testata inforMARE
Cerca
27 April 2024 - Year XXVIII
Independent journal on economy and transport policy
00:03 GMT+2
LinnkedInTwitterFacebook


CENTRO ITALIANO STUDI CONTAINERSYEAR XVII - Number 10/99 - OCTOBER 1999

Industry

Le speranze dei produttori di contenitori

Gli analisti specializzati in partecipazioni azionarie della Jangsu Securities recentemente si sono dedicati ad un giochetto. Gli analisti, infatti, hanno suddiviso le 868 società commerciali cinesi in 46 settori di attività e hanno poi classificato questi settori a seconda della resa media per azione. L'industria produttrice di contenitori si è rivelata il settore con le migliori prestazioni, data la resa per azione pari a 0,069 dollari, seguita dalle distillerie, dall'industria aeronautica e dall'abbigliamento.

Questa notizia potrebbe sembrare sorprendente alla maggior parte degli operatori attivi nel settore della costruzione di box. I prezzi dei contenitori franco fabbrica sono attestati al livello più basso degli ultimi 20 anni ed oltre. Inoltre, i produttori si trovano ora a dover fronteggiare una riduzione dei margini ancora peggiore dato che i prezzi di alcune materie prime e componenti cominciano a muoversi verso l'alto. E si sa che il 70% circa dei produttori cinesi di containers è in perdita.

Pertanto, come ha fatto il settore in questione a conseguire la suddetta condizione di stella di prima grandezza? La risposta sembrerebbe risiedere nella crescente divisione del settore tra una manciata di grossi fornitori dotati di molteplici fabbriche ed il resto, vale a dire piccoli produttori di nicchia, alcuni dei quali traggono dall'attività una discreta sopravvivenza, mentre tanti altri no. Senza dubbio, i grandi gruppi stanno diventando ancora più grandi. Le preferenze imprenditoriali della HPI (Hyundai Precision & Industry), della CIMC (China International Marine Containers), della Jindo e della Singamas non solo sono in grado di ingenerare economie di scala nella produzione di unità per carichi secchi, ma fanno sì che vengano sempre più utilizzate le loro capacità ad impianti multipli per costruire altri contenitori refrigerati e speciali, mettendosi così in condizione di far fronte a tutte le esigenze relative ai parchi-unità di una società di noleggio o di una compagnia di navigazione.

I prezzi sembrano alla fine essersi ripresi, dopo due o tre anni di discesa a spirale. Come dichiara Stanley Mok, della Winco Containers di Hong Kong, l'agente internazionale per la fabbrica Dongguan Winco Container situata nella provincia meridionale di Guangdong, 1.450 dollari USA rappresentano un prezzo ragionevole per una unità da 20 piedi per carichi secchi nel mercato corrente. La Dongguan Winco è un costruttore relativamente nuovo, avendo cominciato la produzione a maggio del 1998. La società, che è stata costituita dal governo regionale di Dongguan, è una dei produttori minori (al momento, circa 15.000 TEU all'anno) ma riesce a sopravvivere. Mok conferma che la maggior parte delle fabbriche in questo momento sono molto indaffarate "ma che i prezzi sono ancora molto bassi". Egli prevede che vi sarà un sostenuto aumento dei prezzi nel corso del terzo trimestre, forse dell'ordine del 5%. Altri operatori del settore non sono proprio così ottimisti, ma vi è la sensazione generale che i prezzi adesso si siano almeno stabilizzati e che alla produzione del trimestre conclusivo possano essere applicati prezzi più alti del 2-3%.

Nel proprio rapporto sui primi sei mesi dell'anno, la CIMC ha previsto in effetti che i prezzi possano impennarsi. Molti produttori pregano perché ciò avvenga davvero. Al momento attuale ci sono in Cina poco più di 40 produttori, ma si pensa che il 70% almeno si trovi in cattive condizioni finanziarie. Si dice che solamente il 25% stia producendo a pieno ritmo, malgrado le zattere di salvataggio dei finanziamenti e degli altri provvedimenti assistenziali da parte delle autorità centrali e locali. Il problema non è tanto il calo della domanda (sebbene essa abbia oscillato un po' negli ultimi mesi) bensì il massiccio eccesso di capacità. Le linee di navigazione e le società di noleggio si sono date da fare ad ordinare nuovi contenitori nel corso della maggior parte degli ultimi anni, nella (giusta) aspettativa che gli attuali prezzi bassi non potessero durare per sempre.

