testata inforMARE
Cerca
25 April 2024 - Year XXVIII
Independent journal on economy and transport policy
01:35 GMT+2
LinnkedInTwitterFacebook
FORUM of Shipping
and Logistics


ASSEMBLEA DEI SOCI
Roma 16 giugno 1998
Relazione del Consiglio all'Assemblea dei Soci per l'anno 1997


CAPITOLO QUINTO

Sommario
Il lavoro a bordo e la formazione e certificazione degli equipaggi


Relazioni industriali

Il 1997 è stato dominato dal processo di riforma della navigazione internazionale culminato nell'istituzione del Registro Internazionale. Il rapporto con le Organizzazioni sindacali dei lavoratori è stato fondamentale a questo fine e ad esso Confitarma ha dedicato particolare attenzione nell'ambito di una lunga, paziente e quotidiana attività di mediazione.

Sono stati inoltre rinnovati i contratti collettivi nazionali di lavoro scaduti nel 1996; sono stati poi discussi i contratti per le navi in "Bare Boat Charter" e per le navi crociera.

Particolare attenzione è stata dedicata ai rapporti sindacali internazionali, per l'impatto che questi hanno sulla formazione di norme internazionali in sede ILO (International Labour Office), IMO (International Maritime Organization), Unione Europea, norme che a loro volta incidono sugli equilibri organizzativi ed economici del settore.

Confitarma in particolare si è fatta promotrice di una politica di dialogo tra le organizzazioni internazionali degli armatori (ISF-International Shipping Federation) e dei lavoratori dei trasporti (ITF-International Transport Workers Federation), politica che oggi sta ottenendo sempre maggiori consensi. Non solo l'attività delle imprese, ma anche quella dei sindacati si sta progressivamente internazionalizzando e questo è un fatto nuovo ancora da analizzare, che presenta tuttavia aspetti di indubbio interesse.

Altri temi di rilievo affrontati nel 1997 riguardano la definizione delle normative sulla sicurezza del lavoro a bordo delle navi, sui rischi connessi all'uso dell'amianto e la normativa sul rispetto della privacy.


Riforma dell'istruzione pubblica

Nel 1997 il Ministro della Pubblica Istruzione ha avviato un programma di riordino dei cicli scolastici che prevede, tra l'altro, l'innalzamento dell'obbligo scolastico ed una ridefinizione dei curricula. Anche gli Istituti tecnico-nautici e gli Istituti professionali ad indirizzo marinaro, scuole di particolare interesse per l'armamento, seguiranno la riforma.

In particolare, per quel che riguarda l'Istruzione tecnica è stato elaborato un progetto tendente a ridefinirla in funzione di una formazione liceale polivalente dei quadri tecnici medio-alti, accentuando soprattutto l'azione propedeutica alla professionalizzazione. In questo contesto l'attuale impianto formativo offerto dagli istituti tecnico-nautici sarebbe assorbito da altri indirizzi, perdendo ovviamente diverse ore di insegnamento tipiche; solo nel biennio post-secondario, potrebbe riconfigurarsi un'azione di specializzazione tecnico-nautica.

Nell'ambito dell'Istruzione professionale, un analogo processo di accorpamento tra i vari indirizzi di qualifica, già avviato a suo tempo, sembra essersi stabilizzato. In pratica l'indirizzo marinaro è stato assorbito dall'indirizzo industriale, cosicché il diploma di qualifica di meccanico navale è stato sostituito da quello di operatore termico, mentre il diploma di qualifica di operatore del mare ha sostituito quello di padrone marittimo. Secondo l'Amministrazione, comunque, i quadri orari dei corsi di qualifica non sono stati significativamente modificati e i titoli di studio sono stati considerati equivalenti a quelli precedenti, conservando così un indirizzo tipicamente marinaresco.

Su questa base si sta progettando, nel quadro del riordino generale, un biennio di prosecuzione che, dopo i tre anni di base previsti fino a questo momento, includerebbe anche un corso ad indirizzo marinaro dedicato appunto alla formazione del tecnico del mare. La figura professionale alla quale l'Amministrazione dell'Istruzione professionale fa riferimento è una figura professionale polivalente da impiegarsi nella condotta della navigazione, nella gestione degli impianti navali e nelle attività di pesca e acquacoltura. In teoria, il futuro corso di studi quinquennale per tecnico del mare (istruzione professionale) potrebbe diventare un percorso alternativo all'attuale impianto degli istituti nautici (istruzione tecnica), il cui progetto di liceizzazione deve ancora stabilizzarsi affinchè se ne possano valutare compiutamente la portata e le conseguenze.

