testata inforMARE
Cerca
19 April 2024 - Year XXVIII
Independent journal on economy and transport policy
17:27 GMT+2
LinnkedInTwitterFacebook


COUNCIL OF INTERMODAL SHIPPING CONSULTANTSYEAR XXVI - Number 7/2008 - JULY 2008

Porti

Buoni risultati dei piccoli operatori portuali nel Nord Europa

La creazione di nuova capacità terminalistica per movimentare i volumi di contenitori in rapida crescita rappresenta una priorità per molti porti dell'Europa settentrionale.

Anche se i grandi porti come Rotterdam ed Anversa competono nel fare la parte del leone dei traffici containerizzati, anche altri porti del Nord Europa con minore esperienza nell'attività containerizzata sono entrati in azione.

La Zeeland Seaports, autorità portuale che comprende gli scali olandesi di Vissingen e Terneuzen, sta per intraprendere tre importanti progetti inerenti a terminal contenitori che assicureranno una capacità combinata di 5,9 milioni di TEU.

Questi ed altri futuri progetti sono soggetti alla supervisione della ESM (Exploitatiemaatschappij Schelde-Maas), un'associazione temporanea d'impresa fra la Zeeland Seaports e l'autorità portuale di Rotterdam.

Il primo dei tre terminal, attualmente in costruzione, a diventare operativo sarà lo Scaldiahaven, nel quale i primi scali sono attesi alla fine del 2009.

L'infrastruttura da 60 ettari dispone di una capacità operativa programmata di 1 milione di TEU.

Essa sarà caratterizzata da una banchina lineare di 900 metri con un pescaggio minimo longitudinale di 14 metri, idonea ad accogliere navi portacontainer sino a 7.500 TEU.

In altri 250 metri di banchina trasversale saranno movimentati chiatte fluviali e battelli per il cabotaggio marittimo a corto raggio.

Le operazioni del terminal verranno gestite da un'associazione temporanea d'impresa fra la ditta di stivaggio e logistica Sea-invest, con sede a Gand, e la Zuidnatie con sede ad Anversa.

La Sea-invest ha esperienza nella movimentazione di rinfuse sia solide che liquide mentre la Zuidnatie apporta al progetto la propria competenza nei traffici containerizzati e rinfusieri.

"Siamo molto felici dell'associazione con la Sea-invest" dichiara Marcel Dubourg, amministratore delegato della Zuidnatie.

"Vissingen assicura ad entrambi l'opportunità di fare qualcosa nel settore dei contenitori nella fascia Amburgo-Le Havre.

La cosa è fattibile perché entrambi possiamo cogliere tale opportunità qui a Vissingen".

Sia l'autorità portuale che i suoi soci operativi asseriscono che Vissingen è situato in ottima posizione per trarre vantaggio dal previsto incremento della domanda di capacità portuale containerizzata.

Sia Dubourg che Francesco Faes, direttore commerciale della Zeeland Seaports, ritengono che, nel momento in cui il terminal sarà stato completato, ci sarà già una carenza di capacità nella regione.

Gli operatori non hanno ancora ultimato i propri studi in ordine al tipo di equipaggiamento per la movimentazione di contenitori che sarà installato presso il terminal, ma Dubourg afferma che l'ottimizzazione dell'impilaggio nel piazzale è una priorità.

Egli suggerisce che per la prima fase di operazioni possano risultare necessarie tre o quattro gru a cavaliere bordo-costa.

L'operatore confida altresì che le infrastrutture site nell'hinterland del porto possano assicurare al terminal buoni collegamenti.

Il programmato ampliamento dell'autostrada principale dentro Gand richiederà almeno un quinquennio, e Dubourg considera adeguati gli attuali servizi di trasporto merci ferroviario, sebbene alcune linee debbano ancora essere convertite alla trazione elettrica.

La suddivisione modale, a suo dire, dirotterà sempre più i traffici verso le idrovie interne per il trasporto di contenitori su chiatta.

Attualmente, l'ammontare dei carichi trasportati da e per i porti via chiatta corrisponde a circa 30.000 tonnellate all'anno.

