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07 March 2025 - Year XXIX
Independent journal on economy and transport policy
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FORUM of Shipping
and Logistics
Ministero dei Trasporti e della Navigazione

Servizio di Pianificazione e Programmazione

I Quaderni del Piano Generale dei Trasporti
(luglio 1999)

Politiche per la logistica e il trasporto merci: logistica e intermodalità

 

Capitolo 3 La distribuzione delle merci in ambito urbano

 

3.1. Premessa

Nel documento di indirizzi e linee guida del Nuovo Piano Generale dei Trasporti, sono stati sinteticamente indicati alcuni aspetti relativi alla definizione di interventi per sviluppare e regolare il sistema del trasporto merci nell’ambito urbano, sottolineando la necessità di sviluppare i Piani Urbani della Mobilità (cfr. pag. 37) e individuando, all’interno del sistema della logistica e dei servizi di trasporto, un particolare segmento - il trasporto leggero – in cui il fenomeno della micro impresa artigiana è destinato ad espandersi, alimentato dalla logistica e dal principio del just in time, con la frammentazione dei lotti e la frequenza delle consegne (cfr. pag.22).

Il trasporto urbano delle merci è realizzato sempre più da veicoli con portata inferiore ai 35 quintali, con una forte frammentazione dei flussi fisici. E’ evidente che ciò finisce per contribuire alla congestione della mobilità urbana e suburbana, in alcuni casi anche delle stesse autostrade e strade principali, di raccordo o tangenziali, nei collegamenti con centri intermodali e piattaforme logistiche situate negli interporti o nei porti.

Le autorità locali reagiscono con crescente frequenza a tali fenomeni introducendo nuove regole di accesso, restringendo permessi, tempi e varchi, soprattutto nei centri storici, o stabilendo nuovi divieti di sosta e restrizioni delle zone e delle fasce orarie destinate al carico-scarico (oppure consentendo l’accesso verso le ore notturne o del primo mattino). Ciò conferma che c’è coscienza delle esternalità negative causate, oltre che dalla crescente mobilità delle persone con mezzi individuali, anche - per il trasporto di merci - dall’incremento della flotta dei mezzi su gomma leggeri. Quest’ultima, peraltro, risulta tecnologicamente arretrata non solo rispetto agli standard europei, ma anche rispetto al parco mezzi pesanti utilizzato per le medie e lunghe distanze. Ne prende atto anche il decreto del Ministro dell’Ambiente del 21 aprile 1999, n. 163, che afferma che: 'Per le zone dove vengono adottate le misure di limitazione della circolazione, devono essere predisposte o rafforzate adeguate alternative trasportistiche che assicurino il soddisfacimento della domanda di mobilità delle merci e delle persone tramite veicoli a ridotte emissioni inquinanti. A tal fine i Sindaci stipulano appositi accordi di programma con le aziende esercenti servizi di trasporto pubblico locale per il conseguimento di significative riduzioni delle emissioni inquinanti dei mezzi pubblici da realizzare tramite l’utilizzazione di carburanti alternativi e il rinnovo del parco veicolare'.

Si avverte quindi l’esigenza di identificare nuove strategie e, in particolare, di approfondire le questioni legate alla logistica di città (city logistics), disciplina che cerca di trovare sistemi per ridurre, razionalizzandolo, il traffico di distribuzione delle merci nelle città. Essa riguarda i trasporti di breve e brevissima distanza, effettuati quasi esclusivamente su gomma e nasce, quindi, non per risolvere un problema aziendale, ma un problema urbano.

 

 

3.2. Il trasporto merci in ambito urbano: la conoscenza del fenomeno

Oltre il 70% delle merci trasportate in Italia ha come destinazione la regione di origine. Più del 50% è movimentato nell’ambito di 50Km e il 25% in ambito urbano.

