testata inforMARE
25 March 2023 - Year XXVII
Independent journal on economy and transport policy
21:20 GMT+1
LinnkedInTwitterFacebook


CENTRO ITALIANO STUDI CONTAINERSYEAR XVI - Number 3/98 - MARCH 1998

Legislation

La riforma del settore marittimo statunitense

Esiste la netta sensazione negli Stati Uniti che la S414, cioè la normativa con la quale si auspica di riformare la Legge sul Settore Marittimo del 1984, stia finalmente per essere esaminata dal Congresso. Peraltro, il medesimo convincimento si era manifestato in ordine ad una sua approvazione entro il 1997.

Ciò che quest'anno può fare la differenza sta nel fatto che nel 1998 sono previste le elezioni del Congresso. La mancata approvazione della suddetta normativa entro i primi nove mesi dell'anno vorrebbe dire dover ricominciare tutto da capo. Se ciò dovesse accadere, si potrebbe prospettare la Legge di Riforma del Settore Marittimo del 2000! Ciò che potrebbe fare la differenza, questa volta, consiste anche - secondo fonti di Washington - nella volontà dei politici di venire a capo della questione. Il presidente statunitense Bill Clinton ha caldeggiato la riforma e si dice che anche i Repubblicani siano pronti a promuoverla nel caso che i Democratici approvino le proposte relative al finanziamento della cantieristica navale della Organizzazione per lo Sviluppo e la Cooperazione Economica. Inoltre, si confida che possano essere raggiunti accordi e compromessi con alcuni dei residui oppositori della legge, in particolare le organizzazioni sindacali.

In parte, le ragioni per cui la S414 non è passata alla fine del 1997 sono rappresentate dal fatto che l'ultima versione emendata non è stata approntata fino alla fine di ottobre dello scorso anno, troppo tardi perché il progetto di legge potesse essere trasmessa dalla Commissione senatoriale all'aula. Si pensava che questa versione - una versione annacquata rispetto all'originale - potesse passare senza problemi. La modifica più importante rispetto alla proposta originaria consisteva nella introduzione di un sistema contrattuale strutturato su tre ordini, con limitazioni rispetto alla riservatezza, rispetto alla piena riservatezza tratteggiata nella prima bozza.

Tuttavia, all'inizio del 1998, prima del rinvio al Senato alla fine di gennaio, sono state avviate significative iniziative finalizzate ad apportare modifiche - ancora una volta - alla riforma. Si dice che i vettori di bandiera non statunitense dei traffici transpacifici e nord-atlantici si siano dati da fare per tentare di ottenere ulteriori emendamenti. La principale modifica che queste linee di navigazione stanno cercando di introdurre riguarda la clausola di riservatezza dei contratti. In luogo del rivisto sistema strutturato su tre ordini, i vettori vorrebbero ottenere il consenso allo scopo di far tornare questa parte del disegno di legge al suo carattere originario di completa riservatezza. Resta da vedere se ciò accadrà.

Christopher Koch, consulente del vettore di bandiera statunitense Sea-Land Service, è sempre stato a favore della piena riservatezza e ha commentato: "Noi vogliamo una completa deregolamentazione e stiamo spingendo per arrivarci. Fino ad ora, peraltro, la nostra è stata una voce solitaria tra i vettori. Tuttavia, la principale opposizione nei confronti della riservatezza è stata - e continua ad essere - quella delle organizzazioni sindacali".

Le organizzazioni sindacali, quali la ILA (Associazione Internazionale Marittimi ) e la ILWU (Unione Internazionale Marittimi e Magazzinieri), hanno sollevato parecchie obiezioni nei confronti della Legge di Riforma del Settore Marittimo. John Bowers, capo della ILA, ha dichiarato alla rivista Containerisation International nello scorso mese di novembre di preferire maggiore chiarezza in ordine ai particolari dei contratti riservati.

COMPENDIO DELLA S414 (alla fine del 1997)

Il sistema contrattuale strutturato su tre ordini:

