testata inforMARE
Cerca
29 February 2024 - Year XXVIII
Independent journal on economy and transport policy
16:29 GMT+1
LinnkedInTwitterFacebook


COUNCIL OF INTERMODAL SHIPPING CONSULTANTSYEAR XXV - Number 5/2007 - MAY 2007

Reefer

Le linee di tendenza della produzione di contenitori reefer

Il prezzo medio alla consegna di un reefer high-cube da 40 piedi è stato prossimo ai 18.500 dollari USA nel corso del 1' trimestre 2007, quasi il 10% in più rispetto al suo punto più basso alla fine del 2005, quando il prezzo alla fine era calato al di sotto dei 17.000 dollari USA.

Il corrispondente prezzo per un 20 piedi è tornato sui 14.500 dollari USA, rispetto ai 14.000 dollari USA precedenti.

Gran parte dell'incremento è attribuibile agli aumenti del costo dell'acciaio, del nickel e delle altre materie prime utilizzate nella costruzione, sebbene i produttori abbiano poi alzato i prezzi anche in risposta alla recente forza della domanda, nonché al fine di incrementare i propri margini di profitto, in precedenza depressi.

L'attuale costo di una unità-base reefer da 40 piedi, pari a circa 10.000 dollari USA, è di oltre il 10% più elevato rispetto a quello dei primi del 2006 ed è praticamente tornato ad essere quello del massimo livello nel 2004.

Anche i prezzi dei macchinari stanno muovendosi verso l'alto - sebbene ad un ritmo più lento - ed ora sono attestati in media a 8.500 dollari USA.

L'aumento dei prezzi dei macchinari è stato allo stesso modo scatenato dai maggiori costi di produzione, sebbene anche i produttori di macchinari siano stati meno inclini ad offrire sconti, e così le vendite reciproche l'anno scorso sono avvenute a minor prezzo.

La produzione globale di reefer ha nuovamente raggiunto i 170.000 TEU (90.000 unità) nel 2006 e le previsioni sono al momento al rialzo per il 2007; tutte le fabbriche di unità refrigerate riferiscono di ordinazioni fino ad almeno il 3' trimestre.

La produzione globale di reefer da tempo è controllata da tre gruppi primari - la CIMC (China International Marine Containers), la MCI (Maersk Container Industri) e la Singamas Container Holdings - ed è ora totalmente concentrata in Cina.

La CIMC continua a guidare la fila, avendo conseguito una produzione-record di 100.000 TEU (55.000 unità) presso le proprie due fabbriche principali (a Shanghai e Qingdao) nel corso del 2006.

Queste ultime hanno fornito la cifra senza precedenti di 40.000 TEU negli ultimi tre mesi del 2006.

La MCI ha costruito oltre 55.000 TEU (30.000 unità) nel 2006 - sia per la Maersk Line che per terzi acquirenti - e da quel momento ha confinato le operazioni nella propria fabbrica principale di Qingdao.

PREZZI E TARIFFE GIORNALIERE DI LEASING IN MEDIA
PER LA PRODUZIONE DI REEFER INTEGRALI
(IN DOLLARI USA)

 

2' trim.
2006

3' trim.
2006

4' trim.
2006

1' trim.
2007

20 piedi

 

Prezzo dei macchinari

8.000

8.200

8.300

8.300

Prezzo di costruzione del box

6.000

6.000

6.200

6.200

Prezzo complessivo

del prodotto finito

14.000

14.200

14.500

14.500

Noleggio giornaliero

5,30

5,30

5,50

5,50

40 piedi

 

Prezzo dei macchinari

8.200

8.500

8.500

8.600

Prezzo di costruzione del box

9.300

9.300

9.700

9.800

Prezzo complessivo

del prodotto finito

17.500

17.800

18.200

18.400

Noleggio giornaliero

6,60

6,60

6,80

6,80

Nota: il prezzo di costruzione del box si riferisce ad un campione medio (struttura ed intelaiatura Corten, soffitto e pannelli in acciaio inossidabile, linea interna in acciaio inossidabile ad alta gradazione), compresi l'installazione dei macchinari, i collaudi finali pre-impiego e la consegna in Cina centro-settentrionale. Le tariffe di noleggio sono quelle inerenti ad attrezzature di nuova costruzione e con termine quinquennale.

Fonte: Analisi di mercato di Containerisation International

 

Per il resto, la Singamas ha prodotto oltre 15.000 TEU presso la propria fabbrica Reeferco di Shanghai.