In Italia, il fatturato del trasporto merci su strada è il 98% di tutto il trasporto terrestre (Conto Nazionale dei Trasporti – CNT - e Confetra). Infatti le FS, pur detenendo il 12,5% dei volumi trasportati (tonn/Km), hanno un fatturato ridotto al 2% del fatturato totale terrestre, in quanto trasportano merci a minor valore aggiunto e su percorsi più lunghi, a prezzi quindi decrescenti. Inoltre è da sottolineare anche che l’85% del fatturato dell’autotrasporto (cioè del suddetto 98% del totale) deriva dai trasporti su brevi e medie distanze.

La competenza delle analisi per identificare e dimensionare quantitativamente il fenomeno rientra in primo luogo fra le responsabilità degli Enti locali, non soltanto in applicazione delle leggi italiane (Bassanini et alia), ma anche per oggettiva responsabilità della loro gestione. Tra queste analisi è certamente importante la conoscenza del parco veicoli.

La flotta di mezzi di trasporto fino a 35 quintali è protagonista di uno sviluppo intenso e continuo, non solo in Italia ma in tutta Europa: a seconda delle fonti, la quota dei veicoli per il trasporto e la distribuzione urbana è stimata fra il 10% e il 15% del parco circolante nelle città italiane. Al tempo stesso, risulta che il numero dei mezzi di trasporto fino a 35 quintali (tra conto proprio e conto terzi) rappresenta l’88% del parco italiano (CNT).

Questo parco, peraltro, è in continua crescita, come comunicato dall’Associazione di utenti e costruttori nel marzo 1999 (+5% le vendite e +6,4% le consegne fino a 35 quintali sullo stesso periodo del 1998). Non è invece ancora possibile conoscere in modo disaggregato l’andamento delle acquisizioni di mezzi in locazione o in leasing. Nel 1990 i contratti di leasing stipulati per gli autoveicoli erano 115.870, nel 1995 erano saliti a 144.882 (CNT). I veicoli circolanti per la distribuzione in ambito urbano sono divisi in: 87% in conto proprio e solo 13% in conto terzi. Ciò ha significative ricadute per le aziende in termini di costo (il costo orario di un autista dipendente è maggiore rispetto a quello di un autista autonomo).

Attualmente sono in corso numerose indagini conoscitive: Roma, Milano, Verona, Vicenza, Trieste, Parma, Bologna, Torino, Siena, ecc.. A Verona, in particolare, si sta per attuare un esperimento di compattazione dei servizi di trasporto merci nell’ambito del centro storico (questo stesso esperimento verrà esteso al centro storico di Vicenza e Trieste). Nel Lazio è nato, per iniziativa Regionale, un Osservatorio per monitorare il fenomeno. E' in corso un’indagine da parte di Confcommercio e Aci su 29 città italiane; pur non avendo l’obiettivo di approfondire aspetti legati alla filiera merceologica, essa ha comunque in oggetto il rifornimento delle merci al sistema commerciale urbano.

Tra le attività di ricerca dell’ISTAT previste per il prossimo triennio manca uno specifico riferimento al trasporto delle merci nelle aree urbane (cfr. anche La ricerca sui trasporti e il ruolo dell’intervento pubblico, Quaderno PGT n.7, luglio 1999). Vi sono invece progetti per rilevazioni sugli incidenti stradali, sulla circolazione dei veicoli su strade provinciali, sul parco veicoli e sulla loro anzianità e rilevazioni relative ai pacchi impostati e arrivati in ciascuna provincia. Si tratta di progetti che, pur utili alla comprensione del fenomeno, non sono sufficienti a costituire una banca dati diretta a monitorare il fenomeno almeno per le principali aree urbane del Paese (esaminando le O/D, le rotture di carico, le strutture interessate (come le piattaforme logistiche), i mezzi impegnati, le imprese operanti, le unità operative dipendenti o indipendenti, che lavorano nel settore, le ore o i giorni/mese più utilizzati, i percorsi effettuati, i mezzi misti (trasporto merci e persone) e i carichi trasportati rispetto al potenziale dell’offerta, etc.) ed infine le filiere logistiche.

Un monitoraggio realizzato genericamente su tutta la distribuzione merci in ambito urbano, non riesce a produrre sufficienti informazioni sugli interventi da attivare. E' infatti essenziale, ancor più che in altri settori, monitorare le singole filiere, con attente valutazioni sulla peculiarità del territorio urbano su cui la distribuzione per filiere già incide o può svilupparsi.

