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23 April 2024 - Year XXVIII
Independent journal on economy and transport policy
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FORUM of Shipping
and Logistics
Il Nuovo
Piano Generale dei Trasporti



CAPITOLO 3 I RIFERIMENTI DEL PGT PER L'AMBIENTE E LA SICUREZZA

Il quadro di riferimento ambientale al quale andranno commisurate le politiche e gli interventi infrastrutturali comprende fattori diversi, alcuni dei quali discendono dall’insieme delle norme e degli standard di qualità ambientale definiti dalla normativa comunitaria e nazionale, altri da specifici accordi internazionali, altri ancora da specifiche politiche di protezione ambientale connesse alla valorizzazione del territorio e delle sue risorse naturalistiche e paesaggistiche.

Per la riduzione dell’inquinamento transfrontaliero o la prevenzione dei cambiamenti climatici attraverso la riduzione dei gas con effetto di serra, è possibile identificare obiettivi globali quantificati. Per altri fattori, occorrerà invece definire obiettivi specifici partendo dalle peculiarità territoriali, opportunamente rappresentate attraverso sistemi di indicatori dello stato dell’ambiente e della pressione ambientale delle attività di trasporto.

In prima approssimazione, il set degli obiettivi ambientali dovrà riguardare:

il rispetto degli standard di qualità dell’aria e i livelli di rumore, soprattutto nelle aree ad alta densità abitativa, ma anche lungo le direttrici di traffico;

i rapporti tra la rete infrastrutturale e la rete ecologica nazionale, formata dai parchi, dalle aree protette e dai corridoi ecologici che le connettono, finalizzati alla conservazione della biodiversità, alla minimizzazione del consumo di spazio e dall’effetto di barriera.

Nel PGT saranno stimati i costi delle diverse opzioni per conseguire gli obiettivi di Kyoto e si valuteranno gli effetti dell'attuale politica di elevata tassazione del trasporto stradale e di sussidio alle modalità alternative; una strategia, quest'ultima, sulla cui efficacia si esprimono forti perplessità. Si farà inoltre riferimento al trasporto passeggeri in ambito locale e a lunga distanza, al trasporto merci di lunga distanza e alla distribuzione merci.

Le strategie considerate saranno:

il cambio modale (costi e risultati del sostegno ai modi meno inquinanti);

l'abbattimento delle emissioni inquinanti (costi e risultati);

l’uso dello strumento tariffario (costi e risultati degli incentivi, tariffe e tasse ambientali, analisi degli impatti delle diverse ipotesi).

 

3.1 Il quadro ambientale dopo gli accordi di Kyoto

L'Italia non appare in condizioni particolarmente drammatiche in rapporto agli altri Paesi. Ma il trend di crescita delle emissioni nei trasporti è rilevantissimo.

La riduzione delle emissioni di anidride carbonica da conseguirsi tra il 2008 e il 2012 è pari al 6,5% rispetto al 1990, al 22% rispetto ai valori attuali ma del 30% rispetto a quelli tendenziali al 2010. Negli scenari nazionali elaborati in vista delle necessarie riduzioni di CO2, la riduzione nei trasporti viene considerata prioritaria rispetto ad altri settori, come l’industriale e il domestico, per i quali sono state già sviluppate consistenti politiche di riduzione dei consumi energetici. Ciò non toglie che occorra comparare il rapporto costi-opportunità della compressione dei consumi energetici nel settore dei trasporti rispetto alla compressione dei consumi in altri settori, al fine di minimizzare l’onere complessivo a carico della comunità.

La recente introduzione della carbon tax come strumento di politica ambientale, pur andando nella direzione auspicata, non appare sufficiente. E' infatti altissima la "disponibilità a pagare" degli utenti dei mezzi su gomma, come è dimostrato dalla rigidità dei volumi di traffico stradale pur in presenza di una elevata pressione fiscale e di tariffe più basse di quelle europee nei modi alternativi.

Si conferma quindi l'esigenza di condurre un'analisi sull'elasticità della domanda nei diversi comparti, sia per valutare l'efficacia dei provvedimenti, sia per l'esame comparato dei costi socio-economici derivanti dai diversi strumenti e politiche necessarie al conseguimento degli standard ambientali.

Le indicazioni di programma puntano alla riduzione delle emissioni dei veicoli stradali ai fini di tutela ambientale nel settore dei trasporti.