  1. contratti singoli (tra un singolo vettore ed uno o più caricatori): sono registrati riservatamente presso la Commissione Marittima Federale ma non pubblicati;
  2. contratti relativi ad accordi di conferenza (tra vettori marittimi e caricatori): sono registrati riservatamente presso la Commissione Marittima Federale ma i termini essenziali del contratto sono pubblicamente accessibili quanto alle tariffe;
  3. contratti di servizio frazionato tra vettori marittimi comuni congiunti: si tratta di contratti di servizio posti in essere tra uno o più caricatori ed uno o più vettori che diventano riservati quando (I) i vettori marittimi sono membri di un accordo di conferenza registrato presso la Commissione Marittima Federale esplicitamente allo scopo di unificare i contratti di servizio frazionati ovvero (II) quando le linee di navigazione non adoperano navi nell'ambito di direttrici di traffico considerate nel contratto
  • impedisce ai vettori appartenenti a conferenze di interferire con contratti singoli o di richiedere ai membri di svelare le trattative o le clausole di un contratto;
  • conferisce ai vettori che non adoperano navi la facoltà di stipulare contratti con i caricatori;
  • obbliga i vettori marittimi a pubblicare le tariffe, ma non a registrarle;
  • modifica la Legge sui Divieti fornendo ai soli porti ivi menzionati la protezione contro la discriminazione contenuta in un contratto di servizio;
  • mantiene in vita la Commissione Marittima Federale;
  • assicura ai sindacati dei marittimi il diritto di richiedere ai vettori una dichiarazione circa la propria titolarità o meno in ordine a determinate attività portuali statunitensi ai sensi di un contratto di servizio.

Tuttavia, vi è il sentimento diffuso che le obiezioni dei sindacati si riferiscano in realtà alla definizione di deregolamentazione. Pertanto, continuano le trattative finalizzate a convincere le organizzazioni sindacali circa la necessità di portare a compimento la riforma. La situazione è complicata dal fatto che la ILA e la ILWU debbono essere convinte a rinunciare alle proprie obiezioni su questioni diverse. La ILA ad Est ovviamente vorrebbe dare maggiore evidenza agli accordi di noleggio spazi tra vettori, mentre ad Ovest la ILWU vorrebbe dare maggiore evidenza alle movimentazioni interne al fine di stabilire chi controlla i carichi e se essi vengono movimentati da personale non iscritto alla ILWU in violazione degli accordi sul lavoro. Il Senato aveva in programma la ripresa dei lavori dopo la pausa natalizia alla fine di gennaio. In tal modo, sembra improbabile che qualcosa possa muoversi fino al mese di marzo.

Tuttavia, Ed Emmet, presidente della Lega Nazionale Trasporti Industriali, si è dichiarato ottimista circa l'effettivo completamento della riforma del settore marittimo, una volta portato in aula il disegno di legge: "Finalmente dovremmo esserci, ed è probabile che ciò avvenga all'inizio del 1998 piuttosto che alla fine, in particolar modo perché l'amministrazione sta dando segnali di grande attivismo".

Di modo che, dopo tutto, la riforma si farà nel 1998? Potrebbe essere, anche se tutti pensavano che accadesse prima.

(da: Containerisation International, febbraio 1998)