Relativamente a tali tematiche sono necessari approfondimenti circa innanzitutto la possibilità di estendere i benefici previsti o prevedibili da parte del Ministero dell’Ambiente anche al rinnovo del parco mezzi degli operatori individuali o delle piccole/medie imprese. Diminuendo il valore di base dei nuovi mezzi di trasporto, i benefici dovrebbero consentire a operatori individuali e a consorzi anche l’acquisizione di nuovi mezzi con il noleggio di lunga durata (3-5 anni), sempre che l’onere del noleggio sia fiscalmente deducibile anno per anno. Altri approfondimenti riguardano la possibilità di incentivi fiscali per le piattaforme distributive gestite da operatori che costituiscano società per la distribuzione delle merci in ambito urbano, a patto che compattino i carichi e diminuiscano i viaggi sullo stesso punto vendita o sulle comuni destinazioni viarie. Queste società dovrebbero operare con mezzi appropriati e con lavoratori dipendenti o associati all’impresa, in accordo con tutte le norme fiscali e previdenziali. Ulteriori indagini riguardano la possibilità, per le imprese che effettuano il servizio della distribuzione urbana in modo compattato, di costruzione di reti telematiche e di assistenza satellitare, utilizzate in modo consortile con iniziali e parziali investimenti delle società di trasporto pubblico, regionale o locale, oltre a significative quote di capitale di rischio.

 

 

3.3. Esempi di infrastrutture essenziali nelle aree metropolitane di Milano e Roma

Di particolare importanza a livello nazionale è lo sviluppo degli infrastrutture di raccolta e distribuzione delle merci (siano essi interporti, centri intermodali, o piattaforme logistiche) a Milano e a Roma, attualmente inesistenti a Roma e presenti con impianti privati a Milano, per l’importanza che avrebbero nel ridurre la circolazione e la concentrazione di mezzi pesanti in ambito urbano.

Tali infrastrutture devono poter usufruire al massimo dei nodi stradali e ferroviari dell’area. Nel contempo, esse non possono essere troppo distanti dall’ambito urbano che servono, ma neppure essere inseriti nelle vie di grande scorrimento attorno alle città. La loro localizzazione va scelta anche in base alla valutazione dei danni o dei miglioramenti che l’infrastruttura provoca al sistema viario urbano, oltre che a quello provinciale e regionale connesso.

 

 

3.4. Le proposte

Dall’analisi emerge la necessità di una maggiore conoscenza del fenomeno e di sviluppo di maggiori professionalità legate all’organizzazione del trasporto delle merci in ambito urbano. Queste necessità portano a tre tipi di proposte:

predisposizione della normativa per la nomina di un Manager in city logistics in ambito regionale, provinciale e dei principali comuni (uno per ciascun livello), che sia insieme partecipe e responsabile in ambito locale dei PUT (Piani Urbani del Traffico) e dei PUM (Piani Urbani della Mobilità) per quanto attiene la definizione dei provvedimenti di sistema relativi al segmento del trasporto merci;

costituzione di un Osservatorio centrale, per l’omogeneizzazione delle diverse indagini condotte (censimenti, monitoraggi, manutenzione delle banche dati) secondo criteri nazionali ed europei da proporre alle Regioni, ai capoluoghi di regione, alle principali città e alle aree urbane di particolare importanza;

sostegno a progetti pilota già avviati per iniziativa di singoli Comuni o soggetti: a) censimento e monitoraggio relativo alle filiere interessate al trasporto delle merci in ambito urbano e aggiornamento di banche dati, in particolare per l'area milanese e per l'area romana (dove già esiste un Osservatorio regionale); b) definizione e sperimentazione dei limiti e dei risultati nella distribuzione delle merci nei centri storici nelle città di Verona, Vicenza e Trieste; c) indagine che la Regione Emilia Romagna condurrà nelle città di Parma e Bologna, per la verifica in queste aree dello stato d’uso del parco dei mezzi che operano per il trasporto delle merci in ambito urbano.