In materia di autonomia delle istituzioni scolastiche, il conferimento di funzioni e compiti amministrativi dello Stato alle regioni ed agli enti locali ha aperto la strada alla realizzazione di tale autonomia. Poiché si deve supporre che l'applicazione del provvedimento potrà produrre un effetto di differenziazione qualitativa tra le varie scuole del territorio nazionale, anche se appartenenti allo stesso ordine e grado, un collegamento sempre più stretto con il mondo della Scuola diventerà irrinunciabile.


Collaborazione scuola-impresa

La tradizionale cooperazione tra Ministero della pubblica istruzione e Confindustria è stata rafforzata da un nuovo protocollo d'intesa sullo sviluppo di un sistema di alternanza studio-lavoro, sulla diffusione degli stage, sull'orientamento e sulla qualità della scuola.

Tutto ciò per rendere l'azione confederale più incisiva e per fornire al sistema associativo ed all'opinione pubblica proposte operative per la modernizazione dell'intero sistema di istruzione e formazione.

In questo contesto s'inscrive la collaborazione di Confitarma con gli istituti tecnico-nautici, collaborazione concretizzatasi con la realizzazione di stage a bordo per oltre 40 neo-diplomati, che hanno maturato complessivamente circa 2.400 giorni di navigazione.

Poiché tale esperienza di navigazione s'inquadra in un contesto formativo ampio ed approfondito ed in considerazione del fatto che l'allievo viene costantemente seguito durante lo stage, attribuendo un valore particolarmente significativo all'esperienza in mare, il Ministero dei trasporti e della navigazione ha stabilito di riconoscere tali periodi di imbarco ai fini del computo del requisito di navigazione prescritto dal Codice.


Sostegno alla formazione professionale

Notevole è stata l'attività di formazione di Allievi Ufficiali e di addestramento reso obbligatorio dagli accordi internazionali, attività favorite da una serie di misure di sostegno per le quali lo Stato, mediante le leggi n.343 del 1995 e n.647 del 1996, ha reso disponibili risorse a ciò esclusivamente destinate.

Varie le iniziative a sostegno della formazione professionale della Gente di mare, per le quali Confitarma non ha mancato di prestare la propria collaborazione. Tra queste, l'indagine dei fabbisogni professionali promossa dall'Istituto addestramento lavoratori dell'Emilia Romagna e il progetto formativo per Gente di mare d'iniziativa dell'Area politiche attive del lavoro della Provincia di Genova.

Il gruppo Giovani Armatori ha rivolto una particolare attenzione alla formazione professionale della Gente di mare, dedicando al tema un convegno nel corso del quale è stata proposta la realizzazione di un'apposita Agenzia.


Convenzione STCW e adeguamento della certificazione

In materia di certificazione della competenza professionale della Gente di mare, la data del 1° febbraio 1997 ha segnato l'inizio del periodo durante il quale entreranno progressivamente in vigore gli emendamenti 1995 alla convenzione IMO-STCW (Standard of training, certification and watchkeeping for seafares) del '78.

Il Ministero dei trasporti e della navigazione ha confermato che intende avvalersi della facoltà prevista dalla regola I/15 della Convenzione, che consente fino al 1° febbraio 2002 di continuare a rilasciare, convalidare e riconoscere i certificati in base ai requisiti ed ai limiti previsti dalla normativa nazionale vigente al 1° febbraio 1997, nei confronti dei lavoratori marittimi che maturano tali requisiti prima del 1° agosto 1998.

Che l'applicazione della Convenzione sia una questione estremamente complessa è provato dalla circostanza che, ai dubbi interpretativi segnalati da alcuni Governi in occasione della 29a sessione del sottocomitato IMO-STCW, non sono state trovate risposte definitive nemmeno nella stessa sede dell'Organizzazione marittima, dove gli emendamenti sono stati elaborati.

Per quanto riguarda le modifiche necessarie all'allineamento del nostro ordinamento alle norme internazionali e comunitarie, del primo pacchetto di emendamenti entrati in vigore nel corso del 1997, alcuni sono stati adottati con specifici provvedimenti amministrativi (requisiti minimi obbligatori di addestramento e qualificazione per gli equipaggi di navi passeggeri di tipo ro-ro, e requisiti minimi obbligatori in materia di primo soccorso sanitario e assistenza medica); per altri invece il nostro ordinamento risulta già allineato alla Convenzione.