Le tecnologie sono in parte disponibili e in parte vincolate alla produzione di massa di alcune tipologie di veicoli. Occorre urgentemente individuare le misure meno costose per la collettività e l’ambiente per accelerare il rinnovo del parco, visto che il costo del carburante non sembra costituire fattore sufficiente a disincentivare l'uso di auto ad elevate prestazioni e consumi parallelamente elevati.

Per quanto riguarda le prestazioni, i meccanismi di vincolo presentano costi–opportunità non trascurabili. Se alle considerazioni ambientali si sommano quelle sulla sicurezza, e si assumono sia la sussistenza di un rapporto diretto tra velocità e incidenti e sia una sorta di miopia dei consumatori sui rischi associati alla velocità, le opzioni possibili sono due: o la riduzione degli attuali limiti di velocità (con il risultato di minore appetibilità dei veicoli ad alte prestazioni e di più agevole introduzione di tecnologie per ridurre i consumi), o il rigido rispetto di tali limiti grazie al potenziamento dei servizi di controllo sulle strade. Si possono valutare congiuntamente entrambe le opportunità.

L'approfondimento di tali tematiche appare comunque indispensabile, anche per le ricadute di una politica di accelerato rinnovo del parco circolante correlata alla penalizzazione delle tipologie auto di vertice e all’impatto ambientale dell’intero ciclo di vita delle vetture – dagli input necessari alla produzione, allo smaltimento delle scorie e dei rifiuti -.

Il repentino passaggio da una modalità di trasporto all'altra o addirittura una riduzione della mobilità avrebbero costi sociali probabilmente molto elevati. Basta pensare alle grandi aree metropolitane, dove più alti sono la mobilità individuale e l'impatto ambientale: ai costi del cambio di modalità (soprattutto in tempi di viaggio) si aggiungerebbero quelli per accrescere il parco del trasporto collettivo. Quest'ultimo deve invece avere un livello tecnologico maggiore con prestazioni che l'avvicinino - a costi ragionevoli – al mezzo individuale; la risposta più coerente appare la diffusione di sistemi di trasporto intermedi con gestione informatizzata della domanda, quali i taxi collettivi, il car sharing e il car pooling. Un rilevante contributo in tal senso potrà essere fornito anche dall’introduzione generalizzata presso le grandi aziende della nuova figura del mobility manager, che consentirà di sperimentare forme di organizzazione della domanda di trasporto e di integrazione dei trasporti pubblici e privati più efficienti.

Nelle aree ad altissima densità un'ipotesi di radicale cambio del modo di trasporto presenta probabilmente migliori prospettive, dato il maggior equilibrio – nei tempi di percorrenza - tra trasporto individuale e collettivo e la possibilità di rilevanti effetti rete anche con modi collettivi più tradizionali.

Ma anche in questo caso è indispensabile l'analisi comparata dei costi sociali delle diverse strategie, superando ogni semplicistica determinazione di "obiettivi di abbattimento" delle emissioni di anidride carbonica.

E' infine cruciale l'approfondimento del rapporto tra minore congestione e ripartizione del trasporto tra le modalità. Talvolta provvedimenti, anche di tipo non infrastrutturale, tesi a migliorare il deflusso dei veicoli hanno generato rilevanti risparmi di consumi (e quindi di inquinamento), anche dell'ordine del 20%.

Si possono considerare iniziative di tipo normativo, fiscale - tariffario e di investimento.

A livello normativo occorrono maggior enfasi e risorse per il rispetto delle norme esistenti (ad esempio controlli efficaci su velocità, rispetto dei limiti di emissione, soste, revisioni e carichi dei veicoli); a questo proposito occorre valutare il superamento del divieto al trasporto in conto proprio di operare anche in conto terzi, riducendo i ritorni a vuoto e i costi per le imprese.

A livello fiscale - tariffario sarà assunta l'ipotesi di un assetto fiscale complessivo sostanzialmente immutato, cioè di ricavi e di erogazioni pubbliche costanti. Ciò consente una semplificazione delle opzioni possibili.

Per quanto riguarda i pedaggi autostradali, risultati rilevanti possono essere ottenuti dalla penalizzazione selettiva dei veicoli e dalla modulazione dei pedaggi stessi al fine di ottimizzare i flussi veicolari nel territorio e nel tempo. Tali misure postulano tuttavia una modifica sostanziale delle attuali scelte tariffarie, interamente impegnate al finanziamento degli investimenti autostradali previsti e pregressi.

