testata inforMARE
Cerca
23 ottobre 2025 - Anno XXIX
Quotidiano indipendente di economia e politica dei trasporti
18:02 GMT+2
LinnkedInTwitterFacebook
Proposta di direttiva della Commissione UE per facilitare le concentrazioni tra imprese della Comunità
All'interno dei singoli Stati membri le fusioni sarebbero disciplinate dai principi e dalle disposizioni vigenti per le operazioni di concentrazione nazionali
19 novembre 2003
La Commissione Europea ha presentato ieri una proposta di direttiva per ridurre gli ostacoli che si frappongono alle fusioni tra imprese di differenti Stati comunitari posti dalle normative nazionali. La proposta di legge prevede l'istituzione di una procedura per le fusioni transfrontaliere in base alla quale .

«La facilitazione delle fusioni transfrontaliere - ha detto il commissario europeo per il Mercato interno, Frits Bolkestein - costituisce un importante mezzo per favorire la cooperazione e la ristrutturazione necessarie per rendere l'Europa più concorrenziale. Attualmente è difficile o impossibile effettuare delle fusioni transfrontaliere e la proposta intende ovviare a tale problema. È importante garantire, al contempo, l'introduzione di dispositivi di salvaguardia, onde evitare che le imprese si servano delle fusioni transfrontaliere per sottrarsi agli obblighi relativi ai regimi di partecipazione dei lavoratori vigenti a livello nazionale. È particolarmente importante che la misura sia approvata rapidamente, poiché l'allargamento acuirà l'esigenza delle imprese di poter cooperare instaurando rapporti transfrontalieri».

Secondo Bruxelles la nuova legge sarebbe di particolare utilità per le imprese di medie dimensioni che intendono operare in più di uno Stato membro, ma non in tutta l'Europa, e quindi poco propense a volersi costituire come società di diritto europeo attraverso l'adozione dello statuto di società europea.

«In base alla normativa attualmente vigente nell'Unione Europea - ha ricordato la Commissione - le fusioni transfrontaliere sono possibili solo se le imprese che intendono effettuare tale operazione hanno la loro sede sociale in alcuni Stati membri. Infatti in altri Stati membri le differenze tra le normative nazionali vigenti sono tali da indurre le imprese che intendano procedere ad una fusione a ricorrere a soluzioni complicate e costose. Tali accordi spesso complicano l'operazione e non sempre sono attuati in modo trasparente e nella certezza del diritto. Inoltre causano spesso la liquidazione dell'impresa acquisita, talvolta con notevoli costi». La proposta di direttiva, che riguarda tutte le società di capitali, sia le società per azioni sia le aziende con altre forme societarie, mira invece ad agevolare le concentrazioni all'interno dell'Unione Europea assimilando la procedura delle fusioni transfrontaliere alle procedure applicate alle operazioni di concentrazione in ambito nazionale tra imprese soggette alla normativa del medesimo Stato membro. «In altre parole - ha spiegato Bruxelles - le singole imprese che partecipano ad una fusione transfrontaliera dovranno attenersi secondo il disposto della direttiva proposta alla normativa nazionale dello Stato membro in cui hanno la loro sede sociale (ad eccezione dei casi specifici contemplati dalla direttiva, in ragione della natura della fusione transfrontaliera)». «La direttiva - ha precisato la Commissione - mantiene la tutela prevista dalla normativa nazionale per i creditori, gli obbligazionisti ed i possessori di titoli diversi dalle azioni, gli azionisti di minoranza e i dipendenti. Nel caso specifico dei diritti dei lavoratori vale il principio generale dell'applicazione della normativa nazionale alla società risultante dalla fusione. Qualora la normativa non contempli un regime di partecipazione dei lavoratori, tale situazione resterà immutata; se invece la società risultante dalla fusione verrà costituita in uno degli Stati membri ove è previsto un regime di partecipazione dei lavoratori, la società sarà assoggettata a tale regime. Tuttavia, se almeno una delle imprese partecipanti all'operazione transfrontaliera è assoggettata ad un regime di partecipazione dei lavoratori nello Stati membro ove ha la propria sede sociale, e se la società risultante da tale fusione è costituita in uno Stato membro la cui normativa non prevede tale regime, si applica la procedura di negoziazione contemplata dallo statuto della società europea (regolamento (CE) n. 2157/2001 del Consiglio dell'8 ottobre 2001 relativo allo statuto della Società europea e direttiva complementare n. 2001/86/CE del Consiglio dell'8 ottobre 2001). Tale procedura permetterebbe alle parti in causa di definire e concordare un regime convenuto di partecipazione dei lavoratori. Solo qualora le parti interessate non riuscissero a trovare un accordo è prevista, come soluzione di ripiego, l'estensione del regime di cogestione. Nel caso di fusione tra due imprese soggette a regime obbligatorio di cogestione, queste potrebbero decidere di costituirsi in società in uno Stato membro ove viga un regime obbligatorio non equivalente al regime più rigido di cogestione, senza l'obbligo di avviare i negoziati previsti dallo statuto della società europea».

La direttiva proposta - ha sottolineato l'esecutivo europeo - colmerebbe un'importante lacuna del diritto societario ed è la prima misura ad essere presentata nel quadro del Piano d'azione della Commissione in materia di diritto societario e governo di società nell'Unione Europea pubblicato nel maggio scorso.

 

 

COMMISSION OF THE EUROPEAN COMMUNITIES

Brussels, (18/11/2003)
COM(2003)703

Proposal for a
DIRECTIVE OF THE EUROPEAN PARLIAMENT AND OF THE COUNCIL
on cross-border mergers of companies with share capital

TEXT WITH EEA RELEVANCE



 

 

EXPLANATORY MEMORANDUM



1. PURPOSE OF AND GROUNDS FOR THE PROPOSAL


The purpose of the Directive, which is to be viewed against the background of the Financial Services Action Plan and the Communication from the Commission to the Council and the European Parliament of 21 May 2003 entitled Modernising Company Law and Enhancing Corporate Governance in the European Union ' A Plan to Move Forward, is to fill a significant gap in company law left by the need to facilitate cross-border mergers of commercial companies without the national laws governing them ' as a rule the laws of the countries where their head offices are situated ' forming an obstacle.

At present, as Community law now stands, such mergers are possible only if the companies wishing to merge are established in certain Member States. In other Member States, the differences between the national laws applicable to each of the companies which intend to merge are such that the companies have to resort to complex and costly legal arrangements. These arrangements often complicate the operation and are not always implemented with all the requisite transparency and legal certainty. They result, moreover, as a rule in the acquired companies being wound up ' a very expensive operation.

There is an increasing need today in the Community of Fifteen for cooperation between companies from different Member States, as there will be tomorrow in the future enlarged Union, not forgetting the EFTA countries.

For a number of years now, Community companies have been calling for the adoption of a Community legal instrument that meets their needs for cooperation and consolidation between companies from different Member States and that enables them to carry out cross-border mergers.

More than ever, all companies, whether they be public limited liability companies or any other type of company with share capital, must have at their disposal a suitable legal instrument enabling them to carry out cross-border mergers under the most favourable conditions. The costs of such an operation must therefore be reduced, while guaranteeing the requisite legal certainty and enabling as many companies as possible to benefit. The scope of the Directive will therefore be drawn in such a way as to cover above all small and medium-sized enterprises, which stand to benefit because of their smaller size and lower capitalisation compared with large enterprises and for which, for the same reasons, the European company Statute does not provide a satisfactory solution.

 

2. HISTORICAL CONTEXT


On 14 December 1984 the Commission adopted a proposal for a tenth Council Directive on cross-border mergers of companies.1 Several committees of the European Parliament examined the proposal, including the Committee on Legal Affairs, which adopted its report on 21 October 1987.2 However, Parliament did not deliver its opinion owing to the difficulties raised by the problem of employee participation in companies' decision-making bodies. This situation of deadlock, which was linked to the fate of the proposal for a European company Statute, lasted more than 15 years. In 2001, against the backdrop of a wholesale withdrawal of proposals which had been pending for several years or which had become devoid of purpose, the Commission withdrew this first proposal for a tenth Directive with a view to presenting a fresh proposal based on the latest developments in Community law. A resolution of the European company (SE) question having been reached on 8 October 2001, the work on preparing a new proposal for a Directive on cross-border company mergers accordingly resumed. In the light of this state of affairs and of the fact that the parties have had an opportunity to comment on the broad lines of the proposal, both as part of the consultations carried out by the High-Level Group of Company Law Experts and as part of those on the above-mentioned Commission communication of 21 May 2003, further consultations and impact assessment on the present proposal, the speedy adoption of which is wished for by the interests concerned, have not been considered necessary.


