testata inforMARE
Cerca
07 May 2024 - Year XXVIII
Independent journal on economy and transport policy
00:12 GMT+2
LinnkedInTwitterFacebook


CENTRO ITALIANO STUDI CONTAINERSYEAR XVIII - Number 10/2000 - OCTOBER 2000

Legislation

L'offensiva dei trasportatori

Temendo che i cambiamenti nei regolamenti canadesi potessero privarli dell'immunità dall'anti-trust nei traffici da e per il Canada, le principali imprese di trasporto hanno costituito un gruppo per combattere la modifica dell'Atto di Esenzione degli Accordi di Shipping.

Dimenticatevi di Bruxelles, Washington DC, o anche di Canberra, se siete spedizionieri singoli o una compagnia di spedizionieri interessati a vedere la fine dell'immunità dall'anti-trust per gli accordi sulle navi da carico, allora la capitale del Canada, Ottawa, è dove dovreste dirigere l'attenzione d'ora in poi. Perché la legislazione che modifica quell'Atto di Esenzione degli Accordi di Shipping della nazione del 1987 (SCEA), che è in fase di stesura attualmente, potrebbe includere una possibile clausola che ponga fine dopo dieci anni all'immunità degli accordi.

"Costituirebbe una novità per qualunque amministrazione", spiega Michael J. Jordan, presidente esecutivo di Canada Maritime e Cast, aggiungendo: "si daranno veramente la zappa sui piedi se ciò accadesse". Non c'è da meravigliarsi che Jordan abbia opinioni molto incisive su questo argomento, essendo a capo della Intersted Carrier Working GROUP (ICWG), un insieme di compagnie di navigazione che servono il mercato canadese che si sono raggruppate per portare argomenti in favore della conservazione del regolamento vigente. Allo stesso tempo CP Ships, che possiede Canada Maritime e Cast, ed è una delle maggiori imprese di trasporto nei traffici canadesi, sta anche facendo attività di lobbying per conservare lo SCEA così com'è.

Costituitasi circa 6 mesi fa, l'ICWG ha come scopo dichiarato: "fare sì che la legislazione canadese rispecchi le iniziative globali senza mettere in pericolo gli investimenti delle imprese di trasporto in navi, equipaggiamento ed infrastrutture di servizio ai porti canadesi e ridurre di conseguenza il livello dei servizi agli spedizionieri canadesi o da/per i porti canadesi". I suoi membri includono ACL, APL, CP Ships, Senator Lines, Hamburg Sud - The Shipping Group, Hapag - Lloyd, Maersk Sealand, Mitsui OSK Lines, NYK, OOCL, P&O Nedlloyd e Zim.

Le imprese di trasporto sono state spinte all'azione perché il Governo Canadese sta proponendo di modificare lo SCEA alla luce di cambiamenti che sono avvenuti negli USA in seguito all'entrata in vigore nel Maggio 1999 della Legge di Riforma della Navigazione Oceanica (Ocean Shipping Reform Act, OSRA) del 1998 e visti i mutamenti nella navigazione transoceanica nelle altre parti del mondo.

Lo SCEA attualmente dà ai trasportatori oceanici esenzione dall'anti-trust per quelle che l'ICWG definisce "6 diverse aree chiave di attività", così elencate:

  • la facoltà di discutere/mettersi d'accordo su comuni cambi di tariffe e prezzi;
  • l'uso di contratti di esclusiva;
  • il permesso di concludere accordi per stabilire i termini base e le condizioni dei contratti di servizio;
  • la facoltà che i membri hanno di coordinare i servizi (porti di scalo);
  • la possibilità di concludere accordi circa gli orari di navigazione ed altri servizi forniti dal gruppo;
  • la possibilità, per i diversi partecipanti all'accordo, di suddividersi utili e perdite per i diversi servizi.