Queste tre ditte attualmente offrono una capacità combinata installata di oltre 200.000 TEU/anno.

I macchinari reefer vengono, allo stesso modo, prodotti da tre ditte - Carrier Transicold, TKC (ThermoKing Corp) e Daikin Industries - oltre ad un quarto e relativamente nuovo operatore, la MCI.

La Carrier continua a guidare la fila, avendo assommato il 60% circa delle unità vendute nel 2006, seguita dalla Daikin (quasi il 20%), dalla TKC (oltre il 15%) e dalla MCI (5%).

Un'altra ditta che in precedenza partecipava al mercato, cioè la Mitsubishi Reefer, si è ritirata dal settore nel 2006.

La stragrande maggioranza della recente produzione di reefer è stata espletata per i vettori marittimi.

Tuttavia, il settore del leasing ha incrementato i propri investimenti e sembra certo di effettuare grossi acquisti nel corso del 2007.

Le ditte di noleggio hanno ricevuto circa un quarto di tutte le consegne di reefer (in TEU) effettuate lo scorso anno, rispetto alla percentuale inferiore al 20% del 2005.

Le loro acquisizioni complessive sono ammontate a 43.000 TEU nel 2006, oltre l'80% dei quali sono stati acquistati nel corso del terzo e del quarto trimestre.

La ripresa è stata egualmente sostenuta nel corso dei tre mesi iniziali del 2007 e le società di leasing che effettuano acquisti hanno rappresentato qualcosa come il 30-35% di tutta la produzione reefer di quest'anno.

L'utilizzazione resta ben al di sopra del 90% in relazione alla flotta reefer complessiva dei noleggiatori, in seguito ad un record di rivendite/demolizioni di quasi 45.000 TEU, quanto ai vecchi equipaggiamenti, nel corso del 2006.

Malgrado il miglioramento delle condizioni di mercato, le tariffe reefer giornaliere sono ancora attestate ad uno storico punto basso, tanto che vengono fissate al di sotto dei 7 dollari USA per un high cube da 40 piedi piazzato in noleggio standard quinquennale.

La tariffa giornaliera media per un 20 piedi è vicina ai 5,50 dollari USA.

Ciò equivale ad un ritorno attuale sull'investimento di cassa iniziale pari a meno del 14% all'anno (ovvero a 0,37 dollari USA giornalieri indotti da ciascun dollaro USA investito), che al momento non risulta essere migliore di quello indotto dall'equipaggiamento per carichi secchi noleggiato alle stesse condizioni.

In confronto, i containers reefer attiravano ritorni superiori al 15% (equivalenti ad oltre 0,40 dollari USA giornalieri rispetto ad 1 dollaro USA investito) non più tardi del 2005.

Questo persistente declino si è già rivelato un grosso disincentivo e spiega la graduale perdita di terreno da parte del settore del leasing nell'ambito del mercato reefer, nonché la sua proporzionalmente piccola proprietà delle attrezzature.

Ciononostante, sette importanti operatori persistono al servizio di questo settore e diversi nuovi soggetti hanno iniziato a dare i reefer in leasing negli ultimi anni.

Tra loro c'è la Magnum Lease di Hong Kong, mentre molti operatori affermati, quali la GESeaCo, la Carlisle Leasing, la Cronos Container, la TAL International, la Florens Group e la Triton Containers restano assai attivi.
(da:RQ - Containing the cold chain, numero 5, maggio 2007, pag. 19)