Sia l'autorità portuale che l'operatore concordano sul fatto che la galleria stradale che collega Terneuzen a Gand sia un'infrastruttura di notevole importanza.

In particolare essa, unitamente al canale Gand-Terneuzen, consentirà l'accesso al recentemente approvato canale Senna-Nord, un progetto da 3,3 miliardi di euro che ci si aspetta possa essere completato entro il 2012.

Il canale di 114 km, che collega Janville, a nord di Compiègne, al canale di Dunkerque-Escaut, ad est di Arleux, assicurerà un accesso fluviale diretto dalla Schelda alla Senna.

Ciò porrà Terneuzen in diretta concorrenza con Dunkerque per i servizi di trasporto merci alla volta della Francia settentrionale.

I nuovi terminal sono stati progettati per assicurare che ci sia capacità adeguata per il carico delle chiatte e Faes ritiene che il porto sia situato bene ai fini della concorrenza in questo mercato.

Faes suggerisce che Vissingen possa persino avere la meglio: "Il grosso vantaggio dei nostri porti è la nostra elevata flessibilità ed il fatto di essere molto meno sindacalizzati rispetto agli altri porti del nord della Francia".

Un'altra delle infrastrutture per contenitori in fase di sviluppo è il VCT (Verbrugge Container Terminal) di Vissingen-Oost, che assisterà alla conversione delle attuali infrastrutture per rinfuse della Verbrugge Terminals.

Ci si aspetta che il VCT movimenti la significativa cifra di 2,9 milioni di TEU all'anno.

Lo sviluppo comporta la costruzione di una nuova banchina e di un dragaggio di rilievo per aumentare la profondità dell'attuale canale.

La ESM è in trattative con la Verbrugge Terminals in seguito al completamento di vari studi nautici e tecnici e spera di raggiungere un accordo formale con Verbrugge in relazione al VCT nel giro dei prossimi mesi.

Si dice che la Eurogate abbia una quota del 50% nel VCT e che apporti al progetto la propria vasta esperienza per quanto attiene la movimentazione dei contenitori e lo sviluppo del porto.

"Noi vorremmo essere in grado di accogliere le navi portacontainer superdimensionate" afferma Faes.

"Avremo quindi bisogno di costruire una nuova banchina e di dragare il fiume sino alla profondità richiesta, ma questo dovrebbe essere possibile.

Lavoriamo congiuntamente alla Eurogate, un'impresa specializzata in questo tipo di attività.

Abbiamo già avuto un sacco di dimostrazioni di interesse nei confronti del progetto da parte di linee di navigazione".

Si spera che i primi container possano essere movimentati presso il VCT nel 2011, sebbene ciò dipenda dalla rapidità con cui si potranno ottenere le approvazioni in ordine alla pianificazione, specialmente dal punto di vista ambientale.

Il WCT (Western Scheldt Container Terminal) - le cui operazioni verranno condotte dalla PSA - è forse il progetto più lontano dal completamento.

Esso, infatti, a causa del potenzialmente significativo impatto ambientale, sta progredendo lentamente.

I piani originali sono stati finora assoggettati ad alcune revisioni in conseguenza delle procedure di programmazione.

La programmata banchina di 2,65 km, ad esempio, è stata accorciata sino a 2 km ed anche le dimensioni del sito sono state leggermente ridotte sino a circa 54 ettari.

Anche se il pertinente piano di zonizzazione consente la realizzazione di un terminal sul sito proposto, al fine di costruire l'infrastruttura da 2 milioni di TEU dev'essere recuperato un sacco di terreno.

L'autorità portuale spera che entro la fine di quest'anno il governo locale - in questo caso, il comune di Vissingen - riesca a decidere se il WCT possa essere incluso nel piano di zonizzazione provinciale.

Una volta raggiunto questo stadio, il progetto potrà richiedere i necessari permessi ambientali.

Il porto si aspetta che il WCT possa essere operativo per il 2012, ma Faes ammette che c'è ancora molta strada da fare prima che si possano elaborare previsioni più realistiche.

