testata inforMARE
Cerca
28 March 2024 - Year XXVIII
Independent journal on economy and transport policy
18:27 GMT+1
LinnkedInTwitterFacebook
FORUM of Shipping
and Logistics

«A.L.C.E.»
ASSOCIAZIONE LIGURE COMMERCIO ESTERO
GENOVA

Relazione del Consiglio
all'Assemblea dei Soci

Genova, 28 Maggio 1998




GENOVA E IL SUO PORTO

Nonostante gli ottimi risultati raggiunti dal porto di Genova, soprattutto per quanto attiene alla movimentazione dei contenitori, rimangono tuttavia alcuni punti critici. E si collegano alla mancanza di un organico progetto per l'uso del territorio cittadino: una carenza che potrebbe penalizzare pesantemente le attività portuali. Nodo centrale del problema è la penuria di spazi sofferta dallo scalo e acuita dall'aumento dei traffici. La necessità di dotare le banchine genovesi di una struttura logistica adeguata, e indispensabile a incrementare le attività commerciali, richiede un'attenta analisi delle priorità da rispettare. In questi ultimi tempi è stata presentata la bozza del nuovo Prg portuale. Ancora una volta dobbiamo lamentare il non coinvolgimento della nostra categoria nella sua elaborazione. Si ha l'impressione che i rappresentanti della merce non debbano avere voce in capitolo nelle scelte che riguardano il porto, eppure è proprio la merce che consente al porto di vivere. E, continuando con questi criteri, non ci si dovrà, dunque, sorprendere se sbarcherà in altri scali. Speriamo che la "nota di sintesi dei lavori per il Piano regolatore del porto di Genova" sia ciò che a Bruxelles si chiama il libro verde; e che vi sia anche la disponibilità a scrivere un libro bianco accogliendo le critiche delle categorie e apportando le migliorie emerse nel dibattito. Certo, la prima lettura del Prgp, avvenuta su documenti ottenuti da amici che ne erano venuti in possesso, è assai deludente. Se da un lato, infatti, mostra molti tombamenti e quindi il riempimento di specchi acquei a favore di spazi coperti e scoperti potenzialmente al servizio di traffici specializzati, dall'altro non risolve il problema dei prodotti chimici in precedenza previsti a Calata Oli Minerali. Ricordiamo, infatti, che società Tankimica aveva, nel non lontano dicembre '94, portato a termine con successo la procedura di Via (Valutazione impatto ambientale) al fine di consentire la delocalizzazione di Superba e Carmagnani. Nel documento sopra citato, invece, non solo non vi è traccia a Calata Oli Minerali di rinfuse liquide, ma addirittura si declassa la banchina occidentale del porto di Multedo, ove oggi operano quelle società, a luogo nel quale "ospitare i mezzi nautici di servizio e le funzioni a terra ad essi connesse".

Genova sembra non voler tenere conto degli elementi di vantaggio nei confronti degli altri porti italiani: la minore distanza, e quindi il minor costo di trasporto, per l'industria consumatrice della Val Padana rispetto agli scali alternativi di Livorno, Ravenna e Marghera, l'assenza di nebbia rispetto ai porti adriatici e il maggior pescaggio (attualmente 35 piedi alla banchina occidentale di Multedo, contro i 28 di Ravenna e Livorno). Genova sembra voler dare l'ostracismo ai prodotti chimici, specie a quelli infiammabili, come se la loro pericolosità fosse un fatto assodato e non dipendente dal tipo di impianto di stoccaggio. Si ignora che ogni porto del Mediterraneo ha mantenuto o cercato di acquisire tale genere di traffico e non si tiene conto del fatto che i prodotti chimici raggiungono comunque il luogo di consumo su percorsi più lunghi con un danno per la comunità che si accresce attraverso il maggior uso del sistema autostradale.