FROM THE HOME PAGE
CMA CGM announces the restoration of transits of its ships in the South Red Sea
Marseille
CMA CGM completes acquisition of Bolloré Logistics
Marseille
Transaction of the value of 4.85 billion
Jumbo Shipping and SAL Heavy Lift extend their collaboration to American Intermarine
Houston / Swondering / Hamburg
The joint venture JSI Alliance will have a fleet of 50 vessels
The German frigate Hessen downed two drones in the Red Sea
Berlin
The ship is employed as part of the Aspides mission
Drop in annual freight traffic in the ports of La Spezia and Carrara
The Spezia
Agreement to promote digital integration between the Port Community System of the two scans and technology systems of FS Logistics companies
Port of Ancona, awarded the integrated procurement for the electrification of quays
Ancona
Executive design and work for 4.3 million euros
In 2023 the cruise group Norwegian Cruise Line Holdings posted record revenues.
In 2023 the cruise group Norwegian Cruise Line Holdings posted record revenues.
Miami
Over 2.7 million (+ 63.3%) passengers housed on board ships
In 2023 the traffic of goods in the port of Hamburg decreased by -4.7%
In 2023 the traffic of goods in the port of Hamburg decreased by -4.7%
Hamburg
In the only fourth quarter of the year, the decline was -1% percent.
Partners of OCEAN Alliance renew their agreement by extending it to March 31, 2032
Partners of OCEAN Alliance renew their agreement by extending it to March 31, 2032
Hong Kong / Marseille / Taipei
They operate a fleet of container carriers of the capacity of 8.4 million teu
The AdSP of the Adriatic Northern Centre will carry out the dam for regasification off Ravenna
Ravenna
It will be about 900 meters long
Ok of the Higher Council of Public Works to the Technical Adaptation of the PRP in Augusta
August
The Venice AdSP confirms that the granting of VTP will expire on May 31, 2026
Venice
The Port Authority rejects the latest proposal for a Financial Economic Plan presented by the company as it "is not admissible or driver to the rebalancing of the concession"
Ban on electrification of the first batch of the Levant quay of the Port of Gioia Tauro
Joy Tauro
The bidding amount is more than 14.5 million euros.
CMA CGM is back in loss after 15 consecutive quarters of earnings
CMA CGM is back in loss after 15 consecutive quarters of earnings
Marseille
In the fourth quarter of last year, revenues fell by -37.4%
Promulgated in the USA the new law on the invoicing of counterstallia costs
Washington
Most of the provisions will enter into force on May 26
Brussels investigation of the aid for the territorial continuity granted to Corsica Line and La Méridionale
First green light of the European Parliament to the reform of the EU Customs Code
Brussels
Appreciation of ECSA, ECASBA, ESC, ESPO, FEPORT and WSC, reminding the issues still to be addressed
The Marine & Offshore division of Bureau Veritas stores 2023 with record performance
Paris
In the business segment, revenues amounted to 455.7 million euros (+ 8.9%)
The port of Palermo has reached a new historical record of annual freight traffic
The port of Palermo has reached a new historical record of annual freight traffic
Palermo
Volumes of boatloads are also growing at Termini Imerese and Trapani. Drop in Porto Empedocle
The flattening of import-export growth of G20 nations in the latter part of 2023
Paris
Trade in services in mild increase
Biden signs a decree to increase the cyber security of ships, ports and coastal facilities in the US
Biden signs a decree to increase the cyber security of ships, ports and coastal facilities in the US
Washington
Funds worth more than 20 billion will be used to replace the cranes produced in China. Expected recovery, after 30 years, of crane production in the United States
Fincantieri agreement with EDGE to establish a production base of military vessels in the United Arab Emirates
Abu Dhabi / Rome
51% of the joint venture will be held by the Middle Eastern group, while the Italian company will have management management
Customs freight forwarders are questioning the risks and opportunities introduced by the EU Regulation on the import of goods produced with high greenhouse gas emissions
Venice
Armella : possible to run in administrative sanctions that have a significant economic entity
Acquisition of Yusen Logistics in logistics at the service of the UK e-commerce market
Tokyo
Buy the holding company Neol Topco
Provisional Agreement of the Parliament and of the EU Council to amend the directives on the requirements of the flag State and on the activities of PSC
Brussels
ALIS initiates an agreement with Banca Monte dei Paschi di Siena
Rome / Siena
The aim is to meet the financial and advisory needs of associated companies
Italian logistics group Codognotto opens a venue in Dubai
Salgareda
It will become the company's central hub for the Middle East
In the second half of 2023, the traffic of goods in Tuscan ports decreased by -1.2%
Livorno
In Livorno the loads were down by -6.7% percent. Increases of 32.6% in Piombino and 4.5% at Elba Island