La zona è un habitat naturale per uccelli e fauna selvatica: fattore, questo, che ha sollevato particolari ostacoli nel procedimento relativo ai benestare ed alla programmazione.

Il piano inerente al WTC non deve presentare conseguenze sfavorevoli per l'ambiente della Schelda occidentale, mentre dovranno essere affrontati anche altri effetti fastidiosi, come quelli correlati all'aumentato numero di treni containerizzati.

A causa dell'impatto ambientale del progetto, all'autorità portuale è stato altresì richiesto di dimostrare che un settore industriale alternativo, quali il turismo o l'agricoltura, non potrebbe apportare alla regione gli stessi vantaggi economici come quelli assicurati da un terminal contenitori.

I tre terminal container assicureranno per tempo un enorme ammontare di capacità terminalistica per contenitori in un relativamente piccolo, ma apparentemente idealmente localizzato, tratto d'acqua.

In questi progetti si stanno effettuando colossali investimenti.

Per certi versi, il successo dei terminal dipende da altri progetti infrastrutturali che sono fuori dal suo controllo, come il Senna-Nord.

Le nuove infrastrutture containerizzate di Vlissingen e Terneuzen sicuramente forniranno alle linee di navigazione maggiori opportunità di scelta nella regione.

Lungi dal competere con i loro simili di Rotterdam ed Anversa, la nuova capacità nel porto potrebbe contribuire ad alleviare la pressione sui porti principali in un momento in cui è probabile che la domanda di spazio terminalistico sia al suo punto più alto di sempre in Nord Europa.
(da: Cargo Systems, giugno 2008, pagg. 39-41)