Viene creato, poi, un nuovo polo delle rinfuse alimentari nello specchio acqueo a più elevato pescaggio, sottraendolo alle petroliere, e dimenticando che la, peraltro rispettabilissima, attività delle rinfuse alimentari non necessita né dei più elevati pescaggi, né di spazi particolarmente ampi, non dovendo rispettare particolari distanze dall'abitato o da altre attività. Nel piano regolatore, inoltre, ovviamente mancano le indicazioni sui costi per gli spostamenti o su chi debba accollarseli. Infine, una curiosità: non vi è cenno all'attività di bunkeraggio. Essa scompare a Calata Oli Minerali, evidentemente alla scadenza dei decreti di concessione di chi la svolge oggi, ma non ricompare altrove, neppure al porto petroli. Forse nella mente dei redattori del piano le navi potranno utilizzare una nuova fonte di energia. O forse pensano di poter tornare ai velieri. D'altra parte, almeno il vento, probabilmente a Genova non mancherà.

Una grande chance per lo scalo genovese è l'area per la lavorazione a caldo delle acciaierie di Cornigliano. Nel corso del '97 si è avuta la certezza che una parte del complesso siderurgico del gruppo Riva sarà dismessa. La sua posizione strategica rispetto allo scalo e all'aeroporto impone un'attenta utilizzazione del territorio. Il porto oggi ha circa 160 mila mq di magazzini obsoleti e spesso inutilizzabili. A Cornigliano potranno essere costruiti altri 100-150 mila mq di magazzini dove sarà possibile svolgere attività di manipolazione delle merci. Ci sembra assurdo, invece, pensare di edificare a ridosso della zona, come qualcuno ha proposto, abitazioni. Quelle, semmai, devono essere realizzate con una riqualificazione del centro storico. Ci sembra necessario, inoltre, potenziare un settore come quello delle riparazioni navali che nel '97 ha rappresentato un punto fermo nell'economia regionale.

L'anno scorso si è conclusa la prima fase della trasformazione dello scalo: la sua privatizzazione. Crediamo, quindi, che ora si debba, con altrettanto coraggio, dare inizio alla seconda fase: quella della razionalizzazione funzionale e operativa del porto, che deve anche comprendere la correzioni di errori commessi in precedenza.

I terminal

Di fronte alle recenti modifiche della legge 84, vedremo presumibilmente la Compagnia Unica uscire da alcune realtà terminalistiche, in particolare dal Multipurpose. Nel momento in cui si creasse questa situazione, a nostro avviso dovrebbe essere indetta una vera e propria gara per l'assegnazione degli spazi nel terminal, essendo venute meno le motivazioni di opportunità politica che avevano determinato l'assegnazione del Multipurpose alla CU. Un identico tipo di provvedimento dovrebbe essere applicato qualora si constatasse il perdurare di inefficienze presso altri terminal. Riteniamo che si debba agire velocemente: il mercato non aspetta e accetta solo competitività e trasparenza. Per questo auspichiamo che l'Autorità Portuale, rendendo giustizia al proprio nome, vigili inflessibilmente sui comportamenti di chi opera in regime di concessione.

Le grandi imprese nel porto

L'arrivo in porto di imprese importanti dall'estero è sintomo dell'interesse di altri Paesi per Genova. Nonostante la crisi dell'Estremo Oriente, di cui si è parlato, la Port of Singapore Authority, la prima corporation nel mondo quanto a traffico di container detiene ormai la maggioranza del Vte. La britannica P&O, d'altra parte, che nella classifica mondiale segue a ruota la Psa, è entrata come azionista al Sech. Pensiamo che l'arrivo di queste compagnie rappresenti sicuramente un bene per la città e per il porto e che non sia affatto simbolo, come qualcuno ha detto, di una "colonizzazione" ma, al contrario, contribuisca a internazionalizzare Genova.

Zona franca

Una svolta decisiva all'efficienza del sistema genovese potrebbe essere data, una volta realizzato il polo logistico, dall'istituzione al suo interno di una zona franca per la manipolazione della merce. A settembre del '97 uno studio della Bocconi commissionato dalla società Zona franca, ha messo in evidenza i vantaggi che possono derivare dall'esenzione doganale per le attività di assemblaggio, con pezzi importati, di prodotti destinati all'esportazione. Grazie alla sospensione dell'Iva e dei diritti di confine si può ottenere una certa riduzione di costi. La riesportazione di merce custodita nei magazzini all'interno della zona verso paesi extracomunitari non subirebbe imposte. E si potrebbe così avere una riduzione delle pratiche doganali e la loro velocizzazione.