1 OJ C 23 25.1.1985, p. 11.
2 PE/113303/JUR/FIN, A2/1987/186.


 

3. FEATURES OF THE PROPOSAL


The present proposal differs from the original proposal of 1984 mainly in scope and in the way it takes account, with regard to the participation of employees in the decision-making bodies of the acquiring company or of the new company created by the cross-border merger, of the principles and solutions incorporated in Council Regulation (EC) No 2157/2001 of 8 October 2001 on the Statute for a European company (SE)3 and in Council Directive 2001/86/EC of 8 October 2001 supplementing the Statute for a European company with regard to the involvement of employees.4

3.1.Scope


The original proposal covered only public limited liability companies. The present proposal extends that scope to include all companies with share capital which, in the unanimous view of the Member States, may be typified as companies having legal personality and separate assets which alone serve to cover the company's debts. It is aimed primarily at companies which are not interested in forming an SE, i.e. for the most part small and medium-sized enterprises.

3.2.Principles governing the cross-border merger procedure


The basic principle underlying the cross-border merger procedure is that ' save as otherwise provided by the Directive for reasons to do with the cross-border nature of the merger ' the procedure is governed in each Member State by the principles and rules applicable to mergers between companies governed exclusively by the law of that State (domestic mergers). The aim is to approximate the cross-border merger procedure with the domestic merger procedures with which operators are already familiar through use.

In order to take account of the cross-border aspects, the principle of the application of national law is incorporated - but no more than is strictly necessary ' via provisions based on the relevant principles and rules already laid down for the formation of an SE.

Protection under national law is also afforded to the interests of creditors, debenture holders, the holders of securities other than shares, minority shareholders and employees, as regards rights other than those related to participation in the company, vis-à-vis each of the merging companies. Reference may be made here to Council Directive 2001/23/EC of 12 March 2001 relating to the safeguarding of employees' rights in the event of transfers of undertakings,5 Directive 2002/14/EC of the European Parliament and of the Council of 11 March 2002 establishing a general framework for informing and consulting employees in the European Community,6 and Council Directive 94/45/EC of 22 September 19947 and Council Directive 97/74/EC8 of 15 December 1997, both of which concern the establishment of a European works council or a procedure in Community-scale undertakings and Community-scale groups of undertakings for the purposes of informing and consulting employees. These Directives also apply to companies created by a cross-border merger.

The Directive, as is the case for comparable previous legal acts9, is without prejudice to the application of the legislation on the control of concentrations between undertakings, both at the Community level10 and at the level of Member States.


3 OJ L 294, 10.11.2001, p. 1.
4 OJ L 294, 10.11.2001, p. 22.


3.3.Employee participation and company law coordination


Employee participation in a company created by cross-border merger, which was the reason for the deadlock over the original proposal of 1984, is coordinated by the present proposal for a Directive with a view to ensuring freedom of establishment.

The overriding fear concerning cross-border mergers was that the process might be hijacked by companies which, faced with having to live with employee participation, might try to circumvent it by means of such a merger.

Regulation (EC) No 2157/2001 and Directive 2001/86/EC have come up with a solution which can be used, mutatis mutandis, also with a view to coordinating company law under Article 44(2)(g) of the EC Treaty, as is the purpose of this Directive.

The context in which the Regulation and the Directive on the SE operate is different, however, from that surrounding the application of this Directive. By virtue of its Community nature, the SE is not subject to any existing national rules on compulsory participation in the Member State in which its registered office is situated. By contrast, companies created by the cross-border merger operations covered by the present Directive will be companies governed by the law of a Member State. Such companies will accordingly remain subject to the compulsory participation rules applicable in that Member State. It may well be, however, that, following a cross-border merger, the registered office of the company created by the merger is situated in a Member State which does not have this type of rule, whereas one or more of the companies taking part in the merger were operating under a participation system before the merger. To deal with this eventuality, provision is made for extending to companies covered by the present Directive the same protection of rights acquired with respect to participation as is granted under the system set up by the SE Regulation and Directive. The protection of acquired rights of participation is entirely justified in this case. In cases where the national law of the Member State by whose law the company created by the merger is governed does have rules on compulsory employee participation, such specific protection is unnecessary as the company in question will be subject to those rules.


5 OJ L 82, 22.3.2001, p. 16.
6 OJ L 80, 23.3.2002, p.29.
7 OJ L 254, 30.9.1994, p. 64.
8 OJ L 10, 16.1.1998, p. 22.
9 Third Council Directive concerning mergers of public limited liability companies (78/855/EEC) and Council Regulation (EC) No 2157/2001 on the Statute for a European Company (ECS).
10 Council Regulation (EEC) No 4064/89 on the control of concentrations between undertakings, OJ L 395, 30.12.1989, p.1; corrected version OJ L 257, 21.9.1990, p. 13, Regulation as last amended by Regulation (EC) No 1310/97, OJ L 180, 9.7.1997, p.1; corrigendum in OJ L 40, 13.2.1998, p. 17.


 

4. COMMENTS ON THE ARTICLES

Article 1
contains definitions which serve to delimit the scope of the Directive. The definitions of merger by acquisition and merger by the formation of a new company are taken from Directive 90/434/EEC, which also covers mergers between companies from different Member States and forms of company other than public limited liability companies. These definitions are in keeping with those in Directive 78/855/EEC concerning domestic mergers of public limited liability companies.11 The scope includes all Community companies with share capital which, in the unanimous view of the Member States, may be typified as companies having legal personality and separate assets which alone serve to cover the company's debts. It is wider than that of Directive 78/855/EEC in that it is not limited to public limited liability companies but covers all companies with share capital.

Article 2
is designed to identify the law applicable in the event of a cross-border merger to each of the merging companies. Save as otherwise provided by the present Directive for reasons to do with the cross-border nature of the operation, each company remains subject to its national law on domestic mergers.

As to the protection of employees, the cross-border merger remains subject, with regard to rights other than those of participation in the acquiring company or in the new company created by the cross-border merger, to the relevant provisions applicable in the Member States, as harmonised inter alia by Council Directive 2001/23/EC of 12 March 2001 relating to the safeguarding of employees' rights in the event of transfers of undertakings, Directive 2002/14/EC of the European Parliament and of the Council of 11 March 2002 establishing a general framework for informing and consulting employees in the European Community and Directives 94/45/EC and 97/74/EC concerning the establishment of a European works council and the informing and consulting of employees. By virtue of these provisions, the change of employer resulting from the merger operation must have no effect on the contract of employment or employment relationship in force at the time of the merger, which is automatically transferred to the new owner. Likewise protected after the merger are all acquired rights of employees agreed under a collective agreement, and their rights to old-age, invalidity or survivor's benefits under statutory social security schemes.

Article 3
lists the points that have to be included in the draft terms of cross-border merger. It includes the items already harmonised by Directive 78/855/EEC for domestic mergers of public limited liability companies, to which have been added, as in the case of the SE, a number of further items dictated by the cross-border nature of the operation, such as the name and registered office proposed for the new company. The place where the registered office is situated determines which law will be applicable to the new company ' an important piece of information as far as all interested parties, including creditors, are concerned. The draft terms must also contain information on the arrangements for employee involvement in decisions taken by the company created by the cross-border merger.

Article 4
deals with publication of the draft terms of cross-border merger and the information that must be furnished.

Article 5
provides for the possibility, as already laid down by Directive 78/855/EEC for domestic mergers of public limited liability companies and by Regulation (EC) No 2157/2001 for the European company, of providing for a single expert report on behalf of all shareholders.

Article 6
lays down the requirement of approval of the draft terms of cross-border merger by the general meeting. A similar requirement exists in the case of domestic mergers of public limited liability companies and in that of the formation of an SE by merger.

Articles 7 and 8
govern scrutiny of the legality of cross-border mergers. They are based on the corresponding principles and techniques provided for in Regulation (EC) No 2157/2001 for the SE.

Article 9
concerns the date on which the cross-border merger takes effect. The relevant date is to be that provided for by the law of the Member State by which the acquiring company is governed in the case of cross-border merger by acquisition or by which the new company is governed in the case of cross-border merger by the formation of a new company. The date must be after all the checks on all the companies taking part in the operation have been carried out.

Article 10
deals with the disclosure that must be effected upon completion of a cross-border merger. It is based on the corresponding provisions of Article 3 of Directive 68/151/EEC on the safeguards required to protect the interests of members and others,12 this being the article that governs the publicising of all essential documents relating to companies with share capital.

Article 11
is based on Articles 19 and 23 of Directive 78/855/EEC, which already coordinate the effects of a domestic merger for public limited liability companies.