Di questi 6 punti l'ICWG ritiene che i più importanti siano la facoltà di coordinare i servizi e la possibilità di concludere accordi su orari di navigazione ed altri servizi, perché permetterebbero al singolo trasportatore di ridurre i costi e di non perdere in efficienza e competitività. Secondo il pensiero di Jordan "La SCEA va abbastanza bene". Dice inoltre: "Secondo noi ha lavorato bene per tutti gli azionisti... Non vediamo la vera necessità, in questa attuale revisione, di fare quelle che noi riteniamo essere delle proposte drastiche di cambiamento".

L'anno scorso Transport Canada ha invitato gli azionisti a esprimere la loro opinione sull'argomento. Allo stesso tempo gli spedizionieri, capitanati dal Consiglio Canadese degli Spedizionieri (CSC), hanno chiesto a gran voce la cancellazione dello SCEA, inclusa l'abolizione dell'immunità dall'anti-trust per gli accordi di stabilizzazione. Come gruppo di minoranza il CSC vuole essere alla pari dell'OSRA (per un'analisi più dettagliata della posizione del CSC vedere "Maple-leaf mission", Containerisation International, Febbraio 2000, pp. 57-59).

Nel luglio 1999 Transport Canada ha pubblicato un documento di consulenza sullo SCEA in cui prende in esame 4 opzioni: mantenere l'atto così com'è; abolirlo del tutto; introdurre dei cambiamenti per ordine del consiglio; emendare l'atto introducendo provvedimenti pro-concorrenza. Transport Canada ha consigliato di seguire quest'ultima via e ha proposto le seguenti modifiche:

  • permettere l'archiviazione elettronica e l'accesso ai documenti degli accordi;
  • abolire l'archiviazione delle tariffe per gli accordi;
  • ridurre il numero di giorni di notifica per le azioni indipendenti (SCEA ne dà 15, OSRA 5);
  • non permettere più agli accordi di stabilire termini e condizioni per l'uso dei contratti di servizio;
  • incrementare il livello delle multe per le infrazioni.

Allo stesso tempo, Transport Canada ha elencato altri tre problemi da tenere in seria considerazione:

  • definizione di accordo;
  • meccanismo di reclamo;
  • clausola decennale conclusiva.

In accordo con l'esito della consulenza dell'anno scorso, ci si aspettava che lo SCEA quest'anno sarebbe stato emendato. Comunque i sempre più pressanti conti del trasporto hanno certamente significato un posticipo nei mutamenti nella legislazione della SCEA. Ora tutti attendono che la legislazione sia portata alla House of Common dopo l'intervallo estivo. Tuttavia, se il Primo Ministro canadese Jean Chretien decidesse di indire un'elezione generale in autunno, allora la revisione dello SCEA si posporrebbe fino all'anno prossimo.

Fintanto che è in ballo l'ICWG, non c'è tempo da perdere per attività di lobbying. Jordan ed altri direttori autorevoli di imprese di trasporto hanno già incontrato il Ministro dei trasporti canadese David Collenette ed alcuni suoi colleghi presso Transport Canada. "Abbiamo avuto un buon incontro e spiegato la nostra posizione al Ministro. Egli è conscio della situazione e non ci ha dato motivo di pensare che il radicalismo fosse all'ordine del giorno", confida Jordan. Ora lo scopo dei trasportatori sarà porre la loro situazione all'attenzione dei propri clienti e, in modo più ampio, all'intero mondo degli affari.

Dalla prospettiva dell'ICWG, il cambiamento maggiore e più preoccupante è la clausola decennale. Essa infatti, pur lasciando inalterata per adesso l'immunità dall'anti-trust, prevede che l'esenzione sia automaticamente abrogata dopo 10 anni, a meno che non si trovi una motivazione convincente per il suo mantenimento. Secondo quanto affermato da Transport Canada, "la clausola dovrebbe lasciare abbastanza tempo a chiunque voglia fare delle proposte per costruire la necessaria casistica e raccogliere evidenze empiriche del fatto che l'abolizione dell'Atto risulterebbe un male per l'economia reale, nonché danneggerebbe l'interesse pubblico".

