testata inforMARE
Cerca
05 July 2025 - Year XXIX
Independent journal on economy and transport policy
22:16 GMT+2
LinnkedInTwitterFacebook
FORUM of Shipping
and Logistics
Rapporto Federazione del Mare/Censis
Economia del Mare e Sviluppo del Paese
L'impatto economico e sociale delle attività d'impresa marittima

Intervento del Presidente Antonio d'Amico


Roma, 7 novembre 1996

CNEL

E' un giorno di particolare soddisfazione per me, quello che si apre stamane.

Trova infatti la sua prima occasione di incontro diretto con il pubblico più autorevole e qualificato la Federazione del Mare, che da due anni ho l'onore di presiedere dopo averne fortemente voluto la costituzione, sulla base della lunga esperienza maturata al vertice della Confitarma.

Desidero quindi innanzitutto, con molto calore ringraziare il Consiglio Nazionale dell'Economia e del Lavoro e il suo presidente -che ci ospita oggi-

Saluto e ringrazio anche tutti gli intervenuti, ed in particolare le eminenti personalità espressione dell'Amministrazione, della Finanza e dell'Industria, per aver voluto ritagliare lo spazio per una presenza qui, oggi, tra i vostri innumerevoli impegni.

Ringrazio infine il Presidente del Consiglio dei Ministri per la cortesissima lettera con cui ha salutato l'iniziativa di questo convegno, pur non potendo partecipare di persona per gli impegni parlamentari.

L'incarico al CENSIS di svolgere un approfondito studio sulla configurazione dell'economia marittima, e sul suo impatto economico e sociale, è stato il primo atto operativo di questo organismo, che è nato per federare, attraverso le sue imprese, l'intero Sistema marittimo nazionale, dando ad esso una rappresentanza adeguata al ruolo che gli spetta nell'economia e nella vita della Nazione e nel contesto europeo.

La Federazione del Mare è stata istituita nel 1994 tra le principali organizzazioni imprenditoriali del Sistema marittimo i cui rappresentanti vedete oggi, forse per la prima volta, tutti riuniti ad un banco di presidenza:

  • ASSONAVE , l'associazione delle industrie navalmeccaniche oggi presieduta da Corrado Antonini,
  • ASSOTOP, l'associazione dei terminalisti portuali presieduta da Andrea Costa,
  • CONFITARMA, la confederazione degli armatori di navi mercantili, oggi presieduta da Aldo Grimaldi,
  • FEDERAGENTI, la federazione degli agenti e broker marittimi, presieduta da Giorgio Fanfani,
  • FEDERPESCA, la federazione delle industrie della pesca, presieduta da Aldo Bassi,
  • UCINA, l'unione delle imprese della nautica da diporto, presieduta da Mario Giusfredi.

Assieme a questi autorevolissimi Colleghi, che ringrazio per il costante apporto che riservano alla Federazione, nonostante i gravosi impegni, abbiamo voluto rendere evidente, in questo cruciale momento di transizione dell'Italia verso l'Europa, quanto sia importante considerare le attività di impresa marittima una risorsa nazionale cui destinare attenzione, e al contempo affermare la vicinanza degli obiettivi e la comunanza degli interessi generali di chi a tali attività d'impresa si dedica.

I vari aspetti dell'economia marittima, pur presentando ciascuno una sua peculiarità, risultano infatti attraversati da caratteri comuni, che trovano del resto riscontro sul piano giuridico nella comune soggezione al codice della navigazione e agli accordi internazionali che regolano tutti gli aspetti e le gravose responsabilità dell'attività sul mare.

Tali caratteri comuni vanno rintracciati, da un lato, nella specificità di tecniche e di cultura propria dell'attività sul mare; dall'altro, nella pronunciata dimensione internazionale dei mercati in cui le imprese marittime si inseriscono con la propria offerta di beni e di servizi: mercati aperti, non solo nominalmente ma nei fatti, alla concorrenza delle imprese di tutti i paesi, e pertanto caratterizzati da un livello di competizione molto elevato -ed i miei colleghi ben sanno quanto pesantemente-.

La Federazione del Mare nasce quindi tra chi conduce attività d'impresa sul mare, sulla base di alcune considerazioni di fondo.

Anzitutto, la rilevanza del Sistema marittimo, ai fini dello sviluppo, va sempre più accentuandosi, in rapporto alla crescente internazionalizzazione dei mercati: nel mercato globale, esteso a tutto il pianeta, le merci si muovono sopratutto per nave.

Certamente il Sistema marittimo riveste un ruolo strategico per l'Unione Europea, prima protagonista del commercio mondiale (circa 1 miliardo e 500 milioni di tonnellate di merci importate ed esportate ogni anno, di cui 1 miliardo e 100 milioni via mare).