Article 12
is based on Article 29 of Regulation (EC) No 2157/2001, according to which, after the date on which a cross-border merger takes effect, it is no longer possible to declare the merger null and void, the aim being to ensure absolute certainty for all third parties affected by the merger in the various Member States concerned. It would be highly dangerous for third parties subject to the laws of different Member States to be faced with the nullity of an operation after all the checks in each Member State had been carried out conclusively.

Article 13
seeks to simplify the cross-border merger procedure in the case of a merger between two companies where the acquiring company already holds all or most of the shares or other securities of the company being acquired that confer the right to vote at the latter's general meetings. In such cases, a number of steps can in fact be dispensed with.

Article 14
deals with the participation of employees in the company created by a cross-border merger where the protection of acquired rights of participation is put at risk by the merger.

Article 14 is relevant only in a situation where one of the merging companies has a participation regime, be it compulsory or voluntary and the law of the Member State where the company created by merger is to be incorporated does not impose compulsory employee participation. In all other cases, the national law applicable to the company created by merger determines the rules on employees' involvement. Article 14 reflects the balance already found in the context of the European Company Statute, in particular the negotiation procedure which should enable the interested parties to negotiate an appropriate regime to be applied for employee participation. For this purpose, article 14 incorporates by reference the provisions of Directive 2001/86/EC and Part 3 of the Annex which are specifically relevant to mergers.

Accordingly, it is only if the merging companies fail to reach a negotiated solution, that the participation system which best protects the acquired rights of the workers and which already exists in one of the merging companies is extended to the company created by merger.

Articles 15 and 16
contain the usual final provisions concerning implementation, entry into force and the addressees of the Directive.


11 OJ L 295, 20.10.1978, p. 36.
12 OJ L 65, 14.3.1968, p. 8.


 

 

Proposal for a

DIRECTIVE OF THE EUROPEAN PARLIAMENT AND OF THE COUNCIL

on cross-border mergers of companies with share capital



THE EUROPEAN PARLIAMENT AND THE COUNCIL OF THE EUROPEAN UNION,

Having regard to the Treaty establishing the European Community, and in particular Article 44(1) thereof,

Having regard to the proposal from the Commission,1

Having regard to the opinion of the Economic and Social Committee,2

Having regard to the opinion of the Committee of the Regions,3

Acting in accordance with the procedure laid down in Article 251 of the Treaty,

Whereas:
  1. The need for cooperation and consolidation between companies from different Member States and the difficulties encountered, at the legislative and administrative levels, by cross-border mergers of companies in the Community make it necessary, with a view to the completion and functioning of the single market, to lay down Community provisions to facilitate the carrying-out of cross-border mergers between various types of company with share capital governed by the laws of different Member States.
  2. The above-mentioned objectives cannot be sufficiently attained by the Member States in so far they involve laying down rules with common features applicable at transnational level; owing to the scale and impact of the proposed action, they can therefore best be achieved at Community level, it being possible for the Community to take measures in accordance with the principle of subsidiarity laid down in Article 5 of the Treaty. In accordance with the principle of proportionality as set forth in that article, this Directive does not go beyond what is necessary to achieve those objectives.
  3. In order to facilitate cross-border merger operations, it should be laid down that, unless this Directive provides otherwise, each company taking part in a merger, and each third party concerned, remains subject to the provisions of national law by which the company is governed, being those provisions which are applicable in the event of a merger with other companies governed by the same law.
  4. The common draft terms of cross-border merger must be drawn up in the same terms for each of the companies concerned in the various Member States. The minimum content of such common draft terms should therefore be specified, while leaving the companies free to agree on other items.
  5. In order to protect the interests of members and others, both the draft terms of merger and the completion of the merger must be publicised for each merging company via an entry in the appropriate public register.
  6. The laws of all the Member States provide for the drawing-up of a report on the draft terms of merger by one or more experts on behalf of each of the companies that are merging at national level. In order to limit experts' costs connected with cross-border mergers, provision should be made for the possibility of drawing up a single report intended for all members of companies taking part in a cross-border merger operation. The common draft terms of cross-border merger must be approved by the general meeting of each of these companies.
  7. In order to facilitate cross-border merger operations, it should be provided that monitoring of the completion and legality of the decision-making process in each merging company should be carried out by the national authority having jurisdiction over each of those companies, whereas monitoring of the completion and legality of the merger should be carried out by the national authority having jurisdiction over the company created by the merger. The latter authority may be a court, a notary or any other competent authority appointed by the Member State concerned. The national law determining the date on which the merger takes effect - this being the law to which the company created by the merger is subject - should also be specified.
  8. In order to protect the interests of members and others, the legal effects of the cross-border merger - distinguishing according to whether the company created by the merger is an acquiring company or a new company - should be specified. In the interests of legal certainty, it should no longer be possible, after the date on which a cross-border merger takes effect, to declare the merger null and void.
  9. This Directive is without prejudice to the application of the legislation on the control of concentrations between undertakings, both at the Community level4 and at the level of Member States.
  10. Employees' rights other than rights of participation should remain subject to the national provisions referred to in Council Directive 98/59/EC of 20 July 1998 on the approximation of the laws of the Member States relating to collective redundancies,5 Council Directive 2001/23/EC of 12 March 2001 on the safeguarding of employees' rights in the event of transfers of undertakings,6 Directive 2002/14/EC of the European Parliament and of the Council of 11 March 2002 establishing a general framework for informing and consulting employees in the European Community7 and Council Directive 94/45/EC of 22 September 1994 on the establishment of a European Works Council or a procedure in Community-scale undertakings and Community-scale groups of undertakings for the purposes of informing and consulting employees.8
  11. If at least one of the companies taking part in the cross-border merger is operating under a participation system and if the national law of the Member State in which the registered office of the company created by the merger is situated does not impose compulsory employee participation on that company, the participation of employees in the company created by the cross-border merger and their involvement in the definition of such rights must be regulated. To that end, the principles and procedures provided for in Council Regulation (EC) No 2157/2001 of 8 October 2001 on the Statute for a European company9 and in Council Directive 2001/86/EC of 8 October 2001 supplementing the Statute for a European company10 should be taken as a basis,




1 OJ C ['], ['], p. ['].
2 OJ C ['], ['], p. ['].
3 OJ C ['], ['], p. ['].
4 Council Regulation (EEC) No 4064/89 on the control of concentrations between undertakings, OJ L 395, 30.12.1989, p.1; corrected version OJ L 257, 21.9.1990, p. 13, Regulation as last amended by Regulation (EC) No 1310/97, OJ L 180, 9.7.1997, p.1; corrigendum in OJ L 40, 13.2.1998, p. 17.
5 OJ L 225, 12.8.1998, p. 16.
6 OJ L 61, 5.3.1977, p. 26.
7 OJ L 80, 23.3.2002, p.29.
8 OJ L 254, 30.9.1994, p. 64; Directive amended by Directive 97/74/EC (OJ L 10, 16.1.1998, p.22).
9 OJ L 294, 10.11.2001, p. 1.
10 OJ L 294, 10.11.2001, p.22.


 

HAVE ADOPTED THIS DIRECTIVE:

 

Article 1



For the purposes of this Directive:

- "merger" means an operation whereby:

(a) one or more companies, on being dissolved without going into liquidation, transfer all their assets and liabilities to another existing company - the acquiring company - in exchange for the issue to their shareholders of securities or shares respresenting the capital of that other company and, if applicable, a cash payment not exceeding 10% of the nominal value, or, in the absence of a nominal value, of the accounting par value of those securities or shares; or

(b) two or more companies, on being dissolved without going into liquidation, transfer all their assets and liabilities to a company that they form - the new company - in exchange for the issue to their shareholders of securities or shares representing the capital of that new company and, if applicable, a cash payment not exceeding 10% of the nominal value, or in the absence of a nominal value, of the accounting par value of those securities or shares; or

(c) a company, on being dissolved without going into liquidation, transfers all its assets and liabilities to the company holding all the securities or shares representing its capital;

- "cross-border merger" means a merger within the meaning of the first indent which involves companies with share capital formed in accordance with the law of a Member State and having their registered office, central administration or principal place of business within the Community, provided at least two of them are governed by the laws of different Member States;

- "company with share capital" means a company having legal personality, possessing separate assets which alone serve to cover its debts and subject under the national law governing it to conditions concerning guarantees such as are provided for by Council Directive 68/151/EEC11 for the protection of the interests of members and others.


11 OJ L 65, 14.3.1968, p. 8.


 

Article 2



Save as otherwise provided in this Directive, each company taking part in a cross-border merger shall be governed, as far as the merger formalities are concerned, by the provisions of national law to which it is subject that apply to mergers of this type of company with other companies with share capital subject to the same national law. The said provisions shall include those concerning the decision-making process relating to the merger and the protection of creditors, debenture holders and the holders of securities other than shares to which special rights are attached, as well as of employees as regards rights other than those governed by Article 14.