Jordan argomenta: "La più evidente penalizzazione della clausola decennale è che produce la più sconcertante incertezza riguardo agli investimenti in quella parte del mondo sia per i trasportatori come noi che per tutti gli altri". Naturalmente questa non è l'opinione del CSC il cui segretario, Walter Mueller, ritiene che l'abrogazione automatica dovrebbe scattare dopo 5, non 10, anni, perché in tal modo si darebbe tempo a sufficienza per adattarsi alla nuova realtà."

Argomentando a favore del mantenimento di questa esenzione, Jordan dice che i trasportatori "non stanno neanche prendendo di mira lo scenario dei prezzi. Come dato di fatto - continua - pensiamo che i prezzi siano scesi gradatamente per gli spedizionieri negli ultimi 15 anni."

L'ICGW è anche interessato alla proposta che gli accordi siano ridefiniti per proibire intese di discussione e stabilizzazione. "Una volta elaborato un piano d'azione, non si ha una qualsiasi banchina dove degli operatori con un po' d'iniziativa possano ricavare delle economie di scala che provengano dal lavoro in comune ed allo stesso tempo permettano loro di competere l'un l'altro, sia che applichino o no gli stessi prezzi" - si lamenta Jordan.

Né il gruppo dei trasportatori è felice all'idea di perdere la facoltà di discutere i termini dei contratti di servizio delle linee di navigazione senza riguardo al fatto che questi siano collettivi o personali. Altro problema - di minore importanza, ma sentito anche dall'ICWG - è la revisione dei meccanismi di lamentela e l'aumento del livello delle multe. Secondo Jordan l'archiviazione automatica delle tariffe non è una soluzione.

Facendo pressione per il mantenimento dell'attuale regime, la lobby dei trasportatori non solo ritiene che i cambiamenti proposti avrebbero effetti negativi sulla capacità dei trasportatori di investire e ridurre i costi, ma anche che il commercio canadese ne risulterebbe globalmente danneggiato. "Comprendiamo perfettamente perché gli spedizionieri canadesi dicono quello che dicono, ma non siamo sicuri che abbiano ben calcolato le conseguenze di lungo periodo per il Canada", dice Jordan. Nel futuro cupo degli operatori i cambiamenti proposti, specialmente la clausola decennale, potrebbero costringere le linee di navigazione a ridurre i porti di scalo in Canada ed imbarcare merci negli USA dove c'è immunità per l'anti-trust.

Jordan dice: "Pensiamo che il Canada sia molto diverso dalle altre parti del mondo, nel senso che il mercato canadese è molto piccolo e con scarsa popolazione. Meno del 40% delle merci che vanno e vengono dal Canada sono di origine o destinazione canadese, e ciò implica che i servizi che penetrano nel Canada in sostanza sollevano una parte rilevante del cargo statunitense. L'attrazione che molti trasportatori hanno per i porti canadesi, specialmente di Montreal (servito da Canada Maritime e Cast), è dovuta al fatto che essi pagano le tasse agli USA piuttosto che al Canada." Pertanto la logica dell'ICWG è la seguente: se fosse abolita l'immunità dall'anti-trust per gli accordi, allora non solo i porti canadesi perderebbero del cargo, ma anche delle merci statunitensi.

Questa argomentazione non è sfuggita ai porti canadesi che hanno discusso molto con Transport Canada contro qualunque cosa potesse metterli in svantaggio rispetto ai rivali USA. Ad esempio Dominic J. Taddeo, presidente e funzionario capo del porto di Montreal, ha affermato che il suo porto spera nella conservazione dello SCEA così com'è. Così pure Patricia McDermott, vice presidente della divisione marketing dell'Autorità Portuale di Halifax, spiega che Halifax era contro ogni legislazione che portasse via affari targati USA. Questo è uno dei settori del porto a crescita più rapida, cresciuto dallo 0% nel 1994 al 16% del traffico totale di 463 mila teus nel 1999. "Ora è al 23%" - afferma.