La società Zona Franca potrebbe rappresentare l'ideale soggetto super partes per progettare e gestire, insieme agli operatori, lo sviluppo della piattaforma di Cornigliano.

Dogana

Per quanto attiene alle dogane, i dati di Genova indicano che l'anno scorso sono state emesse 130.623 bollette di importazione definitiva (più 15,95% rispetto al '96), 295.306 bollette di esportazione definitiva (più 26%) e 77.918 bollette di spedizione in cauzione (più 30%). I diritti doganali accertati sono pari a 1.868 miliardi e 744 milioni, poco meno di 290 miliardi in più rispetto ai 1.579 e 286 milioni del 1996 (nel '98 si prevede di superare i 2.000 miliardi). Malgrado la diminuzione dei dazi che si è ottenuta grazie alla politica di liberalizzazione del commercio favorita dalla Omc, si è avuto a Genova un aumento del gettito determinato dal crescente aumento dei traffici. A questa situazione ha fatto riscontro una diminuzione degli addetti alla dogana di 15 unità (dal '94 la flessione complessiva è stata di 37 unità). In qualche modo l'informatizzazione ha contribuito a non far pesare troppo la riduzione del personale ma è indubbio che la mancata messa a punto del programma per effettuare trasmissioni elettroniche (che possono avvenire tra aziende e dogana ma non viceversa) sia fonte di disagi e allunghi i tempi della burocrazia.

Non possiamo sorvolare, poi, sulla inopportunità delle sanzioni tributarie determinate da una serie di decreti legislativi approvati nel '97 che, tra l'altro, accomunano la colpa volontaria a quella incidentale. Inoltre, anche se si riconosce alla maggior parte dei funzionari lo sforzo fatto nel non ostacolare i traffici, nondimeno rimangono sacche di resistenza. Ci sono, insomma, alcuni addetti (solitamente piuttosto anziani) che sembrano agire mossi da ostilità preconcetta nei confronti degli operatori. Ritorniamo, dunque, al concetto del burocrate che spesso si dimentica di essere al servizio del cittadino e si ostina a trattarlo come un suddito da vessare.



DOGANE EXPORT IMPORT ALTRI DOCUMENTI
1996 1997 19961997 1996 1997

GENOVA221.687 295.306112.350 130.62390.000 112.499
IMPERIA4.638 8.9434.368 3.3075.270 6.125
SAVONA7.296 12.7924.194 5.69910.278 26.302
LA SPEZIA212.936 160.59950.748 42.588160.000 329.134

(Fonte: Direzione Compartimentale di Genova Anno 1997)



Indice
LA CONGIUNTURA ITALIANA
LA BILANCIA COMMERCIALE ITALIANA
IL COMMERCIO ESTERO IN LIGURIA
LA DISOCCUPAZIONE
I NUMERI DEI PORTI LIGURI
GENOVA E IL SUO PORTO
L'AEROPORTO
I FATTI DELL'ASSOCIAZIONE
CONCLUSIONI