 

Article 3

  • The Member States shall provide that each management or administrative organ of each of the merging companies must draw up common draft terms of cross-border merger. The common draft terms of cross-border merger shall include the following particulars:


  • (a) the form, name and registered office of the merging companies and those proposed for the company created by the merger;

    (b) the ratio applicable to the exchange of securities or shares representing the company capital and the amount of any compensation;

    (c) the terms for the allotment of securities or shares representing the capital of the company created by the merger;

    (d) the date from which the holding of such securities or shares representing the company capital will entitle the holders to share in profits and any special conditions affecting that entitlement;

    (e) the date from which the transactions of the merging companies will be treated for accounting purposes as being those of the company created by the merger;

    (f) the rights conferred by the company created by the merger on members enjoying special rights or on other holders of securities or shares representing the company capital, or the measures proposed concerning them;

    (g) any special advantages granted to the experts who examine the draft terms of merger or to members of the administrative, management, supervisory or controlling organs of the merging companies;

    (h) the statutes of the company created by the merger;

    (i) information on the procedures by which arrangements for the involvement of employees in the definition of their rights to participation in the company created by the merger are determined pursuant to Article 14.
  • In addition to the items provided for in paragraph 1, the merging companies may, by common accord, include further items in the common draft terms of merger.


  •  

    Article 4


    The Member States shall provide that, for each of the merging companies, the following particulars at least must be published, not less than one month before the date of the general meeting referred to in Article 6, in the manner laid down by the law of each Member State in accordance with Article 3 of Directive 68/151/EEC:

    (a) the form, name and registered office of each merging company and those proposed for the company created by the merger;

    (b) the public register in which the documents of each merging company are filed and their identification number in that register;

    (c) an indication, for each of the merging companies, of the arrangements made for the exercise of the rights of creditors and of any minority shareholders of the merging companies and the address at which complete information on those arrangements may be obtained free of charge.

     

    Article 5



    1. An expert report intended for members and made available not less than one month before the date of the general meeting referred to in Article 6 shall be drawn up for each merging company.

    2. As an alternative to experts operating on behalf of each of the merging companies, one or more independent experts, appointed for that purpose at the joint request of the companies by a judicial or administrative authority in the Member State of one of the merging companies or of the future company, may examine the draft terms of cross-border merger and draw up a single written report to all the shareholders. Depending on the law of each Member State, such experts may be natural persons, legal persons or companies.

    The experts shall be entitled to secure from each of the merging companies all information they consider necessary for the discharge of their duties.

     

    Article 6



    1. After taking note of the expert report referred to in Article 5, the general meeting of each of the merging companies shall approve the common draft terms of cross-border merger.

    2. The general meeting of each of the merging companies may reserve the right to make implementation of the cross-border merger conditional on express ratification by it of the arrangements decided on with respect to the involvement of employees in the company created by the merger.

     

    Article 7



    1. Each Member State shall designate the authorities competent to scrutinise the legality of the merger as regards that part of the procedure which concerns each merging company subject to its national law.

    2. In each Member State concerned the competent authorities shall issue to each merging company subject to that State's national law a certificate conclusively attesting to the proper completion of the pre-merger acts and formalities.

     

    Article 8



    Each Member State shall designate the authorities competent to scrutinise the legality of the merger as regards that part of the procedure which concerns the completion of the merger and, where appropriate, the formation of a new company created by the merger where the company created by the merger is subject to its national law. The said authorities shall in particular ensure that the merging companies have approved the common draft terms of cross-border merger in the same terms and that arrangements for employee participation have been determined in accordance with Article 14.

    To that end each merging company shall submit to the competent authorities the certificate referred to in Article 7(2) within six months of its issue together with the common draft terms of cross-border merger approved by the general meeting referred to in Article 6.

     

    Article 9



    The law of the Member State to whose jurisdiction the company created by the merger is subject shall determine the date on which the cross-border merger takes effect. That date must be after the supervision as referred to in Article 8 has been carried out.

     

    Article 10



    The law of each of the Member States to whose jurisdiction the merging companies were subject shall determine, with respect to the territory of that State, the arrangements for publicising completion of the cross-border merger in the public register in which each of the companies is required to file documents.

     

    Article 11



    1. A merger carried out as laid down in point (a) of the first indent of Article 1 shall, from the date referred to in Article 9, have the following consequences:

    (a) all the assets and liabilities of each company being acquired are transferred, by way of universal succession, to the acquiring company;

    (b) the shareholders of the company being acquired become shareholders of the acquiring company;

    (c) the company being acquired ceases to exist.

    2. A merger carried out as laid down in point (b) of the first indent of Article 1 shall, from the date referred to in Article 9, have the following consequences:

    (a) all the assets and liabilities of the merging companies are transferred, by way of universal succession, to the new company;

    (b) the shareholders of the merging companies become shareholders of the new company;

    (c) the merging companies cease to exist.

    3. Where, in the case of a merger of companies covered by this Directive, the laws of the Member States require the completion of special formalities before the transfer of certain assets, rights and obligations by the merging companies becomes effective against third parties, those formalities shall be carried out by the company created by the merger.

     

    Article 12



    A cross-border merger which has taken effect as provided for in Article 9 may not be declared null and void.

     

    Article 13



    1. Where a cross-border merger by acquisition is carried out by a company which holds all the shares and other securities conferring the right to vote at general meetings of the company being acquired, Articles 3(1)(b) and (c), 5 and 11(1)(b) shall not apply.

    2. Where a merger by acquisition is carried out by a company which holds 90% or more but not all of the shares and other securities conferring the right to vote at general meetings of another company, reports by the management or administrative body, reports by an independent expert or experts and the documents necessary for scrutiny shall be required only to the extent that the national law governing either the acquiring company or the company being acquired so requires.

     

    Article 14



    Where at least one of the merging companies is operating under an employee participation system and where the national law applicable to the company created by the merger does not impose compulsory employee participation, the participation of employees in the company created by the merger and their involvement in the definition of such rights shall be regulated by the Member States in accordance with the principles and procedures laid down in Article 12(2), (3) and (4) of Regulation (EC) No 2157/2001 and the following provisions of Directive 2001/86/EC:

    (a) Article 3(1), (2) and (3), (4) first subparagraph, first indent, and second subparagraph, (5),

    (6) first and second subparagraphs and (7);

    (b) Article 4(1),(2), point (g), and (3);

    (c) Article 5;

    (d) Article 6;

    (e) Article 7(1), (2) first subparagraph, point (b), and second subparagraph, and (3);

    (f) Articles 8 to 12;

    (g) Part 3 of the Annex.

     

    Article 15



    Member States shall bring into force the laws, regulations and administrative provisions necessary to comply with this Directive within eighteen months of its publication. They shall forthwith inform the Commission thereof and communicate a table of equivalence between those provisions and this Directive.

    When Member States adopt such measures, they shall contain a reference to this Directive or shall be accompanied by such reference at the time of their official publication. The procedure for such a reference shall be adopted by Member States.

    This Directive shall enter into force on the twentieth day following that of its publication in the Official Journal of the European Union.

     

    Article 16



    This Directive is addressed to the Member States.

    Done at Brussels, [']