Allo stesso modo, alleata dei trasportatori nell'opposizione dell'immunità all'anti-trust è la Canadian International Freight Forwarders Association (CIFFA). Nel documento in cui la CIFFA prende posizione sulla SCEA, si dice: "CIFFA non si fa carico della raccomandazione del CSC secondo cui la SCEA e l'immunità dall'anti-trust per gli accordi di navigazione vengano abolite". L'opinione di CIFFA è che mentre le forze di mercato e la concorrenza avrebbero un ruolo chiave nell'industria della navigazione canadese, la concorrenza senza alcun controllo potrebbe portare le diverse compagnie di navigazione a danneggiarsi l'un l'altra, nonostante i provvedimenti contro le azioni predatorie nella Legge sulla Concorrenza". Comunque, CIFFA mitiga il suo appunto dicendo che "l'immunità dall'anti-trust dovrebbe avere lo scopo di offrire una rete di salvataggio alle compagnie di navigazione, non di cercare di trarre profitti dall'abbandono dell'efficienza di costo e della realtà di mercato".

Al CSC, Mueller non è convinto del fatto che privare gli accordi dell'immunità dall'anti-trust costringerà i trasportatori a non poter più servire i porti canadesi. "Canada Maritime e Cast hanno investito pesantemente nel porto di Montreal (Cast e CP Ships hanno anche un terminal li). Non approderanno più li? Tanto più che l'ICWG non ha proposto niente di nuovo", dice.

Mueller argomenta: "Dall'ottica di un addetto della navigazione, il primo obiettivo è muovere i cargos nella maniera più efficiente e conveniente. Non è rilevante che passi o meno dai porti canadesi... gli stessi trasportatori canadesi regolarmente traghettano merci fuori dai porti statunitensi con trasportatori statunitensi".

A Mueller non sfugge neppure l'ironia di una situazione in cui i trasportatori canadesi si lamentano perché non potrebbero più continuare ad operare come partners di un accordo per i traffici canadesi, quando in realtà già operano singolarmente per i cargos sbarcati dai porti USA transitando per porti canadesi.

Comunque, allorché la nuova legge apparirà, resta da vedere se rifletterà la posizione del CSC o quella dell'ICGW . Forse non sarà lontana da nessuna delle due visioni, né da quella dell'OSRA.

E se così fosse saranno soddisfatti Jordan ed i suoi colleghi? "Sono sicuro che il gruppo in cui sono inserito potrà in parte abbracciare questa mia visione, ma non necessariamente in modo totale ed esclusivo", dice Jordan. Nel frattempo continua l'offensiva dei trasportatori.
(da: Containerisation International, Settembre 2000)