In altri settori industriali (e certamente in altri paesi) molte delle fabbriche che in Cina ora producono in perdita sarebbero ormai state chiuse. Peraltro, esistono altre e diverse considerazioni da fare in ordine all'economia della produzione cinese di containers. Molte di queste fabbriche sono state costituite da organismi governativi regionali e locali con il duplice scopo di creare posti di lavoro e di guadagnare valuta estera (i contenitori vengono sempre prezzati in dollari USA). Dato che il capitale assegnato a questi impianti è spesso fornito da banche locali, tenerne chiuse un mucchio potrebbe essere disastroso per il già traballante sistema bancario cinese. Così, a queste fabbriche viene consentito di sfornare in gran quantità forniture senza fine di contenitori per la maggior parte sotto ordinazione allo scopo di mantenere solvibili nel complesso le economie regionali anche nel caso che i produttori non riescano ad ottenere ciò singolarmente.

Si dice che la situazione sia ancora peggiore nella regione di Shanghai, dove il massiccio eccesso di capacità nella produzione sta costringendo alcune imprese a vendere le unità da 20 piedi per carichi secchi a soltanto 1.250-1.300 dollari USA. Le fabbriche situate nel nord del paese, dove non c'è una così alta concentrazione di fornitori, se la passano meglio dal punto di vista dei prezzi. E' tale la morsa dei produttori cinesi sul mercato mondiale (essi rappresentano più del 75% della produzione mondiale) che adesso essi costituiscono il punto di riferimento per gli altri produttori asiatici, la cui conseguenza è stata la standardizzazione del prezzo in circa 1.650 dollari USA per un'unità da 20 piedi per carichi secchi posizionata presso i porti asiatici di traffico primario al di fuori della Cina. Le ripercussioni per i produttori di questi altri paesi asiatici sono state abbastanza tragiche.

Secondo uno dei maggiori produttori, la Singamas, il calo della domanda di contenitori in Asia è continuato dalla seconda metà del 1998 alla prima metà del 1999. Gli squilibri di traffico hanno avuto quale conseguenza il fatto che i contenitori vuoti continuano ad accatastarsi nei porti statunitensi ed europei e che gli elevati costi di riposizionamento di questi box di ritorno in Asia ha altresì dissuaso le società di noleggio dall'effettuare ordinazioni relative a nuovi contenitori. Ma, a dispetto di questi problemi, il gruppo ha fatto in modo di incrementare la produzione complessiva sino a 41.593 TEU, vendendone 38.155, il che significa un aumento - rispettivamente - del 12,5% e del 7% rispetto al corrispondente periodo dello scorso anno.

La società ha aggiunto che, peraltro, il prezzo di vendita per i contenitori per carichi secchi si è stabilizzato negli ultimi mesi e che essa è stata in grado di controbilanciare gli effetti degli aumenti dei prezzi delle materie prime mediante l'attento controllo della produttività e dei costi. Al fine di conseguire maggiori economie di scala, la produzione delle unità per carichi secchi e dei flatracks pieghevoli si è incrementata del 12,5% rispetto alla prima metà del 1998 sino a 40.222 TEU.

I risultati produttivi della società saranno resi ancora migliori in seguito all'accordo finalizzato a farla diventare operatore e gestore congiunto della infrastruttura Shun An Da (Shunde Shun An Da Container Manufacturing) di Shunde, in Cina. La fabbrica, che produce contenitori convenzionali per carichi secchi, così come unità speciali da 45 e 48 piedi, ha una capacità annua pari a 120.000 TEU, sebbene la produzione dello scorso anno sia stata di appena 46.000 TEU. Tra i principali clienti della fabbrica vi sono la Textainer, la Hapag-Lloyd, la Hamburg-Süd, la Capital Lease, la Gold Container, la UCS, la CAI, la Interpool e la Maersk.

"Questo accordo mette la Singamas in condizione di istituire una più ampia rete produttiva che si estende dalla parte centrale a quella meridionale della Repubblica Popolare della Cina e di capitalizzare la crescente domanda di contenitori, in particolar modo nella parte meridionale del paese" afferma Chang Yun Chun, presidente del gruppo.