Notevole la portata della norma contenuta nel provvedimento legislativo che ha istituito il Registro internazionale e modificato il Codice della navigazione, che rende possibile ridefinire con decreto ministeriale i titoli professionali marittimi, fino a questo momento fissati per legge e non più corrispondenti a quanto previsto internazionalmente.



SOMMARIO

CAPITOLO PRIMO

   La marina mercantile italiana nel 1997

Riforma della navigazione internazionale
Dimensione e composizione della flotta
Investimenti e rinnovamento del naviglio
Occupazione marittima
Bilancia dei noli marittimi
Impatto socioeconomico della navigazione mercatile



CAPITOLO SECONDO

   I mercati marittimi

Commercio mondiale e traffici marittimi
Flotta mondiale
Andamento dei noli



CAPITOLO TERZO

   La navigazione europea e la politica marittima dell'unione

Traffici e flotta dell'Unione Europea

Orientamenti in materia di aiuti di stato e trasporti marittimi
Liberalizzazione del cabotaggio negli Stati membri
Verso una nuova politica della costruzione navale



CAPITOLO QUARTO

   La tutela dell'ambiente marino e la sicurezza della navigazione

Tutela ambientale
Sicurezza della navigazione

CAPITOLO QUINTO

   Il lavoro a bordo e la formazione e certificazione degli equipaggi

Relazioni industriali
Riforma dell'istruzione pubblica
Collaborazione scuola - imprese
Sostegno alla formazione professionale
Convenzione STCW e adeguamento della certificazione



CAPITOLO SESTO

   Il sistema portuale e lo sviluppo dei traffici mediterranei

Sviluppo dei traffici nel Mediterraneo
Legislazione portuale
Libro Verde della Commissione Europea



CAPITOLO SETTIMO

   L'organizzazione di Confitarma

La struttura della Confitarma
Cariche confederali 1997-1998
Commissioni
Giovani Armatori