 


Logistica e intermodalità


INDICE

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FROM THE HOME PAGE
Annunziata appointed commissioner of the Central Tyrrhenian Sea Port System Authority
Naples
His term as president ended on February 2.
With the new orders CMA CGM is preparing to become the second largest containerized maritime carrier in the world
Courbevoie
Currently, the Marseille company's orderbook is larger than that of Maersk
Genoese Sirius Ship Management has acquired fellow citizen Generalmarine
Genoa
The company specializes in solutions for navigation electronics and maritime communications
European Shipowners' Association Changes Name
Brussels
From today it is called ECSA European Shipowners
EST has ordered a new mobile crane from Konecranes for its terminal in the Port of Augusta
In January, ships transiting the Suez Canal decreased by -23.2%
Cairo/Ismailia
In 2024, goods passing through the Egyptian waterway dropped by -65.4%
Ships and boats, despite controls, continue to pollute the waters of the European Union
Luxembourg
This is denounced in a report by the European Court of Auditors
TiL (MSC Group), with BlackRock and GIP, to acquire 80% of Hutchison Ports
Hong Kong
Also agreement to buy 90% of the capital of Panama Ports Company. The enterprise value is 22.8 billion dollars
Pessina (Federagenti) asks for an examination of the usefulness of the new port terminals
Rome
A map highlighting the types of traffic and the actual market demand for these types of goods and services was requested
CMA CGM orders 12 more new 18,000 TEU containerships, this time in China
Shanghai
They will be delivered by Jiangnan Shipyard between 2028 and 2029
In January, freight traffic in the port of Genoa fell by -10.7%, while in Savona-Vado it grew by +8.1%
Genoa
Containerized goods up +18.2%. Cruise passengers down
Kuehne+Nagel's financial results for the second half of 2024 show significant improvement
Schindellegi
In the fourth quarter, net sales increased by +18.8% and net profit by +11.3%
The European Ship Recycling Regulation has achieved its objectives
Brussels
Too many shipowners - the latest assessment of the legislation denounces - still choose to demolish ships in South Asian shipyards
Croce (Assagenti): the choice of the new president of the Western Liguria AdSP can no longer be postponed
Genoa
It is not acceptable - he denounced - that for more than a year the port system has been headless
In 2024, CMA CGM revenues increased by +18% and net profit by +57%
Marseille
Containers transported by the fleet increased by +8%
In 2024, freight traffic in the port of Bremen/Bremerhaven grew by +5.9% thanks to containers
Bremen
Trend reversal in the last quarter when container loads decreased by -2.6%
Zero Emission Maritime Buyers Alliance Launches Second Low-Emission Maritime Shipping Competition
Costamare plans spin-off of dry bulk division
Monk
Costamare Bulkers Holdings will be created and is expected to be listed on the New York Stock Exchange
Norwegian Cruise Line Holdings posts record year
Miami
High demand for cruises scheduled for 2025 and 2026
Le Aziende informanoSponsored Article
ABB Ability™ Marine Remote Diagnostic System
Always on board with you
Last year, freight traffic in the ports of the Southern Adriatic AdSP decreased by -7.7%
Bari
Ferry passengers also decreased (-4.4%), while cruise passengers increased by +18.1%
ECSA fully appreciates the European Clean Industrial Deal
Brussels
T&E also expressed its support, but considered the decision to postpone the proposal for a climate target for 2040 to be very worrying.
80% of Louis-Dreyfus Armateurs shipping and logistics group to InfraVia
Suresnes/Paris
The Louis-Dreyfus family will retain the remaining 20% of the capital
Marsa Maroc will also manage the new West Terminal of the port of Nador West Med
Casablanca
Nearly two-thirds of the 1,440-meter quay will be dedicated to containers
In 2024, intermodal shipments handled by German Kombiverkehr decreased by -5%
Frankfurt am Main
Riedl: Intermodal transport must be supported also through incentives
In the fourth quarter of 2024, G20 trade recorded a conjunctural decline