Attualmente, la Singamas dispone di quattro infrastrutture produttive in Cina e di una a Surabaya, in Indonesia. Queste fabbriche hanno prodotto complessivamente 73.000 TEU nel 1998. L'aggiunta dell'impianto di Shunde rafforzerà la presenza della società nella Cina meridionale, specialmente nella regione di Guangdong. La fabbrica di Shunde ha due linee di produzione e possiede e gestisce un proprio terminal ed ormeggio dotati di avanzate infrastrutture per il carico. "Noi crediamo che le avanzate infrastrutture produttive di Shun An da, il personale qualificato ed esperto e la localizzazione strategica, unitamente alla già affermata base clientelare della società, migliorerà notevolmente la nostra competitività" aggiunge Chang. "A meno di circostanze imprevedibili, confidiamo di conseguire risultati migliori nella seconda metà dell'anno".

Come se la pressione dall'alto da parte degli acquirenti di containers non fosse già abbastanza, vi è anche la pressione esercitata (letteralmente) dal basso. I prezzi della pavimentazione dei contenitori, infatti, sono saliti alle stelle lo scorso anno, da circa 420 dollari USA a circa 700 dollari USA per metro cubo. Tale aumento è dovuto alla crescita a spirale dei prezzi del compensato indonesiano, cioè il legno più comunemente usato per la pavimentazione dei contenitori, che è stata indotta per lo più dalla crescente domanda dell'industria edilizia asiatica, che si trova nel mezzo di una sostenuta ripresa dopo 18 mesi di difficili momenti.

L'industria cinese ha tentato di ridurre la propria dipendenza dai materiali importati per la produzione di containers e ha fatto passi importanti nella ricerca di buona qualità, ad esempio di acciaio prodotto localmente. Ma il compensato da pavimentazioni, che rappresenta il 15% circa del costo totale di costruzione di un container, è ancora nelle mani dei fornitori d'oltremare, per lo più dall'Indonesia. Fonti industriali stimano che qualcosa come l'85% del materiale da pavimentazione utilizzato dai produttori cinesi di containers lo scorso anno provenisse dall'Indonesia.

La Camera di Commercio Cinese ha fatto pressioni sui produttori affinché cercassero fornitori alternativi, sia dal punto di vista geografico (cioè, alcuni paesi africani produttori di legno tropicale) sia per il tipo (bambù invece del compensato). La CIMC è un costruttore di contenitori che si è attivata alla ricerca di fornitori alternativi di pavimentazioni. Il 26 luglio scorso si è svolta una manifestazione presso l'impianto di Xinhui della CIMC allo scopo di comunicare pubblicamente la fondazione della Xinhui CIMC Container Floor Board Manufacture Co. Questa nuova società, che dispone di un capitale di 2,3 milioni di dollari USA, è un'associazione commerciale tra il gruppo CIMC, la Silverroad Investment di Hong Kong e la Xinhui Da'o Economic Development General Co.

La nuova associazione si giustifica nel contesto dell'intenzione della CIMC di attenuare la propria dipendenza dalla produzione di un gran numero di unità per carichi secchi. Nel mese di ottobre la proprietà della fabbrica di refrigerati di Qingdao è stata trasferita alla CIMC; la società che ne è risultata è stata denominata Qingdao CIMC Reefer Container Manufacturer Co Ltd. Essa dovrebbe cominciare la produzione una volta portate a termine le procedure di vendita ed una volta realizzata la fusione delle attività della nuova fabbrica con le attuali operazioni della CIMC. L'intenzione della CIMC è quella di diventare il più grosso produttore di refrigerati in Cina.

