testata inforMARE
02 February 2023 - Year XXVII
Independent journal on economy and transport policy
23:10 GMT+1
LinnkedInTwitterFacebook
FORUM of Shipping
and Logistics

«A.L.C.E.»
ASSOCIAZIONE LIGURE COMMERCIO ESTERO
GENOVA

Relazione del Consiglio
all'Assemblea dei Soci

Genova, 28 Maggio 1998




CONCLUSIONI

L'iter per l'euro si è concluso e noi ne facciamo parte a pieno titolo.

Da oggi le manovre monetarie non saranno più possibili. Quanti aggiustamenti, nel passato, ci hanno consentito! La competitività, d'ora innanzi, sarà frutto solo dell'abbinata Sistema Italia-Efficienza d'impresa. Sulla seconda possiamo scommettere e ci è riconosciuta nel mondo. La prima è un buco nero che ci terrorizza.

Solo cambiando, o meglio, rifondando da zero il sistema burocratico centrale e periferico si può sperare di mettere in condizione il Cittadino (finalmente tale), sia Persona che Impresa, di essere sui mercati al pari degli altri.

Il Suddito deve certificare, produrre, presentarsi, inviare, documentare. Il Suddito, ancora, deve pagare profumatamente servizi scadenti, non-servizi o addirittura trovare ostacoli:

  • Scuola non in linea col futuro
  • Sanità pagata due volte per avere servizi efficaci (tasse più assicurazioni private)
  • Fisco per il quale la maggioranza dei Sudditi deve pagare anche la tassa sulle tasse (il "commercialista"), per tentare di capire come, quando e quanto bisogna versare all'erario
  • Sicurezza personale tutta da ridisegnare
  • Autorizzazioni per "tutto"
  • Difficoltà su difficoltà che appaiono quasi create appositamente.

Se ognuno di noi fa una attenta analisi può allungare la lista quasi all'infinito. E' accettabile tutto ciò? Ancor più oggi, con la moneta unica?

Il settore del Commercio Estero sarà certamente il primo a soffrire se il sistema non si adeguerà agli standard medi degli altri partner europei. Con troppa facilità potrà trasferirsi altrove, come è già accaduto e accade, oppure sarà colonizzato al rango di liaison-office di altri.

Non possiamo competere con tali e tanti balzelli palesi e occulti che ci affliggono assieme alla mancanza di certezze per poter programmare.

Le infrastrutture di cui tutti parliamo sono importantissime, ma se non ci si avvia verso una macchina burocratica più semplice, poche leggi chiare non soggette a interpretazioni personali, sarà difficilissimo creare una nuova impresa e quindi lavoro, e addirittura si rischierà l'inversione o la colonizzazione.

Le potenzialità del nostro paese, della nostra regione sono elevatissime. Il Commercio Estero ha grandi potenzialità (siamo al centro del Mediterraneo e la porta dell'Oriente). Per svilupparle dobbiamo chiedere con assoluta determinazione, non di essere aiutati, ma almeno di non essere ostacolati o, peggio, vessati; di diventare finalmente Cittadini di uno Stato che indica le linee guida di Politica Economica e non Sudditi di uno Stato che pretende tanto restituendo pochissimo e spesso pone il Suddito al suo servizio.

La legge Bassanini è un primo lodevole atto verso lo snellimento e la sburocratizzazione, non basta! Deve essere portata su TUTTO il sistema pubblico. Il burocrate, il funzionario, il semplice impiegato pubblico, centrale o periferico che sia, deve cambiare mentalità, sentirsi al servizio del Cittadino che lo paga, pretendendo quanto gli spetta per quello che dà, sapendo di correre il rischio di essere espulso.

Al di sopra dei problemi più o meno grandi della nostra categoria, come credo di quelli delle nostre consorelle, dobbiamo tutti porre l'attenzione su questo problema di base, senza la risoluzione del quale, tutto rischia di vanificarsi: in primo luogo il nostro lavoro, poi le aziende e il futuro.


Indice
LA CONGIUNTURA ITALIANA
LA BILANCIA COMMERCIALE ITALIANA
IL COMMERCIO ESTERO IN LIGURIA
LA DISOCCUPAZIONE
I NUMERI DEI PORTI LIGURI
GENOVA E IL SUO PORTO
L'AEROPORTO
I FATTI DELL'ASSOCIAZIONE
CONCLUSIONI