    For the European Parliament
    The President

    For the Council
    The President

    ›››Archivio notizie
    DALLA PRIMA PAGINA
    Nel terzo trimestre il traffico delle merci nel porto di Taranto è diminuito del -22,9%
    Nel terzo trimestre il traffico delle merci nel porto di Taranto è diminuito del -22,9%
    Taranto
    Calo in tutti i principali segmento merceologici ad eccezione delle rinfuse liquide
    Kuehne+Nagel annuncia un programma di riduzione dei costi
    Schindellegi
    Nel terzo trimestre di quest'anno il fatturato netto è calato del -6,8%
    Nel terzo trimestre DSV ha registrato un utile netto di 2,2 miliardi di corone danesi (-24,1%)
    Hedehusene
    I ricavi sono saliti del +63,2% alla quota record di 72 miliardi
    Fedespedi e Assiterminal chiedono al MIT chiarimenti e modifiche alla disciplina delle attese dei camion al carico e scarico
    Milano
    Federlogistica, prima di varare la riforma portuale è necessario un confronto con gli operatori
    Genova
    Falteri: nessuna riforma può funzionare se non nasce da un confronto vero, strutturato e continuativo
    Nel terzo trimestre il traffico delle merci nei porti spagnoli è aumentato del +0,7%
    Madrid
    In calo i volumi dei carichi in container e delle rinfuse secche
    ESPO invita a continuare ad impegnarsi per una soluzione globale sulle emissioni delle navi nonostante il rinvio all'IMO
    Nel terzo trimestre il traffico delle merci nel porto di Anversa-Bruges è calato del -2,8%
    Nel terzo trimestre il traffico delle merci nel porto di Anversa-Bruges è calato del -2,8%
    Anversa
    Oltre alle rinfuse, sono diminuiti anche i container
    Joint venture di Luka Koper e CEVA Logistics per il traffico delle auto nel porto sloveno
    Koper
    CMA CGM ha firmato una dichiarazione d'intenti
    Greer (USTR): le misure di ritorsione cinesi non impediranno agli USA di ricostruire la propria base cantieristica
    Se per diverse voci il rinvio del Net-Zero Framework deve essere colto come un'opportunità, per altre fa deragliare il percorso di decarbonizzazione dello shipping
    Le navi di Norwegian Cruise Line Holdings si riforniranno di fuel rinnovabili nel porto di Barcellona
    Miami
    Accordo di otto anni con la spagnola Repsol
    Il MEPC dell'IMO ha deciso il rinvio di un anno del voto sulla strategia per la decarbonizzazione dello shipping
    Londra/Bruxelles
    Kazakos (ICS): l'industria ha bisogno di chiarezza. T&E, c'è il rischio che l'accordo, anche se adottato tra un anno, non entri in vigore prima del 2030
    ESPO, bene il riconoscimento del Parlamento UE del ruolo dei porti nel rafforzamento della mobilità e resilienza militare
    Bruxelles
    Ryckbost: ci auguriamo che questi punti trovino riscontro nel testo di compromesso finale
    Il terminal di PSA Genova Pra' autorizzato ad accogliere contemporaneamente due portacontainer da 400 metri
    Genova
    Ieri l'ormeggio di “COSCO Shipping Taurus” e “Evelyn Maersk”, navi entrambe da 20mila teu
    Salvini, la riforma portuale mira a configurare una rete portuale nazionale capace di superare le frammentazioni
    Roma
    Previsto il rilancio di una visione integrata della pianificazione e programmazione di tutti gli investimenti portuali
    Il porto di Los Angeles stabilisce il proprio nuovo record storico di traffico trimestrale dei container
    Los Angeles
    Preoccupazione dell'authority portuale per gli effetti delle nuove tasse su navi e gru cinesi
    HMM investe 2,8 miliardi di dollari nella costruzione di 12 portacontainer da 13.000 teu e due VLCC
    Seul
    Le navi saranno prese in consegna entro aprile 2029
    Filt Cgil, preoccupati per il pronunciamento Tar sull'autoproduzione nel porto di Salerno
    Nel terzo trimestre gli attacchi dei pirati contro le navi sono cresciuti del +37%
    Nel terzo trimestre gli attacchi dei pirati contro le navi sono cresciuti del +37%
    Kuala Lumpur
    La regione degli Stretti di Singapore continua ad essere ad elevato rischio
    Nomine dei presidenti delle AdSP e riforma portuale restano al palo denunciano gli operatori del porto della Spezia
    Nomine dei presidenti delle AdSP e riforma portuale restano al palo denunciano gli operatori del porto della Spezia
    La Spezia
    Pesante freno - sottolineano - ai principi di partecipazione, trasparenza e controllo previsti dalla normativa vigente
    In Indonesia due incidenti sulla stessa nave nello stesso cantiere causano 14 morti
    Batam
    Stamani una seconda esplosione sulla FSO “Federal II”
    Nella guerra commerciale tra USA e Cina è stata coinvolta la sudcoreana Hanwha Ocean
    Pechino
    Contromisure di Pechino anche nei confronti di cinque filiali statunitensi del gruppo navalmeccanico
    Nel terzo trimestre il porto di Singapore ha segnato un nuovo record storico di traffico dei container
    Singapore
    In peso, tuttavia, questo volume di carichi ha registrato una diminuzione del -1,8%
    Sostegno dei produttori di carburanti ecologici alla strategia IMO di decarbonizzazione dello shipping
    Londra
    Sottolineata l'importanza di introdurre incentivi per gli e-fuel verdi
    Ad agosto il traffico delle merci nei porti di Genova e Savona-Vado è cresciuto del +2,5% grazie al rialzo delle rinfuse
    Genova
    Merci varie in calo del -14,4%. Convegno di Spediporto
    Gli USA minacciano ritorsioni contro gli Stati che voteranno a favore dell'approvazione del Net-Zero Framework
    Washington
    «I nostri colleghi membri dell'IMO - ammoniscono Rubio, Wright e Duffy - dovrebbero essere avvertiti»
    Wallenius Wilhelmsen, il nuovo importo delle tasse portuali USA sulle car carrier è superiore alle attese
    Oslo
    Da domani saliranno a 46 dollari per tonnellata netta
    Lo statunitense USTR annuncia pesanti dazi sulle gru portuali e altri mezzi di movimentazione prodotti in Cina
    Washington
    Tariffe aggiuntive del 100% sulle gru portuali ship-to-shore
    Salvini rassicura il porto di Livorno sulle ulteriori risorse necessarie per la nuova Darsena Europa
    In vigore dal 14 ottobre le tasse cinesi sulle navi USA
    In vigore dal 14 ottobre le tasse cinesi sulle navi USA
    Pechino
    Risposta di Pechino alle imposte che verranno applicate alle navi cinesi che scaleranno nei porti americani
    Nel terzo trimestre di quest'anno il traffico delle merci nei porti della Turchia è cresciuto del +4,6%
    Ankara
    I volumi con l'Italia sono aumentati del +7,3%, con un rialzo accentuato dei container (+32,2%)
    Marcata riduzione del fatturato trimestrale delle taiwanesi Evergreen, Yang Ming e WHL
    Taipei/Keelung
    Nel periodo luglio-settembre registrate flessioni del -36,7%, -42,2% e -35,7%
    ASA, ECSA, ICS, WSC, ITF, IAPH e IBIA invocano l'approvazione del Net-Zero Framework
    Bruxelles
    Solo norme globali - sottolineano - potranno decarbonizzare un'industria globale
    Zanetti (Confitarma): assicurare la competitività dell'armamento italiano con strumenti di sostegno adeguati al settore
    Roma
    Nel secondo trimestre i traffici delle merci nei porti di Napoli e Salerno hanno registrato cali del -5,3% e -3,2%
    Napoli
    In crescita i crocieristi
    Nei prossimi mesi i nuovi dazi statunitensi avranno un forte impatto sulle importazioni in container negli USA
    Washington
    Le previsioni di National Retail Federation e Hackett Associates
    Nel 2024 le merci trasportate su rotaia dalla spagnola RENFE Mercancías sono diminuite del -12,0%
    Madrid
    L'esercizio è stato archiviato con una perdita netta di -32,2 milioni di euro
    ZIM non applicherà surcharge per le nuove tasse USA sulle navi cinesi
    Haifa
    Le nuove tariffe americane entreranno in vigore il 14 ottobre
    ABB vende la divisione di robotica alla SoftBank Group Corp. per 5,4 miliardi di dollari
    Zurigo/Tokyo
    ABB Robotics dà lavoro a circa 7.000 persone
    Federlogistica invita ad accettare e applicare la norma sui tempi di attesa dei mezzi pesanti
    Genova
    Falteri: tutela imprescindibile per la regolarità, sicurezza e sostenibilità economica delle imprese di autotrasporto
    Dieci associazioni europee del settore ferroviario sollecitano l'accelerazione del completamento della rete TEN-T
    Bruxelles
    Evidenziata la necessità di assicurare finanziamenti sufficienti per l'implementazione di sistemi interoperabili a livello europeo