›››File
FROM THE HOME PAGE
Approved the 2023 consuntive budget of the AdSP of the Northern Tirreno Sea
Livorno
Last year the number of port workers in Livorno and Piombino decreased by 46 units by falling to 1,767, of which 1,499 were operating (1,632 in 2022) and 268 administrative (181)
The MSC Group presents an offer to buy the Gram Car Carriers, the world's third largest carrier in the PCTC segment
The MSC Group presents an offer to buy the Gram Car Carriers, the world's third largest carrier in the PCTC segment
Oslo
The proposal, worth about 653 million euros, was accepted by the Board of the Norwegian company and its main shareholders.
At the construction site Fincantieri in Marghera the varo of the Norwegian cruise ship Norwegian Aqua
At the construction site Fincantieri in Marghera the launch of the cruise ship Norwegian Aqua
Trieste / Miami
It is 322 meters long and has a gross tonnage of 156,300 tons
Paolo Guidi has been named general manager of CMA CGM Italy
Paolo Guidi has been named general manager of CMA CGM Italy
Marseille
The first May will take over in Romain Vigneaux
HHLA will acquire 51% of the capital of Austrian intermodal transport company Roland Spedition
HHLA will acquire 51% of the capital of Austrian intermodal transport company Roland Spedition
Hamburg
Its network connects ports in Hamburg, Antwerp, Bremerhaven, Koper, Rotterdam and Trieste.
Kuehne + Nagel's downward trend in economic performance continues.
Kuehne + Nagel's downward trend in economic performance continues.
Schindellegi
In growth the handling of volumes of sea and air shipments
ESPO points out issues to be addressed in order to enable European ports to face the next challenges
Brussels
Memorandum in view of the European elections in June
The Port of Barcelona has established new historical records of monthly and quarterly container traffic
The Port of Barcelona has established new historical records of monthly and quarterly container traffic
Barcelona
As of March 2024, 348mila teu (+ 34.3%) were handled, of which 154mila in transshipment (+ 63.9%) and 194mila in import-export (+ 17.4%)
Fincantieri has delivered the new cruise ship Queen Anne to Cunard
Monfalcone
Concordate with Princess Cruises the postponement of the delivery of the Star Princess
Le Aziende informano
Protocollo d'intesa tra l'Autorità di Sistema Portuale del Mare di Sicilia Occidentale e l'Escola Europea di Intermodal Transport
International shipping associations call for help at U.N. to protect shipping
London
Solicited a greater military presence, missions and patrols. The world-they write in a letter to Guterres-would be outraged if four airliners were seized.
In February, shipping traffic in the Suez Canal declined by -42.8% percent.
In February, shipping traffic in the Suez Canal declined by -42.8% percent.
The Cairo
Net tonnage of the naviglio down -59.8% percent. Drastic reduction of -53% of the value of transit fees
The World Shipping Council points to the EU the way to support the economy and trade
In Norway, the construction of the world's two largest hydrogen-powered ferries
In Norway, the construction of the world's two largest hydrogen-powered ferries
Brønnøysund / Gursken
Order of Torghatten company at the shipyard Myklebust
The freight traffic in the port of Rotterdam in the first quarter was down by -1.4% percent.  Increase of containers
The freight traffic in the port of Rotterdam in the first quarter was down by -1.4% percent. Increase of containers
Rotterdam
Strong increase (+ 29.0%) of feeder ships departing from the Dutch stopover to the Mediterranean ports
In the first three months of 2024, freight traffic in Russian ports fell by -3.3% percent.
St. Petersburg
Drastic reduction of passenger traffic in the Crimean port scans
In the first three months of 2024, freight traffic in Russian ports fell by -3.3% percent.
Tytgat (SEA Europe) : A European maritime industrial strategy is urgently needed
Brussels
Round table with representatives of the institutions of the European Union
Joe Kramek will be the next president and CEO of the World Shipping Council
Joe Kramek will be the next president and CEO of the World Shipping Council
Washington / Brussels/London / Singapore
He will retire at the end of July in Butler when the latter is retiring.
In the first quarter of this year the traffic of goods in the port of Antwerp-Zeebrugge grew by 2.4%
In the first quarter of this year the traffic of goods in the port of Antwerp-Zeebrugge grew by 2.4%
Anverse
On the increase the containers. Decrease in other loads. Belgian, Dutch and German ports urge European governments to ensure that industries remain in Europe
Partnership of HD Hyundai Heavy Industries and Anduril Industries in the Field of Maritime Defense
Orange County / Seoul
Envisage the design, development and production of new types of autonomous naval systems
d' Friend International Shipping orders two new tankers LR1
Luxembourg
Commits to China's shipyard Jiangsu New Yangzi Shipbuilding Co.
Global Infrastructure Partners waives to acquire 49% percent of Malaysian MMC Port Holdings
New York
CMA CGM Air Cargo announces its first transpacific line
Marseille
Three aircraft will be taken over between summer and early next year.
In 2023 new annual historical record of maritime traffic in the Stories of Malacca and Singapore
In 2023 new annual historical record of maritime traffic in the Stories of Malacca and Singapore
Port Klang
The previous maximum peak had been reached in 2018
HMM announces the nearly doubling of fleet capacity by 2030
Seoul