French Walden Group realizes two acquisitions in Italy
Milan
The pharmaceuticals logistics company has bought XCM Healthcare and UnitEX
SAILING LIST
Visual Sailing List
Departure ports
Arrival ports by:
- alphabetical order
- country
- geographical areas
In the second quarter of 2023, freight traffic in EU ports fell by -5.9%
Luxembourg
In growth only the rotables. The landings decreased overall by -6.2% percent and embarks on -5.4% percent.
Signed the concession contract for the settlement of Baker Hughes in Corigliano Calabro
Joy Tauro
The American company is exhibits in Italy with eight sites specializing in the production of turbomacines for the industry and energy market.
In 2023 the net profit of MPC Container Ships dropped by -25.3%
Oslo
In the fourth quarter, revenues fell by -5.7% percent.
Dubbed the fifth full container ship of the Messina Genovese fleet
Genoa
Built in 2010, the "Jolly Clivia" has a capacity of 4,400 teu
In 2023 the revenues of Regional Container Lines decreased by -49.0%
Bangkok
Stable volumes of goods transported by the fleet of container carriers
SILT (Finsea Group) has inaugurated operating venues to Go Ligure and Trieste
Genoa
The transport company owns a fleet of more than 50 means of ownership
Beijing : of all unfounded accusations that Chinese cranes pose risks to security
Beijing / Washington
AAPA applauds Washington's decision to develop the national production capacity of port equipment
Notice to collect expressions of interest for the areas of the pole of nautical shipbuilding in Cagliari
Cagliari
The title will not be able to exceed 40 years.
European Commission authorizes CMA CGM to acquire Bolloré Logistics
Brussels
Sets up the sale of all the assets of the logistics company in Guadeloupe, Martinique, Saint-Martin and French Guiana
Sharp decline in intermodal transport handled by Kombiverkehr
Sharp decline in intermodal transport handled by Kombiverkehr
Frankfurt am Main
The German firm is concerned that the current difficult market situation will persist for a long time. Concern also for the outcome of European policies for combined transport
Today in Rome, the 30-year-old celebratory convention of the law 84/94
Rome
Established the Port Authorities and the General Command of the Capitaneries of Puerto-Guard Coastal
Comparison between the Suez Canal Authority and the heads of the Genovese company Messina
Ismailia
Rabie : appreciation for the growing number of Italian carrier ships passing through the canal
In 2023 the traffic in goods in the ports of Montenegro dropped by -17.7%
Podgorica
In mild growth (+ 1.2%) the loads to and from Italy
PORTS
Italian Ports:
Ancona Genoa Ravenna
Augusta Gioia Tauro Salerno
Bari La Spezia Savona
Brindisi Leghorn Taranto
Cagliari Naples Trapani
Carrara Palermo Trieste
Civitavecchia Piombino Venice
Italian Interports: list World Ports: map
DATABASE
ShipownersShipbuilding and Shiprepairing Yards
ForwardersShip Suppliers
Shipping AgentsTruckers
MEETINGS
On 26 and March 27 in Milan, the 8th edition of "Shipping, Forwarding & Logistics meet Industry" will be held in Milan.
Milan
Theme of the event "The future possible of productive and logistical Italy"
On Friday, a conference on the relaunch of the Tuscan Simplified Logistics Zone was held in Livorno.
Livorno
It is organized by the Port Authority of the Tyrrhenian Sea North
››› Meetings File
PRESS REVIEW
Le transport maritime national navigue à vue
(Aujourd'hui Le Maroc)
“Israel is facing silent sanctions”
(Globes - Israel's Business Arena)
››› Press Review File
FORUM of Shipping
and Logistics
Relazione del presidente Mario Mattioli
Roma, 27 ottobre 2023
››› File
The interports, with the privatization of managers and areas, at the center of the House discussion
Rome
Frijia (Fdi) : With this law we surpass a discipline that goes back more than 30 years. Ghio (Pd) : new sales of our heritage and fundamental structures for the country
On Friday, a conference on the relaunch of the Tuscan Simplified Logistics Zone was held in Livorno.
Livorno
It is organized by the Port Authority of the Tyrrhenian Sea North
On 26 and March 27 in Milan, the 8th edition of "Shipping, Forwarding & Logistics meet Industry" will be held in Milan.
Milan
Intermodal traffic at the Interport in Bologna in 2023
Bentiwant
Transitioned 1.7 million trucks (-10.6%) and 3,391 trains (-33.2%)
In 2023 the value of Russian exports of non-energy goods decreased by -23%
Moscow
Overall, exports were down -28.3% percent, while imports grew by 11.7% percent.
Port of Gioia Tauro, altering controls to favour ' Ndrangheta in drug traffics
Reggio Calabria
GNV strengthens the functionalities of its own fleet assistance center
Genoa
Implemented the Mass Notification Suite solution of Everbridge
- Via Raffaele Paolucci 17r/19r - 16129 Genoa - ITALY
phone: +39.010.2462122, fax: +39.010.2516768, e-mail
VAT number: 03532950106
Press Reg.: nr 33/96 Genoa Court
Editor in chief: Bruno Bellio
No part may be reproduced without the express permission of the publisher
Search on inforMARE Presentation
Feed RSS Advertising spaces

inforMARE in Pdf
Mobile