testata inforMARE
Cerca
09 December 2024 - Year XXVIII
Independent journal on economy and transport policy
11:34 GMT+1
LinnkedInTwitterFacebook


COUNCIL OF INTERMODAL SHIPPING CONSULTANTSYEAR XXVI - Number 3/2008 - MARCH 2008

Trasporto intermodale

Schiarita all'orizzonte per il Tunnel della Manica

Quanto il Tunnel della Manica tra l'Inghilterra e l'Europa continentale fu inaugurato nel 1994, venne annunciato come una nuova alba per il trasporto dei carichi infra-europei.

Gli operatori di trasporto marittimo a corto raggio tremarono di fronte alle prospettive del rivale.

Tuttavia, come accade per la maggior parte delle idee in logistica, da quel momento ha prevalso l'illogicità: il collegamento ferroviario sotterraneo per le merci si è rivelato solo un disastro commerciale.

Ad aggravare la situazione, gli immigrati clandestini hanno cominciato a riempire di spazzatura i treni merci nel 1999 in reazione all'aumento delle misure di sicurezza poste in atto per fermare i loro tentativi di farsi portare gratuitamente da Frethun in Francia a Dollands Moor in Inghilterra.

I carri possono ancora essere trainati attraverso il tunnel tra questi due punti solamente dalla Eurotunnel.

In teoria, il tunnel era stato realizzato con una capacità di trasporto merci pari a circa 10 milioni di tonnellate all'anno, ma, dopo l'arrampicata sino a tre milioni di tonnellate nel 1998, da allora si è registrato un calo continuo.

Si sa che lo scorso anno è stato movimentato meno di un milione di tonnellate.

Il tunnel, perciò, non solo non è riuscito a catturare quote di mercato, ma nemmeno è stato capace di partecipare all'enorme crescita dei traffici infra-europei che ha avuto luogo a partire dall'allargamento dell'Unione Europea nel 2005.

Il servizio ferroviario della Ambrogio, con sede a Milano, è un buon caso di studio su come le cose possano andare storte.

Sino all'inizio del 2007, l'agenzia logistica era solita assicurare un servizio intermodale da Gallarate (Milano) e Candiolo (Torino) al Regno Unito (Daventry), attraverso il porto secco di Bruxelles a Muizen.

La Unilog, un'associazione d'impresa tra la maggiore società ferroviaria britannica EWS e la società statale belga IFB (Inter Ferry Boats)/B Cargo, assicurava il servizio ferroviario da Muizen a Daventry.

Il servizio, alla fine, ha dovuto essere interrotto a gennaio del 2007 a causa di vari incrementi improvvisi dei costi.

Lyndon Kearsley, dirigente del servizio clienti per il Regno Unito, lamenta al riguardo: "Non abbiamo avuto molto preavviso.

Abbiamo dovuto proprio trovare una direttrice alternativa alla svelta.

La soluzione è stata quella di dirottare i nostri treni dall'Italia ad Ostenda/Zeebrugge, da dove da quel momento ci serviamo di vari servizi di trasporto marittimo a corto raggio.

In ogni caso, non tutti i nostri carichi viaggiavano per ferrovia, di modo che questo cambiamento non è stato difficile da implementare".

L'operatore attualmente assicura sette servizi alla settimana da Milano, ed è in procinto di aumentarli ad otto.

I tempi di viaggio dalla raccolta a Milano alla consegna nel Regno Unito sono di quattro giorni.

Tre giorni sono possibili solo via strada; nel 2002, la Unilog offriva sei partenze alla settimana.

Secondo la EWS, che nel frattempo è stata rilevata dalla Deutsche Bahn, le cose per il tunnel stanno per cambiare grazie alla crescente consapevolezza ambientale e ad una ambiziosa nuova politica dei prezzi adottata dal gestore del tunnel, la Eurotunnel.

David Kerr, direttore commerciale della EWS, si entusiasma al riguardo: "Le strade britanniche sono prossime alla paralisi, alcuni dei porti del Regno Unito sono seriamente congestionati e noi disponiamo di un sistema tariffario del Tunnel della Manica concorrenziale che riteniamo possa funzionare.

Anche la liberalizzazione delle infrastrutture ferroviarie dell'Unione Europea ha raggiunto una fase in cui è adesso possibile offrire servizi transfrontalieri molto più competitivi".

In media, la tariffa della Eurotunnel in ordine alla trazione dei convogli attraverso il tunnel è stata ridotta da 6.000 a 3.000 sterline/treno, sebbene vi siano dei limiti relativi a quando la riduzione sarà applicata.