FROM THE HOME PAGE
International shipping associations call for help at U.N. to protect shipping
London
Solicited a greater military presence, missions and patrols. The world-they write in a letter to Guterres-would be outraged if four airliners were seized.
In February, shipping traffic in the Suez Canal declined by -42.8% percent.
In February, shipping traffic in the Suez Canal declined by -42.8% percent.
The Cairo
Net tonnage of the naviglio down -59.8% percent. Drastic reduction of -53% of the value of transit fees
The World Shipping Council points to the EU the way to support the economy and trade
In Norway, the construction of the world's two largest hydrogen-powered ferries
In Norway, the construction of the world's two largest hydrogen-powered ferries
Brønnøysund / Gursken
Order of Torghatten company at the shipyard Myklebust
The freight traffic in the port of Rotterdam in the first quarter was down by -1.4% percent.  Increase of containers
The freight traffic in the port of Rotterdam in the first quarter was down by -1.4% percent. Increase of containers
Rotterdam
Strong increase (+ 29.0%) of feeder ships departing from the Dutch stopover to the Mediterranean ports
In the first three months of 2024, freight traffic in Russian ports fell by -3.3% percent.
St. Petersburg
Drastic reduction of passenger traffic in the Crimean port scans
In the first three months of 2024, freight traffic in Russian ports fell by -3.3% percent.
Tytgat (SEA Europe) : A European maritime industrial strategy is urgently needed
Brussels
Round table with representatives of the institutions of the European Union
Joe Kramek will be the next president and CEO of the World Shipping Council
Joe Kramek will be the next president and CEO of the World Shipping Council
Washington / Brussels/London / Singapore
He will retire at the end of July in Butler when the latter is retiring.
In the first quarter of this year the traffic of goods in the port of Antwerp-Zeebrugge grew by 2.4%
In the first quarter of this year the traffic of goods in the port of Antwerp-Zeebrugge grew by 2.4%
Anverse
On the increase the containers. Decrease in other loads. Belgian, Dutch and German ports urge European governments to ensure that industries remain in Europe
Partnership of HD Hyundai Heavy Industries and Anduril Industries in the Field of Maritime Defense
Orange County / Seoul
Envisage the design, development and production of new types of autonomous naval systems
d' Friend International Shipping orders two new tankers LR1
Luxembourg
Commits to China's shipyard Jiangsu New Yangzi Shipbuilding Co.
Global Infrastructure Partners waives to acquire 49% percent of Malaysian MMC Port Holdings
New York
CMA CGM Air Cargo announces its first transpacific line
Marseille
Three aircraft will be taken over between summer and early next year.
In 2023 new annual historical record of maritime traffic in the Stories of Malacca and Singapore
In 2023 new annual historical record of maritime traffic in the Stories of Malacca and Singapore
Port Klang
The previous maximum peak had been reached in 2018
HMM announces the nearly doubling of fleet capacity by 2030
Seoul
Expected 63% increments of the volumes transportable from container carriers and 95% in the bulk carrier sector
In the first quarter of 2024, the Port of Singapore handled ten million containers (+ 10.7%)
In the first quarter of 2024, the Port of Singapore handled ten million containers (+ 10.7%)
Singapore
The overall traffic in goods increased by 7.6%
Iran has given way to the attack on Israel with the seizure of the container ship. MSC Aries
London / Manila
Le Aziende informano
ABB fornirà la sua soluzione per il Cold - Ironing nel Porto Internazionale di Portsmouth
The construction of the new Venetian container terminal in Porto Marghera is being carried out.
The construction of the new Venetian container terminal in Porto Marghera is being carried out.
Venice
It will be able to accommodate Panamax vessels and will have an annual traffic capacity of one million teu
The French Senate has approved a bill to limit the right to strike in transport
The French Senate has approved a bill to limit the right to strike in transport
Last year container traffic in Malta decreased by -11.4%
Last year container traffic in Malta decreased by -11.4%
The Valletta
Crucierists in growth of 59.1%
Approved by the Transport Commission of the Spanish Congress a proposal to improve the competitiveness of the REC Ship Register
Madrid
Applause from ANAVE. The number of national flag merchant ships has fallen to the all-time low
Pirate attacks on ships have been growing.
Pirate attacks on ships have been growing.
London
Recrudescence of Somali piracy
Assshipowners, well the decree that delegates security checks to recognized bodies
Rome
Messina : a concrete step forward in the optics of an ever greater competitiveness of the Italian flag
Le Aziende informano
Protocollo d'intesa tra l'Autorità di Sistema Portuale del Mare di Sicilia Occidentale e l'Escola Europea di Intermodal Transport
Maritime traffic in the Panama Canal is expected to gradually normalize from here to 2025
Balboa