In Italia, il Sistema marittimo riveste poi un rilievo particolare, perchè alla forte dipendenza dai mercati esteri dell'industria di trasformazione, si accompagna la estesa articolazione costiera ed insulare del territorio, e la rilevanza civile ed economica - oltre che storica- delle città di mare.

Grande risulta di conseguenza l'apporto che le varie componenti dell'economia del mare forniscono allo sviluppo economico e sociale del Paese.

Il trasporto marittimo, anzitutto, riveste un ruolo di particolare importanza nell'evoluzione del sistema produttivo nazionale, poichè assicura il flusso commerciale della maggior parte delle materie prime e dei manufatti.

Il contributo del trasporto marittimo all'economia italiana è chiaramente espresso da alcune cifre, già ben note tra gli addetti ai lavori:

  • il 64% del commercio internazionale dell'Italia si svolge per nave,
  • la quota del trasporto interno di merci, pur se meno significativa (20%), è seconda solo a quella stradale;
  • in totale, le merci trasportate per mare in Italia oltrepassano i 340 milioni di tonnellate e i passeggeri superano i 38 milioni e sono destinate a crescere.

La navigazione risulta pertanto di gran lunga il sistema di trasporto prevalente per le importazioni e le esportazioni, ma risulta altresì il secondo sistema di trasporto interno delle merci, dopo la strada, e riveste un fondamentale ruolo politico-sociale assicurando la continuità territoriale tra la parte continentale e le vaste aree insulari del paese.

Con i suoi incassi valutari per noli merci e passeggeri, che si aggirano negli anni più recenti intorno ai 15.000 miliardi l'anno, la navigazione mercantile concorre poi in misura determinante a bilanciare l'ingente ammontare dei pagamenti internazionali per servizi di trasporto, conseguente alla forte dipendenza del nostro sistema produttivo dagli approvvigionamenti esteri.

Intorno alla navigazione mercantile gravita la parte più cospicua dell'economia marittima:

  • l'industria armatoriale nazionale, che - sia pure con quote in flessione per la prolungata perdita di competitività - tuttora risulta la prima fornitrice di servizi marittimi all'economia del paese;
  • l'industria cantieristica, che fornisce alla flotta nazionale la quota prevalente del naviglio e ne assicura l'ammodernamento tecnologico e la successiva manutenzione, con rilevanti successi internazionali nella costruzione navale più sofisticata e insediamenti nel territorio significativi sotto il profilo della occupazione diretta e di quella indotta;
  • i porti, da tempo al centro di un travagliato processo di revisione normativa, attraverso i quali la navigazione si connette alle grandi reti infrastrutturali del trasporto terrestre;
  • l'articolato e sofisticato indotto terziario dei servizi finanziari, assicurativi, legali, di intermediazione, di agenzia, che rappresenta un tradizionale importante strumento di sviluppo delle città marittime.

Il Rapporto -che il Direttore del Censis Giuseppe Roma si accinge ad illustrare oggi in dettaglio- per la prima volta definisce le dimensioni di queste attività in termini di volume di affari e di occupazione diretta e indotta, riferiti al 1994.

Si tratta di dati davvero di estremo interesse:

  • Per quanto riguarda i servizi di navigazione mercantile, la produzione nazionale è stata valutata pari ad oltre 17.000 miliardi, con una occupazione diretta di circa 30.000 addetti ed un indotto di oltre 50.000 unità.
  • la produzione di servizi ausiliari dei trasporti, "in primis" servizi di terminal portuale e di agenzia e brokeraggio, si aggira in valore sui 6.500 miliardi, con un'occupazione diretta di circa 32.000 unità ;
  • per l'industria cantieristica, il valore della produzione raggiunge e supera i 4.000 miliardi, con una occupazione diretta di 16.500 unità.

In totale, la produzione di beni e servizi connessi alla navigazione mercantile è pari ad oltre 25.000 miliardi di lire, con una occupazione diretta pari a 80.000 addetti ed una indotta di analoghe dimensioni nelle attività manifatturiere e nei servizi a monte.

L'economia della navigazione però va oltre il trasporto marittimo e si estende alle attività di impresa rivolte alla navigazione peschereccia e a quella sportiva e da diporto: anch'esse danno un contributo di larga importanza e non trascurabile allo sviluppo del Paese.

  • La pesca marittima costituisce un naturale sbocco produttivo ed occupazionale per un paese a forte sviluppo peninsulare ed insulare, qual'è l'Italia, ricco di insediamenti costieri e forte consumatore e importatore di risorse ittiche, sia per uso alimentare che industriale: la produzione nazionale della pesca è valutata pari ad oltre 9.000 miliardi, e dà lavoro direttamente a 36.000 addetti e ad altre 43.000 unità nell'industria manifatturiera a valle.