La EWS, di conseguenza, è intenzionata a lanciare un'ampia gamma di nuovi servizi dal continente al Regno Unito mediante la sua consociata ECR (Euro Cargo Rail), i primi tre dei quali saranno i seguenti:

  • da Bruxelles a Daventry tre volte alla settimana dalla fine di gennaio;
  • da Duisburg a Manchester sei volte alla settimana da febbraio;
  • da Milano a Manchester cinque volte alla settimana da marzo.

I tempi di viaggio da Muizen a Daventry saranno di 24 ore e la Ambrogio sarà nuovamente il cliente/socio in relazione ai carichi del servizio.

I tempi di viaggio da Muizen a Manchester saranno di 30 ore.

Afferma Kearsley: "Vogliamo dare un'altra opportunità al tunnel, poiché, quando quest'ultimo lavora bene, la ferrovia assicura ad alcuni clienti un servizio più semplice e flessibile rispetto a quelle delle rotte del trasporto marittimo a corto raggio.

Ad esempio, i servizi solo stradali normalmente richiedono ai consegnatari di scaricare i loro carichi immediatamente, laddove invece un deposito ferroviario consente loro più tempo per raccogliere e scegliere ciò che vogliono.

Inoltre, le carenze dei servizi ferroviari in termini di velocità vengono compensate dalla loro affidabilità".

La EWS non si tira indietro sui risparmi in termini di prezzi ricavabili dalla nuova struttura tariffaria "ad accesso libero" della Eurotunnel.

Afferma Kerr: "Generalizzare è pericoloso, perché occorre prendere in considerazione molti fattori, ma noi ci aspettiamo che i nostri clienti realizzino risparmi tra il 5 ed il 10%".

A differenza della sua precedente associazione con la IFB nella Unilog, anche il nuovo servizio da Muizen a Daventry è stato assoggettato al completo controllo da parte della ECR.

Si entusiasma Kerr: "Questo elimina un livello gestionale non necessario, grazie alla politica della Commissione Europea di incoraggiare l'accesso libero alle infrastrutture ferroviarie degli altri paesi.

Alcuni anni fa, ciò non sarebbe stato assolutamente possibile o pratico".

La ECR offre già alcuni servizi ferroviari in Francia, di modo che i nuovi servizi attraverso il tunnel le daranno solo una maggiore massa critica.

Conclude Kerr: "Ovviamente, più carichi conseguiremo, più frequenti diventeranno i nostri servizi".
(da: Containerisation International, febbraio 2008, pag. 48)


