testata inforMARE
Cerca
23 April 2024 - Year XXVIII
Independent journal on economy and transport policy
10:21 GMT+2
LinnkedInTwitterFacebook


COUNCIL OF INTERMODAL SHIPPING CONSULTANTSYEAR XXII - Number 8/2004 - AUGUST 2004

Commercio internazionale

La Torino-Lione: un asse strategico

Se l'Italia ha sinora accusato un certo ritardo nello sviluppo della logistica della filiera della frutta e della verdura, adesso è sul punto di colmarlo. Le imprese francesi che si sono già stabilite presso il centro agrolimentare di Torino ne costituiscono un esempio. D'altro canto, l'approvazione da parte dell'Unione Europea delle politiche TEN (rete transeuropea) consente di intravedere la creazione di una vera e propria rete di collegamenti organizzati transfrontalieri tra le zone di produzione ed i mercati di consumo. Ce ne parla il dott. Antonio Picchi, agronomo e consulente marketing de L'Echo des M.I.N.

Nel quadro di una decisione presa dall'Unione Europea, il Corridoio V, vale a dire est-ovest, Lione-Torino-Milano-Trieste-Lubiana-Budapest è stato definito come prioritario ed esteso da Lisbona a Kiev. La tratta Lione-Torino è, di per sé sola, un investimento considerevole, pari a qualcosa come 13 miliardi di euro. Globalmente, il suddetto Corridoio V rappresenta il 36% del trasporto europeo di merci.

Il flusso di frutta e verdura, nonché di altre derrate deperibili, è di fondamentale importanza su questo asse che raggruppa le zone di produzione non solo della Spagna e del sud della Francia, ma anche dell'insieme dei paesi del circuito mediterraneo. Queste produzioni sono destinate all'Europa del nord ed all'Europa centrale, paesi in cui il potenziale è destinato a crescere di pari passo con l'aumento dei consumi. Inoltre, questo corridoio è un vero e proprio asse di sbocco tra l'ovest e l'est, tra il sud ed il nord dell'Europa e, allo stesso modo, tra i flussi stradali, ferroviari e marittimi, che avviano alla volta dei porti di Marsiglia, Vado e Genova le merci provenienti dal Mediterraneo, dall'America latina o dall'emisfero sud.

Non occorre dire che, per la frutta e la verdura, l'asse rotatorio Lione-Torino-Vado-Marsiglia-Lione riveste un'importanza fondamentale che giustificherà l'accelerazione degli interventi finalizzati ad agevolare le sue funzioni di nodo intermodale e multidirezionale. In tale contesto, il mercato di Torino diventa un punto strategico per lo sviluppo e la razionalizzazione della logistica nella redistribuzione dei flussi verso il nord ed il centro e fino all'ovest d'Europa. Con la modalità dell'autostrada viaggiante, il primo treno carico di camion è partito da Orbassano (nei pressi di Torino) a novembre del 2003 per raggiungere, attraverso la galleria ferroviaria del Fréjus, Bourgneuf-Aitom (Chambéry).

Fin d'ora sono previsti finanziamenti per i giganteschi lavori di adeguamento della parte italiana. Tra loro si possono annoverare la linea Torino-Lione (ferrovia e galleria), il raddoppio dell'autostrada Torino-Savona, la nuova autostrada che collegherà Torino a Cuneo (cuore agricolo del Piemonte), lo sviluppo della linea ferroviaria Ventimiglia-Savona-Genova, il sistema interportuale di Torino.

La parte francese del quadrilatero è messa meglio, grazie ai collegamenti stradali e fluviali tra Lione e Marsiglia, il cui porto, dal canto suo, mira a diventare la porta d'ingresso privilegiata della frutta e della verdura del Nord Africa, mentre i flussi provenienti da Israele, Egitto e Marocco s'intensificano. La novità, in effetti, dovrà essere rappresentata dall'integrazione strada/rotaia/mare. Già nel corso del 2000, i trasporti dalla Francia alla volta dell'Italia si servivano di tali modalità nel loro insieme.