La nautica da diporto rappresenta una risorsa sfruttata sinora in modo molto limitato dall'Italia, mentre si inserisce a pieno titolo in quella "industria del tempo libero" che costituisce uno dei più promettenti filoni di sviluppo economico nelle moderne società industriali, alimentato dal crescere della quantità di risorse e di tempo mediamente destinata dai singoli alle attività ricreative e sportive: nella sua accezione più ampia di industria del turismo nautico, la nautica da diporto presenta un volume d'affari di oltre 7.600 miliardi, e dà lavoro direttamente o indirettamente ad oltre 65.000 addetti.

In totale, il prodotto lordo delle attività d'impresa marittima è risultato per il 1994 pari ad oltre 42.000 miliardi di lire, con una occupazione diretta di oltre 120.000 addetti ed una indiretta di altre 190.000 unità.

Il Direttore del Censis mi scuserà, se gli ho rubato il mestiere anticipando i risultati più sorprendenti dell'indagine effettuata dai suoi ricercatori, ma si tratta di indicazioni così nuove e rilevanti, che ho tenuto a fornirle di persona. Gli lascio però l'entusiasmante incombenza di chiarire con quale "moltiplicatore" tutto ciò si trasferisce nel resto dell'economia nazionale.

Proprio la rilevanza che l'economia marittima nazionale riveste, ai fini dello sviluppo economico e sociale, pone in primo piano la questione della sua ridotta competitività complessiva nei confronti delle più dinamiche e aggressive economie marittime degli altri paesi, in particolare europei.

Tale carenza di competitività internazionale è da ricollegarsi solo in parte a debolezza delle strutture industriali nazionali del settore; in parte prevalente essa dipende - come spesso succede in settori fortemente regolamentati - dal divario degli ordinamenti nazionali e dalla diversa struttura dei costi che ciò comporta.

In questo senso, il sistema marittimo italiano risulta penalizzato, in tutte le sue componenti e nel suo insieme, dall'assenza di una politica organica di vasto respiro, sostituita da frequenti interventi settoriali, per lo più dettati da esigenze contingenti: come tali, insufficienti ad offrire agli operatori gli opportuni indirizzi, in un quadro articolato di certezze giuridiche ed economiche.

Sotto questo profilo, la scelta legislativa di rinunciare ad avere un unico e specifico punto di riferimento politico-amministrativo per tutte le attività marittime, operata in occasione della Legge Finanziaria 1994, forse perchè risoltasi per ora in semplici accorpamenti di strutture burocratiche, non sembra aver consentito la formulazione di soluzioni adeguate alla rilevanza dei problemi in gioco.

La rilevanza del Sistema marittimo in Italia non è rappresentata adeguatamente nelle varie sedi istituzionali, ed il risultato di questo errato apprezzamento del ruolo economico e sociale dell'economia del mare è una situazione di arretratezza dell'ordinamento marittimo, che limita il pieno sfruttamento delle potenzialità imprenditoriali e di mercato che l'Italia anche in questo settore presenta.

Se infatti, nella perpetua, esasperata lotta determinata dalla competizione globale, alle Imprese si richiede un costante impegno al rinnovamento dei mezzi, dell'organizzazione, della politica commerciale, Governo e Parlamento devono, però, offrire un quadro di riferimento legislativo che non pregiudichi le iniziative imprenditoriali, ma che consenta alle imprese di valorizzare appieno le proprie risorse tecnologiche e organizzative, e di rafforzare così il proprio ruolo sui mercati.

La costituzione della Federazione del Mare e la presentazione di questo studio sono un importante passo, volto a rappresentare in modo unitario, anche in sede politica, gli interessi di tutti coloro che operano sul mare e con il mare nel nostro Paese, dando loro una maggiore visibilità istituzionale ed una maggiore influenza nella società italiana.

Analogamente l'Unione Europea, con l'istituzione del Forum delle Industrie Marittime, si è proposta di innovare il quadro istituzionale di riferimento del Sistema marittimo, al fine di meglio comprenderne le esigenze, e di formulare per esso politiche adeguate alla sua rilevanza per lo sviluppo dell'economia europea.

Presidente De Rita,

il Rapporto che presentiamo oggi, anche se redatto con assoluta obiettività e neutralità, promana pur sempre da un'iniziativa imprenditoriale.

Ma la cultura marittima deve avere orizzonti più vasti, deve coinvolgere tutte le parti sociali e deve essere vissuta sul territorio.

Soggetti naturali di questa cultura sono pertanto oltre che gli Imprenditori e i Sindacati, le Regioni e le Città marittime, i Porti.