    SAAM Towage completerà l'acquisizione dell'intero capitale della colombiana Intertug
    Santiago
    Sottoscritto un accordo per ottenere il restante 30%
    Lo scorso agosto il canale di Suez è stato attraversato da 1.070 navi (-3,3%)
    Lo scorso agosto il canale di Suez è stato attraversato da 1.070 navi (-3,3%)
    Il Cairo/Ismailia
    Nei primi otto mesi del 2025 il traffico marittimo è calato del -9,4%
    Porto di Salerno, riprendono i lavori per il completamento di “Porta Ovest”
    Napoli/Roma
    Cuccaro nominato commissario straordinario dell'AdSP del Tirreno Centrale. Dimissioni di Annunziata
    Rinnovo della concessione al cantiere navale croato Iskra Shipyard
    Sebenico
    Lo stabilimento navalmeccanico sarà ampliato su un'area di 11.000 metri quadri
    Ad agosto il traffico delle merci nel porto di Ravenna è cresciuto del +10,9%
    Ravenna
    Aumento delle rinfuse. In calo le merci varie
    Federlogistica ha costituito una propria rappresentanza nella penisola iberica
    Genova
    Supporterà gli imprenditori italiani che operano in Spagna
    Boluda compra le attività di rimorchio e salvataggio in Australia e Papua Nuova Guinea della Royal Boskalis
    Valencia
    Transazione del valore di 640 milioni di dollari
    ESPO sollecita gli Stati dell'IMO ad adottare formalmente il Net-Zero Framework
    Bruxelles
    L'associazione esorta anche la Commissione UE ad allineare le norme europee
    Il porto di Los Angeles progetta la costruzione di un nuovo container terminal
    Los Angeles
    Invito a presentare manifestazioni d'interesse
    Nel terzo trimestre l'indice di connessione dell'Italia alla rete di servizi marittimi containerizzati mondiali è cresciuto del +2,7%
    Nel terzo trimestre l'indice di connessione dell'Italia alla rete di servizi marittimi containerizzati mondiali è cresciuto del +2,7%
    Ginevra
    La più marcata crescita del PLSCI è stata registrata dal porto di Savona-Vado Ligure (+53,7%)
    ONE non applicherà soprannoli per le nuove tasse statunitensi sulle navi cinesi
    Singapore
    Saranno applicate a partire dal 14 ottobre
    Accordo tra Fincantieri e Aeronautical Service per l'uso dei materiali compositi in campo navale, civile e militare
    Trieste
    Ok al rinnovo della concessione per il Genoa Port Terminal sino al 2054
    Genova
    Ridefinite le condizioni operative del terminal riconducendole alla funzione multipurpose, in ottemperanza alla sentenza del Consiglio di Stato e al PRP
    Offerte delle cordate PSA Italia-Logtainer e Rail Hub Milano-Medlog per gestire il terminal intermodale di Interporto Padova
    Padova
    Lo scorso mese il traffico delle merci nei porti marittimi cinesi è aumentato del +4,5%
    Pechino
    I contenitori sono stati pari a 27,7 milioni di teu (+6,8%)
    L'Olanda sottopone alla Corte di Giustizia dell'UE la questione se affidare ai marittimi o ai portuali le operazioni di rizzaggio sulle portacontainer più piccole
    Nel secondo trimestre il traffico dei container movimentato dai terminal di Eurokai è cresciuto del +16,4%
    Amburgo
    Accentuato rialzo del +16,1% in Germania. In Italia (Contship) i volumi sono aumentati del +5,2%
    Promulgato in Cina il regolamento in risposta alle tasse USA a carico delle navi di proprietà e costruzione cinese
    Pechino
    Le nuove norme includono la possibilità di introdurre contromisure analoghe
    Nuovo attacco alle navi in transito nel Golfo di Aden
    Southampton
    L'UKMTO ha annunciato che su una nave colpita da un proiettile è divampato un incendio
    Carnival chiude il miglior periodo trimestrale di sempre
    Carnival chiude il miglior periodo trimestrale di sempre
    Miami
    Il gruppo crocieristico americano annuncia un ulteriore rafforzamento del trend di crescita delle prenotazioni
    Marella Cruises cede a TUI Cruises gli slot con Fincantieri per due nuove navi da crociera
    Hannover/Trieste
    Con una stazza lorda di 160mila tonnellate, saranno più grandi delle unità originariamente previste
    Accordo ponte GNV-Portitalia sulle operazioni di rizzaggio nei porti di Palermo e Termini Imerese
    Palermo
    Determinante - spiegano Filt, Fit e Uilt - l'intervento diretto del commissario dell'AdSP Tardino
    HMM non introdurrà surcharge per le nuove tasse USA sulle navi cinesi
    Seul
    La compagnia non modificherà i servizi di linea che scalano negli Stati Uniti
    GATX Rail Europe sigla un accordo di sale-leaseback con DB Cargo per comprare 6.000 carri ferroviari
    Vienna
    La transazione sarà portata a termine entro la fine di quest'anno
    Nel secondo trimestre del 2025 le merci nel porto di Brema/Bremerhaven sono aumentate del +6,0%
    Nel secondo trimestre del 2025 le merci nel porto di Brema/Bremerhaven sono aumentate del +6,0%
    Brema
    In crescita le merci varie. Calo delle rinfuse
    L'India vara un pacchetto del valore di quasi otto miliardi di dollari a sostegno dei settori navalmeccanico e marittimo
    Nuova Delhi
    Previsto l'aumento della capacità produttiva dei cantieri navali a 4,5 milioni di stazza lorda all'anno
    Nel secondo trimestre di quest'anno il traffico delle merci nei porti francesi è calato del -0,4%
    Parigi
    Flessione delle rinfuse solide e dei rotabili. In crescita container e rinfuse liquide
    Antin Infrastructure Partners acquisirà il principale operatore di porti turistici del Regno Unito
    Parigi/Londra/New York
    Subentrerà nella proprietà alla società britannica di private equity LDC
    Royal Caribbean concorda con Meyer Turku capacità per un decennio per costruire le navi Icon
    Miami
    Conferma dell'ordine per una quinta nave da crociera Icon e opzionata una settima unità della stessa serie
    Maersk annuncia che non applicherà surcharge per le nuove tariffe USA sulle navi cinesi
    Copenaghen
    La compagnia assicura che non apporterà variazioni ai propri servizi
    Cochin Shipyard e KSOE avviano una collaborazione strategica nel settore delle costruzioni navali
    Nuova Delhi
    Prevista la creazione di circa duemila posti di lavoro diretti
    DHL ripristinerà le spedizioni di merci dalla Germania agli Stati Uniti per i clienti aziendali
    Bonn
    Erano state sospese per la rimozione negli USA della soglia “de minimis” per le merci di valore inferiore a 800 dollari
    Konecranes, in calo i ricavi trimestrali mentre crescono gli ordini
    Helsinki
    Nel periodo luglio-settembre acquisite commesse per 1,15 miliardi di euro (+20,1%)
    GNV ha preso in consegna in Cina la nuova ro-pax GNV Virgo
    Genova
    È la prima nave alimentata a gas naturale liquefatto della flotta della compagnia
    Al Reefer Terminal di Vado Ligure un nuovo servizio marittimo per rotabili con il Nord Africa
    Vado Ligure
    Collegamento con il porto libico di Misurata
    Accordo di cooperazione tra Grimaldi e China Merchants Shenzhen RoRo Shipping
    Napoli
    Prevista l'offerta di maggiore capacità e una rete di servizi più ampia ed efficiente a supporto delle esportazioni cinesi
    Adottati il bilancio di previsione 2026 e il POT dell'AdSP dei Mari Tirreno Meridionale e Ionio
    Gioia Tauro
    Piacenza: il cold ironing importante anche per non dover affrontare sanzioni molto importanti
    Porto della Spezia, effettuati i primi test del sistema di cold ironing al Molo Garibaldi
    La Spezia
    La cabina di trasformazione in banchina è stata collegata alla nave da crociera “MSC Seaview”
    Global Ports Holding ha firmato il contratto per la gestione del terminal crociere di Casablanca
    Istanbul
    Accordo della durata di 15 anni con opzione per una proroga di 20 anni
    Alla LIUC un convegno sui resi nell'e-commerce
    Castellanza
    Nel settore fashion rappresentano oltre il 30% degli ordini on-line in Europa
    L'australiano Scott McKay è il nuovo presidente dell'International Cargo Handling Association
    Londra
    È subentrato a John Beckett
    Accordo Fincantieri-Defcomm per lo sviluppo di droni di superficie
    Trieste
    Co-investimento per accelerarne l'industrializzazione
    A settembre il traffico containerizzato nel porto di Valencia è calato del -11,6%
    Valencia
    Nel terzo trimestre del 2025 il traffico complessivo delle merci è diminuito del -3,2%
    Nel terzo trimestre il traffico dei container nel porto di Long Beach è aumentato del +0,7%
    Long Beach
    In crescita i vuoti. Pieni allo sbarco e all'imbarco in calo del -1,0% e -8,5%