FROM THE HOME PAGE
Austria's Gebrüder Weiss has inaugurated a new logistics terminal in Tyrol
Reutte / Lauterach
It is located in Reutte, near the border between Austria and Germany
Maersk-SIPG agreement for bunkering of green methanol in the port of Shanghai
Shanghai
Expected supply from ship to ship of the new container ships ordered by the Danish company
ESPO, ships should use cold ironing systems in ports, if available, already before 2030
Brussels
Ryckbost : It is hoped that the requirements for ships related to when to use electricity at berth clarify the matter
ECSA, EU agreement on ship fuel gives strong political signal and provides clear climate goals and guidance for industry
Brussels / Rome
Assshipowners, welcome our main instances
T&E, today's EU decision marks the beginning of the end of dirty fuels in the shipping industry
Brussels
The organisation highlighted the need to prevent the agreed standards from presenting loopholes
Agreement of the Parliament and of the EU Council on the use of fuels for decarbonisation of shipping
Agreement of the Parliament and of the EU Council on the use of fuels for decarbonisation of shipping
Brussels
From 2034, the share of renewable fuel will have to be more than 2% percent. Emissions will have to be reduced by 2% percent by 2025 and by 80% percent by 2050. From 2030 container ships and passenger ships will have to use ground electricity in major European ports
Subscribed to the contract to sell the yards Hellenic Shipyards to the Greek shipowner Prokopiou
Athens
The tender had been won with an offer worth 62.5 million euros.
ESPO presses why the ports that play a significant role in the EU's energy supply are also admitted to the TEN-T network
Brussels
According to the association, it is necessary to also take into account their role in the acceleration of the spread of renewable energies
In 2022 OOIL achieved record economic results
Hong Kong
In 2022 OOIL achieved record economic results
Drop in performance in the second half of the year
In 2022 French ports handled 293.7 million tonnes of cargo (+ 5.1%)
Ports
The figure is -6.0% percent lower than that of the pre-pandemic year of 2019.
Grimaldi signs agreement for the 67% acquisition of the Igoumenitsa Portuale Authority
Athens
Grimaldi signs agreement for the 67% acquisition of the Igoumenitsa Portuale Authority
"Our goal is to make the Greek airport realize its full potential for the benefit of all stakeholders, from shipping, transport and tourism to the local community," said Emanuele Grimaldi, who is also the first person to be able to make the Greek government.
Fedespedi, in 2022 container traffic in Italian ports increased by 2.4%
Milan
Overall decline of -1.0% of volumes in other container ports in the Mediterranean
In 2022 the port of Hamburg recorded a new record of goods from and for Austria
Hamburg
They amounted to 6.3 million tonnes (+ 12%)
Assshipowners represented to the EU the instances of Italian shipping on decarbonisation
Assshipowners represented to the EU the instances of Italian shipping on decarbonisation
Brussels
Messina : the new IMO CII, as it is thought today, leads to opposite effects compared to environmental safeguards, penning precisely the Italian navige
Protocol to develop the Alexandria Smisting stopover in an intermodal freight hub
Alexandria
By the end of 2024, the masterplan will be defined for the realization of a modal interchange pole
Ferretti group buys the Ravennate shipyard of the Rosetti Marino
Forlì
The acquisition has envisaged an initial investment of around 40 million euros.
A.P. Møller-Mærsk will sell the Maersk Supply Service to the parent company A.P. Møller Holding
Copenhagen
A.P. Møller-Mærsk will sell the Maersk Supply Service to the parent company A.P. Møller Holding
Transaction of the value of 685 million
Joint venture TX Logistik-Samskip-duisport to manage the intermodal terminal logport III in Duisburg
Joint venture TX Logistik-Samskip-duisport to manage the intermodal terminal logport III in Duisburg
Duisburg
It has an annual traffic capacity equal to 250mila units of cargo
Abu Dhabi Ports initiates a series of agreements to carry out port terminals for goods and cruise liners in Egypt
Abu Dhabi Ports initiates a series of agreements to carry out port terminals for goods and cruise liners in Egypt
Abu Dhabi
Signed the concession contract for the multipurpose terminal in Safaga
In February -43.1% of container traffic in the port of Los Angeles confirms the crisis phase of California's ports
Los Angeles
In February -43.1% of container traffic in the port of Los Angeles confirms the crisis phase of California's ports
They also suffer from the East Coast port scans. Expect a modest recovery starting in March
Freudenberg, Meyer Werft and Royal Caribbean are realizing a new fuel cell system for the naval sector
Papenburg
Freudenberg, Meyer Werft and Royal Caribbean are realizing a new fuel cell system for the naval sector
The first exemplar could be installed on the new "Silver Nova" cruise ship that will be completed in the next few months.
FEPORT satisfied with changes to the EU general exemption rules by category
Brussels
The federation continues to cover public investment of up to 150 million euros in ports, including those for cold ironing, the federation said.
Liberty Lines orders three more monocarena naval vehicles at Spanish shipyard Armon
Belrose
Liberty Lines orders three more monocarena naval vehicles at Spanish shipyard Armon
They will add to the nine already commissioned
Ceremony of laying of the keel of the Silver Ray by Silversea Cruises
Papenburg
The luxury cruise ship is under construction at Meyer Werft