La frutta e la verdura, come tutte le derrate deperibili, esigono per il loro trasporto un'efficienza al massimo livello. In Italia, il trasporto dei prodotti freschi si effettua principalmente via strada e rappresenta circa il 15% del complesso delle altre merci. La penisola italiana non è solamente un'area di elevato consumo di frutta e verdura, ma rappresenta altresì una piattaforma verso i mercati europei e di transito verso l'estero. Oltre che nei porti di Genova e Vado, la frutta e la verdura provenienti da Grecia, Turchia, Medio Oriente, Nord Africa ed emisfero sud arrivano nei porti di Bari, Ravenna, Trieste, Gioia Tauro e Salerno, prima di essere avviati via strada o per mare (Mar Tirreno o corridoio adriatico-ionico). Grazie a questi scambi intercontinentali, la via marittima è oggi divenuta una modalità non circoscrivibile.

I volumi che tali prodotti rappresentano, ai quali s'aggiungono le produzioni italiane, saranno approssimativamente, secondo le nostre stime, dell'ordine di 4 milioni di tonnellate.

Di conseguenza, la situazione geografica, la preesistenza di infrastrutture alle quali vanno ad aggiungersi i progetti dei grandi lavori inerenti all'asse Lione-Torino ed al quadrilatero Lione-Torino-Genova-Marsiglia-Lione rappresentano un significato strategico dell'estensione del concetto di piattaforma europea. Oltre all'accelerazione dei lavori, occorrerà che il quadrilatero possa trarre vantaggio da una gestione coordinata dei collegamenti e dei servizi tra i diversi terminali per mezzo di un centro decisionale internazionale. Un osservatorio dei flussi di frutta e verdura relativo a queste vie di comunicazione ed ai loro sbocchi lontani e vicini (sud dell'Italia e della Francia) costituirà uno strumento efficace per guidare le decisioni operative. Questo centro potrà, in particolare, favorire l'intermodalità e gestire le complementarità tra le nuove realizzazioni che le riguardano in termini di servizi (localizzazione dei terminali, accessi, magazzini frigoriferi, controlli sanitari, groupage, gestione e collocazione dei contenitori). Esso potrà, inoltre, valutare l'opportunità di un collegamento commerciale e logistico con l'attuale centro di Perpignano (frutta e verdura provenienti da Marocco, Spagna e Portogallo).

Questo risalto dato alla piattaforma Italia/quadrilatero come strategica per l'approvvigionamento della frutta e della verdura per i mercati del nord e centro Europa è sostenuto da molteplici argomentazioni. Lo sviluppo dei consumi, prodotti fuori stagione compresi, implica l'integrazione delle spedizioni. Alle produzioni locali devono aggiungersi quelle provenienti dal sud del Mediterraneo e dall'emisfero sud. Questa integrazione dovrà essere predisposta prima dell'arrivo a destinazione. Ciò viene già fatto nei terminali del quadrilatero, ma potrà esserlo in modo più sistematico così da divenire un supporto alla gestione della categoria.

Un altro argomento consiste nella diminuzione della produzione di frutta e verdura francese ed italiana. Queste ultime si stanno sempre più specializzando nei prodotti di qualità superiore. Questi volumi potranno essere sostenuti, come già avviene, dalla produzione d'altra origine, in particolare dall'Africa del Nord. Gli operatori europei in questo caso svolgono il ruolo di intermediari tecnico-commerciali, come nel caso del "corridoio verde" tra l'Italia ed Egitto, Libano, Siria e Marocco. In questi paesi, gli operatori europei hanno costituito imprese di produzione e commercializzazione efficienti e di dimensioni notevoli.

Questa integrazione prende le mosse dalla produzione e la sua continuità potrà realizzarsi e completarsi all'interno dei terminali del quadrilatero.

Quanto alla produzione fuori stagione, occorre dire che il loro consumo in Europa è in costante aumento. Le navi frigorifere transoceaniche ne rappresentano i vettori quasi esclusivi ed arrivano presso i terminal frutta di Marsiglia, Vado (Savona) e Genova.

I terminali del quadrilatero in concorrenza con Rotterdam assisteranno ad un aumento delle proprie funzioni (stoccaggio, catena del freddo, offerta delle modalità di trasporto) a seguito dell'evoluzione delle tecniche di trasferimento e di stoccaggio dei prodotti molto deperibili quali sono la frutta e la verdura.

L'aggiornamento delle strutture e della gestione dei vettori, così come dei terminali, è continuo e si aggiunge al rafforzamento del coordinamento tra gli operatori.