In questa stessa ottica si pone il problema delle pratiche di traffico a pagamento (road pricing): un sistema "universale" di targhe elettroniche sembra presentare una vasta potenzialità, anche se occorre ricordare che nelle città occorrerebbero la rigorosa osservanza dei divieti e un aumento delle tariffe della sosta. Occorre poi valutare l’effettivo margine di utilizzabilità della manovra sui pedaggi autostradali ai fini della ripartizione del traffico extraurbano sulle differenti modalità di trasporto e il quadro delle politiche di contesto nel quali tali manovre dovrebbero essere sviluppate.

Per il trasporto su gomma occorrerà spostare il prelievo dalle tasse di possesso (IVA, bollo di circolazione ecc.) a forme che disincentivino selettivamente l'uso dei mezzi.

A livello di investimenti sarà necessario quantificare il costo economico di ogni scelta ambientale e valutare la possibilità di avere gli stessi risultati con interventi alternativi più efficienti. Per esempio se un investimento ferroviario determinasse marginali vantaggi ambientali con rendimenti economici fortemente negativi, occorrerà considerare se gli stessi vantaggi non siano conseguibili a costi minori, incentivando il rinnovo del parco veicolare. Diviene insomma essenziale sviluppare tecniche di valutazione, a parità di obiettivi ambientali conseguiti, dell'impatto globale degli investimenti sulle finanze pubbliche.

 

3.2 Un piano nazionale per la sicurezza stradale

La sicurezza è un grande problema europeo, ma è ancora più preoccupante in Italia, dove si contano circa 10mila decessi all’anno - considerando sia le statistiche degli incidenti stradali che registrano i decessi avvenuti nella prima settimana dall’incidente (6mila) e le statistiche sanitarie che contano i decessi avvenuti in un periodo più lungo sempre a causa dell’incidente (4mila) - e oltre 45 mila feriti. Secondo una ricerca ISTAT - ACI nel 1997 gli incidenti sono costati alla comunità nazionale circa 37 mila miliardi, di cui 16 mila per costi sanitari e danni materiali.

Gli investimenti per la sicurezza non solo alleviano dunque i costi umani, ma anche quelli sociali ed economici. L'Unione Europea, con il programma 1997-2001 per la sicurezza stradale, ha indicato agli Stati membri l'obiettivo di ridurre del 40% gli incidenti entro il 2010; in pratica 18 mila morti in meno grazie a maggior sicurezza delle infrastrutture, dei veicoli e nei sistemi di guida, con interventi coordinati da una logica unitaria e sulla base di una verifica delle priorità.

Il PGT proporrà la predisposizione di un piano nazionale per la sicurezza stradale, ossia un programma integrato che preveda il coordinamento dei diversi soggetti operanti, definisca i risultati, individui tempi, costi e modalità degli interventi, monitorandone i risultati. Occorre infatti un approccio sistemico e multidisciplinare e la gestione organica di tutti gli aspetti che concorrono a una maggior sicurezza: progettazione, costruzione, manutenzione e adeguamento delle strade e dei dispositivi della sicurezza, controllo e prevenzione dei comportamenti a rischio dei guidatori, interventi sui veicoli, politiche tariffarie, giuridiche e amministrative ecc.

In prima approssimazione il costo delle misure è valutabile in circa 2.500 miliardi l'anno da reperire con fondi differenziati: un primo fondo potrebbe derivare dall'imposizione agli enti gestori di strade (Anas, Regioni, Province e Comuni) di destinare parte degli investimenti e delle spese di gestione a interventi per la sicurezza. Si potrebbe anche aumentare la percentuale dei proventi delle sanzioni amministrative per le violazioni al Codice della strada e nel finanziamento di parte del Piano potrebbero essere coinvolte anche le Compagnie di assicurazione.