Ed è per questo che ha un particolare significato che il presente Convegno si svolga presso il Consiglio Nazionale dell'Economia e del lavoro perchè è proprio in tale sede che la ricerca odierna potrà svilupparsi.

Rimetto quindi idealmente il Rapporto della Federazione del Mare e del Censis nelle mani del Presidente del Consiglio Nazionale dell'Economia e del Lavoro, con l'auspicio che serva ad avviare, qui e nel Paese, un ampio dibattito sul sistema marittimo nazionale, il suo ruolo economico e sociale, le sue prospettive di sviluppo.

L'Italia ha bisogno di una politica forte del mare e di Istituzioni che siano coscienti della sua centralità per l'economia del Paese.

Per quanto ci concerne direttamente posso affermare con orgoglio che le capacità imprenditoriali presenti nel sistema marittimo e le risorse che le nostre imprese hanno riversato, e continuano a riversare, nel settore sono una garanzia per il rilancio della nostra grande marineria.

›››File
FROM THE HOME PAGE
German government allocates 400 million euros to support energy transition in maritime-port sector
Over 78 million euros to the ports of Augusta and Taranto for offshore wind
Rome
Funds distributed over three years starting from 2025
In the first three months of 2025, freight traffic in the port of La Spezia fell by -9.4%
The Spice
At the Marina di Carrara port, a growth of +3.7% was recorded
Ruote Libere denounces the loosening of anti-mafia controls in the road transport sector
Modena
Franchini: Minister Salvini's obsession with the construction of the Strait Bridge, even at the cost of widening the controls
Italy's connection index to the global network of containerized maritime services has fallen for the fourth consecutive quarter
Italy's connection index to the global network of containerized maritime services has fallen for the fourth consecutive quarter
Geneva
PLSCI indices of the main national ports on the rise by container traffic volume
A bill has been approved to prevent the management of Corsica's ports and airports from going to private companies
Paris
It provides for the creation of the Établissement Public du Commerce et de l'Industrie
In India, it is planned to designate at least one tugboat in major ports for emergencies at sea
Mumbai
Currently this is only happening in the ports of Mumbai and Chennai.
HMM and CMA CGM Total Terminal International Algeciras Expansion Project
Seoul
An investment of 150 million euros is planned. The capacity will be increased to 2.8 million teu
European Commission meeting to define the strategy for the development of EU ports and maritime industry
Brussels
Call for papers by July 28th
Assarmatori asks for support for Italian seafarers employed on short-haul routes and for the renewal of ferry fleets
Assarmatori asks for support for Italian seafarers employed on short-haul routes and for the renewal of ferry fleets
Rome
Messina: State Aid regime needs to be redesigned for European shipyards
In the first four months of 2025, maritime container traffic between Asia and Europe grew by +4.8%
Tokyo
-6.4% drop in shipments to Asian ports. +9.0% increase in unloading volumes in Europe
The impact on Italy of a possible closure of the maritime route through the Strait of Hormuz would be significant
Rome
The merchant fleet for energy products controlled by the Italian shipping industry interested in these traffics amounts to approximately 80 units.
Cargo traffic in China's seaports grew by +3.7% last month
Cargo traffic in China's seaports grew by +3.7% last month
Beijing
Containers amounted to 26.7 million TEU (+6.1%)
In 2024, 576 containers were lost at sea out of over 250 million transported by ships
Washington
About 200 have fallen from container ships in the Cape of Good Hope region
FMC questions deal exempting World Shipping Council companies from US antitrust rules
Washington
Meanwhile, Sola, appointed by Trump on January 20 to the presidency of the federal agency, is leaving his post today.
The European maritime-port sector nitpicks the reform of the Community customs rules
Brussels
Note from CLECAT, ECASBA, European Shipowners, ESPO, Feport and WSC
EU Council agrees on reform of the Union Customs Code
Brussels
CLECAT is concerned about the persistence of the concept of "Single Liable Person" in the text
In the first three months of 2025, freight traffic in the port of Civitavecchia grew by +2.4%
Civitavecchia
Increase of +9.9% in Gaeta and decrease of -17.1% in Fiumicino
Le Aziende informanoSponsored Article
Accelleron consolida le partnership con Somas e Geislinger per sostenere l'efficienza e la sostenibilità del settore marittimo
Japanese shipbuilding company Imabari Shipbuilding acquires control of fellow Japanese JMU
Imabari/Tokyo
Ownership share increased from 30% to 60%
WTO: New tariffs have given a boost to trade that is unlikely to last
Geneva
Recovery driven by importers who brought forward purchases in view of expected tariff increases