La nuova associazione commerciale è il risultato del trasferimento di tutte (fatta eccezione per una partecipazione del 16,2%) le quote dell'impianto appartenenti alla Hyundai Precision & Industry al gruppo holding della CIMC ed alla società affiliata di Hong Kong. La CIMC ora detiene il 75,2% della fabbrica, mentre il restante 8,6% è controllato dalla Commissione Amministrativa della Jiaozhou Economic & Technological Development Construction General Co. Lo scorso anno, la produzione della CIMC ha totalizzato 330.399 TEU, con un aumento del 16% rispetto al 1997. I volumi di vendita sono aumentati del 19% sino a 335.552 TEU. Nella prima metà di quest'anno, la società ha venduto 165.433 TEU di unità per carichi secchi, rispetto ad una produzione complessiva di 168.648 TEU. I profitti sono aumentati marginalmente, malgrado il calo del fatturato.
(da: Container Management, settembre 1999)

FROM THE HOME PAGE
ECSA, well the EU production target of 40% relatively to clean fuel for shipping
Brussels
Raptis : We will work to ensure that this benchmark translates into immediate actions
Port Marghera, okay to renewal of concession at Terminal Intermodal Venice
Venice
It will expire in 2050. Approved the 2023 budget of the AdSP of the Northern Adriatic
In the first quarter of 2024 container traffic in the port terminals of China's CMPort grew by 9.0%
Hong Kong
Exceptional first quarter of year for Royal Caribbean Cruises
Exceptional first quarter of year for Royal Caribbean Cruises
Miami
Historic record of passengers embarked. Spike in economic performance for the period. Liberty : The one in progress is the best wave season in history
In the third quarter of 2023 the traffic in goods in EU ports decreased by -6.5%
Luxembourg
The loads at landing and boarding dropped by -7.2% and -5.4%, respectively.
The performance of Bureau Veritas in the shipping and offshore sector is growing.
Paris
Record of order book and fleet value in class
Approved the 2023 consuntive budget of the AdSP of the Northern Tirreno Sea
Livorno
Le Aziende informano
ABB fornirà la sua soluzione per il Cold - Ironing nel Porto Internazionale di Portsmouth
The MSC Group presents an offer to buy the Gram Car Carriers, the world's third largest carrier in the PCTC segment
The MSC Group presents an offer to buy the Gram Car Carriers, the world's third largest carrier in the PCTC segment
Oslo
The proposal, worth about 653 million euros, was accepted by the Board of the Norwegian company and its main shareholders.
At the construction site Fincantieri in Marghera the varo of the Norwegian cruise ship Norwegian Aqua
At the construction site Fincantieri in Marghera the launch of the cruise ship Norwegian Aqua
Trieste / Miami
It is 322 meters long and has a gross tonnage of 156,300 tons
Paolo Guidi has been named general manager of CMA CGM Italy
Marseille
HHLA will acquire 51% of the capital of Austrian intermodal transport company Roland Spedition
HHLA will acquire 51% of the capital of Austrian intermodal transport company Roland Spedition
Hamburg
Its network connects ports in Hamburg, Antwerp, Bremerhaven, Koper, Rotterdam and Trieste.
Kuehne + Nagel's downward trend in economic performance continues.
Kuehne + Nagel's downward trend in economic performance continues.
Schindellegi
In growth the handling of volumes of sea and air shipments
ESPO points out issues to be addressed in order to enable European ports to face the next challenges
Brussels
Memorandum in view of the European elections in June
The Port of Barcelona has established new historical records of monthly and quarterly container traffic
The Port of Barcelona has established new historical records of monthly and quarterly container traffic
Barcelona
As of March 2024, 348mila teu (+ 34.3%) were handled, of which 154mila in transshipment (+ 63.9%) and 194mila in import-export (+ 17.4%)
Fincantieri has delivered the new cruise ship Queen Anne to Cunard
Monfalcone
Concordate with Princess Cruises the postponement of the delivery of the Star Princess
Le Aziende informano
Protocollo d'intesa tra l'Autorità di Sistema Portuale del Mare di Sicilia Occidentale e l'Escola Europea di Intermodal Transport
International shipping associations call for help at U.N. to protect shipping
London
Solicited a greater military presence, missions and patrols. The world-they write in a letter to Guterres-would be outraged if four airliners were seized.
In February, shipping traffic in the Suez Canal declined by -42.8% percent.