INDICE
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FROM THE HOME PAGE
HHLA will acquire 51% of the capital of Austrian intermodal transport company Roland Spedition
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Hamburg
Its network connects ports in Hamburg, Antwerp, Bremerhaven, Koper, Rotterdam and Trieste.
Kuehne + Nagel's downward trend in economic performance continues.
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Schindellegi
In growth the handling of volumes of sea and air shipments
ESPO points out issues to be addressed in order to enable European ports to face the next challenges
Brussels
Memorandum in view of the European elections in June
The Port of Barcelona has established new historical records of monthly and quarterly container traffic
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Barcelona
As of March 2024, 348mila teu (+ 34.3%) were handled, of which 154mila in transshipment (+ 63.9%) and 194mila in import-export (+ 17.4%)
Fincantieri has delivered the new cruise ship Queen Anne to Cunard
Monfalcone
Concordate with Princess Cruises the postponement of the delivery of the Star Princess
Le Aziende informano
Protocollo d'intesa tra l'Autorità di Sistema Portuale del Mare di Sicilia Occidentale e l'Escola Europea di Intermodal Transport
International shipping associations call for help at U.N. to protect shipping
London
Solicited a greater military presence, missions and patrols. The world-they write in a letter to Guterres-would be outraged if four airliners were seized.
In February, shipping traffic in the Suez Canal declined by -42.8% percent.
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The Cairo
Net tonnage of the naviglio down -59.8% percent. Drastic reduction of -53% of the value of transit fees
The World Shipping Council points to the EU the way to support the economy and trade
In Norway, the construction of the world's two largest hydrogen-powered ferries
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Brønnøysund / Gursken
Order of Torghatten company at the shipyard Myklebust
The freight traffic in the port of Rotterdam in the first quarter was down by -1.4% percent.  Increase of containers
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Strong increase (+ 29.0%) of feeder ships departing from the Dutch stopover to the Mediterranean ports
In the first three months of 2024, freight traffic in Russian ports fell by -3.3% percent.
St. Petersburg
Drastic reduction of passenger traffic in the Crimean port scans
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Tytgat (SEA Europe) : A European maritime industrial strategy is urgently needed
Brussels
Round table with representatives of the institutions of the European Union
Joe Kramek will be the next president and CEO of the World Shipping Council
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Washington / Brussels/London / Singapore
He will retire at the end of July in Butler when the latter is retiring.
In the first quarter of this year the traffic of goods in the port of Antwerp-Zeebrugge grew by 2.4%
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Anverse
On the increase the containers. Decrease in other loads. Belgian, Dutch and German ports urge European governments to ensure that industries remain in Europe
Partnership of HD Hyundai Heavy Industries and Anduril Industries in the Field of Maritime Defense
Orange County / Seoul
Envisage the design, development and production of new types of autonomous naval systems
d' Friend International Shipping orders two new tankers LR1
Luxembourg
Commits to China's shipyard Jiangsu New Yangzi Shipbuilding Co.
Global Infrastructure Partners waives to acquire 49% percent of Malaysian MMC Port Holdings
New York
CMA CGM Air Cargo announces its first transpacific line
Marseille
Three aircraft will be taken over between summer and early next year.
In 2023 new annual historical record of maritime traffic in the Stories of Malacca and Singapore
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Port Klang
The previous maximum peak had been reached in 2018
HMM announces the nearly doubling of fleet capacity by 2030
Seoul
Expected 63% increments of the volumes transportable from container carriers and 95% in the bulk carrier sector
In the first quarter of 2024, the Port of Singapore handled ten million containers (+ 10.7%)
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Singapore
The overall traffic in goods increased by 7.6%
Iran has given way to the attack on Israel with the seizure of the container ship. MSC Aries
London / Manila
Le Aziende informano
ABB fornirà la sua soluzione per il Cold - Ironing nel Porto Internazionale di Portsmouth
The construction of the new Venetian container terminal in Porto Marghera is being carried out.
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It will be able to accommodate Panamax vessels and will have an annual traffic capacity of one million teu
The French Senate has approved a bill to limit the right to strike in transport
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Last year container traffic in Malta decreased by -11.4%
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The Valletta