The start of the rainy season, expected at the end of the month, is expected to lift the number of ships transits from 27 to 36.
Last year on world cruise ships the record number of 31.7 million passengers (+ 55.4%) was embarked on.
Last year on world cruise ships the record number of 31.7 million passengers (+ 55.4%) was embarked on.
Miami
Past the historic peak of the pre-pandemic year of 2019
Updating the rules governing the berth service
Rome
Ok the government to decree establishing public company to manage state-owned toll roads
Agreement between Mercitalia Logistics and Logtainer for the development of intermodal services that integrate transport on iron, rubber and sea
DFDS buys the entire network of self-transport services between Turkey and the Europe of Ekol Logistics
Copenhagen
Transaction of the value of 260 million euros
13.8 million crucierists are expected in Italian ports this year.
Miami
Cemar expects a new traffic record that will be broken as early as 2025 with 13.9 million passengers
Africa Morocco Link has changed ownership
Casablanca / Athens
51% percent of the capital went from Bank of Africa to CTM and 49% percent from Attica to Stena Line
NCL orders Fincantieri four new cruise ships with letter of intent for four more units
Miami
Four units from 77mila-86mila tsl and four from 200mila tsl will be delivered between 2026 and 2036
The Spezia and Carrara try to break down the bell towers and solicit cooperation at the ports of Genoa and Savona
The Spezia
Abstract : It is necessary to present itself in the market as a coordinated system
Switzerland and Switzerland cut trade between Italy and Switzerland.
Bern
In the first three months of the 2024 decline in Swiss exports. Stable imports
Port of Naples, striking of the fast ferry Island of Procida against a quay
Naples
About thirty minor injuries among passengers
Summoned for April 23 a meeting at MIT on former TCT port workers
Taranto
The unions had requested clarification on the future of the 330 members of the Taranto Port Workers Agency.
The outer Levant dock of the Arbatax port has returned fully operational
Cagliari
In August 2020 he had been shouted by the ferry "Bithia"
The Port of Los Angeles closed the first quarter with a 29.6% percent growth in container traffic
Los Angeles
Expected a continuation of the positive trend
Stable the value of ABB's revenues in the first quarter
Zurich
The new orders are down -5.0% percent. At the end of July Rosengren will leave the CEO position in Wierod
The crisis of the Cooperative Sole Workers of Porto Flavio Gioia officialized at institutions and trade unions
Salerno
USB Mare and Porti, what's going on in the port of Salerno is the result of pressure from shipowners
Euronav sells its own ship management company to Anglo-Eastern
Antwerp / Hong Kong
Manages the fleet of tanker ships of the Antwerp company
Genoa Shipbuilding Industries has acquired a submersible barge of the cargo capacity of 14,000 tonnes
Genoa
It can also be employed as a floating basin for the varo of artifacts up to 9,800 tons
Venice Cold Stores & Logistics obtains the qualification of tax warehouse for wines and sparkling
Venice
Extension of the services offered to companies in the wine sector
Gasparate urges to exempt property of interports from payment of the Imu
Nola
President of the Union Interports Reunited warned that with the PNRR construction sites the railway intermodality is at risk
SAILING LIST
Visual Sailing List
Departure ports
Arrival ports by:
- alphabetical order
- country
- geographical areas
Hapag-Lloyd plans future investments to expand business in the terminal and intermode sectors
Hamburg
Among the markets, the company focuses attention on Africa, India, Southeast Asia and the Pacific
Set up a consortium to decarbonize transport on the northern Pacific route
Vancouver
It is formed by nine companies and entities and is open to other partners
In the first quarter of this year, container traffic in the port of Long Beach increased by 16.4%
Long Beach
In March, the increase was 8.3% percent.
Delivery of the work of consolidation of the foranea dam of the port of Catania
Catania
Procurement of the value of 75 million euros
Plan to improve in Genoa and Savona the rail links with cruise terminals and airport
Genoa
It was presented today in the Ligurian capital
From 10 to May 12 at Spezia will be held "DePortibus-The festival of ports that connect the world"
The Spezia
The programme provides for technical events and cultural proposals
Three new STS cranes have arrived in the Kenyan port of Lamu.
Mombasa
They will be able to work on container ships of the capacity of over 18mila teu
One hundred new IVECO trucks powered by HVO in the Smet fleet
Turin
They will be taken over in the course of this year
In the first three months of this year, goods transported by rail between China and Europe increased by 10% percent.
Beijing
Operated 4,541 trains (+ 9%)
In the first quarter of 2024, container traffic in the port of Hong Kong fell by -2.3%
Hong Kong
In March, the decline was -10.6% percent.
The regasification terminal FSRU Toscana left Livorno direct to Genoa
Livorno
In the Ligurian scalp and then in Marseille maintenance interventions will be carried out