›››File
FROM THE HOME PAGE
Assshipowners, well the position of Italy in EU in the protection of maritime transport
Rome
Messina : There is a risk of a significant loss of competitiveness of entire segments of the community economy and our country
Warriors (AdSP Livorno) : The passage of the TDT terminal in Grimaldi will not have an impact on containers
Livorno
We will ask for a formal commitment to ensure further development of containerised traffic in the port city, " he said.
ONE and Yang Ming present their network of transpacifying services scheduled for 2025
Singapore / Keelung
Thirteen routes in common
Port of Brindisi, bonaria resolution of litigation with Versalis
Bari
The Port Authority will carry out structural interventions that will ensure the full operation of the Molo Polimeri
Fincantieri, contract with the Indonesian Ministry of Defense for the supply of two PPA units
Trieste
The commessa has a value of 1.18 billion euros
Carnival records record revenue for the first quarter of the fiscal year
Carnival records record revenue for the first quarter of the fiscal year
Miami
Historical peak of bookings
The Peruvian National Port Authority has revoked the exclusive grant of the new port of Chancay to COSCO
Callao / Lima
The body explains that it has "corrected an administrative error." The climb, central to China's Belt and Road Initiative in Latin America, is expected to be inaugurated at the end of the year.
Drop in freight traffic in ports of Genoa and Savona-I'm going to February
Genoa
Overall, 4.8 million tons of cargo were handled (-4.6%)
The extension of EU ETS to shipping?  A bengodi for ride-hailing companies, argues T&E
The extension of EU ETS to shipping? A bengodi for ride-hailing companies, argues T&E
Brussels
The surcharge for the ETS-denounces the organization-represents a profit exercise, rather than a transfer of costs
The Maritime Authority and Port of Singapore assures cooperation in the investigation into the accident. Dali
A container ship abounds the Key Bridge Bridge of the Port of Baltimore
Baltimore
The shaft with a pilon made the steel structure collapse
USB proclaims for April 5 a first day of 24 hours of strike by port workers
Rome
Among the elements of concern, the port reform flown by the current government
Ok to fund 10.4 million euros for the photovoltaic plant in the port of Ravenna
Ravenna
The AdSP project has an overall value of more than 26 million
On Saturday it became operational the container terminal of EST in the port of Augusta
On Saturday it became operational the container terminal of EST in the port of Augusta
August
Pandolfo : We are counting on opening up new direct services and tapping the connections that currently serve the Adriatic ports
MEPC 81, okay to a shipping greenhouse gas pricing mechanism
London / Washington
ICS and WSC satisfied with the outcome of the meeting of the IMO Maritime Environment Protection Committee, approving the establishment of two new ECA areas in the Canadian Arctic waters and the Norwegian Sea
Fatal accident in the port of Naples
Naples / Rome
A sea of the ferry "GNV Antares" has been crushed by a rat
GNV's condolence for the death of the seaport of the Antares
Genoa
The company has secured maximum cooperation in order to clarify the exact dynamics of the incident.
Three days of strike for the contract of Italian port workers
Rome
It has been proclaimed by Filt Cgil, Fit Cisl and Uiltransport
Le Aziende informano
ABB fornirà la sua soluzione per il Cold - Ironing nel Porto Internazionale di Portsmouth
In the fourth quarter of 2023, the traffic of goods in French ports decreased by -1.3%
In the fourth quarter of 2023, the traffic of goods in French ports decreased by -1.3%
Paris
In the whole year, the decline was -4.6%
In 2023 the transport of rail goods through the Swiss Alps marked a sharper decline than in the road.
In 2023 the transport of rail goods through the Swiss Alps marked a sharper decline than in the road.
Bern
The only way to grow is the travelling highway, recovering after Covid.
In the fourth quarter of 2023 the revenues of the HHLA terminalist group decreased by -12.1%
Hamburg
In the year the value of the stock stock increased by 40.8% mainly as a result of the Opa advanced by MSC
In the second half of 2023, the value of the net profit of Chinese OOIL fell by -94.4%
Hong Kong
Revenue in decrease of -56.6%
It amounts to three billion euros the costs that shipping it must bear in 2024 for inclusion in the EU ETS
Rome
