agency.
The outer Levant dock of the Arbatax port has returned fully operational
Cagliari
In August 2020 he had been shouted by the ferry "Bithia"
The Port of Los Angeles closed the first quarter with a 29.6% percent growth in container traffic
Los Angeles
Expected a continuation of the positive trend
Stable the value of ABB's revenues in the first quarter
Zurich
The new orders are down -5.0% percent. At the end of July Rosengren will leave the CEO position in Wierod
The crisis of the Cooperative Sole Workers of Porto Flavio Gioia officialized at institutions and trade unions
Salerno
USB Mare and Porti, what's going on in the port of Salerno is the result of pressure from shipowners
Euronav sells its own ship management company to Anglo-Eastern
Antwerp / Hong Kong
Manages the fleet of tanker ships of the Antwerp company
Genoa Shipbuilding Industries has acquired a submersible barge of the cargo capacity of 14,000 tonnes
Genoa
It can also be employed as a floating basin for the varo of artifacts up to 9,800 tons
Venice Cold Stores & Logistics obtains the qualification of tax warehouse for wines and sparkling
Venice
Extension of the services offered to companies in the wine sector
Gasparate urges to exempt property of interports from payment of the Imu
Nola
President of the Union Interports Reunited warned that with the PNRR construction sites the railway intermodality is at risk
Hapag-Lloyd plans future investments to expand business in the terminal and intermode sectors
Hamburg
Among the markets, the company focuses attention on Africa, India, Southeast Asia and the Pacific
Set up a consortium to decarbonize transport on the northern Pacific route
Vancouver
It is formed by nine companies and entities and is open to other partners
In the first quarter of this year, container traffic in the port of Long Beach increased by 16.4%
Long Beach
In March, the increase was 8.3% percent.
Delivery of the work of consolidation of the foranea dam of the port of Catania
Catania
Procurement of the value of 75 million euros
PORTS
Italian Ports:
Ancona Genoa Ravenna
Augusta Gioia Tauro Salerno
Bari La Spezia Savona
Brindisi Leghorn Taranto
Cagliari Naples Trapani
Carrara Palermo Trieste
Civitavecchia Piombino Venice
Italian Interports: list World Ports: map
DATABASE
ShipownersShipbuilding and Shiprepairing Yards
ForwardersShip Suppliers
Shipping AgentsTruckers
MEETINGS
Tomorrow in Livorno a conference on the history of the city port
Livorno
It will be talked about architecture, trade and politics between the XVI and the twentieth century
On April 11, the sixth edition of the "Italian Port Days" will begin.
Rome
Also this year the project has been divided into two sessions : the first in the spring and the second from September 20 to October 20
››› Meetings File
PRESS REVIEW
Iran says MSC Aries vessel seized for 'violating maritime laws'
(Reuters)
Le transport maritime national navigue à vue
(Aujourd'hui Le Maroc)
››› Press Review File
FORUM of Shipping
and Logistics
Relazione del presidente Mario Mattioli
Roma, 27 ottobre 2023
››› File
Plan to improve in Genoa and Savona the rail links with cruise terminals and airport
Genoa
It was presented today in the Ligurian capital
From 10 to May 12 at Spezia will be held "DePortibus-The festival of ports that connect the world"
The Spezia
The programme provides for technical events and cultural proposals
Three new STS cranes have arrived in the Kenyan port of Lamu.
Mombasa
They will be able to work on container ships of the capacity of over 18mila teu
One hundred new IVECO trucks powered by HVO in the Smet fleet
Turin
They will be taken over in the course of this year
In the first three months of this year, goods transported by rail between China and Europe increased by 10% percent.
Beijing
Operated 4,541 trains (+ 9%)
In the first quarter of 2024, container traffic in the port of Hong Kong fell by -2.3%
Hong Kong
In March, the decline was -10.6% percent.
The regasification terminal FSRU Toscana left Livorno direct to Genoa
Livorno
In the Ligurian scalp and then in Marseille maintenance interventions will be carried out
Confirmed to Tugchiers Meeting Port of Genoa the granting of trailer services in the port of Genoa
Genoa
Planned investment of 35 million euros to renovate fleet
In the first quarter of 2024, OOIL revenues decreased by -9.0%
Hong Kong
Containers carried by the OOCL fleet increased by 3.4%
Mattioli (Federation of the Sea) relaunches the propulsive role of maritime clusters
Rome
Today, the National Sea Day and the marinara culture are celebrated
In the first quarter of 2024, the revenues of Yang Ming and WHL grew by 18.5% and 8.1%
Keelung / Taipei
In March the increments were equal to 20.3% and 8.6%
In 2023 the freight traffic handled by the State Railways Group fell by -2.0%
Rome
The Logistics Pole posted a net loss of -80 million euros, up 63 million euros.
Port of Genoa, inaugurated new rooms of Stella Maris at Maritime stations
Genoa
They are intended for the welfare and socialization of seafarers in transit in the Superba
Germany's Dachser has acquired the compatriate Brummer Logistik
Kempten
The company specializes in the logistics of perishable products
In the first quarter of 2024, Evergreen's revenues increased by 32.6% percent.
Taipei
In March, the increase was 36.5% percent.
Cooperation pact between the associations of the ports and ferry companies of Greece
The Piraeus
Among the activities, make sure that port benches are adequate for new naval technologies
In 2023 the traffic in goods at ports in Lazio fell by -5.7% percent. Record of cruises
Cyvitavecchia
Passenger of line services growing by 10.0%
RINA will collaborate on the sustainable development of ports and shipping of Indonesia
Genoa
Contract with the World Bank
In Udine the Officine Rotable Maintenance of FVG Rail has been equipped with a lawn back in fossa
Procedure
Interporto Padova's assembly to merge for incorporation of the Zip Consortium
Padova
Capital increase of more than 7.8 million split between Municipality, Province, and Chamber of Commerce
Turkish Arkas orders four container ships from 4,300 teu to Guangzhou Wenchong Shipyard
Izmir
On the way an investment of 240 million
Deutsche Bahn would have solicited a group of potential bidders to submit proposals to acquire DB Schenker
New York
The invitation addressed, among others, to DSV, Maersk and MSC
Interferry calls on governments to use carbon tax revenues to equip the harbour quays of cold ironing
Victoria
Corrigan : 'imperative that the extensive installation of OPS facilities is undertaken with urgency'
Training courses for GNV crews to avoid collisions with cetaceans and sea turtles
Genoa
Made together with the research body Foundation CIMA, they also promote the protection of biodiversity
- Via Raffaele Paolucci 17r/19r - 16129 Genoa - ITALY
phone: +39.010.2462122, fax: +39.010.2516768, e-mail
VAT number: 03532950106
Press Reg.: nr 33/96 Genoa Court
Editor in chief: Bruno Bellio
No part may be reproduced without the express permission of the publisher
Search on inforMARE Presentation
Feed RSS Advertising spaces

inforMARE in Pdf
Mobile