Paris
Mixed performance of trade in services
Blackstone Buys America's Leading Marina Owner and Operator
New York/Southfield
$5.65 Billion Deal to Acquire Safe Harbor Marinas
D'Agostino denounces the political division of the appointments of secretary general and president of a port
Genoa
I am disgusted - he said - when I read in the newspapers that the president chooses one and the secretary the other
Last year, freight traffic in the port of Hamburg decreased by -2.1 percent.
Hamburg
Various goods on the rise. Volume handled in the last quarter stable
In 2024, freight traffic in the port of Livorno fell by -3.0%
Leghorn
Downturn caused by reduction in liquid bulk; growth in other sectors. Traffic in Piombino on the rise
Joint venture of Noatum Maritime and Erkport in the segment of ro-ro maritime services
Abu Dhabi
Initially the new company will have a fleet of 11 ships to be used on five routes
Saipem and Subsea7 sign merger agreement
Milan/Luxembourg
The reference shareholders CDP Equity, Eni and Siem Industries have committed to support the operation
ICS satisfied with ISWG-GHG's progress towards decarbonisation of shipping, even if not definitive
London
Platten: Much work still needs to be done urgently by MEPC meeting in April
In the second half of 2024, freight traffic in the port of Venice grew by +15.3%
Venice
In the whole year, cruise passengers were 548 thousand (+7.8%)
In the last quarter of 2024, freight traffic in the port of Rotterdam decreased by -2%
Rotterdam
A decrease of -0.7% was recorded for the whole year.
HMM in talks to acquire compatriot SK Shipping
Seoul
The transaction would be valued at close to $1.4 billion
Clean Maritime Fuels Platform suggests actions needed to make clean fuels available for shipping
Brussels
Cargill and Hafnia joint venture in marine fuel supply
Singapore
Seascale Energy formed
The AdSP will become the sole manager of railway shunting in the port of Ravenna
Ravenna
Extraordinary maintenance and investments in new infrastructure will remain the responsibility of RFI
Coast Guard authorizes use of batteries on board Italian flagged ships
Rome
Adopted a risk assessment approach using EMSA guidelines
Joint venture between Marsa Maroc and TIL (MSC group) for the management of the eastern container terminal of the port of Nador West Med
Casablanca
50% of the capital plus one share will be held by the African company
Shipping, lack of services and costs for goods checks give a bad reputation to the port of Genoa
Genoa
Botta: wasting time and money on various checks, not having certainty on the times of exit of the goods from the ports makes the situation unsustainable
Attica Holdings has sold the ro-pax ferry Kriti II built in 1979
Athens
Sold for $3.6 million, it will be dismantled at an EU-authorized shipyard
New economic and operational records for the ICTSI terminal group
Manila
Last year, container traffic handled by port terminals grew by +2.5%
Lauritzen Bulkers has bought Canadian Alexander & Blake
Copenhagen
The company operates ocean freight forwarding of dry bulk, break bulk and project cargo.
Royal HaskoningDHV has bought the Scottish Arch Henderson
Aberdeen/Amersfoort
The Aberdeen company specialises in the design of marine works
Collaboration agreement between Saipem and Divento for floating wind in Italy
Milan
It foresees the use of STAR 1 technology for the construction of semi-submersible foundations
Global Ship Lease Reports Record Annual and Quarterly Financial Results
Athens
Revenues increased by +5.4% in 2024
Trump promises tax incentives for US shipbuilders
Washington
Creation of new Office of Shipbuilding announced
CMB.TECH invests $1.18 billion to acquire 40.8% of Golden Ocean
Antwerp
The Belgian company will buy the stake held by John Fredriksen's Hemen Holding
The partners of Interporto Toscano Amerigo Vespucci inject ten million into the company
Leghorn
In November the Board of Directors prepared a restructuring plan
Seabourn has sold the Seabourn Sojourn cruise ship to Mitsui Ocean Cruises
Seattle/Tokyo
It will be transferred to the Japanese company in the second half of 2026