    Piacenza: il porto di Gioia Tauro punta ai sette milioni di container entro il 2029
    Genova
    Il transhipment - ha sottolineato - rappresenta un'essenziale porta d'ingresso della merce internazionale nel mercato nazionale
    Nuovo servizio diretto di Arkas Line collega il Mediterraneo orientale e l'Italia con l'Africa occidentale
    Izmir
    Avrà frequenza settimanale
    PROSSIME PARTENZE
    Visual Sailing List
    Porto di partenza
    Porto di destinazione:
    - per ordine alfabetico
    - per nazione
    - per zona geografica
    Assocostieri esorta a rilanciare la competitività del settore nazionale del bunkeraggio
    Genova
    Tra le proposte, rendere possibile l'utilizzo delle bettoline come depositi galleggianti per combustibili alternativi
    Dal MIT la richiesta di intesa per Consalvo a presidente dell'AdSP dell'Adriatico Orientale
    Roma/Trieste
    Fedriga: la Regione Friuli Venezia Giulia esprimerà la propria intesa
    Federmar-Cisal propone una nuova ripartizione dei benefici fiscali del regime della tonnage tax
    Roma
    Pico: per il personale marittimo il riconoscimento economico non è sempre proporzionato al ruolo essenziale che svolge
    P&O Maritime Logistics completa l'acquisizione della quota di controllo in NovaAlgoma Cement Carriers
    Lugano
    Ottenute le necessarie approvazioni regolamentari
    Incidente mortale nel porto di Ravenna
    Ravenna
    Un camionista di 67 ha perso la vita al terminal Sapir
    Una delegazione norvegese in visita all'AdSP del Tirreno Settentrionale
    Livorno
    Accentuata crescita delle performance finanziarie trimestrali di ABB
    Zurigo
    Nel periodo luglio-settembre il valore dei nuovi ordini è aumentato del +11,6%
    Fratelli Neri compra due rimorchiatori prodotti dall'egiziana Misr Tugboats Factory
    Ismailia
    Saranno presi in consegna nel primo trimestre del 2026
    COSCO Shipping Ports stabilisce il proprio nuovo record di traffico trimestrale dei container
    Hong Kong
    Nel periodo luglio-settembre sono stati movimentati 29,8 milioni di teu (+3,6%)
    Nel terzo trimestre il traffico dei container nel porto di Hong Kong è calato del -9,2%
    Hong Kong
    Calo del -16,3% registrato a settembre
    Porto di Civitavecchia, nominati i componenti dell'Organismo di partenariato della risorsa mare
    Civitavecchia
    Rimarrà in carica per quattro anni
    Nuovo record di traffico trimestrale dei container movimentato dai terminal portuali di CMPort
    Hong Kong
    Nuovi massimi registrati sia in Cina che nei porti esteri
    CMA CGM ordinerà sei portacontainer feeder alla Cochin Shipyard
    Kochi
    Commessa del valore di circa 300 milioni di dollari
    In Francia si studiano soluzioni efficienti per il varo portuale di strutture eoliche galleggianti
    Trondheim/Brest
    Accordo tra la norvegese BOA e il porto di Brest
    Augusta Due ha acquisito una seconda nuova tanker costruita da Fujian Southeast Shipbuilding Co.
    Roma
    Ha una capacità di 18.590 tonnellate di portata lorda
    IRU, CLECAT, ESC e GCCA contrarie ad obiettivi vincolanti per la domanda di camion a zero emissioni
    Bruxelles
    Chiedono di concentrarsi piuttosto sulla creazione di condizioni favorevoli affinché gli operatori possano utilizzarli
    Marialaura Dell'Abate è la nuova presidente del Gruppo Giovani Armatori di Confitarma
    Roma
    Nel terzo trimestre il traffico delle merci nei porti russi è cresciuto del +4%
    San Pietroburgo
    In calo solo i carichi in importazione
    Matteo Caiti nominato country manager per l'Italia della Forto
    Milano
    L'obiettivo è di consolidare la crescita sul mercato italiano
    DP World realizzerà e gestirà un terminal multimodale nell'Uzbekistan
    Dubai
    Joint venture con la Tashkent Invest
    Al via le domande per gli incentivi al trasporto merci su ferro
    Roma
    Da oggi le richieste per accedere al Ferrobonus
    Confitarma, bene l'ok del Senato alle norme di semplificazione per il settore del trasporto marittimo
    Roma
    Auspicata una rapida approvazione anche alla Camera
    Il settore marittimo, portuale e logistico chiede al MIT lumi sulla norma sui tempi di attesa per il carico e lo scarico delle merci
    Roma
    Sollecitato un dialogo per determinare l'individuazione di corrette indicazioni applicative della legge
    Quattro rompighiaccio per l'US Coast Guard saranno costruiti in Finlandia
    Washington
    Accordo siglato dai presidenti Donald Trump e Alexander Stubb
    A PSA International il premio “Miglior Investitore di Singapore in Italia”
    Genova
    È stato conferito dall'Italian Chamber of Commerce in Singapore
    Varata a Genova la nave Olterra della Marina Militare
    Genova
    È il primo progetto militare realizzato dal cantiere T. Mariotti
    Varato a Palermo il primo traghetto di proprietà della Regione Siciliana
    Palermo
    Folgiero: rilancio del cantiere siciliano nell'ambito del nuovo piano industriale di Fincantieri
    Nel terzo trimestre i container trasportati dalle navi della OOCL sono cresciuti del +0,7%
    Hong Kong
    Accentuazione della riduzione dei ricavi che sono scesi del -25,9%
    Assologistica, bene il via libera alla nuova disciplina sull'interscambio dei pallet
    Roma
    Approvato al Senato, il testo passa alla Camera
    Pronti tra due o tre anni con l'eolico offshore nel porto di Augusta
    Palermo
    Di Sarcina: confidiamo in una rapida assegnazione delle risorse previste, pari circa 50 milioni di euro
    In Olanda un'imbarcazione a guida autonoma è stata autorizzata a navigare al di fuori di un'area delimitata
    Rotterdam
    La tedesca Helsing compra Blue Ocean Monitoring
    Londra
    L'azienda australiana realizza unità sottomarine a guida autonoma
    Ufficializzato il decreto che individua il porto di Taranto tra gli hub nazionali dell'eolico offshore
    Taranto
    Gugliotti: sblocca risorse per l'ammodernamento e l'adeguamento delle aree portuali
    Deceduto uno dei due marittimi feriti della nave attaccata nel Golfo di Aden
    Amsterdam/Londra
    Dominquez (IMO): ferma condanna per qualsiasi tipo di attacco contro le navi
    Salvini ha incontrato il vice amministratore delegato della società terminalista turca Yilport
    Roma
    Al centro della riunione, la realizzazione dei dragaggi nel porto di Taranto
    L'Accademia Logistica & Mare si è dotata di nuovi simulatori per la conduzione di navi, rimorchiatori, treni e gru portuali
    Venezia
    Investimento di quattro milioni di euro
    È morto Giovanni Punzo, fondatore e per trent'anni presidente di CIS - Interporto Campano
    Nola
    Tra i fondatori di Italo, il primo operatore privato italiano sulla rete ferroviaria ad alta velocità
    Domani a Livorno giungerà la nuova nave ro-ro a due alberi Neoliner Origin
    Vado Ligure
    Ha una capacità di 1.200 metri lineari di rotabili
    Concluso il rifinanziamento della capital structure del gruppo Setramar
    Ravenna
    Merli: tappa cruciale per il nostro percorso di crescita
    Prorogato l'incarico a Liguori alla guida dell'AdSP di Trieste
    Roma
    Confermato nel ruolo di commissario straordinario dell'ente
    Intesa per il completamento dei lavori di elettrificazione delle banchine del porto di Gioia Tauro
    Gioia Tauro
    Confermato l'investimento di 70 milioni di euro per portare a termine il progetto
    Una delegazione della Maersk al container terminal del gruppo Grendi al Porto Canale di Cagliari
    Milano
    Al centro del confronto lo sviluppo dei traffici verso il Nord Africa
    Geodis nomina Maurizio Bortolan come amministratore delegato per l'Italia
    Milano
    Coordinerà le tre linee di business Contract Logistics, Freight Forwarding e Road Transport
    Porto di Livorno, le proteste per Gaza non blocchino l'operatività dello scalo
    Livorno
    I componenti dell'Organismo di partenariato hanno evidenziato la necessità che sia accessibile a tutte le navi
    GNV, bene l'intesa con il terminalista siciliano Portitalia
    Genova
    Ha esclusivamente avuto ad oggetto - ha specificato la compagnia - una temporanea integrazione delle tariffe
    A Roma due giornate di lavoro con ESPO su Mediterraneo e portualità europea
    Roma
    Incontri organizzati da Assoporti
    Nel 2024 in Unione Europea sono stati sequestrati 112 milioni di articoli contraffatti
    Bruxelles
    Valore record stimato di 3,8 miliardi di euro