FROM THE HOME PAGE
Ad ottobre il traffico navale nel canale di Suez è calato del -51,6%
Ad ottobre il traffico navale nel canale di Suez è calato del -51,6%
Il Cairo
Nei primi dieci mesi del 2024 la flessione è stata del -49,1%
FMC asks Premier Alliance for more information before authorizing VSA
Washington
It was supposed to come into effect in the US on December 12.
Agreement signed for the renewal of the contract for the logistics, freight transport and shipping sector for the period 2024-2027
Rome
It provides for salary increases of 230 euros for non-travelling staff and 260 euros for travelling staff.
Assarmatori, the Italian government's position on the EU ETS is good
Brussels
Messina: Corrective actions introduced by the European Commission are insufficient
During yesterday's meeting of the European Council on Transport, Telecommunications and Energy, delegations from Bulgaria...
US agency FMC launches investigation into ban on landing in Spain imposed on three US ships
Washington
Uiltrasporti, no to unregulated self-production in ports
Rome
Instead - the union highlighted - the exodus support fund for port workers should be made enforceable
UNCTAD: World trade value expected to reach new record high in 2025
UNCTAD: World trade value expected to reach new record high in 2025
Geneva
2024 is about to end with the record figure of 33 thousand billion dollars (+3.3%)
A study notes the importance of the CII index for decarbonisation of shipping, provided it is not limited to only
A study notes the importance of the CII index for decarbonisation of shipping, provided it is not limited to only "sea voyage"
London
Analysis of UCL and UMAS on reducing GHG emissions with the culling of ship waiting times
Joint venture 50:50 of Shell and Equinor for the UK offshore market
Stavanger / London
Expected production for 2025 is more than 140,000 barrels of oil per day
FEPORT applauds Greece's commitment to change its tonnage tax regime
Brussels
Signed the act for the rebalancing of the concession in chief of Venice Terminal Passengers
Venice
Completed the directive team of Federagents
Rome
Appointed the four vice presidents and the president of the yacht section
Fincantieri has delivered the new cruise ship Viking Vela to Viking
Trieste / Los Angeles
Can accommodate 998 passengers
The Companies inform
Accelleron initiates partnership with Geislinger to expand service business in the Mediterranean region
In crescita ad ottobre il traffico delle merci nei porti di Genova e Savona-Vado Ligure
Genova
Registrati incrementi rispettivamente del +2,5% e +21,9%. Prosegue la flessione delle crociere in entrambi gli scali
The government of Montenegro wants to bring the port of Adria back under state control
The government of Montenegro wants to bring the port of Adria back under state control
Podgorica
Will evaluate the possible acquisition of the majority stake in the Turkish Global Ports Holding
China's seaports handled record cargo traffic for October
China's seaports handled record cargo traffic for October
Beijing
Containers amounted to over 24.4 million TEU (+6.2%)
Stable the traffic of goods in the port of La Spezia in the period of July-September
Stable the traffic of goods in the port of La Spezia in the period of July-September
The Spezia
Marina di Carrara has been recorded a decrease of -15.6%
In La Spezia they don't want a "parachuted" president of the AdSP
The location of the construction site for the bridge over the Strait of Messina has been defined in the port of Gioia Tauro
Joy Taurus
AdSP's proposal to avoid interference with port activity accepted
The OYAK and OIA funds will invest in the Turkish port of Iskenderun
The OYAK and OIA funds will invest in the Turkish port of Iskenderun
Ankara
Expected the realization of a terminal container
T&E calls for EU measures to limit ship speed and greater use of wind propulsion
Brussels
Summary complaint of the organization on the progress made by the shipping industry for decarbonisation
To extend the customs corridor to goods in export and on transhipment in the port of Spezia
The Spezia
He was speaking at a meeting between the AdSP and the Customs Agency.
Dopo Maersk, anche Hapag-Lloyd sigla un accordo con la cinese Goldwind per forniture di metanolo verde
Amburgo/Pechino
Attesa la consegna di 250mila tonnellate di fuel all'anno
Messina (Assshipowners) : yes to the environmentalist push, but the timing and the ways are wrong
Rome
Local, often untimely, local norms have the only effect of moving traffics out of the Old Continent.
Port of Ravenna, final visit of the EU representative to the project "Ravenna Port Hub : Infrastructural Works"
Ravenna
The European contribution has been more than 30 million euros.
In 2023, the performance of road and rail transport services fell in Switzerland.
Neuchâtel
Modal shares remained unchanged
New intermodal service Melzo-Marcianise by Hannibal
Melzo
Two weekly rotations that will increase to three from the first quarter
In Cina è stata effettuata per la prima volta l'erogazione da terra di metanolo ad una nave
Pechino
Caricate 79,5 tonnellate di combustibile in 2,5 ore
Siglato il contratto dei piloti di MSC Air Cargo
Roma
Uiltrasporti, dà particolare peso alla parte fissa delle retribuzioni
Importance of cold ironing highlighted for emission reduction in Marseille-Fos port
Marseille
The effect deriving from the new SECA zone is also significant
In November, freight traffic in the port of Ravenna increased by +21.5%
Ravenna
Cruise passengers down by -46.8%
Federazione del Mare and Wista Italy sign a memorandum of understanding to promote gender equality
Genoa
The aim is also to promote the sustainability and development of the maritime sector.
Four new electric rubber-tyred gantry cranes for the port of Koper
Helsinki
They were ordered by Luka Koper from Konecranes
In the second quarter of 2024, freight traffic in Belgian ports grew by 2.7% percent.
Brussels