FROM THE HOME PAGE
In the first quarter the performance of combined transport in the EU kicked off
Brussels
Decrease in container traffic, strikes, work on infrastructure and weak economy among causes
Maersk warns that the expansion of the crisis area in the Middle East increases shipping costs
Copenhagen
Reported a 15 -20% reduction in capacity on the route from the Far East to the North Europe / Mediterranean
FS Logistics Pole orders Alstom 70 new locomotives with the option to buy more 30
Go Ligure
Commits from more than 323 million. Taking delivery to go Ligure a locomotive for freight transport
COSCO activates an e-commerce system to provide spare parts and services to the naval sector
Shanghai
Is aimed at domestic and foreign customers
Joint venture of Autamarocchi and Cosulich for logistics on rubber at the service of the steel industry
Genoa
Iran announces release of crew of container ship MSC Aries
Tehran
Foreign Minister confirms that seamen from the seized ship will be allowed to leave the country.
Merlo (Federlogistics) relaunches the alarm over the impact of the bridge over the Strait of Messina on naval traffic
Palermo
In the first three months of this year, maritime traffic in the Bosphorus Strait increased by 9.3%
In the first three months of this year, maritime traffic in the Bosphorus Strait increased by 9.3%
Ankara
Growth of transits of all major typologies of naviglio
In the first three months of 2024, cruise traffic in Global Ports Holding's terminals increased by 30% percent.
In the first quarter of 2024, Maersk Group revenues fell by -13.0% percent.
In the first quarter of 2024, Maersk Group revenues fell by -13.0% percent.
Copenhagen
7.0% increase in the operating costs of containerized shipping
Norwegian Cruise Line Holdings scores record results for first quarter
Norwegian Cruise Line Holdings scores record results for first quarter
Miami
Also recorded is the highest level of bookings ever
In the first three months of this year, Chinese ports have handled 76.7 million containers (+ 10.0%)
Beijing
The overall traffic of goods with foreign has grown by 9.5%
Of the 80 billion needed investment in EU ports in the next decade, a relevant quota is for the energy transition
Brussels
Indispensable public funding in order to be able to implement planned projects
In the first three months of 2024, China's COSCO Shipowners Group Revenues rose again.
In the first three months of 2024, China's COSCO Shipowners Group Revenues rose again.
Shanghai
In sensitive growth (+ 10.5%) containerized cargoes carried by the fleet with the exception of those on the Asia-Europe route (-9.2%)
In resumption of container traffic in the terminals of Eurogate-Contship Italia in the last quarter of 2023
In resumption of container traffic in the terminals of Eurogate-Contship Italia in the last quarter of 2023
Hamburg
Decline in eventful volumes in Germany. Growth in Italy and activity records in Tanger terminals Med and Limassol
In the first three months of 2024, container traffic handled by COSCO Shipping Ports increased by 9.2%
Hong Kong
Revenue up 1.4%
ECSA, well the EU production target of 40% relatively to clean fuel for shipping
Brussels
Raptis : We will work to ensure that this benchmark translates into immediate actions
Port Marghera, okay to renewal of concession at Terminal Intermodal Venice
Venice
It will expire in 2050. Approved the 2023 budget of the AdSP of the Northern Adriatic
In the first quarter of 2024 container traffic in the port terminals of China's CMPort grew by 9.0%
Hong Kong
Exceptional first quarter of year for Royal Caribbean Cruises
Exceptional first quarter of year for Royal Caribbean Cruises
Miami
Historic record of passengers embarked. Spike in economic performance for the period. Liberty : The one in progress is the best wave season in history
In the third quarter of 2023 the traffic in goods in EU ports decreased by -6.5%
Luxembourg
The loads at landing and boarding dropped by -7.2% and -5.4%, respectively.
The performance of Bureau Veritas in the shipping and offshore sector is growing.
Paris
Record of order book and fleet value in class
Approved the 2023 consuntive budget of the AdSP of the Northern Tirreno Sea
Livorno
Last year the number of port workers in Livorno and Piombino decreased by 46 units by falling to 1,767, of which 1,499 were operating (1,632 in 2022) and 268 administrative (181)