Expected 63% increments of the volumes transportable from container carriers and 95% in the bulk carrier sector
In the first quarter of 2024, the Port of Singapore handled ten million containers (+ 10.7%)
In the first quarter of 2024, the Port of Singapore handled ten million containers (+ 10.7%)
Singapore
The overall traffic in goods increased by 7.6%
Iran has given way to the attack on Israel with the seizure of the container ship. MSC Aries
London / Manila
Le Aziende informano
ABB fornirà la sua soluzione per il Cold - Ironing nel Porto Internazionale di Portsmouth
The construction of the new Venetian container terminal in Porto Marghera is being carried out.
The construction of the new Venetian container terminal in Porto Marghera is being carried out.
Venice
It will be able to accommodate Panamax vessels and will have an annual traffic capacity of one million teu
The French Senate has approved a bill to limit the right to strike in transport
The French Senate has approved a bill to limit the right to strike in transport
Last year container traffic in Malta decreased by -11.4%
Last year container traffic in Malta decreased by -11.4%
The Valletta
Crucierists in growth of 59.1%
Approved by the Transport Commission of the Spanish Congress a proposal to improve the competitiveness of the REC Ship Register
Madrid
Applause from ANAVE. The number of national flag merchant ships has fallen to the all-time low
Pirate attacks on ships have been growing.
Pirate attacks on ships have been growing.
London
Recrudescence of Somali piracy
Assshipowners, well the decree that delegates security checks to recognized bodies
Rome
Messina : a concrete step forward in the optics of an ever greater competitiveness of the Italian flag
Grimaldi has taken delivery of the multipurpose ro-ro Great Abidjan
Naples
It is the fourth of six class ships "G5"
Baltimore attributes to owner and operator of the ship Dali the blame for the collapse of the Key Bridge
Baltimore
They would have been established dysfunction to the power supply on board that would cause a blackout
Grimaldi and IMAT have renewed the five-year agreement for the training of crews
Castel Volturno
Focus on new technologies installed on board ships
The quarterly economic performance of DSV is still declining
Hedehusene
In the first quarter of this year, the value of net profit decreased by -27.2%
Approved the consuntive budget 2023 of the AdSP of the Sardinia Sea
Cagliari
An administration surplus of 530 million euros, of which more than 475 tied for works in progress
US imports of dangerous goods have been penalized during the pandemic.
Washington
Survey by the Government Accountability Office
In 2023 CEPIM-Parma's Interport recorded a growth of 6.8% of the value of production
Bianconese of Fontevivo
Net profit di788mila euro (+ 223.2%)
In the first quarter of 2024, UPS Group revenues fell by -5.3%
Atlanta
Net profit down -41.3%
Grendi has perfected the purchase of the ship Wedellsborg
Milan
It will be renamed with the name of "Grenching Futura"
Grimaldi consolidates its presence in China with new headquarters in Shanghai
Naples / Shanghai
Inaugurates the offices of the Grimaldi Shipping Agency Shanghai
Approved the 2023 consuntive budget of the Western Ligure Sea AdSP
Genoa
The new endowment of the institution's organic plant provides for 50 hires, including three managerial positions
First plant for the distribution of LNG and GNC to vehicles in the port of La Spezia
The Spezia
It has been installed in Stagnoni locations
Agreement between MSC, MSC Foundation and Mercy Ships for the construction of a new hospital ship
Geneva / Lindale
Tomorrow in Livorno a conference on the history of the city port
Livorno
It will be talked about architecture, trade and politics between the XVI and the twentieth century
Agreement Assshipowners-ITS Academy G. Caboto for training in the maritime, port and logistics sectors
Rome
SAILING LIST
Visual Sailing List
Departure ports
Arrival ports by:
- alphabetical order
- country
- geographical areas
In the first quarter of 2024, the port of Algeciras handled 1.2 million containers (+ 8.1%)
Algeciras
The traffic in overall goods increased by 3.3%
In the first three months of this year in Valencia, container port traffic grew by 12.1% percent.
Valencia
In March, the increase was 15.7% percent.
The Spezia and Carrara try to break down the bell towers and solicit cooperation at the ports of Genoa and Savona
The Spezia
Switzerland and Switzerland cut trade between Italy and Switzerland.
Bern
In the first three months of the 2024 decline in Swiss exports. Stable imports
Port of Naples, striking of the fast ferry Island of Procida against a quay
Naples
About thirty minor injuries among passengers
Summoned for April 23 a meeting at MIT on former TCT port workers
Taranto
The unions had requested clarification on the future of the 330 members of the Taranto Port Workers Agency.
The outer Levant dock of the Arbatax port has returned fully operational
Cagliari
In August 2020 he had been shouted by the ferry "Bithia"
The Port of Los Angeles closed the first quarter with a 29.6% percent growth in container traffic
Los Angeles
Expected a continuation of the positive trend
Stable the value of ABB's revenues in the first quarter
Zurich
The new orders are down -5.0% percent. At the end of July Rosengren will leave the CEO position in Wierod
The crisis of the Cooperative Sole Workers of Porto Flavio Gioia officialized at institutions and trade unions
Salerno
USB Mare and Porti, what's going on in the port of Salerno is the result of pressure from shipowners