Terminal Investments Limited of the MSC Group acquires 50% of the capital of Barcelona Europe South Terminal
Barcelona
The transaction was authorized by the Port Authority of Barcelona
There are no implementing decrees for the SalvaMare law and Italian citizens are paying for the management of fished waste that is not carried out
Rome
The Marevivo Foundation and the Federation of the Sea report it
In five and a half years, 1,244 tons of drugs have been seized in EU ports
In five and a half years, 1,244 tons of drugs have been seized in EU ports
Lisbon
The largest quantities pass through ports in Belgium, Spain, Holland, Italy and Germany
The International Convention on Ship Recycling will enter into force tomorrow
Copenhagen
BIMCO urges EU to include Indian shipyards in EU list of ship recycling facilities
Assologistica presents the "Cruscotto" project to ensure transparency and legality in the logistics sector
Milan
Ruggerone: it is an infrastructure of trust between clients and operators
Federagenti, cruises cannot and must not become the target of an indiscriminate hate campaign
Federagenti, cruises cannot and must not become the target of an indiscriminate hate campaign
Rome
A "Pact for the Sea" proposed with solutions to tackle overtourism for which passenger ships are not to blame
New step forward for the construction of the underground freight transport system in Switzerland
New step forward for the construction of the underground freight transport system in Switzerland
Bern
Cargo sous terrain plans to build a 500-kilometer system by mid-century
Carnival posts record earnings for March-May period
Carnival posts record earnings for March-May period
Miami
The number of cruise passengers embarked also peaked this quarter
Federlogistica, it is reckless to activate railway construction sites without a concerted plan
Genoa
Falteri: Isolating the port of Genoa from the railway network for three weeks means putting the whole of Northern Italy in difficulty
Multipurpose terminals privatized in eight Saudi ports
Multipurpose terminals privatized in eight Saudi ports
Riyadh
Four will be operated by Saudi Global Ports and four by Red Sea Gateway Terminal
Public debate launched on the project for Pier VIII in the port of Trieste
Public debate launched on the project for Pier VIII in the port of Trieste
Trieste
A total investment of 315.8 million euros is expected
South Korea's HD Hyundai partners with US Edison Chouest Offshore to build containerships in US
South Korea's HD Hyundai partners with US Edison Chouest Offshore to build containerships in US
Seoul
The possibility of building other types of ships and constructing port cranes is foreseen
Rixi: with the Omnibus decree, Phase B of the new Genoa breakwater is guaranteed
Rome
Expenditure of 50 million euros authorised for 2026 and 92.8 million for 2027
Israel-Iran conflict prompts Maersk to suspend calls at Haifa port
Copenhagen
Those at the port of Ashdod will continue instead.
Northern European Nations Commitment to Counter Russian Shadow Fleet
Warsaw
If the vessels do not fly a valid flag in the Baltic Sea and the North Sea - they specify - we will take appropriate measures in compliance with international law.
Freight traffic in French ports stable in the first quarter of 2025
Freight traffic in French ports stable in the first quarter of 2025
The Defense
Containers and liquid bulk on the rise. Increase in unloading loads and decrease in loading loads
Cognolato (Assiterminal): Today more than ever we need a coherent port policy
Rome
All the critical issues highlighted in recent years still remain open - he highlighted.
Alessandro Pitto confirmed as president of Fedespedi
Milan
The Board of Directors, the Board of Arbiters and the Board of Auditors have been renewed
A protest action by Greek seafarers is heated, with the PENEN and PNO unions launching very serious accusations, including mutual ones
Piraeus
The strike, declared illegal by the courts, blocks some ships of the Attica group in the port of Patras
Saipem awarded contract for a phosphate mining project in Algeria that includes the upgrading of the port of Annaba
Milan
The construction of railway lines is also planned
Suez Canal celebrates return of large-capacity containership transits
Suez Canal celebrates return of large-capacity containership transits
Ismailia
Today it was crossed by the vessel "CMA CGM Osiris" which can carry 15,536 teu
IMO, ILO, ICS and ITF urge protection of seafarers' rights against unjust criminalisation
London
The "Guidelines on the Fair Treatment of Seafarers Detained in Relation to Alleged Offences" were adopted in April
Trump's new tariffs also hit container traffic at the Port of Long Beach
Long Beach
In the first five months of 2025, an increase of +17.2% was recorded
Transfer of the port of Carrara from the Ligurian to the Tuscan AdSP not without a discussion with the operators
Milan
Dario Perioli, FHP, Grendi and Tarros ask for it