ECG adopts a program to increase the safety of vehicle delivery to dealers
Brussels
Cristoforo Canavese dies at 76
Savona
Prominent figure of the Ligurian port system
The deed of acquisition of the historic building in Gaeta that will host the ITS Academy Caboto has been signed
At the PSA Venice - Vecon terminal, traditional diesel has been replaced with HVO biofuel
Genoa
Enables an 88.7% reduction in greenhouse gas emissions
In the port of Augusta, two port cranes have been moved to restore their functioning
Augusta
They are owned by the Port System Authority
The last diaphragm of the Galleria Salerno Porta Ovest road infrastructure has been demolished
Salerno
It directly connects the commercial port of the Campania city to the motorway junction
China's CMPort to Acquire 70% of Brazilian Terminal Operator Vast Infraestrutura
Hong Kong/Rio de Janeiro
Active in the port of Açu, it handles 30% of the national crude oil exports
SAILING LIST
Visual Sailing List
Departure ports
Arrival ports by:
- alphabetical order
- country
- geographical areas
Port of Gioia Tauro, concession renewed to Heidelberg Materials Italia Cementi
Joy Taurus
The duration of the contract has been increased from four to ten years
Construction of a new cruise terminal has begun in Antigua
St. John's
It will be completed by the middle of next year
Finnlines revenues increased by +2.7% in 2024
Helsinki
Pippingsköld confirms purchase of three additional new ro-pax vessels to enter service in 2028
Confirmed to Mercitalia Shunting & Terminal the railway shunting activity in the Interporto of Padua
Padua
Daniele Rossi appointed extraordinary commissioner of the AdSP of the Central-Northern Adriatic
Tarros appoints its own agent in Germany
The Spice
It is Global Liner Agencies, a company based in Stuttgart.
The TAR declares the appeal of Med Yacht Storage on the state concession in Vado Ligure inadmissible
Genoa
ESPO: Clean Industrial Deal is an important first step towards decarbonisation
Brussels
The plan was presented today by the European Commission
In France, employers are calling for a public-private coordination unit to limit the impact of strikes at ports
Paris
The aim is to find solutions quickly
The tender for the supply of temporary work in the ports of the Southern Adriatic AdSP has been completed
Bari
Leone: Ports will finally be able to count on a mutual assistance mechanism
The Central Adriatic Port Authority publishes the notice for incentives for the purchase of "green" port vehicles
Federagenti Youth Group Board of Directors Renewed
Rome
Filippo Bongiovanni has been appointed president
Augusta Due (Mednav group) returns to the newbuilding market with a 18,500 dwt tanker
Rome
It was built by the Chinese shipyard Fujian Southeast Shipbuilding Co.
2025 has started very badly for Spanish ports
Madrid
In January 43 million tons of goods were moved (-6.4%)
Infrastructure maintenance work begins in the port of Syracuse
Syracuse
Interventions with a total value of over 300 thousand euros
New Fincantieri-Edge agreement to develop solutions for the protection of underwater infrastructures
Abu Dhabi/Trieste
PORTS
Italian Ports:
Ancona Genoa Ravenna
Augusta Gioia Tauro Salerno
Bari La Spezia Savona
Brindisi Leghorn Taranto
Cagliari Naples Trapani
Carrara Palermo Trieste
Civitavecchia Piombino Venice
Italian Interports: list World Ports: map
DATABASE
ShipownersShipbuilding and Shiprepairing Yards
ForwardersShip Suppliers
Shipping AgentsTruckers
MEETINGS
Tomorrow in Naples a conference of studies on the fight against illicit trafficking by sea
Naples
It will be held at the University of "Parthenope"
In Ancona the conference "The port as a strategic development hub for the territory"
Ancona
It is scheduled for February 11th
››› Meetings File
PRESS REVIEW
Govt. to woo top ten shipping liners in world for Colombo port expansion
(Daily Mirror)
HD Hyundai, one of the world's largest shipbuilders, looks to build a shipyard in India
(The Times of India)
››› Press Review File
FORUM of Shipping
and Logistics
Relazione del presidente Nicola Zaccheo
Roma, 18 settembre 2024
››› File