Lo sviluppo delle tecnologie e delle attrezzature (pallets a temperatura controllata) consente di far fronte alle rotture di carico con ritardi molto contenuti ed accresce pertanto l'interesse al cambio del vettore (intermodalità). Ed all'interno del quadrilatero, le opportunità da sfruttare non mancano: ad esempio, l'idrovia da Marsiglia a Lione ovvero la vai marittima da Marsiglia a Vado e viceversa. A breve termine, il ricorso alla strada ferrata verrà favorito da una maggiore disponibilità di carri refrigerati in Italia, attraverso la predisposizione d'una logistica per il trasporto combinato e l'eliminazione dei diversi limiti di gabarit presenti sulla linea. A medio termine, lo sviluppo sarà potenziato tramite il miglioramento dei collegamenti e, soprattutto, l'apertura del nuovo tunnel alpino.

L'integrazione tra i terminal frutta di Genova, Vado e Marsiglia e la rete degli interporti, delle piattaforme logistiche, dei mercati all'ingrosso ecc. per lo sviluppo della combinazione tra vettori e servizi, unitamente ad una distanza inferiore, rappresentano un valore aggiunto per i flussi in aumento dei prodotti transoceanici. In mancanza, questi ultimi continuerebbero ad essere indirizzati verso i grandi porti del Nord Europa.

In questo scenario, la tradizionale concorrenza tra i porti di Marsiglia e Vado-Genova è dunque largamente superata. Esse sono le piattaforme d'arrivo più dirette per i grandi flussi di merci destinate ai mercati del centro e dell'est Europa. E' quindi indispensabile che esse si specializzino in funzione dell'origine dei prodotti e della loro destinazione (redistribuzione prestabilita dei flussi).

Se la cooperazione tra vettori, terminali e servizi logistici dovesse affermarsi, il quadrilatero assumerà senza dubbio una funzione rotatoria per le direzioni sud-nord ed ovest-est, e, più particolarmente, ovest-nord. Ciò consentirà di ridurre le rotture di carico e dunque di accelerare i collegamenti nei mercati di consumo. Tale logistica avanzata agevolerà la riduzione dei costi globali e dei prezzi al consumo, passaggio obbligato, questo, per il rilancio ed il mantenimento del consumo di frutta e verdura in Europa.
(Articolo pubblicato sul n'202 - giugno 2004 di L'Echo, mensile francese della filiera ortofrutticola)