Launched in China the first of two LNG Small Scale & Bunker ships for Fratelli Cosulich
Genoa
Will be taken in delivery in September
The CDA of Interporto Padova unanimously approved the draft budget 2022
Padova
Profit after taxes in line with that of the previous financial year
In Genoa, a centre for the development of new technologies for decarbonisation of shipping has been inaugurated.
Genoa
CapLab will be managed by Ecospray Technologies and the DICCA of the University of Genoa
Collaboration Agreement between the AdSP of the South Tyrreno and Ionian Seas and the University of Calabria
Cowithout
The agreement covers several areas of activity and expertise
In 2022 the transits of trucks through the Swiss Alps decreased by -1.7% percent. Stagnation of rail transport
Bern
In 2022 the transits of trucks through the Swiss Alps decreased by -1.7% percent.  Stagnation of rail transport
Still far away the goal of the transfer of the loads from the road to the rail
In the only fourth quarter of 2022, HHLA Group revenues grew by 4.9%
Hamburg
Operating profit fell by -8.8%
Touax closes 2022 with record revenue
Paris
Expected in 2023 normalization of the container market
E-fuel should only be reserved for air and sea transport
Rome
It highlights an analysis of Transport & Environment, which considers them not useful to decarbonisation of road transport
Agreement between five international organisations to increase the safe transport of cargo in containers
London
Memorandum of understanding subscribed by CINS, CHIRP, COA, ICHCA and SMDG
The port of Livorno initiates an agreement with the Uruguayan ANP for the development of traffics, in particular of forest
Livorno
The port of Livorno initiates an agreement with the Uruguayan ANP for the development of traffics, in particular of forest
In 2022, the labronic climber handled 2.13 million tonnes.
SAILING LIST
Visual Sailing List
Departure ports
Arrival ports by:
- alphabetical order
- country
- geographical areas
Rixi reassures on the implementation of the sea rollover of the Fincantieri shipyard of Sestri Ponente
Genoa
Rixi reassures on the implementation of the sea rollover of the Fincantieri shipyard of Sestri Ponente
MIT will launch the discussion with Italian Railway Network for moving the railway line
Maersk Air Cargo inaugurates an aeromerci service Europe-China
Copenhagen
Maersk Air Cargo inaugurates an aeromerci service Europe-China
It is the first air link for the transportation of goods between Denmark and Asia
In 2022, rail transport to and from the port of Livorno grew by 35.8%
Livorno
Drop of -35.4% in the Piombino stopover
In February, drop in freight traffic in the ports of Algeciras and Barcelona
Algeciras / Barcelona
Decreases of -12.3% and -11.6% respectively
PSA stores 2022 with record financial performance
PSA stores 2022 with record financial performance
Singapore
Revenue up 71.2%
Seabourn has sold the luxury cruise ship Seabourn Odyssey at MOL
Seattle
It was built by the yard T. Mariotti
Fine of $950mila at Taiwanese Wan Hai Lines
Washington
Transactive agreement with US federal agency FMC
In the third quarter of 2022, the traffic of goods in Greek ports fell by -3.1% percent.
In the third quarter of 2022, the traffic of goods in Greek ports fell by -3.1% percent.
Pyreo
Passenger in growth of 19.2%
Anti-piracy exercise in the Gulf of Guinea
Rome
Anti-piracy exercise in the Gulf of Guinea
It involved the ship "Commander Foscari" of the Navy and the mercantile "Great Luanda" of the Grimaldi
A Eurosceptic Federagents looks to South
Rome
Opportunities from the industrial, logistical and commercial activism of the MENA area countries
AD Ports initiates a letter of intent for the realization of a multipurpose terminal in the port of Pointe-Noire
AD Ports initiates a letter of intent for the realization of a multipurpose terminal in the port of Pointe-Noire
Abu Dhabi
The agreement has the duration of one year
ONE orders ten more new container ships from 13,700 teu
Singapore
They will be taken in delivery in 2025 and 2026
Tarlazzi (Uiltransport) : detach contract increases to avoid tensions in the world of work
Rome
"The government has a responsibility to avoid the transport of people and goods," he said.
PORTS
Italian Ports:
Ancona Genoa Ravenna
Augusta Gioia Tauro Salerno
Bari La Spezia Savona
Brindisi Leghorn Taranto
Cagliari Naples Trapani
Carrara Palermo Trieste
Civitavecchia Piombino Venice
Italian Interports: list World Ports: map
DATABASE
ShipownersShipbuilding and Shiprepairing Yards
ForwardersShip Suppliers
Shipping AgentsTruckers
MEETINGS
On April 18 Assiterminal will be confronted with politicians and practitioners on the challenges of portugal
Genoa
Meeting at the headquarters of the Federation of the Sea in Rome
On April 13 at Ancona a conference on health and safety at work in the port of port
Ancona
It is organized by Inail Marche in collaboration with the Central Adriatic Sea AdSP
››› Meetings File
PRESS REVIEW
Pressure grows on shipping industry to accept carbon levy
(The Guardian)
Leith Docks: 25 injured after research ship Petrel topples over in 'terrifying' 'major incident' in dry dock
(The Scotsman)
››› Press Review File
FORUM of Shipping
and Logistics
Relazione del presidente Daniele Rossi
Napoli, 30 settembre 2020
››› File
- Via Raffaele Paolucci 17r/19r - 16129 Genoa - ITALY
phone: +39.010.2462122, fax: +39.010.2516768, e-mail
VAT number: 03532950106
Press Reg.: nr 33/96 Genoa Court
Editor in chief: Bruno Bellio
No part may be reproduced without the express permission of the publisher
Search on inforMARE Presentation
Feed RSS Advertising spaces

inforMARE in Pdf
Mobile