Confirmed to Tugchiers Meeting Port of Genoa the granting of trailer services in the port of Genoa
Genoa
Planned investment of 35 million euros to renovate fleet
In the first quarter of 2024, OOIL revenues decreased by -9.0%
Hong Kong
Containers carried by the OOCL fleet increased by 3.4%
Mattioli (Federation of the Sea) relaunches the propulsive role of maritime clusters
Rome
Today, the National Sea Day and the marinara culture are celebrated
In the first quarter of 2024, the revenues of Yang Ming and WHL grew by 18.5% and 8.1%
Keelung / Taipei
In March the increments were equal to 20.3% and 8.6%
In 2023 the freight traffic handled by the State Railways Group fell by -2.0%
Rome
The Logistics Pole posted a net loss of -80 million euros, up 63 million euros.
Port of Genoa, inaugurated new rooms of Stella Maris at Maritime stations
Genoa
They are intended for the welfare and socialization of seafarers in transit in the Superba
PORTS
Italian Ports:
Ancona Genoa Ravenna
Augusta Gioia Tauro Salerno
Bari La Spezia Savona
Brindisi Leghorn Taranto
Cagliari Naples Trapani
Carrara Palermo Trieste
Civitavecchia Piombino Venice
Italian Interports: list World Ports: map
DATABASE
ShipownersShipbuilding and Shiprepairing Yards
ForwardersShip Suppliers
Shipping AgentsTruckers
MEETINGS
On April 11, the sixth edition of the "Italian Port Days" will begin.
Rome
Also this year the project has been divided into two sessions : the first in the spring and the second from September 20 to October 20
On April 16 in Nola, the national conference of the Union Interports Reunited
Nola
Event " Interports to the center. A strategic network for Italy "
››› Meetings File
PRESS REVIEW
Iran says MSC Aries vessel seized for 'violating maritime laws'
(Reuters)
Le transport maritime national navigue à vue
(Aujourd'hui Le Maroc)
››› Press Review File
FORUM of Shipping
and Logistics
Relazione del presidente Mario Mattioli
Roma, 27 ottobre 2023
››› File
Germany's Dachser has acquired the compatriate Brummer Logistik
Kempten
The company specializes in the logistics of perishable products
In the first quarter of 2024, Evergreen's revenues increased by 32.6% percent.
Taipei
In March, the increase was 36.5% percent.
Cooperation pact between the associations of the ports and ferry companies of Greece
The Piraeus
Among the activities, make sure that port benches are adequate for new naval technologies
In 2023 the traffic in goods at ports in Lazio fell by -5.7% percent. Record of cruises
Cyvitavecchia
Passenger of line services growing by 10.0%
RINA will collaborate on the sustainable development of ports and shipping of Indonesia
Genoa
Contract with the World Bank
In Udine the Officine Rotable Maintenance of FVG Rail has been equipped with a lawn back in fossa
Procedure
Interporto Padova's assembly to merge for incorporation of the Zip Consortium
Padova
Capital increase of more than 7.8 million split between Municipality, Province, and Chamber of Commerce
Turkish Arkas orders four container ships from 4,300 teu to Guangzhou Wenchong Shipyard
Izmir
On the way an investment of 240 million
Deutsche Bahn would have solicited a group of potential bidders to submit proposals to acquire DB Schenker
New York
The invitation addressed, among others, to DSV, Maersk and MSC
Interferry calls on governments to use carbon tax revenues to equip the harbour quays of cold ironing
Victoria
Corrigan : 'imperative that the extensive installation of OPS facilities is undertaken with urgency'
Training courses for GNV crews to avoid collisions with cetaceans and sea turtles
Genoa
Made together with the research body Foundation CIMA, they also promote the protection of biodiversity
DP World and Rumo will carry out a new grain and fertilizer terminal in the port of Santos
Curitiba / Dubai
Expected an investment of nearly 500 million
Singaporean ONE will restructure the feeder service between the Adriatic and Egypt
Singapore
You will include scals in Trieste and Piraeus
Over 700mila crucierists approved in 2023 at Spezia spent a total of 71.2 million euros.
The Spezia
68.3% of this sum for the purchase of organized tours
New rail services of Rail Cargo Group between Austria, Germany and Italy
Vienna
Increase in the frequency of departures on the Duisburg-Villach-Lubiana line
Five more ULCV banchina cranes for the Malaysian port of Tanjung Pelepas
Gelang Patah
They have been ordered to Chinese ZPMC
On April 11, the sixth edition of the "Italian Port Days" will begin.
Rome
Also this year the project has been divided into two sessions : the first in the spring and the second from September 20 to October 20
Autonomous driving systems ensure benefits to self-driving companies and drivers, ensure from China
Shanghai
Deshun Logistics tests the technologies of Inceptio Technology in commercial travel
- Via Raffaele Paolucci 17r/19r - 16129 Genoa - ITALY
phone: +39.010.2462122, fax: +39.010.2516768, e-mail
VAT number: 03532950106
Press Reg.: nr 33/96 Genoa Court
Editor in chief: Bruno Bellio
No part may be reproduced without the express permission of the publisher
Search on inforMARE Presentation
Feed RSS Advertising spaces

inforMARE in Pdf
Mobile