Crucierists in growth of 59.1%
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Applause from ANAVE. The number of national flag merchant ships has fallen to the all-time low
Pirate attacks on ships have been growing.
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London
Recrudescence of Somali piracy
Assshipowners, well the decree that delegates security checks to recognized bodies
Rome
Messina : a concrete step forward in the optics of an ever greater competitiveness of the Italian flag
Maritime traffic in the Panama Canal is expected to gradually normalize from here to 2025
Balboa
The start of the rainy season, expected at the end of the month, is expected to lift the number of ships transits from 27 to 36.
Last year on world cruise ships the record number of 31.7 million passengers (+ 55.4%) was embarked on.
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Miami
Past the historic peak of the pre-pandemic year of 2019
Updating the rules governing the berth service
Rome
Ok the government to decree establishing public company to manage state-owned toll roads
Agreement between Mercitalia Logistics and Logtainer for the development of intermodal services that integrate transport on iron, rubber and sea
Grendi has perfected the purchase of the ship Wedellsborg
Milan
It will be renamed with the name of "Grenching Futura"
Grimaldi consolidates its presence in China with new headquarters in Shanghai
Naples / Shanghai
Inaugurates the offices of the Grimaldi Shipping Agency Shanghai
Approved the 2023 consuntive budget of the Western Ligure Sea AdSP
Genoa
The new endowment of the institution's organic plant provides for 50 hires, including three managerial positions
First plant for the distribution of LNG and GNC to vehicles in the port of La Spezia
The Spezia
It has been installed in Stagnoni locations
Agreement between MSC, MSC Foundation and Mercy Ships for the construction of a new hospital ship
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Tomorrow in Livorno a conference on the history of the city port
Livorno
It will be talked about architecture, trade and politics between the XVI and the twentieth century
Agreement Assshipowners-ITS Academy G. Caboto for training in the maritime, port and logistics sectors
Rome
SAILING LIST
Visual Sailing List
Departure ports
Arrival ports by:
- alphabetical order
- country
- geographical areas
In the first quarter of 2024, the port of Algeciras handled 1.2 million containers (+ 8.1%)
Algeciras
The traffic in overall goods increased by 3.3%
In the first three months of this year in Valencia, container port traffic grew by 12.1% percent.
Valencia
In March, the increase was 15.7% percent.
The Spezia and Carrara try to break down the bell towers and solicit cooperation at the ports of Genoa and Savona
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Switzerland and Switzerland cut trade between Italy and Switzerland.
Bern
In the first three months of the 2024 decline in Swiss exports. Stable imports
Port of Naples, striking of the fast ferry Island of Procida against a quay
Naples
About thirty minor injuries among passengers
Summoned for April 23 a meeting at MIT on former TCT port workers
Taranto
The unions had requested clarification on the future of the 330 members of the Taranto Port Workers Agency.
The outer Levant dock of the Arbatax port has returned fully operational
Cagliari
In August 2020 he had been shouted by the ferry "Bithia"
The Port of Los Angeles closed the first quarter with a 29.6% percent growth in container traffic
Los Angeles
Expected a continuation of the positive trend
Stable the value of ABB's revenues in the first quarter
Zurich
The new orders are down -5.0% percent. At the end of July Rosengren will leave the CEO position in Wierod
The crisis of the Cooperative Sole Workers of Porto Flavio Gioia officialized at institutions and trade unions
Salerno
USB Mare and Porti, what's going on in the port of Salerno is the result of pressure from shipowners
Euronav sells its own ship management company to Anglo-Eastern
Antwerp / Hong Kong
Manages the fleet of tanker ships of the Antwerp company
Genoa Shipbuilding Industries has acquired a submersible barge of the cargo capacity of 14,000 tonnes
Genoa
It can also be employed as a floating basin for the varo of artifacts up to 9,800 tons
Venice Cold Stores & Logistics obtains the qualification of tax warehouse for wines and sparkling
Venice
Extension of the services offered to companies in the wine sector
Gasparate urges to exempt property of interports from payment of the Imu
Nola
President of the Union Interports Reunited warned that with the PNRR construction sites the railway intermodality is at risk
Hapag-Lloyd plans future investments to expand business in the terminal and intermode sectors
Hamburg
Among the markets, the company focuses attention on Africa, India, Southeast Asia and the Pacific
Set up a consortium to decarbonize transport on the northern Pacific route
Vancouver
It is formed by nine companies and entities and is open to other partners
In the first quarter of this year, container traffic in the port of Long Beach increased by 16.4%
Long Beach
In March, the increase was 8.3% percent.