Assshipowners and Confitarma presented the update of the document " The route to net zero. Together to decarbonize the maritime sector "
Carlyle in talks with thyssenkrupp to acquire its Marine Systems division
Carlyle in talks with thyssenkrupp to acquire its Marine Systems division
Essen / Washington
Activated the due diligence procedure. Possible partial disposal of the business
Costa, the alternative solutions for the harbor of cruise ships in Venice are still far from being realized
Genoa
Alberti : We hope for a meeting between all parties to find a permanent solution
The installation at the ports of liquefied CO2 sewage plants captured on board the ships is problematic.
Singapore
A study by the Global Centre for Maritime Decarbonisation highlights, among the obstacles, the shortage of port areas
Fincantieri-Saipem agreement in the field of surveillance and control of underwater critical infrastructure
Rome
Companies will assess opportunities for collaboration in submarine robotics
ONE expects investment of 25 billion over six years in containerized shipping
Singapore
Goal of the company is to raise the capacity of the fleet from 1.8 to three million teu
New historical record of revenue of Chinese terminalist group COSCO Shipping Ports
Hong Kong
Last year it was closed with a net profit of 394.3 million (+ 0.9%)
The preliminary agreement for the sale of the "Il Secolo XIX" newspaper to the MSC group has been made official.
Turin / Geneva
Initiation of exclusive negotiations to enable the conduct of due diligence
State Railway Agreement-ESA for the application of space services technologies to logistics
Rome
Among the goals, the monitoring of infrastructure, their connectivity and digitalization
In 2023, Interporto Padova recorded a 7.3% increase in the value of production.
Padova
Net profit to 2.9 million euros (+ 2.0%)
Sixth edition of the report on corridors and logistics efficiency of Contship and SRM
Melzo
The former Works of the Manufacturing Firms of Lombardy, Emilia-Romagna and Veneto are already resorting to the former Works of Manufacturing.
Agreement to the Spezia for the use of hydrogen as fuel for rail maneuvers in port
The Spezia
It was initialed by the AdSP and Mercitalia Shunting & Terminal
Carnival orders Meyer Werft a fifth class cruise ship "Excel"
Miami
Will be taken in delivery in 2028
SAILING LIST
Visual Sailing List
Departure ports
Arrival ports by:
- alphabetical order
- country
- geographical areas
Brussels fears that Lufthansa's acquisition of ITA could limit competition
Brussels
Communique the preliminary outcome of the investigation
The port community of La Spezia recalls Giorgio Bucchioni
The port community of La Spezia recalls Giorgio Bucchioni
The Spezia
It was a smart, constant and unfathomable reference, underlining maritime agents, customs officers and freight forwarders
Agreement between Eni, Fincantieri and RINA for joint initiatives for energy transition
Rome
To the study of decarbonisation solutions for the maritime sector
Accelleron expands its presence in the Japanese market thanks to an agreement with Furuno
Baden
The Japanese company is a leader in the supply of marine radar systems
In 2023 the transport of goods on the inland waterways of Germany marked an all-time low
Wiesbaden
In growth only transit traffic
AD Ports will acquire 60% of the capital of Tbilisi Dry Port
Abu Dhabi / Tbilisi
The Georgian dry port will become operational at the end of this year
Mission of the port of Ravenna in Moldavia
Ravenna
Visit the port of Giurgiulesti
Spediport, a public-private foundation to create the Green Logistic Valley of Genoa
In 2023 the revenues of the terminalist group PSA International decreased by -11.2%
Singapore / Genoa
A PSA Genova Pra has been awarded the Felix Industry Award
On the way the third edition of the course for the staff of the maritime agencies of Genoa, Savona and La Spezia
Genoa
It is carried out in collaboration with the Body of the Capitaneries in Porto
Maersk publishes Svitzer's demerger plan
Copenhagen
The group's pick-up company will be listed on the Nasdaq stock market
SAS (MSC group) offers 142.03 euros for each action by France's Clasquin
Geneva
The price is for 42.06% of the capital and the same value will be proposed for the remaining share
PORTS
Italian Ports:
Ancona Genoa Ravenna
Augusta Gioia Tauro Salerno
Bari La Spezia Savona
Brindisi Leghorn Taranto
Cagliari Naples Trapani
Carrara Palermo Trieste
Civitavecchia Piombino Venice
Italian Interports: list World Ports: map