In February, shipping traffic in the Suez Canal declined by -42.8% percent.
The Cairo
Net tonnage of the naviglio down -59.8% percent. Drastic reduction of -53% of the value of transit fees
The World Shipping Council points to the EU the way to support the economy and trade
Brussels
Butler : We urge the Union to work together with us to safeguard a sustainable, competitive and safe maritime sector
In Norway, the construction of the world's two largest hydrogen-powered ferries
In Norway, the construction of the world's two largest hydrogen-powered ferries
Brønnøysund / Gursken
Order of Torghatten company at the shipyard Myklebust
The freight traffic in the port of Rotterdam in the first quarter was down by -1.4% percent.  Increase of containers
The freight traffic in the port of Rotterdam in the first quarter was down by -1.4% percent. Increase of containers
Rotterdam
Strong increase (+ 29.0%) of feeder ships departing from the Dutch stopover to the Mediterranean ports
In the first three months of 2024, freight traffic in Russian ports fell by -3.3% percent.
St. Petersburg
Drastic reduction of passenger traffic in the Crimean port scans
In the first three months of 2024, freight traffic in Russian ports fell by -3.3% percent.
Tytgat (SEA Europe) : A European maritime industrial strategy is urgently needed
Brussels
Round table with representatives of the institutions of the European Union
Joe Kramek will be the next president and CEO of the World Shipping Council
Joe Kramek will be the next president and CEO of the World Shipping Council
Washington / Brussels/London / Singapore
He will retire at the end of July in Butler when the latter is retiring.
In the first quarter of this year the traffic of goods in the port of Antwerp-Zeebrugge grew by 2.4%
In the first quarter of this year the traffic of goods in the port of Antwerp-Zeebrugge grew by 2.4%
Anverse
On the increase the containers. Decrease in other loads. Belgian, Dutch and German ports urge European governments to ensure that industries remain in Europe
Partnership of HD Hyundai Heavy Industries and Anduril Industries in the Field of Maritime Defense
Orange County / Seoul
Envisage the design, development and production of new types of autonomous naval systems
d' Friend International Shipping orders two new tankers LR1
Luxembourg
Commits to China's shipyard Jiangsu New Yangzi Shipbuilding Co.
Global Infrastructure Partners waives to acquire 49% percent of Malaysian MMC Port Holdings
New York
CMA CGM Air Cargo announces its first transpacific line
Marseille
Three aircraft will be taken over between summer and early next year.
In 2023 new annual historical record of maritime traffic in the Stories of Malacca and Singapore
In 2023 new annual historical record of maritime traffic in the Stories of Malacca and Singapore
Port Klang
The previous maximum peak had been reached in 2018
HMM announces the nearly doubling of fleet capacity by 2030
Seoul
Expected 63% increments of the volumes transportable from container carriers and 95% in the bulk carrier sector
In the first quarter of 2024, the Port of Singapore handled ten million containers (+ 10.7%)
In the first quarter of 2024, the Port of Singapore handled ten million containers (+ 10.7%)
Singapore
The overall traffic in goods increased by 7.6%
Iran has given way to the attack on Israel with the seizure of the container ship. MSC Aries
London / Manila
A team from the Islamic Revolution Guards Corps landed by a helicopter seized the ship.
The construction of the new Venetian container terminal in Porto Marghera is being carried out.
The construction of the new Venetian container terminal in Porto Marghera is being carried out.
Venice
It will be able to accommodate Panamax vessels and will have an annual traffic capacity of one million teu
The French Senate has approved a bill to limit the right to strike in transport
The French Senate has approved a bill to limit the right to strike in transport
In 2023 the goods transported by Rail Cargo Group decreased by -11%
Vienna
Revenue in decline of -1.8%
Sustained quarterly growth of new orders acquired by Wärtsilä
Helsinki
In the first three months of this year, the group's revenues fell by -9.8% percent.
DIS orders two more new tankers LR1
Luxamburgo
New commits at the Jiangsu New Yangzi Shipbuilding Co.
An MSC container ship targeted with missiles and drones in the Gulf of Aden
San'a ' /Portsmouth
No damage to the ship and crew
Approved the consuntive budget 2023 of the Central Adriatic AdSP