FROM THE HOME PAGE
Kuehne + Nagel's downward trend in economic performance continues.
Kuehne + Nagel's downward trend in economic performance continues.
Schindellegi
In growth the handling of volumes of sea and air shipments
ESPO points out issues to be addressed in order to enable European ports to face the next challenges
Brussels
Memorandum in view of the European elections in June
The Port of Barcelona has established new historical records of monthly and quarterly container traffic
The Port of Barcelona has established new historical records of monthly and quarterly container traffic
Barcelona
As of March 2024, 348mila teu (+ 34.3%) were handled, of which 154mila in transshipment (+ 63.9%) and 194mila in import-export (+ 17.4%)
Fincantieri has delivered the new cruise ship Queen Anne to Cunard
Monfalcone
Concordate with Princess Cruises the postponement of the delivery of the Star Princess
Le Aziende informano
Protocollo d'intesa tra l'Autorità di Sistema Portuale del Mare di Sicilia Occidentale e l'Escola Europea di Intermodal Transport
International shipping associations call for help at U.N. to protect shipping
London
Solicited a greater military presence, missions and patrols. The world-they write in a letter to Guterres-would be outraged if four airliners were seized.
In February, shipping traffic in the Suez Canal declined by -42.8% percent.
In February, shipping traffic in the Suez Canal declined by -42.8% percent.
The Cairo
Net tonnage of the naviglio down -59.8% percent. Drastic reduction of -53% of the value of transit fees
The World Shipping Council points to the EU the way to support the economy and trade
In Norway, the construction of the world's two largest hydrogen-powered ferries
In Norway, the construction of the world's two largest hydrogen-powered ferries
Brønnøysund / Gursken
Order of Torghatten company at the shipyard Myklebust
The freight traffic in the port of Rotterdam in the first quarter was down by -1.4% percent.  Increase of containers
The freight traffic in the port of Rotterdam in the first quarter was down by -1.4% percent. Increase of containers
Rotterdam
Strong increase (+ 29.0%) of feeder ships departing from the Dutch stopover to the Mediterranean ports
In the first three months of 2024, freight traffic in Russian ports fell by -3.3% percent.
St. Petersburg
Drastic reduction of passenger traffic in the Crimean port scans
In the first three months of 2024, freight traffic in Russian ports fell by -3.3% percent.
Tytgat (SEA Europe) : A European maritime industrial strategy is urgently needed
Brussels
Round table with representatives of the institutions of the European Union
Joe Kramek will be the next president and CEO of the World Shipping Council
Joe Kramek will be the next president and CEO of the World Shipping Council
Washington / Brussels/London / Singapore
He will retire at the end of July in Butler when the latter is retiring.
In the first quarter of this year the traffic of goods in the port of Antwerp-Zeebrugge grew by 2.4%
In the first quarter of this year the traffic of goods in the port of Antwerp-Zeebrugge grew by 2.4%
Anverse
On the increase the containers. Decrease in other loads. Belgian, Dutch and German ports urge European governments to ensure that industries remain in Europe
Partnership of HD Hyundai Heavy Industries and Anduril Industries in the Field of Maritime Defense
Orange County / Seoul
Envisage the design, development and production of new types of autonomous naval systems
d' Friend International Shipping orders two new tankers LR1
Luxembourg
Commits to China's shipyard Jiangsu New Yangzi Shipbuilding Co.
Global Infrastructure Partners waives to acquire 49% percent of Malaysian MMC Port Holdings
New York
CMA CGM Air Cargo announces its first transpacific line
Marseille
Three aircraft will be taken over between summer and early next year.
In 2023 new annual historical record of maritime traffic in the Stories of Malacca and Singapore
In 2023 new annual historical record of maritime traffic in the Stories of Malacca and Singapore
Port Klang
The previous maximum peak had been reached in 2018
HMM announces the nearly doubling of fleet capacity by 2030
Seoul
Expected 63% increments of the volumes transportable from container carriers and 95% in the bulk carrier sector
In the first quarter of 2024, the Port of Singapore handled ten million containers (+ 10.7%)
In the first quarter of 2024, the Port of Singapore handled ten million containers (+ 10.7%)
Singapore
The overall traffic in goods increased by 7.6%
Iran has given way to the attack on Israel with the seizure of the container ship. MSC Aries
London / Manila
Le Aziende informano
ABB fornirà la sua soluzione per il Cold - Ironing nel Porto Internazionale di Portsmouth
The construction of the new Venetian container terminal in Porto Marghera is being carried out.
The construction of the new Venetian container terminal in Porto Marghera is being carried out.
Venice
It will be able to accommodate Panamax vessels and will have an annual traffic capacity of one million teu
The French Senate has approved a bill to limit the right to strike in transport