DATABASE
ShipownersShipbuilding and Shiprepairing Yards
ForwardersShip Suppliers
Shipping AgentsTruckers
MEETINGS
On Friday in Genoa a workshop on the digitalization of ports
Genoa
It will be held at the headquarters of the Capitaneria in Porto
On 26 and March 27 in Milan, the 8th edition of "Shipping, Forwarding & Logistics meet Industry" will be held in Milan.
Milan
Theme of the event "The future possible of productive and logistical Italy"
››› Meetings File
PRESS REVIEW
Le transport maritime national navigue à vue
(Aujourd'hui Le Maroc)
“Israel is facing silent sanctions”
(Globes - Israel's Business Arena)
››› Press Review File
FORUM of Shipping
and Logistics
Relazione del presidente Mario Mattioli
Roma, 27 ottobre 2023
››› File
Agreement Mercitalia Logistics-Marcegaglia for the realization of new terminals and rail fittings
Rome
Expected logistical solutions for iron transport of steel products produced by the mantobay group
Euroports-Bluefloat Energy partnership for the development of marine wind farms
Bilbao / Kallo
Understanding to cooperate in the field of port infrastructure and logistics solutions
In February, container volumes in the ports of Algeciras and Valencia increased by 18.0% percent and 7.4% percent.
Algeciras / Valencia
Central Tirreno's AdSP has signed a memorandum of understanding with Turkmen port of Turkmenbaschi
Rome
It was signed today in Rome
On Friday in Genoa a workshop on the digitalization of ports
Genoa
It will be held at the headquarters of the Capitaneria in Porto
Operational test for the remote conduction of a locomotive
Bern
They were carried out by SBB and Alstom
In 2023 the turnover of the Grennet Group grew by 10%
Genoa
Return to the direct exercise of the shipowner activity and international maritime routes
On March 25 in Livorno a carrer day organized by Assshipowners
Rome
First of a series of meetings in Italian seaside town
Clean Arctic Alliance, establish ECA areas in Canadian Arctic waters and the Norwegian Sea
London
Meeting of the IMO MEPC underway in London
Tender for the maritime works of the new Georgian port of Anaklia
Tbilisi
Participate Boskalis, DEME, Jan De Nul and Van Oord
Ports of Naples and Salerno, Liebherr completes the supply of four rubber portal cranes
Bubbles
A medium has been handed over to the SCT, three to CO.NA.TE.CO.
Further important step of the CMA CGM Group in the publishing industry
Marseille / Paris
Agreement to acquire Altice France
Last year the cruise traffic in Montenegro increased by 31.7%
Podgorica
Approx 472 cruise ships (+ 8.5%)
Last month container traffic in the port of Long Beach increased by 24.1% percent
Long Beach
In growth the containers full at the landing and the gaps. Decline of loads at boarding
Last year's container sales of China's Singamas fell by -56% percent
Hong Kong
Halving the revenues of the Hong Kong firm
The container ship YM Witness struck down three cranes of quay in the Turkish port of Evyap
Kocaeli
The incident did not cause any injuries.
Wallenius Wilhelmsen closes 2023 with record financial results
Lysaker
Stable the volumes of rotatable transported by the fleet
Master's Executive in Shipping Management of ForMare and Confitarma
Rome
It will be held from April 5 to June 28
In February, freight traffic in Russian ports increased by 5%
St. Petersburg
Growth of dry loads. Stable bulk liquids
In February, container traffic in the port of Singapore increased by 18.2%
Singapore
The overall volume of goods grew by 9.2%
Stable the traffic of goods in Greek ports in the third quarter of 2023
Pyreo
Passengers increased by 2.6%
Uilt necessary measures to ensure EU rules on motorway transport do not penalise rail
Rome
Concern about the crisis in the rail freight sector
In 2023, the revenues of Bureau Veritas Italia grew by 12% percent.
Milan
Made 185 new hires in the course of the year
Captrain Italia signs a salt and lease-back deal with Railpool
Assago / Munich of Bavaria
Cedute 13 locomotives that will be operated under a long-term contract
Stable in 2023 the texture of the German mercantile fleet
Hamburg
Germany maintains world leadership in container segment
- Via Raffaele Paolucci 17r/19r - 16129 Genoa - ITALY
phone: +39.010.2462122, fax: +39.010.2516768, e-mail
VAT number: 03532950106
Press Reg.: nr 33/96 Genoa Court
Editor in chief: Bruno Bellio
No part may be reproduced without the express permission of the publisher
Search on inforMARE Presentation
Feed RSS Advertising spaces

inforMARE in Pdf
Mobile