Up to $768 billion in investments needed to adapt world ports to rising sea levels
New York
Port of Los Angeles Feels Impact of New Tariffs on Container Traffic
Los Angeles
A decrease of -4.8% was recorded in May
Assagenti proposes a task force to solve port, logistics and industrial problems
Genoa
A "problem solver" consultative body composed, in addition to the categories of the maritime cluster, of the manufacturing industries of the North-West quadrant
Cargo traffic at the port of Singapore fell by -4.6% in May
Singapore
New crane overturned for delivery in new Tuas port area
In the first quarter of 2025, freight traffic on the Swiss rail network fell by -6.4%
Neuchatel
Service performance at 2.35 billion tonne-km, down -8.2%
ANGOPI fears that new measures to ensure maritime continuity will penalise mooring services
ANGOPI fears that new measures to ensure maritime continuity will penalise mooring services
Ischia
Power: it is necessary to remove them from a perverse mechanism
Dutch HES International to operate bulk terminal in Marseille-Fos port
Marseille
The concession contract will have a minimum duration of 30 years
Ibiza government opposes Trasmed's overnight stay on board ferry program
Ibiza/Valencia
It is considered a "clandestine hotel", while the company defines it as a cruise service
Bruno Pisano appointed extraordinary commissioner of the AdSP of the Eastern Ligurian Sea
Rome
He will take up his post next Monday
Federlogistica proposes a comparison between operators on the congestion fee while waiting for a solution from the government
Genoa
In the first five months of 2025, container traffic in the port of Gioia Tauro grew by +10.3%
Joy Taurus
1,813,071 TEUs were handled
Pessina (Federagenti): Northern European logistics system is struggling. Let's take advantage of it!
Rome
Unexpected opportunity - he underlines - for the Mediterranean ports and Italian ones in particular
MSC Cruises Joins Carnival and Royal Caribbean in Capitalizing on Grand Bahama Shipyard
Miami
Negotiations underway since the end of 2024 have been successfully concluded
At The International Propeller Clubs the Dorso Award for the Mediterranean area
Naples
In recognition of the primary role played by logistics operators in Mediterranean traffic
ABB Signs Service Agreement with Royal Caribbean Cruise Line
Zurich
It has a duration of 15 years and covers 33 ships in the fleet.
P&O Maritime Logistics (DP World Group) to acquire 51% of NovaAlgoma Cement Carriers
Lugano
Nova Marine Holding and Algoma Central Corporation will retain 49%
Stable freight traffic in the ports of Genoa and Savona-Vado Ligure in May
Genoa
A decrease of -2.4% was recorded in the Ligurian capital's airport; a rise of +7.2% was recorded in the Savona airport
Consilium Safety Group Expands Presence in Türkiye and Maritime Market
Gothenburg
Ares Marine acquired
The first InnoWay freight railcars have left the Bagnoli della Rosandra plant
Fincantieri has opened a new Innovation Antenna in South Korea
Seoul
It is located in the heart of Seoul's technology district.
The commissioners of various AdSPs also assume the powers attributed to the Management Committees
Rome
Provisions for the port authorities of the Ionian Sea, the Central-Northern Adriatic Sea, the Eastern Ligurian Sea and the Northern Tyrrhenian Sea
Ferrara-based INCICO acquires Italiana Sistemi and focuses on transport engineering
Ferrara/Naples
It specializes in infrastructure and plant engineering in the railway and road sectors
SAILING LIST
Visual Sailing List
Departure ports
Arrival ports by:
- alphabetical order
- country
- geographical areas
Hupac announces expansion of Duisburg-Singen shuttle with connections to Italy
Noise
Daily departures will be made
The transfer of 80% of Louis-Dreyfus Armateurs' capital to InfraVia has been implemented
Suresnes/Paris
The Louis-Dreyfus family retains the remaining 20%
Port of Genoa, green light for extension of concession to Spinelli until September 30
Genoa
Ok also to the extension to the Campostano group
The National Maritime Fund has started the recognition of scholarships
Genoa
They are granted for basic training and security familiarization courses.
RFI and MIT sign the update to the program contract for approximately 2.1 billion
Rome
Around 500 million euros expected for the management of the railway network
San Giorgio del Porto delivers a vessel for the bunkering of liquefied natural gas
Genoa
It was built for Genova Trasporti Marittimi
Pisano (AdSP Liguria Orientale): the ports of La Spezia and Carrara have integrated almost perfectly
La Spezia/Bari
Extraordinary Commissioner of the Southern Adriatic Sea Port Authority appointed
Raffaele Latrofa appointed president of the AdSP of the Central-Northern Tyrrhenian Sea
Rome
He is the deputy mayor of Pisa
India's Mazagon Dock Shipbuilders Acquires Control of Sri Lanka's Colombo Dockyard
Mumbai
Investment of approximately 53 million dollars