The French Senate has approved a bill to limit the right to strike in transport
Last year container traffic in Malta decreased by -11.4%
Last year container traffic in Malta decreased by -11.4%
The Valletta
Crucierists in growth of 59.1%
Approved by the Transport Commission of the Spanish Congress a proposal to improve the competitiveness of the REC Ship Register
Madrid
Applause from ANAVE. The number of national flag merchant ships has fallen to the all-time low
Pirate attacks on ships have been growing.
Pirate attacks on ships have been growing.
London
Recrudescence of Somali piracy
Assshipowners, well the decree that delegates security checks to recognized bodies
Rome
Messina : a concrete step forward in the optics of an ever greater competitiveness of the Italian flag
Maritime traffic in the Panama Canal is expected to gradually normalize from here to 2025
Balboa
The start of the rainy season, expected at the end of the month, is expected to lift the number of ships transits from 27 to 36.
Last year on world cruise ships the record number of 31.7 million passengers (+ 55.4%) was embarked on.
Last year on world cruise ships the record number of 31.7 million passengers (+ 55.4%) was embarked on.
Miami
Past the historic peak of the pre-pandemic year of 2019
Updating the rules governing the berth service
Rome
Ok the government to decree establishing public company to manage state-owned toll roads
Agreement between Mercitalia Logistics and Logtainer for the development of intermodal services that integrate transport on iron, rubber and sea
Approved the 2023 consuntive budget of the Western Ligure Sea AdSP
Genoa
The new endowment of the institution's organic plant provides for 50 hires, including three managerial positions
First plant for the distribution of LNG and GNC to vehicles in the port of La Spezia
The Spezia
It has been installed in Stagnoni locations
Agreement between MSC, MSC Foundation and Mercy Ships for the construction of a new hospital ship
Geneva / Lindale
Tomorrow in Livorno a conference on the history of the city port
Livorno
It will be talked about architecture, trade and politics between the XVI and the twentieth century
Agreement Assshipowners-ITS Academy G. Caboto for training in the maritime, port and logistics sectors
Rome
SAILING LIST
Visual Sailing List
Departure ports
Arrival ports by:
- alphabetical order
- country
- geographical areas
In the first quarter of 2024, the port of Algeciras handled 1.2 million containers (+ 8.1%)
Algeciras
The traffic in overall goods increased by 3.3%
In the first three months of this year in Valencia, container port traffic grew by 12.1% percent.
Valencia
In March, the increase was 15.7% percent.
The Spezia and Carrara try to break down the bell towers and solicit cooperation at the ports of Genoa and Savona
The Spezia
Switzerland and Switzerland cut trade between Italy and Switzerland.
Bern
In the first three months of the 2024 decline in Swiss exports. Stable imports
Port of Naples, striking of the fast ferry Island of Procida against a quay
Naples
About thirty minor injuries among passengers
Summoned for April 23 a meeting at MIT on former TCT port workers
Taranto
The unions had requested clarification on the future of the 330 members of the Taranto Port Workers Agency.
The outer Levant dock of the Arbatax port has returned fully operational
Cagliari
In August 2020 he had been shouted by the ferry "Bithia"
The Port of Los Angeles closed the first quarter with a 29.6% percent growth in container traffic
Los Angeles
Expected a continuation of the positive trend
Stable the value of ABB's revenues in the first quarter
Zurich
The new orders are down -5.0% percent. At the end of July Rosengren will leave the CEO position in Wierod
The crisis of the Cooperative Sole Workers of Porto Flavio Gioia officialized at institutions and trade unions
Salerno
USB Mare and Porti, what's going on in the port of Salerno is the result of pressure from shipowners
Euronav sells its own ship management company to Anglo-Eastern
Antwerp / Hong Kong
Manages the fleet of tanker ships of the Antwerp company
Genoa Shipbuilding Industries has acquired a submersible barge of the cargo capacity of 14,000 tonnes
Genoa
It can also be employed as a floating basin for the varo of artifacts up to 9,800 tons
Venice Cold Stores & Logistics obtains the qualification of tax warehouse for wines and sparkling
Venice
Extension of the services offered to companies in the wine sector
Gasparate urges to exempt property of interports from payment of the Imu
Nola
President of the Union Interports Reunited warned that with the PNRR construction sites the railway intermodality is at risk
Hapag-Lloyd plans future investments to expand business in the terminal and intermode sectors
Hamburg
Among the markets, the company focuses attention on Africa, India, Southeast Asia and the Pacific
Set up a consortium to decarbonize transport on the northern Pacific route
Vancouver
It is formed by nine companies and entities and is open to other partners
In the first quarter of this year, container traffic in the port of Long Beach increased by 16.4%
Long Beach
In March, the increase was 8.3% percent.