The MSC Group presents an offer to buy the Gram Car Carriers, the world's third largest carrier in the PCTC segment
The MSC Group presents an offer to buy the Gram Car Carriers, the world's third largest carrier in the PCTC segment
Oslo
The proposal, worth about 653 million euros, was accepted by the Board of the Norwegian company and its main shareholders.
At the construction site Fincantieri in Marghera the varo of the Norwegian cruise ship Norwegian Aqua
At the construction site Fincantieri in Marghera the launch of the cruise ship Norwegian Aqua
Trieste / Miami
It is 322 meters long and has a gross tonnage of 156,300 tons
Paolo Guidi has been named general manager of CMA CGM Italy
Marseille
The first May will take over in Romain Vigneaux
HHLA will acquire 51% of the capital of Austrian intermodal transport company Roland Spedition
HHLA will acquire 51% of the capital of Austrian intermodal transport company Roland Spedition
Hamburg
Its network connects ports in Hamburg, Antwerp, Bremerhaven, Koper, Rotterdam and Trieste.
Kuehne + Nagel's downward trend in economic performance continues.
Kuehne + Nagel's downward trend in economic performance continues.
Schindellegi
In growth the handling of volumes of sea and air shipments
ESPO points out issues to be addressed in order to enable European ports to face the next challenges
Brussels
Memorandum in view of the European elections in June
The Port of Barcelona has established new historical records of monthly and quarterly container traffic
The Port of Barcelona has established new historical records of monthly and quarterly container traffic
Barcelona
As of March 2024, 348mila teu (+ 34.3%) were handled, of which 154mila in transshipment (+ 63.9%) and 194mila in import-export (+ 17.4%)
Fincantieri has delivered the new cruise ship Queen Anne to Cunard
Monfalcone
Concordate with Princess Cruises the postponement of the delivery of the Star Princess
International shipping associations call for help at U.N. to protect shipping
London
Solicited a greater military presence, missions and patrols. The world-they write in a letter to Guterres-would be outraged if four airliners were seized.
In February, shipping traffic in the Suez Canal declined by -42.8% percent.
In February, shipping traffic in the Suez Canal declined by -42.8% percent.
The Cairo
Net tonnage of the naviglio down -59.8% percent. Drastic reduction of -53% of the value of transit fees
The World Shipping Council points to the EU the way to support the economy and trade
Brussels
Butler : We urge the Union to work together with us to safeguard a sustainable, competitive and safe maritime sector
In Norway, the construction of the world's two largest hydrogen-powered ferries
In Norway, the construction of the world's two largest hydrogen-powered ferries
Brønnøysund / Gursken
Order of Torghatten company at the shipyard Myklebust
The freight traffic in the port of Rotterdam in the first quarter was down by -1.4% percent.  Increase of containers
The freight traffic in the port of Rotterdam in the first quarter was down by -1.4% percent. Increase of containers
Rotterdam
Strong increase (+ 29.0%) of feeder ships departing from the Dutch stopover to the Mediterranean ports
In the first three months of 2024, freight traffic in Russian ports fell by -3.3% percent.
St. Petersburg
Drastic reduction of passenger traffic in the Crimean port scans
In the first three months of 2024, freight traffic in Russian ports fell by -3.3% percent.
Tytgat (SEA Europe) : A European maritime industrial strategy is urgently needed
Brussels
Round table with representatives of the institutions of the European Union
ICTSI recorded record quarterly economic performance
Manila
In the first three months of this year, the group's port terminals handled 3.1 million containers (-0.4%)
In the first quarter of this year, the traffic of goods in Albanian ports increased by 3.4% percent
Tirana
Passengers decreased by -1.9%
Speeding up the times to make the port of the Spezia and its retroport the first ZFD
The Spezia
They ask for maritime agents, customs officers and freight forwarders
Air and passenger routing service in the ports of Olbia and Gulf Aranci
Cagliari
It will be managed by the Roman Italpol Fiduciary Services
Decision to drop -15.1% percent of goods in the port of Taranto in the first quarter