In the first nine months of 2024, freight traffic in Italian ports grew by +0.5%
Naples/Rome
Solid bulk and conventional cargo decrease. Growth in other sectors
MAIRE, Eni and Iren begin the authorization process for a circular methanol and hydrogen plant
Milan
Fritelli (Nextchem): Italian ports will be among the first in the world to be able to use the new ecological fuel
Maestripieri (CISL Liguria): the ports of Genoa and Savona-Vado need a president
Genoa
The airports - he denounced - are forced to operate in an absolute emergency regime
Nova Marine Carriers, Aug. Bolten and Ership Acquire Maja Stuwadoors Groep
Lugano
The Dutch company operates a bulk terminal in the port of Amsterdam
In 2024, container traffic in the port of Algeciras decreased by -0.5%
Algeciras/Valencia
The negative trend continued last month
Confitarma, maintenance of the simplified procedure for the enlistment of seafarers is a good thing
Rome
Neapolitan journalist Bianca D'Antonio dies at 83
Naples
Point of reference for courtesy and professionalism also for the shipping sector
The AdSP of the Eastern Ligurian Sea has joined the National Observatory for the Protection of the Sea
Rome
The organization promotes the valorization of the sea resource
Tomorrow in Naples a conference of studies on the fight against illicit trafficking by sea
Naples
It will be held at the University of "Parthenope"
Port of Los Angeles Hits New Container Traffic Peak for January
Los Angeles
Port of Livorno, in 2024 rail traffic grew by +10.4%
Leghorn
Rail share of freight volumes moved rose to 19%
Contract for the immersion in the Ancona reclamation basin of the dredging sediments of the ports of Fano and Numana
Ancona
Last year, cargo traffic in Montenegrin ports increased by +2.2%
Podgorica
Passengers increased by +16.1%
Federlogistica, the closure of the Busalla motorway toll booth could put logistics in crisis in the North West
Genoa
Investments of 1.4 billion euros for the development of the Logistics Hub of the FS Italiane group
Rome
Investments for new physical and digital assets are foreseen in the 2025-2029 Strategic Plan
Grimaldi Group extends its maritime network to India
Naples
On February 20th the first call at the port of Mumbai with the PCTC "Grande California"
One million euros for the reduction of the amount of anchorage fees in the port of Gioia Tauro
Joy Taurus
Ok to the expansion of the Automar car terminal
The AdSP of Eastern Liguria agrees on the need for buffer areas for the ports of La Spezia and Marina di Carrara
The Spice
Areas identified by the body near the port and hinterland of Santo Stefano di Magra
Conference "Iron-Rubber-Water: Intermodality and the Port of Genoa"
Genoa
It will be held on Friday at the Maritime Station of Genoa
Fratelli Cosulich has acquired a controlling stake of 62% of the capital of Femo Bunker
Genoa
It has an annual turnover of over 70 million euros
Nola Interport, in 2024 intermodal traffic grew by +18%
Nola
Road freight traffic stable
MSC Cruises' new cruise terminal in the port of Barcelona has become operational
Barcelona
It will be officially inaugurated in the next few months
In January, the port of Singapore handled 3.5 million containers (+5.8%)
Singapore/HongKong
Container traffic in the port of Hong Kong decreased by -10.5%
The "mole" for the Bisagno torrent spillway tunnel has arrived in the port of Genoa
Genoa
It is composed of three main pieces of 196 tons
Port of Long Beach Continues to See Exceptional Container Traffic Growth
Long Beach
In January, 953 thousand were moved (+41.4%)
Mercitalia Intermodal reaches agreement with PJM for the digitalization of 600 intermodal wagons
Rome
Between 2025 and 2027 they will be equipped with the Austrian company's WaggonTracker digital system
Tomorrow CMA CGM will activate a new service between Italy, Spain and Egypt
Marseille
Reorganization of the Bora Med Service line with the inclusion of stopovers in Syria
Assoporti at the Fruit Logistica fair in support of the Italian fruit and vegetable sector
Rome
Record export value of 6.1 billion euros in 2024
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