In the first half of the year the increase was 1.6%
Global Ship Lease bought four container ships from 9,115 teu of the average age of 8.5 years
Athens
Total investment of 274 million
MSC Technology expands its headquarters at the Lingotto in Turin and works on new recruitment
Turin
Detected about 2,000 square meters of new spaces
Suda's Cretese port will be equipped with a maritime station
Athens
Investment of 12.29 million euros
In the first nine months of this year, the value of profit after tax in Attica fell by -24.4% percent.
Athens
Revenue in growth of 27.4% as a result of the merger by incorporation of Anek
In the first nine months of 2024 the traffic in goods in the port of Palermo decreased by -2.5%
Palermo
The Cruserists increased by 5.1%
The Zephyr Group snaps up Singaporean Twinco and Germany's Carl Baguhn
The Spezia
The two companies operate in the area of spare parts and components for diesel and gas engines
Rixi, without the ETS review, European maritime fleets will continue to suffer a competitive disadvantage
Rome
SAILING LIST
Visual Sailing List
Departure ports
Arrival ports by:
- alphabetical order
- country
- geographical areas
PSA Italy continues in purchase of equipment for Marghera terminal
Genoa
Committed total value of 8.5 million euros for three rubber-tyred gantry crane electric
Corsica Sardinia Ferries in search of navigating personnel
Go Ligure
The wanted profiles are different, for machine areas, room and kitchen
Agreement for the digital integration of the FS and AdSP Polo Logistics systems of the Western Liguria
Genoa
New Oriental Mediterranean Service-Adriatic via Malta of CMA CGM
Marseille
Will have a weekly frequency
Brussels to give state aid for 1.9 billion euros to German railway company DB Cargo
Brussels
Renewed the Governing Council of Wista Italy
Milan
Constancy Musso confirmed president
Maersk completes orders to three shipyards for 20 new container ships
Copenhagen
In Yangzijiang Shipbuilding committed for six 17,000 teu ships and two from 9,000 teu. At Hanwha Ocean and New Times Shipbuilding ordered six units from 15,000 teu each
Biagio Mazzotta assumes the post of Vice-President of the Federation of the Sea
Rome
President of Assonave will be running for vice president of ENMC
ESPO calls on the new EU Commission to maintain and strengthen the CEF programme
Brussels
The exhortation is also to better adapt it to the needs of ports and their stakeholders
The agreement on training between the AdSP of the Tirreno Centre Northern, the ITS Academy, " G. Caboto " and the European Escola
Cyvitavecchia
Consultation on the extension of the UK ETS to the maritime sector
London
Shipping would be included since 2026
MSC completes acquisition of a minority stake in HHLA
Hamburg
PORTS
Italian Ports:
Ancona Genoa Ravenna
Augusta Gioia Tauro Salerno
Bari La Spezia Savona
Brindisi Leghorn Taranto
Cagliari Naples Trapani
Carrara Palermo Trieste
Civitavecchia Piombino Venice
Italian Interports: list World Ports: map
DATABASE
ShipownersShipbuilding and Shiprepairing Yards
ForwardersShip Suppliers
Shipping AgentsTruckers
MEETINGS
Conference for the 30 th birthday of WISTA Italy
Genoa
It will be held tomorrow at Palazzo San Giorgio in Genoa
Conference of the CNEL on the Sustainability of Maritime Transport
Rome
It will be held on November 27 in Rome
››› Meetings File
PRESS REVIEW
North Korean tankers transport over one million barrels of oil from Russia
(NK News)
Sudan govt scraps $6bn Red Sea port deal with UAE
(The North Africa Post)
››› Press Review File
FORUM of Shipping
and Logistics
Relazione del presidente Nicola Zaccheo
Roma, 18 settembre 2024
››› File
ONE acquires a stake in Jakarta's NPCT1 terminal container
Singapore
It has a traffic capacity of 1.5 million teu per year
Transped orders a mobile crane Konecranes Gottwald for its Porto Marghera terminal
Helsinki
It will be taken in delivery in the second quarter of next year
Dutch Raben Group and Swiss elvetica Sieber Transport make up a joint venture
Oss / Berneck
It will detect the Swiss company's groupage transport activity
Dachser & Fercam Italia has opened a new branch in Arezzo
Bolzano
Three thousand square meters of operational surface area and 400 of offices
Fincantieri initiates agreement with SIMEST for the growth of watermark businesses
Milan / Trieste
Conference for the 30 th birthday of WISTA Italy
Genoa
It will be held tomorrow at Palazzo San Giorgio in Genoa
Approved the Plan of the Organic Ports of Sardinia
Cagliari
There are 938 workers in the 36 enterprises operating in the scallots
Saipem has awarded an EPCI offshore contract from BP in Indonesia
Milan
Ferfreight denounces delays and cuts in incentives for freight rail freight
Rome
Paper : concrete risk of losing 115 million euros
Container ship charterer MPCC's revenues fell by -28% in the third quarter
Oslo
In the third quarter, traffic in shipping containers of Moroccan Marsa Maroc increased by 5% percent.
Casablanca
Exhaustion of the growth of transshipment volumes
At Samsung Heavy Industries orders for the construction of four 16,000-teu container carriers
Busan
Commits the value of about 781 million
Eni-MSC agreement in the field of sustainability and energy transition
San Donato Milanese
It was subscribed by Claudio Descalzi and Diego Aponte
The Grimaldi terminal in the port of Barcelona has been equipped with Onshore Power Supply
Barcelona
It will become operational in January
South Korea's HJSC adjusts a salesperson for four new 7,900-teu container ships
Busan
Rolf Westfal-Larsen Jr. has been elected president of Intertanko
London
Undergoes to Paolo d' Amico
- Via Raffaele Paolucci 17r/19r - 16129 Genoa - ITALY
phone: +39.010.2462122, fax: +39.010.2516768, e-mail
VAT number: 03532950106
Press Reg.: nr 33/96 Genoa Court
Editor in chief: Bruno Bellio
No part may be reproduced without the express permission of the publisher
Search on inforMARE Presentation
Feed RSS Advertising spaces

inforMARE in Pdf
Mobile