Ancona
In the first quarter of 2024 the orders of port means produced by Konecranes fell by -51.6%
Hyvinkää
Grimaldi has taken delivery of the multipurpose ro-ro Great Abidjan
Naples
It is the fourth of six class ships "G5"
SAILING LIST
Visual Sailing List
Departure ports
Arrival ports by:
- alphabetical order
- country
- geographical areas
Baltimore attributes to owner and operator of the ship Dali the blame for the collapse of the Key Bridge
Baltimore
They would have been established dysfunction to the power supply on board that would cause a blackout
Grimaldi and IMAT have renewed the five-year agreement for the training of crews
Castel Volturno
Focus on new technologies installed on board ships
The quarterly economic performance of DSV is still declining
Hedehusene
In the first quarter of this year, the value of net profit decreased by -27.2%
Approved the consuntive budget 2023 of the AdSP of the Sardinia Sea
Cagliari
An administration surplus of 530 million euros, of which more than 475 tied for works in progress
US imports of dangerous goods have been penalized during the pandemic.
Washington
Survey by the Government Accountability Office
In 2023 CEPIM-Parma's Interport recorded a growth of 6.8% of the value of production
Bianconese of Fontevivo
Net profit di788mila euro (+ 223.2%)
In the first quarter of 2024, UPS Group revenues fell by -5.3%
Atlanta
Net profit down -41.3%
Grendi has perfected the purchase of the ship Wedellsborg
Milan
It will be renamed with the name of "Grenching Futura"
Grimaldi consolidates its presence in China with new headquarters in Shanghai
Naples / Shanghai
Inaugurates the offices of the Grimaldi Shipping Agency Shanghai
Approved the 2023 consuntive budget of the Western Ligure Sea AdSP
Genoa
The new endowment of the institution's organic plant provides for 50 hires, including three managerial positions
First plant for the distribution of LNG and GNC to vehicles in the port of La Spezia
The Spezia
It has been installed in Stagnoni locations
Agreement between MSC, MSC Foundation and Mercy Ships for the construction of a new hospital ship
Geneva / Lindale
Tomorrow in Livorno a conference on the history of the city port
Livorno
It will be talked about architecture, trade and politics between the XVI and the twentieth century
Agreement Assshipowners-ITS Academy G. Caboto for training in the maritime, port and logistics sectors
Rome
In the first quarter of 2024, the port of Algeciras handled 1.2 million containers (+ 8.1%)
Algeciras
The traffic in overall goods increased by 3.3%
In the first three months of this year in Valencia, container port traffic grew by 12.1% percent.
Valencia
In March, the increase was 15.7% percent.
The Spezia and Carrara try to break down the bell towers and solicit cooperation at the ports of Genoa and Savona
The Spezia
Switzerland and Switzerland cut trade between Italy and Switzerland.
Bern
In the first three months of the 2024 decline in Swiss exports. Stable imports
Port of Naples, striking of the fast ferry Island of Procida against a quay
Naples
About thirty minor injuries among passengers
Summoned for April 23 a meeting at MIT on former TCT port workers
Taranto
The unions had requested clarification on the future of the 330 members of the Taranto Port Workers Agency.
The outer Levant dock of the Arbatax port has returned fully operational
Cagliari
In August 2020 he had been shouted by the ferry "Bithia"
The Port of Los Angeles closed the first quarter with a 29.6% percent growth in container traffic
Los Angeles
Expected a continuation of the positive trend
Stable the value of ABB's revenues in the first quarter
Zurich
The new orders are down -5.0% percent. At the end of July Rosengren will leave the CEO position in Wierod
The crisis of the Cooperative Sole Workers of Porto Flavio Gioia officialized at institutions and trade unions
Salerno
USB Mare and Porti, what's going on in the port of Salerno is the result of pressure from shipowners
Euronav sells its own ship management company to Anglo-Eastern
Antwerp / Hong Kong
Manages the fleet of tanker ships of the Antwerp company
Genoa Shipbuilding Industries has acquired a submersible barge of the cargo capacity of 14,000 tonnes
Genoa
It can also be employed as a floating basin for the varo of artifacts up to 9,800 tons
Venice Cold Stores & Logistics obtains the qualification of tax warehouse for wines and sparkling
Venice
Extension of the services offered to companies in the wine sector