Taranto
The loads at the landing decreased by -21.0% and those at the embarkation of -8.7%
This year the national forum for rail freight transport Mercintrain will be held in Padua
Padova
It will take place within the scope of Green Logistics Expo
Inaugurated in Safaga, Egypt, a factory for the construction of tugboats
Safaga
Ten naval units will be carried out for Suez Canal Authority
SAILING LIST
Visual Sailing List
Departure ports
Arrival ports by:
- alphabetical order
- country
- geographical areas
New Italy-Libya-Egypt service of Tarros and Messina
The Spezia / Genoa
It will be inaugurated in mid-June and made with two ships
Tomorrow PSA Venice will open the Venetian terminal to the port community and the city
Venice
Hannibal plans to activate a rail link between Italy, Hungary and Romania
Melzo
Two weekly rotations will be inaugurated by the end of 2024.
Approved the 2023 consuntive budget of the Central Tirreno's AdSP
Naples
Annunziata : the coming years, fundamentals to finalise the European investment of the PNRR
Sensitive increase in the production and sale of CIMC dry boxes
Hong Kong
Chinese firm responds to growth in demand
Approved the consuntive budget 2023 of the AdSP of the South Tyrrhenic and Ionian
Joy Tauro
May 6 meeting at MIT on the future of the Gioia Tauro Port Agency
The 2023 budget of the East Ligure Sea AdSP shows a primary surplus of six million
The Spezia
In the year new investments of around 17 million euros
Cargotec's quarterly net profit to 81.2 million (+ 11.8%)
Helsinki
In the first three months of 2024, revenues fell by -1.7% percent.
The negative trend of the economic performance of the ONE continues, less marked.
The negative trend of the economic performance of the ONE continues, less marked.
Singapore
In the first three months of 2024 the goods in containers carried by the fleet increased by 15.6%
The Genovese Messina has taken delivery of the largest ship in its fleet
Genoa
The "Jolly Verde" is a 6,300-teu container ship
The inclusion of the Civitavecchia port in the Core network of the TEN-T network is final.
Cyvitavecchia
On Wednesday the OK of the European Parliament
In 2023 the goods transported by Rail Cargo Group decreased by -11%
Vienna
Revenue in decline of -1.8%
Sustained quarterly growth of new orders acquired by Wärtsilä
Helsinki
In the first three months of this year, the group's revenues fell by -9.8% percent.
DIS orders two more new tankers LR1
Luxamburgo
New commits at the Jiangsu New Yangzi Shipbuilding Co.
An MSC container ship targeted with missiles and drones in the Gulf of Aden
San'a ' /Portsmouth
No damage to the ship and crew
Approved the consuntive budget 2023 of the Central Adriatic AdSP
Ancona
In the first quarter of 2024 the orders of port means produced by Konecranes fell by -51.6%
Hyvinkää
Grimaldi has taken delivery of the multipurpose ro-ro Great Abidjan
Naples
It is the fourth of six class ships "G5"
Baltimore attributes to owner and operator of the ship Dali the blame for the collapse of the Key Bridge
Baltimore
They would have been established dysfunction to the power supply on board that would cause a blackout
Grimaldi and IMAT have renewed the five-year agreement for the training of crews
Castel Volturno
Focus on new technologies installed on board ships
The quarterly economic performance of DSV is still declining
Hedehusene
In the first quarter of this year, the value of net profit decreased by -27.2%
Approved the consuntive budget 2023 of the AdSP of the Sardinia Sea
Cagliari
An administration surplus of 530 million euros, of which more than 475 tied for works in progress
US imports of dangerous goods have been penalized during the pandemic.
Washington
Survey by the Government Accountability Office
In 2023 CEPIM-Parma's Interport recorded a growth of 6.8% of the value of production
Bianconese of Fontevivo
Net profit di788mila euro (+ 223.2%)
PORTS
Italian Ports:
Ancona Genoa Ravenna
Augusta Gioia Tauro Salerno
Bari La Spezia Savona
Brindisi Leghorn Taranto
Cagliari Naples Trapani
Carrara Palermo Trieste
Civitavecchia Piombino Venice
Italian Interports: list World Ports: map
DATABASE
ShipownersShipbuilding and Shiprepairing Yards
ForwardersShip Suppliers
Shipping AgentsTruckers
MEETINGS
Tomorrow in Livorno a conference on the history of the city port
Livorno