Delivery of the work of consolidation of the foranea dam of the port of Catania
Catania
Procurement of the value of 75 million euros
PORTS
Italian Ports:
Ancona Genoa Ravenna
Augusta Gioia Tauro Salerno
Bari La Spezia Savona
Brindisi Leghorn Taranto
Cagliari Naples Trapani
Carrara Palermo Trieste
Civitavecchia Piombino Venice
Italian Interports: list World Ports: map
DATABASE
ShipownersShipbuilding and Shiprepairing Yards
ForwardersShip Suppliers
Shipping AgentsTruckers
MEETINGS
Tomorrow in Livorno a conference on the history of the city port
Livorno
It will be talked about architecture, trade and politics between the XVI and the twentieth century
On April 11, the sixth edition of the "Italian Port Days" will begin.
Rome
Also this year the project has been divided into two sessions : the first in the spring and the second from September 20 to October 20
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PRESS REVIEW
Iran says MSC Aries vessel seized for 'violating maritime laws'
(Reuters)
Le transport maritime national navigue à vue
(Aujourd'hui Le Maroc)
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FORUM of Shipping
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Relazione del presidente Mario Mattioli
Roma, 27 ottobre 2023
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Plan to improve in Genoa and Savona the rail links with cruise terminals and airport
Genoa
It was presented today in the Ligurian capital
From 10 to May 12 at Spezia will be held "DePortibus-The festival of ports that connect the world"
The Spezia
The programme provides for technical events and cultural proposals
Three new STS cranes have arrived in the Kenyan port of Lamu.
Mombasa
They will be able to work on container ships of the capacity of over 18mila teu
One hundred new IVECO trucks powered by HVO in the Smet fleet
Turin
They will be taken over in the course of this year
In the first three months of this year, goods transported by rail between China and Europe increased by 10% percent.
Beijing
Operated 4,541 trains (+ 9%)
In the first quarter of 2024, container traffic in the port of Hong Kong fell by -2.3%
Hong Kong
In March, the decline was -10.6% percent.
The regasification terminal FSRU Toscana left Livorno direct to Genoa
Livorno
In the Ligurian scalp and then in Marseille maintenance interventions will be carried out
Confirmed to Tugchiers Meeting Port of Genoa the granting of trailer services in the port of Genoa
Genoa
Planned investment of 35 million euros to renovate fleet
In the first quarter of 2024, OOIL revenues decreased by -9.0%
Hong Kong
Containers carried by the OOCL fleet increased by 3.4%
Mattioli (Federation of the Sea) relaunches the propulsive role of maritime clusters
Rome
Today, the National Sea Day and the marinara culture are celebrated
In the first quarter of 2024, the revenues of Yang Ming and WHL grew by 18.5% and 8.1%
Keelung / Taipei
In March the increments were equal to 20.3% and 8.6%
In 2023 the freight traffic handled by the State Railways Group fell by -2.0%
Rome
The Logistics Pole posted a net loss of -80 million euros, up 63 million euros.
Port of Genoa, inaugurated new rooms of Stella Maris at Maritime stations
Genoa
They are intended for the welfare and socialization of seafarers in transit in the Superba
Germany's Dachser has acquired the compatriate Brummer Logistik
Kempten
The company specializes in the logistics of perishable products
In the first quarter of 2024, Evergreen's revenues increased by 32.6% percent.
Taipei
In March, the increase was 36.5% percent.
Cooperation pact between the associations of the ports and ferry companies of Greece
The Piraeus
Among the activities, make sure that port benches are adequate for new naval technologies
In 2023 the traffic in goods at ports in Lazio fell by -5.7% percent. Record of cruises
Cyvitavecchia
Passenger of line services growing by 10.0%
RINA will collaborate on the sustainable development of ports and shipping of Indonesia
Genoa
Contract with the World Bank
In Udine the Officine Rotable Maintenance of FVG Rail has been equipped with a lawn back in fossa
Procedure
Interporto Padova's assembly to merge for incorporation of the Zip Consortium
Padova
Capital increase of more than 7.8 million split between Municipality, Province, and Chamber of Commerce
Turkish Arkas orders four container ships from 4,300 teu to Guangzhou Wenchong Shipyard
Izmir
On the way an investment of 240 million
Deutsche Bahn would have solicited a group of potential bidders to submit proposals to acquire DB Schenker
New York
The invitation addressed, among others, to DSV, Maersk and MSC
Interferry calls on governments to use carbon tax revenues to equip the harbour quays of cold ironing
Victoria
Corrigan : 'imperative that the extensive installation of OPS facilities is undertaken with urgency'
Training courses for GNV crews to avoid collisions with cetaceans and sea turtles
Genoa
Made together with the research body Foundation CIMA, they also promote the protection of biodiversity
- Via Raffaele Paolucci 17r/19r - 16129 Genoa - ITALY
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VAT number: 03532950106
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