Euronav sells its own ship management company to Anglo-Eastern
Antwerp / Hong Kong
Manages the fleet of tanker ships of the Antwerp company
Genoa Shipbuilding Industries has acquired a submersible barge of the cargo capacity of 14,000 tonnes
Genoa
It can also be employed as a floating basin for the varo of artifacts up to 9,800 tons
Venice Cold Stores & Logistics obtains the qualification of tax warehouse for wines and sparkling
Venice
Extension of the services offered to companies in the wine sector
Gasparate urges to exempt property of interports from payment of the Imu
Nola
President of the Union Interports Reunited warned that with the PNRR construction sites the railway intermodality is at risk
Hapag-Lloyd plans future investments to expand business in the terminal and intermode sectors
Hamburg
Among the markets, the company focuses attention on Africa, India, Southeast Asia and the Pacific
Set up a consortium to decarbonize transport on the northern Pacific route
Vancouver
It is formed by nine companies and entities and is open to other partners
In the first quarter of this year, container traffic in the port of Long Beach increased by 16.4%
Long Beach
In March, the increase was 8.3% percent.
Delivery of the work of consolidation of the foranea dam of the port of Catania
Catania
Procurement of the value of 75 million euros
PORTS
Italian Ports:
Ancona Genoa Ravenna
Augusta Gioia Tauro Salerno
Bari La Spezia Savona
Brindisi Leghorn Taranto
Cagliari Naples Trapani
Carrara Palermo Trieste
Civitavecchia Piombino Venice
Italian Interports: list World Ports: map
DATABASE
ShipownersShipbuilding and Shiprepairing Yards
ForwardersShip Suppliers
Shipping AgentsTruckers
MEETINGS
Tomorrow in Livorno a conference on the history of the city port
Livorno
It will be talked about architecture, trade and politics between the XVI and the twentieth century
On April 11, the sixth edition of the "Italian Port Days" will begin.
Rome
Also this year the project has been divided into two sessions : the first in the spring and the second from September 20 to October 20
››› Meetings File
PRESS REVIEW
Iran says MSC Aries vessel seized for 'violating maritime laws'
(Reuters)
Le transport maritime national navigue à vue
(Aujourd'hui Le Maroc)
››› Press Review File
FORUM of Shipping
and Logistics
Relazione del presidente Mario Mattioli
Roma, 27 ottobre 2023
››› File
Plan to improve in Genoa and Savona the rail links with cruise terminals and airport
Genoa
It was presented today in the Ligurian capital
From 10 to May 12 at Spezia will be held "DePortibus-The festival of ports that connect the world"
The Spezia
The programme provides for technical events and cultural proposals
Three new STS cranes have arrived in the Kenyan port of Lamu.
Mombasa
They will be able to work on container ships of the capacity of over 18mila teu
One hundred new IVECO trucks powered by HVO in the Smet fleet
Turin
They will be taken over in the course of this year
In the first three months of this year, goods transported by rail between China and Europe increased by 10% percent.
Beijing
Operated 4,541 trains (+ 9%)
In the first quarter of 2024, container traffic in the port of Hong Kong fell by -2.3%
Hong Kong
In March, the decline was -10.6% percent.
The regasification terminal FSRU Toscana left Livorno direct to Genoa
Livorno
In the Ligurian scalp and then in Marseille maintenance interventions will be carried out
Confirmed to Tugchiers Meeting Port of Genoa the granting of trailer services in the port of Genoa
Genoa
Planned investment of 35 million euros to renovate fleet
In the first quarter of 2024, OOIL revenues decreased by -9.0%
Hong Kong
Containers carried by the OOCL fleet increased by 3.4%
Mattioli (Federation of the Sea) relaunches the propulsive role of maritime clusters
Rome
Today, the National Sea Day and the marinara culture are celebrated
In the first quarter of 2024, the revenues of Yang Ming and WHL grew by 18.5% and 8.1%
Keelung / Taipei
In March the increments were equal to 20.3% and 8.6%
In 2023 the freight traffic handled by the State Railways Group fell by -2.0%
Rome
The Logistics Pole posted a net loss of -80 million euros, up 63 million euros.
Port of Genoa, inaugurated new rooms of Stella Maris at Maritime stations
Genoa
They are intended for the welfare and socialization of seafarers in transit in the Superba
Germany's Dachser has acquired the compatriate Brummer Logistik
Kempten
The company specializes in the logistics of perishable products
In the first quarter of 2024, Evergreen's revenues increased by 32.6% percent.
Taipei
In March, the increase was 36.5% percent.
Cooperation pact between the associations of the ports and ferry companies of Greece
The Piraeus
Among the activities, make sure that port benches are adequate for new naval technologies
In 2023 the traffic in goods at ports in Lazio fell by -5.7% percent. Record of cruises
Cyvitavecchia
Passenger of line services growing by 10.0%
RINA will collaborate on the sustainable development of ports and shipping of Indonesia
Genoa
Contract with the World Bank
In Udine the Officine Rotable Maintenance of FVG Rail has been equipped with a lawn back in fossa
Procedure
- Via Raffaele Paolucci 17r/19r - 16129 Genoa - ITALY
phone: +39.010.2462122, fax: +39.010.2516768, e-mail
VAT number: 03532950106
Press Reg.: nr 33/96 Genoa Court
Editor in chief: Bruno Bellio
No part may be reproduced without the express permission of the publisher
Search on inforMARE Presentation
Feed RSS Advertising spaces

inforMARE in Pdf
Mobile