It will be talked about architecture, trade and politics between the XVI and the twentieth century
On April 11, the sixth edition of the "Italian Port Days" will begin.
Rome
Also this year the project has been divided into two sessions : the first in the spring and the second from September 20 to October 20
››› Meetings File
PRESS REVIEW
Iran says MSC Aries vessel seized for 'violating maritime laws'
(Reuters)
Le transport maritime national navigue à vue
(Aujourd'hui Le Maroc)
››› Press Review File
FORUM of Shipping
and Logistics
Relazione del presidente Mario Mattioli
Roma, 27 ottobre 2023
››› File
In the first quarter of 2024, UPS Group revenues fell by -5.3%
Atlanta
Net profit down -41.3%
Grendi has perfected the purchase of the ship Wedellsborg
Milan
It will be renamed with the name of "Grenching Futura"
Grimaldi consolidates its presence in China with new headquarters in Shanghai
Naples / Shanghai
Inaugurates the offices of the Grimaldi Shipping Agency Shanghai
Approved the 2023 consuntive budget of the Western Ligure Sea AdSP
Genoa
The new endowment of the institution's organic plant provides for 50 hires, including three managerial positions
First plant for the distribution of LNG and GNC to vehicles in the port of La Spezia
The Spezia
It has been installed in Stagnoni locations
Agreement between MSC, MSC Foundation and Mercy Ships for the construction of a new hospital ship
Geneva / Lindale
Tomorrow in Livorno a conference on the history of the city port
Livorno
It will be talked about architecture, trade and politics between the XVI and the twentieth century
Agreement Assshipowners-ITS Academy G. Caboto for training in the maritime, port and logistics sectors
Rome
In the first quarter of 2024, the port of Algeciras handled 1.2 million containers (+ 8.1%)
Algeciras
The traffic in overall goods increased by 3.3%
In the first three months of this year in Valencia, container port traffic grew by 12.1% percent.
Valencia
In March, the increase was 15.7% percent.
The Spezia and Carrara try to break down the bell towers and solicit cooperation at the ports of Genoa and Savona
The Spezia
Abstract : It is necessary to present itself in the market as a coordinated system
Switzerland and Switzerland cut trade between Italy and Switzerland.
Bern
In the first three months of the 2024 decline in Swiss exports. Stable imports
Port of Naples, striking of the fast ferry Island of Procida against a quay
Naples
About thirty minor injuries among passengers
Summoned for April 23 a meeting at MIT on former TCT port workers
Taranto
The unions had requested clarification on the future of the 330 members of the Taranto Port Workers Agency.
The outer Levant dock of the Arbatax port has returned fully operational
Cagliari
In August 2020 he had been shouted by the ferry "Bithia"
The Port of Los Angeles closed the first quarter with a 29.6% percent growth in container traffic
Los Angeles
Expected a continuation of the positive trend
Stable the value of ABB's revenues in the first quarter
Zurich
The new orders are down -5.0% percent. At the end of July Rosengren will leave the CEO position in Wierod
The crisis of the Cooperative Sole Workers of Porto Flavio Gioia officialized at institutions and trade unions
Salerno
USB Mare and Porti, what's going on in the port of Salerno is the result of pressure from shipowners
Euronav sells its own ship management company to Anglo-Eastern
Antwerp / Hong Kong
Manages the fleet of tanker ships of the Antwerp company
Genoa Shipbuilding Industries has acquired a submersible barge of the cargo capacity of 14,000 tonnes
Genoa
It can also be employed as a floating basin for the varo of artifacts up to 9,800 tons
Venice Cold Stores & Logistics obtains the qualification of tax warehouse for wines and sparkling
Venice
Extension of the services offered to companies in the wine sector
Gasparate urges to exempt property of interports from payment of the Imu
Nola
President of the Union Interports Reunited warned that with the PNRR construction sites the railway intermodality is at risk
- Via Raffaele Paolucci 17r/19r - 16129 Genoa - ITALY
phone: +39.010.2462122, fax: +39.010.2516768, e-mail
VAT number: 03532950106
Press Reg.: nr 33/96 Genoa Court
Editor in chief: Bruno Bellio
No part may be reproduced without the express permission of the publisher
Search on inforMARE Presentation
Feed RSS Advertising spaces

inforMARE in Pdf
Mobile