›››File
FROM THE HOME PAGE
In January record of the value of the transit rights of ships in the Suez Canal
Ismailia
In January record of the value of the transit rights of ships in the Suez Canal
The Egyptian waterway has been crossed by 2,155 ships (+ 21.5%)
Awarded the tender for the realization of the new passenger terminal of the port of Bari
Bari
Will be completed in less than two years
In the fourth quarter of 2022 the traffic in goods in the port of Bremen decreased by -12.7%
Breed
In the whole year, the decline was -8.2%
The call for tenders for the electrification of the docks of the ports of Messina, Reggio Calabria and Milazzo
Messina
The amount of the work is 23.2 million euros
USB announces national companion on ports
New set of annual traffic records for Chinese ports
New set of annual traffic records for Chinese ports
Beijing
In the October-December period of 2022, the new quarterly historical record was established
German government plans to expand road network to cope with the expected increase in freight transport
The port of Palermo establishes its own new historical record of freight traffic
The port of Palermo establishes its own new historical record of freight traffic
Palermo
Fully recovered the share of passengers lost as a result of the pandemic
Quarter of accentuated downturn in financial results for ONE
Quarter of accentuated downturn in financial results for ONE
Singapore
In the October-December period, the volume of business fell by -24.9% percent.
Hapag-Lloyd archived 2022 with record financial results
Hamburg
Trend reversal in the last quarter of the year
Port of Gioia Tauro, first shipment via train of cars from China
Port of Gioia Tauro, first shipment via train of cars from China
Joy Tauro
The cars are headed to the centre-north Italy
Marfret boosts frequency of direct line service Italy-Egypt
Genoa
Enter a second ship
Cargotec and Konecranes record new annual and quarterly revenue records
Helsinki / Hyvinkää
In 2022 the value of new orders acquired by the two groups increased by 9.8% and 23.7% respectively
In 2022 the value of new orders acquired by ABB grew by 6.7%
Zurich
Results of trading activity recorded a trimming quarter after quarter
Last year, naval traffic in the Bosphorus Strait decreased by -8.8%
Ankara
Last year ship traffic in the Strait of Bosphorus è decreased by -8.8%
In the last quarter of 2022, the reduction was -5.1%
MSC will include the Port of Livorno in the West Med-Middle East / India service
Geneva
The link has weekly frequency
SAILING LIST
Visual Sailing List
Departure ports
Arrival ports by:
- alphabetical order
- country
- geographical areas
UPS records a decline in turnover after 40 consecutive quarters of growth
Atlanta
UPS records a decline in turnover after 40 consecutive quarters of growth
In 2022, revenue surpassed 100 billion for the first time.
In 2022 the revenues of the Wärtsilä Group increased by 22%
Helsinki
The value of new commits has grown by 6%
In 2023, more than 400mila crucierists were expected in Sardinians compared to 221mila last year.
Cagliari
To date, 191 airports are planned at the ports of Cagliari, Olbia, Porto Torres, Gulf Aranci, Oristano and Arbatax.
New appeal of Grimaldi Euromed against the ok to the Moby's pre-emptive plan
Milan
It was approved by the General Court in Milan last November 24
Artificial intelligence and autonomous navigation
Tokyo
They are the fields of activity in which the Japanese NYK and Ghelia will cooperate
The Romanian port of Constance has handled a record annual traffic
Constancy
The Romanian port of Constance has handled a record annual traffic
The containers were equal to 772,046 teu (+ 22.2%)
Confitweapon's satisfaction with the EU parliamentary committee's approval of the provisions on naval credit
Rome
For many years, it has been for many years to strive to ensure that, for bank regulatory purposes, the naval credit is gradually assimilated to infrastructure.
Investing in the Blue Economy to create jobs, raise income levels, and reduce emissions
Losanne
This suggests a scientific study published in "Frontiers in Marine Science"
Inaugurated in Arenzano the new School of High Training for Doctors of Bordo
Arenzano
Messina (Assshipowners) : It is a concrete response to the real and compelling need to ensure the health and safety of those navigating
PORTS
Italian Ports:
Ancona Genoa Ravenna
Augusta Gioia Tauro Salerno
Bari La Spezia Savona
Brindisi Leghorn Taranto
Cagliari Naples Trapani
Carrara Palermo Trieste
Civitavecchia Piombino Venice
Italian Interports: list World Ports: map
DATABASE
ShipownersShipbuilding and Shiprepairing Yards
ForwardersShip Suppliers
Shipping AgentsTruckers
MEETINGS
In Livorno a three days of Assoports to deepen the aspects of urban transformation in the port city
Livorno
You will meet two technical groups ...
On Thursday in Milan a conference of Fedespedi on "The logistics digitalization and the PNRR"
Milan
Since 2020 the Federation has made its contribution to the construction of the Plan
››› Meetings File
PRESS REVIEW
3rd oil tanker body found, 5 workers still missing
(Bangkok Post)
TAS Offshore in talks to build 27 tugboats
(The Star Online)
››› Press Review File
FORUM of Shipping
and Logistics
Relazione del presidente Daniele Rossi
Napoli, 30 settembre 2020
››› File
- Via Raffaele Paolucci 17r/19r - 16129 Genoa - ITALY
phone: +39.010.2462122, fax: +39.010.2516768, e-mail
VAT number: 03532950106
Press Reg.: nr 33/96 Genoa Court
Editor in chief: Bruno Bellio
No part may be reproduced without the express permission of the publisher
Search on inforMARE Presentation
Feed RSS Advertising spaces

inforMARE in Pdf
Mobile