The Commissioner of the Western Ligurian Sea Port Authority has been granted the powers and prerogatives of the Management Committee
Genoa
The measure pending the restoration of the ordinary top management bodies
The Three-Year Operational Plan 2025-2027 of the Central Adriatic Port Authority has been approved
Ancona
Favorable opinion of the Sea Resource Partnership Body
The public meeting of the International Containers Studies Center will be held in Genoa on July 2nd
Genoa
It will deal with the physical transformations of the container and the digitalization of processes
Andrea Ormesani is the new president of Assosped Venezia
Venice
The board of directors has been renewed. Paolo Salvaro remains general secretary
Witte (ISU): In 2024, the ship salvage sector stabilized from the low of two years ago
London
Finnish Elomatic to Install Tunnel Thrusters on 11 Carnival Cruise Ships
Turku
The works will begin next autumn and will end in 2028
The Assarmatori assembly will be held in Rome on July 1st
Rome
"Mediterranean against the current" the theme of the meeting
Fincantieri has delivered the new cruise ship Viking Vesta to the American Viking
Trieste/Los Angeles
It was built in the Ancona shipyard
The Genoa Coast Guard has placed the container ship PL Germany under administrative detention
Genoa
MSC Group to manage cruise services in the ports of Bari and Brindisi
Bari
Ten-year concession with possibility of extension
Italian Navy orders two new Multipurpose Combat Ships from Fincantieri
Trieste
The order to the shipbuilding company is worth 700 million euros
German Kombiverkehr Returns to Profit in 2024
Frankfurt am Main
The level of revenues remained unchanged at 434.6 million euros.
Deltamarin to design the six new ro-pax vessels ordered by Grimaldi for the Mediterranean routes
Turku
The practice of subcontracting in European logistics is creating a parallel labour market where rights are not enforced
Brussels
"Sorry, We Subcontracted You" Report Presented
Tomorrow Grendi will launch the group's fourth ship on routes to and from Sardinia
Milan
"Grendi Star", with a load capacity of 2,800 linear meters, will connect Marina di Carrara and Cagliari
FREMM frigates operational support contract signed between Orizzonte Sistemi Navali and OCCAR
Taranto
The agreement has a total value of approximately 764 million euros
In the port of Gioia Tauro, the Guardia di Finanza soldiers seized 228 kilos of cocaine
Reggio Calabria
Two dockers arrested
Call to reform the entire driver training system in the transport sector
Rome
Seven proposals presented
Port of Livorno, new observatory to find solutions to the problem of port congestion
Leghorn
Marilli: We will seek solutions to reach the possible revocation of the port fee
Lockton PL Ferrari closed the last fiscal year with gross revenues of 34 million dollars
Genoa
Insurance premium volume rose to 350 million
Polish Trans Polonia Group acquires Dutch Nijman/Zeetank Holding
Tczew
It specializes in the transportation and logistics of liquid and gaseous products
d'Amico Tankers Sells Two 2011-Built Tankers for $36.2 Million
Luxembourg
They will be delivered to buyers by the end of July and on December 21st.
PORTS
Italian Ports:
Ancona Genoa Ravenna
Augusta Gioia Tauro Salerno
Bari La Spezia Savona
Brindisi Leghorn Taranto
Cagliari Naples Trapani
Carrara Palermo Trieste
Civitavecchia Piombino Venice
Italian Interports: list World Ports: map
DATABASE
ShipownersShipbuilding and Shiprepairing Yards
ForwardersShip Suppliers
Shipping AgentsTruckers
MEETINGS
The Assarmatori assembly will be held in Rome on July 1st
Rome
"Mediterranean against the current" the theme of the meeting
The public meeting of the International Containers Studies Center will be held in Genoa on July 2nd
Genoa
››› Meetings File
PRESS REVIEW
US has its eye on Greek ports
(Kathimerini)
Proposed 30% increase for port tariffs to be in phases, says Loke
(Free Malaysia Today)
››› Press Review File
FORUM of Shipping
and Logistics
Intervento del presidente Tomaso Cognolato
Roma, 19 giugno 2025
››› File
The Italian Merchant Marine Academy plans 13 new free courses
Genoa
Over 300 positions available
A delegation of Wista Italy visits the ports of Catania and Augusta
Catania/August
The association is made up of women who hold positions of responsibility in the maritime, logistics and trade sectors.
In the first five months of 2025, the port of Algeciras handled 1.9 million containers (-6.3%)
Algeciras
Empty containers decreased by -5.5% and full ones by -6.4%
Reway Group enters the port railway infrastructure maintenance sector
Licciana Nardi
Two contracts awarded by the AdSP of the Eastern Ligurian Sea
Delcomar and Ensamar take over maritime services with the smaller Sardinian islands
Cagliari
The tender for the six-year concession of the connections has been awarded
Port of Trieste, the newly appointed Gurrieri torpedoes the newly appointed Torbianelli
Trieste
Russo (Pd): it's a squalid power game