Gasparate urges to exempt property of interports from payment of the Imu
Nola
President of the Union Interports Reunited warned that with the PNRR construction sites the railway intermodality is at risk
Hapag-Lloyd plans future investments to expand business in the terminal and intermode sectors
Hamburg
Among the markets, the company focuses attention on Africa, India, Southeast Asia and the Pacific
Set up a consortium to decarbonize transport on the northern Pacific route
Vancouver
It is formed by nine companies and entities and is open to other partners
In the first quarter of this year, container traffic in the port of Long Beach increased by 16.4%
Long Beach
In March, the increase was 8.3% percent.
Delivery of the work of consolidation of the foranea dam of the port of Catania
Catania
Procurement of the value of 75 million euros
PORTS
Italian Ports:
Ancona Genoa Ravenna
Augusta Gioia Tauro Salerno
Bari La Spezia Savona
Brindisi Leghorn Taranto
Cagliari Naples Trapani
Carrara Palermo Trieste
Civitavecchia Piombino Venice
Italian Interports: list World Ports: map
DATABASE
ShipownersShipbuilding and Shiprepairing Yards
ForwardersShip Suppliers
Shipping AgentsTruckers
MEETINGS
Tomorrow in Livorno a conference on the history of the city port
Livorno
It will be talked about architecture, trade and politics between the XVI and the twentieth century
On April 11, the sixth edition of the "Italian Port Days" will begin.
Rome
Also this year the project has been divided into two sessions : the first in the spring and the second from September 20 to October 20
››› Meetings File
PRESS REVIEW
Iran says MSC Aries vessel seized for 'violating maritime laws'
(Reuters)
Le transport maritime national navigue à vue
(Aujourd'hui Le Maroc)
››› Press Review File
FORUM of Shipping
and Logistics
Relazione del presidente Mario Mattioli
Roma, 27 ottobre 2023
››› File
Plan to improve in Genoa and Savona the rail links with cruise terminals and airport
Genoa
It was presented today in the Ligurian capital
From 10 to May 12 at Spezia will be held "DePortibus-The festival of ports that connect the world"
The Spezia
The programme provides for technical events and cultural proposals
Three new STS cranes have arrived in the Kenyan port of Lamu.
Mombasa
They will be able to work on container ships of the capacity of over 18mila teu
One hundred new IVECO trucks powered by HVO in the Smet fleet
Turin
They will be taken over in the course of this year
In the first three months of this year, goods transported by rail between China and Europe increased by 10% percent.
Beijing
Operated 4,541 trains (+ 9%)
In the first quarter of 2024, container traffic in the port of Hong Kong fell by -2.3%
Hong Kong
In March, the decline was -10.6% percent.
The regasification terminal FSRU Toscana left Livorno direct to Genoa
Livorno
In the Ligurian scalp and then in Marseille maintenance interventions will be carried out
Confirmed to Tugchiers Meeting Port of Genoa the granting of trailer services in the port of Genoa
Genoa
Planned investment of 35 million euros to renovate fleet
In the first quarter of 2024, OOIL revenues decreased by -9.0%
Hong Kong
Containers carried by the OOCL fleet increased by 3.4%
Mattioli (Federation of the Sea) relaunches the propulsive role of maritime clusters
Rome
Today, the National Sea Day and the marinara culture are celebrated
In the first quarter of 2024, the revenues of Yang Ming and WHL grew by 18.5% and 8.1%
Keelung / Taipei
In March the increments were equal to 20.3% and 8.6%
In 2023 the freight traffic handled by the State Railways Group fell by -2.0%
Rome
The Logistics Pole posted a net loss of -80 million euros, up 63 million euros.
Port of Genoa, inaugurated new rooms of Stella Maris at Maritime stations
Genoa
They are intended for the welfare and socialization of seafarers in transit in the Superba
Germany's Dachser has acquired the compatriate Brummer Logistik
Kempten
The company specializes in the logistics of perishable products
In the first quarter of 2024, Evergreen's revenues increased by 32.6% percent.
Taipei
In March, the increase was 36.5% percent.
- Via Raffaele Paolucci 17r/19r - 16129 Genoa - ITALY
phone: +39.010.2462122, fax: +39.010.2516768, e-mail
VAT number: 03532950106
Press Reg.: nr 33/96 Genoa Court
Editor in chief: Bruno Bellio
No part may be reproduced without the express permission of the publisher
Search on inforMARE Presentation
Feed RSS Advertising spaces

inforMARE in Pdf
Mobile