Delivery of the work of consolidation of the foranea dam of the port of Catania
Catania
Procurement of the value of 75 million euros
PORTS
Italian Ports:
Ancona Genoa Ravenna
Augusta Gioia Tauro Salerno
Bari La Spezia Savona
Brindisi Leghorn Taranto
Cagliari Naples Trapani
Carrara Palermo Trieste
Civitavecchia Piombino Venice
Italian Interports: list World Ports: map
DATABASE
ShipownersShipbuilding and Shiprepairing Yards
ForwardersShip Suppliers
Shipping AgentsTruckers
MEETINGS
Tomorrow in Livorno a conference on the history of the city port
Livorno
It will be talked about architecture, trade and politics between the XVI and the twentieth century
On April 11, the sixth edition of the "Italian Port Days" will begin.
Rome
Also this year the project has been divided into two sessions : the first in the spring and the second from September 20 to October 20
››› Meetings File
PRESS REVIEW
Iran says MSC Aries vessel seized for 'violating maritime laws'
(Reuters)
Le transport maritime national navigue à vue
(Aujourd'hui Le Maroc)
››› Press Review File
FORUM of Shipping
and Logistics
Relazione del presidente Mario Mattioli
Roma, 27 ottobre 2023
››› File
Plan to improve in Genoa and Savona the rail links with cruise terminals and airport
Genoa
It was presented today in the Ligurian capital
From 10 to May 12 at Spezia will be held "DePortibus-The festival of ports that connect the world"
The Spezia
The programme provides for technical events and cultural proposals
Three new STS cranes have arrived in the Kenyan port of Lamu.
Mombasa
They will be able to work on container ships of the capacity of over 18mila teu
One hundred new IVECO trucks powered by HVO in the Smet fleet
Turin
They will be taken over in the course of this year
In the first three months of this year, goods transported by rail between China and Europe increased by 10% percent.
Beijing
Operated 4,541 trains (+ 9%)
In the first quarter of 2024, container traffic in the port of Hong Kong fell by -2.3%
Hong Kong
In March, the decline was -10.6% percent.
The regasification terminal FSRU Toscana left Livorno direct to Genoa
Livorno
In the Ligurian scalp and then in Marseille maintenance interventions will be carried out
Confirmed to Tugchiers Meeting Port of Genoa the granting of trailer services in the port of Genoa
Genoa
Planned investment of 35 million euros to renovate fleet
In the first quarter of 2024, OOIL revenues decreased by -9.0%
Hong Kong
Containers carried by the OOCL fleet increased by 3.4%
Mattioli (Federation of the Sea) relaunches the propulsive role of maritime clusters
Rome
Today, the National Sea Day and the marinara culture are celebrated
In the first quarter of 2024, the revenues of Yang Ming and WHL grew by 18.5% and 8.1%
Keelung / Taipei
In March the increments were equal to 20.3% and 8.6%
In 2023 the freight traffic handled by the State Railways Group fell by -2.0%
Rome
The Logistics Pole posted a net loss of -80 million euros, up 63 million euros.
Port of Genoa, inaugurated new rooms of Stella Maris at Maritime stations
Genoa
They are intended for the welfare and socialization of seafarers in transit in the Superba
Germany's Dachser has acquired the compatriate Brummer Logistik
Kempten
The company specializes in the logistics of perishable products
In the first quarter of 2024, Evergreen's revenues increased by 32.6% percent.
Taipei
In March, the increase was 36.5% percent.
Cooperation pact between the associations of the ports and ferry companies of Greece
The Piraeus
Among the activities, make sure that port benches are adequate for new naval technologies
In 2023 the traffic in goods at ports in Lazio fell by -5.7% percent. Record of cruises
Cyvitavecchia
Passenger of line services growing by 10.0%
RINA will collaborate on the sustainable development of ports and shipping of Indonesia
Genoa
Contract with the World Bank
In Udine the Officine Rotable Maintenance of FVG Rail has been equipped with a lawn back in fossa
Procedure
Interporto Padova's assembly to merge for incorporation of the Zip Consortium
Padova
Capital increase of more than 7.8 million split between Municipality, Province, and Chamber of Commerce
Turkish Arkas orders four container ships from 4,300 teu to Guangzhou Wenchong Shipyard
Izmir
On the way an investment of 240 million
Deutsche Bahn would have solicited a group of potential bidders to submit proposals to acquire DB Schenker
New York
The invitation addressed, among others, to DSV, Maersk and MSC
Interferry calls on governments to use carbon tax revenues to equip the harbour quays of cold ironing
Victoria
Corrigan : 'imperative that the extensive installation of OPS facilities is undertaken with urgency'
Training courses for GNV crews to avoid collisions with cetaceans and sea turtles
Genoa
Made together with the research body Foundation CIMA, they also promote the protection of biodiversity
- Via Raffaele Paolucci 17r/19r - 16129 Genoa - ITALY
phone: +39.010.2462122, fax: +39.010.2516768, e-mail
VAT number: 03532950106
Press Reg.: nr 33/96 Genoa Court
Editor in chief: Bruno Bellio
No part may be reproduced without the express permission of the publisher
Search on inforMARE Presentation
Feed RSS Advertising spaces

inforMARE in Pdf
Mobile