    Scioperi e azioni di protesta nei porti, richiesta di informazioni del Garante
    Roma
    Richiesta di informazioni a prefetti, Autorità di Sistema Portuale e Capitanerie di Porto
    Danaos Corporation ha ordinato a Dalian Shanhaiguan la costruzione di due portacontainer da 7.165 teu
    Atene
    Saranno prese in consegna nel terzo trimestre del 2027
    Nel secondo trimestre il traffico delle merci sulla rete ferroviaria austriaca è calato del -1,4%
    Vienna
    In crescita il solo traffico nazionale
    ALS (gruppo FBH) ha acquisito l'80% di Trans World Shipping e Moda Express of USA
    Rozzano
    Le due società hanno 500 dipendenti e sono attive in Italia, Francia, Regno Unito e Stati Uniti
    Nella prima metà del 2025 i ricavi di Circle sono aumentati del +62,1%
    Milano
    Utile netto di oltre 1,0 milioni di euro (+1,8%)
    Una delegazione ucraina ospitata dall'AdSP del Tirreno Settentrionale
    Livorno
    Cooperazione nel campo della formazione e sicurezza sul lavoro in porto
    La BEI finanzia con 300 milioni di euro la fase A della nuova diga foranea di Genova
    Lussemburgo
    L'investimento complessivo è di 937 milioni di euro
    Quest'estate le navi di GNV hanno trasportato 1,7 milioni di passeggeri (+9%)
    Valencia
    Nei prossimi giorni la compagnia prenderà in consegna "GNV Virgo", la prima nave alimentata a GNL
    Presentato il progetto di ampliamento, messa in sicurezza e manutenzione di straordinaria del porto di Pozzallo
    Pozzallo
    Prevede la realizzazione del braccio di sottoflutto
    Fincantieri consegna la nuova nave da crociera Star Princess alla Princess Cruises
    Monfalcone
    Ha una stazza lorda di 177.800 tonnellate e una capacità di 4.300 passeggeri
    Il 2 ottobre a Milano un seminario sulla nuova legge sugli interporti
    Milano
    È organizzato dalla Camera di Commercio di Padova
    Filt Cgil invita amministratori e imprese dei porti ad unirsi all'azione contro il massacro palestinese
    Roma
    Questo carico – ha evidenziato il sindacato - non può essere solo sulle spalle dei portuali
    Rinnovato l'accordo tra la Fondazione Accademia Italiana Marina Mercantile e il Centro NATO della Spezia
    Genova
    Confermata la collaborazione siglata nel 2023
    Fischer & Rechsteiner e Gimax International acquisiscono il ramo d'azienda Freight Forwarding della BCUBE
    Genova
    Il perfezionamento dell'operazione è previsto nei prossimi giorni
    Fermerci delinea uno scenario drammatico del settore del trasporto ferroviario merci europeo
    Roma
    Rizzi: rischio concreto di un arretramento verso la modalità di trasporto esclusivamente stradale
    Sogedim attiva una nuova filiale a Modena
    Mesero
    Inizialmente l'attività sarà dedicata esclusivamente al traffico export UK per estendersi poi ad altri mercati europei
    Eni completa la cessione alla Vitol del 30% nel progetto Baleine in Costa d'Avorio
    San Donato Milanese
    Il giacimento è stato scoperto nel 2021 e la produzione è iniziata nel 2023
    Nella flotta del gruppo Grimaldi è entrata la nuova PCTC Grande Svezia
    Napoli
    Ha una una capacità massima di 9.000 ceu
    Il consiglio comunale di Cagliari approva il parere sul DPSS dei porti sardi
    Cagliari
    Via libera all'unanimità
    Il settore ferroviario contribuisce all'1,4% del Pil dell'Unione Europea
    Bruxelles
    Studio commissionato dalla CER
    Nel porto di Napoli la Guardia Costiera ha posto in stato di fermo la rinfusiera Tanais Dream
    Napoli
    Riscontrate gravi irregolarità a bordo
    PORTI
    Porti italiani:
    Ancona Genova Ravenna
    Augusta Gioia Tauro Salerno
    Bari La Spezia Savona
    Brindisi Livorno Taranto
    Cagliari Napoli Trapani
    Carrara Palermo Trieste
    Civitavecchia Piombino Venezia
    Interporti italiani: elenco Porti del mondo: mappa
    BANCA DATI
    ArmatoriRiparatori e costruttori navali
    SpedizionieriProvveditori e appaltatori navali
    Agenzie marittimeAutotrasportatori
    MEETINGS
    Il 2 ottobre a Milano un seminario sulla nuova legge sugli interporti
    Milano
    È organizzato dalla Camera di Commercio di Padova
    Il 6 ottobre a Lugano si terrà l'ottava edizione di “Un mare di Svizzera”
    Lugano
    ››› Archivio
    RASSEGNA STAMPA
    Foreign firms to operate 3 terminals under Ctg Port for up to 30 years; deals by December
    (The Business Standard)
    We'II Rebuild Apapa, Tin-Can Ports In 48 Months - Dantsoho
    (Leadership)
    ››› Archivio
    FORUM dello Shipping
    e della Logistica
    Intervento del presidente Tomaso Cognolato
    Roma, 19 giugno 2025
    ››› Archivio
    Accordo per accelerare l'implementazione della robotica nei processi produttivi di Fincantieri
    Trieste
    È stato sottoscritto con la friulana Idea Prototipi
    Sergio Liardo è il nuovo comandante generale del Corpo delle Capitanerie di Porto - Guardia Costiera
    Roma
    Subentra all'ammiraglio Nicola Carlone
    DBA fornirà il nuovo Terminal Operating System del porto georgiano di Batumi
    Villorba
    Il progetto comprende tutte le fasi di sviluppo, test e collaudo operativo
    Attacco ad una nave nel Golfo di Aden
    Portsmouth
    Il comandante ha comunicato di aver sentito un impatto in acqua ed una esplosione
    Danilo Ricci è stato nominato managing director di Tarros Line
    La Speziia
    Ha ricoperto diversi incarichi in Italia e all'estero nell'ambito del gruppo
    Tavolo di confronto permanente fra Confindustria Nautica e Federagenti
    Genova
    Lo prevede un accordo firmato oggi a Genova
    Nel primo semestre del 2025 il traffico crocieristico nei porti italiani è cresciuto del +6%
    Venezia
    Il 24 ottobre a Catania si terrà la dodicesima edizione di Italian Cruise Day
    SAL Heavy Lift compra due navi semi-sommergibili della Pan Ocean
    Amburgo
    Sono state costruite nel 2008 e nel 2012
    Il 30% di Sangritana Cargo sarà acquisito dalla società marchigiana Transadriatico
    L'Aquila
    La cessione sarà portata a termine nei prossimi giorni
    Il 6 ottobre a Lugano si terrà l'ottava edizione di “Un mare di Svizzera”
    Lugano
    Forum sull'integrazione economica e logistica fra porti liguri, area manifatturiera del Nord Ovest e Svizzera
    DEME ordina una nuova nave posa-cavi alla singaporiana PaxOcean
    Beveren-Kruibeke-Zwijndrecht
    Sarà costruita nel cantiere navale cinese di Zhoushan
    Incontro di Assoporti a RemTech EXPO 2025 sulla transizione green nei porti italiani
    Ferrara
    Lo Smart Ports Award conferito a tre Autorità di Sistema Portuale
    La prima spedizione di petrolio siriano in 14 anni arriva al porto di Trieste
    Londra
    Parte del carico - rende noto S&P Global Commodity Insights - sbarcato al terminal sardo di Sarroch
    Ad agosto il traffico delle merci nel porto di Taranto è cresciuto del +20,3%
    Taranto
    Il traghetto “Drea” respinto anche dallo scalo portuale pugliese, dove però è in sosta temporanea
    Stabile il traffico dei container nel porto di Los Angeles ad agosto
    Los Angeles
    Attesa una flessione dei volumi nella restante parte del 2025
    Incontro fra le authority portuali di Jacksonville e Livorno
    Livorno
    Tra gli obiettivi, avviare uno o più servizi diretti tra i due scali portuali
    Ferrovie dello Stato Italiane ed ENAC siglano un accordo per l'uso di droni nel monitoraggio delle infrastrutture
    Roma
    Saranno utilizzati anche per sorvolare tratti di rete ferroviaria e stradale altrimenti difficili da monitorare
    A.SPE.DO, il porto della Spezia è essenziale per assicurare occupazione, sviluppo e futuro all'economia locale
    La Spezia
    Landolfi: non possiamo permetterci di sottovalutarne il valore
    Il MIT si confronta con i vertici delle AdSP italiane
    Roma
    Riunione sulla visione strategica del governo per il settore e sulla riforma portuale
    Yang Ming ordina a Hanwha Ocean Co. la costruzione di sette portacontainer da 15.880 teu
    Keelung
    Saranno prese in consegna fra il 2028 e il 2029
    - Via Raffaele Paolucci 17r/19r - 16129 Genova - ITALIA
    tel.: 010.2462122, fax: 010.2516768, e-mail
    Partita iva: 03532950106
    Registrazione Stampa 33/96 Tribunale di Genova
    Direttore responsabile Bruno Bellio
    Vietata la riproduzione, anche parziale, senza l'esplicito consenso dell'editore
    Cerca su inforMARE Presentazione
    Feed RSS Spazi pubblicitari

    inforMARE in Pdf Archivio storico
    Mobile