Singapore's SeaLead expands its maritime shipping offering to connect Turkey and Italy
Singapore
Route connected to services transiting the Suez Canal
The US Container Security Initiative program has been extended to Morocco
Rabat
Amrani: Let's consolidate Tanger Med's role as a safe and world-class maritime hub
Very positive first quarter for Greek Euroseas
Athens
Pittas: the positive momentum continued in the second quarter
Assonat and SACE present a plan for Italian tourist ports
Rome
RINA has acquired the entire capital of Finnish Foreship
Helsinki
The Helsinki-based company specializes in consulting in the field of marine and mechanical engineering.
Kuehne+Nagel has opened a new branch in Naples
Milan
The aim is to support the operational growth of the group in Southern Italy
Container traffic down at Barcelona and Valencia ports in May
Barcelona/Valencia
Resumption of containers in transit at the Catalan port
Annual cargo traffic in Greek ports stable in 2024
Piraeus
Domestic volumes are growing, while foreign trade is decreasing
Perplexity of freight forwarders, customs agents and maritime agents of La Spezia at the transfer of the port of Carrara to the Tuscan AdSP
The Spice
Timidly, they "hope for consideration for the progress made so far"
Francesco Mastro appointed extraordinary commissioner of the Southern Adriatic Sea Port Authority
Rome
He will take up office on June 30th.
John Denholm to be new president of the International Chamber of Shipping
Athens
He will take over from Emanuele Grimaldi in a year
Extraordinary commissioners of the two Ligurian Port System Authorities have been installed
Genoa/La Spezia
Matteo Paroli and Bruno Pisano at the helm of the institutions
Assogasliquidi-Federchimica shows the way to accelerate the decarbonization of road and maritime transport
Rome
Container traffic at Hong Kong port drops sharply in May
Hong Kong
1.05 million TEUs were handled (-12.7%)
Eagle S tanker command blamed for cutting submarine cables in Gulf of Finland
Advantages
The accident was caused by the ship's anchor
Online platform to report critical issues that put transport workers at risk
Genoa
It was prepared by Fit Cisl Liguria
GNV to create a direct summer connection between Civitavecchia and Tunis
Genoa
It will run alongside the historic route via Palermo
The unification of Grimaldi's concessions in the port of Barcelona has been completed
Madrid/Barcelona
The contract expires on September 20, 2035.
In the first five months of 2025, cargo traffic in Russian ports fell by -4.9%
St. Petersburg
A decrease of approximately -12% was recorded in May
Raben Logistics Group Creates Subsidiary in Türkiye
Milan
It will have 20 employees and a 2,000 square meter cross-dock warehouse
Alberto Dellepiane confirmed as president of Assorimorchiatori
Rome
The composition of the entire association leadership remains unchanged
Agreement between Fincantieri and Indonesian PMM to develop solutions to face new unconventional underwater challenges
Structural adaptation works on dock 23 of the port of Ancona awarded
Ancona
Intervention worth over 11.8 million euros
Conference on the role of LNG and bioLNG for the decarbonisation of transport and industry
Rome
The Federchimica-Assogasliquidi event will take place on Monday in Rome
Dutch Bolidt increases presence in cruise ship sector with acquisition of American Boteka
Hendrik Ido Ambacht
Contship Italia has acquired the Genoese customs services company STS
Melzo
The Ligurian company was founded in 1985
Francesco Benevolo has been appointed extraordinary commissioner of the AdSP of the Central-Northern Adriatic Sea
Rome
He is the operations director of RAM - Logistics, Infrastructure and Transport
Montaresi resigns as commissioner of the Eastern Ligurian Port Authority
The Spice
In the eight months of administration - he underlines - we have not lost even a second
Gurrieri has been appointed extraordinary commissioner of the AdSP of the Eastern Adriatic Sea
Trieste
Pending the completion of the formal process for the designation of the president
The commissioners of the AdSP of Western Liguria have handed over their mandate to Minister Salvini
Genoa
The decision is part of the process of designation and nomination of the new leaders
Confetra criticizes the provisions of the decree-law Infrastructure for road transport
Rome
The Confederation urges the blocking of the process of appointing the presidents of the port authorities
Taiwanese Evergreen, Yang Ming and WHL saw revenue decline in May
Keelung/Taipei
The decline is accentuated for the two main companies
- Via Raffaele Paolucci 17r/19r - 16129 Genoa - ITALY
phone: +39.010.2462122, fax: +39.010.2516768, e-mail
VAT number: 03532950106
Press Reg.: nr 33/96 Genoa Court
Editor in chief: Bruno Bellio
No part may be reproduced without the express permission of the publisher
Search on inforMARE Presentation
Feed RSS Advertising spaces

inforMARE in Pdf
Mobile